اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-02-2006, 10:55 PM
الصورة الرمزية zizo2_2
zizo2_2 zizo2_2 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

zizo2_2 can only hope to improve

اسباب العنوسة تتلخص كما قال الاستاذ عمرو في البعد عن الدين

لو أن الأهالي يسرو وعملو بحديث النبي " إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه... إن لم تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد كبير "
وهذا هو الواقع المر الذي تسبب في ذلك

قديم 15-04-2009, 12:47 PM
ymymym ymymym غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

ymymym is on a distinguished road
افتراضي ماهو السبب برايك في ظاهره العنوسه في مصر ؟

برايك ما هي اسباب العنوسة وما سبل التخلص منها وهل نحمل الثقافة السبب ام الاقتصاد ام المجتمع بتخلفه ام الحضارة بتقدمها ماهو السبب هل الحنين الى الماضي ام الشوق الى المستقبل
جمعت المعلومات التالية من مجلة لها و مجلة سيدتي وجريدة الرياض ومن موقع المدونة المغربية العربي وموقع الاعلامية الكويتية حليمة بولند و صحيفة "لاستامبا" الإيطالية
العنوسة باتت ظاهرة خطيرة تهدد المجتمع ولأسباب مختلفة وإن كان معظمها يرجع لطبيعة البلد وعادات وتقاليد وطبائع وثقافة أهله.
وتشير الأرقام إلي أن نسبة العنوسة بلغت 30% في قطر ونفس النسبة أو تزيد في الإمارات.
وتكشف الأرقام عن تنامي ظاهرة العنوسة في مصر حيث أعلن الجهاز المركزي للتعبئة والإحصاء عدد المصريين الذين بلغوا الثالثة والثلاثين ولم يتزوجوا بعد بلغ 8 ملايين و963 ألفاً منهم نحو 4 ملايين امرأة.
أما عدد الذين بلغوا سن الزواج ولم يتزوجوا فقد تخطي الـ 13 مليون. وفي الكويت اقتربت نسبة العنوسة من 30% حسب إحصاءات رسمية وقد بدأ الشباب الكويتي يتردد في الإقدام على الزواج نظراً للأعباء الاقتصادية التي تترتب عليه.
وفي السعودية؛ أكدت إحصائيات صادرة عن وزارة التخطيط أن ظاهرة العنوسة امتدت لتشمل حوالي الثلث من الفتيات السعوديات في سن الزواج وأن عدد اللاتي تجاوزن سن الثلاثين بلغ مليون و529 فتاة.
نشرت صحيفة "لاستامبا" الإيطالية في عددها أمس الأول دراسة بعنوان: "الفتيات العربيات والبحث عن زوج" شملت جوانب عدة من حياة الفتاة العربية بصفة عامة.
وأوضحت أن نسبة الفتيات بالوطن العربي اللاتي تقدمت بهن سن الزواج في ارتفاع مطرد مقارنة بالعشر سنوات الماضية، مشيرة إلى الزيادة الكبيرة في عدد العوانس ببعض الدول العربية كالسعودية والكويت واليمن وليبيا والتي وصلت النسبة بها إلى 30%، وفق ما جاء في الدراسة.
ولفتت الدراسة إلى أن مصر التي يوجد بها نحو 35 مليون امرأة من أصل عدد السكان البالغ 75 مليون نسمة، زادت بها أعداد الفتيات غير المتزوجات نتيجة ارتفاع البطالة بين الرجال، وتزايد الأعباء المادية لتوفير وتجهيز مسكن الزواج، فضلاً عن ارتفاع نسبة التعليم الجامعي بين الفتيات

