اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 11-02-2014, 01:38 PM
الصورة الرمزية shahnda khaled
shahnda khaled shahnda khaled غير متواجد حالياً
عضو نشيط

shahnda khaled is on a distinguished road

ياااااااااااااااااا دكتورة حضرتك ذاكرتي المناهج وراجعتيها كام مرة
انا عارفة ان حضرتك كنتي وخداها جد من الاول بس ياريت تقوليلي لاني يادوب هلحق اراجع مرة ولا حاجه

لكنه قارئ لكتاب الله !!
قد يرتكب الذنوب بكثرة ...لكنه محافظ علي اركان لاسلام الخمسة ..!!ليس تحليلا لما حرمه الله ...لكن ...رغم الطيش مازالت هناك حبال مرتبطة بالله.."ان كان لك ذنوب فزاحمها بالطاعات "#لسنا متناقضين ...انما نحن "بشر"
قديم 11-02-2014, 01:42 PM
شهد اليوسف شهد اليوسف غير متواجد حالياً
عضو خبير

شهد اليوسف is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahnda khaled مشاهدة المشاركة
ياااااااااااااااااا دكتورة حضرتك ذاكرتي المناهج وراجعتيها كام مرة
انا عارفة ان حضرتك كنتي وخداها جد من الاول بس ياريت تقوليلي لاني يادوب هلحق اراجع مرة ولا حاجه
بس نخلصها مرة مذاكرة والمراجعة دي لما نخلص هو احنا لسه بدأنا اصلا
قديم 11-02-2014, 03:30 PM
الصورة الرمزية رفيقة الامل
رفيقة الامل رفيقة الامل غير متواجد حالياً
عضو متواصل

رفيقة الامل is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهد اليوسف مشاهدة المشاركة
بس نخلصها مرة مذاكرة والمراجعة دي لما نخلص هو احنا لسه بدأنا اصلا
ان شاء الله تخلصو وابقى افتكرونا بقى
قديم 11-02-2014, 03:38 PM
الصورة الرمزية بنت الاسلام ( رشا )
بنت الاسلام ( رشا ) بنت الاسلام ( رشا ) غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

بنت الاسلام ( رشا ) is on a distinguished road

[QUOTE=رفيقة الامل;5733648]ان شاء الله تخلصو وابقى افتكرونا بقى[/QUOTE
والله انا كمان زيهم ومش عارفة اذاكر ابدا والله يارب يوفقنا ويوفقهم كلهم يارب ونقدر نخلص والله وكانهم بيحكو عني بس انتي ادعيلنا ربنا يوفقنا جميعا
هو حضرتك في سنة كام ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-02-2014, 07:43 PM
عضو خبير

الحمد لله في تحسن ذاكرت انهاردة درس القدس مدينة عربية وحليت عليه بس وقفت ئدامي شوية حاجات عايزة اسئلكو فيها
تابعة مرادفها خاضعة والا مواليه انا اخترت خاضعة صح والا غلط
وفدت عكسها (تقهقرت ـ هربت ـ تراجعت ـ رجعت ) انا اخترت رجعت ؟؟
دخول القبائل في التكوين الاجتماعي للمدن القديمة يدل علي (اجبارهم ـ حبهم ـ خوفهم ـ مكرهم ) انا اخترت حبهم ومش عارفة ايه الصح
علل للقدس مكانة عظيمة عند اهل كل الاديان ؟ انا فاهمة السؤال بس عايزة اجابة نموذجية
مجتلي الاجتلاه هو (الارتحال والابتعاد ـ الوقوف والانتظار ـ النظر والاشتياق ـ الترقب والا الاحتمال ) انا خمنت انها هتبئا الابتعاد والارتحال اللي عرف يجاوبهم يئولي ويئولي ايه الصح
قديم 11-02-2014, 08:22 PM
raneem magdi raneem magdi غير متواجد حالياً
عضو جديد

