اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 31-03-2011, 05:13 PM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

ياجماعة ذهب مجموعة من زملائي بكليات الدراسات الإسلامية بالاسكندرية والمنصورة إلى مكتب رئيس الجامعة
لعرض مجموعة من المطالب وسأضعها في المرفقات
وقال لهم أنه سيتم تعيين الحاصلين على درجات علمية ، ولكن الأمر يحتاج إلى وقت . ولم تستمر المقابلة سوى بضع دقائق .وقد أكد مدير مكتبه أنه ستقام مسابقة عما قريب .

الملفات المرفقة
طلب.doc‏ (22.5 كيلوبايت, المشاهدات 4)
دي كانت مشاركة احد الاساتذة فيما يخص الازهر حبيت انقلها ليكم علشان الكل يكون على دراية بالموضوع سواء ازهر اوتربية وتعليم

قديم 31-03-2011, 06:03 PM
رحييق رحييق غير متواجد حالياً
عضو خبير وعضو مثالى للعام 2011

رحييق is on a distinguished road

التعيين الكل قال انه في الجهاز الاداري كل واحد على حسب تخصصه
يعني ممكن حد يتعين في ادارة الجامعة على حسب الاماكن المتوفرة
وممكن في الشباب والرياضة
وممكن في التربية والتعليم سواء الادارة او مدرسين في مدارس
كدا يعني على حسب دا المقصود يعنى مش معيدين

لكن لو فيه اقسام محتاجة ضروري معيدين ممكن ينظروا بقي لاوائل هذا القسم ورئيس القسم يطلب ان عنده عجز ومحتاج
ويتحول الطلب للعميد ثم رئيس الجامعة ثم وزارة التعليم العالى ثم وزارة المالية وهكذاااااااا

وبعدين يجيلهم الرد بالموافقة او عدم الموافقة بحجة مفيش درجة مالية والظروف متسمحش و و و
والله أعلم

وفي الآخر اللى له نصيب في حاجة هيشوفها
قديم 31-03-2011, 06:14 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about
افتراضي من الآخر بإذن الله

