اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-05-2009, 11:34 AM
الصورة الرمزية maryam.s
maryam.s maryam.s غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( طب بنى سويف )

maryam.s is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman772007 مشاهدة المشاركة
مشكلتى تتلخص فى أنى حاسس إنى بقيت كائن ليلى
الساعة البيولوجية قربت تتبهدل خلاص
الفيزياء بره البلد و امتحانات بمعدل امتحان فى الأسبوع و امتحان ايه ولا 2008
و قريباً تلات أو أربع امتحانات
دلوقت بقيت بسهر و أحيانا بذاكر و أحيانا لأ
يعنى ايه دلوقتى يعنى لسبب ايه هو عشان نقدر نعالجه
دخلت علمى رياضة عشان مبعرفش أحفظ و عشان أتفرغ للانجليزى و العربى
للأسف الانجليزى الفيزياء كلته لحقت نفسى فى المنهج يتبقالى القصة
العربى الحمد لله قليل الأدب من الطراز الأول مش حافظ أكتر من 90 من الأدب
عادى جدا لسة فيه وقت يتلزق فيه ههههههههههههه لانه اصلا مش مفيد وكمان بعد ده كله عليه 2 المهم ماتقلقش من حاجة زى كده
و طبعاً ما خفى كان أعظم
فى الرياضة و الفيزياء تقريباً جيد جداً و لكن مستوايا وحش فى الحديثة لأنى محضرتش حصص فيها
و فيها نظرى كتير و تحتاج فهم معقد
على فكرة الحديثة جميلة ممكن الاول تضمن مسائلها وبعد كده لازم تعرف عن الترانزستور استخداماته بالرسم وطبعا الوصلة الثنائية كمفتاح بالنسبة لليزر ده احلى واحد المهم فيه مقارنتين بين الانبعاث بنوعيه والضوء العادى والليزر وللاطياف الذرية المهم المقارنة بين الاطياف ديه واشعة اكس ازاى تنتج وطيفها المميز والمستمر وازاى بيحصلوا وكده اما ال12 ده فعلا اللى لازم نحفظ كل التفسيرات للظواهر ومهم اوى حتة اثبات الطبيعة المزدوجة للالكترون او الفوتون يعنى ان شاء الله تتلم الحاجات ديه فى اليومين ده خاصة ان العربى مش محتاج ال13 يوم دول وكمان طبعا هيساعدك حبك للفيزيا اصلا والدعاء اهم حاجة
ربنا يستر
عارف أنى يمكن عايش الدور و بستهبل بس كل اللى قولته قابل للتصليح و قلبه كله مميزات و
الله أكبر و إن شاء الله كل الأمور تتعدل و أتفوق على نفسى السنة ده
لأنى علمى رياضة رغم أنى جايب تمانية و تسعين و شوية ى عادى بالنسبالى و لم أكن لأدخل علمى علوم
بس استشرتكم و مستنى آراءكم يمكن يكون حد عنده حل أفضل
و بإمكانكم تخيل باقى المشكلات و هى صحيحة إن شاء الله و لكن لم أذكرها عشان الوقت(عادى يعنى حلو انك تستعين بالاخرين فى حل مشاكلك )
كفاية سهر الناس المفروض يصحوا دلوقت و رايح أنام حاجة زى الفل
يا رب عدل أمورنا جميعًا آميــــــــن(يااااااااااااا رب)
يمكن كنت رغاى على عكس طبيعة الصبيان عامة و طبيعة خاصة
بس يكفيكم تعرفوا أنى لأول مرّة أعرض مشكلى لحد
حسبى الله و نعم الوكيل و طول عمرى كافينى
و ده أول و آخر مرّة إن شاء الله أقول لحد مشاكلى
خلوها على الله
بالنسبة للساعة البيولوجية فهى قابلة للتغير طبعا بجد انا كنت كدة بس طبعا ما ينفعش نفضل كده فحضرتك لازم تعود نفسك واحده واحدة بمنبه بموبايل باى حد من اهلك بميعاد صلاة الفجر بالجبار لفترة معينة لحد والله صدقا ما بتكون عايز تصحى مثلا 5 صباحا(بس طبعا نايم بدرى)وفعلا ظابط المنبه هتلاقى نفسك صاحى على الاخمسة وبتقفل المنبه عشان خلاص صحيت بجد انا دلوقتى مش بظبط حاجة وبصحى فى الميعا بس طبعا الا لو نمت متاخر او مرهقة جدا
يعنى اصلا ده يرجع لافراز مادة الميلاتونين اللالمستعانى احنا بنتحكم فيها مش حد تانى يعنى كل شى وليه سبب وحل
وتوكل على الله لانه لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
وربنا يوفقنا باذن الله ونعدى السنة ديه على خير كله محقق امانيه واحلامه والله