raneem magdi is on a distinguished road

ازيك يا دكتوره مياده لو حد يقدر يساعدني انا نفسي ادخل صيدله بس ضايعه وكل ما اقول هذاكر بقول مش هكون زي اللي ذاكر من اول ومفيش امل خلاص
قديم 11-02-2014, 09:34 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raneem magdi مشاهدة المشاركة
ازيك يا دكتوره مياده لو حد يقدر يساعدني انا نفسي ادخل صيدله بس ضايعه وكل ما اقول هذاكر بقول مش هكون زي اللي ذاكر من اول ومفيش امل خلاص
والله يا بنتي باذن الله هنئدر بس احنا نبدا بس ويكون عندنا اصرار وهمة وعزيمة بس مش عارفة هنبدا من امتي
وعلي فكرا انا زييك وعايزة ادخل صيدلة وحاسة اني ضايعة علي الاخر بس هحاول الم المواد ال 4 شهور دوول وبس ئولي يآآآآآآآآآآآآآآرب وربنا يوفقنا جميعا
قديم 11-02-2014, 10:22 PM
الصورة الرمزية Solty Ray
Solty Ray Solty Ray غير متواجد حالياً
عضو قدير

Solty Ray is on a distinguished road

الفكرة حلوة جدا
وكان عندي سؤال انا سمعت ان في حاجات هتتحذف من المنهج بسبب تأجيل الدراسة وكنت عايزة اعرف هل هذا الكلام صح ام خطأ؟
قديم 11-02-2014, 10:43 PM
سوبر ساره سوبر ساره غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى (علمى علوم)

سوبر ساره is on a distinguished road

لو سمحتم أنا علمى علوم
وفيه مواد زى الجيولوجيا ضايعة فيها
ومش عارفة أعمل جدول لمذاكرتى
وكل حاجة ضايعة منى
وبسهر كتير من غير مذاكرة وبقوم متأخر

ممكن تساعدونى ؟
قديم 12-02-2014, 03:57 AM
tamertiger tamertiger غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamertiger is on a distinguished road

يا جماعة بعد اذنكم انا كنت عايز كتاب للكيميا يكون فيه شرح كويس كدة
ويكون كتاب موثوق فيه يعنى انتو بتستخدموه و يكون اعتمادى الكلى عليه
هو وكتاب المدرسة وطريقة الكتابة منظمة وكدة .. ياريت لو حد يعرف يقولى
اقتراحات والسعر والمميزات والعيوب عشان الكيميا بس مش متظبط فيها .. ممكن؟؟
قديم 12-02-2014, 11:54 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

