اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 19-02-2014, 01:07 AM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahnda khaled مشاهدة المشاركة
اها طبعا احسن انا لسه ببدأ اذاكر والمدرسين بيراجعوا ف ناهي بقي عن الاحباط اللي هيجيلي هضيع وقت وهتشتت و........
المهم teacher مش عارف ايه ده هلاقية في المكتبات لتوب وسينيور وذابست ي المكتبة العادية ولا فين
اه انا اشتريته من المكتبة العادية ل ‏senior‏ و ‏the best‏ بس مراجعة نهائية . وممكن تنزليه من النت برده .

قديم 19-02-2014, 01:40 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Keira مشاهدة المشاركة
دكتورة ميادة
كنت عايزة أعرف من حضرتك إيه هي انسب طريقة ممكن أذاكر بيها وحدات القياس
والوحدات المكافئة بتاعة الفيزياء .. لأني بصراحة طفحتو منها خلاص
و انهي كتاب أحسن في الفيزياء .. الأول ولا الوسام ؟

وشكراً لحضرتك مقدماً
بصي انا وحدات القياس اتكلمت عنها باين قبل كده صح ؟
بصي يا ستى انتى تجيبلها ورقة كبيرة كده محترمة وتعملي جدول محترم فيه خانة للكمية الفيزيائية وخانة للوحدات وتكتبي جنب كل وحدة مايكافئها من وحدات تقريبا هى بتبقا موجودة ف كتاب الامتحان بس مش كاملة كلها يعنى انا قعدت األف فى وحدات مكافئة وأربط كل شابتر باللى وراه وهكذا لحد ما طلعت جدول خرافي مكنش فيه حاجة ناقصة تقريبا والله الجدول ده انا لو كنت لاقيته كنت رفعته هنا بس للأسف الجدول ده ضاع منى قبل امتحان الفيزيا بيومين تقريبا انتى بقا ممكن تعملي واحد زيه وتزاكريه يعنى كل يوم كده تمسكي 3 او 4 وحدات وتحفظهيم بمكافئاتهم وكده ومرة ف مرة هتلاقي الموضوع اتظبط
ع فكرة والله الفيزيا مش هتسحوا انها اتظبطتت دلوقتى خاااااااالص اهم حاجة المرااااااجعة وحل الامتحانات دى اللى هتظبط بج
الوسام كويس جدا هاتيه الأحمر بيبقا شامل امتحانات ونظري ومسائل
ع فكرة وحدات القياس دى كان دوك امين صبرى عامل ليها ورقة بردو هدورلك عليها هنا ع المنتدى واحاول اجيبها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة son470508165410 مشاهدة المشاركة
طيب هل كنت يبتدعي او حاجه
وهل كنتي بستغفري
قوليلنا كنتي بتعملي ايه
وهل انا ممكن ازاكر من بدايه السنه
ومالحقش الكليه اللي نفسي فيها
ايوة طبعا الصلاة أهم حاجة انا مكنتش بعرف ازاكر غير لما اصلي الأول أصلا وأكيد كنت بدعي
بس مكنتش بقول يارب ادخل طب وأطلع الأولى كنت بقول اللهم أصلح لي شأنى وبارك لي في عقلي وفي تفكيري وزاكرتى . اللهم إنى أعوذ بك من سوء الفهم وسوء الحفظ يعنى كنت بحاول آخد بالأسباب اللى هتخلينى أجيب مجموع عالي
مناجاة ربنا ده عالم لوحده
شكوت إلي وكيعٍِ سوء حفظى ..... فأرشدنى إلي ترك المعاصي
وأخبرنى بأن العــــــــــــــلم نور ...... ونور الله لا يُهدي لعـــــــــاصٍِ

