اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 04-09-2013, 03:01 PM
sayed badr sayed badr غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

sayed badr is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
الحمد لله انه عجبك .. يلا شد حيلك بقى عشان انا مستنياك تقولى ان الكتب دى كلها خلصت و انك عايز منى اسامى كتب تانية
ربنا معاك
ان شاء الله ربنا المستعان

قديم 04-09-2013, 03:05 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maia7med مشاهدة المشاركة
بجد الف شكر ليكي يا دكتورة ,, تاعبينك معانا معلش بأه
كان ليا طلب رخم كمان
أولا ازاي كنتي بتزاكري العربي عمومام بفروعه كلها
ومن كتاب واحد ولا اكثر
يعني انا مثلا جبت الأضواء بذاكر منه النصوص وكل حجاة بس الأدب بذاكره من كتاب المدرسه
لكن المشكلة ان كل ملخص بيكون فيه حاجة زيادة عن التاني فقررت اني اذاكر من اكتر من ملخص بس اصحابي رجعوا قالولي لازم تذاكري من حاجة واحدة عشان متبرجلش واتلخبط وكدا يعني
وانا دلوقتي محتارة جدا ومش عارفة اعمل ايه فممكن تقوليلي كل فرع في العربي اذاكره ازاي ومن ايه ؟ مع الاخذ في الاعتبار ان المستر مش عاملنا ملزمة ولا اي حاجة يعني معتمدين ع الكتب الخارجية

ثانيا :واستحمليني معلش
الفيزياء والكيمياء والمواد ال بتحتاج حل دي
انا بذاكر من مذكرات المستر وبحل ال الأسئلة فيها ومش عارفة اعمل ايه تاني مع العلم ان انا معايا كتاب الامتحان في المادتين بس مش عارفة احل مثلا كل ما اخد درس ولا استنى واحل شوية كتير على بعض ولا ايه ؟

وكتر الف خيرك والله بدعيلك من كل قلبي ان ربنا يوفقك دايما لانك تستاهلي بجد

شوفى اللينكات دى كدة و قارنيها بالكلام الموجود ف كتاب المدرسة لانى مش فاكرة اوى صراحة .. اللى تلاقيه مطابق لكتاب المدرسه اطبعيه و ذاكرى منه

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=237106

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=237796 ..اظن ده احسن من اللى فوق

و لو مفيش حاجة من دول عجبتك ادخلى على قسم الادب هنا ف المنتدى و دورى بقى .. و اللى تلاقيه مطابق بلكتاب المدرسة الى حد كبير نزليه و اطبعيه و اتكلى على الله
قديم 04-09-2013, 03:49 PM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

منورانا يا دكتورة
وانتوا يا جماعة إيه اخباركوا ف المزاكرة واقفين لحد فين ف الدروس وجبتوا كتب إيه
انا جبت الكتب دى قولولى ايه رأيكوا أجيب حاجة كمان ولا إيه
العربى الأضواء والامتحان
الانجليزى سنيور وسربرايز وذا بست
الفرنساوى برافو
الاحياء الامتحان
الكيميا الامتحان والوسام ومندليف
الفيزيا الامتحان والوسام ونيوتن
even die for it !!.
قديم 05-09-2013, 12:36 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

