#196
|
||||
|
||||
رائـــــــــــــــــــــــــــــــــع
__________________
a7med sale7 |
#197
|
|||
|
|||
اقتباس:
هانت القصه هتخلص اهو مش تستعجلو كلها اسبوع
__________________
|
#198
|
|||
|
|||
ميرنا: وريني دبلتك كده يا منى اقيسها؟,هي بتلمع ليه عن بتاعتي؟.
خلعت منى الدبلة من اصبعها ,وناولتها لميرنا. سارة: انتي يا بنتي بتقلعي دبلتك كده عادي, اوعي,مش كل شوية تقلعيها. منى: يا ستي, يعني هي هينقص منها حاجة؟. لبست ميرنا دبلة منى في يدها اليمنى ودبلتها في اليسرى. ميرنا: بتاعتك احلى , بتلمع اكتر. منى: روحي لمعيها. ميرنا: ماهي كدة متلمعة. سارة: لما كلمتك امبارح ,كان وائل عندكو ؟. منى: ايوة. سارة: هو جالكو كام مرة من ساعة الخطوبة؟. منى: مرتين. ميرنا: مخرجتوش مع بعض ,من ساعة ما رحتو تتعشو يوم الخطوبة؟. منى: لا, مفتكرش مؤمن هيرضى, وبعدين كد احسن, هخرج معاه لوحدي اعمل ايه؟,دنا كنت في نص هدومي يوم الخطوبة دا. ضحكت ميرنا. ميرنا: يا سلام؟؟؟؟, وعلى كده بتعدو في البيت معاكو محرم؟,ههههههه. منى: لا يا خفيفة, مؤمن بيدخل شوية ,بيسيبونا مع بعض شوية برضه نتكلم, وبعدين بصراحة انا حاسة ان وائل نفسه هو الي مطلبش اننا نخرج, اصل مؤمن مطمنله اوي, لو كان قاله نخرج كان وافق. ميرنا: بس هو سايبك براحتك يعني, تخرجي عادي معانا اهه. منى: اه هو قالي مالوش دعوة ,براحتى اخرج بس ابقي اعرفه ,وارجع بدري. ميرنا: يجي خالد يسمع, بدل ماهو عاملني زي العيلة الصغيرة, منزلش من البيت الا ما يجي يوصلني, لو رايحة الصيدلية هيجي يوديني, حاجة تقرف. سارة: شكله طيب اوي يا منى, ماستريحتيلوش لسه؟. منى: يعني شوية, هو بني ادم كويس اوي اوي, يعني انا بحترمه جدا, بس مش مستعجلة يعني احبه. ميرنا: ولا تقلقي, انا نفسي كان اول شهرين كنت لما بكلم خالد , وبابا يدخل عليا بقفل السكة, دلوقتي ناقص يبات عندنا. سارة: ومعتز؟. منى: معتز انا مش مستريحاله, حاساه متضايق منى اوي. سارة: هو خايف عليكي. منى: ليه ؟,انا مش الحمد لله مستقرة. ميرنا: ماهو لو شافك مستقرة ومكانش قلق عليكي. منى: دخل عليا الاوضة امبارح وانا بعيط. سارة: انا مش فاهمة , انتي مخطوبة عشان تعذبي نفسك, كل يوم عياط, مادام كده يا ستي يا تخلصي من النكد, يا اما تحاولي تستقري بجد, عشان تتطمني والي حواليكي يطمنو. منى: انا الحمد لله ناوية اني انسى احمد, وافوق لوائل بجد, الولد مابيعملش حاجة غير انه بيحترمني وبيقدرني, يعني انا الاسبوع الجاي ان شاء الله هبدأ التدريب في المكتب معاه ,ربنا يقربني منه. سارة: بس يارب تقدري على كده, ميبقاش كلام وبس. ********************* احمد: وانتي يا لينا بتشتغلي هنا ؟. نظرت الفتاة الطويلة الجميلة الي احمد, وهي تبتسم. لينا: انت شايفني انفع اشتغل هنا؟. احمد: ايه؟, لسه في الكلية وبتتدربي اكيد. مدت يدها تزيح شعرها عن عينيها الجميلتين , وهي تبتسم بخبث. لينا: انت ايه رأيك؟, عندي كام سنة؟. احمد: 20؟؟؟. ضحكت الفتاة في شدة,ثم اعتدلت وهي تحرك شعرها الي الخلف في خفة. لينا: انا .....في تالتة ثانوي. نظر اليها احمد في عدم تصديق , وتفحص طولها وشكلها وقال. احمد: مش ممكن ,تالتة ثانوي يعني عندك بالكتير اوي 16 سنة. لينا: الشهر الجاي هكمل السبعتاشر. احمد: شكلك مش باين عليه خالص. لينا: ودي حاجة حلوة ولا وحشة؟. احمد: انتي الي حلوة. لينا: طيب منا عارفة . احمد: وايه الي جايبك هنا؟. لينا: عشان حظي حلو, اشوفك واتعرف عليك. أ*لا ,دي واقعة واقعة دوس ,انت يعني مينفعش تدوس في السن الصغير؟, ما البت طويلة وحلوة وواقعة اهي, خلاص عيش حياتك احمد: وياتري يالينا معاكي موبايل؟, ولا لسه لما تكبري شوية؟. اخرجت من حقيبتها تليفونين محمول. لينا: عايز انهي نمرة؟. احمد: يا سلام لو الاتنين. لينا: طيب. ونقل الارقام وهو يتحدث. احمد: بس انتي بتتكلمي عربي بالعافية؟, ليه؟. لينا: عشان انا في المدرسة اصحابي من وانا في كي جي, امريكان, وفي البيت بس بيتكلمو عربي, عشان كده, لولا اختى المملة الي مصممة تتكلم عربي في البيت, كان زماني ماليش فيه اصلا. احمد: وبتعملي ايه هنا بقي؟, لما انتي مبتشتغليش ولا بتتدربي. لينا: مستنية اختى, قالتلي افوت عليها, عشان توصلني , اصل انا لسه مش معايا رخصة, بس اول ما اطلعها, هخلص منها خالص,وهركب عربيتي بقي. احمد: طيب دا حظي انا الي حلو انك معاكيش رخصة, مكنتيش جيتي ولا كنت شفتك. لينا: انت مش البريك بتاعك خلص, اطلع على شغلك بقي, وعلى موبايلات. احمد: يا ستي سيبك, بلا شغل, انتي اهم. لينا: لا, عشان مريم لو عرفت ان انا الي كنت مأخراك وقفشتك, هتبقي مشكلة ليا وليك. اندهش احمد وهو يقول. احمد: مريم؟, وانتي اشعرفك بمريم؟. لينا: يابني, مريم اختى الكبيرة. شعر احمد بالصدمة , والذعر في نفس الوقت, ان لينا اخت مريم, لماذا يحدث هذا كله معه هو بالذات؟. احمد: انتي اخت مريم؟. لينا: ايوة. احمد: طيب انا هسيبك واطلع بقي, واوعي تجيبيلها سيرة انك تعرفيني. وابتعد عنها كالملسوع, لو عرفت مريم انه حاول التعرف على اختها سترفده حتما. أ* يعني يوم ما اقول اعك في السن الصغير,واتعرف على بنت جديدة,تطلع اختها مريم وايه يعني؟,البت جامدة, وعادي عندها, وصغيرة , انت عايز ايه تاني؟ اخت مريم بقلك, اخت مريم وايه يعني؟, بالعكس دا كده احسن , معرفتش تجيب البت, توقع اختها قصدك ايه؟ يعني هي مريم دي لا ترحم ولا تخلي رحمة ربنا تنزل؟, يعني لا تعرف تكلمها ولا تكلم اختها, طيب بالعند فيها كلم اختها طيب وافرض عرفت؟ طيب ايه رأيك انها لو عرفت ,هتموت عليك هي نفسها يا سلام؟؟؟ هو فيه حاجة تغيظ البنت ,غير انك تكلم اختها او صاحبتها تصدق عندك حق ايوة كده , شد حالك وانا معاك تمام , وانا وراك ****************** سلم وائل على ميمي في الشارع المقابل لمنزله, وهو يقول. وائل: ازيك ياميمي؟, وازي طنط فيفي؟. ميمي: كويسين, ايه يابني الاخبار الحلوة الي دي الي سمعتها؟. لوح وائل بيده التى بها الدبلة وقال. وائل: عقبال ما اسمع خبرك. ميمي: منى بنت زي العسل. وائل: واخلاق جدا ومحترمة. نظر اليه ميمي ثم قال. ميمي: اه كويسة,تحسها استايلك اوي, .....بقيت بتحبها يا لولو؟. وائل: شوف هي حلوة وجميلة وظريفة , بس اهم حاجة فيها انها متربية , يعني انا لغاية دلوقتي حاسس ان ادبها باعدها عني, بس انا عاذرها عشان اول مرة تتعامل مع ولد, خطيب وكدة. رفع ميمي حاجبه الايسر وهو يستمع الي وائل, وتمتم لنفسه. ميمي: انت متعرفش ولا ايه؟. وائل: بتقول ايه؟. ميمي: لا مبقلش, بس يعني منى اه عسولة اوي, ومش هتندم انك اخترتها, حتى لومكانتش زي مانت فاكر. وائل: دي هي احسن مما كنت فاكرها كمان,البنت بتتكسف جدا. ميمي: مممم,اه. وائل: بس هتاخد وقتها وتتعود عليا, واكيد هتحبني ان شاء الله. ميمي: ان شاء الله, ابقي سلملي على موني بقي ,عشان بكلمها اباركلها موبايلها مقفول. وائل: امال انت عرفت منين؟. ميمي: من ميرنا, كلمتني تقولي. وائل: اصل منى عايزة تغير نمرتها ,مش عاجباها,هجيبلها خط جديد. ميمي: هي مش لسه مغيراها من شوية؟. وائل: انا عارف, اهي قافلاها بقالها كتير,يلا , معطلكش بقي, شكلك كنت خارج. ميمي: ماتيجي معايا, رايح النادي. وائل: لأ ,مرة تانية, ابقي سلملي على لما وطنط وعمو. ميمي: ماشي يا لولو, يلا باي. وائل: سلام.
__________________
|
#199
|
|||
|
|||
نظر وائل الي منى, وابتسم بهدوء ,وقال.
