اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 26-08-2011, 01:26 PM
sherif 20II sherif 20II غير متواجد حالياً
عضو جديد

sherif 20II is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
كيف تحفظ قيمتك ؟؟ "

دخل أحدهم ليلقي محاضرة لمجموعة من الشباب ، فأخرج ورقة من جيبه من نوع 100 دولار ، وقال من يريد أن يأخذها من دون شرط؟

فرع جميع الحضور أيديهم...
......
فقام بكرمشتها بقوة بين يديه فظهر شكلها سيئاً ، فسأل من يريد أن يأخذها من دون شرط؟

فقام الجميع برفع أيديهم مرة أخرى...

ابتسم المحاضر وألقى بالمئة دولار على الأرض وداسها وداسها حتى باتت قذرة جداً...

وسأل : " من يريد أن يأخذها من دون شرط؟"

فتردد الجميع برفع أيديهم باستثناء واحد فقط بادر قبل الأخرين..فناداه المحاضر وقال له : " لماذا تريد أن تأخذها بعد أن اتسخت؟".

فقال الشخص الذي رفع يده " أنظفها وتعود 100 دولار قابلة للاستعمال"..

ابتسم المحاضر للرد والتفت للجمهور وقال : " هذا هو الدرس اليوم ، مهما حاولت تغيير هيئة هذه الورقة فإن قيمتها محفوظة ويجب أن تكونوا هكذا ، مهما حاول البعض تدميركم أو تحقيركم وخلق العقبات في طريقكم وتهميشكم فإن قيمتكم فيكم أنتم لا أحد يمسها".

سكت المحاضر دقيقة ثم أكمل : " ما دمتم تصرون على قيمتكم فسيجبر الجميع على الاعتراف بها ، ولكن متى ما فقدتم الثقة بأنفسكم أصبحتم من دون قيمة"..
يا سلام يا سلام برنس والله و الله برنس
قديم 26-08-2011, 04:37 AM
كل سنه وانتو طيبين كل سنه وانتو طيبين غير متواجد حالياً
عضو جديد

كل سنه وانتو طيبين is on a distinguished road

دكتور حضرتك تتوقع موضوع الاعلان عن التعيين ده ياحد وقت اد ايه؟
بعد اد ايه يعنى؟
شكرا يادكتور
قديم 26-08-2011, 05:15 AM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

بم تفســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــر , غياب البهوات المسؤلين وتحديدا في يوم اعتماد الأوراق,,,,,, طبعا يوم الأحد مفيش حد منهم هيروح الجامعه لأنه خلاص العيد..... وكده كده بتوع الأزهر أجازاتهم بتبدأ قبل العيد بثلاثة أيام .....الحل اتصال من د عصام شرف للتنبيه علي جميع المسؤلين عن امضاء الأوراق يوم الأحد سواءا في الجامعه أو التنظيم والاداره . وموعدنا الأحد إن شاء الله

كلام زييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
قديم 26-08-2011, 01:30 PM
Ahmed Farag12 Ahmed Farag12 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Ahmed Farag12 is on a distinguished road
Impp

بس سؤال ليك يا د/ عبد الرحمن وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي كلية التربية بدمنهور بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه وجزاك الله خيرا وانا بعت قبل كدة وقلت ليا تعيين بس ارجو التاكد بعد الكلام الاخير دة
قديم 26-08-2011, 02:00 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed farag12 مشاهدة المشاركة
بس سؤال ليك يا د/ عبد الرحمن وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي كلية التربية بدمنهور بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه وجزاك الله خيرا وانا بعت قبل كدة وقلت ليا تعيين بس ارجو التاكد بعد الكلام الاخير دة

انا مش عارف يعني إيه بعتوا أوائل الأقسام مش العشرين الأوائل .. اشمعنا كليتكم انتم بس وايه يعني لما الناس تشتكي ده قانون .. بسدايما انا باقول إن العبرة بالكشف المرسل لو اسمك مدرج بالكشف والكشف نزل على الأكاديمية يبقى أوكي هتتعين لكن لازم تتأكد إن اسمك تم إرساله يا باشا ... مش كلام وبس وتتأكد كمان إنهم اعتدوا بيه في الأكاديمية مش قالوا ده كشف غير صحيح وركنوه .. دور على اسمك في الموقع

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-08-2011, 01:31 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