يا جدعان هو فيه اه كلكو ضايعين كده
متخافوش كده وجمدوا قلبكو هما الشهرين دول اللى اى طالب سواء شاطر او مش شاطر بيحس فيهم انو ضايع والكلام ده لأن دى نص السنة واكيد انتو عندكو ملل وزهق شوية
بس معلش استحملو كده وابدأو زاكرو بقا والناس اللى بتقول انك لازم تزاكر من اول السنة بقولها للمرة الألف لا مش شرررررررط وانا ف تالتة والله مزاكرت خااالص من اول السنة واول اربع شهور دول كنت فعلا تقريبا مفتحتش كتاب خالص وانتو انصاف مناهج بس يعنى قبل الامتحانات ان شاء الله هتكونوا مراجعين المادة بدل المرة الف ! انتو بتهزروا ولا ايه دى الفيزياء عبارة عن وحدتين كهربية وحديثة والاحياء بتاع 6 فصول واسهل فصول فيها اانا السنة اللى فاتت راجعت الوراثة وال DNA مع بعض فى يوم ! يعنى متكبروش المواضيع كده واهم حاجة ف المراجعة هى حل الإمتحانات تمسكوا الامتحانات كده امتحان امتحان وتحلوها مع اول مرة هتحسوا انكو سورى يعنى حمير ! تانى مرة بردو حمير مش هتتظبطوا بقا غيرر مع الايام ابدأو حلو امتحانات من دلوقتى مع نفسكو ومتستنوش المدرسين حتى لو مش هتعرفو تحلو وتغشوا الاجابة يعنى حلو امتحان وقف عليكو سؤال ارجعوا للدرس ده وزاكرو النقطة دى وبعدين اقرأو السؤال تانى وحلوه بقا جيتوا علا تانى سؤال وقف عليكو عاددى مفيش مشكلة ارجعو للدرس ده بردو وزاكرو النقطة ددى ((النقطة بس بتاعة السؤال مش الدرس كلوو ) وارجعوا تانى للسؤال وهكذا وهكذا امتحان ف امتحان هتلاقو نفسكو حفظتوا المنهج ده غير انكو هتمشو مع مراجعة الاساتذة مثلا هتراجعو شابتر معين عند مدرس امسكوا الشابتر ده وزاكروه وحلو عليه لوحدة بعد ما تخلصوه بقا هتعملو ايه هتنامو ؟؟؟؟ لاااااااااااا تفتحوا الامتحانات ((وخصوصا الأحياااااااااااااااء )) والفيزيا بردو تحلو امتحانين بنفس الطريقة اللى قلتلكو عليها ارجعو للدرس اللى فيه السؤال وزاكرو الاجابة بتاعة السؤال بس مش الدرس كلو والله لو مشيتو عالنمط ده لآخر السنة هتلاقو نفسكو حافظين الامتحانات كلها والسنين بتاعتها كمان انما متقولوش بقا هبقا احل امتحانات بعد ما اخلص مراجعة !!! كده تبقو عبط معلش يعنى لأن عمركو ما هتعرفوا تلمو المنهج الا بالطريقة دى وهتجيب معاكو كويس والله ولآخر مرة بكرر شيلوا حتة مزاكرتش من اول السنة دى من دماغكو خاااااااااااالص وابدأو من دلوقتى مزاكرة ومراجعة ف نفس الوقت بالطريقة اللى قلتلكو عليها وانفخوا نفسكو بقا التلات شهور دول وان شاء الله كلكو هتبقوا دكاترة
ربنا معاكو
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 12-02-2014, 12:22 PM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