وائل: انا صحيح مستغرب انك عايزة تغيري النمرة , بس معنديش مانع طبعا, احنا بنبدأ على صفحة بيضا زي مانتي عايزة بالظبط. منى: ميرسي اوي ياوائل على زوقك, وميرسي على الخط, الرقم جميل . وائل: العفو ياموني. وصمتا قليلا. وائل: انتي كنتي متضايقة النهاردة في المكتب ليه؟. منى: مفيش؟. م*انت شفتني؟ وائل: انا كنت ناوي اجي اسألك بس مرضتش, قلت يمكن متضايقة من الصحيان بدري تاني. منى: يمكن ,هو انا كنت مبوزة جامد؟. م*شفت احمد في الشارع مع نورا امبارح بالليل وائل:كأن ميتلك حد. منى: ماهو انا بيبقي مزاجي كده الصبح بدري. مد كفه برفق ليضعه على اصابعها, فتصلبت يدها في يده. وائل: على فكرة يا منى , انا بدأت احبك فعلا. ارتعشت خوفا وليس تأثرا مما قال, وشعرت بالحزن لرقته معها. م*وانا بقي مش عارفة احبك خالص منى:............... ابتسم وائل حين رأى ترددها, وظنه خجل كالعادة. وائل: انا مش مستعجل يامنى. وكما لمس كفها في سرعة تركها في سرعة, بينما دخل مؤمن عليهما. مؤمن: قريت الي في الجرنان النهاردة؟. وائل:لا ,ليه؟. وانخرطا في حديث سويا, بينما انتقل عقل منى الي صورة احمد ونورا ,ترى ماعلاقته بها الان, هل اتخذا صورة جدية؟, هل يحب نورا الان ؟,هل نسي حبه لمنى؟. ****************** منى: انتي عارفة ان الشيطان دا شاطر فعلا, يعني طول منا مع احمد, كنت شايفة ان اي حاجة غير احمد حلوة, كل حد غير احمد احسن منه, لغاية ماسبنا بعض, واول ما اتخطبت لوائل, كأن مفيش حد في الدنيا دي غير احمد, شايفاه ملاك يا ميرنا, كأن مكانش فيه مشاكل مابينا,كأنه كان معيشني في الجنة, مش قادرة حتى افتكرله حاجة وحشة. ميرنا: اهو انا كنت كده في الاول, كان اي صرصار في الشارع بالنسبة لي احسن من خالد, بس دا في الاول بس, وشيطان زي ما بتقولي, دلوقتي, اديكي شايفة بنفسك بموت فيه ازاي ؟. منى: بس دا احساس وحش اوي, انك مش عارفة تفكري في الي معاكي, وبتفكري في الي مع غيرك. ميرنا: ولما هو انتي عارفة انه بتاع غيرك, بتفكري فيه ليه؟,وبعدين دا مش هو بس الي بتاع غيرك, انتي كمان بتاعة غيره يامنى, يامنى اعقلي واركزي ربنا يهديكي, انتي هتخوفيني عليكي تاني ليه؟. منى: منا نفسي اهدا شوية, واعرف احب وائل. ميرنا: هتحبيه, ان شاء الله هتحبيه, لانه يستاهل انك تحبيه. منى: دنا حتى الدبلة مش طايقاها, بمشي حاطة ايدي في جيبي. ميرنا: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم, انتي عايزة وائل ولا لا؟, ولما انتي قرفانه منه اوي كده, وافقتي ليه يا بنتي؟, كده معتز عنده حق,وسارة كمان عندها حق. منى: بالله عليكي ماتقولي لسارة, عشان مش هتبطل تزعقلي. ميرنا: مش هقولها, بس توعديني تبطلي الافكار الوحشة الي في راسك, وتركزي في حياتك بقي, وانسي احمد, دانتي لسه مبتشوفيهوش, امال لما نروح الكلية بقي هتعملي ايه؟. منى: مش عارفة. ميرنا: ولا تقلقي هتكوني نسيته ان شاء الله, وحبيتي وائل. منى: يارب يا ميرنا. ****************** أ*هي منى؟, انا شفتها بعيني؟, كانت هي دي؟ انا اشعرفني؟ هي احلوت اوي كده ليه؟ عشان اتخطبت لا, عشان انا مشفتهاش من زمان عشان انت نفسك حلوة ماتسكت بقي ,انت على طول قارفني كده,بطل تريأة ماشي, اتغزل في جمالها براحتك انا زعلان اوي انها اتخطبت مممممممممم انا مكنتش عارف اني بحبها كده ماهي كانت معاك, مكنتش بتحبها كده يعني كنت بحبها,بس انت الي كنت مبوظ عليا كل حاجة وكمان طلعت انا وحش؟؟, يا حبيبي الممنوع مرغوب, منى دي لو كانت في ايدك؟, مكنتش بصيتلها بصتين على بعض, ويمكن كنت سيبتها من نفسك, انت الي حارقك بس ان هي الي سابتك لا طبعا انت هتضحك عليا انا؟, دنا عشرة اربعة وعشرين سنه يا راجل قاطعه صوت هاتفه المحمول . احمد: الو!!. لينا: محدش قالك ان لما بنت حلوة تديك نمرتها , المفروض تتصل بيها؟. احمد: دينا؟؟؟. لينا: كمان ؟؟,you forgot my name؟؟. احمد: سوري يالينا , والله الكلمة طلعت غلط. لينا: انت شكلك نساي يا ايمو, عموما ولا يهمك, انا برضة بنسى. احمد: هو انتي جبتي نمرتي منين؟. لينا: i`ve got my ways. احمد: دانتي شكلك زعلانة بجد؟, اعمل ايه عشان متزعليش. لينا: اعزمنى ع العشا. أ* ايه دا؟,دي ناقص تقولي نضرب عرفي لينا: سكت ليه؟, مش معاك فلوس؟, اسلفك؟. احمد: لا طبعا, بس انا كنت بفكر نروح فين؟. لينا: ملكش دعوة, انت فوت عليا بس ,خدني من قدام النادي, وانا هوديك. أ*الخروجة دي عايزة العربية يعني خناقة مع ابوك تاني لينا: اوكاي؟؟. احمد: اوكي. لينا: i`ll wait for you at nine, عند البوابة التانية. احمد: حاضر يا لي لي. لينا: باي احمد: باي. أ*باي يا واقعة ****************** معتز: انا هسيب أية. منى: ليه كده يا معتز. معتز: بصراحة كده بسببك. منى: انا؟؟؟, ليه ؟. معتز: بعد الي حصلك , انا مش عايز اجرحها, ولا اوعدها بحاجة وما اعملهاش, انا لسه طالب زيي زيها, وقدها كمان, مفيش في ايدي حاجة اقدمهالها دلوقتي, وهي بنت محترمة وبتحبني بجد, لو لينا نصيب في بعض هناخد بعض. منى: وهتقولها كده في وشها؟. معتز: ايوة, انا لو بحبها هسيبها, انا مرضالهاش ان لو محصلش بينا نصيب, تبقي عاملة زيك مع وائل كده, وتعيش زعلانة طول عمرها, لكن لو افترقنا دلوقتي , ممكن ربنا يباركلنا ويكتبلنا نصيب مع بعض. منى: انت اتجننت؟؟, ازاي تفكر كده, انت بتحبها وهي بتحبك, وان شاء الله اول ماتخلصو هتتخطبو, حتى لو عندك جيش؟, متعملش كده فيها يا مجنون. معتز: انا ابقي مجنون لو وافقت اني افضل مرتبط بيها, وبعدين ماخدهاش, لانا هرتاح ولا هي. منى: انت مالك متشائم كده ليه؟. معتز: بصراحة, الي حصلك ميرضيش حد, وميرضنيش اعمله فيها. منى: انا مالي يا معتز؟؟, انا الحمد لله, مخطوبة لواحد ممتاز, ومش عايزة حاجة اكتر من انه يحبني. معتز: لكن مش عايزة انتي تحبيه؟. منى:................. معتز: انا مش عايز أاذيها يا منى, انتي ليه مش فاهمة؟, انتي مش حاسة بالي انتي فيه, ولا بتستهبلي؟, وبعدين هي متفهمة جدا لانها بني ادمة عاقلة وهتعرف ان دا فيه الخير لينا, ونبقي نعرف اخبار بعض من بعيد, لو ليا نصيب فيها يا منى, هاخدها ولو بعد ايه؟. منى: انت كأنك سارة بتتكلم؟. معتز: سارة لو بتفكر كده ,تبقي بنت جدعة جدا. منى: انت بتتكلم على مزاجك؟, يابني كلام الشعارات دا غير التنفيذ خالص, سارة بتتكلم عشان مجربتش, انما انت هتتعذب. معتز: ربنا يعيني, وهبدأ من الاجازة ان شاء الله ,عشان يبقي الموضوع اسهل. منى: انت حر, بس انا بقلك بلاش, متعملش فيكو كده. معتز: انا بعمل احسن حاجة لينا احنا الاتنين. منى: انت حر. م*انت هتتعب كتير يا معتز, لما يكون بايدك بيبقي صعب,هو صحيح ونعم بالله لو ليكو نصيب في بعض هتاخدو بعض, بس ليه تتفرقو من دلوقتي؟, تقللو من الفترة الي ممكن تكونو فيها متفقين ليه؟, انا مش فاهماك يا معتز, ولا فاهمة سارة, ولا بقيت فاهمة حد
__________________
|
#200
|
|||
|
|||
عقدت نورا حاجبيها في غضب وهي تسير مع احمد في النادي. نورا: طيب تقوم متردش عليا؟, 15 ميسد ومقلتش اول ما شفتهم ,اما اكلمها اشوف عايزة ايه؟. احمد: يا حبيبتي الموبايل اول ما روحت فصل, قلت اشحنه, وبعدين اكلمك , فنمت. نورا: كنت فين؟. احمد: يوووووة, هو انا بتاع كنت فين وجيت منين يا نورا؟, مانتي عرفاني ,انا حر, اروح واجي براحتى ,ومحدش يحاسبني , ولا انتي نسيتي؟. نورا:مانسيتش يا ايمو, بس الموضوع فيه ريحة بنت تانية. احمد: بنت تانية مين يا بنتي؟, وهو انا هخاف منك, لو فيه بنت تانية هقولك. نورا: بس انا لو عرفت من نفسي ,مش هسكت يا احمد. احمد: كمان بتقوليلي احمد كده, انتي زعلتي ولا ايه؟, يا نوني انا بهذر , وبعدين يا حبيبة قلبي حد يبص لواحدة تانية ,وهو معاه القمر دا؟. أ*البت لينا امبارح هلكتني , بنت المجنونة ودتني ديسكو تك, ومبطلتش رقص مانت مهما عملت برضه, ومهما وصلت برضة عمرك ما وقعت واحدة الاستايل دا ولا كنت احلم اصلا, انا صحيح دفعت عليها دم قلبي امبارح , بس البنت دي جو تاني خالص, مرووشة بجد بس الغريبة دي اخت مريم ازاي؟ اهو دا الي محيرني؟