دكتورة عندى استفسار كدا
انا دلوقتى ف الانجليزى جبت 3 كتب سنيور وسربرايز وذا بست ولسا هجيب جيم وتوب ستيودنت كدا هيكون معايا خمس كتب واحنا ف الدرس بنحل من سنيور
أنظم الحل بتاعى بين الأربعة الباقيين ازاى يعنى مثلا لما ازاكر كل واحدة احل عليها من لأربع كتب ولا إيه النظام
even die for it !!.
قديم 05-09-2013, 08:27 AM
ابوعمرة ابوعمرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابوعمرة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
شوف يا سيدى ..
مشكلة الفيزيا دى مشكلة كبيرة و مهمة بجد و انا كنت بنبهكو منها على طوووول ف اكتر من مشاركة .. ف برافو عليك بجد انك اكتشفتها على طول كدة ..
هقولك على رأى الله اعلم ان كان صح و لا لا .. المدرس دة يتهيالى بلاش تكمل معاه مهما كنت شايفه شاطر .. هو ممكن يكون فعلا فاهم مادته و بيعرضها بطريقه مبسطة و لذيذة بالنسبة لك و الماده العلمية عنده كووووويسة جدداااا من كلامك عليه .. بس اللى واضح كدة انه ينقصه عامل الخبرة .. و على فكرة دى حاجة مهمة جدااا .. دة بدليل انه بيشرحلكو من ورق جوة الحصة .. يعنى لو افترضنا مثلا انه كان ف يوم تعبان او مش مركز و فى نقطة و لو صغيرة نسي ينبهكو ليها .. لو حد من زمايلك مش متابع زيك من كتاب المدرسة او غيره مش هياخد باله من ان النقطة دى ماتقالتش .. و يمكن مايكتشفش ان النقطة دى ف المنهج اصلا الا ف الامتحان.. الدليل على كدة كمان انه قالكو ماتجيبوش كتب خارجية .. بالعكس بقى .. الفيزيا بالذااات محتاجة انك تحل من كل المصادر الممكنة و كل المسائل الممكنة المنطقى منها و المش منطقى .. مش يقولوكو خليكو ف الملزمة و خلاص .. و الدليل الاوضح على كدة بقى هو فكرة ان الكلام مختصر و مش كامل ف الملزمة و الاسلوب مختلف عن كتاب المدرسة .. انا معرفش هو بينزل تصحيح و لا لا .. بس اظن كدة انه مابينزلش .. لانه لو كان بينزل كان عرف اد ايه بيتلككو ف التصحيح على اى حاااجة مش مطابقة لكتاب المدرسة ..
رأيي الشخصى انك تحاول تجرب مدرس تانى و لو على سبيل التجربة من غير ما تسيب المدرس ده .. يمكن المشكلة دى تتحل .. اما عن تذاكر منين ف اديني شوية كدة بس هنزلك ملزمة كنت محملاها من هنا ف المنتدى كانت حلووووووة جدددددااااا .. منظمة و مرتبة و زى الفل .. و مطااااابقة لكتاب المدرسة حتى نفس الاسلوب .. لو مش كدة يبقى كتاب الامتحان هو افضل خيار بالنسبة لك مدام انت قافل من كتاب المدرسة كدة ..
اما عن الكيميا .. لو ملزمة مدرسك مش مريحاك شوف كتاب المدرسة .. انت بتقول اهوو ان حاله افضل شوية من كتاب الفيزيا

ربنا يقويكو و اسفه على التاخير ف الرد

والله يادكتورة الواحد مش عارف يقول لحضرتك ايه بجد حضرتك مسيبتيش حاجة الا وشرحتيها ومفيش مشكلة الا وحلتيها وباذن الله ربنا هيكرمك ويوفقك فى كليتك الجديدة ويجعل الاشياء ديه فى ميزان حسناتك لانك بصراحة تستاهلى كل خير ومفيش حد طلب حاجة ومساعدتهوش وانا باذن الله هاخد بكلام حضرتك وهحاول اجرب مدرس تانى ومش هخرج من المدرس الاول لحد ماقتنع بواحد غيره وحتة الخبرة وانه مبينزلش تصحيح ديه ممكن يكون كلام حضرتك صح بنسبة كبيرة اينعم المدرس باين سنه كبير بس ده مش شرط ومش عارف اشكر حضرتك ازاى نبهتينى لحاجة زى ديه فانا ان شاء الله هذاكر من الملازم اللى حضرتك نزلتيها لانها كويسة جدا وملتزمة بكتاب المدرسة لحد ما الوضع يتغير ولو متغيرش هلتزم بيها لانها فعلا ممتازة بس ساعتها ممكن يبقى فى مشكلة انى هكتب باسلوب الملازم اللى انا بذاكر منها وساعتها المستر هيعرف انى مش بذاكر من ورقه وممكن يطالبنى انى التزم باللى هو بيكتبه بس ربنا يسهل باذن الله والاقى مدرس احسن اما الكيمياء لسه مشوفتش ملازم المستر بس حاسس انها هتكون كويسة لان المستر بيلتزم بكلام كتاب المدرسة وهو بيشرح واكيد هيلتزم بكده فى ملازمه فان شاء الله مفيهاش مشكلة ولعله خير ان شاء الله وبجد بجد ربنا يقويكى علينا ويجعل ده فى ميزان حسناتك يارررررررررب
قديم 05-09-2013, 09:13 AM
عبق الماضى2 عبق الماضى2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبق الماضى2 is on a distinguished road

