اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 18-10-2009, 11:43 PM
الصورة الرمزية Mr.Trueman
Mr.Trueman Mr.Trueman غير متواجد حالياً
معلم اللغة الانجليزية

Mr.Trueman is on a distinguished road

لا ولا يهمك بس انا بجد مش فاهم حضرتك تقصدى ايه؟
قديم 18-10-2009, 11:51 PM
الصورة الرمزية ranad2003
ranad2003 ranad2003 غير متواجد حالياً
عضو فعال

ranad2003 is on a distinguished road

يعنى الامتحان دة طلع شكلة سورى ع كلام اللى بيدربونا
قديم 19-10-2009, 12:51 AM
مونى عزمى مونى عزمى غير متواجد حالياً
مدرسة العلوم

مونى عزمى is on a distinguished road

انا عندى حاجات مجمعاها من رمضان فى التربوى والعربى ومعظم التخصصات بس للاسف مش عارفة تترفع اذاى على المنتدى وعلى فكرة مش الروابط اللى محملة من عليها ارجو توضيح الطريقة وانا ارفعها وليكن طريقة وضعها فى المرفقات
قديم 19-10-2009, 08:45 AM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

السلام عليكم
الرابط دة عليه حاجات مهمه جدا بجد
هتستفيدوا على فكرة دة رابط كنت منزلاة من زمان الى عملة قبل كده هو هو

http://www.4shared.com/file/10672816.../__online.html
قديم 19-10-2009, 03:32 PM
الصورة الرمزية متعاقد مظلوم
متعاقد مظلوم متعاقد مظلوم غير متواجد حالياً
عضو جديد

متعاقد مظلوم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranad2003 مشاهدة المشاركة
اسكت نفس المشكلة اللى عندى انا تربية عام والعقد جالى وانا فى مدرسة ابتدائى ودلوقتى بقيت اعدادى عارف تعرف من الكود اللى مكتوب الايصال بتاع الاكاديمية

يعني ايه يا انسة دينا كلامك (( دلوقتي بقيت اعدادي )) يعني لقيتي الاكاديمية غيرت الكود عشان تمتحني اعدادي ولا هتمتحني ابتدائي زي العقد ولا ايه مش فاهم ممكن توضيح
مع الشكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
قديم 19-10-2009, 03:58 PM
مونى عزمى مونى عزمى غير متواجد حالياً
مدرسة العلوم

مونى عزمى is on a distinguished road

من خلال الوصل اللى استلمتة من الاكاديمية بيتحدد دخولك اى مرحلة تعليمية وكمان اسئلة التخصص اكيد هتبقى فى مادتك الاصلية بغض النظر عن عملك فى المرحلة الابتدائية لانهم وهم بيضعوا بياناتك بينظروا الى المؤهل
قديم 19-10-2009, 06:18 PM
الصورة الرمزية المتعاقد المطحون
المتعاقد المطحون المتعاقد المطحون غير متواجد حالياً
عضو جديد

المتعاقد المطحون is on a distinguished road

يا جماعه اللي متابع من الازهر هانعمل ايه بخصوص الدبلومه دلوقتي كليات التربيه قفلت ابواب التقديم واحنا لسه عارفين حكاية الدبلومه دي عاوزين نتحرك كده هايضيع حقنا في الكادر السنه دي واللي بعدها والكادر معناه التثبيت يلا كلنا نبعت فاكسات علي الاقل يفتحو باب التقديم للدبلومه ولو اسبوع ده اقل حاجه
هما كده حطونا قدام الامر الواقع اللي عاجبه عاجبه واللي مش عاجبه يتفلا احنا مش قليلين بس مانمش في الخط وعاوزين من الاخوة الاعضاء يساعدونا
انا بعت 6 فاكسات ل6 جهات مختلفه ربنا يسهل بس لازم نتحد
قديم 19-10-2009, 10:23 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مونى عزمى مشاهدة المشاركة
من خلال الوصل اللى استلمتة من الاكاديمية بيتحدد دخولك اى مرحلة تعليمية وكمان اسئلة التخصص اكيد هتبقى فى مادتك الاصلية بغض النظر عن عملك فى المرحلة الابتدائية لانهم وهم بيضعوا بياناتك بينظروا الى المؤهل