اقتباس:
وانت ايه اللي مضايق ؟
الفكرة ان فيه ناس نفسيتها زفتيشن
وفي ناس اترعبت من كتر ما هي عكت في اول السنة
والدكتورة ميادة احنا اصلا مرتحين ليها يعني
وهيا اصلا مشتكتش ع فكرة !!!
ربنا يخليكي
والله حاسة بيكو لأنى مريت بالكلام ده
الصبر الصبر الصبر
دايما ادعوا ربنا بالصبر
ربنا يفرغ عليكوا صبرا جميلا من عنده
اقتباس:
طيب بصي يا دكتور انا الحمد لله عملت جدول كويس ومشيت عليه اليومين اللي فاتو وخلصت وفاض وقت كمان
وانا اللي كنت فاكره اني عملتو مضغوط اوي
المهم بصي بقي حضرتك بعد ما اخلص ان شاء الله اول اربعة كده هيكون المدرسين خلصو مراجعة وبتاع ف الفترة اللي من 4 ل 6 دي حضرتك تنصحيني اقعد في البيت ولا انزل الدروس ؟
الحاجه التانية الكتب بقي
ع اول اربعة هكون خلصت كتب الشرح ان شاء الله
بس كتب المراجعة هبدأ فيها نص اربعة علشان الاحصاء والاقتصاد لا افقه فيها شئ وهنمتحنها اول 5 في المدرسة
انا بتكلم عن الاجابات سواء كتب المراجعة او الشرح فيه كتب بيكون ليها اجابات وكتب لا اعمل ايه
اتأكد من الحل ازاي ولا الحوار هيمشي ازاي يعني ؟
بصي انتى دلوقتى قعدتى ف البيت خلاص يعنى ؟
يبقا بعد ما تخلصي مع نفسك مزاكرة ممكن تروحي شهر 4 مراجعة دروس والأفضل يبقا لوحدك عشان تستفردي بالمدرس كده لوحدك ومن أول 5 ارجعي اقعدى ف البيت تانى أو لو لاقيتى نفسك تمام خلاص خليكي مع المدرسين بس لوحدك بقا عشان تبصيش لزمايلك واعصابك تتعب وكده
منتى طول الفترة دى اللى واقف عليكي ومش عارفة اجابته اكتبيه ف كشكول لوحده أو علمي عليه وهو ف الكتاب ولما تروحى الدرس بقا اسألى المدرس ف كل ده
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 19-02-2014, 01:49 AM
سوبر ساره سوبر ساره غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى (علمى علوم)

سوبر ساره is on a distinguished road

ازيك يا دكتورة ميادة
يا رب تكونى بخير
أنا حد ربنا يباركله هنا فى المنتدى عملى جدول كويس ومشيت عليه النهاردة
ومبسوطة أوى من النتيجة
بس كنت عايزة نصيحة حضرتك فى طريقة المذاكرة
يعنى لو هذاكر كيميا مثلاً
أبدأ الأول بالمراجعة وحل تمارين عليها ولا أبدأ بالجديد
وهل لا زم أستخدم الورقة والقلم ولا أذاكر شفوى وكده يعنى
وكمان عندى كتب كتير وخايفة متخلصش
وربنا يبارك لك
قديم 19-02-2014, 09:01 AM
الصورة الرمزية shahnda khaled
shahnda khaled shahnda khaled غير متواجد حالياً
عضو نشيط

shahnda khaled is on a distinguished road

يبقا بعد ما تخلصي مع نفسك مزاكرة ممكن تروحي شهر 4 مراجعة دروس والأفضل يبقا لوحدك عشان تستفردي بالمدرس كده لوحدك ومن أول 5 ارجعي اقعدى ف البيت تانى أو لو لاقيتى نفسك تمام خلاص خليكي مع المدرسين بس لوحدك بقا عشان تبصيش لزمايلك واعصابك تتعب وكده
منتى طول الفترة دى اللى واقف عليكي ومش عارفة اجابته اكتبيه ف كشكول لوحده أو علمي عليه وهو ف الكتاب ولما تروحى الدرس بقا اسألى المدرس ف كل ده [/QUOTE]
امممممم منا طول الفترة دي مش هكون حليت حاجه غير كتب الشرح اللي انا جبتها و هبدا كتب مراجعة من ابعة
كده كويس يا دكتوة ولا اعمل ايه ؟
لكنه قارئ لكتاب الله !!
قد يرتكب الذنوب بكثرة ...لكنه محافظ علي اركان لاسلام الخمسة ..!!ليس تحليلا لما حرمه الله ...لكن ...رغم الطيش مازالت هناك حبال مرتبطة بالله.."ان كان لك ذنوب فزاحمها بالطاعات "#لسنا متناقضين ...انما نحن "بشر"
قديم 19-02-2014, 09:25 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
بصي يا ستى انتى تجيبلها ورقة كبيرة كده محترمة وتعملي جدول محترم فيه خانة للكمية الفيزيائية وخانة للوحدات وتكتبي جنب كل وحدة مايكافئها من وحدات تقريبا هى بتبقا موجودة ف كتاب الامتحان بس مش كاملة كلها يعنى انا قعدت األف فى وحدات مكافئة وأربط كل شابتر باللى وراه وهكذا لحد ما طلعت جدول خرافي مكنش فيه حاجة ناقصة تقريبا والله الجدول ده انا لو كنت لاقيته كنت رفعته هنا بس للأسف الجدول ده ضاع منى قبل امتحان الفيزيا بيومين تقريبا انتى بقا ممكن تعملي واحد زيه وتزاكريه يعنى كل يوم كده تمسكي 3 او 4 وحدات وتحفظهيم بمكافئاتهم وكده ومرة ف مرة هتلاقي الموضوع اتظبط
ع فكرة والله الفيزيا مش هتسحوا انها اتظبطتت دلوقتى خاااااااالص اهم حاجة المرااااااجعة وحل الامتحانات دى اللى هتظبط بج
ع فكرة وحدات القياس دى كان دوك امين صبرى عامل ليها ورقة بردو هدورلك عليها هنا ع المنتدى واحاول اجيبها