قديم 22-05-2009, 12:29 PM
الصورة الرمزية maryam.s
maryam.s maryam.s غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( طب بنى سويف )

maryam.s is on a distinguished road

السلام عليكم
انا بقى عندى مشكلة جديدة النهاردة
لى صديقة علمى رياضة هى كانت جايبة88 بس حبت تكمل رياضة 2 وطبعا اهلها مش مشجعينها بالمرة كلام من انتى ما تنفعيش بمعنى مندمينها على كل حاجة(اى نعم هى كانت مهملة بس هى اتظلمت فى الكيميا بجد)
المهم انها فعلا كانت مهملة طول السنة ديه يعنى مثلا تنام بال16 ساعة(حقيقة)وما تروحش درس العربى او علم النفس عشان كده وهى طبعا بتبقى ندمانه بعد كده بس زى ما تقواى مافيش حافز مع انها فعلا نفسها تدخل هندسة ووالدها واعدها بحاجات كتير لو عملتها ودخلت هندسة
وانا بقى ياما قعدت معاها بالساعات انصحها اعملها جدول واشجعها بس كانت المشكلة انها فى البيت مثلا مشاركة فى كل حاجة ايا كان اللى وراها بمعنى ممكن تغيب من دروس مهمة عشان كانت بتغسل او بتنشر او بتمسح او بتعمل الغدا ووووووووووووووووووووو وكمان عشان هى مش معايا الافى درس علم النفس فكنتش برضه متابعاها قوى لدرجة ان مرة كنت هخليها تيجى الدروس معايا بحيث اتابعها فى حل الفيزيا والعربى لكن الرياضة هى كانت مطمنانى عليها كويس فى البدايه بس ما نفعش تروح معايا لان مواعيدها كانت هتبوظ وبعد كده جداول كتير ما تتنفذش واساتذتها كمان كانوا اللى مش بيحل فيزيا خالص بيشرح بس وتيجى تحل ما تعرفش طبق القوانين والعربى مش بتروحه علاطول والرياضة يعنى(المشكلة انها بتاثر بكلام البنات كتير وتصرفاتهم)يعنى كانت عرضت على واحدة صاحبتها ياخدوا درس رياضة تانى عند استاذ كدة خصوصى قالتلها لا ومخدوش وبعد كده طلعت التانية جايبة الاستاذ ده عندها فهى تعد تفكر قوى فى كده كتير لدرجة انها بدات تفكر تاجل اى حاجة وطبعا كلنا بنقوللها لا يابنتى اوعى تعملى كده المهم بقى اللى حصل بعد كده
والدها توفى بفشل رئوى حدا فى اول اسبوع من شهر 5 وطبعا هى مؤمنة بقضاء اله وكل اللى بتفكر فيه ان السنة تخلص وخلاص بس البيت عندهم طبعا مليان ناس علاطول وهى كدة مش هتعرف تعمل حاجة فنفس البنت بتاعة الاستاذ اياه عرضت عليها يذاكروا فيزيا مع بعض وخاصة الحديثة عشان ما كانوش فتحوها ففعلا بقت تروح عندها واقولها خلصتوا اد ايه تقوللى من 7-12 مساءا خلصنا نص الفصل ال12 عشان كان طبعا فى استعباط فى النص وكمان طبعا هى مش بتعجبها المذاكرة ديه فلما تروح تذاكر من جديد بقى بالورقة والقلم(حاليا كل حاجة تذاكرها بتكون زى اول مرة يعنى بالورقة والقلم)وده بياخد وقت رهييييب
ومرة تانية كانوا المفروض بقى يخلصوا ال12 لقيتها بتقولى لا ما خلصناهوش
طب ليه يا بنتى تقوللى اصل انا لما رحتلها كانت بتتفرج على ستار اكاديمى فطبعا اتفرجو مع بعض وبعدين جات واحدة(من اصحابنا) تعزيها فروحت وما كانوش عملوا حاجة
فالعبدة لله طبعا بعد كده اجبرتها تيجى تذاكر معاها وتعملها جدول نهائى وتتابعها فى المواد بعد ماقالتلها ما تروحش عند البنت ديه تانى