, يا اما مريم هي الي فلتة يا اما لينا هي الي طاقة اكيد مريم الي مقفلة وخنقة, دي خنقة اكتر من منى ياراجل بس المهم مريم متعرفش يابني دي لو عرفت بكرة هي الي تجري وراك ونورا دي بصراحة خنقاني, بدأت تغير وتشك وعاملة فيها مرات ابويا لو خنقت هي كمان اخلع منها بالزوق ولا من غير زوق , انا زهقت اصلا نورا: مش دا ميمي؟. اقبل ميمي مبتسما في دلع كالعادة. ميمي: ايمو ونورا, ازيكو يا جايز. احمد: ازيك؟. أ*انا مبطيقش الي جابوك من ساعة ما شفتك نورا: بتعمل ايه هنا؟. ميمي: انا باجي هنا من قبل ما يطلعلك كارنيه اصلا, وبعدين انا جاي مع موني وخطيبها وميرنا وخطيبها وسارة واخوات منى واخوات ميرنا,وناس كتير كتير كده. ارتعشت عينا احمد وصوته. احمد: منى هنا؟. نظرت اليه نورا في استنكار, وقالت. نورا: مالك اتخضيت كده ليه؟. احمد: هما فين؟. نورا: الله؟؟؟, وانت بتسأل ليه؟. ميمي: معرفش انا سبتهم عشان ماليش فيهم اوي, انت عارف كلهم عارفين بعض, رايح اعد مع اصحابي, وسبتهم سوا. احمد: فين؟. ميمي: ايه يا ايمو؟, انت عايز تروحلهم ولا ايه؟. نورا: لا طبعا. وجذبت احمد من يده بعيدا عن ميمي ,وهي تقول. نورا: باي باي يا ميمي. ثم قالت لاحمد في غضب, بعد ان ابتعدا عنه. نورا: مالك؟, انت مالك من ساعة ماعرفت ان منى هنا؟,ايه ؟؟,لسه بتحبها وبتدورعليها؟. نزع يده من يدها , وهو يقول. احمد: لا طبعا مبحبهاش ولا حاجة, منى مين دي الي لسه بحبها؟. نورا: طيب وشك جاب ميت لون ليه لما سمعت اسمها؟. احمد: نورا, انا فهمتك ميت مرة اني مبحبش الخنقة واللك والغيرة و الاشتغالات , ارحميني. وتركها منصرفا,في غضب وعيناه تبحثان عن منى في لهفة. ************************ قالت ميرنا في اذن سارة, وهم يجلسون جميعا سويا, منى ووائل, وخالد واخت سارة وزوجها ,واخو ميرنا وخطيبته واخت خطيبته. ميرنا: بصي بصي , اهو هيبص عليكي دلوقتي تاني. نظرت سارة بطرف عينها لتلتقي بنظرة مؤمن الخاطفة لها, فيحمر وجهها في غضب, وتقول لميرنا. سارة: يا حمارة اتلمي بقي. ميرنا: مانتي الي كل ما اقلك بتبصي زي العبيطة,برضة مبتتعلميش,هههههههه. سارة: بطلي تقوليلي. ميرنا: لما يبطل هو يبص من تحت لتحت, عامل نفسه ناصح. سارة:حد يقومه من جمب اختى, قاعد يكلمها يقولها ايه؟. ميرنا: يمكن بيقلها انا معجب باختك. سارة: انتي من ساعة ماقلتيلي وانا مبقتش اعرف ابص في وشه اصلا, كل ما اشوفه اتحرج. ميرنا: وهو وحش مؤمن يا سارة؟, انا مش عارفة انتي مكبراها ليه؟. سارة: وهو انا قلت عليه حاجة؟, هو ولد عسل ومحترم وانا معنديش مانع,بس انتي عارفة المشكلة في بابا, مبيرضاش في الكلية. ميرنا: يعني هو كان نطق اصلا, عامل زي ابو الهول, واخته خليها في الي هي فيه, مش فايقالنا اصلا, بصي قاعدة ازاي جمب وائل, كأنها خايفة ياكلها, ناقص تعد في اخر الترابيزة. سارة: سبيها يا بنتي , يعني المفروض يبقو قاعدين لازقين في بعض. ميرنا: مكنتيش بتشوفيها مع احمد, بيعدو ازاي. سارة: اولا احمد دا سافل اصلا, تلاقيه هو الي كان بيعد يقرب منها وهي قاعدة, ثانيا, هي دلوقتي المفروض تبدأ على صفحة بيضا ويعني تنسي كل القديم بتصرفاته. ميرنا: بس المهم تنسى القديم, مش التصرفات وبس. في هذه اللحظة وجهت اخت خطيبة اخو ميرنا الحديث لمؤمن,فعادت ميرنا للهمس في اذن سارة. ميرنا: قلتلك الحقي الولد قبل ما يضيع منك, اهي لاميس بتتكلم معاه, ولاميس دي مصيبة اصلا, لو لطشته مش هتعرفي ترجعيه تاني. سارة: انتي ايه يا بنتي؟ ,خاطبة؟, ماترحمي نفسك شوية, وبعدين لاميس عايزاه تاخده. ميرنا: طيب عيني في عينك,دا انتي من ساعة ما خليتك تاخدي بالك منه وانتي بتفكري فيه ,متنكريش. سارة: انتي لو مخرستيش, انا هقوم من جمبك , اتلمي بقي وبصي في ناحية تانية,...كلمي خطيبك, انتي مش جاية مع خطيبك؟, كلميه, سايباه ومستلماني ليه؟. ********************* وائل: ماتيجي نقوم شوية. قالت منى بذعر. منى: مؤمن. ضحك وائل بشدة. وائل: ايه يا بنتي ,هو انا واحد صاحبك؟, انا خطيبك يا مينو, وعادي اننا نحب نتكلم لوحدنا شوية, بدل ماحنا قاعدين في رحلة القناطر دي. نظرت اليه في تردد, ثم قالت . منى: زي مانت عايز. التفت وائل لمؤمن , وقال وهو يقوم. وائل: احنا هنروح نعد على البسين , حد عايز يجي؟. كادت سارة ان تقول "اه" لولا ان لكزتها ميرنا في ذراعها , فصمتت مرغمة, فاخذ وائل منى وانصرفوا, وكأن الجميع يقرون بحقهم في الانفراد ببعضهم قليلا. سارت منى بجانب وائل, وهي تشعر بالحرج, وكأنه ليس خطيبها, واحترم وائل مشاعرها فلم يحاول الاقتراب منها كثيرا, انما بدأ الحديث لينساب الكلام بينهما في رقة, وتنسى منى خجلها وتقترب هي منه , وهي تتكلم وتضحك. منى: بس انا مبطيقش الي اسمه زاهر دا ولا زهير. وائل: زاهر؟؟, بالعكس بقي, دا اطيب واحد في المكتب, دا عشان انتي لسه مفهمتيهوش, دا خدوم جدا, واكتر واحد بيغطي مكانك في الشغل لما الواحد يحتاجله, يمكن عشان اكتر واحد بيشدد شوية على المواعيد؟, بس عنده حق. منى: لا انا حاساه قافش كده على طول, مبحبش انا الي يكلمني وهو باصص في الارض. وائل: عشان هو متدين شوية , فتلاقيه بيبص في الارض وهو بيكلم البنات. منى: ماهو مش معقول انا مببقاش عارفة هو معايا ولا مش معايا ولا مش سامعني اصلا,ومادام هو كده خلاص بقى ميشتغلش مع بنات. وائل: يا مينو كل واحد حر, يعني انتي لما مبتسلميش على ولاد, لما حد بيمد ايده مش بتحرجيه؟, ومبتسلميش عليه؟, وبعدها هو بيفهم لوحده, ما ممكن حد يقولك مادام مبتسلميش يبقي متشتغليش مع ولاد بقي. منى: تصدق ,نظرية برضه. م*انا بحب اتكلم معاك يا وائل اوي, دماغك عالية ماشاء الله, ومقنع وائل: وبعدين, انتي مش بتيجي في معادك, وبتعملي شغلك؟, ماتحطيش حاجة بقي في دماغك غير كده. منى: انت مبقتش تيجي المكتب كتير ليه زي الاول؟. وائل: يا مينو انا كنت باجي الاول اطمن عليكي انتي, وارستأك في المكتب, دلوقتي انتي الحمد لله مش محتاجاني, وانا ورايا بقي ورق الكلية والحاجات دي. ثم قال مبتسما. وائل: انتي متضايقة اني مبقتش اجي؟. منى: انت متضايق مني عشان بضيعلك وقتك؟. ابتسم في رقة لعينيها وهما يسيران. وائل: انا اتضايق منك ازاي اصلا؟, انا لو اطول افضيلك نفسي كنت هفضالك. ضحكت منى في خجل. منى: ماشي , شكرا. وائل: انتي عارفة يا موني. م*موني دي بتاعة احمد ,ابوس ايدك ماتقولهالي تاني وائل: انتي طلعتي حالة. منى: يا سلام للدرجة دي؟. وائل: اه, يعني مرة لسانك طويل, ومرة بتتكسفي ومرة بتردي ومرة بتسكتي, والواحد ميعرفلكيش انتي ايه بالظبط مبسوطة ولا زعلانة ولا سرحانة اصلا ومش معايا,وساعات احس انك عبيطة جدا, وساعات تتزاكي عليا وتردي لي سؤال بسؤال زي ما عملتي من شوية. منى: يا سلام؟؟, دنا مجنونة بقي. م*منا اتعلمت التحوير, من استاذ التحوير كله وائل: ماهو عشان كده انا بحبك. توقفت منى عن الضحك, وارتعش قلبها قليلا, هذه اول مرة يقول لها وائل انه يحبها, لقد مضى على خطبتهما شهر واسبوعان, وهذه اول مرة يعترف لها بمشاعره, شعرت بالجمود قليلا, ولم تدر بم تجبه. وائل: انتي مالك اتخضيتي كده ليه؟, انا مكانش قصدي ازعلك. انتبهت منى في هذا الوقت على شخص قادم صوبهما في ثبات, وتعرفته على الفور, وشعرت بالشلل التام في ساقيها, ولم تستطع النطق,..... هذا ما كان ينقصها,...... احمد. ***************** سار احمد كالمجنون في النادي, يبحث عن منى في كل مكان, انه لم يرها منذ الخطبة الا مرة عابرة, وكان يشك بانها هي اصلا, اما الان فحان الوقت لرؤيتها مع خطيبها , اليس وائل الان خطيبها؟, لربما يتقبل الامر و يهدأ , او على الاقل يخرج ما بصدره ويرتاح, او يجعلها تراه وهذا اضعف الايمان. وحين لمحها توقف عن السير, هاهي منى كما عهدها , تمشي برقة, ونظراتها الي الارض, تسير متباعدة قليلا عن وائل,وهي تضحك, راقبها قليلا, وهي تتكلم ووجهها يشرق تارة ويظلم تارة, لكم اشتاق اليها, الي صوتها وضحكتها وعينيها, وشعر بألم في قلبه, انها ليست ملكه الان, وها هي مع شخص اخر, شخص هو يكرهه منذ ان عرفه, وازداد كرهه له, حينما بدأ يحوم حولها, افاق من ثباته, وقرر التحرك قبل ان يقتربا اكثر, ونظر وهو يسير الي وجه وائل وهو يكلم منى , ثم وجه منى الذي احمر من كلام وائل, فتوجه بخطوات اسرع نحوهما, فالتفتت منى ورأته , وتجمدت في ذعر , لم يتوقف هو واقترب منهما, وتوقف امامها. احمد: ازيك يا وائل؟, ازيك يا منى؟.