السلام عليكم

ازيك يا دكتورة معلش بقالى يومين بدور عالدروس ربنا ييسر الحال

انا رحت درس كيميا والمدرس كويس الى حد ما وطيب فى معاملته بس بصراحة اما قريت كلامك واهمية الالتزام بكلام المدرسة شكيت فيه

لان المفروض اما نحل نكتب القانون قبل الحل وكده ونكتب الرموز يعنى القانون ده حلينا بيه كتير بس هو مكتبهوش خالص لا هو بيكتب عربى بس مش بكتب بالرمز كامل زى كده

M1V1/Ma=M2V2/Mb

اكمل معاه والتزم انا بكتاب المدرسة فى حلى ولا ايه
وبصراحة انا مش عارفة احكم عليه كويس فى نقطة الدقة دى خصوصا انها بتضيع الحاجات التافهة دى

وبردو مش لاقية غيره فى الوقت الحالى
بس بصراحة بيشرح ويعيد اكتر من مرة

اكمل ولا لا واستمر معاه فترة عشان اقيمه كويس
قديم 05-09-2013, 09:17 AM
عبق الماضى2 عبق الماضى2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبق الماضى2 is on a distinguished road
Icon10

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبق الماضى2 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا رحت درس كيميا والمدرس كويس الى حد ما وطيب فى معاملته بس بصراحة اما قريت كلامك واهمية الالتزام بكلام المدرسة شكيت فيه

لان المفروض اما نحل نكتب القانون قبل الحل وكده ونكتب الرموز يعنى القانون ده حلينا بيه كتير بس هو مكتبهوش خالص لا هو بيكتب عربى بس مش بكتب بالرمز كامل زى كده

m1v1/ma=m2v2/mb

وبصراحة انا مش عارفة احكم عليه كويس فى نقطة الدقة دى خصوصا انها بتضيع الحاجات التافهة دى

وهل الحل اكتبه بالعربى ولا اكتب الحروف انجلش
زى الفيزيا
قديم 05-09-2013, 11:03 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 مشاهدة المشاركة
دكتورة عندى استفسار كدا
انا دلوقتى ف الانجليزى جبت 3 كتب سنيور وسربرايز وذا بست ولسا هجيب جيم وتوب ستيودنت كدا هيكون معايا خمس كتب واحنا ف الدرس بنحل من سنيور
أنظم الحل بتاعى بين الأربعة الباقيين ازاى يعنى مثلا لما ازاكر كل واحدة احل عليها من لأربع كتب ولا إيه النظام

بصى يا جميل ..
لو انتى عايزة على ما تخلصى المنهج ان شاء الله يكون ال5 كتب محلولين كلهم و خلصانين .. يبقى بعد كل يونيت ف الدرس تحاولى تحلى من ال 5كتب .. بحيث انك تقسميهم مثلاعلى ايام الاسبوع " انا كنت بعمل كدة " .. يعنى مثلا لو الدرس الاحد .. انتى هتذاكريه يوم الاتنين و تحلى عليه من سنيور الاول " اللى هوالكتاب اللى المدرس ملزمك بيه " .. يوم التلات تحلى مثلا سيربرايز .. الاربع توب ستيودنت .. الخميس جيم .. الجمعه ذابست .. و السبت اجازة .. او يعنى لو كنتى ملحقتيش تحلى الكتاب ف يومه تبقى تعمليه يوم السبت دة او لو فى حاجة ناقصه او كدة .. كدة تضمنى ان شاء الله ان على ما تخلصى المنهج هتلاقى ال 5 كتب دول مافيهومش سؤال ماحليتهوش ..
خصصى وقت كدة معين ف اليوم للانجلش .. خصوصا ان هو هيبقى فاكهة المواد بالنسبة لك .. لانه اقل ماده ف المذاكرة و اكتر مادة ف الحل .. بمعنى انك مثلا و انتى بتذاكرى اليونيت مش هتبذلى مجهود كبييير اووى زىمذاكرة فصل فيزيا و لا درس احياء مثلا .. و ف نفس الوقت باقى شغله كللللله حل .. ف مثلا خليه اول حاجة تعمليها بعد ما ترجعى من درس .. عشان دماغك هتبقى مش مستحملة دش تانى.. ف هيبقى سهل بالنسبة لك انك تقعدى تحلى .. او خليه الصبح اول ما تصحى .. كدة يعنى .. انتى ظبطيها يعنى .. بسالمهم انك تحاولى تظبطيله وقت تلزمى نفسك بيه .. عشان لو سيبتيها لظروفها كدة زحمة المواد هتاخدك و هتكسلي و هتلاقى نفسك بتحلى من سنيور بس و ركنتى باقى الكتب ..