ايوة طبعا الصلاة أهم حاجة انا مكنتش بعرف ازاكر غير لما اصلي الأول أصلا وأكيد كنت بدعي
بس مكنتش بقول يارب ادخل طب وأطلع الأولى كنت بقول اللهم أصلح لي شأنى وبارك لي في عقلي وفي تفكيري وزاكرتى . اللهم إنى أعوذ بك من سوء الفهم وسوء الحفظ يعنى كنت بحاول آخد بالأسباب اللى هتخلينى أجيب مجموع عالي
مناجاة ربنا ده عالم لوحده
شكوت إلي وكيعٍِ سوء حفظى ..... فأرشدنى إلي ترك المعاصي
وأخبرنى بأن العــــــــــــــلم نور ...... ونور الله لا يُهدي لعـــــــــاصٍِ

ربنا يخليكي
والله حاسة بيكو لأنى مريت بالكلام ده
الصبر الصبر الصبر
دايما ادعوا ربنا بالصبر
ربنا يفرغ عليكوا صبرا جميلا من عنده

منتى طول الفترة دى اللى واقف عليكي ومش عارفة اجابته اكتبيه ف كشكول لوحده أو علمي عليه وهو ف الكتاب ولما تروحى الدرس بقا اسألى المدرس ف كل ده
طيب مهو يا دكتورة انا طول الفترة دي هكون يدوب خلصت كب الشرح يعني مش هكون فتحت اي كتاب مراجعة ؟؟؟؟؟ ف الفترة اللي هنزل فيها الدروس اخليهم يخلصولي كتب المراجعة ولا اعمل ايه
وهل لو انا بدأت احل كتب مراجعة من شهر اربعة كده كويس ؟؟؟؟؟
اصل زمايلي بدأو يحلو مراجعة من دلوقت
معلش تقلت ع حضرتك بس والله نفسيتي زفت بجد
لكنه قارئ لكتاب الله !!
قد يرتكب الذنوب بكثرة ...لكنه محافظ علي اركان لاسلام الخمسة ..!!ليس تحليلا لما حرمه الله ...لكن ...رغم الطيش مازالت هناك حبال مرتبطة بالله.."ان كان لك ذنوب فزاحمها بالطاعات "#لسنا متناقضين ...انما نحن "بشر"
قديم 19-02-2014, 09:36 AM
عبير الجوري عبير الجوري غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبير الجوري is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة not masked مشاهدة المشاركة
اه انا اشتريته من المكتبة العادية ل ‏senior‏ و ‏the best‏ بس مراجعة نهائية . وممكن تنزليه من النت برده .
انا دورت علي اجابات لكتاب ذا بيست مراجعة نهائية مش موجود
ممكن تبعت الرابط لو موجود علي النت
وشكرا لك