__________________
|
#201
|
|||
|
|||
تجمدت منى امام جرأة احمد, وتجمدت اكثر للقاءه, ولم تستطع النطق وان ارادت, بينما تجهم وجه وائل ما ان تعرف عليه, واختفت البسمة من وجهه, اما احمد فظل وجهه يحمل تعبيرا غريبا ,يجمع بين الالم والغضب والبرود. قال وائل بلهجة معادية. وائل: احمد امام!!!, يااه , ايه الصدفة ال...جميلة اوي دي؟,ماشفتكش من زمان. احمد: ودي حاجة كويسة ولا وحشة؟. وائل: انت شايف ايه؟. شعرت منى بالشرر يتطاير بينهما, واستبد بها القلق, تري ماذا سيحدث؟, واخذت تدعو الا يفضحها احمد , او يتصرف بجنون كعادته, فالتفت احمد اليها. احمد: ازيك يا منى؟, عاملة ايه؟. شعرت باطرافها تثلج ,وخافت من تهور احمد, بالكاد تمتمت . منى: الحمد لله. نقل وائل نظره بينهما في دهشة. وائل: انتو تعرفو بعض؟. رد احمد في سرعة,بينما ارتجفت منى في رعب. احمد: اه طبعا ,...دنا حتى الي معرفكو على بعض. ازداد شعورها بالذعر,لدي الخبث في صوته. وائل: يا سلام؟, ازاي بقي؟. نظر احمد الي عيني منى في تحد ,وقال. احمد: انا الي قايلها عليك , عشان تاخد عندك درس, مش كده ولا ايه؟. نظرت اليه منى في رجاء صامت,وهي تقول. منى: ايوة كدة. فقال وائل. وائل: اه,يعني انت بقي السبب في معرفتي بخطيبتي, كويس, انت ورايا ورايا على طول بقي. احمد: مكتوبلك انا ؟, صح؟. شعرت منى بالعداء بينهما يزداد, وارادت الخروج من هذا الموقف المحرج والمخيف, فقالت في توتر. منى: ماشي يا احمد, كويس اننا شفناك. احمد: وهو انا كنت اقدر اشوفكو, وما اقولكوش مبروك. وائل: الله يبارك فيك, عقبالك. احمد: في حياتك ان شاء الله. وائل: ماشي يا....ايمو, سلام. احمد: سلام. وابتعدت منى شبه راكضة , تحمد الله على خروجها من هذا الموقف بدون خسائر,وبدون كوارث, بينما ظل وجه وائل متجهم ,فقالت بحذر بعد ان ابتعدا. منى: مالك؟. وائل: مفيش يا حبيبتي. منى: لأ بجد ,مالك؟. وائل: الواد احمد دا, سبحان الله ,شوفي انا عمري ما كرهت حد , بس بتضايق بجد لما بشوفه او بتعامل معاه. قالت منى بحذر. منى: ليه كده؟. م*سبحان الله , ولا هو وائل: فاكرة لما قلتلك اني كنت بحب واحدة ,واول ما سبنا بعض كلمت واحد, اهو احمد دا هو الواحد الي كلمته, وكان واد غلس, استغفر الله العظيم , بس هو فعلا كان كده, وكان بيلف حواليها من ايام منا كنت معاها اصلا. قالت منى بدون تفكير. منى: احمد عمل كده؟. وائل: وبعدين اصلا مكملش معاها كتير ,وكسر قلبها وسابها كان بيكلمها عشان يغيظ صافي, الي هي صاحبته, كانت انتيمة رانيا الي انا بحكيلك عليها, وعشان يحرق دمي وخلاص. منى: احمد؟؟؟. وائل: ايوة, ميغركيش شكله انه طيب, والله الولد دا خبيث جدا, وانا شفت منه كتير. صمتت منى تفكر في الكلام الذي قاله وائل, اذا فعداء احمد لوائل لم تكن هي السبب فيه, ولم يكن غيرة عليها مثلما ظنت, انما هو عداء قديم, و"تار بايت", واحمد كان يخفي عليها الامر, لهذا غضب حين عرف انه تقدم لخطبتها, انه يغار منه وليس عليها. م*اااه , وانا الي كنت فا**** بتحبني يا احمد , تقوم يطلع كل دا عشان انت اصلا مبتطيقش وائل, عشان كده مكنتش عايزني اتخطبله, عشان كده حاولت ترجعني, عشان كده كانت الدنيا كلها كوم ووائل كوم , يعني انت مبتحبنيش اصلا, وانا الي صدقتك وشعرت بالهم يخيم على قلبها وروحها, وصعد الحزن لوجهها في ثوان. وائل: صحيح انتي تعرفيه منين؟, هو فعلا الي عرفك بيا؟. افاقت منى من شرودها ,وقالت. منى: اه , اصله صاحب شيرين قريبتي, شيرين الي عنيها خضرا, شفتها انت في الخطوبة, كانت سألته على حد بيدي قانون, فهو الي جابلي المواعيد وحجزلي. وائل: غريبة, اكيد مش هو الي اتصل بيا, لان بصراحة لو كان هو, مكنتش هاخدك. منى: يا سلام للدرجة دي؟. وائل: مكدبش عليكي, بجد لو كان هو الي كلمني عليكي, مكنتش قبلت احجزلك, انا مبطيقش أي حاجة من ريحته. م*يادي النيلة ,وقال كنتي بتقوليلي اقوله الحقيقة يا سارة, دا كان سابني من غير ما يفكر حتى منى: يا ساتر. وائل: اه والله. ثم زفر واردف, بعد ان عادت الابتسامة لوجهه. وائل: بس منقدرش ننكر دلوقتي ,ان هو السبب الي عرفنا على بعض, يعني رغم اني مبطيقوش, فهو مشكور انه عرفني على احلى بنوتة قابلتها. ابتسمت منى في شرود, ردا على كلامه. م*الله يسامحك يا احمد ثم مال على اذنها قليلا وهو يقول. وائل: واحلى بنوتة بحبها. التفتت اليه تبتسم متصنعة الخجل, وعقلها يدور بغضب. م*وهو دا وقت بحبك وزفت انت كمان **************** سارة: الحقي قوليله متبقيش مجنونة. منى: اقوله مين يابنتي انتي مسمعتنيش ولا ايه؟, بقلك قالي لو كنت عارف انك من نحيت احمد مكنتش خدتك. سارة: انتي نفسك قولتي , لو عرف هيسيبك, يعني عرف النهاردة هيسيبك, عرف بعد ماتتجوزو هيسيبك. منى: مينفعش اقوله , هقوله ايه؟, اقله انا كنت بحب احمد, الي انت مابتطيقوش, مش عارفة ياربي اعمل ايه. سارة: مانتي لازم تتصرفي تعملي حاجة, احمد مش مضمون, ولو سكت النهاردة ,يبقي عايز حاجة, انتي ازاي مفكرتيش في دا قبل كده, ان احمد ممكن يقوله ,وخصوصا انهم مبيطيقوش بعض. منى: مش عارفة, انا خايفة اوي, وبعدين وائل طيب اوي, حرام اعمل فيه كدة, انتي رأيك ايه يا ميرنا اقوله؟. ميرنا: والله منا عارفة اقولك ايه, يعني انا كنت الاول بقللك استني لغاية مايحبك وائل وبعدها قوليله , بس دا لو مكانش فيه مشاكل بينه وبين احمد اصلا, دلوقتي , انا مضمنلكيش رد فعله خالص. منى: وبعدين مجاش يقولي بحبك الا ساعة ما اشوف احمد, انا كانت اعصابي سايبة ع الاخر,والله كنت هعيط لولا ربنا ستر. ميرنا: بصراحة انتي موقفك زي الزفت. منى: شكرا يا ميرنا, ربنا يطمنك. سارة: بصي يا منى, انتي استخيري ربنا تقوليله ولا لأ, ولو دا خير هتقوليله, لو مش خير يبقي خلاص. منى: يا سلام ؟؟, يعني هقول لربنا اقوله عن احمد ولا لأ. سارة: وليه لأ, مش تشوفي دا هيوديكي لايه, مش يبقي ربنا سترك مثلا وانتي الي تفضحي نفسك, او يطلع مفيش احسن من الصراحة. منى: وانتي يا ميرو؟. ميرنا: لا, اجابتك مش عندي, انا ماليش دعوة, انصحك وتبوظي الدنيا وفي الاخر تزعلي مني,انا مالي. فالتفتت منى الى سارة مرة اخرى. منى: يعني انتي شايفة اصلي استخارة؟. سارة: مفيش قدامك غير كدة؟. ******************* منى: وائل.... وائل: ايوة يا حبيبتي , ايه الموضوع المهم الي كلمتيني عشانه الصبح؟. م*يادي النيلة, انا مالي كده مخروسة, الصبح كنت مستعدة اقله اي حاجة ,وكل حاجة ومكنتش خايفة, دلوقتي ليه حاسة اني اموت احسن ومقولوش منى: انت كنت مشغول الصبح في ايه؟. وائل: كنت مع بابا في المرور بنخلص ورق العربية . منى: ممممم. م*اديني صليت استخارة اهه , والصبح كنت عايزة اقله , ودلوقتي مش قادرة, افهم من كده ايه؟, اقله ولا ماقولوش وائل: منمن, لو ملحتقيش تقوليلي, اخوي هيطلع دلوقتي ويبوظ علينا الكلام. منى: هو انت بتضايق ان مؤمن بيجي يعد معانا نص الوقت؟. وائل: مخبيش عليكي, اكيد, لاني بحب اعد معاكي براحتي, واحب فيكي زي منا عايز, بس هو دا الصح, يعني هو المفروض اصلا ميسبناش مع بعض خالص, بس هو عشان مينفعش نتكلم قدامه فبيسيبنا, يعني احنا لما نبقي في الشارع, ادينا في الشارع وسط ناس بردو, بس في البيت كده, لازم حد يعد معانا, انتي لو كان ليكي اخ صغير كان زمانه قاعد على رجلي دلوقتي. ضحكت منى بدون مزاج, وعادت تكمل. منى: مانت صاحبه ,هتقول ايه غير كده؟. وائل: انتي فاكراني بقول كده عشان صاحبه؟, يا بنتي انا واخوكي حاجة, وانا وانتي حاجة, انا بكلم في الصح والاصول ولا ايه؟. منى: ايه. وائل: هتقولي بقي ,ولا اخلي مؤمن يقولي؟. منى: لا, انا الي هقلك. وزفرت لتستجمع شجاعتها,ثم قالت. منى: فاكر لما كنا في النادي؟. وائل: فاكر طبعا, دا اول امبارح. منى: يعني قصدي لما كنا هناك يعني. وائل: اه ماشي , فاكر,....؟؟؟. منى: لما قابلنا....احمد. تجهم وجه وائل على ذكر احمد, وعبس وهو يقول. وائل: يوم ما قابلنا استغفر الله العظيم احمد, كان ممكن تقوليلي فاكر اليوم, ومتفكرنيش بيه, منا قلتلك فاكر, لازم نجيبي سيرته يعني. صمتت ,وشحب وجهها, كيف لها ان تخبره الان؟, كيف سيتقبل الامر؟. منى:............... وائل: المهم, ماعلينا, كملي كنتي بتقولي ايه؟. م*اكمل مين بقي الله يسامحك منى: يعني كنت حكيتلي على موضوع رانيا دي, ...........واضح من كرهك لاحمد دا, انك....,انك لسه بتحبها!!. وائل: ............... منى: ................ وائل: انتي بتسألي سؤال, انا رديت عليه من زمان,انا قلتلك مبحبهاش ونسيتها,مكنتش متخيل ان دا يكون سؤالك, وانا مش هكدب عليكي , لو كنت لسه بحبها كنت هقولك, مش هخبي عليكي, انا مش عايز يكون بيني وبينك اسرار وحاجات مخبيها, بس انا بكره احمد مش عشان رانيا, احمد, ......اقولهالك ازاي, ....