وقدرت الدراسة، عدد الفتيات اللاتي لم يتزوجن في المرحلة العمرية من 18 إلى 20 عامًا بنحو مليوني فتاة، ومن 20 إلى 25 يقارب المليون ومائة ألف فتاة ومن 25 إلى 30 يصل إلى نحو 800 ألف فتاة، ومن 30 إلى ما فوق يزيد على نحو 400 ألف فتاة وسيدة، هن من الفاقدات لأزواجهن والمطلقات، حسب صحيفة المصريون الإلكترونية.
وأضافت أن نسبة غير المتزوجات في مصر تصل إلى نحو أربعة ملايين فتاة وسيدة، مشيرة إلى لجوء الفتيات المصريات إلى تقديم أنفسهن للزواج عبر شبكة الإنترنت بوضع صورهن وأعمارهن والشروط المتوافرة لديهن ومواصفات الشخص المتقدم للزواج.
وأكدت أن هناك نسبة أخرى تعلن عن نفسها من خلال الصحف وبعض مكاتب الزواج في مصر، وتوقعت أن تزيد نسبة الفتيات غير المتزوجات خلال الخمس سنوات القادمة لتصبح ما بين 50 إلى 55%، وهو رقم قد يرعب المواطن المصري وبخاصة من ينجب فتيات، وفق ما جاء في الدراسة.
وقد تحولت العنوسة إلى وضع اجتماعي خطير يثير قلق الكثيرين وذلك ما تعكسه العديد من جدران المنازل التي صارت نموذجاً للوحدة والعزلة والاكتئاب
ولنا أن نتساءل لماذا تقع معظم فتياتنا فريسة للعنوسة علي الرغم من أنهن يعشن في مجتمع الفحولة أبرز سماته؟ وهل غلاء المهور والمبالغة في الطلبات التي يعجز كثير من الشباب عن تلبيتها السبب الأول في تنامي هذه الظاهرة أم أن المفاهيم والتقاليد البالية التي عفا عليها الزمن والتي تمنع الزواج إلا من الأقارب أو الأهل تلعب دوراً في هذا الخصوص؟.
وتقول د. حمدة السليطي مديرة وحدة التخطيط التربوي والمتابعة إن هناك عدة أسباب وراء تأخر سن الزواج أو العنوسة أولها الوعي المجتمعي، ففي السابق كانت الفتاة تتزوج في سن صغيرة ولكن الآن تكمل تعليمها أصبح هناك وعي مجتمعي حيث أصبح للفتاة فرصة أكبر للنضج من أجل بناء أسرة متكاملة وتكوين بيت وأن تقوم على تربية الأجيال. والأسر الآن تعطي فتياتها فرصة أكبر لأن تكون ناجحة بما فيه الكفاية لتعمل على بناء أسرة جديدة متماسكة.
والسبب الثاني هو الارتقاء بالتعليم حيث إن معظم الفتيات ينتظرن إلى حين إكمال الدراسة الجامعية، والبعض يطمح للدراسات العليا، فالدراسة أصبحت سلاحاً ذا حدين حيث إنها تزيد فرصة الزواج وتقلله بنفس الوقت حيث إن التعليم يوسع تطلعات الفتاة ويغير نظرتها ورؤيتها للزواج ولبناء الأسرة.
وانتقدت بشدة غلاء المهور والمبالغة في تكاليف وترتيبات الزواج وطالبت أولياء الأمور بتيسير الزواج وعدم تكليف الشاب بشكل مبالغ فيه.
من جهة أخرى طالبت بإنشاء صندوق للزواج أسوة بالدول العربية يساعد الشباب في سن الزواج.
كما طالبت بإجراء دراسات تشخيصية للواقع المحلي والعمل على نشر الوعي بين الأسر والشباب.
بحث وصياغة محمود أغيورلي

ماهو السبب الرئيسي للعنوسة برايك؟؟؟؟

بليز عاوزه ردود كويسه متكونش خارجه
قديم 15-04-2009, 02:18 PM
الصورة الرمزية Soha Hamed
Soha Hamed Soha Hamed غير متواجد حالياً
مجموعة هايل

Soha Hamed is on a distinguished road

ظاهرة العنوسة ظاهرة موجودة أصلاً منذ أكثر من 60 عاماً (ونلاحظ ذلك في الأفلام القديمة التي كانت تناقشها بشكل كوميدي مثل فيلم إبن حميدو وهكذا) ولم تحل أو يقضى عليها نهائياً منذ ذلك الوقت ولكنها بالعكس تتزايد عاماً بعد عام إلى أن أصبحت أمر عادي وبدأ السن المفروض للزواج يتغير بالزيادة عام تلو الأخر فكان من وقت قريب سن الفتاة للزواج حوالي 18 عام وتغير إلى 20 ثم إلى 25 والآن أصبح السن 30 وتلك الظاهرة نحن من نساعد على نموها وذلك لأسباب عديدة