وبقت فعلا تيجى الصبح ونتفق هنعمل ايه قالتلى انها المفروض تحا امتحانات السنين رياضة وهى تعتبر مش حله ربعها ولا كتاب المدرسة والفيزيا كان ناقصها حاجات كتير وحتى اللى مذاكراه مش فاكراه والعربى هتشيبله ال13 يوم كلهم والانجليزى كان عندها امتحان تجريبى علانهج كله نهاية الاسبوع اياه وكده
بدانا نظبط جدول فيه انها تخلص امتحانات الرياضة وبعد كده حاجات كانت عمرها ما ذاكرتها فى الفيزيا(عشان بعد كده تبتدى مراجعة الفيزيا)وكمان الانجليزى عشان امتحانها اللى ممكن تتطرد لو ما راحتهوش
وفعلا بقت بتجى عندى لما تبقى بتحل رياضة ابقى انا بحل كيميا او عربى اللى انا كنت بروحه وهى لا (بس انا عند استاذ غير استاذها) وحلت فعلا كل بتوع الدينا ميكا ومش عارفة الجبر كمان وبعد كده خليتها تحل كتاب المدرسة تفاضل عشان هى ما كانتش بتحبها( بس بقى كانت وقفة قدامها مسائل تكامل وانا بقيت ببص معاها لانى بعشق الرياضة وهى قالتلى انه عكس الاشتقتق وبقيت بجبها بالفهلوة لحد ما قالتلى على القانون اللى بيجيبوه بيها وده كله طبعا من وقتى اى نعم انا ما عملتش العربى اللى مان المفروض اعمله ساعتها بس انا الحمد لله مش مزنوقة) وخلصته وبتخلص بتاع الجبر دلوقتى ولسة بقية الامتحانات والفيزيا كنت بشرحلاها حاجات فى الحديثة وهى تروح تحفظها(وده طبعا مش فى جدولى) وعلم النفس كنا بتراجع ونروحه وفعلا فضيلنا كده بتاع 10 ايام صبح وليل(وطبعا احنا بنات يعنى ممككن نتساهرى شوية ) بس بعد كده جات زى ما تقولى هتجت غى النص ورجعت نامت يتاع 12 ساعة وماراحتش حصيتين فيزيا وكنت انا قربت ازهق لانى بعدى عليهل كل يوم الساعة8 بعد الكيميا عشان اصحيهاواخدها وهى ساكنة فى الخامس وانا رجلى بتوجعنى اصلا ومن زمان مش بروح العلاج الطبيعى فبقيت اكسل اعدى عليها بس اتصل بيها وترد والاقيها ما جتش عشان نامت تانى لانها نايمة الساعة6 صباحا ليه عشان هى اتفرجت على التليفزيون وسمعت يونس فخلصت اللى عليها ماخر وكده بقى بقيت بحس بالذنب لانى لو كنت عديت عليها كانت هتيجى او تروح درس الفيزيا
وكده بقى واضح ان حلها ما تعدش فى البيت كتير لانها بتضيع وقتها بسهولة بس ده مش ينفع عشان مامتها تزعقلها لما تتاخر وكده
وفعلا كان فيه يومين هى ما جتش فيهم وانا بقيت اعد عالنت اكتر فى المقابل بمعنى انها كانت بتشجعنى برضه
من الاخر انا مش عارفة اعمل ايه هل وقتى بيضيع ولا بيتوفر ودي مراجعة لى برضه(مع العلم انى عملتلها فعلا جدول تراجع بيه العربى مرتين والفيزيا بتراجعها دلوقتى)
وهى مش عندى دلوقتى عشان لما اتصلت عليها على 9 قالتلى انها نايمة 6 وخلصت من اللى كان المفروض تعمله الرياضة بس وكان النفروض عليها شوية فيزيا وانجليزى
وصحيح الامتحان اياه اللى كان وراها دخلته وهى معاها 7 فصول قصة ومراجعة كل الوحدات من غير ما تحل عليها وهو كان رخك شوية فهى هتجيب بتاع 40 كده عشان هى كمان متسرعة
المهم بقى انا مش عارفة اعمل ليا وليها ايه ايه احسن حل او طريقة نتعامل بيها مع بعض
مع العلم انى خلاص خليت من اهدافى انى افرح والدتها بان بنتها تدخل هندسة
يعنى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
وياريت المشاركة تتحذف بعد الرد عليها باكمل وجه وشكرا جدا
قديم 23-05-2009, 02:43 AM
Rien Rien غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Rien is on a distinguished road