يعني هو بني ادم مش من النوع الي الواحد يستريحله, خبيث وشرير, من النوع الي يضربك في ضهرك , وانا اتلسعت منه كتير مكانتش حكاية رانيا دي اول حاجة, خصوصا انه كان صاحبي, وكنا دفعة واحدة, يعني الموضوع بيني وبين احمد مش حاجة تانية. م*يا سلام على الكلام الجميل, مبحبش يكون بينا اسرار, وبعدها انا بكره احمد عشان هو احمد, اقوله ازاي انا بقي انا دلوقتي؟ منى: ممممم. وائل: هو دا الموضوع؟, انتي كنتي خايفة اكون بحبها؟. م*لا طبعا يا فالح منى: يعني. وائل: انا كنت اتمنى ان يكون هو دا الموضوع, لان دا بيدل على حاجة حلوة اوي. م*بيدل على نيلة منيلة بستين نيلة منى: على ايه؟. اقترب قليلا برأسه وهو يهمس. وائل: ان في واحدة هنا بتغير عليا. تلفتت منى حولها, فقهقه وائل ضاحكا. وائل: انتي بتدوري عليها ولا ايه؟, مش بقلك انتي حالة. قالت في دهشة حقيقية. منى: قصدك مين؟, انا يعني؟. وائل: لا ,قصدي النجفة. منى: وفيها ايه لو كنت بغير عليك؟. وائل: كده يبقي يا اما هتحبيني, يا اما فعلا بتحبيني. فغرت منى فاه ,وهي عاجزة عن الكلام. م*يعني انا اتفهمت غلط,كمان مش كفايه مش عارفة اقوله, يفتكرني بحبه, حاجة جميلة خالص وائل: انتي بقي بتحبيني ولا لسه ها تحبيني؟. نظرت منى لعينيه. م*ماهي بايظة بايظة, يلا بقي, زي ماتيجي تيجي. منى: ها. وائل: هتحبيني؟؟. اومأت برأسها في رفق,وهي تشعر بطنين في اذنيها وصداع يكتنف رأسها. وائل: وانا الي كنت فاكرك خلاص حبتيني!!, بس مش مهم انا مش هضغط عليكي, براحتك خالص وانا مش مستعجلك. منى: انت زعلت؟. وائل: لا يا بنتي, من حقك طبعا تاخدي وقتك لغاية ماتتأكدي من مشاعرك, بدل ماتقولي حاجة مش حاساها. اقبل عليهما مؤمن, فاعتدل وائل مبتعدا قليلا عن منى ,مع انه كان بعيدا اصلا. م*جميل جدا الي حصل دا, يعني بدل ما اقله على حكاية احمد, ورطت نفسي وقلتله هحبك, ايه الي بيحصلي دا؟,جميل... جميل جدا
__________________
|
#202
|
||||
|
||||
يارب تخلص بقى الواحد حاسس كانه بيقرا كتاب الف ليله و ليله
__________________
|
#203
|
||||
|
||||
والله انا مسافر شرم الشيخ عندى تدريب تبع الكلية ونفسى اعرف نهاية القصة
بلييييييييييييييز ثم احنا فى سياحة وفنادق وعندناااااش الحاجات دى ليه ولا هى فى كليات الشعب وبس
__________________
NO SAFTEY FOR HUMANS
SHREEF SHOMAN د خ و ل م ت ق ط ع |
#204
|
||||
|
||||
لسه فاضل كتير؟؟؟؟؟
قصة حلوة بس عايزة اعرف النهاية بقي
__________________
I am not afraid to stand alone |
#205
|
|||
|
|||
احمد: الو ياميمي. ميمي: ايمو؟, ازيك؟, عامل ايه؟. احمد:الحمد لله يا ميمي, كنت عايزك في موضوع. ميمي: انت تأمر يا حبيبي. احمد: كنت عايز نمرة وائل عبد الكريم. ميمي: وائل؟؟؟, ليه؟. احمد: كنت عايزه في حاجة. ميمي:................ احمد: كنت عايز احجز عنده ,لشوية عيال كده السنة الجاية. ميمي: اه ماشي, استني اجيبهالك. احمد: شكرا ياميمي. أ*انت واد من الاخر بجد هتخدمني دلوقتي نخدم احنا منى واي خدمة, بان عليهم اوي لما شفتهم انه ميعرفش حاجة عن موضوعي ودا احلى ما في الموضوع, ياتري هتعمل ايه يا وائل لما تعرف,ومن مين منك انت بالذات انا مش عايز اقله ,انا بس هزلها شوية لا احنا عايزين نخلص منها مرة واحدة, نعرف وائل وكده لا تبقي طالتك ولا طالته, وتضرب عصفورين بحجر بس....متهونش عليا ماتهونش مين يا راجل, انت ليه مش فاهم انها سابتك واتخطبت, انت معرفتش تنتقم من صافي, انتقم من منى يعني انت شايف كده؟ وهو فيه غير كده ***************** سارة: انتي عارفة انتي بتفكريني بايه دلوقتي؟, بوقت ما كنتي خايفة تقولي لمؤمن, فاكرة؟, فاكرة كنتي عاملة ازاي ومرضتيش ,وفي الاخر عرف من نفسه. منى: بس مؤمن حاجة ووائل حاجة تانية. سارة: بس الموقف واحد, انا بقول تلحقي تتصرفي. منى: منا معرفتش يا سارة, اقسم بالله كنت ناوية اقوله, معرفش ايه الي مسك لساني, اترعبت. ميرنا: يعني ايه اسوأ حاجة ممكن تحصلك يعني؟,هتسيبو بعض, مفتكرش يعني لحقتي تحبيه عشان تزعلي. منى: الموضوع مش كده, بس انا اصلا..., يعني مفيش امل اكون مع احمد, ووائل خلاص انا بدأت اتعود عليه, ومقدرش هو يسيبني بالمنظر ده, كأني عاملة عاملة. ميرنا: انتي عارفة لومكانش بينه وبين احمد دا قفش, مكانتش بقت مشكلة, بس مخبيش عليكي قوليله احسن. منى: تفتكري كده؟؟؟. سارة: وانا كمان شايفة كده. منى: هتقفو معايا؟. ميرنا: طبعا. منى: لو سابني هتخرجوني كل يوم وتشغلوني؟. سارة: هههههه, ان شاء الله. منى: وتجيبولي حاجة حلوة, وتيجو تعدو معايا في البيت ,وتسيبوني اعيط براحتي. ميرنا: ايوة يا طفسة, بس انتي ادعي بس ربنا يستر. منى: انا بتكلم جد, اوعو تسيبوني. سارة: هنسيبك ونروح فين, انتي مكتوبة على بطايقنا. وصمتوا قليلا, فقالت منى. منى: صحيح يا سارة ,انا كنت عايزاكي في موضوع. ميرنا: مش قدامي؟؟, امشي؟؟؟. منى: لا متمشيش, عادي. سارة : ايه خير؟. منى: بصراحة كده انا اخويا كان قالي من فترة اني اسألك , واشوف لو ممكن توافقي على عريس وكده, وانا عملت زي ماقالي وانتي قولتيلي لا مش ممكن, بس مكنتش جيبتلك سيرة مؤمن. نظرت ميرنا لسارة وكأنها تقول لها "مش قلتلك". سارة:.................. منى: انا عارفة ان الموضوع غريب عليكي شوية, بس والله انا مكنتش عايزة اقولك لاني كنت فاكرة اخويا بيقول كده وخلاص, يعني بيسأل وافتكرت لما اقوله ان باباكي مش هيوافق, هينسى , بس انا اخويا فعلا مهتم بيكي, ولقيته بيكلم اختك, ومامتك وكده, يعني الموضوع بجد في دماغه, انا صحيح متأكده ان مؤمن مش هيعمل حاجة في الموضوع دا الا لما يدخل من الباب,وشكله ناوي يستناكي, بس انا حبيت يكون عندك فكرة, عشان ميبقاش هو الموضوع في دماغه وانتي في دنيا تانية , للاتحبي حد ولا حاجة. رفعت سارة حاجبيها في دهشة, وظلت على صمتها. سارة:................. منى: انا اخويا ميعرفش حاجة, وميعرفش اني هقلك و بس انا قلت احجزك بنفسي, لحسن هو هيشلنا على ما ينطق. اخذت تضحك ميرنا ضحكات مكتومة, فلكزتها سارة في كتفها لتصمت. منى: انتي بتضحكي ليه يابتاعة انتي؟. ميرنا: بصراحة, اخوكي دا تحفة خالص, كان مفضوح جدا. سارة: ميرنا. منى: ايه دا؟, انتو خدتو بالكو؟. ميرنا: اكيد يا بنتي, دا كان ناقص يجيب وردة ,ويقفلها تحت الشباك زي عماد حمدي. سارة: الله يا ميرنا. منى: منا عارفة ان اخويا نكتة اصلا , بس هو الموضوع في دماغه بجد, يعني انا بقول اخليه يفاتح اختك او يلمح لمامتك. ميرنا: ايوه يا بنتي دي هبلة, فاكرة باباها مش هيوافق, بس هي بس تفاتحه, هيقول في ستين داهية, تغور من بكرة. سارة: انتو بتقولو ايه؟. ميرنا: دا شكلك انتي بقي الي مش عايزة, مش باباكي. منى: لو مش عايزة بجد,مخليهوش يعمل حاجة. سارة: انتو بتتكلمو في ايه يا جماعة, مش افكر طيب الاول. منى: فكري طبعا براحتك , بس لو كده اخليه يا خد خطوة, ميعدليش كده عامل فيها كولومبوس ,بيجيب اخبارك من تحت لتحت. سارة: طيب قفلو على الموضوع دا بقي وبطلو رخامة, وخلينا في مصيبتك انتي. منى: منا قلت خلاص ان شاء الله هقوله اول ما يجيلنا البيت على طول, ومش هتأخر,..... ربنا يقويني. ********************* ميمي: لولو بتعمل ايه هنا؟. اشار وائل الى سيارة جديدة امامه في سعادة. وائل: ايه رأيك؟. ميمي: ايه دا ؟؟, مبروك. وائل: الله يبارك فيك , عقبال بتاعتك. ميمي: انا يا سيدي بابي قعد يقولي لما تطلع رخصة وبتاع, بقالي سنة مطلعها اهه, وبرضه سايبني اركب عربية مامي. وائل: مش مهم , تعالي اوصلك, انت رايح فين. ميمي: مش تستني لما تركب النمر يا معلم. وائل: اركب ياد بلاش لماضة. ركب ميمي السيارة مع وائل, واخذا يتجاذبا اطراف الحديث. ميمي: يابني انا لولا انا عليك ,كان زمان نص الكلية بتروح لمحمد سليمان. وائل: على اساس انك ماشي لابس يافطة, احجز عند وائل عبد الكريم. ميمي: دنا حتى الناس بتطلبني اديهم نمرتك. وائل: كمان بتوزع نمرتي , الله يفضحك. ميمي: طب والله العظيم لسه ايمو متصل امبارح, ياخد نمرتك يحجز لناس عندك. انتبه وائل في دهشة. وائل: ايمو مين؟. ميمي: ايمو. وائل: ايمو؟؟....ايمو, احمد امام يعني؟. ميمي: ايوه ايمو, ايمو, امام, ايوة هو. وائل: ودا يتصل عايز نمرتي في ايه؟, عايزني ليه؟. ميمي: عشان يحجز لناس عندك. وائل: استحالة,عندي انا؟؟؟؟, هو عارف كويس اني استحالة اخد حد من طرفه ابدا. صمت ميمي , ونظر الى وائل في تردد , ثم قال بحذر. ميمي: عشان الموضوع اياه؟. وائل: انت عارفه؟, دا موضوع قديم, بس اكيد طبعا عشان الموضوع ده, هيكون على ايه يعني؟. ميمي: مش قديم اوي يعني. وائل: قديم على انك تعرفه. ميمي: دي نص الجامعة كانت عارفة, هو فيه اشهر من ايمو؟. وائل: عندك حق, يلا الله يسامحه بقي. ميمي: بس هي مالهاش ذنب. وائل: منا عارف, بس انا ماليش دعوة , مبحبش اتكلم في القديم. ميمي: برضة المفروض متزعلش منها. وائل: انا مش زعلان منها, انا مالي , كل واحد حر في تصرفاته. نظر اليه ميمي في استغراب كبير,ثم قال بدهشة. ميمي: مع ان انت مش شكلك كده خالص, يعني انت لما قلت اهم حاجة الاخلاق, وانها متكونش تعرف حد قبلي, افتكرتك متعرفش, وقلت اكيد حاجة زي كده هتخليك تتجن, مش هتقول كل واحد حر. وائل:................. ميمي: بس اكيد هي عمرها ما هتفكر فيه تاني, مش منى الي تتخطب لواحد وتفكر في واحد تاني, افتكر ان اخلاقها متسمحلهاش......حاسب يا وائل......كنت هتموتنا يا بني,....الراجل مدي اشارة شمال بقالو سنة
