اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 28-09-2011, 12:01 AM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى مشاهدة المشاركة
ليه بس يا عم رامى ايه اللى حصل بس طمنا بالله عليك
يعنى الورق خلص ولا ايه
وايه اللى خلاك تمسح كلامك عرفنا ايه اللى بيحصل يا عم رامى
أقولك على حاجه أنا معتش داخل على امنتدى الا لما يخلص الموضوع أنا معتش قادر أتحمل
ولا اوعى تكون كانت حته أكشن من بتاعتك

لالالا!!!هو دا في اكشن وبعدين مش وقت الأكشن خااالص؟؟

النظريه إني مش عاوز اتعدي علي اللجنه التنسيقيه مش اكتر؟؟

وهما طبعا الأساس لا انكر ذلك!! ولكني أدركت بخطئي عندما قمت بالنشر قبلهم!! لإنهم هم اولي بالتحدث ؟؟

جزاهم الله كل الخير ..كل النظريه اني كنت عاوز ابشركم ..وعلي فكره الكلام اللي نشرته صحيح..الحمد لله

قديم 28-09-2011, 12:49 AM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ازيك يا دكتور عبدالرحمن لدى سؤال وارجو منك توضيح الاجابة عليه وهو سيتم استبعاد المعيدين من كشوفات الاوائل ويدخل مكانهم اسماء جديدة لم يكونوا اصلا من ال 20 مثلا لو كلية ما عينت 10 معيدين سيتم استبعادهم ويدخل 10 اسماء مكانهم اليس الاجدر ان ياخذوا كشف ال20 الاوائل كله حتى لو به اكتر من 20 شخص عشان المراكز المكررة لانه سيكون من الظلم فعلا ان ياخذوا 20 واحد فقط بالعدد وليس الترتيب والمجموع وهما ال 20 دول اساسا فى الكشف ...................... ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لحضرتك ........................................... وارجو الرد وما العمل اذا ما كان الكشف به اكتر من 20 عشان المراكز المكررة وخادوا 20 بس ما الحل هنا ..................... وانا كنت قد طلبت منك سابقا بنود تطبيق قانون ال20 الاوائل المتوقف من 2003 لعلى اجد فيه بغيتى ولكنى ساوكل لك الامر لتقول لى الحل ............................. وشكرا لك جزاك الله خيرا .
قديم 28-09-2011, 12:53 AM
خالد عقيبى خالد عقيبى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خالد عقيبى is on a distinguished road

Moamen Sayed‎
نقلا عن ألأخ محمد السافورى
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة والاخوات تحية طيبة وبعد :
ثمة احداث مرت صغار وكبار لم نرد في يوم من الايام الوقوف عندها او اثارة انتباه الاحباب اليها لكن الامر اذا بلغ حدا معينا وجب استيقافه ..
ثمة امور دارت في الكواليس ليس هذا محل ذكر تفاصيلها لكن محصلتها ان الاخت سمية كانت ومن فترة طويلة تشق عصا الشورى والاتفاق لذي نتفق عليه فيما بيننا كادارة ولطالما سببت لنا مشاكل الله اعلم بقدرها ولم نرغب في ذكر هذه الامور كي لانغير صدور البعض ولكن لما استجد من امور خطيرة استدعت اتخاذ اجراء حاسم وجب علينا اخباركم بما قررناه ..
قر اخوانكم في الادارة اعفاء الاخت الفاضلة سمية الشاطر من مسالة متابعة الورق والتواصل مع المسؤولين نيابة عن لاوائل نظرا لما اعتادت عليه من مخالفة المجموعة الادارية واتباع رايها الشخصي دون ادنى مراعاة لقواعد العمل الجماعي او اسس الشورى والديمقراطية وتعمدها في معظم الاحيان مخالفة الراي السائد داخل المجموعة مع عدم لتزامها فعليا بما يتم الاتفاق عليه بل تخالفه قولا وفعلا فان اتفقنا الا يصعد حد الا فلان تقول انتم وماتقولون وانا سافعل مااريد ولا علاقة لي بكم ..
ومثل هذا الكثير .. وهذا كما تعلمون مما لايستقيم معه تسيير امر
وهذا واننا نقر لاختنا الفاضلة بجهادها السابق وفضلها ولكن كما تعلمون المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة ويشهد الله اننا اضطررنا لمثل هذا الاجراء منعا لتعطيل الورق ورغبة منا في تسيير الامور بهدووء
اما ماتم فالحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد على اقصى تقدير .. ونرجو من الاخوة الهدوووء قليلا وتفهم اننا بين الورق ونرى مراحله بانفسنا واننا لو راينا تقصيرا ايا كان شكله لسارعنا بمناداتكم لتعود الامور الى موازينها واننا ان احسسنا بالخطر في اي لحظة سنوقف الدنيا ..
فاطمئنوا وقروا عينا وسلوا الله لنا التوفيق والعون
وعلى كل الورق ان ارسل غدا الى المالية بامر الله تعالى فلن يتم امضاؤه الا يوم الخميس - وهذا نظام داخلي في المالية ان الورق لايعتمد الا يومين في الاسبوع - فغدا او بعد غدٍ يستويان
قديم 28-09-2011, 12:56 AM
خالد عقيبى خالد عقيبى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خالد عقيبى is on a distinguished road