مش عارفة بجد يا مريم اقولك ايه
بس انتى بتقولى انها لما مش بتبقى معاكى انتى كمان بتضيعى وقت
ولما بتكونوا مع بعض بتذاكروا افضل ولو كل واحدة فيكم بتحل حاجة مختلفة
ف حاولى تخليها ترجع تذاكر معاكى تانى
وبجد ربنا هايجازيكى خير انك بتساعديها
وهايسهل عليكى حاجات كتير
وحطى ف نيتك انك بتعملى كدة عشان ربنا
وبرضو لما هى تجيلك بلاش تتكلموا كتير ف حاجات برا المذاكرة
عشان الوقت مايضيعش
وامتحان الانجليش اللى فات .. خليها ماتتضايقش لو جابت درجة مش حلوة
لان زى ما بتقولى كان باقيلها حاجات ماخلصتهاش
والامتحان كان رخم وهى اتسرعت ف حاجات
بس قوليلها بعد كدة تركز اكتر ف الاجابة وماتتسرعش
يعنى حاولى دايما تشجعيها وتقفى جنبها
ربنا معاكم انتو الاتنين ياا رب ويكرمكم

قديم 25-05-2009, 03:01 AM
الصورة الرمزية abdelRhman772007
abdelRhman772007 abdelRhman772007 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية هندسة )

abdelRhman772007 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم سامى محمد مشاهدة المشاركة
بالنسبة للساعة البيولوجية فهى قابلة للتغير طبعا بجد انا كنت كدة بس طبعا ما ينفعش نفضل كده فحضرتك لازم تعود نفسك واحده واحدة بمنبه بموبايل باى حد من اهلك بميعاد صلاة الفجر بالجبار لفترة معينة لحد والله صدقا ما بتكون عايز تصحى مثلا 5 صباحا(بس طبعا نايم بدرى)وفعلا ظابط المنبه هتلاقى نفسك صاحى على الاخمسة وبتقفل المنبه عشان خلاص صحيت بجد انا دلوقتى مش بظبط حاجة وبصحى فى الميعا بس طبعا الا لو نمت متاخر او مرهقة جدا
يعنى اصلا ده يرجع لافراز مادة الميلاتونين اللالمستعانى احنا بنتحكم فيها مش حد تانى يعنى كل شى وليه سبب وحل
وتوكل على الله لانه لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
وربنا يوفقنا باذن الله ونعدى السنة ديه على خير كله محقق امانيه واحلامه والله
شكرًا للنصائح الغالية