السلام عليكم يا أفضل منتدى خاص بالتربية والتعليم .. وآسف لتأخير الرد ... حيث كان عندي مشاكل في النت أمس ...
ودلوقتي كنت حابب أوضح بعض الأمور:
1- بالنسبة لتعيين الأوائل هيكونوا العشرون الأوائل على الكلية بالكامل وليس على كل قسم وبكده هتلاقوا أقسام بيتعين منها كتير وأقسام قليل وأقسام لأ..
2- التعيينات هتكون من دفعة 2003 -2010 .. والتعيينات هتكون في وظائف إدارية بالدولة (مش كأعضاء هيئة تدريس) في الجامعات ودي نقطة مهمة بأكد عليها وهارجعلها في الآخر واوضح السبب ..
3- يعني إيه الهيكل الإداري في الدولة يعني في المصالح الحكومية .. زي الانت مثلا خريج آداب مكتبات .. تتعين أمين مكتبة في المكتتبات العامة أو تتعين في قصر الثقافة وهكذا.. طيب احتمال الأعداد تكون أكبر من الوظائف المتاحة .. يبقى الجامعات هتستوعب عدد منهم كموظفين يعني موظف في رعاية الطلاب أو في شئون الطلبة أو في الإدارة المركزية أو في مكتبة الكلية أو في السكرتارية وهكذا...كمان ديوان عام كل مافظة هيستوعب بعض الأوائل ويعينهم فيه كموظفين إداريين..
4- والتعيينات يا جماعة هتكون على الدرجة الثالثة التخصصية مباشرة وليس كعقد قابل للتثبيت بعدج ذلك..
5- بالنسبة للأخت بتاعت 2002 أحب أبلغها إن دفعتك اتعينت منذ تخرجها طب انت ليه لأ؟!!! احتمال حضرتك الأولى على قسمك آه بس مش من ضمن العشرون الأوائل على جميع الكلية وده وارد .. طيب انا من العشرون ومتعينتش .. احتمال يكونوا بعتولك ع الكلية علشان تملي رغبات التعيين وحضرتك موصلكيش خبر فعلشان كده استبعدوك.. واحتمالات كتير .. بس المهم لو حضرتك لسه متمسكة بفرصتك يبقى ما عليكي إلا بفاكس بجنية وارسليه على وزارة التعليم العالي بلغيهم انك من دفعة 2002ومن الأوائل وترتيبي كذا على كل الكلية وتم تخطي تعييني وهيدرجوا اسمك ضمن الناس صدقيني ومتهمليش.. الحمد لله انا كنت من ضمن من قابلوا السيد وزير التعليم العالي شخصيا وأثروا في قراره بزيادة تعيينات الأوائل بعد أن كانت قاصرة على دفعات 2006-2010لتشمل دفعات 2003-2005 ايضا..
6- بالنسبة لمسابقة التعيينات الخارجة عن الأوائل واللي تم الإعلان عن أنها سوف تشمل 130 ألف خريج تاني .. طبعا ده موضوع كان بيحصل وتم ايقافه .. وبتبقى مسابقة عامة بتنزلها الوزراات مع التنظيم والإدارة والتقديمات فيها بتكون إما في ديوان المحافظة أو في المديريات المعنية في كل محافظة ومعايير الاختيار بتكون الأعلى مؤهلا ثم الأعلى تقديرا ثم الأكبر سنا ..
7-بالنسبةلتعيينات الأوائل في التربية والتعليم خريجي كليات التربية يتم تعيينهم في الإدارات المختلفة كمعلمين مساعدين لحين اجتيازهم اختبار الكادر فينتتقلون لوظيفم معلم .. بس الفرق أصبح إيه؟!!! المطلع على قانون رقم 155 لسنة 2007 الخاص بتنظيم الكادر وترتيب وظائف التربية والتعليم ينص على أن وظائف التعليم الثابتة هي : (معلم مساعد-معلم-معلم أول-معلم أول أ -معلم خبير -كبير معلمين) ... وهذه هي الدرجات الوظيفية الثابتة لكن الخطأ كان إن المعلم المساعد قبل الثورة مربوط بتعاقد مميز مشروط الن المعلم المساعد ثابت لحين اجتيازه اختبار الكادر يعني محدش يعرف يقولك مع السلامة .. وكمان الوزير د.أحمد جمال الدين في صدد إصدار قرار بعقد امتحانات الأكاديمية 3 مرات سنويا .. ودراسة أن يسبق الامتحان دورة تأهيلية تعقدها الوزارة .. يعني سعادتك تتعين على درجة معلم مساعد وتمتحن الكادر بعد تعيينك بـ 3 شهور بالكتير وتنتقل لدرجة معلم على طوووول..
8- نرجع لموضوع التعيين كأعضاء هيئة تدريس بالجامعات يعني وظائف (معيد-مدرس مساعد-مدرس) أحب أوضح نقطة هامة جدا مسببة اللغط ده..
من ضمن أوائل الخريجين فيه ناس اسمهم طلاب المنح الدراسية ودول المعروفين باسم ( الباحثين ) ودول ناس كانوا الأول أو الثاني أو الثالث مثلا على دفعته وماتخدش معيد فالجامعة أعطته منحة لمساعددته لاستكمال دراساته العليا وشرطت عليه عدم العمل الحكومي أو الخاص خلال مدة المنحة .. وفيه ناس حصلت على المنحة لاستكمال الماجستير ومخلصتوش لغاية دلوقت وفيه ناس خلصت الماجستير وفيه ناس خلصت الماجستير وأخدت منحة لاستكمال الدكتوراة كمان ..
الناس دي سيتم تسكينهم في الجامعات كأعضاء هيئة تدريس وفقا لاحتياج الأقسام .. يعني اللي واخد منحة ماجستير وماخلصهاش يسكن على درجة معيد .. واللي خلص الماجستير من المنحة يسكن على درجة مدرس مساعد .. واللي خلص دكتوراة من المنحة يسكن على درجة مدرس ... يعني هيدعموا الجامعة من الناس اللي الجامعة بتصرف عليهم لاستكمال دراستهم العليا مش هيجيبوا حد محضر على حسابه أو حد لسه خريج وقاعد في البيت علشان يدعموا بيه الجامعات ويسيبوا الناس اللي صرفت الدولة عليهم وترميهم في الشارع .. وعلى فكرة ده نص كلام الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي في برنامج صباح دريم أول أمس (حملوه من اليوتيوب) وهو نفس ما أكده الوزير خلال اجتماعه معنا الأسبوع الماضي ..
وطبعا اللي يحب يتأكد يقرأ نص الفاكس الأخير المبعوت للجامعات والذي يشدد على مايلي :
إرسال أسماء الـ20 الأوائل على كل الكلية دفعات 2003-2010 .. على أن يتم استبعاد الأسماء التي تم تعيينهم كمعيدين منهم .. وضرورة إرسال أسماء طلاب المنح الذين حصلوا على منح دراسية من الجامعة وأنهوها بنجاح وحصلوا على الدرجة العلمية سواء كانت ماجستير أو دكتوراة (ودول أسمتهم بعض الجامعات بالحاصلين على درجات علمية أعلى) وطبعا اللي هيقرأ خبر تعيين الأوائل في الأهرام أو الجمهورية أو الأخبار أول ما طلع أكد على عمل حصر لأوائل الجامعات وحصر المنح التي بالداخل والخارج إرجعوا للمصادر علشان عضويتي لا تسمح بوضع روابط كنت أدعم كلامي بالمصادر..
أتمنى أكون وضحت وجهة نظري وأن تكون الفائده عمت ..

