اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 23-09-2012, 12:58 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prof/sand مشاهدة المشاركة
حقيقى برنسيسة.......الله يخليكي.

طيب اخر حاجة بقى عشان دخولى هينعدم اذا ربنا شاء

بالنسبة للكميا كنتى بتتعاملى معاها ازاى؟؟اانا كنت بحب الفيزيا عن الكمياء بس الكمياء رائعه بس محتاجه مجهود يعني لازم تتراجع علطول مينفعش تتاخر وتتراكم وكل شويه تمسكي من الاول وتعيدي عشان تكون معلوماتك دائمه وحلي كتير احنا امتحانا كان من كتاب الامتحان ممكن يعمل معاكوا كده

وخاصة انا اخداها السنة دى مع الفيزيا الفيزياء مفيش اسهل منها زي ما اتكلمنا عنها كتير قبل كده

والكميا طلباتها ايه؟؟
مذاكرة فهم +حفظ+حل كتير +مراجعه كتير +امتحانات كل حصه في الدرس +تقويم بس هي سهله اوي
يعنى مثلا الاحياء انا كنت بحتاج اذاكراها كتير جدا واكتب اكتر
الفهم فيها كان قليل
وانك تستنبطى قيها حاجة اصعبيا خبر انا مكنتش عايشه بقي الاحياء ميزتها انها كانت فهم تمام بس متفقه انها كانت بحتاج حفظ
انا بقى حاسة ان الكميا على النقيض
عايزة فهم واستنباط ومع ذلك كتابة قليلة؟؟؟؟؟

وات دو يو ثينك؟؟
اعتقد انك تمشي علي الوصفه اللي فوق بس دي محتاجه اسد لان فيزياء مع كيمياء ظلمتي نفسك بصراحه ربنا يكون في عونك وهتقدري باذن الله
قديم 23-09-2012, 01:01 AM
عضو نشيط

الحمدلله جاوبتلكم علي كل الاسئله المتاخرة اعذروني علي التاخير معلش بقي دخله الجامعه انا منتظرة استفساراتكم اي سؤال خشوا اكتبوه وباذن االله هرد عليكم ربنا يوفقكم واشوفكم كل الكليات الحلوة اللي تتمنوها يارب
قديم 20-02-2014, 07:48 PM
son470508165410 son470508165410 غير متواجد حالياً
عضو جديد

son470508165410 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
الحمدلله جاوبتلكم علي كل الاسئله المتاخرة اعذروني علي التاخير معلش بقي دخله الجامعه انا منتظرة استفساراتكم اي سؤال خشوا اكتبوه وباذن االله هرد عليكم ربنا يوفقكم واشوفكم كل الكليات الحلوة اللي تتمنوها يارب
السلام عليكم انا في تانيه ثانوي ونفسي ادخل طب
فممكن اعمل ايه دلوقتي يساعدني في الثانوية العامه
قديم 04-08-2014, 06:05 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة son470508165410 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا في تانيه ثانوي ونفسي ادخل طب
فممكن اعمل ايه دلوقتي يساعدني في الثانوية العامه
بصي يا بنتي انا هقولك اللي كنت بعمله ف اولي اللي تعدل تانيه عندكوا يعني بعد تغيير النظام
انا كنت لما بسال حد كبير يقول ريحوا ف اولي والثانويه مرمطه وكدهوت لحد ما في مستر انجليزي الله يعافيه بالخير قالي اكبر غلط اولي دي بدايه تعاملك مع الجد لو ظبطيها هتظبطي ثانوي
فابتديت احفظ كلمات انجليزي كتير عشان احسن نفسي ف الترجمه والقطع
وابتديت اركز اني اعرف احدد ازاكر ازاي كل ماده يعني اعرف يعني ايه احياء و احدد اسلوب المزاكره فيها وكدهوت
لدرجه اني طلعت الاولي ف سنه اولي الحمدلله
وربنا كرمني وحققت حلمي
شوفي انتي / انت تقدر تقوي نفسك سواء انجليزي او اللي هتحتاجه لرفع مستواك ف المزاكره واشتغل عليه لكن متستهونش اوي ولا تشد اوي خير الامور الوسط
قديم 23-09-2012, 01:38 AM
دراكو مالفوى دراكو مالفوى غير متواجد حالياً
موقوف