قديم 25-05-2009, 03:17 AM
طالب جامعى (كلية هندسة )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم سامى محمد مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا بقى عندى مشكلة جديدة النهاردة
لى صديقة علمى رياضة هى كانت جايبة88 بس حبت تكمل رياضة 2 وطبعا اهلها مش مشجعينها بالمرة كلام من انتى ما تنفعيش بمعنى مندمينها على كل حاجة(اى نعم هى كانت مهملة بس هى اتظلمت فى الكيميا بجد)
المهم انها فعلا كانت مهملة طول السنة ديه يعنى مثلا تنام بال16 ساعة(حقيقة)وما تروحش درس العربى او علم النفس عشان كده وهى طبعا بتبقى ندمانه بعد كده بس زى ما تقواى مافيش حافز مع انها فعلا نفسها تدخل هندسة ووالدها واعدها بحاجات كتير لو عملتها ودخلت هندسة
وانا بقى ياما قعدت معاها بالساعات انصحها اعملها جدول واشجعها بس كانت المشكلة انها فى البيت مثلا مشاركة فى كل حاجة ايا كان اللى وراها بمعنى ممكن تغيب من دروس مهمة عشان كانت بتغسل او بتنشر او بتمسح او بتعمل الغدا ووووووووووووووووووووو وكمان عشان هى مش معايا الافى درس علم النفس فكنتش برضه متابعاها قوى لدرجة ان مرة كنت هخليها تيجى الدروس معايا بحيث اتابعها فى حل الفيزيا والعربى لكن الرياضة هى كانت مطمنانى عليها كويس فى البدايه بس ما نفعش تروح معايا لان مواعيدها كانت هتبوظ وبعد كده جداول كتير ما تتنفذش واساتذتها كمان كانوا اللى مش بيحل فيزيا خالص بيشرح بس وتيجى تحل ما تعرفش طبق القوانين والعربى مش بتروحه علاطول والرياضة يعنى(المشكلة انها بتاثر بكلام البنات كتير وتصرفاتهم)يعنى كانت عرضت على واحدة صاحبتها ياخدوا درس رياضة تانى عند استاذ كدة خصوصى قالتلها لا ومخدوش وبعد كده طلعت التانية جايبة الاستاذ ده عندها فهى تعد تفكر قوى فى كده كتير لدرجة انها بدات تفكر تاجل اى حاجة وطبعا كلنا بنقوللها لا يابنتى اوعى تعملى كده المهم بقى اللى حصل بعد كده
والدها توفى بفشل رئوى حدا فى اول اسبوع من شهر 5 وطبعا هى مؤمنة بقضاء اله وكل اللى بتفكر فيه ان السنة تخلص وخلاص بس البيت عندهم طبعا مليان ناس علاطول وهى كدة مش هتعرف تعمل حاجة فنفس البنت بتاعة الاستاذ اياه عرضت عليها يذاكروا فيزيا مع بعض وخاصة الحديثة عشان ما كانوش فتحوها ففعلا بقت تروح عندها واقولها خلصتوا اد ايه تقوللى من 7-12 مساءا خلصنا نص الفصل ال12 عشان كان طبعا فى استعباط فى النص وكمان طبعا هى مش بتعجبها المذاكرة ديه فلما تروح تذاكر من جديد بقى بالورقة والقلم(حاليا كل حاجة تذاكرها بتكون زى اول مرة يعنى بالورقة والقلم)وده بياخد وقت رهييييب
ومرة تانية كانوا المفروض بقى يخلصوا ال12 لقيتها بتقولى لا ما خلصناهوش
طب ليه يا بنتى تقوللى اصل انا لما رحتلها كانت بتتفرج على ستار اكاديمى فطبعا اتفرجو مع بعض وبعدين جات واحدة(من اصحابنا) تعزيها فروحت وما كانوش عملوا حاجة
فالعبدة لله طبعا بعد كده اجبرتها تيجى تذاكر معاها وتعملها جدول نهائى وتتابعها فى المواد بعد ماقالتلها ما تروحش عند البنت ديه تانى
وبقت فعلا تيجى الصبح ونتفق هنعمل ايه قالتلى انها المفروض تحا امتحانات السنين رياضة وهى تعتبر مش حله ربعها ولا كتاب المدرسة والفيزيا كان ناقصها حاجات كتير وحتى اللى مذاكراه مش فاكراه والعربى هتشيبله ال13 يوم كلهم والانجليزى كان عندها امتحان تجريبى علانهج كله نهاية الاسبوع اياه وكده
بدانا نظبط جدول فيه انها تخلص امتحانات الرياضة وبعد كده حاجات كانت عمرها ما ذاكرتها فى الفيزيا(عشان بعد كده تبتدى مراجعة الفيزيا)وكمان الانجليزى عشان امتحانها اللى ممكن تتطرد لو ما راحتهوش
