اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 10-10-2009, 04:22 PM
الصورة الرمزية EMINEM - the teen version
EMINEM - the teen version EMINEM - the teen version غير متواجد حالياً
عضو نشيط

EMINEM - the teen version is on a distinguished road

مش لازم يا فوءه الابحاث تبقى بالورقه والقلم ممكن ب ال search من google وتطبعى الصفحات ولو مفيش عندك برنتر ممكن من صاحبتك يعنى الموضع بيمشى

قديم 10-10-2009, 04:25 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sman332 مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا قولت احط القاموس ده لللى عاوزه وطبعا انا نقله ده بس للافادة (فرنسى/عربى.عربى/فرنسى)

http://www.mediafire.com/download.php?te2lzdizokj
شكرا وربنا يجازيك خير على جهدك
قديم 10-10-2009, 08:24 PM
الصورة الرمزية sman332
sman332 sman332 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الأول الثانوي

sman332 is on a distinguished road

الف شكر على الدعوة الجميلة دى..

قديم 10-10-2009, 08:28 PM
الصورة الرمزية sman332
sman332 sman332 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الأول الثانوي

sman332 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوءة سامي مشاهدة المشاركة
اهلا كمان مرة انا متشكرة جدا للاعضاء اللي بيحالوا يخدموا المنتدى والاعضاء التانيين .وبعدها اشكر اللي بيعبروني وبيردوا عليا انا هقول لكم المدرسين قالوا لنا ايه لما شافونا متنيلين تعبانين مدرس العربي قال لي بهزار روحي يا بت روحي بيتكم ...والمدرس اللي ييجي جنب الدسك بتاعنا ويلاقي واحدة بتعطس ولا بتكح يعمل نفسه خفيف الدم ويبعد عنها ويرح يشم نفسه عند الشباك ويرجع ...يعنى بالعربي كده عملونا مألسة الفصل
...ومافيش اهتمام ولا يحزنون ...وكل يوم الحالة بتسوء اكتر واكتر... انا بتدمر يا جماعة ...المهم ما علينا ...في المدرسة عندنا هاريننا مسابقات بس ايه كلها اجبارية يعني مثلا مدرس الجغرافيا بيقول لنا :مطلوب بحث ميقلش عن15صفحة :abdoog8:لازم يتعمل انا مبهددكوش يا جماعة بس خليكم عارفين ان اللي مش هيعمله مالهوش درجات اعمال سنة عندى ................وقال ايه مبيهددناش يا حلاوة امال لو هددنا بقى هيقول ايه؟!!وكذلك مدرسة الفلسفة والمس بتاعت النشاط ...طيب بالله عليكم واحدة عيانة زيي تقعد تعمل ابحاث وتوجع قلبها ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عايزة رايكم بليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييز

طاااب متروحى للرعاية الطبية فى المدرسة وهما هيدوكى ورقة تثبت اللى انتى تعبانه واى حد يكلمك اديله الورقة دى وهو مش هيكلمك.

قديم 11-10-2009, 12:06 AM
فوءة سامي فوءة سامي غير متواجد حالياً
عضو جديد

فوءة سامي is on a distinguished road
Opp

انا صحيح معنديش برنتر بس مش دي المشكلة..... المشكلة انهم عايزيننا نقرا كتب ونعمل ابحاث عشان نستفيد ......انا منكرش ان هو ده الصح بس لازم يراعونا برضه ...وحكاية اني اروح للاخصائية الصحية وتكتبلي ورق والكلام ده .....مش هينفع معاهم خالص .....وكمان المفروض هم اللي يشوفوا مين تعبان مش احنا اللي نروح نوريهم نفسنا ونقول لهم احنا اهو..... انا ممكن بدل الابحاث في مسابقة رسم بدل الابحاث هتبقى اسهل ومش هتاخد وقت ...ايه رايكم رسم ولا ابحاث؟؟؟؟؟؟؟قولولي
قديم 11-10-2009, 07:12 AM
عضو نشيط