بالتوفيق يا قمر
قديم 05-09-2013, 11:09 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعمرة مشاهدة المشاركة

والله يادكتورة الواحد مش عارف يقول لحضرتك ايه بجد حضرتك مسيبتيش حاجة الا وشرحتيها ومفيش مشكلة الا وحلتيها وباذن الله ربنا هيكرمك ويوفقك فى كليتك الجديدة ويجعل الاشياء ديه فى ميزان حسناتك لانك بصراحة تستاهلى كل خير ومفيش حد طلب حاجة ومساعدتهوش وانا باذن الله هاخد بكلام حضرتك وهحاول اجرب مدرس تانى ومش هخرج من المدرس الاول لحد ماقتنع بواحد غيره وحتة الخبرة وانه مبينزلش تصحيح ديه ممكن يكون كلام حضرتك صح بنسبة كبيرة اينعم المدرس باين سنه كبير بس ده مش شرط ومش عارف اشكر حضرتك ازاى نبهتينى لحاجة زى ديه فانا ان شاء الله هذاكر من الملازم اللى حضرتك نزلتيها لانها كويسة جدا وملتزمة بكتاب المدرسة لحد ما الوضع يتغير ولو متغيرش هلتزم بيها لانها فعلا ممتازة بس ساعتها ممكن يبقى فى مشكلة انى هكتب باسلوب الملازم اللى انا بذاكر منها وساعتها المستر هيعرف انى مش بذاكر من ورقه وممكن يطالبنى انى التزم باللى هو بيكتبه بس ربنا يسهل باذن الله والاقى مدرس احسن اما الكيمياء لسه مشوفتش ملازم المستر بس حاسس انها هتكون كويسة لان المستر بيلتزم بكلام كتاب المدرسة وهو بيشرح واكيد هيلتزم بكده فى ملازمه فان شاء الله مفيهاش مشكلة ولعله خير ان شاء الله وبجد بجد ربنا يقويكى علينا ويجعل ده فى ميزان حسناتك يارررررررررب

و الله العظييييم انا ما بعمل اى حااااجة خاااالص استحق عليها الكلام ده كله .. ربنا يكرمك يا رب و يفرح قلبك زى ما فرحتنى بكلامك دة .. انتو اخواتى و الله و ربنا وحده اللى عالم .. دى اقل حاجة اقدمهالكو

بالنسبة لمدرس الفيزيا لو سألك على حوار الاسلوب وكدة .. خليك متاكد ف البداية 100% ان اسلوب الملزمة هو هو اسلوب كتاب المدرسة ف التعريفات و كل حاجة .. انا راجعت فيها على حاجات معينة كدة على اد ما الذاكرة جابت معايا يعنى .. و لو اتاكدت منكدة و بدات تكتب بالاسلوب دة و مدرسك سالك .. قله يا مستر انا بذاكر من كتاب المدرسة .. عشان هو اريحلى و اضمنلى ف المذاكرة .. و دة اسلوب كتاب المدرسة .. مش المهم يا مستر ان الاجابة كدة صح ؟؟؟ .. العبها معاه من ناحية كتاب المدرسة دى .. دة لحد بس ما تشوف مدرس تاى باذن الله يحل لك الازمة دى و يبقى بيحفظك جوة الحصة كلام كتاب المدرسة
و ربنا معاك ف الكيميا .. ولو احتجت اى حااااااااجة فيها قولى ..