__________________
|
#206
|
|||
|
|||
اخذت منى تزرع غرفتها ذهابا وايابا, وعقلها لا يهدأ, كيف ستقول له, ماذا عساها تقول, هل تخبره مباشرة؟, ام تمهد له؟, هل سيثور؟, ام سيتقبل الامر؟, شعرت بالحزن والتوتر والترقب يقتلاناها, انه قادم بعد قليل,وقد اقلقها صوته في التليفون, ما الذي سيحدث يا رب؟.
دخل وائل البيت عابس الوجة, القي عليها تحية مقتضبة , وسلم على اخيها وامها , وجلسوا يتبادلون الاحاديث ومنى عاجزة تماما عن الكلام , وتشعر بغصة بين الحين والاخر, وكأنها مقبلة على امر عسير, وكانت تسترق النظر الي وجه وائل كل دقيقتين, كيف عساها تخبره وهو في حالة غير مشرقة هكذا؟. بعد ذهاب اخاها وامها, اعتدلت منى, ولملمت شجاعتها ,واستعانت بالله. منى: وائل,... مالك ؟, مزاجك وحش كده ليه؟. وائل: مفيش يا منى ,كنتي عايزة ايه؟, موضوع ايه الي عايزاني عشانه؟. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى:لا بجد قولي ,انت متضايق في الشغل؟. وائل: لا , وقولي يلا موضوعك ,عشان انا برضه عندي موضوع اكلمك فيه. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: منا مش هعرف اكلمك ,وانت مزاجك وحش كده.[/color] نظر اليها وائل في تماسك , ثم اخذ نفسا عميقا , وعاد ينظر اليها وقال بصوت هاديء. وائل: ايوة يا منى, ايه الموضوع؟. [color="rgb(221, 160, 221)"]م*اقولك ايه بقي وانت مزاجك زفت كده؟[/color] [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: انا كنت عايزة اقلك على حاجة من اول ماتقدمتلي ,بس سبحان الله معرفش ايه الي كان مخوفني كده, انت كنت قلتلي في الاول اهم حاجة عندك الصراحة.[/color] وائل:............. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: فانا عايزة اكون صريحة معاك,انا صحيح اترددت كتير اوي قبل ما اقلك , بس بصراحة انا هقلك والي يحصل يحصل, عشان الصدق منجي زي ما بيقولو.[/color] وائل:.............. [color="rgb(221, 160, 221)"]م*بسم الله الرحمن الرحيم[/color] [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: انا عارفة ان دي كانت اهم حاجة عندك وقت ماتقدمتلي, وانا كنت عارفة كده وبرضه خبيت, بس انا هريح ضميري واقلك عشان نبقي على صفحة بيضة زي مانت بتقول,ولو ربنا كاتبلنا نصيب في بعض يبقي نكمل واحنا مفيش بينا اسرار[/color] ثم اخذت نفسا عميقا ,وقالت. [color="rgb(221, 160, 221)"]م*يااااااارب[/color] [color="rgb(221, 160, 221)"]منى:...........وائل,......انت مش اول واحد في حياتي.[/color] اعتدل وائل في مقعده ورفع حاجبه الايسر,في تعبير غريب, يجمع بين الاندهاش والتأني, فانتظرت منى قليلا ان ينطق ,فلم يتحدث. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: وائل,...انت معايا.[/color] وائل: كملي. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: والله انا كنت خايفة اقلك في الاول ,بس ......,المهم,... انا كان السنة الي فاتت فيه واحد , معجب بيا وكده وانا مكنتش بتعامل معاه غير اننا اصحاب, والله ماكنت بتعامل معاه غير كده الاول, بس هو جت عليه فترة, قالي انا بحبك, وانا مكنتش بعاملك كأنك صاحبتي ,وبدأ يتصل كتير, ويزن عليا, لغاية.......,لغاية ماوافقت,......لغاية ما وافقت يعني ...اني اكون معاه.[/color] وائل:........... [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: بس باحترام والله وفي حدود الكلية, انا ,........انا مع كل الي عملته ده بس والله ,انا ماتعديت حدودي معاه في حاجة, وكنت فاكرة وقتها اني ممكن اكون بحبه, بس دلوقتي الموضوع دا انتهي, خلاص, واتأكدت ان انا مبحبوش, بدليل اني وافقت اتخطبلك اهه, وعديت الموضوع ده, وانا بس كان لازم اقلك, واحنا لسه على البر,عشان لو عايز تنهي الي بينا ده, يبقي من بدري, وانا بعفيك من أي التزام.[/color] وائل: .......... [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: انت مبتردش عليا ليه؟.[/color] وائل: بسمع. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: طيب قول حاجة.[/color] وائل: لما تخلصي كلامك, انتي خلصتي كده؟. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: لسه فيه حاجة كمان.[/color] وائل:............ [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: الولد دا, كان اسمه.......[/color] وائل:......... نظرت اليه منى في رعب ,ثم قالت بصوت يكاد يكون غير مسموع. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: احمد,..احمد امام.[/color] عاد وائل بظهره الي الخلف, واستند الي ظهر الاريكة ,وهو لايزال صامتا. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: وائل, بقلك احمد امام, ايمو, ....الي شفناه,..انت ساكت ليه؟.[/color] رد وائل في هدوء بارد. وائل: منا عارف. شحب وجه منى بشدة, وعجزت عن الكلام للحظات. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: يعني ايه انت عارف؟.[/color] وائل: يعني عارف يا منى, وخلاص. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: وسيبتني اقولك ليه لما انت عارف؟.[/color] وائل: حبيت اسمع منك. [color="rgb(221, 160, 221)"]م*عارف ايه بالظبط؟ ومنين؟, وازاي عرفت؟[/color] [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: من امتى؟.[/color] وائل: تفرق معاكي؟. اومأت برأسها نفيا. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: وايه ردك؟.[/color] استند بمرفقه على ذراع الاريكة, وقال في برود هاديء. وائل: بصي يا منى, انا كنت جاي النهاردة اقلك ان كل شيء قسمة ونصيب, وان انا مينفعش اكمل مع واحدة كدابة وعرفت قبلي حد, تمام. اختفى الدم من وجه منى تماما هذه المرة, وعجزت عن الكلام, فأردف هو. وائل: وهو دا الموضوع الي كنت جاي اكلمك فيه,لانك كنتي عارفة كويس ان من اهم شروطي ان ميكونش فيه حد دخل حياة البنت الي انا اخترتها قبلي. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى:..........[/color] وائل: بس ربنا شاء اني اخليكي تقولي موضوعك الاول, ودا لحكمة ربنا طبعا, انك تقوليلي بنفسك, على الموضوع دا. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى:............[/color] وائل: وانا بقدر صراحتك اكيد, انتي على الاقل بقيتي غلطانة بس, ومبقتيش كدابة, ودي حاجة كويسة, انك حسيتي ان لازم نكون صرحا مع بعض. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: .........[/color] وائل: بس,....ده مش كفاية. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: ......يعني ايه؟.[/color] وائل: يعني, اعترافك ليا النهاردة دا خلاني اغير رأيي؟؟؟؟,......لأ. ارتعدت منى ولم تجبه, انما اندفع الدم حارا في وجهها ورأسها ومما اصابها بشعور من الفوران, انه سيتركها حتما. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى:............[/color] وائل: يعني هسيبك؟؟؟,........لسه مش عارف والله, انا مش عارف, يعني انا كنت جاي , وكل حاجة فيا جاية تنهي علاقتي بيكي, بس انتي باعترافك, حيرتيني, انا مش عارف فعلا اعمل ايه؟. شعرت منى بنفسها تفوق شيئا فشيئا. [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: يعني ايه؟, برضه مش فاهمة.[/color] وائل: يعني مش عارف, اذا كان ممكن اسامحك, او الي انتي عملتيه حاجة انا مقدرش اتعايش معاها, لدرجة اني مش هقدر اكمل معاكي, ودا محتاج اني ارجع اصلي استخارة تاني. [color="rgb(221, 160, 221)"]م*...............[/color] [color="rgb(221, 160, 221)"]منى: وبعدها؟.[/color] وائل: وبعدها, لو لينا خير في بعض يا منى, مش احنا الي هنعمل , ربنا الي هيعمل. وتركها وانصرف.[/color]
__________________
|
#207
|
|||
|
|||
اخذت منى تزرع غرفتها ذهابا وايابا, وعقلها لا يهدأ, كيف ستقول له, ماذا عساها تقول, هل تخبره مباشرة؟, ام تمهد له؟, هل سيثور؟, ام سيتقبل الامر؟, شعرت بالحزن والتوتر والترقب يقتلاناها, انه قادم بعد قليل,وقد اقلقها صوته في التليفون, ما الذي سيحدث يا رب؟.