وفعلا بقت بتجى عندى لما تبقى بتحل رياضة ابقى انا بحل كيميا او عربى اللى انا كنت بروحه وهى لا (بس انا عند استاذ غير استاذها) وحلت فعلا كل بتوع الدينا ميكا ومش عارفة الجبر كمان وبعد كده خليتها تحل كتاب المدرسة تفاضل عشان هى ما كانتش بتحبها( بس بقى كانت وقفة قدامها مسائل تكامل وانا بقيت ببص معاها لانى بعشق الرياضة وهى قالتلى انه عكس الاشتقتق وبقيت بجبها بالفهلوة لحد ما قالتلى على القانون اللى بيجيبوه بيها وده كله طبعا من وقتى اى نعم انا ما عملتش العربى اللى مان المفروض اعمله ساعتها بس انا الحمد لله مش مزنوقة) وخلصته وبتخلص بتاع الجبر دلوقتى ولسة بقية الامتحانات والفيزيا كنت بشرحلاها حاجات فى الحديثة وهى تروح تحفظها(وده طبعا مش فى جدولى) وعلم النفس كنا بتراجع ونروحه وفعلا فضيلنا كده بتاع 10 ايام صبح وليل(وطبعا احنا بنات يعنى ممككن نتساهرى شوية ) بس بعد كده جات زى ما تقولى هتجت غى النص ورجعت نامت يتاع 12 ساعة وماراحتش حصيتين فيزيا وكنت انا قربت ازهق لانى بعدى عليهل كل يوم الساعة8 بعد الكيميا عشان اصحيهاواخدها وهى ساكنة فى الخامس وانا رجلى بتوجعنى اصلا ومن زمان مش بروح العلاج الطبيعى فبقيت اكسل اعدى عليها بس اتصل بيها وترد والاقيها ما جتش عشان نامت تانى لانها نايمة الساعة6 صباحا ليه عشان هى اتفرجت على التليفزيون وسمعت يونس فخلصت اللى عليها ماخر وكده بقى بقيت بحس بالذنب لانى لو كنت عديت عليها كانت هتيجى او تروح درس الفيزيا
وكده بقى واضح ان حلها ما تعدش فى البيت كتير لانها بتضيع وقتها بسهولة بس ده مش ينفع عشان مامتها تزعقلها لما تتاخر وكده
وفعلا كان فيه يومين هى ما جتش فيهم وانا بقيت اعد عالنت اكتر فى المقابل بمعنى انها كانت بتشجعنى برضه
من الاخر انا مش عارفة اعمل ايه هل وقتى بيضيع ولا بيتوفر ودي مراجعة لى برضه(مع العلم انى عملتلها فعلا جدول تراجع بيه العربى مرتين والفيزيا بتراجعها دلوقتى)
وهى مش عندى دلوقتى عشان لما اتصلت عليها على 9 قالتلى انها نايمة 6 وخلصت من اللى كان المفروض تعمله الرياضة بس وكان النفروض عليها شوية فيزيا وانجليزى
وصحيح الامتحان اياه اللى كان وراها دخلته وهى معاها 7 فصول قصة ومراجعة كل الوحدات من غير ما تحل عليها وهو كان رخك شوية فهى هتجيب بتاع 40 كده عشان هى كمان متسرعة
المهم بقى انا مش عارفة اعمل ليا وليها ايه ايه احسن حل او طريقة نتعامل بيها مع بعض
مع العلم انى خلاص خليت من اهدافى انى افرح والدتها بان بنتها تدخل هندسة
يعنى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
وياريت المشاركة تتحذف بعد الرد عليها باكمل وجه وشكرا جدا
برده حاجة زى كده مع واحد صاحبى بس ايه ده بقى بيعاند بيعاند الكل بلا استثناء ربنا يستر
على فكرة هو اللى كنت مديله مراجعات الكيمياء و عاند و ذاكر من الكتاب مع أنه من واقع دراستى للكيمياء
لو هقيم كتاب المدرسة آخره 70% حلو و الباقى وحش و بالقوى كمان
المهم نصايحى لصاحبتك
العربى حاولى تخليها فى آخر الأيام تركز على التوقعات
الرياضيات قوليلها تجيب كتا 100% مراجعة فيه ملخص و تمارين محلولة و تمارين للإجابة و متجاوبة فى آخر الكتاب
الفيزياء ربنا معكم و عمومًا خليها تركز على ال100 سؤال و الامتحانات الحديثة يعنى من 2004 تقريبًا
و الأسئلة المهمة من المدرسة و النماذج
الانجليزى فيه كتاب اسمه المعلم مراجعة فى أسبو مختزل المنهج جدًا جدًا جدًا و هى هينفعها فى المراجعة الطيران
و على فكرة على حكاية تضييع الوقت و كده فأحب أقولك الدرجات فى الامتحانات تعتمد على توفيق ربنا أولًا و أخيرًا
و كفاية مراجعة الامتحان و متنسيش المنتدى بيرفع الروح المعنوية للكل و مش بس كده أى حاجة مش فاهمها بتلاقى الكل بيساعد أو بيحاول
و ربنا يوفقك بجد بجد و تطلعى من الأوائل على الجمهورية إن شاء الله