دراكو مالفوى is on a distinguished road

السلام عليكواااااااااا
ازيك يا دكتورة عاملة ايه
انا جاى اسأل سؤال عاااام للى يعرف
مثلا 300 واحد فى 3 جاب 204.5 من 205
هل هيدخلوا ال300 ورقة يبعتوها القاهرة يعيدوا التصحيح بدقة جاااااامده علشان الاوائل
ولا هما بيحددوا الاوائل على الجمهورية من درجة 2 مع 3 ويعيدوا تصحيح ورق 3 تصحيح من اللى بالك منه علشان يطلعوا الاوائل بحق؟
حد فهم حاجة؟؟

سؤال للدكتورة بتاعتنا
ايه حل الفزورة دى
واحد زميلى رايح اولى طب.......فى 3 مقفل عربى واحياء وفيزياء وعلم نفس وناقص درجة كاملة فى الانجليزى
حضرتك مقفلة انجليزى واحياء وفيزياء وعلم نفس وناقصة درجة ونص عربى
ونماذج كتييييييييييييييييييير
طيب ليه كده ازاى نعمل توازن العربى والانجليزى مع بقيه المواد ونقفلهم وعلى فكرة قليل عندنا مقفل انجليزى وكتير اوى مقفل عربى
فانتى ايه رأيك نركز اكتر على العربى ولا الانجليزى بحيث نضمن النهائية فى واحده من الاتنين
قديم 29-09-2012, 09:47 PM
الصورة الرمزية Marry Sam
Marry Sam Marry Sam غير متواجد حالياً
عضو قدير

Marry Sam is on a distinguished road

السلام عليكم

انا عايزه اسالك سؤال بقي
عشان انا تعبت ف الاحياء دي
اذاكر من ايه ؟؟
كتاب المدرسه و لا الامتحان و لا مذكره الاستاذ
و ليه ؟؟
Nothing had ever broken me like you did !!
قديم 06-10-2012, 12:53 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marry Sam مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا عايزه اسالك سؤال بقي
عشان انا تعبت ف الاحياء دي
اذاكر من ايه ؟؟
كتاب المدرسه و لا الامتحان و لا مذكره الاستاذ
و ليه ؟؟
كتاب الامتحان لا يخرج عنه امتحان افهميه واحفظيه من الجلده للجلده وحلي اسئلته وبس وخدي مع مدرس شاطر يقولك تكات الdna والوراثه وشكرا كده ممتاز اوي واضع امتحان الاحياء راجل بتاع دش حتي في الاجزاء اللي محتاجه فهم فاعمليله اللي يريحه
قديم 30-09-2012, 12:52 AM
Bianka Bianka غير متواجد حالياً
عضو جديد