بصوا يا جماعة ركزوا معايا كده
ممكن كلكو تفتحوا اللينك ده وتتفرجوا عالفيديو ده كامل كلووو هو حوالي ساعتين وربع مش مشكلة تضيعوهم بس اتفرجوا عالفيديو ده كامل وحاولو تركزوا مع الدكتور وتعملو اللى بيقول عليه وتعيشوا جو المحاضرة ده اوك ؟؟؟
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 12-02-2014, 05:30 PM
tamertiger tamertiger غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamertiger is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK مشاهدة المشاركة
يا جدعان هو فيه اه كلكو ضايعين كده
متخافوش كده وجمدوا قلبكو هما الشهرين دول اللى اى طالب سواء شاطر او مش شاطر بيحس فيهم انو ضايع والكلام ده لأن دى نص السنة واكيد انتو عندكو ملل وزهق شوية
بس معلش استحملو كده وابدأو زاكرو بقا والناس اللى بتقول انك لازم تزاكر من اول السنة بقولها للمرة الألف لا مش شرررررررط وانا ف تالتة والله مزاكرت خااالص من اول السنة واول اربع شهور دول كنت فعلا تقريبا مفتحتش كتاب خالص وانتو انصاف مناهج بس يعنى قبل الامتحانات ان شاء الله هتكونوا مراجعين المادة بدل المرة الف ! انتو بتهزروا ولا ايه دى الفيزياء عبارة عن وحدتين كهربية وحديثة والاحياء بتاع 6 فصول واسهل فصول فيها اانا السنة اللى فاتت راجعت الوراثة وال DNA مع بعض فى يوم ! يعنى متكبروش المواضيع كده واهم حاجة ف المراجعة هى حل الإمتحانات تمسكوا الامتحانات كده امتحان امتحان وتحلوها مع اول مرة هتحسوا انكو سورى يعنى حمير ! تانى مرة بردو حمير مش هتتظبطوا بقا غيرر مع الايام ابدأو حلو امتحانات من دلوقتى مع نفسكو ومتستنوش المدرسين حتى لو مش هتعرفو تحلو وتغشوا الاجابة يعنى حلو امتحان وقف عليكو سؤال ارجعوا للدرس ده وزاكرو النقطة دى وبعدين اقرأو السؤال تانى وحلوه بقا جيتوا علا تانى سؤال وقف عليكو عاددى مفيش مشكلة ارجعو للدرس ده بردو وزاكرو النقطة ددى ((النقطة بس بتاعة السؤال مش الدرس كلوو ) وارجعوا تانى للسؤال وهكذا وهكذا امتحان ف امتحان هتلاقو نفسكو حفظتوا المنهج ده غير انكو هتمشو مع مراجعة الاساتذة مثلا هتراجعو شابتر معين عند مدرس امسكوا الشابتر ده وزاكروه وحلو عليه لوحدة بعد ما تخلصوه بقا هتعملو ايه هتنامو ؟؟؟؟ لاااااااااااا تفتحوا الامتحانات ((وخصوصا الأحياااااااااااااااء )) والفيزيا بردو تحلو امتحانين بنفس الطريقة اللى قلتلكو عليها ارجعو للدرس اللى فيه السؤال وزاكرو الاجابة بتاعة السؤال بس مش الدرس كلو والله لو مشيتو عالنمط ده لآخر السنة هتلاقو نفسكو حافظين الامتحانات كلها والسنين بتاعتها كمان انما متقولوش بقا هبقا احل امتحانات بعد ما اخلص مراجعة !!! كده تبقو عبط معلش يعنى لأن عمركو ما هتعرفوا تلمو المنهج الا بالطريقة دى وهتجيب معاكو كويس والله ولآخر مرة بكرر شيلوا حتة مزاكرتش من اول السنة دى من دماغكو خاااااااااااالص وابدأو من دلوقتى مزاكرة ومراجعة ف نفس الوقت بالطريقة اللى قلتلكو عليها وانفخوا نفسكو بقا التلات شهور دول وان شاء الله كلكو هتبقوا دكاترة
ربنا معاكو

المنهج لسة مخلصناش فيه اى حاجة مافيش غير الالمانى اللى خلصناه وادينا بنراجع
عليه .. الفيزيا كتيييييييييير اوى لسة مخلصناش فيها حاجة ولا الكيميا بردو .. هنحل امتحانات ازاى بس
قديم 12-02-2014, 07:51 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK مشاهدة المشاركة
بصوا يا جماعة ركزوا معايا كده
ممكن كلكو تفتحوا اللينك ده وتتفرجوا عالفيديو ده كامل كلووو هو حوالي ساعتين وربع مش مشكلة تضيعوهم بس اتفرجوا عالفيديو ده كامل وحاولو تركزوا مع الدكتور وتعملو اللى بيقول عليه وتعيشوا جو المحاضرة ده اوك ؟؟؟
رؤؤؤؤؤؤؤؤعة اه سمعت ساعة منو وبعدين اخويا اخد الاب توب
بس هكملو بالليل ان شاء الله قبل ما انام
وربنا يرحمه لما شفتو في اول الحلقة كنت هعيط ربنا يرحمه
قديم 12-02-2014, 08:25 PM
الصورة الرمزية Solty Ray
Solty Ray Solty Ray غير متواجد حالياً
عضو قدير

Solty Ray is on a distinguished road

الكيمياء ملهاش كتاب شرح كويس بس كتاب الامتحان مسائل كويس جدا وكل المدرسين بيشكروا فيه

العلامات المرجعية