اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 21-02-2009, 08:32 AM
الصورة الرمزية Nogha
Nogha Nogha غير متواجد حالياً
عضو خبير

Nogha is on a distinguished road

اقتباس:
لا لا لا استني عليا كده .. قولي تاني كده
مش مكتوب عندك في الجدول سوتر ..
ركزي كويس يا بنتي .. بصي تاني .. تحت الجدول مكتوب جملة فيها سوتر ولا لأ؟
معلش اقرأي كويس تاني و قولي

انت حتضربنى و اللا ايه؟؟؟؟؟؟
لا و الله مفيش كلمة سوتر عندنا خالص. متخفش انا مركزة و بكامل قواى العقلية ههههههههههه
و نقول تانى
لا مفييييييييييش

اقتباس:
على فكرة ده مش اخر جدول قالوا ان فى جدول تانى حينزل بمواعيد السكاشن واماكنهم بس لغاية ما ينزل الجدول الجديد فى ناس قالت بس انا الصراحة مش واثقة فيهم ان احنا نلتزم بالجدول القديم (اللى مكتوب بالعرض) على العموم احنا لازم كلنا نروح يوم السبت ونشوف ايه اخبار الجدول الجديد والسكاشن
وهل اسامينا اتعلقت قدام الاقسام ولا لا؟

ايوة كلامك صح
لسا جدول للسكاشن
و جدول بعد كدة لمحاضرات المواد الاختيارية و و و الخ الخ الخ
و انا نزلة الكلية السبت ان شاء الله
اكيد المحاضرات حتشتغل خلاص

اقتباس:
يعني يا جماعة يا بيولوجي الجدول بتاعكوا اللي معاكو مش اللي متعلق عند مدرج1 .. مكتوب فيها سوتر ولا لا؟
لا حول و لا قوة الا بالله
آه و الله
طب بص عليه انت بنفسك
بس متكدبش عنيك

قديم 21-02-2009, 08:34 AM
الصورة الرمزية Nogha
عضو خبير

اقتباس:
بالنسبه للكيمياء العملي اللي اعرفه ان مفيش في الشطبي اللي هو بتاع اعدادي معامل كيمياء
كيمياء فيزيائيه في المجمع اللي هي سوتر
كيمياء تحليليه (نوعي اللي هي الكشف عن الاملاح وكدا) طريق الحريه
كيمياء تحليليه (كمي) محرم بيه
وصعب حوار نقل المعامل
غير اني لحظت انهم بيعملوا معامل جديده في الشطبي بس لسا مخلصوهاش اللي هي نحية استاد الجمعه وغير كدا انتوا متتديقوش مفيش حاجه حتضيع ولا حاجه طالما لسا محدش عارف الترتيبات ايه فمفيش مشاكل استنوا وكل حاجه حتبان ومفيش حاجه حتضيع عليكوا وانا سألتلكوا ناس ولسا محدش عارف حاجه لانهم اكتر من واحد كل واحد بيظبط حاجه فبتحصل لغبطه وكدا يعني

من الاخر انتوا غويين قرف كبروا دمغكوا لغاية مكلوا يبان الحركات دي تعملوها لجدول الامتحانات اللي لو فيه لغبطه هو كمان بيعيدوا الامتحانات للناس اللي مرحتش متضيعوش طقتكوا في الحاجات التفهه دي
و الله احسن كلام
بقولوكم ايه
شاطبى و اللا سوتر و اللا حتى فى كولالامبور
اللى يحصل يحصل و سيبوها على ربنا
قديم 21-02-2009, 03:03 PM
one way one way غير متواجد حالياً
عضو نشيط

one way is on a distinguished road

انا روحت النهاردة الكلية وسالت فى شئون الطلبة وقالوا ان فى جدول جديد حينزل بمواعيد المحاضرات والسكاشن والمواد الاختيارية بس مفيش سكاشن الاسبوع ده بس فى محاضرات
لو فى حد راح النهاردة ياريت يدخل وياكد كلامى عشان مش بثق خالص فى كلام شئون الطلبة
قديم 21-02-2009, 05:23 PM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
محمد.فوكس محمد.فوكس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