جامعه الازهر كلها مظاليم
اكد مصدر مسئول بحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد
قديم 28-09-2011, 12:59 AM
عبد الرحمن السويسى عبد الرحمن السويسى غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبد الرحمن السويسى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى مشاهدة المشاركة
moamen sayed‎
نقلا عن ألأخ محمد السافورى
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة والاخوات تحية طيبة وبعد :
ثمة احداث مرت صغار وكبار لم نرد في يوم من الايام الوقوف عندها او اثارة انتباه الاحباب اليها لكن الامر اذا بلغ حدا معينا وجب استيقافه ..
ثمة امور دارت في الكواليس ليس هذا محل ذكر تفاصيلها لكن محصلتها ان الاخت سمية كانت ومن فترة طويلة تشق عصا الشورى والاتفاق لذي نتفق عليه فيما بيننا كادارة ولطالما سببت لنا مشاكل الله اعلم بقدرها ولم نرغب في ذكر هذه الامور كي لانغير صدور البعض ولكن لما استجد من امور خطيرة استدعت اتخاذ اجراء حاسم وجب علينا اخباركم بما قررناه ..
قر اخوانكم في الادارة اعفاء الاخت الفاضلة سمية الشاطر من مسالة متابعة الورق والتواصل مع المسؤولين نيابة عن لاوائل نظرا لما اعتادت عليه من مخالفة المجموعة الادارية واتباع رايها الشخصي دون ادنى مراعاة لقواعد العمل الجماعي او اسس الشورى والديمقراطية وتعمدها في معظم الاحيان مخالفة الراي السائد داخل المجموعة مع عدم لتزامها فعليا بما يتم الاتفاق عليه بل تخالفه قولا وفعلا فان اتفقنا الا يصعد حد الا فلان تقول انتم وماتقولون وانا سافعل مااريد ولا علاقة لي بكم ..
ومثل هذا الكثير .. وهذا كما تعلمون مما لايستقيم معه تسيير امر
وهذا واننا نقر لاختنا الفاضلة بجهادها السابق وفضلها ولكن كما تعلمون المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة ويشهد الله اننا اضطررنا لمثل هذا الاجراء منعا لتعطيل الورق ورغبة منا في تسيير الامور بهدووء
اما ماتم فالحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد على اقصى تقدير .. ونرجو من الاخوة الهدوووء قليلا وتفهم اننا بين الورق ونرى مراحله بانفسنا واننا لو راينا تقصيرا ايا كان شكله لسارعنا بمناداتكم لتعود الامور الى موازينها واننا ان احسسنا بالخطر في اي لحظة سنوقف الدنيا ..
فاطمئنوا وقروا عينا وسلوا الله لنا التوفيق والعون
وعلى كل الورق ان ارسل غدا الى المالية بامر الله تعالى فلن يتم امضاؤه الا يوم الخميس - وهذا نظام داخلي في المالية ان الورق لايعتمد الا يومين في الاسبوع - فغدا او بعد غدٍ يستويان
ملا حظة :
الأخ محمد السافورى هو د/ محمد مجدى أو Mohammad Magdy
أحد أهم أعضاء اللجنة التنسيقية

وهذا الكلام منشور على جروب مظاليم الأزهر على الفيس بوك
قديم 28-09-2011, 02:50 AM
نوجة نوجة نوجة نوجة غير متواجد حالياً
عضو جديد

نوجة نوجة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولاء عفيفى مشاهدة المشاركة
هام لللاوائل الجامعات العامه
انا عرفت النهارده ان الاستمارات الخاصه بالاوائل وصلت للجامعات وان الاول و التانى لهم اربع رغبات للجامعات و باقى الاوائل لهم اربع رغبات للعمل بالجهاز الادارى و ان ملى الرغبات بيكون فى مكتب رئيس الجامعه نفسه كل واحد يسال فى جامعته انشاء الله حيلاقى الاستمارات وصلت وادعونا كاطلاب منح تيجى استماراتنا احنا كمان و بتوع الماجيستير و الدكتوراه
طيب ممكن اعرف عرفتى منين يعنى مصدر اية عشان نطمن بس شوية ةانا من العام
قديم 28-09-2011, 02:54 AM
دكتورصيدلى دكتورصيدلى غير متواجد حالياً
عضو جديد