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=560511
قديم 19-02-2014, 09:47 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اقتباس:
طيب مهو يا دكتورة انا طول الفترة دي هكون يدوب خلصت كب الشرح يعني مش هكون فتحت اي كتاب مراجعة ؟؟؟؟؟ ف الفترة اللي هنزل فيها الدروس اخليهم يخلصولي كتب المراجعة ولا اعمل ايه
وهل لو انا بدأت احل كتب مراجعة من شهر اربعة كده كويس ؟؟؟؟؟
اصل زمايلي بدأو يحلو مراجعة من دلوقت
معلش تقلت ع حضرتك بس والله نفسيتي زفت بجد
لا يا حبيبتى منتى تخلصي الشرح من هنا وف اثناء الشرح اصلا هتكونى مراجعة بردو بالطريقة اللى قلت عليها انك تمسكي الامتحانات وتحلي كل يوم امتحان حتى لو هتغشي اجابات الامتحان كله
وبعدين ملكيش دعوة بزمايلك خليكي ف نفسك وبسسس من راقب الناس مات هما !
وشهرين علا كتب المراجعة كتير وهيفيضوا وهتزهقي كمان وبكرة تقولي ميادة قالت
اهم حاجة متفكريش كتير ! خشي بقلب جامد وزاكرى ولا يهمك حد والله طول مانتى حاطة صحباتك ف دماغك كده هتتعبي جامد !!!
انتى دلوقتى مش مطلوب منك غير انك تزااااااااااااكرى و بسسس متشيليش هم بكرة بقا ! ياستى هو انتى ضامنة هتعيشي لإمتا ! يومك يومك ! امشي بالقاعدة دى هتستريحي
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 19-02-2014, 10:07 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
لا يا حبيبتى منتى تخلصي الشرح من هنا وف اثناء الشرح اصلا هتكونى مراجعة بردو بالطريقة اللى قلت عليها انك تمسكي الامتحانات وتحلي كل يوم امتحان حتى لو هتغشي اجابات الامتحان كله
وبعدين ملكيش دعوة بزمايلك خليكي ف نفسك وبسسس من راقب الناس مات هما !
وشهرين علا كتب المراجعة كتير وهيفيضوا وهتزهقي كمان وبكرة تقولي ميادة قالت
اهم حاجة متفكريش كتير ! خشي بقلب جامد وزاكرى ولا يهمك حد والله طول مانتى حاطة صحباتك ف دماغك كده هتتعبي جامد !!!
انتى دلوقتى مش مطلوب منك غير انك تزااااااااااااكرى و بسسس متشيليش هم بكرة بقا ! ياستى هو انتى ضامنة هتعيشي لإمتا ! يومك يومك ! امشي بالقاعدة دى هتستريحي
امممم تمام كده .....ربنا يخليكي يارب ويوقفلك ولاد الحلال ياااااااااااااااااااااااااااااااارب
لكنه قارئ لكتاب الله !!
قديم 19-02-2014, 02:50 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبير الجوري مشاهدة المشاركة
انا دورت علي اجابات لكتاب ذا بيست مراجعة نهائية مش موجود
ممكن تبعت الرابط لو موجود علي النت
وشكرا لك
انا معرفش والله الروابط اصل انا اشتريته من المكتبه فانتي اسألي عليه في المكتبة ولو انتي في قرية روحي اسألي في أي مكتبه في أقرب مدينة ليكوا . أما حكاية من النت انا كنت منزل اجابات ‏gem‏ بس
قديم 19-02-2014, 03:37 PM
Keira Keira غير متواجد حالياً
عضو جديد

Keira is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK مشاهدة المشاركة

معلش بقى يا دكتورة تعبناكي معانا .. ربنا يجازيكي عنا كل خير
بس أنا ما قرأتهوش قبل كدة مع اني بقرأ كل ردودك
ممكن يكون في صفحات بدري ولا حاجة
ماشي يا دكتورة أنا هعمل الجدول دا إن شاء الله وأجرب ..
أنا عاملة ورق وكاتبة فيه (الكمية الفيزيائية) وبعدين سهم (الوحدة بتاعتها) وبعدين سهم (الوحدات المكافئة) .. بس وانا ببص عليه ببقى حاساه ملخبط وداخل في بعضة
و كل ما أحفظهم شوية وأنساهم تاني وأرجع ألخبط فيهم .. بس بيني وبينك فكرة الأسهم دي غبية ودا إللي إكتشفته إمبارح ..
مستر الفيزياء بيقولنا منحفظش الوحدات خالص لازم نحفظ الأساسية بس ومنها هنطلع الباقي .. معرفش إزاي يعني . مش مقتنعة بالفكرة دي خالص ومش هقتنع بيها
ولما بيدينا أسئلة عليها باخد ساعة على ما أحلها .. دا إن حلتها أصلاً .. وببقى حاسة إني أول مرة أشوف الوحدات دي
أنا عندي ورق الدكتور أمين صبري بتاع الفيزيا كله
بس بصراحة الجدول بتاع الوحدات معرفتش أحفظهم منه أبداً مش عارفة ليه بس أكيد المشكلة فيا مش في الجدول .. ممكن عشان يعني مش أنا إللي كتباهم وكدة وبسبب إن الطباعة للصورة مش حلوة..
هو أنا استفدت منه بجد بجد في انه عرفني الوحدات المكافئة دي بتاعة أنهي كمية بالظبط لأن الكتاب مش كاتب كل حاجة وإن كتب بيكتب وحدتين بالكتير أوي . فبعدني عن اللخبطة ..
وبصراحة هو ورق الدكتور أمين كله قمة في الروعة الصراحة .. ربنا يجازيه خير يا رب ويوفقه
بس إزاي ما جاش في بالي أعمل أنا واحد زيه ؟ لسة مدركة ده دلوقتي
ما علينا
أنا شكلي في الآخر كدة هعمل الجدول إللي حضرتك قولتي عليه وأروح لازقاه على الحيطة عشان أفضل رايحة جاية أبص عليه ..وأما نشوف آخرتها مع الوحدات دي