الأسباب من وجهة نظري تتلخص في

1- أسباب تفرضها الفتاة وأسرتها
**وهي المغالاه في المهر (فكل فتاة تريد أن تفتخر بين أفراد أسرتها أنها الأكثر مهراً )
**وأيضاً الشبكة التي تتكون من كذا وكذا وكذا وبمبلغ كذااااا (بالرغم من أن هناك الكثير من الأسر الآن يتنازلوا عن الشبكة ويكتفوا بدبلة وخاتم فقط وذلك أمر إيجابي لمعاصرة الوقت الحالي)
**إصرار الأسر على أن إمتلاك العريس لشقة قبل الإرتباط وبالطبع الشقق الآن وصلت لأسعار تفوق الخيال ولا يستطيع الشاب أن يمتلك في تلك الظروف شقة إلا إذا كان والده هو من ساعده على ذلك
**مرتب الشاب يجب أن يكون في وظيفة حكومية أو مرتب لا يقل عن كذا أو يمتلك مبلغ من المال يضمن لإبنته أن تعيش في مستوى مالي معين
**وأيضاً عند تأسيس منزل الزوجية يجب ألا يقل الفرش عن ما يماثلها من فرش بنات عائلتها وحبذا أن يفوق في المقدار والجمال
من من الشباب الذي يتحمل تلك الأعباء ليتقدم لفتاة في ذلك الوقت وبكل تلك الطلبات

2- أسباب يفرضها الشاب
طبعاً الشاب كمان عنده طلبات لازم تتوافر في الفتاة التي سوف تكون شريكة حياته
**وتتمثل في أن تكون على قدر عالى من الجمال (يعني ميقلش عن جمال نانسي عجرم أو هيفاءأو المذيعات اللبنانيات) وطبعا الكثير من الفتيات على قدر متوسط بالنسبة لهذا الجمال ولكي تصل الفتاة لذلك القدر يجب أن تتجه لعمليات التجميل
**الحسب والنسب يعني كثير من الشباب يتجهون للإرتباط من بنت فلان أو قريبة فلان وذلك للتباهي أنه على نسب بفلان الفلاني

3- أسباب يفرضها المجتمع
**المجتمع يفرض على الشاب أن يتناسى أمر الزواج لمدة 30 عام أو إلى الأبد نظراً لإرتفاع اسعار السلع الأساسية والتي لا يستطيع أي منزل الإستغناء عنها
**وأيضاً شعار وظيفة واحدة لا تكفي يعني الشاب بمجرد أن يرتبط إلا ويبحث عن وظيفة أخرى ليكفى حاجات أسرته الأساسية من علاج ومأكل وملبس وتعليم أبناء
**ولو تنازلت أسرة الفتاة عن أمر الشقة فلكي يسكن الشاب في شقة إيجار فيجب عليه أن يمتلك ضعف مرتبه فقط لسداد إيجار الشقة الشهري

بعد كل تلك الأسباب التي قد تكون أقل بكثير من الأسباب الفعلية للقضاء على العنوسة أو لتكوين الشاب والفتاة منزل متواضع يستطيع أن يتخطى الظروف القاسية التي تفرضها عليه الحياة
كيف يفكر الشاب في الإرتباط إلا أن يكون شاب فدائي أو يملك المقومات التي تساعده على تلبية كل آمال وأحلام الفتاة ؟

والحل في إيدينا هو العمل بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه"
وحديث أخر "تنكح المرأة لأربع لمالها ولحسبها ولجمالها ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك" صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

ويجب علينا التنازل عن الكثير من الأمور المادية للقضاء على تلك الظاهرة

أعتذر للإطالة وشكراً على الموضوع يا ymym
وتقبلي مروري

قديم 15-04-2009, 03:24 PM
طالبة جامعية

كلامك حقيقي يا hg ميرسي علي مرورك وطبعا تشرفني
قديم 15-04-2009, 04:19 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)

sunsero2000 is on a distinguished road

السب بكل بساطه
اولا البنات بقو كتييييييييييييييييييييييييييييييييييير
والاهم يقه
المبالغه فى الطلبات
وضعف مستوى الشباب المادى
قديم 16-04-2009, 05:52 PM
طالبة جامعية

ههههههههههههههههههههههههههه

لأ حلوه البنات كتروا دي هههههههه

لأ هو فعلا الاسباب التانيه هي اللي اصح جايز فعلا تكون ممكن البنات كترو نورتني بجد
قديم 16-04-2009, 06:17 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)

sunsero2000 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ymymym مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههههههههه

لأ حلوه البنات كتروا دي هههههههه

لأ هو فعلا الاسباب التانيه هي اللي اصح جايز فعلا تكون ممكن البنات كترو نورتني بجد
الموضوع منور بصحابه والله
قديم 16-04-2009, 05:58 PM
prof.ahmed4d prof.ahmed4d غير متواجد حالياً
كلية حاسبات جامعة المنيا

prof.ahmed4d is on a distinguished road

انا اعتقد اسباب العنوسة هى الفقر وكثرة طلبات البنات
ربنا يهديهم ويعقولوا علشان ميعنسوش
اشكرك على التوبيك
في رعاية الله