دخل وائل البيت عابس الوجة, القي عليها تحية مقتضبة , وسلم على اخيها وامها , وجلسوا يتبادلون الاحاديث ومنى عاجزة تماما عن الكلام , وتشعر بغصة بين الحين والاخر, وكأنها مقبلة على امر عسير, وكانت تسترق النظر الي وجه وائل كل دقيقتين, كيف عساها تخبره وهو في حالة غير مشرقة هكذا؟. بعد ذهاب اخاها وامها, اعتدلت منى, ولملمت شجاعتها ,واستعانت بالله. منى: وائل,... مالك ؟, مزاجك وحش كده ليه؟. وائل: مفيش يا منى ,كنتي عايزة ايه؟, موضوع ايه الي عايزاني عشانه؟. منى:لا بجد قولي ,انت متضايق في الشغل؟. وائل: لا , وقولي يلا موضوعك ,عشان انا برضه عندي موضوع اكلمك فيه. منى: منا مش هعرف اكلمك ,وانت مزاجك وحش كده. نظر اليها وائل في تماسك , ثم اخذ نفسا عميقا , وعاد ينظر اليها وقال بصوت هاديء. وائل: ايوة يا منى, ايه الموضوع؟. م*اقولك ايه بقي وانت مزاجك زفت كده؟ منى: انا كنت عايزة اقلك على حاجة من اول ماتقدمتلي ,بس سبحان الله معرفش ايه الي كان مخوفني كده, انت كنت قلتلي في الاول اهم حاجة عندك الصراحة. وائل:............. منى: فانا عايزة اكون صريحة معاك,انا صحيح اترددت كتير اوي قبل ما اقلك , بس بصراحة انا هقلك والي يحصل يحصل, عشان الصدق منجي زي ما بيقولو. وائل:.............. م*بسم الله الرحمن الرحيم منى: انا عارفة ان دي كانت اهم حاجة عندك وقت ماتقدمتلي, وانا كنت عارفة كده وبرضه خبيت, بس انا هريح ضميري واقلك عشان نبقي على صفحة بيضة زي مانت بتقول,ولو ربنا كاتبلنا نصيب في بعض يبقي نكمل واحنا مفيش بينا اسرار ثم اخذت نفسا عميقا ,وقالت. م*يااااااارب منى:...........وائل,......انت مش اول واحد في حياتي. اعتدل وائل في مقعده ورفع حاجبه الايسر,في تعبير غريب, يجمع بين الاندهاش والتأني, فانتظرت منى قليلا ان ينطق ,فلم يتحدث. منى: وائل,...انت معايا. وائل: كملي. منى: والله انا كنت خايفة اقلك في الاول ,بس ......,المهم,... انا كان السنة الي فاتت فيه واحد , معجب بيا وكده وانا مكنتش بتعامل معاه غير اننا اصحاب, والله ماكنت بتعامل معاه غير كده الاول, بس هو جت عليه فترة, قالي انا بحبك, وانا مكنتش بعاملك كأنك صاحبتي ,وبدأ يتصل كتير, ويزن عليا, لغاية.......,لغاية ماوافقت,......لغاية ما وافقت يعني ...اني اكون معاه. وائل:........... منى: بس باحترام والله وفي حدود الكلية, انا ,........انا مع كل الي عملته ده بس والله ,انا ماتعديت حدودي معاه في حاجة, وكنت فاكرة وقتها اني ممكن اكون بحبه, بس دلوقتي الموضوع دا انتهي, خلاص, واتأكدت ان انا مبحبوش, بدليل اني وافقت اتخطبلك اهه, وعديت الموضوع ده, وانا بس كان لازم اقلك, واحنا لسه على البر,عشان لو عايز تنهي الي بينا ده, يبقي من بدري, وانا بعفيك من أي التزام. وائل: .......... منى: انت مبتردش عليا ليه؟. وائل: بسمع. منى: طيب قول حاجة. وائل: لما تخلصي كلامك, انتي خلصتي كده؟. منى: لسه فيه حاجة كمان. وائل:............ منى: الولد دا, كان اسمه....... وائل:......... نظرت اليه منى في رعب ,ثم قالت بصوت يكاد يكون غير مسموع. منى: احمد,..احمد امام. عاد وائل بظهره الي الخلف, واستند الي ظهر الاريكة ,وهو لايزال صامتا. منى: وائل, بقلك احمد امام, ايمو, ....الي شفناه,..انت ساكت ليه؟. رد وائل في هدوء بارد. وائل: منا عارف. شحب وجه منى بشدة, وعجزت عن الكلام للحظات. منى: يعني ايه انت عارف؟. وائل: يعني عارف يا منى, وخلاص. منى: وسيبتني اقولك ليه لما انت عارف؟. وائل: حبيت اسمع منك. م*عارف ايه بالظبط؟ ومنين؟, وازاي عرفت؟ منى: من امتى؟. وائل: تفرق معاكي؟. اومأت برأسها نفيا. منى: وايه ردك؟. استند بمرفقه على ذراع الاريكة, وقال في برود هاديء. وائل: بصي يا منى, انا كنت جاي النهاردة اقلك ان كل شيء قسمة ونصيب, وان انا مينفعش اكمل مع واحدة كدابة وعرفت قبلي حد, تمام. اختفى الدم من وجه منى تماما هذه المرة, وعجزت عن الكلام, فأردف هو. وائل: وهو دا الموضوع الي كنت جاي اكلمك فيه,لانك كنتي عارفة كويس ان من اهم شروطي ان ميكونش فيه حد دخل حياة البنت الي انا اخترتها قبلي. منى:.......... وائل: بس ربنا شاء اني اخليكي تقولي موضوعك الاول, ودا لحكمة ربنا طبعا, انك تقوليلي بنفسك, على الموضوع دا. منى:............ وائل: وانا بقدر صراحتك اكيد, انتي على الاقل بقيتي غلطانة بس, ومبقتيش كدابة, ودي حاجة كويسة, انك حسيتي ان لازم نكون صرحا مع بعض. منى: ......... وائل: بس,....ده مش كفاية. منى: ......يعني ايه؟. وائل: يعني, اعترافك ليا النهاردة دا خلاني اغير رأيي؟؟؟؟,......لأ. ارتعدت منى ولم تجبه, انما اندفع الدم حارا في وجهها ورأسها ومما اصابها بشعور من الفوران, انه سيتركها حتما. منى:............ وائل: يعني هسيبك؟؟؟,........لسه مش عارف والله, انا مش عارف, يعني انا كنت جاي , وكل حاجة فيا جاية تنهي علاقتي بيكي, بس انتي باعترافك, حيرتيني, انا مش عارف فعلا اعمل ايه؟. شعرت منى بنفسها تفوق شيئا فشيئا. منى: يعني ايه؟, برضه مش فاهمة. وائل: يعني مش عارف, اذا كان ممكن اسامحك, او الي انتي عملتيه حاجة انا مقدرش اتعايش معاها, لدرجة اني مش هقدر اكمل معاكي, ودا محتاج اني ارجع اصلي استخارة تاني. م*............... منى: وبعدها؟. وائل: وبعدها, لو لينا خير في بعض يا منى, مش احنا الي هنعمل , ربنا الي هيعمل. وتركها وانصرف. (علشان كانت باظت مني ههههههه)
__________________
|
#208
|
|||
|
|||
صفت سارة السيارة امام منى, فركبت منى بجانبها في سرعة ,وانطلقتا.