Bianka is on a distinguished road

بصى بقى يا دكتوره انا قريت كلامك وعجبنى اوووووووووى وان شاء الله يكون ف ميزان حسناتك بس كنت عايزه اسئلك على كاام حاجه كده
1 انا بنام كتير اوووووووووى بعد المدرسه او الدرس ولمى بصحى بحس انى عايزه انااام وخموول كده
2 انا ف 2 ثانووى يعنى نقل وكده بس عايزه اتئسس كويس فاركز على ايه اووووى
3 احنا ف 3 هناخد 8 موااد وطبعا بدروسهم وفيه مواد يومين ف الاسبووع ومش عارفه ومحتاره ازااى هنظم وقتى انا خايفه جداا من انى مش هلاقى وقت وخصوصا انا هنروح المدرسه
4 ومفيش عندنا مستوى رفيع فيه درجات انظباط ف الحضور بتاخدى عليهم 10 درجات وانا مدرسه خاصه هيدهولنا بقى ولا لاء
5 انا جربت السنه دى مع مدرس كيمياء بس مش عاجبنى مع ان فيهه بنات اكبر منى خدوا معاها وقفلواا بس انا بصراحه مش بفهم منه وحتى صحبتى اللى معايا فانا عايزه اسيبه بس بصراحه مش عارفه اقوله ايه يعنى خصوصا انو ف بيتى معلش استحملينى اصل انا لسه والله جديده وخايفه جداا
6 طب والدروس اخدها ف البيت ولا سنتر ولا اييه معلش
7 وكمان فيه مشكله اننا ازاى اجمع بنات كل واحده من صحابى ساكنه ف حته ف صعب اننا نتجمع واحنا ف المنطقه كل واحد عايزه تبع الى تختاره وطبعا لمى تكونى واحده او 2 بيكوون غالى جدا وانتى بقى السنه دى 6 موااد ف الترم
8 هز لازم المجمزعه تبقى بنات شااطرين ولا عادى من ده على ده
وبجد انا اسفه انى طووولت عليكى بس بجد انتى اختى وهتساعدينى وربنا يوفقك يا دكتوره بس بجد مش عارفه ازاى هنظم وقتى وكده وربنا معاانا ياارب
قديم 06-10-2012, 01:05 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bianka مشاهدة المشاركة
بصى بقى يا دكتوره انا قريت كلامك وعجبنى اوووووووووى وان شاء الله يكون ف ميزان حسناتك بس كنت عايزه اسئلك على كاام حاجه كده ادعولي يا اخواني انا بجد تايهه اوي بس عادي كل شئ في اوله صعب
1 انا بنام كتير اوووووووووى بعد المدرسه او الدرس ولمى بصحى بحس انى عايزه انااام وخموول كده وده اللي بيحصلي واللي مكنتش بعمله في ثانوي كنت بضغط علي نفسي واذاكر النوم ده هروب وحله انك تعملي الحاجه وانتي مستمتعه يعني حبي ما تعملي شغلي جمبك حاجه بتحبيها المهم تذاكري
2 انا ف 2 ثانووى يعنى نقل وكده بس عايزه اتئسس كويس فاركز على ايه اووووى كلمات الانجليزي وقرايه القطع والنحو كوني كويسه فيه
3 احنا ف 3 هناخد 8 موااد وطبعا بدروسهم وفيه مواد يومين ف الاسبووع ومش عارفه ومحتاره ازااى هنظم وقتى انا خايفه جداا من انى مش هلاقى وقت وخصوصا انا هنروح المدرسه
4 ومفيش عندنا مستوى رفيع فيه درجات انظباط ف الحضور بتاخدى عليهم 10 درجات وانا مدرسه خاصه هيدهولنا بقى ولا لاء المدرسه الخاصه حلوة وطالما هيبقي ليكي درجات هتاخديها متخافيش من حكايه الوقت الانسان مع الضغط بيشتغل وانصحك نصيحهمتشتكيش اكتر اعملي شغل ومذاكرة علطول واللي يتاجل متزعليش اعمليه اليوم اللي بعده الشكوي دي ضياع
5 انا جربت السنه دى مع مدرس كيمياء بس مش عاجبنى مع ان فيهه بنات اكبر منى خدوا معاها وقفلواا بس انا بصراحه مش بفهم منه وحتى صحبتى اللى معايا فانا عايزه اسيبه بس بصراحه مش عارفه اقوله ايه يعنى خصوصا انو ف بيتى معلش استحملينى اصل انا لسه والله جديده وخايفه جداا عملتها قبل كده ماما اعتذرتله ومجاش تاني في بيتنا ملكيش دعوة باللي كانوا معاه المهم انتي لازم تفهمي مش شرط اخد مع مدرس مشهور المهم يكون متمكن
6 طب والدروس اخدها ف البيت ولا سنتر ولا اييه معلش عادي اي حته مش هتفرق لكل مكان ميزة وعيب المهم انها تتحصل
7 وكمان فيه مشكله اننا ازاى اجمع بنات كل واحده من صحابى ساكنه ف حته ف صعب اننا نتجمع واحنا ف المنطقه كل واحد عايزه تبع الى تختاره وطبعا لمى تكونى واحده او 2 بيكوون غالى جدا وانتى بقى السنه دى 6 موااد ف الترم هههههههه لما تكوني مع ناس متعرفيهمش احسن خصوصا لو انتي بتحبي تسالي في اجزاء كتير وعندك شخصيه وعلي فكرة مبيفرقش مين الطالب اللي معاكي المهم المستر بيعمل كونترول ولالا
8 هز لازم المجمزعه تبقى بنات شااطرين ولا عادى من ده على ده عن نفسي مكونتش بحب الشاطرين (السوس بقي اصل انا بتخنق من جو النفسنه فكنت باخد مع عيال عاديه او متوسطه وبصراحه ده جو يساعد علي التميز انا كنت بنقل لدروس العيال المتوسطه اصلك مع السوس هتحسي انك قليله مع انك لو بعدتي عن جو حرق الاعصاب هتبقي احسن منهم (ان اراد الله)
وبجد انا اسفه انى طووولت عليكى بس بجد انتى اختى وهتساعدينى وربنا يوفقك يا دكتوره بس بجد مش عارفه ازاى هنظم وقتى وكده وربنا معاانا ياارب
انا اختك يا اختي مطولتيش عليا ولا حاجه انتي بس ادعيلي عشان الموضوع في اوله عندي صعب ومتخافيش 3 ثانوي اصلا سنه ممتعه هتحسي فييها بالتوهان وفي نفس الوقت بالتركيز التوهان ده بس من كتر الحاجات لكن هي سهله
قديم 03-10-2012, 04:40 PM
looolaaa looolaaa غير متواجد حالياً
عضو جديد