بصراحة انا مش فاهم الكلام ده يعنى ايه انا معلم فصل وده تخصصى فى تعاقد الابتدائى وفى المؤهل انا تربية فرنسى يعنى همتحن ايه بالظبط وعدين انا النهارده حاولت اغير تخصصى اللى فى النت من مدرس فصل لمدرس لغة فرنسية مفيش واحد فى الادارة التعليمية راضى يوافق لى على كده ولا حد راضى يمضى على الطلب بتاعى مش عارف اعمل ايه وهمتحن ايه بالظبط ياريت لو فيه حدعنده حل لتغغير تخصصى ااو يكون مر بالظروف دى يقولى عمل ايه ولكم الف شكر
قديم 19-10-2009, 11:20 PM
ياسر حمدان ياسر حمدان غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ياسر حمدان is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسيو عاطف مشاهدة المشاركة

بصراحة انا مش فاهم الكلام ده يعنى ايه انا معلم فصل وده تخصصى فى تعاقد الابتدائى وفى المؤهل انا تربية فرنسى يعنى همتحن ايه بالظبط وعدين انا النهارده حاولت اغير تخصصى اللى فى النت من مدرس فصل لمدرس لغة فرنسية مفيش واحد فى الادارة التعليمية راضى يوافق لى على كده ولا حد راضى يمضى على الطلب بتاعى مش عارف اعمل ايه وهمتحن ايه بالظبط ياريت لو فيه حدعنده حل لتغغير تخصصى ااو يكون مر بالظروف دى يقولى عمل ايه ولكم الف شكر

أخي مسيو عاطف
صور جواب النقل من الابتدائي الى الثانوي واختمه صورة طبق الاصل وسلمه لقسم الاحصاء التابع للادارة التعليمية
،و سوف يغيروا لك البيانات الالكترونية الخاصة بك
لانه من الطبيعي ان تحذف بياناتك من المدرسة الابتدائية التي كنت تعمل فيها مدرس فصل
وتضاف الى بيانات المدرسة الثانوية الالكترونية ،مدرس لغة فرنسية ..
هو الموضوع ده ممكن مع كسل الموظفين يأخذ وقت ، لكن حاول فيه حتى تستعجله
وتأكد أن موظفي الاحصاء هم المعنيون في هذا الموضوع ( يعني خليك وراءهم )
وسامحني لو قولت لك شوفهم عايزين ايه لانك اكيد عارف الموظفين في مصر ماشيين ازاي
قديم 19-10-2009, 11:32 PM
أ/ هشام العيسوى أ/ هشام العيسوى غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

أ/ هشام العيسوى is on a distinguished road

لازم تنسق مع زملائك
وتضع صيغة واحدة
وارقام الفاكسات عشان اوصلها لزملائى فى المعهد عشان تكون شكوى جماعية وليست شكاوى فردية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتعاقد المطحون مشاهدة المشاركة
يا جماعه اللي متابع من الازهر هانعمل ايه بخصوص الدبلومه دلوقتي كليات التربيه قفلت ابواب التقديم واحنا لسه عارفين حكاية الدبلومه دي عاوزين نتحرك كده هايضيع حقنا في الكادر السنه دي واللي بعدها والكادر معناه التثبيت يلا كلنا نبعت فاكسات علي الاقل يفتحو باب التقديم للدبلومه ولو اسبوع ده اقل حاجه
هما كده حطونا قدام الامر الواقع اللي عاجبه عاجبه واللي مش عاجبه يتفلا احنا مش قليلين بس مانمش في الخط وعاوزين من الاخوة الاعضاء يساعدونا
انا بعت 6 فاكسات ل6 جهات مختلفه ربنا يسهل بس لازم نتحد
قديم 20-10-2009, 12:01 PM
Noga83 Noga83 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Noga83 is on a distinguished road