محمد.فوكس is on a distinguished road

سلام عليكم ..
يا وان ويي .. انا النهاردة روحت و بيقولو برضه انه في جدول جديد هينزل.بس مش عارفين امتى.
و الاسبوع ده على الاقل الفيزياء مفيش سكاشن ده اللي دكتور الفيزياء قاله.و تقريبا حتى باقي السكاشن.
و عندك حق .. شئون طلبة كلامهم مش موثوق تحس انهم مكسوفين يقولو منعرفش لكن لازم يتوهك.
في واحد اعرفه قالي ان في ورقة اتعلقت بالسكاشن و الارقام الجامعية بس بيقول انها اتحطت و اتشالت تاني.
بالنسبة ليكي يا نغة ...لا مش هضربك ولا حاجة العفو .. انا بس حاسس ان دماغي اتضربت في خلاط.
بس انا ملاحظ انك بتتكلمي على الجدول اللي بالعرض .. الجدول اللي بالعرض ده مش مكتوب فيه لا طريق حرية ولا شاطبي ولا غيره... انا بركز على كلمة مشششششش اللي عند مدرج 1
انا اقصد الجدول الاولاني اللي هو ورقتين بالطول و متدبسين في بعض .. مكتوب تحت الدراسة النظرية بالشاطبي و العملية طريق الحرية و الكيمياء العملي بسوتر .. كلمة سوتر ذكرت عندكوا في الجدول الاولاني اللي بالطووووول ولا لأ؟..
وو معلش انا آسف جدا استحملي رخامتي..
و ربنا يعدي الترم ده على خير.ايه اللخبطة دي..اول القصيدة كفر كده!!

آخر تعديل بواسطة محمد.فوكس ، 21-02-2009 الساعة 05:32 PM
قديم 21-02-2009, 07:11 PM
الصورة الرمزية hanoooooooda
hanoooooooda hanoooooooda غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hanoooooooda is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nogha مشاهدة المشاركة
يا هنووووود

طبعا جميل طالما كنا مع بعض هههههههههه

ايه ده؟؟؟؟؟؟؟

ايوة كدة
الكلام ده هو اللى صح
انتى متلخبطة يا هنود
هما كلهم مواد اختيارية و انتى تختارى منهملغاية ما يعلولك 6 ساعات
علينا 18 ساعة منهم 12 المواد الاجبارى

لا مش متلخبطه والله انا كنت فاهمه زيكم كده ده انا نفسي اشوف منهج علوم البحار بس لما الدكتور ده قالي كده قلت خلاص اخد المهم منهم ليه اخد حاجه ملهاش لازمه حتى اصحابي كانوا عاملين زيكم في الاول اول لما سمعوا من الدكتور ده غيروا عالعموم كل حاجه هتبان خلال الاسابيع الجايه وينفع اغير بعد 3 اسابيع
انا بفكر اخد اللغه وحقو ق الانسان ولغه عربيه مثلا وكفايه عليا كده الترم ده واخد المادتين الباقيين خلال السنه الجايه عشان حاسه ان الترم ده هيبقى صعب مع كميه المواد دي وربنا يسهل ان شاء الله
قديم 21-02-2009, 07:22 PM
عضو مجتهد

انا سالت ناس اعرفهم في سنه رابعه قالولي ان سوتر هنروحه في الترم التاني بتاع سنه اولى وف سنه رابعه انا رحت المجمع وحمدت ربنا اني مدخلتش فيه بجد علوم رحمه كتيييييير بس اهو ترم مش مشكله

رحت النهارده الكليه وحضرت محاضره نبات من 2 ل 4 كان بيدينا في الساعه الاولى د نبيل وفي الساعه التانيه د محمد وشرحهم حلو متفائله خير ان شاء الله الترم ده في النبات ونفسي احضر المحاضره دي تاني بس مش عارفه امتى عشان عايزه اثبت المعلومات شويه ده غير اني مكتبتش كل حاجه وبالنسبه للسكاشن مفيش الاسبوع ده للنبات وغالبا السكاشن هتبدا من الاسبوع الجاي و ددكتور محمد قال تعالوا من وقت للتاني قسم النبات في الدور الخامس عشان تعرفوا مواعيد السكاشن ,,بيحلم هنطلع للدور الخامس كل شويه ولا ايه يانهى؟؟؟؟؟؟؟
قديم 22-02-2009, 02:25 AM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanoooooooda مشاهدة المشاركة
انا سالت ناس اعرفهم في سنه رابعه قالولي ان سوتر هنروحه في الترم التاني بتاع سنه اولى وف سنه رابعه انا رحت المجمع وحمدت ربنا اني مدخلتش فيه بجد علوم رحمه كتيييييير بس اهو ترم مش مشكله
ما انا برضه في ناس اكبر مني و قالولي اننا هنروح في الترم التاني و انا عارف كده من زمان .. بس في كلام ان الترم ده مش هنروح و محدش متضايق غيري.
المهم .. يا جماعة مين معانا هنا علوم طبيعية؟؟
قديم 22-02-2009, 08:48 AM
الصورة الرمزية Nogha
عضو خبير