looolaaa is on a distinguished road

الف مبروووووووووووك يا دكتورة و ان شاء الله فى نجاح مستمر
بجد الموضوع بتاعك تحفة ربنا يكرمك
انا كنت عايزة اسال اذاكر الاحياء ازاى لحسن بحس انها بتطير فعلا مش بتثبت وفى حجات مش بعرف احلها فيها
و الانجليزى انا عايزة كتاب يكون متميز لانى مش حعرف انظم وقتى فى اكتر من كتاب فاجيب ايه
و الانجليزى انا نقصت فيه درجتين و كنت بحس ان المستر بتاعى مش بيحل كتير و ده السبب فا اعمل ايه عشان اقدراقفله
و بجد شكرا ليكىىىىىىى اووى
قديم 05-10-2012, 07:00 AM
الصورة الرمزية hobahoby
hobahoby hobahoby غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوى ( علمى رياضة )

hobahoby is on a distinguished road

ربنا يوفقك يا دكتورتنا يا رب

معلش انا عارفة انك مشغولة اليومين دول
انا بس كنت عايزة اسألك فى حاجة
انا الحمد لله لحد دلوقتى بس اللى بيبوظ الموضوع كلة انى فجأة كدة و انا بذاكر احس انى هنسى دة كلة فى الاخر و هتعب و فى الاخر هتظلم ( خصوصا انى اتظلمت 10 درجات فى 2 ) و مفيش فايدة مهما عملت و هلحق الكلية اللى عايزياها و حاجات من كدة بقى
فبكتأب و طبعا و مش بقدر استوعب بعد كدة و بدخل انام او اعمل اى حاجة تانية غير المذاكرة
مش عارفة اعمل اية بجد بقوم اصلى ركعتين او اقرا قران بس مخى علطول بيفكر فى الموضوع دة !
لدرجة انى و الله بجد قعدت 3 ايام مذاكرة و دروس من غير نص ساعة نوم !!!!!
طبعا اعصابى باظت على الاخر بس هديت شوية اليومين دول الحمد لله بس خايفة الموضوع يرجع