قديم 29-05-2009, 06:24 PM
الصورة الرمزية oteey
oteey oteey غير متواجد حالياً
عضو جديد

oteey is on a distinguished road

السلام عليكم
انا طبعا قرأت الموضوع وفعلا جزاكم الله خير على المجهود الرائع ده
انا عايزة اقولكم اد ايه الواحد بيفرح لما حد يدله على الطريق الصح
مشكلتى ان انا لسه مخلصة اولى ثانوى وانا ان شاء الله داخلة علمى علوم
عايزة اعرف ايه اللى المفروض اعمله عشان ربنا يوفقنى واكتر حاجة بتضايقنى انى
مش بعرف انظم وقتى ومش بحب اقعد على المذاكرة متواصل
واكتر مادة مضيقانى هيه العربــــــــــــى بجد مش بحبها خالص لانها
كلها حفظ
وشكرا اوى على مساعدتكم
قديم 30-05-2009, 12:49 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oteey مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا طبعا قرأت الموضوع وفعلا جزاكم الله خير على المجهود الرائع ده
انا عايزة اقولكم اد ايه الواحد بيفرح لما حد يدله على الطريق الصح
مشكلتى ان انا لسه مخلصة اولى ثانوى وانا ان شاء الله داخلة علمى علوم
عايزة اعرف ايه اللى المفروض اعمله عشان ربنا يوفقنى واكتر حاجة بتضايقنى انى
مش بعرف انظم وقتى ومش بحب اقعد على المذاكرة متواصل
واكتر مادة مضيقانى هيه العربــــــــــــى بجد مش بحبها خالص لانها
كلها حفظ
وشكرا اوى على مساعدتكم
بجد الوقت ضيق اوى ومش قادرة ارد عليكى
بس جيبتلك موضوعين لدوكتر سعيد اعتقد هاينفعوكى ف مذاكرة الفيزيا والاحياء
---
من بداية العام كيف تذاكر الفيزياء للحصول على الدرجات النهائية بمشيئة الله تعالى
من بداية العام.كيف تذاكر الاحياء لكى تحصل على الدرجات النهائية بأذن الله
---
وربنا يوفقك
قديم 30-05-2009, 01:28 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelRhman772007 مشاهدة المشاركة
العربى الحمد لله قليل الأدب من الطراز الأول مش حافظ أكتر من 90 من الأدب
فيه مراجعة ادب 6 ورقات لسة شايفاها دلوقتى عالمنتدى
اعتقد ان فيها اهم الاسئلة
ممكن بعد ما تخلص مذاكرة الادب تراجعها وتركز عالحاجات الموجودة دى - انا هاعمل كدة -
ده اللينك
http://www.thanwya.com/vb/showthread...wpost&t=124660
قديم 31-05-2009, 02:33 AM
طالب جامعى (كلية هندسة )

شكرًا لمساعداتك و زى مقولتلك ركز فى مذاكرتك و ميهمناش أكتر من أنك كويس

قديم 31-05-2009, 12:37 PM
الصورة الرمزية sweatfula
sweatfula sweatfula غير متواجد حالياً
طالبة ثانوي( الصف الأول )

sweatfula is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
انا السنة الجاية رايحة تانية ان شاء الله واخترت علمي انا تبسطت اوي لما لقيت الموضوع دا لاني بجد كنت بدور علي حد عندو تجربة عشان يساعدني انا هتعبكم معايا اصل معايا اسئلة كتير استحملوني بقي
انا كنت عاوزة اعرف طرق مذاكرتكم ؟ يعني بتبداوا من امتي الدروس وهل دا بياثر في تقفيل المنهج ؟
وهل بتهتما بالمرسة ولا بالدروس اكتر؟ والواحد لازم يذاكر كام ساعة في اليوم؟ وكمان امتي الوقت المناسب للمذاكرة واما تحسوا بالملل كنتو بتعملو ايه؟
اتمني تساعدوني
قديم 01-06-2009, 08:50 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sweatfula مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
انا السنة الجاية رايحة تانية ان شاء الله واخترت علمي انا تبسطت اوي لما لقيت الموضوع دا لاني بجد كنت بدور علي حد عندو تجربة عشان يساعدني انا هتعبكم معايا اصل معايا اسئلة كتير استحملوني بقي
انا كنت عاوزة اعرف طرق مذاكرتكم ؟ يعني بتبداوا من امتي الدروس وهل دا بياثر في تقفيل المنهج ؟
وهل بتهتما بالمرسة ولا بالدروس اكتر؟ والواحد لازم يذاكر كام ساعة في اليوم؟ وكمان امتي الوقت المناسب للمذاكرة واما تحسوا بالملل كنتو بتعملو ايه؟
اتمني تساعدوني
الحاجة اللى عايزة اقولهالك دلوقتى
ماتفكريش بدرى اوى كدة
يا بنتى ريحى شوية و have fun يعنى
الاجازة دى مش هاتشوفيها كتير بعد كدة