ربنا يقويكو يا رب و يسعدكو
قديم 05-09-2013, 11:25 AM

اقتباس:
السلام عليكم

M1V1/Ma=M2V2/Mb

بصى يا حبيبتى .. ف الكيميا بالذات انتى كلامك صح ف نقطة القوانين و الكلام ده .. بس برضه اللى هو بيعمله مش غلط بنسبة 100%
على حسب ما فهمت منك انه مثلا بدل ما بيكتب M1V1/Ma = M2V2/Mb .. بيكتب ( كتلة المول من كذا X حجمه / تركيز الحمض ) = ( كتلة المول من كذا X حجمه / تركيز القلوى ) .. دة لو انا كنت لسه فاكرة القانون صح يعنى ..
دة مايعتبرش غلط لا عاااادى مفيش مشكلة .. القانون بالرموز هو اختصار بس مش اكتر و هو ممكن يكون بيعمل معاكو كدة عشان يثبتلكو القانون ف الحصة بحيث انكو تحفظوه لانه لو قعد يقول M1 M2 للصبح هتنسو او يمكن تتلغبطو ..
انتى بقى لو شايفة انه ف باقى النواحى تمام و زى الفل و شرحه كويس انتى فاهمة منه و كلام النظرى اللى ف المنهج هو ملتزم فيه باسلوب كتاب المدرسة .. " اللى هى التعليلات و قارن و التعريفات " و الكلام دة .. بيحفظهولكو زى ما كتاب المدرسة كاتبها بالظبط و معندوش مشكلة غير هى حكاية القوانين دى بس .. ف تمام مفيش مشكلة ان شاء الله كملى معاه .. و يا ستى لو قلقانة ابقى انتى جمعى القوانين ف ورق خاص بيكي كدة القانون بالعربي زى ما المدرس بيكتبه .. و جنبه القانون بالرموز .. و لما تيجي تحلى اكتبى الاتنين جنب بعض .. او القانون بالعربي ف سطر و بالرموز ف السطر اللى تحته و التعويض بعد كدة .. اهو حتى تبينى للمصحح انك عارفة المعلومة كاملة ..
لو هى دى بس الازمة .. لا كملى مفيش مشكلة .. سيري يا نورماندى على بركة الله
قديم 05-09-2013, 11:28 AM

اقتباس:
وهل الحل اكتبه بالعربى ولا اكتب الحروف انجلش
زى الفيزيا
لا لو قصدك على الارقام " النواتج يعنى " .. ف لا اكتبيها بالعربي ..
معلش هى هتعملك ازمة شوية ف انك بتكتبي عربي ف الكيميا و انجلش ف الفيزيا .. بس حاولى بقى ربنا معاكى
ف الكيميا القانون يتكتب بالانجلش من الشمال لليمين .. و التعويض يتكتب بالعربي من اليمين للشمال

هتستمتعى بالكيميا و الله .. ربنا معااااااكى يا حبيبتى ..
و ابقى طمنيني عاملة ايه ف الدروس
قديم 05-09-2013, 11:52 AM