هو على حسب البحث الكتابى بيتكلم عن ايه يعنى مثلا تاريخ الأسلامى او ... يعنى حاجه مهمه يبقى ده افيد لكن لو موضوع بحث على السحلاف والكلاب والثعابين والحجات المعوقه دى يبقى الرسم افضل
وبما ان المدرسين شادين مش راضين بورقه من العياده يبقى لازم تشربى
ينسون زى ما قال المدرس العظيم
قديم 11-10-2009, 04:29 PM
repentance repentance غير متواجد حالياً
عضو خبير

repentance is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sman332 مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا قولت احط القاموس ده لللى عاوزه وطبعا انا نقله ده بس للافادة (فرنسى/عربى.عربى/فرنسى)

http://www.mediafire.com/download.php?te2lzdizokj

الله يكرمك جبته في وقته انا عايزه اي حاجه تنطقلي فرنساوي عشان وانا بذاكر
ربنا يوفقكنا كلنا ياااااااارب اللهم اميييييييييييييييييييين
قديم 11-10-2009, 04:42 PM
عضو خبير

اقتباس:
اهلا كمان مرة انا متشكرة جدا للاعضاء اللي بيحالوا يخدموا المنتدى والاعضاء التانيين .وبعدها اشكر اللي بيعبروني وبيردوا عليا انا هقول لكم المدرسين قالوا لنا ايه لما شافونا متنيلين تعبانين مدرس العربي قال لي بهزار روحي يا بت روحي بيتكم ...والمدرس اللي ييجي جنب الدسك بتاعنا ويلاقي واحدة بتعطس ولا بتكح يعمل نفسه خفيف الدم ويبعد عنها ويرح يشم نفسه عند الشباك ويرجع ...يعنى بالعربي كده عملونا مألسة الفصل
...ومافيش اهتمام ولا يحزنون ...وكل يوم الحالة بتسوء اكتر واكتر... انا بتدمر يا جماعة ...المهم ما علينا ...في المدرسة عندنا هاريننا مسابقات بس ايه كلها اجبارية يعني مثلا مدرس الجغرافيا بيقول لنا :مطلوب بحث ميقلش عن15صفحة :abdoog8:لازم يتعمل انا مبهددكوش يا جماعة بس خليكم عارفين ان اللي مش هيعمله مالهوش درجات اعمال سنة عندى ................وقال ايه مبيهددناش يا حلاوة امال لو هددنا بقى هيقول ايه؟!!وكذلك مدرسة الفلسفة والمس بتاعت النشاط ...طيب بالله عليكم واحدة عيانة زيي تقعد تعمل ابحاث وتوجع قلبها ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عايزة رايكم بليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييز

اقتباس:
انا صحيح معنديش برنتر بس مش دي المشكلة..... المشكلة انهم عايزيننا نقرا كتب ونعمل ابحاث عشان نستفيد ......انا منكرش ان هو ده الصح بس لازم يراعونا برضه ...وحكاية اني اروح للاخصائية الصحية وتكتبلي ورق والكلام ده .....مش هينفع معاهم خالص .....وكمان المفروض هم اللي يشوفوا مين تعبان مش احنا اللي نروح نوريهم نفسنا ونقول لهم احنا اهو..... انا ممكن بدل الابحاث في مسابقة رسم بدل الابحاث هتبقى اسهل ومش هتاخد وقت ...ايه رايكم رسم ولا ابحاث؟؟؟؟؟؟؟قولولي

اولا مش تزعلي من المدرسيين ومعاملتهم وانتي تعبانه انتي وصحابكاعذريهم عشان العالم كله مشدد ع الموضوع بتاع الانفلزنزا ومحسيسين الكل انه الطاعون مش اتش وان ان وان ...