منى: السلام عليكم. سارة: عليكم السلام, اتأخرت عليكي؟. منى: لا , انا لسه نازلة من المكتب حالا, ساعة مارنتلك. سارة: كلمتي ميرنا؟. منى: هتستنانا في المطعم . سارة: اخبارك ايه؟. منى: الحمد لله. سارة: مكلمكيش من ساعتها؟. منى: لا. سارة: ولا انتي حاولتي تكلميه؟. منى: حاولت كتير ,بس في الاخر ,كنت برجع وبقول يعني لو كلمته هقوله ايه ,ماهو قال كل حاجة خلاص, فمبحاولش تاني. صمتت سارة مؤيدة. منى: انا مبلوموش, هو عنده حق. سارة: ولا انا بصراحة, بس انا متفائلة خير ان شاء الله. منى: انتي عارفة المشكلة فين؟, ان انا مفهمتش وائل, يعني الفترة الي قضيتها معاه متخلنيش اتنبأ بتصرفاته, هو غامض كده على ادبه وهدوئه دا. سارة: يعني تفتكري ممكن يقول لاخوكي؟. منى: لا, مظنش, هو مش واطي, بس حتى لو حب يقوله ماهو عارف. سارة: قوليلي بصراحة يامنى , انتي زعلانة؟, يعني لو سابك هتزعلي؟؟. منى: .....اكيد, خطيبي برضه. سارة: حبتيه؟. منى: لأ,...بس مش عارفة ,من ساعة ماحسيت انه ممكن يسيبني ,وانا مش متخيلة ان ممكن ابعد عنه. سارة: وهو؟, حاسة انه بيحبك بجد؟. منى: معرفش, هو قالي بس معرفش برضة, بجد ولا مش بجد. سارة: بصي يا حبيبتي ,لو ليكي نصيب فيه هتاخديه ,ولو سبتو بعض ميت سنة. منى: ماشي يا ستي, مانتي زي معتز تمام. سارة: والله انتي لو امنتي بكده, هتتطمني بجد, ومحدش بياخد رزق حد. منى: منا عارفة, بس قلتلك ميت مرة الكلام غير التنفيذ, الموضوع متعب اوي ياسارة, انتي عشان برة الموضوع متعرفيش, الكلام النظري حاجة, والعملي حاجة تانية خااالص. سارة: ماشي ياعملي,......معرفتيش عرف منين؟. منى: اهو دا الي هيجنني, عرف منين؟؟؟, مين الي قاله؟, تفتكري يكون احمد؟. سارة: ممكن, مش بعيد عليه. منى: ويا تري عارف قد ايه عن الموضوع؟, ولو احمد ياتري قاله الحقيقة؟ ,ولا حور كالعادة؟. سارة: اهو دا عيبه بقي, انك تعرفي واحد يكون مش امين عليكي بالشكل دا, تبقي متوقعة منه أي حاجة. منى: يلا, الحمد لله على كل حال, انا هستنى رده ,والي ربنا يعمله هو الي هيكون. وصمتتا قليلا ,حتى وصلتا للمكان المنشود. سارة: هي قالتلك هتستني برة ,ولا هتعد؟. منى: قالت هتدخل. سارة: طيب. منى: اركني هنا , الراجل دا شكله طالع. صفت سارة السيارة واثناء نزول منى منها, توقفت قليلا امام السيارة التي بجانبها, ودارت حولها تتفحص الارقام. اغلقت سارة الباب وهي ممسكة بحقيبتها والمفتاح ,وتحدثت الي منى التي وقفت مشدوهة امام السيارة الاخري. سارة: مالك بلمتي قدام العربية ليه؟. منى: دي عربية احمد. اقبلت سارة تنظر معها في دهشة. سارة: بتهرجي. منى: هي والله, انا حافظة النمر. سارة: يعني احمد جوة؟؟؟, نمشي ولا نعمل ايه؟. منى: هي عربية باباه , ممكن ميكونش هو اصلا, وبعدين حتى لو هو , ايه يعني؟؟. سارة: ايوة كده خليكي قلبك جامد, طول مانتي ماشية صح , محدش له عندك حاجة. منى: يلا ندخل. ************** احمد: يا بنتي انتي مصممة تعرفي اختك ولا ايه؟. لينا: ايه يا ايمو ,معرفش اسلم عليك في الشغل يعني , as long as i`m here. احمد: هو انتي مسافرة امتى؟. لينا: اسبوع كده, الحر مش ممكن, انا عايزة اهرب من هنا باي طريقة, قلتلهم نسافر برة, مريم مرضيتش, قال ايه مينفعش تسيب الشغل دلوقتي فيه مشاكل,هنروح الساحل, نعمل ايه يعني. احمد: ماهو فعلا فيه مشاكل الفترة دي ,عشان الازمة انتي عارفة,بس دا ميمنعش يعني انكو تاخدوها وتخف علينا شوية. لينا: I don`t care,بس هي الي عاملة فيها business woman, بابا كان موافق الاول اني اسافر لوحدي بس عرف ان اصحابي مسافرين انجلند برضة ومرضيش, مبيحبهمش. احمد: مممممممم. لينا: مالك؟. احمد: يعني اصحابك دول؟, صبيان ولا بنات. لينا: بص, انا my best friends,تلاتة , ايمن, وارماند وفاتيما, فاتيما من اوكرانيا , وارماند من الstates, وايمن من مصر بس اهله كلهم في انجلند. احمد: والبيست فريندز بتوعك دول, بيست ازاي يعني؟. لينا: يعني بروح معاهم في كل حتة, وهما اصحابي يا ايمو؟؟,اصحابي. احمد: المفروض يكون ليهم حدود برضة. لينا: انت ايه؟, عايز تكون my boy friend, ولا ايه؟. احمد: امال انتي معتبراني ايه دلوقتي؟. لينا: you`r just afriend now. أ*جست فريند , دنا بسهر معاكي تقريبا كل يوم, يخرب بيت دماغك لينا: what??,did you think that we`re more than that??? احمد: افتكرت اني سبيشال عندك. لينا: of course, every friend of mine,بحس انه حاجة مختلفة عندي. احمد: بس يعني. قالت بضحك. لينا: ايه يا ايمو؟, بتحبني ولا ايه؟. قاطعهم صوت مريم, وهي تقترب. مريم: لينا , بتعملي ايه هنا؟. لينا: مستنياكي تخلصي. مريم: طيب , خدي المفتاح واسبقيني على العربية. لينا: ok, bye emo,see you. التفتت مريم لاحمد ,بعد ذهاب اختها. مريم: انت بقي اشتغالتها الجديدة؟. قال احمد بعدائية. احمد: انا حر, انتي تقدري تتحكمي في اختك, بس ان لا. قالت مريم في سخرية. مريم: انت فاكر اني خايفة على اختي منك؟؟؟, دانا ممكن اخاف عليك انت منها. احمد: انتي متعرفنيش بقي. مريم: انا ماليش دعوة بلينا, هي حرة في حياتها واختياراتها. احمد: يعني مش جاية تقوليلي ابعد عنها. مريم: انا جاية اقلك انك تاخد بالك من شغلك, وكلام موثوق منه, احنا بنقلل العمالة زي مانت شايف, وافتكر ان اول ناس هيخرجو من الشركة, المستهترين والمقصرين. بهت احمد ونظر اليها محاولا قراءة عينيها, هل هذا تهديد؟, لانه على علاقة بلينا , ام ان الامر حقيقي. احمد: ان شاء الله انا مش من المقصرين. مريم: هنشوف وانصرفت في هدوء كعادتها, بينما شعر احمد بالخوف على عمله المؤقت. ***************** ظلت منى طوال جلوسها, تبحث بعينيها في قلق. ميرنا: فيه ايه يابنتي؟, بتدوري على مين؟, روشتيني. سارة: احنا مقلنالكيش؟,اصل عربية احمد برة , ممكن يكون هنا. ميرنا: مش شرط, ممكن يكون في أي حتة تانية, وراكن هنا. سارة: او ممكن يكون باباه اصلا, وبعدين يعني هو لو شافك ايه الي هيحصل يعني؟, عادي يا بنتي. منى: معرفش انا متضايقة وخلاص. ميرنا: كلمتي وائل؟. منى: لا. ميرنا: ماتكلميه يا موني. منى: خايفة يقولي خلاص. ميرنا: اصل انا عارفة القلق دا, لما تبقي قاعدة مش عارفة فيه ايه؟, جربته في خالد ايام ما مازن وقع, وحش اوي. سارة: بس هي هتعمل ايه يعني؟, لازم تستنى. منى: بس وقوع البلا ولا انتظاره يا سارة, انتي متعرفيش ازاي تبقي قاعدة مستنية كل رنة تليفون, كل حاجة قلقاكي ,مش عارفة ترسي على بر,كل ثانية بتعدي عليكي بتتعبك زيادة, دا لو حب يستني اسبوع هكون انا مت منه خلاص. ميرنا: فاهماكي يا حبيبتي والله. منى: انا هكلمه النهاردة باليل , انا مش قادرة خلاص. ميرنا: اوعي يا هبلة, لحسن يتسرع وياخد قرار غلط, او يكون لسه مستقرش على رأي يرد عليكي رد مش حلو. منى: وبعدين بقي انا تعبت كده. ********************* اقترب احمد من سيارته مغادرا محل عمله, وهو يشعر بالقلق بعد مواجهته لمريم منذ دقائق, وشعر بشيء من الغضب, ان هذه الفتاة لا تفتأ تشعره بالعجز, انها تملك السلطة وتضع رأسه تحت قدمها, لقد كان هذا تهديدا مبطنا, اذن عليه ان يترك لينا. ولدى اقترابه من السيارة لمح منى, متوقفة بجانبها تنظر اليه بذعر, ومعها ميرنا وسارة, هدأت خطواته قليلا ,وابتسم في غضب, وهو ينظراليها, وتوقف امامها. احمد: منى؟؟, دا ايه الصدفة الجميلة دي؟. نظرت اليه منى في غضب عظيم. منى: انا عرفت انت عملت ايه؟, انت عايز مني ايه؟. احمد: هعوز منك ايه يا منى؟, قوليلي انتي. منى: معرفش, عايز ايه , استريحت دلوقتي لما عرف؟. احمد: مين دا الي عرف؟. منى: انا فعلا ندمانة على كل لحظة قضيتها معاك, انت طلعت بني ادم اناني, ومش امين , وانا غلطانة فعلا لو كنت حبيتك في يوم من الايام, انت متستحقش ان حد يحبك اصلا. احمد: فيه ايه يا منى؟, انا معملتش حاجة. شعرت منى برغبة في افراغ كل غضبها في احد, وشعرت بالانفعال والكلام يخرج بالدموع من عينيها. منى: انت لو كنت حبيتني مرة واحدة في حياتك, مكنتش تفكر تأذيني, مكنتش هتجرحني بالشكل دا, عشان الي بيحب حد مبيجرحوش, وانا عمري ما شفت منك غير كل تعب وقرف واذية, قولي انت استفدت ايه لما قلتله, لو كنت فاكر اني كده هرجعلك تبقي غلطان,انا لو كان لسه في قلبي ليك حاجة, بعد الي انت عملته دا, خلاص , معادش عندي ليك حتى الكلام, يلا يا سارة. وركبت السيارة في عنف, واحمد يهتف في دهشة. احمد: هو مين دا الي قلتله؟, وائل؟؟, والله العظيم ماقلتله حاجة. قالت قبل ان تنطلق سارة . منى: انت فاكرني هبلة ولسه هصدقك, منى بتاعة زمان راحت يا احمد , ومعادش ليك أي تأثير عليها. وانطلقت سارة في سرعة مبتعدة عنه, بينما تسمر احمد محدقا في السيارة, وهو يشعر بمزيج من الغضب والدهشة, والذعر. أ*انا كنت ناقصك يا منى مانت اشتغالة النهاردة, كل واحدة تستلمك تهزأك شوية بس انا مقلتش لوائل فعلا حد غيرك عملها, قشطة برضه ,المهم مني اتسلمت تفتكر هيسيبها ياريت بس هي لسه لابسه الدبلة بس اتعصبت عليك, يعني خلاص الموضوع مش هياخد وقت ,وهتلاقيها فاضية تاني , وترجعلك زاحفة على رجليها
__________________
|
#209
|
||||
|
||||
على العموم قصة جميلة
بس انا مكنش عندى صبر ودورت عليها وقريتها كلها
__________________
NO SAFTEY FOR HUMANS
SHREEF SHOMAN د خ و ل م ت ق ط ع |
#210
|
||||
|
||||
انا نفسي اعرف نهاية القصة ديه بجد .. قولوا يارب....
__________________
مصرية و افتخر
|
العلامات المرجعية |
|
|