وشكراااااااا لاهتمامكم ..... وأرجو التواصل ....

د.عبدالرحمن المنياوي
قديم 31-03-2011, 06:25 PM

بارك الله فيك ولك
قديم 31-03-2011, 06:31 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن المنياوى بارك الله فى حضرتك
ومش عارفين كنا نعمل ايه من غير حضرتك والله
المهم انا فى ورطة كبيره لان زى حضرتك مااولت المفروض التعيين
على اوائل كل كلية من دفعة 2003-2010
ولم يتطرق الامر الى فرع او جامعة الوزير محددش كده
قال كليه وخلاص
انا طالع من العشره الاوائل على كفرالشيخ دفعة 2005
ايام مكانت الكليه فرع من جامعة طنطا
المفروض طبقا لكلام حضرتك الكليه عندنا تبعت من 2003 ل 2010
ولكن للأسف الشديد بعتوا من 2006-2010 اى من ساعة مابقت جامعة مستقله
بس اى ذنبى انا باه انا مالى بالجامعة والفرع
الموظفه هناك قالتلى روح شوف باه اسمك فى طنطا مش هنا
وانا ان شاء الله هاروح طنطا يوم السب اعرف باه ترتيبى على كل الجامعة
مع انى عارف صعوبه ان اكون من 20 اوائل على الجامعة
بالله عليك يادكتور اولى حضرتك اعمل ايه
ابعت فاكس للسيد الوزير وهل فعلا الفاكس ده هايتقرى ولا ايه
بارك الله في حضرتك وجزاكم الله خير ومنتظر الرد
قديم 31-03-2011, 07:28 PM