ثانيا بالنسبه للابحاث ازاي بتقولي الرسم مش هياخد وقت !! دا الرسم اكتر حاجه بتاخد وقت ومش فيها حاجه لما تدخلي المكتبه تقرأي فيها مش هيتعبك اكتر ولا حاجه ده انتي هتقري مش هتشتغلي وتعملي تمارين وحاجات عمليه يعني حاجه بسيطه ..
وبعدين بصي بلاش تعملي المرض حجه انك تهربي من الابحاث والمذاكره هاااااه احنا طلبه زي بعض
طب منا اهوه عندي اتش وان ان ميه خمسه واربعيين دا نوع الفيروس المتطور من انفلونزا الخناير وعاااادي خالص تعبانه ومدغدغه بس بذاكر و بعمل بحث عن 6 اكتوبر ومش اجباري ده مسابقه وخلاص يعني تطوع مني والسلام.. اصل بصي انا لو فضلت عامله حجة المرض هيجي يوم واخف وهيبقي ورايا مذاكره قـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد كدهوه وهذاكر هذاكر بمذاجي او بغصب عني ومش هنلحق نذاكر حاجه فخديها من قاصرها وذاكري كويس وبلاش حجج
وبعدين يعني هنقعد ع اللسرير وخلاص دا حتي حياه ملل كدهوه .. اقعدي ذاكري اهوه تنسي انك تعبانه ربنا يشفينا
قديم 11-10-2009, 04:44 PM
عضو خبير

يا جماعه بصوا من كام يوم كان في في قناة الجزيره عالم امريكي بيقول ان موضوع انفلونزا الخنازير مش خطر بالصوره اللي منتشره في العالم وان امريكا هيا اللي مبالغه في الموضوع وانها سياسة تجاره عشان يتباع اللقاح او المصل بتاع المرض دهوه الله اعلم برضه بس دهوه اللي شوفته
قديم 11-10-2009, 05:20 PM
عضو نشيط

هو الكلام ده صحيح من ناحيه ان امريكا واخده الموضوع تجاره بس امريكا مش مبالغه لأنه موضوع خطير بجد طب هو اسمه ليه وباء بس ملخص للموضوع ده هو حمى جامده ممكن تموت لو الجسم ضعيف بمعنى ان المناعه ضعيفه وفى ناس بتخف منه بس ده لو ناس مناعتها جامده زى الشباب (الى هو احنا) والى تحت سن ال60 .
قديم 11-10-2009, 06:49 PM
عضو خبير

احنا مين بس .؟؟
دا احنا اكتر ناس ممكن تنضر هو دهوه سننا اللي خطر من 5 سنيين ل 22 سنه خطر جداا ومن فوق ال65
قديم 11-10-2009, 06:50 PM
عضو خبير

يا جماعه في خبر اوقتي سمعته صاحبة اخت صاحبتي في سكندريه اتوفت عشان شكوا ان عندها اتش وان ان وانوعزلوها ف اوضة العزل لكن مش عملوا اي اجراءت طبيه مستعجله وكانوا متاخريين لغاية ما اتوفت يعني اتوفى حالتيين في مصر .. ربنا يستر يارب
قديم 11-10-2009, 09:40 PM
عضو خبير

يا جماعه هو انتم مش بتفتحوا غير ليه مش شايفه حد فيكم بيدخل الملتقي الا كام واحد بس فين الباقي ؟؟
قديم 11-10-2009, 09:42 PM
الصورة الرمزية MoHammed Youssef
MoHammed Youssef MoHammed Youssef غير متواجد حالياً
طالب بكلية الطب البشرى

MoHammed Youssef is on a distinguished road

الكل مشغول فى الدراسه الوقت صغير خالص خالص
قديم 11-10-2009, 09:48 PM
عضو نشيط

يا همس موضوع ال22 سنه ده بس بيبقى الmaximum عشان ميحصلش هلع فى الشعب لأن بيبقى فى ناس فى سننا بس مناعتهم ضعيفه فقدروها بسن ال22 عشان يكون خلص النمو بتاعه لكن احنا ك teenagers عاديين ده بالعكس احنا عندنا طاقه ونشاط ومناعه اكتر من حد عنده 30 سنه
ده حقيقى خلى مثلا حد فى سننا يلعب تمرين ضغط ضد حد عنده 30سنه او يجرى ضده مين عنده نشاط اكتر ولا مين الادرينالين بيجرى فى دمه اكتر

العلامات المرجعية