CLOSE
قديم 16-04-2009, 07:11 PM
جمال سراج جمال سراج غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

جمال سراج is on a distinguished road

بصى حضرتك
اولا شكرا لموضوعك
وثانيا هقول وجهة نظرى

انا من وجهة نظرى السبب هو تغير ثقافة المجتمع للاسف للاسوا مش للاحسن
لان الثقافة هى ثقافة فكر وعقل مش ثقافة مادة
للاسف كان زمان متطلبات الزواج بسيطة وسهلة
انما اليوم متطلبات الزواج محبطة بالرغم من المشاكل الاقتصادية اصلا
ازاى
كنتى ممكن تلاقى الاسرة تسكن فى بيت عيلة - تلاقى اكتر من اسرة انما الوقتى كل واحدة ومش بس واحدة عشان متزعليش وواحد بردوا
عاوز شقة - لا وايه شقة خمس اوض مش 2 وصالة - لا وايه 2 حمام و............
مع ان تكلفة السكن او المبانى اصبحت غالية
* واذا لقيتى الشقة يبقى تعالى بقا غسالة فوووووووووول اوتماتيك مش طعمية ولا غسالة من المدورة ( هههههههههههه)
وتلاجة متكنش ايديال باب واحد
واشى واشى وكمبيوتر وماكينة خياطة وفرن بوتجاز ( ربنا يرحمنا)
الناس نسيت اهم حاجة مطلوبة لدوام العشرة وهى القبول والدين والارتياح والتكافىء الثقافى واصبحت تبص لحاجة واحدة الماديات
تلاقى واحدة معاها دكتوراه تتجوز دبلوم تجارة( دى انا اعرف حالة كدا)
هتقولى مش متدين اقولك وماله ماهو التدين مطلوب صح بس اصل التكافىء الثقافى الى حد ما ميجبش مشاكل بعد كدا
انما لو اشاكلوا بعد كدا ممكن تقوله يا ابو دبلوم ( مثلا يعنى) يبقى ليه اصلا نتحط فى الموقف دا من الاصل
يخربيت الفلوس وسنينها ومع احترامى لاصحاب الدبلومات ( ابدا مش بقلل من شانهم)
ما فىه ناس معاها دكتورهات ( كل حاجة بقت كتير اليومين دول وفيه حاجات كتير مبقتش لها لازمة غير المنظرة!!!!!!!!!!!!) معلش دى وجهة نظرى ونحترم اراء الاخرين
لان من وجهة نظرى اللى معاه دكتوراه دا المفروض انه باستمرار مثلا يضيف كتير للعلم
انما كام واحد بيضيف كتير مثلا
اصبح كتير بيدور على اسم ومنظرة ( بردوا ربنا يرحمنا)
الكلام دا تلاقيه عندنا اكتر من بره
برا يمكن بتوع شغل شوية ودماغهم شغال على طول واصلا مبيدوروش عالمنظرة زينا كدا ( متاسف اقصد زى كتير مننا - لحد يزعل ولا حاجة)
* حته الدين والاخلاق دى مهمة قوى قوى قوى
لان لو مكنتش موجودة تلاقى نتائج خطيرة زى ما حضرتك قلتى

اكتر من 4.5 مليون فتاه فى مصر فوق 35 سنة متجوزتش لحد الوقتى حسب معلوماتى اللى قرتها ( حاجة تزعل والله)
وكذلك اكتر من 3.5 مليون شاب نفس الحكاية

مش بس كدا شوفى الامر من كدا
النهاردا انا قرأت فى موقع مصراوى ان عدد المطلقات فى مصر 2.5 مليون سيدة( ربنا يستر) حاجة تزعل وتحسر
وان كتير منهم جوازه لم يدم الا شهور بسيطة وكتير معاه اطفال
دا كله لان الاختيار كان خاطىء ولان النية اصلا زى الزفت من الاول
لان كتير من البنات اليومين دول مع احترامى اصبحت تتمنى الحصول على لقب سيدة او مدام وخلاص
حتى لو عاشت فى نكد طول عمرها بعد كدا وبناء عليه
تلاقى البنات او كتير منهم عشان مععمش مش عارفين يعملوا ايه فى نفسهم وطريقة لبسهم الزفت الماكياج الهباب اللى بيخلى شكلهم زى البلياتشو!!!!!!!!!!
مش بس البنات دى الامهات ايضا كتير منهم بتساعد بناتها على كدا طعما فى الحصول على عريس متريش او حتى مش متريش - آهى جوازة والسلام بدل من القعدة جمب امها
يخربيت الجواز وسنينه اذا كان غلط او مبنى على غلط من الاول ( معلش دى وجهة نظرى)