السيد شريف :
أولا بس أنا حابب أعرف منك بعض التوضيح..
لو انت كليتك كانت تبع جامعة كفر الشيخ وفي 2006 اتقلبت بقت تبع جامعة طنطا .. مع العلم أن هناك بالفعل كلية تربية في جامعة كفر الشيخ وكانت ماشية معاكم في نفس الوقت في 2005 ..
لو كلامي صح .. يبقى المعيار هو ترتيبك على كليتك وقت تخرجك يعني في 2005 أما الكشوف دي مسئولية مين فدي مش مشكلتك انت .. يعني القصة بتمشي إن كل كلية بتبعت كشوف لرئاسة الجامعة بالعشرين الأوائل عنها ولازم كليتك تبعت أوائلها في 2005 وما قبلها حتى لو كانت فرع ودي مسئوليتها مش مسئولية جامعة كفر الشيخ لأن في كفر الشيخ فيه كلية مناظرة ليكم وبها عشرين من الأوائل غيركم تماماً .. والمنافسة لم تكن بينكم كطلبة ليتم مقارنتكم عند التعيين .. والدليل على كده .. عند ضم كليتك من جامعة كفر الشيخ لجامعة طنطا هل تم تغيير الموظفين وتغيير العميد وتغيير الدكاترة ؟!!!!!!
طبعا لأ طيب ليه مش هما كانوا على قيد جامعة كفر الشيخ؟! يعني كده تم نقلهم دون أي طلبات نقل منهم مع إن القانون بيقول النقل بين الجامعات يتم عن طريق طلب نقل ويجب توفير البديل ؟!!
القصة في أن تحويل الفرع من فرع لجامعة يشمل ضمنيا تجويل العاملين والطلاب وهيئة التدريس بشكل تلقائي من قوة الجامعة الأم إلى قوة الجامعة الجديدة وهذا ما حدث في جامعتي بني سويف والفيوم عند تحولهما عن جامعة القاهرة !!!!
طيب من المسئول عن بعت كشف بإسمك ؟! المفروض كليتك وتقول إن دفعات 2003-2005 دول كانوا تبعنا أيام ما كنا فرع !!!
بس طبعا الموظفة اللي مش فاهمة والعميد اللي عاوز ينفض ويريح دماغة من الدوشة رموك على جامعة كفر الشيخ.. على أساس جامعة كفر الشيخ ترسل كشفين كشف بأوائل كليتها الأساسيين وكشف بدفعات كليتكم التي كانت فرع وده تهريج ولن يحدث لأن الوزارة لن تستقبل من كلية واحدة 40 اول من ثلاث دفعات .. وهيبقى مصيرك الظريف في الشارع لأنك هتتقارن بالناس اللي كانوا أساسا في كفر الشيخ !!!!!!
طيب تعمل إيه دلوقت ؟!!!
تتوجه مباشرة لرئيس جامعة طنطا وبأقصى سرعة وتوضح له الأمر علشان يبعت بسرعة استدراك وكشف بأسماء الدفعات الثلاثة اللي وقعت أو على الأقل يتصل برئيس جامعة كفر الشيخ ويخليه هو يبعت الكشف والاستدراك موضحا الأسباب .... وأكرر ياريت حضرتك تتمسك بطلبك وتخلي رئيس الجامعة ينفذه وانت واقف !! وده بعد الثورة ما بقاش موقف صعب يعني .. ما تخافش لتلاقي نفسك في الشارع؟!!!!
طيب معرفتش أعمل حاجة والريس طنشني ومااخدش حق ولا باطل ؟!! على طول سيادتك تطلع على وزارة التعليم العالي في شارع القصر العيني وتسيب شكوى واستفسار بحقك وتاخد رقم الشكوى وهيقولولك تعالى خد الرد بع أسبوع أو إسأل عليه بالتليفون وبالرقم !!!!!
ما تكسلش يا شريف !!!
وياريت تكتب توضحلي إذا كنت أنا فهمت الموضوع صح والا لأ !!!!

شكراااااااااا
د.عبدالرحمن المنياوي
قديم 31-03-2011, 07:55 PM

ايه اللخبطة دي بقى

يا د.عبد الرحمن دي قوانين جامعة وبعدين الأستاذ شريف خريج2005 فرع كفر الشيخ لكنه كان جامعة طنطــــــــــــا
يبقي اسمه يتبعت مع جامعة طنطا اعتبر مثلا ان الفرع لسه فرع فكان هيتبعت بردو تبع جامعة طنطا
فمصيره مثل السنين اللى قبله دا الواقع وهو لما يسأل بنفسه هيعرف ده لان انا فعلا سالت كتيير في التعيين دا وسألت كمان على الكلام دا حظه بقى انه اتخرج قبل ماكفر الشيخ تبقي جامعة بسنة واكيد خير بس يقول يارب اللى أرحم من الكل

وبعدين جامعة كفر الشيخ انطلب منها ارسال الاسماء من اول 2006 يعنى من اول ما بقت جامعة وارسلوها