إن شاء الله الأسبوع اللي يلي العيد يحمل أخبارا جميلة للأوائل

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-08-2011, 01:36 PM
عضو ممتاز

قديم 26-08-2011, 01:37 PM
عضو ممتاز

يا د/ عبد الرحمن وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي كلية التربية بدمنهور بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه وجزاك الله خيرا وانا بعت قبل كدة وقلت ليا تعيين بس ارجو التاكد بعد الكلام الاخير دة
قديم 26-08-2011, 01:40 PM
عضو ممتاز

يا د/ عبد الرحمن وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي كلية التربية بدمنهور بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه وجزاك الله خيرا وانا بعت قبل كدة وقلت ليا تعيين بس ارجو التاكد بعد الكلام الاخير دة غفر الله ذنبك واعتق رقبتك من النار بحق هذة الايام المباركة
قديم 26-08-2011, 01:53 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي مبروك

ألف مبروك للعشرين الاوائل

ولكن لي سؤال هو في القرار قالوا إنهم هيعنوا العشرين مع إستبعاد المعيدين وما تم تعينه في الجهاز الإداري بالحكومة يعني معنى كده إن اللي متعين مؤقت في الحكومة هيستبعد ولا إيه وهما قصدهم إيه بالوظائف الحكومية بالجهاز الإداري بالدولة ...... أرجو الرد
قديم 26-08-2011, 01:51 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

الأخ رامى فعلا كلامك صحيحك ومفيش حد من المسئولين فى الجامعه ولو مافيش حد مضى يوم الأحد سوف ننتظر الى بعد اجازاة العيد ويا عالم ايه الا سوف يحصل بعد كده فعل لازم الكل يون هناك يوم الأحد لأن الا بيحصل ده حرام
قديم 26-08-2011, 02:01 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

الى جميع الوائل على الموقع برجاء منكم الحضور يوم الأحد الى الادارة العامة لجامعة الأزهر كما ارجو من الأزملاء الأوائل الذين معهم نسخه من الأسماء ان يقوموا برفع الأسماء حتى يتثنى للجميع التحرك عندما يرى اسمه ومن لم يجد اسمه وله الحق يحضر معنا يوم الأحد
قديم 26-08-2011, 08:27 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى مشاهدة المشاركة
الى جميع الوائل على الموقع برجاء منكم الحضور يوم الأحد الى الادارة العامة لجامعة الأزهر كما ارجو من الأزملاء الأوائل الذين معهم نسخه من الأسماء ان يقوموا برفع الأسماء حتى يتثنى للجميع التحرك عندما يرى اسمه ومن لم يجد اسمه وله الحق يحضر معنا يوم الأحد
السلام عليكم يا كل أعضاء المنتدى الكرام .........كيف حالكم يا أوائل الأزهر أختي العزيزة أم رهف يا ريت ترجعي تنورينا ....الأخ الفاضل خليل ...الأخ الفاضل رامي شكرا على مجهوداتكم وموافاتكم لينا بالأخبار..وجميع الأخوة ............... أنا فعلن معاك يا أخ خليل ورفع الأسماء على النت حيكون حافز لمن يكون اسمه بينهم .......وكمان حافز لغيره ممن لم يجدوا أسماءهم انهم يذهبوا للاستفسار.........ياريت يا أخونا العزيز رامي توصل للأخوة الأبطال الي معاهم الكشوف هذا الكلام ليتمكنوا من رفع الاسماء قبل يوم الأحد ان شاء الله .......وان شاء الله ربنا يقدرني وظروفي تسمح واروح معاكم يوم الأحد ......والله المعين
قديم 26-08-2011, 02:07 PM
عضو مجتهد

لف مبروك للعشرين الاوائل

ولكن لي سؤال هو في القرار قالوا إنهم هيعنوا العشرين مع إستبعاد المعيدين وما تم تعينه في الجهاز الإداري بالحكومة يعني معنى كده إن اللي متعين مؤقت في الحكومة هيستبعد ولا إيه وهما قصدهم إيه بالوظائف الحكومية بالجهاز الإداري بالدولة ...... أرجو الرد
قديم 26-08-2011, 02:10 PM
عضو مجتهد

افتراضي أرجو الرد

يا دكتور عبد الرحمن أرجو الرد علي الآن قبل ان تغلق النت بخصوص إستبعاد من تم تعيينه بالوظائف الحكومية بالدولة .
موضوع مغلق

العلامات المرجعية