و حاجة تانية معلش طولت عليكى
انا بقعد على النت نص يوم الخميس دة كل اسبوع دة كدة غلط او هيأثر على مذاكرتى ؟؟ بس بحس انى احسن بعدها خصوصا ان دى هوايتى الوحيدة بس بردو مش بقعد الا لو مخلصة حاجتى و مش ورايا حاجة متعطلة و طبعا من شهر 4 كدة مفيش خالص

انا اسفة انى طولت عليكى
و شكرا ليكى مقدما
قديم 06-10-2012, 01:28 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobahoby مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك يا دكتورتنا يا رب

معلش انا عارفة انك مشغولة اليومين دول
انا بس كنت عايزة اسألك فى حاجة اه والله مشغوله ومتلخبطه اوي ادعيلي كده وانتي بتصلي يمكن ربنا يوفقني بدعواتكم
انا الحمد لله لحد دلوقتى بس اللى بيبوظ الموضوع كلة انى فجأة كدة و انا بذاكر احس انى هنسى دة كلة فى الاخر و هتعب و فى الاخر هتظلم ( خصوصا انى اتظلمت 10 درجات فى 2 ) و مفيش فايدة مهما عملت و هلحق الكلية اللى عايزياها و حاجات من كدة بقى
فبكتأب و طبعا و مش بقدر استوعب بعد كدة و بدخل انام او اعمل اى حاجة تانية غير المذاكرة
مش عارفة اعمل اية بجد بقوم اصلى ركعتين او اقرا قران بس مخى علطول بيفكر فى الموضوع دة !
لدرجة انى و الله بجد قعدت 3 ايام مذاكرة و دروس من غير نص ساعة نوم !!!!!
طبعا اعصابى باظت على الاخر بس هديت شوية اليومين دول الحمد لله بس خايفة الموضوع يرجع
بصي يا حبيبتي والله العظيم 2 في التصحيح غير 3 ولعلمك اللي دخلوا طب ولا اللي جابوا فوق الميه دول لا كانوا بيقعدوا 3 ايام من غير نوم ولا حتي يوم واحد عارفه احساسك ومريت بيه بس خلي بالك (كل انسان مسير لما خلق له) عارفه انا لما كان بيجيلي الاحساس ده كنت بقول لنفسي (طبعا بعد اما تغلبت علي فترة الزعل بعد 2 والله كنت بدلع وعيطت كتير لمجرد اني طلعت في 2 الرابعه مش الاولي بس فوقت لما بابا قالي 2 شوط و3 شوط والنتيجه بتبقي اخر الماتش فوقت وبقيت ريلاكس سيبت الدروس اللي فيها العيال اللي جابوا اعلي مني مسيبتش المدرس بس ظبطت مواعيدي مع ناس مفتكرش بيهم الموضوع ده وموصفلكيش كم برود الاعصاب اللي جالي كنت بذاكر براحه نفسيه جامده
المهم بقي ايام الامتحان والله قبل الاحياء والفيزياء وما شابه ربنا كان بيخليني ابص علي حاجات معينه وكانت بتيجي بالنص
واتعوضت وطلعت الاولي وكمان التالته علي الادارة وعمري ما كنت من الادارة بصي انا عرفت ان ربنا اختارني للمكان ده ومن ثقتي فيه عرفت انه هيساعدني والحمدلله علي كل ما يضع الله للانسان

و حاجة تانية معلش طولت عليكى
انا بقعد على النت نص يوم الخميس دة كل اسبوع دة كدة غلط او هيأثر على مذاكرتى ؟؟ بس بحس انى احسن بعدها خصوصا ان دى هوايتى الوحيدة بس بردو مش بقعد الا لو مخلصة حاجتى و مش ورايا حاجة متعطلة و طبعا من شهر 4 كدة مفيش خالص