وكل الجامعات ارسلوها هو كل اللي يعمله يسأل في جامعة طنطا اسمه من ال 20 على كليته كلية التجارة ام لا . ويعرف دا من مكتب رئيس الجامعة

قديم 31-03-2011, 08:13 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

تمام يادكتور عبد الرحمن بارك الله فيك
كده ان شاء الله هاروح الاول بس كده جامعة طنطا اعرف ان كنت مرتب
هناك ع العشرين الأوائل ولا لا
وبعد كده اطلع على جامعة كفرالشيخ لان ده فعلا حقى
طالما هايعينوا من 2003-2010 يبقى ده حقى
وعلى فكره يادكتور انا كليه تجاره وليست تربيه
لانى لو كنت تربيه مكنتش اتكلمت كتير كده انا شغال مدرس
بس انا حاليا بحضر رسالة الماجستير فى المحاسبة والواحد نفسه
يشتغل شغلانه فى تخصصه
ميرسى لحضرتك بجد يادكتور
قديم 31-03-2011, 08:15 PM
هدي امة الله هدي امة الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

هدي امة الله is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا .. هل الكلام ده هينطبق علي جامعة الازهر برده؟؟؟؟
قديم 31-03-2011, 09:04 PM
دينا وحيد 1987 دينا وحيد 1987 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