بصو يا شباب عشان نقطة التزام المدرس بكتاب المدرسة دى ملخبطاكو شوية ..
انا بقولوكو كدة ليه ؟؟؟!!!
عشان انا ف تانية ثانوى كنت باخد مع مدرس .. هو يعتبر صغير عنده بتاع 40 سنة كدة و لا حاجة .. ف كل الناس قعدت تقولى بلاش و خليكي مع المدرس اللى عنده خيرة .. دة فلان بقاله 40 سنة ف التدريس يعنى قبل ما مدرسك ده يتولد و مش عارف ايه .. كلام كدة كتير .. بس انا صممت اخد معاه عشان كان بيدينى ف المدرسة فاولى ثانوى و كنت مرتاحة جدااا معاه ..
طبعا تانية ثانوى بالنسبة لى كانت اول مرة اخد دروس و اول مرة مدرس هو اللى يشغلنى و هو اللى يقولى اعملى و سوى .. انا طول عمرى انا اللى بحدد لنفسي ايه اللى يتعمل و ايه اللى مايتعملش .. ف النقطة دى كانت عاملالى ازمة شوية ..
المهم لما اخدت معاه اول كام فصل كيميا اللى انت درستوهم السنة اللى فاتت زى ما انتو عارفين كلهم نظرى و دش ممل و رخخخم جداااااا .. و تاريخ الذرة و مين اكتشف ايه و مين عمل ايه .. ف انا بقى كنت بذاكره باسلوبى .. و لما جه يعملى امتحان على الفصل الاول تقريبا اللى هو كله رغى ده نقصنى فيه بتاع 5 او 6 درجات على النظرى بس ..
طبعا انا جاتلى صدمة عصبيه .. انه ليه كل دة يعنى ... كانت واحدة من الجمل اللى مش هنساها عمرى .. لما كنت كاتبة " لان الكوانتم غير قابل للتجزئة " .. قام عاملى عليها غلط .. قلتله ليه كدة .. قالى افتحى الكتاب كدة .. فتحته و شاورلى على الاجابة اللى هى كانت " لان الكوانتم لا يتجزأ " .. قلتله طب فرقت ايه قالى فرقت ان ده كلام كتاب المدرسة .. لكن دة كلام علياء عادل
انا كنت هتشل اول ما عمل معايا كدة و على مدار اول 3 فصول كنت بنقص ف امتحاناته بالهبل بسبب الحاجات دى .. لحد ما الدنيا بدات تحلو شوية من الفصل 4 عشان كان فيه معادلات و كدة ..
لدرجة انه هو بقى يعملى امتحان نظرى و مابقاش يعملى امتحان معادلات زى ما كان بيعمل لباقى المجموعات من بعد نهاية الفصل 5 عشان بيكون كم المعادلات كبير زى ما انتو عارفين
المهم ان انا جيت ف اخر السنة لامة المادة جداااا .. دة رقم واحد .. بكتب باسلوب كتاب المدرسة بمنتهى السهولة .. لانى ماتدربتش على انى اكتب باى طريقة تانية من اول السنة ..و الدنيا كانت زى الفل الحمدلله .. بفضل ربنا ثم فضل المستر دة ..لانه كان بيتابع معايا من امتحان لامتحان .. مثلا ايوة كدة التعليلات اتظبطت .. لا اتكى على تعريفات الفصل ده .. لا اظبطيلي مقارنات الجزء دة .. ف كان مريحنى جدااااا ..و بفضل ربنا جبت 50 ف الكيميا بالرغم ان امتحانا كان واحد من عجائب الدنيا السبعه .. الحمد لله

على النقيض بقى الفيزيا السنة اللى بعدها .. اخدت مع مدرس برضه كان بيدينى ف الفصل ف اولى ثانوى .. و دة بقى عنده بتاع 58 سنة.. يعنى كلها سنتين و لا حاجة و يطلع معاش .. و بقاله سنين طويييلة ف التدريس و كل الكلام الحلو دة .. طلع عينى و الله يا جمااعه .. لانه و لا كان ملتزم بكتاب المدرسة ف شرحه و لا ف ملزمته .. و انا كنت زى الهبله بذاكر من الملزمة لان كتاب المدرسة هو كان واخده منى و مرجعهوليش غير على شهر 3 باين .. اول ما جابهولى بقى و ابتديت اعمل اللى بقولوكو عليه ده ف انى اقارن كلام الملزمة بكلام كتاب المدرسة .. لانى كنت قلقانة من كلام ملزمته عشان كنت ساعات بلاقى اسئلة ف كتاب الامتحان على معلومات هو مش جااااايب سيرتها ف الملزمة من بعيد و لا من قريب .. و لما كنت اسأله .. كان يقولى دة كتاب الامتحان بيزودحاجات من عنده سيبك منه .. اول ما جبتكتاب المدرسة بقى و بدات اقارن جاتلى صدمة عصبيه .. على كم المعلومات اللى انا حافظاها بشكل غير الموجود ف كتاب المدرسة .. و كم المعلومات اللى هو ملمحلهاش حتى ف ملزمته .. هى اه حاجات صغيرة عشان الامانه .. مش حاجات كبيرة يعنى .. بس موضع اسئلة من نوعيه " اختار .. اذكر وظيفه " و الكلام ده .. بقيت ف فترة المراجعه دى عاملة زى ما اكون بذاكر من اول و جدييييييد .. قعدت حوالى شهرين بس اراجع فيزيا .. او يمكن قولو بذاكر فيزيا من اول و جديد .. اللى هو الوقت اللى انا المفروض كنت اقعد اخلص فيه امتحانات الثانوية العامة .. بس كنت كل ما افتح امتحان اقعد اعيط لما اقارن اجاباتى باجابات النموذج الرسمى بتاع الوزارة .. طبعا المستر دة و لا كان متابع حلى .. و لا بيشوف انا بحل ايه و لا مابحلش ايه .. و لا عمره قالى هاتى كدة وريني اسلوب كتابتك للاجابات .. ف كان محملنى حمل زياده اللى هو ان اناادور بنفسي ايه هى الطريقة الصح للاجابه .. طب اكتب ازاى طب اعمل ايه و الكلام ده كله .. كنت شايلة همه فوق حمل المذاكرة .. و كانت النتيجة انى جبت ف الفيزيا 49