هههههههه في ثانوي مكنتش بقعد خالص حاولي تبطلي وانا كمان خلاص قربت ابطل اصل النت ده ضياع بلاشه احسن وبرده هتبقي احسن
انا اسفة انى طولت عليكى
و شكرا ليكى مقدما
ولا يهمك انا في الخدمه
قديم 06-10-2012, 01:18 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة looolaaa مشاهدة المشاركة
الف مبروووووووووووك يا دكتورة و ان شاء الله فى نجاح مستمر
بجد الموضوع بتاعك تحفة ربنا يكرمك الله يبارك فيكي مع انه خلاص انتهي زمن التهاني وبدا المشوار الافضل الدعاء جزاكي الله خيرا والدعاء مش كتابه في سرك كده بينك وبين ربنا
انا كنت عايزة اسال اذاكر الاحياء ازاى لحسن بحس انها بتطير فعلا مش بتثبت وفى حجات مش بعرف احلها فيها هههههههه ده الاحياء دي اعظم ماده بصي الافضل انك تفهمي من مدرس او مدرسه كويسه ترجعي تحفظي الدرس تمام وتمسكي الاسئله تفتحي الكتاب تاني وتحفظي الاجابه معلش علي كلمه تحفظي بس للاسف الممتحن عاوز كده والاستشهاد امتحانا سأل عن كل حرف في الكتاب والمدرس لازم يشرحلك تكات dna والوراثه
و الانجليزى انا عايزة كتاب يكون متميز لانى مش حعرف انظم وقتى فى اكتر من كتاب فاجيب ايه اي كتاب شوفي الكتاب اللي مستر الدرس بيديكم واجب منه وحليه عشان لما يصححه معاكم تصححي اخطائك
و الانجليزى انا نقصت فيه درجتين و كنت بحس ان المستر بتاعى مش بيحل كتير و ده السبب فا اعمل ايه عشان اقدراقفله بصي انا لما محرقتش اعصابي علي الانجلش قفلته بس في الامتحان بليز حلي الترجمه قبل البراجراف عشان متكروتيهاش وروحي لمدرس اساليه اكتب براجراف ازاي قوليله بليز اكتب قدامي والله عملتها مش هيرفض شوفي انت مشكلتك في ايه وحليها وكده هتقفلي
و بجد شكرا ليكىىىىىىى اووى
العفو يا حبايبي
قديم 05-10-2012, 10:14 PM
salma..most salma..most غير متواجد حالياً
عضو جديد

salma..most is on a distinguished road

كل اللى اقدر اقولهولك u r awesome (بس هى دى اول كلمة قلتها بعد ما قرات موضوعك اصلك وفرتى عليا كتيييييير) بجد مش معقولة يعنى مع انى مبحبش الدكاترة
كل اللى انتى قلتيه كويس جدا طبعا بس بعد اذنك كان عندى استفساار
هو المفروض انى فى المواد الاختيارية اخد المواد اللى بتجييب درجات اعلى يعنى مثلا فكرة الفلسفة والاقتصاد والاحصاء ..ناس بتقولى خدى فلسفة الكل بيجييب فيها 50...والاحصاء احيانا بتكون فيها تكات ...غير كدة انى عندى مشكلة فى فكرة الدروس الكتير انا طول عمرى مش باخد دروس تماما وفى 2ثانوى مكنتش باخد وبعتمد على نفسى والمدرسة بس المدرسة ايدك منها والقبر يعنى قلتها احسن وده خلانى اخد دروس فى معظم المواد فى اخر 4 شهور علشان اقدر احصل متخيله التعب يعنى...المشكلة بقى؟؟؟؟؟؟ انى لازم اختار مدرسين فى ثالثة وفى كل المواد ودى فكرة مش عايزة تدخل دماغى لانى كمان هجيب مدرسيين منين وانا معنديش خبرة فى فكرة الدروس اصلا ....اه وكمان الاحسن انى اخد درس ولا يكون المدرس بيشرحلى فى سنتر
ايه اللك ده معلش ....وبجد شكرا تانى على مجهودك ووقتك ربنا يوفقك يا رب
قديم 21-10-2012, 11:43 PM
midoo00oo midoo00oo غير متواجد حالياً
عضو جديد

midoo00oo is on a distinguished road

طب و بالنسبة لرياضة 2..حاسس ان تقفيلها مستحيل...أرجو الأفادة اذا سمحتى

العلامات المرجعية