دينا وحيد 1987 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم يا أفضل منتدى خاص بالتربية والتعليم .. وآسف لتأخير الرد ... حيث كان عندي مشاكل في النت أمس ...
ودلوقتي كنت حابب أوضح بعض الأمور:
1- بالنسبة لتعيين الأوائل هيكونوا العشرون الأوائل على الكلية بالكامل وليس على كل قسم وبكده هتلاقوا أقسام بيتعين منها كتير وأقسام قليل وأقسام لأ..
2- التعيينات هتكون من دفعة 2003 -2010 .. والتعيينات هتكون في وظائف إدارية بالدولة (مش كأعضاء هيئة تدريس) في الجامعات ودي نقطة مهمة بأكد عليها وهارجعلها في الآخر واوضح السبب ..
3- يعني إيه الهيكل الإداري في الدولة يعني في المصالح الحكومية .. زي الانت مثلا خريج آداب مكتبات .. تتعين أمين مكتبة في المكتتبات العامة أو تتعين في قصر الثقافة وهكذا.. طيب احتمال الأعداد تكون أكبر من الوظائف المتاحة .. يبقى الجامعات هتستوعب عدد منهم كموظفين يعني موظف في رعاية الطلاب أو في شئون الطلبة أو في الإدارة المركزية أو في مكتبة الكلية أو في السكرتارية وهكذا...كمان ديوان عام كل مافظة هيستوعب بعض الأوائل ويعينهم فيه كموظفين إداريين..
4- والتعيينات يا جماعة هتكون على الدرجة الثالثة التخصصية مباشرة وليس كعقد قابل للتثبيت بعدج ذلك..
5- بالنسبة للأخت بتاعت 2002 أحب أبلغها إن دفعتك اتعينت منذ تخرجها طب انت ليه لأ؟!!! احتمال حضرتك الأولى على قسمك آه بس مش من ضمن العشرون الأوائل على جميع الكلية وده وارد .. طيب انا من العشرون ومتعينتش .. احتمال يكونوا بعتولك ع الكلية علشان تملي رغبات التعيين وحضرتك موصلكيش خبر فعلشان كده استبعدوك.. واحتمالات كتير .. بس المهم لو حضرتك لسه متمسكة بفرصتك يبقى ما عليكي إلا بفاكس بجنية وارسليه على وزارة التعليم العالي بلغيهم انك من دفعة 2002ومن الأوائل وترتيبي كذا على كل الكلية وتم تخطي تعييني وهيدرجوا اسمك ضمن الناس صدقيني ومتهمليش.. الحمد لله انا كنت من ضمن من قابلوا السيد وزير التعليم العالي شخصيا وأثروا في قراره بزيادة تعيينات الأوائل بعد أن كانت قاصرة على دفعات 2006-2010لتشمل دفعات 2003-2005 ايضا..
6- بالنسبة لمسابقة التعيينات الخارجة عن الأوائل واللي تم الإعلان عن أنها سوف تشمل 130 ألف خريج تاني .. طبعا ده موضوع كان بيحصل وتم ايقافه .. وبتبقى مسابقة عامة بتنزلها الوزراات مع التنظيم والإدارة والتقديمات فيها بتكون إما في ديوان المحافظة أو في المديريات المعنية في كل محافظة ومعايير الاختيار بتكون الأعلى مؤهلا ثم الأعلى تقديرا ثم الأكبر سنا ..
7-بالنسبةلتعيينات الأوائل في التربية والتعليم خريجي كليات التربية يتم تعيينهم في الإدارات المختلفة كمعلمين مساعدين لحين اجتيازهم اختبار الكادر فينتتقلون لوظيفم معلم .. بس الفرق أصبح إيه؟!!! المطلع على قانون رقم 155 لسنة 2007 الخاص بتنظيم الكادر وترتيب وظائف التربية والتعليم ينص على أن وظائف التعليم الثابتة هي : (معلم مساعد-معلم-معلم أول-معلم أول أ -معلم خبير -كبير معلمين) ... وهذه هي الدرجات الوظيفية الثابتة لكن الخطأ كان إن المعلم المساعد قبل الثورة مربوط بتعاقد مميز مشروط الن المعلم المساعد ثابت لحين اجتيازه اختبار الكادر يعني محدش يعرف يقولك مع السلامة .. وكمان الوزير د.أحمد جمال الدين في صدد إصدار قرار بعقد امتحانات الأكاديمية 3 مرات سنويا .. ودراسة أن يسبق الامتحان دورة تأهيلية تعقدها الوزارة .. يعني سعادتك تتعين على درجة معلم مساعد وتمتحن الكادر بعد تعيينك بـ 3 شهور بالكتير وتنتقل لدرجة معلم على طوووول..
8- نرجع لموضوع التعيين كأعضاء هيئة تدريس بالجامعات يعني وظائف (معيد-مدرس مساعد-مدرس) أحب أوضح نقطة هامة جدا مسببة اللغط ده..
من ضمن أوائل الخريجين فيه ناس اسمهم طلاب المنح الدراسية ودول المعروفين باسم ( الباحثين ) ودول ناس كانوا الأول أو الثاني أو الثالث مثلا على دفعته وماتخدش معيد فالجامعة أعطته منحة لمساعددته لاستكمال دراساته العليا وشرطت عليه عدم العمل الحكومي أو الخاص خلال مدة المنحة .. وفيه ناس حصلت على المنحة لاستكمال الماجستير ومخلصتوش لغاية دلوقت وفيه ناس خلصت الماجستير وفيه ناس خلصت الماجستير وأخدت منحة لاستكمال الدكتوراة كمان ..
الناس دي سيتم تسكينهم في الجامعات كأعضاء هيئة تدريس وفقا لاحتياج الأقسام .. يعني اللي واخد منحة ماجستير وماخلصهاش يسكن على درجة معيد .. واللي خلص الماجستير من المنحة يسكن على درجة مدرس مساعد .. واللي خلص دكتوراة من المنحة يسكن على درجة مدرس ... يعني هيدعموا الجامعة من الناس اللي الجامعة بتصرف عليهم لاستكمال دراستهم العليا مش هيجيبوا حد محضر على حسابه أو حد لسه خريج وقاعد في البيت علشان يدعموا بيه الجامعات ويسيبوا الناس اللي صرفت الدولة عليهم وترميهم في الشارع .. وعلى فكرة ده نص كلام الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي في برنامج صباح دريم أول أمس (حملوه من اليوتيوب) وهو نفس ما أكده الوزير خلال اجتماعه معنا الأسبوع الماضي ..
وطبعا اللي يحب يتأكد يقرأ نص الفاكس الأخير المبعوت للجامعات والذي يشدد على مايلي :
إرسال أسماء الـ20 الأوائل على كل الكلية دفعات 2003-2010 .. على أن يتم استبعاد الأسماء التي تم تعيينهم كمعيدين منهم .. وضرورة إرسال أسماء طلاب المنح الذين حصلوا على منح دراسية من الجامعة وأنهوها بنجاح وحصلوا على الدرجة العلمية سواء كانت ماجستير أو دكتوراة (ودول أسمتهم بعض الجامعات بالحاصلين على درجات علمية أعلى) وطبعا اللي هيقرأ خبر تعيين الأوائل في الأهرام أو الجمهورية أو الأخبار أول ما طلع أكد على عمل حصر لأوائل الجامعات وحصر المنح التي بالداخل والخارج إرجعوا للمصادر علشان عضويتي لا تسمح بوضع روابط كنت أدعم كلامي بالمصادر..
أتمنى أكون وضحت وجهة نظري وأن تكون الفائده عمت ..