شكراً ليكي يا دكتورة وربنا يوفقك وييسرلك كل خير
قديم 19-02-2014, 05:21 PM
دراكو مالفوى دراكو مالفوى غير متواجد حالياً
موقوف

دراكو مالفوى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Keira مشاهدة المشاركة
معلش بقى يا دكتورة تعبناكي معانا .. ربنا يجازيكي عنا كل خير
بس أنا ما قرأتهوش قبل كدة مع اني بقرأ كل ردودك
ممكن يكون في صفحات بدري ولا حاجة
ماشي يا دكتورة أنا هعمل الجدول دا إن شاء الله وأجرب ..
أنا عاملة ورق وكاتبة فيه (الكمية الفيزيائية) وبعدين سهم (الوحدة بتاعتها) وبعدين سهم (الوحدات المكافئة) .. بس وانا ببص عليه ببقى حاساه ملخبط وداخل في بعضة
و كل ما أحفظهم شوية وأنساهم تاني وأرجع ألخبط فيهم .. بس بيني وبينك فكرة الأسهم دي غبية ودا إللي إكتشفته إمبارح ..
مستر الفيزياء بيقولنا منحفظش الوحدات خالص لازم نحفظ الأساسية بس ومنها هنطلع الباقي .. معرفش إزاي يعني . مش مقتنعة بالفكرة دي خالص ومش هقتنع بيها
ولما بيدينا أسئلة عليها باخد ساعة على ما أحلها .. دا إن حلتها أصلاً .. وببقى حاسة إني أول مرة أشوف الوحدات دي
أنا عندي ورق الدكتور أمين صبري بتاع الفيزيا كله
بس بصراحة الجدول بتاع الوحدات معرفتش أحفظهم منه أبداً مش عارفة ليه بس أكيد المشكلة فيا مش في الجدول .. ممكن عشان يعني مش أنا إللي كتباهم وكدة وبسبب إن الطباعة للصورة مش حلوة..
هو أنا استفدت منه بجد بجد في انه عرفني الوحدات المكافئة دي بتاعة أنهي كمية بالظبط لأن الكتاب مش كاتب كل حاجة وإن كتب بيكتب وحدتين بالكتير أوي . فبعدني عن اللخبطة ..
وبصراحة هو ورق الدكتور أمين كله قمة في الروعة الصراحة .. ربنا يجازيه خير يا رب ويوفقه
بس إزاي ما جاش في بالي أعمل أنا واحد زيه ؟ لسة مدركة ده دلوقتي
ما علينا
أنا شكلي في الآخر كدة هعمل الجدول إللي حضرتك قولتي عليه وأروح لازقاه على الحيطة عشان أفضل رايحة جاية أبص عليه ..وأما نشوف آخرتها مع الوحدات دي