اخيرا عاوز اقول لكل ام ولكل بنت ان الجواز دا رزق لو البنت كانت مسلمه الموضوع لربنا ومحترمة ومؤدبة ومهذبة والله هيجيلها رزقها اللى يناسبها لحد عندها
بس لما تيجى نخلينا واقعيين وبلاش تشدد عشان ربنا ميخدش مننا النعمة ونرجع نندم طوووووووووووووول العمر!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فى اوربا مثلا شوفوا الاخلاقيات عامله ازاى زى ما بنقرا او بنسمع كتير منها زى الزفت
بس عندهم حاجات حلوة زى مثلا فى بداية الزواج تلاقى الاسرة فى سكن اوضتين وصالة او حتى اوضة وصالة
ولما تكبر الاسرة شوية يتنقلوا لمكان اكبر
مش بس كدا تلاقى البيت شياكة كدا
يعنى ميجبوش صالون كبير والاوضة صغيرة
او سفرة كبيرة ويحطوا النيش فى اوضة النوم او نص الكراسى مع الصالون !!!!!!!!!!!!!! ( ربنا يرحمنا)

اخيرا انا متاسف لطريقة تعليقى لان انا والله بزعل على الحال كدا
محدش يزعل منى انا بقول وجهة نظرى وطبعا احترم اراء الاخرين
وكله ياخد من كلامه ويرد الا حضرة النبى صلى الله عليه وسلم
ربنا يارب يكرم كل البنات بالازواج الصالحين وبردوا الشباب بعرايس زى الفل وصالحات عشان يكونوا اسر نافعة وصالحة
وربنا يحفظ بلدنا ( مصر) أمنا كلنا من كل مكروه
ومش عاوزين نبص لغيرنا فى المشكله دى لان ثقافتنا مثلا تختلف عن ثقافة الدول الاخرى لان مثلا فى انحلال اخلاقى فى دول باوربا انما عندنا الحمد لله بناتنا بخير وشبابنا بخير ( بس ينقصنا القناعة والعمل واتقان العمل وتسليم الامور لله دون تواكل - اكرر دون تواكل لان الحياة مش وردية او مش بتكون وردية على طووووووووووووووووووول)

تحياتى لحضرتك
واحترامى وتقديرى للجميع

من أقوال أمير المؤمنين عمر بن الخطاب
رضى الله تعالى عنه

قديم 16-04-2009, 09:19 PM
الصورة الرمزية JASSY
JASSY JASSY غير متواجد حالياً
عضو قدير

JASSY is on a distinguished road

برده انا رايي مش هيختلف كتير عن اراء كل اللي ردوا

فعلا الاهل بقوا مزودينها جدااااااااااااااااااااااااااا ويعدوا يطلبوا في حاجات كان جالهم مصباح علاء الدين ومصدقوا

ويخلوا اللي جاي يتجوز ده يكره الدنيا باللي فيها واللي عايز يتجوزها كمان ......

واللي بيدايقني اكتر ان الام تعد تقارن بنتها ببنت خالتها وبنت صاحبتها وحاجات كتير كده....

مش عارفة انا شايفة ان الاهل يخفوها ع الشباب شوية عشان الحياة تمشي.....

وميرسي ليكي يا قمر ع موضوعك الهايل جداااااااااااااااااااااا
قديم 16-04-2009, 11:20 PM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
محمد.فوكس محمد.فوكس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

محمد.فوكس is on a distinguished road

احاول مرغيش و لو مرة ...
الخلاصة .. المشكلة اقتصادية بحتة
قديم 16-04-2009, 11:44 PM
جمال سراج جمال سراج غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

جمال سراج is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد.فوكس مشاهدة المشاركة
احاول مرغيش و لو مرة ...
الخلاصة .. المشكلة اقتصادية بحتة
اختلف معاك على الاطلاق ( متاسف يعنى - دى وجهة نظرى)
احنا الوقتى احسن حال اقتصاديا من زمان (غالبيتنا اقصد)
ولكن كانت الحياة بسيطة والمتطلبات بسيطة ومفيش تعقيد