وشكراااااااا لاهتمامكم ..... وأرجو التواصل ....

د.عبدالرحمن المنياوي
شكرا يادكتور ع التوضيح
قديم 31-03-2011, 09:21 PM

لأ الأزهر لأ ..
وبالنسبة للأخت رحيق .. انا باتكلم بقصد إن جامعة طنطا كانت فرع من كفر الشيخ وبعد كده انفصلت ..
لو العكس يبقى كلامي يتعكس ..
يعني لو كفر الشيخ كانت فرع من طنطا واستقلت يبقى كلامي يتعكس ..
وده اللي انا قلته .. قلت لو انا زي ما فهمت ...
وبعدين قوانين الجامعات واضحة .. الفرع اللي بعت من 2006-2010 هو المسئول عن إنه يبعت الباقي 2003-2005 كمان ..
ولو كنت خلطت بين الفرع والأصل حد يقولي..
قديم 31-03-2011, 09:33 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
لأ الأزهر لأ ..
وبالنسبة للأخت رحيق .. انا باتكلم بقصد إن جامعة طنطا كانت فرع من كفر الشيخ وبعد كده انفصلت ..
لو العكس يبقى كلامي يتعكس ..
يعني لو كفر الشيخ كانت فرع من طنطا واستقلت يبقى كلامي يتعكس ..
وده اللي انا قلته .. قلت لو انا زي ما فهمت ...
وبعدين قوانين الجامعات واضحة .. الفرع اللي بعت من 2006-2010 هو المسئول عن إنه يبعت الباقي 2003-2005 كمان ..
ولو كنت خلطت بين الفرع والأصل حد يقولي..
جزاك الله خيرا يا د.عبد الرحمن

بعد اذن حضرتك انا هقول اللى فهماه واللى سألت عليه وحضرتك توضح لنا دا بعد اذنك طبعا

كفر الشيخ كانت فرع من جامعة طنطا واستقلت واصبحت جامعة كفر الشيخ من 2006

فالخرجين اللى كانوا قبل 2006 شهادتهم كانت جامعة طنطا وبالتالي اسمائهم ارسلت تبع جامعة طنطا مع انهم كانوا فرع لكن ينظر لهم على اساس الجامعة

ودا اللى عرفته من مكتب رئيس الجامعة ومن مكتب الخريجين ومن مكتب شئون الدراسات العليا
وبالنسبة لجامعة كفر الشيخ ارسلت الاسماء من اول 2006 وجامعة طنطا ارسلت من اول 2003 طبعا