عشان كدة انا عماله انبهكو للنقطة دى اووووووى عشان ماتغلطوش غلطتى دى .. لانى لو رجع بيا الزمن استحاااالى اخد معاه تانى

انا رغاية اووووى انا عارفة .. انا بس حبيت اوضحلكو اهمية النقطة دى عشان تخلو بالكو منها

ربنا معاكو
قديم 05-09-2013, 12:42 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

الرغى حلو عشانا يادكتورة والله رغيك بفايدة ارغى كتيــــــــر

والله استفدنا كتير جداااا وبقينا من اول السنة عارفين هنمشى ازاى

وسبحان الله كل الاسئلة مكملة يعنى في حاجة مخدتش بالى منها ومسألتش في حد غيرى بيسأل وبتكون نقطة مهمة جدا واستفاد

ان شاء الله خير

وفى ميزان حسناتك ان شاء الله

اما حكاية الرسايل الخاص انا لسة محصلتش الـ 100 عشان احصل الـ500 وبعت رسايل فانتى يادكتورة لو قادرة تبعتى ع الخاص ابعتى فيسك
قديم 05-09-2013, 01:20 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

الاسئلة اللى كنت هسألهالك لما طبقتها فهمت وعرفت

يعنى الكيميا زى مقولتى بقيت بجيب ورق واكتب الجزئية اللى دى ممكن سؤال علل والتعريفات فلما طبقت عرفت انى بلم مذكرتى وبثبتها

فكنت هسألك يعنى انى هتشتت وهاخد وقت كبير وممكن احل وبس

بس بجد كلامك لما طبقته فادنى جدا وقولت لما هاجى اراجع مش هاخد الوقت

،،

والفيزيا بحاول اطبق زى مقولتى بس المدرس بتاع الدرس بطئ جدا

لسة مدخلناش في مسائل وبصراحة انا معايا كتاب الامتحان فيزياء مراجعة نهائية بتاعة السنة اللى فاتت بتاع تالتة ممكن مش جايب كل الجزئيات البسيطة اللى اخدناها

انا جربت مدرسين فيزيا واحد بياخد كم كبير اوى وومكن في اخر الحصة مخنا يقف ومش نفهم بس ميزته بيعمل امتحان كل حصة بس سبته خلاص

المدرس التانى بطئ جدا بس بصراحة كل حتة بفهمها كويس اوى عكس التانى ممكن تكون نقطة ساقطة وكمان بيدينا واجب حلو وفى وسط الحصة بيدينا مسألة ع القانون فعجبنى

ان شاء الله خير

،،،

الجولوجيا مادة رخمة طلعت ،، وبعدين مفروض في حذف يعنى يعنى اللى في ادبى هياخدو كل انصاص مناهج لكن بتوع علمى ياخدو مادة كلها المضافة مفروض يكون في عدل في الحتة دى

لعله خير

وبارك الله فيكى يادكتورتنا
قديم 05-09-2013, 01:25 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yasmeena.R مشاهدة المشاركة
الرغى حلو عشانا يادكتورة والله رغيك بفايدة ارغى كتيــــــــر

والله استفدنا كتير جداااا وبقينا من اول السنة عارفين هنمشى ازاى

وسبحان الله كل الاسئلة مكملة يعنى في حاجة مخدتش بالى منها ومسألتش في حد غيرى بيسأل وبتكون نقطة مهمة جدا واستفاد

ان شاء الله خير

وفى ميزان حسناتك ان شاء الله

اما حكاية الرسايل الخاص انا لسة محصلتش الـ 100 عشان احصل الـ500 وبعت رسايل فانتى يادكتورة لو قادرة تبعتى ع الخاص ابعتى فيسك
ده الفيس بتاعى اهو
https://www.facebook.com/allyaa.adel

بس ابقى ابعتيلي مسج مع الريكوست عشان اعرف ان دة انتى بس .. عشان مابقبلش حد غريب

العلامات المرجعية