من أقوال أمير المؤمنين عمر بن الخطاب
رضى الله تعالى عنه

قديم 17-04-2009, 06:09 PM
طالبة جامعية

امممممممممم ازيك عاملين ايه هي ردودكم الي حد ما مقنعه

انا قعدت افكر لم نزلت الموضوع ده لقيت ان في عينه من البنات عاوزه عريس متريش ومعاه فلوس ويقدر يسعدها فبالتالي تلاقي فرصه جوازهم قليله تلاقي عينه من البنات عاوزين واحد محترم ومتدين وابن حلاال وهما كويسين وبيبقوا عاوزين يعيشوا في سلام بس مش قادرين يلاقوا برضه واحد كويس فبالتالي هتلاقي فرصه جوازهم قليله برضه الي حد ما

عينه تالته بنات بيبقوا مش كويسين يعني مفيش عندهم حياء ولا اخلاق دول هيلاقوا ازاي فبالتالي مش هيتجوزوا ولو اتجوزا هيتجوزا عينتهم يعني جواز فاشل بمعني اصح فهتلاقي ان نسبه كبيره قوي منهم او مننا من البنات فرضه الجواز بتاعتهم بتقل
ده بالنسبه للبنات
بالنسبه للاولاد متعرفش هما بيفكروا فعلا في ايه

جزء منهم هتلاقيه عاوز يتجوز واحده زي نانسي هيفاء ودول اللي بيتجوزا البنات الوحشين

جزء تاني اللي هما مش عارفين يلاقوا البنت المحترمه الكويسه والجزء ده خطير جدا فعلا بيصعبوا عليا لان مشكلتهم مش عارفين يلاقوا بعض كويس موجودين بس مش عارفين يلاقوا بعض كويس

نسبه تالته اللي هما كويسين وبيبقوا محترمين بس علي قدهم فييجوا الاهل يطالبوهم بكذا وكذا وكذا
فيمشوا
ده اللي انا استنتجته وفهمته من الاجرايد واللي بشوفه اصلا بس في جزء كبير جدا بيبقوا طالبين بنت حلال وبنات طالبين ابن حلال بس مش لاقيين بعض وتلاقي واحده تقولك انا متقدملي عريس فافي مبيمشيش غير بكلام مامته

وولد يقولك البنت دي مش كويسه وما الي ذلك يعني ده رايي برضه

وشكرا لكل اللي رد
قديم 14-06-2009, 09:40 AM
الصورة الرمزية محمد على ابوزياد
محمد على ابوزياد محمد على ابوزياد غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

محمد على ابوزياد is an unknown quantity at this point

شاب عاطل قاعد فى البيت منين يتجوز
حكومة الحمد لله رفعت سن الزواج للبنات 18 سنة علشان تخفف شوية من الزواج وتزود العنوسة شوية
الاب عاوز يأمن مستقبل بنتة عاوز شقة عاوز شبكة عاوز مهر عاوز موأخر صداق حلو مش كبير علشان لو طلقت بنتة يسجنك
عاوز فرح كبير فى نادى عظيم يغنى فية عمرو بية دياب وترقص دينا فية وياريت لو نانسى عجرم يبقى احسن علشان معارفى من كبار البلد

قديم 14-06-2009, 04:44 PM
طالبة جامعية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد على ابوزياد مشاهدة المشاركة
شاب عاطل قاعد فى البيت منين يتجوز
حكومة الحمد لله رفعت سن الزواج للبنات 18 سنة علشان تخفف شوية من الزواج وتزود العنوسة شوية
الاب عاوز يأمن مستقبل بنتة عاوز شقة عاوز شبكة عاوز مهر عاوز موأخر صداق حلو مش كبير علشان لو طلقت بنتة يسجنك
عاوز فرح كبير فى نادى عظيم يغنى فية عمرو بية دياب وترقص دينا فية وياريت لو نانسى عجرم يبقى احسن علشان معارفى من كبار البلد
مع احترامي الكبير لحضرتك بس فيها ايه لما البنت يبقي سن ججوازها من 18 انا شايفه انه الصح
بحيث انها تكون قادره عليانها تتحمل مسؤوليه بيت كامل وزوج وعيال وما الي ذلك اكل وشرب وتنظيف وووووووو

هي الحاجات دي علي ما اظن يعني خصوصيه حاجات قليله
اما الاسباب الكبيره اللي فعلا بتخلي فيه عنوسه او تأخر سن الزواج للفتاه بلاش عنوسه عشان مبحبهاش قوي
بس بجد حضرتك نورتني يا عمو

العلامات المرجعية