هل انا مخطئة ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 01-04-2011, 12:51 AM
محمد ضباب محمد ضباب غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد ضباب is on a distinguished road
افتراضي نرجو الافادة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali مشاهدة المشاركة
استاذة رحيق حضرتك قلتى انهم حيعينوا شوية في الجامعة ده علي اساس اية التقدير والترتيب ولا ايه ؟ افادكى الله.
الدكتور عبد الرحمن قال التعيين فى سلك التدريس فى الجامعة لمن حصل على منحه من الجامعة وأخذ الدرجة العلمية ، طيب فى حالة وجود شخص هو الاول بالفعل وحصل على الماجستير دون منحه لانه لمن يكون لديه وسطه لياخذ منحه وهو الاول على دفعته ،والوحيد فى الكلية فى سنته الحاصل على جيد جدا فى الليسانس ولم يعين معيد ، ألم يكن من حقه عند ذلك التعيين كمدرس مساعد نرجو الافادة وشكرا
قديم 01-04-2011, 09:01 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ضباب مشاهدة المشاركة
الدكتور عبد الرحمن قال التعيين فى سلك التدريس فى الجامعة لمن حصل على منحه من الجامعة وأخذ الدرجة العلمية ، طيب فى حالة وجود شخص هو الاول بالفعل وحصل على الماجستير دون منحه لانه لمن يكون لديه وسطه لياخذ منحه وهو الاول على دفعته ،والوحيد فى الكلية فى سنته الحاصل على جيد جدا فى الليسانس ولم يعين معيد ، ألم يكن من حقه عند ذلك التعيين كمدرس مساعد نرجو الافادة وشكرا

أولا اللى انا اقصده من انهم هيعينوا عدد من الاوائل في الجامعة اي في الادارة والمكتبات والشئون والرعايا الى اخره والباقي يوزعوهم على الاماكن الحكومية كل واحد ف تخصصه والتعيين ده قريب خلال الايام دي يعنى قبل 1/7

وانما لو فيه بقي اقسام محتاجة معيد او مدرس مساعد فدا كلام تاني فرئيس القسم بيقطب طلب للعميد والعميد لرئيس الجامعة وهكذا وبعد كدا يجي لهم الرد من وزارة التعليم العالي ومن وزارة المالية

وبنفرض ان جامعة ما محتاجة في بعض كلياتها وبعض اقسامها 50 معيد دا مثااااااال والطلبات دى اتبعتت للوزارات كما ذكرت آنفا وجاء انهم هيوفروا لهم 30 فقط دا مثاااااال علشان الميزانية الدرجة المالية

فيبينظروا بقي للاقسام اللى مفيهاش معيدين ولا حد مدرس مساعد وتحتاج ذلك ضروري يعنى ويبدأوا ياخدوا بقي من الأوائل ال20

وبنفرض مثلا ان الأوائل دول اتعينوا في اماكن حكومية زي ما القرار طالب انهم يتعينوا ف الجهاز الاداري عادي يستلموا شغلهم وبعد كدا لو فيه اقسام محتاجة بقي زي ما قولت فبييبعتوا للطالب او الطالبة اللى من القسم دا فبيبدل شغله اللى هو فيه بشغله معيد ف الكلية

وكمان المعروف ان لما بيعدي سنتين على التخرج فبتضعف بقى فرصة تعيينه معيد

ثانيا بالنسبة لحضرتك ياأستاذي الفاضل محمد ممكن حضرتك بقي تروح جامعتك وتسأل رئيس الجامعة علشان يفيدك وتحاول تقدم له طلب بذلك وتحاول ترفع لأعلى لامسئولين لو حتى للوزير لان كدا حضرتك كنت الاول على الكلية واخدت ماجستير وكان على ايامك موضوع المنحة دا مع انك معرفتش تحصل عليها بالرغم من الأولوية لحضرتك يالا بقي الحمد لله يمكن خير فبجد انا لو مكانك هسأل وادور عن حقي بكل ادب واحترام
واعتقد ان اللى اخدوا ماجستير ودكتوراة وكانوا اوائل هينظروا لهم واكيد هيعينوهم ياما كاعضاء هيئة تدريس ودا الأرجح او ف اماكن تليق بيهم
بس نصبر شوية ونقول يارب
وان شاء الله هنقولك قريب يادكتور محمد
وربنا يوفق الجميع
قديم 01-04-2011, 01:12 PM
الصورة الرمزية hazem ali
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة العربية

hazem ali is on a distinguished road

ياجماعة لازم نعرف امتى ميعاد التعيين بالضبط حتى لا يتم التأجيل وميضحكوش علينا ومن الاخر ويمكن الكلام ده طالع بصعوبة أى حاجة نخدها من عينيهم وخلاص بدل مااحنا قاعدين كدة ولا ايه؟

العلامات المرجعية