شكراً ليكي يا دكتورة وربنا يوفقك وييسرلك كل خير
كانت مشكلة بالنسبالى جامده جدااااااااااااااااااااااااااا...علشان كنت بحفظ
افهميهم هتلاقيهم زى مسائل الرياضة والله هتكون ممتعة جدا وممكن من وحده واحده تطلعى 9 من غير مبالغة..
بس بردو فيه حاجات لازم تتحفظ زى ما هى بس دول قليلين جدااااااااااا..
غير كده انتوا منهجكوا مفيهوش غير الكهربية اللى فيها وحدات مكافئة 3 فصول عمى يعنى حاجة سهله جدااااااااااااااا
هديكى مثااااااااااال....
شدة التيار ..الاساسى هى...ايوة سامع واحده بتقول امبير....شاطرة
طيب التيار يعنى ايه؟؟؟ كمية كهربية ماشية فى زمن
ايوة كمية كهربية يعنى ايه؟؟؟ برافو يعنى c كولوم يعنى
طيب زمن يعنى ايه؟؟ عسل يعنى...s...ثانية يعنى
يبقى ايه دلوقتى...شدة التيار =c.s كولوم فى ثانية
طيب على نفس الطريقة
شدة التيار=فرق الجهد على المقاومة
فرق الجهد...v
المقاومة...اوم
يبقى فولت على اوم

يلا اللى بعده
القدرة الكهربية يعنى ايه؟؟ فرق الجهد فى شدة التيار
يبقى شدة التيار = القدرة على فرق الجهد
القدرة بالوات ...فرق الجهد بالــv
يبقى watt على v
وهكذا الى مالانهاية
ملحوظة ...انتوا المفروض هيجيبولكوا الوحده المكافئة وانتوا بطلعوها ..فى الحالة دى احنا بنحللها وبنفكها وبنكسر امها..مع التعود مش هتاخد معاك 10 ثوانى
مثال..watt فى امبير اس سالب واحده..فى اوم اس سالب واحد
عايزين نحل
بنقول وات اللى هى ايه...القدرة تمااام
ir...فرق الجهد
يبقى القدرة على فرق الجهد يبقى ايه؟؟...يبقى شده التيار
وهكذااااا فى كل الوحدات

معلش لو كنت غلط فى حاجة علشان انا ناسى كل حاااااااااااااجة
قديم 19-02-2014, 05:52 PM
الصورة الرمزية RAiN
RAiN RAiN غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

RAiN is on a distinguished road

ياجماعه هو انا لازم بجد اجيب 100 مشاركه علشان ابعت رساله خاصه
لييييييييييييه يعنى
35 حلو اهو ههههههههههههه
قديم 19-02-2014, 06:57 PM
عضو نشيط

هههههههههههههههههههه انتو معنتوش هتشوفوني في المنتدي هنا تاني ابدا ايه الاحباط ده
دا انتو بتذاكو من بدري اوي
ربنا يستر بقي
لكنه قارئ لكتاب الله !!
قديم 19-02-2014, 07:57 PM
شهد اليوسف شهد اليوسف غير متواجد حالياً
عضو خبير

شهد اليوسف is on a distinguished road

اقتباس:
هههههههههههههههههههه انتو معنتوش هتشوفوني في المنتدي هنا تاني ابدا ايه الاحباط ده
دا انتو بتذاكو من بدري اوي
ربنا يستر بقي
ههههههههههههههههههههههههـ والله Me to
وانا قررت من انهاردة مش هدخل المنتدي خير عشان اسأل وبس مش اكتر وكفااااااية لعب انا قررت اذاكر واهو اجلو المدرسة تاني يعني المفروض نسستغل الفرصة يآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآرب اهديني ووفقني واديني التركيز والفهم والحفظ في كل اللي اذاكرة وباركلي في وقتي وارزقني الانجاز في عملي وحققلي حلمي يآآآآآآآآآآآرب وعيني علي مذاكرتي أنا والجميع يآآآآآآآآآآرب
يلا بئا مع السلاااااااااااااامه مش هتشوفني غير لما تقف ئدامي حاجة وانا بذاكر هدخل اسال واطمن عليكو واخرج تاني اصل لعبت 5 شهور فاعتقد كفاية اؤؤي علي كدا لانو شكلو الضرب هبدأ يشتغل
ادعؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤلي ماشي
يلا في رعاية الله هتوحشوني كؤميات موتات
قديم 19-02-2014, 10:41 PM
عضو نشيط

http://www.thanwya.com/vb/attachment...4&d=1340056357
اجدعان ده تلخيص الفيزيا اللي فيه الوحدات لو حد يعرف ينزلها صور قصدي يرفعها هنا ياريت اصل انا معرفتش افتحو اللاب حلتو بالبلي
لكنه قارئ لكتاب الله !!

العلامات المرجعية