اقتباس:
انا روحت النهاردة الكلية وسالت فى شئون الطلبة وقالوا ان فى جدول جديد حينزل بمواعيد المحاضرات والسكاشن والمواد الاختيارية بس مفيش سكاشن الاسبوع ده بس فى محاضرات
لو فى حد راح النهاردة ياريت يدخل وياكد كلامى عشان مش بثق خالص فى كلام شئون الطلبة

انا كمان رحت و اتقالى نفس الكلام
وحدة صحبتى سألت قالولها ايه تخيلوا ؟ اضحكوا:
"مفيش سكاشن الاسبوع ده بس لو عيزة تحضرى مع اى مجموعة احضرى"
لأ و اللى قالها كدة مدير الشئون
يعنى منين مفيش سكاشن و بعدين يقولها احضرى اى مجموعة
لا تعلييييييق
قديم 22-02-2009, 08:50 AM
الصورة الرمزية Nogha
عضو خبير

اقتباس:
بالنسبة ليكي يا نغة ...لا مش هضربك ولا حاجة العفو .. انا بس حاسس ان دماغي اتضربت في خلاط.
بس انا ملاحظ انك بتتكلمي على الجدول اللي بالعرض .. الجدول اللي بالعرض ده مش مكتوب فيه لا طريق حرية ولا شاطبي ولا غيره... انا بركز على كلمة مشششششش اللي عند مدرج 1
انا اقصد الجدول الاولاني اللي هو ورقتين بالطول و متدبسين في بعض .. مكتوب تحت الدراسة النظرية بالشاطبي و العملية طريق الحرية و الكيمياء العملي بسوتر .. كلمة سوتر ذكرت عندكوا في الجدول الاولاني اللي بالطووووول ولا لأ؟..
وو معلش انا آسف جدا استحملي رخامتي..
و ربنا يعدي الترم ده على خير.ايه اللخبطة دي..اول القصيدة كفر كده!!
لا مفيش حاجة
الجدولين مفيهمش سوتر خالص
و انا بصيت فيهم دلوقتى حالا تانى
مفيهمش الكلمة اصلا
قديم 22-02-2009, 08:55 AM
الصورة الرمزية Nogha
عضو خبير

اقتباس:

ده احنا كليتنا دى جنة و الله
اقتباس:
رحت النهارده الكليه وحضرت محاضره نبات من 2 ل 4 كان بيدينا في الساعه الاولى د نبيل وفي الساعه التانيه د محمد وشرحهم حلو متفائله خير ان شاء الله الترم ده في النبات ونفسي احضر المحاضره دي تاني بس مش عارفه امتى عشان عايزه اثبت المعلومات شويه ده غير اني مكتبتش كل حاجه وبالنسبه للسكاشن مفيش الاسبوع ده للنبات وغالبا السكاشن هتبدا من الاسبوع الجاي و ددكتور محمد قال تعالوا من وقت للتاني قسم النبات في الدور الخامس عشان تعرفوا مواعيد السكاشن ,,بيحلم هنطلع للدور الخامس كل شويه ولا ايه يانهى؟؟؟؟؟؟؟

انا عرفة ؟ D:D:D:D
فكرة ايام السكاشن
و الله كنت بطلع بالعافية و بعد دورين لازم اعد استريح هههههههههههه

اقتباس:
ما انا برضه في ناس اكبر مني و قالولي اننا هنروح في الترم التاني و انا عارف كده من زمان .. بس في كلام ان الترم ده مش هنروح و محدش متضايق غيري.
المهم .. يا جماعة مين معانا هنا علوم طبيعية؟؟
و انا صحبتى فى سنة 2 قالتلى نفس الكلام
بس احتمال يكونوا غيروا السنادى على حظنا الجميييييييل