باهزر معاكى بس فعلا ارتاحى شوية وماتفكريش كتير .. لسة شهرين كاملين
انا بجد عايزة ارد عليكى
لكن وعد ..
ارد عليكى لما اخلص امتحانات

قديم 01-06-2009, 09:41 AM
الصورة الرمزية sweatfula
sweatfula sweatfula غير متواجد حالياً
طالبة ثانوي( الصف الأول )

sweatfula is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عديها !! مشاهدة المشاركة
الحاجة اللى عايزة اقولهالك دلوقتى

ماتفكريش بدرى اوى كدة
يا بنتى ريحى شوية و have fun يعنى
الاجازة دى مش هاتشوفيها كتير بعد كدة

باهزر معاكى بس فعلا ارتاحى شوية وماتفكريش كتير .. لسة شهرين كاملين
انا بجد عايزة ارد عليكى
لكن وعد ..
ارد عليكى لما اخلص امتحانات
انا بشكرك انك اهتميتي بكلامي وانا هستني ردك قريب وربنا يوفقك في امتحاناتك
قديم 04-06-2009, 05:08 PM
catyy catyy غير متواجد حالياً
عضو جديد

catyy is on a distinguished road

انا دخلة ان شاء الله تانية ثانوى ونفسى حد يساعدنى فى تنظيم وقتى وانا اكون له مشكورة
قديم 13-06-2009, 11:39 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

السلام عليكم
انا ان شاء الله داخله تانية ثانوى وجايبه والحمد لله مجموع كويس فى اولى الترم الاول لسه الترم التانى ربنا يستر واجيب فيه درجة كويسة
انا عايزه ان شاء الله ادخل علمى وعايزه انى اكون من الاوائل لانى مش بحب اكتفى بالنجاح او "" انك تعدى وخلاص "" بس اكتر حاجة بتضايقنى ان الناس بتقول على امتحانات الثانوية العامة صعبة وبتيجى معقدة جدااااااااااااااا وانا خايفة بالرغم ان الواحد جايب درجات الحمد لله كويسة فى اولى الا انه مش مطمن لان اولى مش مقياس لتانية صح ولا لأ ؟؟؟؟
وانا عايزه ادخل هندسة لانى مستتقلة طب وصيدلة: 7 سنين طب وصيدلة متعبه جدا اكتر من هندسة وانا احب ادرس هندسة ان شاء الله
ونفسى تقولولى افضل اقسام هندسة للبنات ؟
وايه افضل الحلول ان الواحد ما يملش من عدد ساعات المذاكرة
وكمان صح ان الاوائل على الجمهورية تقريبا ما كانوش بيناموا ؟؟؟؟!!!!!!!!!
وجزاكم الله خيرا
قديم 13-06-2009, 11:57 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

اه فى حاجة تانية
اثناء قرايتى لكلامكم لاقيت انكم بتتكلموا عن يوم راحة
هل انتوا تقصدوا يوم راحة كاااااااااااااااااامل ؟؟
ولا تقصدوا يوم تكون فيه عدد ساعات المذاكرة اقل ولا ايه ؟؟؟؟
ونظام المذاكرة والتطبيق السهر لحد الصبح والفجر
هل ده حلو ولا ايه ؟؟ مع انى مش بتفق مع كده
لانه بيتعب الجسم وبالتالى المخ مش هيقدر يستوعب كتير او بالقدر المطلوب وكأن الانسان بيجبر المخ انه يحفظ غصب عنه :abdoog8::abdoog8::abdoog8: ولكن بلا جدوى !!
هل كلامى صح ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟

العلامات المرجعية