دكتورصيدلى is on a distinguished road

سؤال ليس لمن يهمه الامر ولكن لمن يعرف الاجابه
مثلا كليه زي صيدله الازهر فرع اسيوط ليس بها اقسام منفصله كل الطلبه بتدرس كل الاقسام ....فمثلا لو اخدوا 20طالب من الاوائل علي الكليه بصفه عامه ووزعوهم علي الاقسام يعني اتنين لكل قسم اضرب في تماني دفعات مثلا (الموعود بتعينهم معيدين يعني)يعني كل قسم هيبقي فيه 16 معيد جديد ....ده الي فهمته من كلام الجرايد والمنتديات (معيدين وليس اداريين) طيب ده جميل بالنسبه للجامعات العامه اللي عندهم الاف الطلبه انما كليه الصيدله اللي بحكيلكم عليها دي عدد الطلبه في دفعتها لا يتجاوز 200 طلب يعني تعيين 160 معيد علي 200 طالب ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده سؤال وبالنسبه للاخوه اللي قالوا ان الجامعه هتاخد اتنين فقط في كل قسم من مجموع الاوائل علي مستوي كل الدفعات والباقي هيتعين في الجهاز الاداري للدوله طيب ايه التعيين اللي ممكن يجي للصيدلي (ومحدش يقولي المستشفيات لان ده اساسا تكليف الصيادله العادي ) يعني مراكز البحوث والرقابه الدوائيه هتستوعب الاعداد الرهيبه دي من الاوائل ....اللي يعرف الاجابه او تصور للفكر العام اللي هيتنفذ يا ريت ميبخلش علينا وجزاكم الله خيرا........
قديم 28-09-2011, 03:08 AM
عضو جديد

ازيكم يا جماعة ليكم وحشة كلكم بجد يارب ييسر لينا الامور
قديم 28-09-2011, 03:11 AM
عضو جديد

ازيك iMenesi ياري تكون بخير
وعندى سوال ليك i انت مشترك فى الجروبات على الفيس
قديم 28-09-2011, 06:41 AM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

السلام عليكم على اهلى واخوتى واصدقائي في هذه الصفحة
اسأل الله العيم رب العرش الكريم ان يقرب فرحتنا ويرزقنا الخير ويعوض علينا مافاتنا
ويكرمنا جميعا بالتعيين في الجامعة

حكمة الصباح

دع الكلاب تعوى والقافلة تسير
سأبقى "مسلما موحّدا عاشقا لمحمّدٍ" من الصميم ..حتى مماتي ولو بعد حين
قديم 28-09-2011, 07:26 AM
ramy49 ramy49 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ramy49 is on a distinguished road

اخوانى الاعضاء بالمنتدى
اخوانى واخواتى الدكاترة بالمنتدى

اعتذر عما قلت قبل ذلك ولكنى اعترف بأننى أخطأت فى الرد وخاصة فى المشاركة الاولى لى فى المنتدى ولكن عذراً حيث أننى أتابع المنتدى من فترة ولم يكن لى حساب عليه وعندما وجدت أن الأمور متضاربه مع بعضها البعض قررت أن أشارك حتى يتوقف بعض الأعضاء عن المعلومات المغلوطه أما بالنسة للأخوه الذين يشككون فى أنى من الاوائل فانا بالفعل الرابع على دعتى بكالوريوس نظم المعلومات الادارية عام 2006 وعملت بعد التخرج بشركة خاصه بمصر والحين أشارككم القول من الكويت ولذلك قلت لكم استنيتوا كتير عشان كده مش عيب لما تستنوا كمان شوية والعجب العجاب لو عرفتم ان انا اللى كنت بشرح للاول والتانى على الدفعة وبالرغم من ذلك طلعت الرابع ولكنى فى نهايه الامر اتمنى التوفيق للكل حيث اننى ارغب ايضا فى الحصول على حقى الذى ضاع ولكن بالعقل
واريد أن اشكر الاخوة الذين قاموا بالرد عليا وقاموا بالدفاع عن الدكتور عبد الرحمن

ولكل اعضاء المنتدى التقدير والاحترام وارجو قبول اعتذارى

كان معكم قلب الاسد وعلى فكرة دة الاسم اللى كان يطلق على شلتى فى الجامعة ماشى ياكبير انت وهو .
قديم 28-09-2011, 08:39 AM
المبرمج امير ابوحشيش المبرمج امير ابوحشيش غير متواجد حالياً
عضو جديد

المبرمج امير ابوحشيش is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صباح الفل والتفوق علي احلي اوائل خريجين في مصر دي مشاركتي الاولي معاكم بس انا كنت متابع الموضوع من خلال الفيس بوك
ان شاء الله يارب السنة الجاية كدة نكون في احلي الاماكن في الوظائف الجديدة ويتم الموضوع علي خير
قديم 28-09-2011, 09:12 AM
ramy49 ramy49 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ramy49 is on a distinguished road

نورت ياسيد ابو حشيش انت خريج ايه
قديم 28-09-2011, 09:18 AM
المبرمج امير ابوحشيش المبرمج امير ابوحشيش غير متواجد حالياً
عضو جديد

المبرمج امير ابوحشيش is on a distinguished road

انا خريج كلية حاسبات ومعلومات جامعة المنيا دفعة 2009
قديم 28-09-2011, 10:10 AM
رحاب كريم رحاب كريم غير متواجد حالياً
عضو جديد

رحاب كريم is on a distinguished road

صباح الخير إن شاءالله؛ انا اتصلت اليوم علي مكتب رئيس جامعة قناة السويس وقالي مافيش اي استمارات وصلت الجامعه؛ ماصحة كلامك ياأستاذه ولاء ؛وإزاي وأتأكد؛
موضوع مغلق

العلامات المرجعية