و عالعموم اعتبرنا علوم طبيعية و اتكلم عادى يعنى
سرك فى بير هههههههه
قديم 22-02-2009, 11:49 AM
الصورة الرمزية duro_re
duro_re duro_re غير متواجد حالياً
عضو جديد

duro_re is on a distinguished road

احنا السنة اللي فاتت اخدنا كيمياء فيزيائيه والعملي كان في سوتر
بس انتوا منهجكوا اتغيرت يعني مثلا اخدتو عضويه وهندسه في الترم الاول الكلام دا محصلش معانا
قديم 23-02-2009, 08:13 PM
الصورة الرمزية Nogha
عضو خبير

اقتباس:
احنا السنة اللي فاتت اخدنا كيمياء فيزيائيه والعملي كان في سوتر
بس انتوا منهجكوا اتغيرت يعني مثلا اخدتو عضويه وهندسه في الترم الاول الكلام دا محصلش معانا
كلامك صح و دة اللى صحابى اللى فى 2 قالوهولى
قديم 28-02-2009, 07:42 PM
lala_2002 lala_2002 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lala_2002 is on a distinguished road

على فكرة الكلية دى بيحصل فيها حاجات غريبة جدا

ازاى يعنى بعد ما النتيجة تتعلق تتغير تانى!!!!!!!!!!
قديم 01-03-2009, 08:57 AM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lala_2002 مشاهدة المشاركة
على فكرة الكلية دى بيحصل فيها حاجات غريبة جدا

ازاى يعنى بعد ما النتيجة تتعلق تتغير تانى!!!!!!!!!!
الواحد دلوقتي مبقاش يستغرباي حاجة بتحصل .. توقعوا اي حاجة.انا فعلا سمعت ناس بتقول ان النتيجة اتغيرت و انا طالع بصيت عليها لقيت في ورق جديد اتعلق بس لقيت ان مفيش تغيير بالنسبالي مش عارف الباقي ايه بقى؟بالنسبة للكيمياء الفيزيائية خلاص ثبتت الرؤية هناخد في الشاطبي في الدورالاول من اول مبنى و احنا دخلين في معمل قد علبة الكبريت...يلا اللي يفرح يفرح زي نغة و اللي يزعل يزعل زيي.بالنسبة بقى للفوضى و التهريج اللي بيحصل في شئون الطلبة,امبارح شوفت السكاشن لقيت نفسي في سكشن معين لقيته داخل على محاضرة روحت اقول للمشرف على المعمل و قولتله ان احضر في سكشن تاني و مفيش مشاكل بس لسه ممسحتش اسمي من الدقيم و محتطهوش في الجديد.و بعد كل الهرجلة اللي حصلت في الاسبوعين اللي فاتو برضه علقو جدول هو هو مش عارف ليه مصممين عليه مع انه مليان غلطات.في دكتور امبارح قالنا ان الدكتور علاء بتاع شئون الطلبة هيعمل اجتماع طارىء و بكرة الصبح كل حاجة هتكون اتظبطت.انا معنديش حاجة النهاردة بس بفكر انزل اشوف ايه الكلام.و على فكرة يا جماعة بكرة اخر يوم للتغيير في التسجيل بتاع المواد لو حد عايز يغير.lala_2002 بيتهأيلي انتي الوحيدة اللي علوم طبيعية زيي,بس انتي عموما مش بتدخلي كتير,انا من زمان دايخ على حد علوم طبيعية..عموما يا ريت نبقى نبقى نساعد بعض في المنتدى.مش بنفضلكوا يا نغة بس انتي عارفة مفيش مواد مشتركة بينا و بين بيولوجي او جيولوجي غير الكيمياء..بس احنا كلنا مع بعض يعني.
قديم 01-03-2009, 05:15 PM
عضو مجتهد

احلى حاجه انهم غيروا النتيجه انا اترفعت عني اللغه مبرووووووووووك عليا
وفي ناس صحابي اترفع عنهم الكيمياء والنبات اخيرا عملوا حاجه عدله ف حياتهم

دوووووووووووخه حكايه تغير السيكشن ده انا مش عايزه اغير ده انا هبدل كمان وبرضه دووووووووخه

العلامات المرجعية