ياجماعة حكاية العك التعليمي دي مش مقتصرة على مكان معين زي مسيو عاطف ودينا وكمان انا كلنا مش في اماكنا بس اتحداكم حد يكون في ورطتي انا تربية عاااااااااااااااااااام انجليزي اشتغلت في بداية التعاقد في مدرسة ثانوي انجليزي طبعا جه بقي اصحاب النفوس الخبيثة واستكتروا علينا ازاي تعاقد ويشتغلوا ثانوي وبعد نهاية الترم اتحولت تعاقدات الانجليزي كلها لمدرس فصل وبقيت تخصص مدرس فصل وتعرفوا بشتغل ايه دلوقتي مدرسة علوم بيسدوا بيا عجز طبعا في الابتدائي ماهي هيصة اللى عايز يضحك من حقه انا بضحك على حالي كل يوم عادي يعني الفرخة ولا البيضة انا فضلت افكر همتحن انجليزي ولا مدرس فصل ولا كوسه لغاية لما طلعت الاستمارة من على النت ولقيت مادة التخصص مدرس فصل قلت حسبي الله ونعم الوكيل وللاسف لو فيه تثبيت هبقي طول عمري على كده وحسبي الله ونعم الوكيل في اللى ظلمونا كلنا ومنه لله وزير العك التعليمي ومحدش يزعل كلنا في نفس الوضع الامن رحم ربي واللى والدته داعياله .
قديم 20-10-2009, 01:28 PM
أبوطالب82 أبوطالب82 غير متواجد حالياً
عضو فعال

أبوطالب82 is on a distinguished road

واستثنى الجمل المعلمين المتقدمين للاختبار، ووصل عددهم إلى الآن 65 ألف معلم مساعد، مع شرط الحصول على مؤهل تربوى، على أن يحصلوا على دبلومة تربوية مدتها عام بعد تعيينهم معلمين، وذلك بأسلوب "التعلم عن بعد داخل كليات التربية بالجامعات المصرية
حد فاهم حاجة؟
قديم 20-10-2009, 01:30 PM
العرسى العرسى غير متواجد حالياً
عضو جديد

العرسى is on a distinguished road
Neww1qw1

80 ألف معلم يخوضون اختبار "التعيين" نهاية أكتوبر

الثلاثاء، 20 أكتوبر 2009 - 12:54

د.يسرى الجمل وزير التربية والتعليم
كتب حاتم سالم
حدد د.يسرى الجمل وزير التربية والتعليم آخر شهر أكتوبر الجارى موعداً لإجراء اختبارات تعيين 80 ألف معلم مساعد، مر عام على تعاقدهم مع الوزارة فى وظيفة "معلم"، وأوضح الجمل، فى تصريحات صحفية، أن الناجحين فى الاختبارات يحق لهم التقدم فى امتحانات كادر المعلمين المقبلة.

واستثنى الجمل المعلمين المتقدمين للاختبار، ووصل عددهم إلى الآن 65 ألف معلم مساعد، مع شرط الحصول على مؤهل تربوى، على أن يحصلوا على دبلومة تربوية مدتها عام بعد تعيينهم معلمين، وذلك بأسلوب "التعلم عن بعد داخل كليات التربية بالجامعات المصرية".

واكتفى الجمل بتحديد ثلاثة شروط يجب توافرها فى المتقدمين فى وظيفة معلم، وهى الحصول على شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الآلى وقضاء عام كامل كمعلم مساعد، ثم اجتياز اختبارات آخر الشهر فى أربع مواد، وهى مهارات حفظ اللغة العربية والكفاءة التربوية ومادة التخصص والمهارات الأساسية فى اللغة الإنجليزية، ليحصل بعدها من تخطى الاختبار من المعلمين المساعدين على رخصة مهنة التدريس.

وأوضح الجمل أن الوزارة ستتعاقد مع 80 ألف معلم مساعد جديد بمجرد الانتهاء من إعلان تسكين الناجحين فى اختبار آخر الشهر على درجة معلم، وقال إنه "مع نهاية كل عام سنتعاقد مع معلمين مساعدين لنملأ الفراغ الذى سيحدثه انتقال ترقية المعلمين المساعدين إلى درجة معلمين".

قديم 20-10-2009, 02:05 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوطالب82 مشاهدة المشاركة
واستثنى الجمل المعلمين المتقدمين للاختبار، ووصل عددهم إلى الآن 65 ألف معلم مساعد، مع شرط الحصول على مؤهل تربوى، على أن يحصلوا على دبلومة تربوية مدتها عام بعد تعيينهم معلمين، وذلك بأسلوب "التعلم عن بعد داخل كليات التربية بالجامعات المصرية
حد فاهم حاجة؟

والله ما حد فاهم حاجه من الوزير الاهبل اللى هو اصلا مش فاهم حاجه
قديم 20-10-2009, 02:09 PM
عضو جديد

لو لم اكن مصريا لارتحت نفسيا

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
تثبيت ، المتعاقدين ، حملة