اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 16-10-2009, 05:05 PM
last_net last_net غير متواجد حالياً
موقوف

last_net is on a distinguished road

عاوز اعرف يا جماعه التعيين الدائم زى ما قالوة فى الجرايد بلسان مدير الاكاديمية هو هو التثبيت ولاا فيه فرق ولو كان فيه فرق ياريت التوضيحوخصوصا الاجازة بدون مرتب
قديم 16-10-2009, 06:30 PM
الصورة الرمزية عمروالشبراوي
عمروالشبراوي عمروالشبراوي غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمروالشبراوي is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بجد احنا نفسنا فس دا كلنامن زمان عشان نعمل حاجه اساسا هي من حقنا وحتي نتخلص من بطش المدريرين لنا نحن المتعاقدين
بس نا وزملائي في المدرسه عايزين نمشي علي مسيراتكم بس ازاي لازم نوضع خطه ونمشي عليها كلنا من فضلكم اخبروني ماذا ستفعلوا وانا علي استعداد اجيب ليك توقيعات من زملائي في ادارة لقناطر الخيريه لان بجد احنا مطحونين اوي اوي ومظلومين ودا رقيمي ارجو ابلاغي بالجديد من فضلكم 0104239200
قديم 16-10-2009, 08:53 PM
الصورة الرمزية ranad2003
ranad2003 ranad2003 غير متواجد حالياً
عضو فعال

ranad2003 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروالشبراوي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بجد احنا نفسنا فس دا كلنامن زمان عشان نعمل حاجه اساسا هي من حقنا وحتي نتخلص من بطش المدريرين لنا نحن المتعاقدين
بس نا وزملائي في المدرسه عايزين نمشي علي مسيراتكم بس ازاي لازم نوضع خطه ونمشي عليها كلنا من فضلكم اخبروني ماذا ستفعلوا وانا علي استعداد اجيب ليك توقيعات من زملائي في ادارة لقناطر الخيريه لان بجد احنا مطحونين اوي اوي ومظلومين ودا رقيمي ارجو ابلاغي بالجديد من فضلكم 0104239200

اهلا بيك مستر عمرو عضو بينا وكل اللى مطلوب من حضرتك تكلم محاميين المركز المصرى للحق فى التعليم علشان تعرف ازاى خطوات التوكيل
قديم 16-10-2009, 08:54 PM
الصورة الرمزية ranad2003
عضو فعال

[quote=last_net;1684040]عاوز اعرف يا جماعه التعيين الدائم زى ما قالوة فى الجرايد بلسان مدير الاكاديمية هو هو التثبيت ولاا فيه فرق ولو كان فيه فرق ياريت التوضيحوخصوصا الاجازة بدون مرتب[/quote]

اة والله انا دى اهم حاجة بالنسبالى ونفسى اتثبت علشان احصل ع الميزة دى بسسس
قديم 16-10-2009, 08:56 PM
الصورة الرمزية ranad2003
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم مصطفي سيد مشاهدة المشاركة
ياجماعه انتوا بتتكلموا في ايه اصلا حاميها حراميها واذا كان رب البيت بالدف ضارب ........... كملوا بقي يعنى اساسا فلوسنا بيقرفونا على مايصرفوها وكمان مش عاجب لا بيخصموا على طول وكله في بطن المشايخ صدقونى سيبوا الازهر هوا اللى محتاج لمدرسين ولو حسوا ان الحصيلة قلت هينفذوا كل طلباتنا ده مرتبات التربية والتعليم للمتعاقدين وصلت 450 غير البدلات يعنى احنا نشحت احسن

مين اللى قالك يا مريم ان مرتبات التربية والتعليم 450 دول خدعوكى احنا مرتبنا اقل من كدة 100 جنية
قديم 16-10-2009, 10:01 PM
الصورة الرمزية المتعاقد المطحون
المتعاقد المطحون المتعاقد المطحون غير متواجد حالياً
عضو جديد

المتعاقد المطحون is on a distinguished road

انابقي حكايتي تضحك انا خريجة كلية دراسات انسانيه شعبة الطفوله بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف (مش مهم
اعمل مدرسة قران ذهبت يوم الخميس اقدم اوراقي لقيت بيقوله بناخد بس من الدراسات الانسانيه شعبة تربيه
طيب يا جماعه انا نزلت تربيه عملي سنتين ودرست كل مواد التربوي اللي بيقولو عليها طب اخد التربوي ليه مفيش فايده هو كدة وخلاص واللي مش عاجبه يتفلأ
طلعت لوكيل الوزاره والمدير العام وكل المسؤلين محدش فاهم حاجه اهو كده هو منشور
يعني انا راضيه زمتكم علشان ورقه اعيد سنتين من عمري ادرس حاجه درستها واخدت في المواد دي امتياز بالله عليكم اللي عنده حل لمشكلتي يقول.
وبالمناسبه اللي يضحك اكتر لا ده يشل ان التقديم للتربوي دي اتقفل ومعدش ينفع حد يقولي اعمل ايه اقدم فين وايه هو التعليم المفتوح ده واقدم ازاي انتم تعرفواكتر منا حد يدلنا(فالله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه)
وايه نمرة الاكادميه انا حاسه اني هايجرالي حاجه انا كنت هاتشل
اللي يعرف حاجه يرد عليا بسرعه الحق اعمل حاجه
قديم 16-10-2009, 10:26 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

الاخوة الافاضل زملائى المتعاقدين زى ما قال الوزير الجمل ان لينا امتحانات فى الشهر ده وكنت طرحت السؤال ده (هو احنا هنمتحن ايه بالظبط حد يعرف اى حاجة عن الاسئلة ونظامها ) وللاسف مفيش واحد رد عليا الظاهر ان كل واحد بيدور على التثبيت وبس مع انه مش هيحصل الا لما نمتحن وننجح ومش عارفين حتى اى حاجة عن نوع الاسئلة دى ............ياللا ادور فى مكان تانى بقى
قديم 16-10-2009, 10:33 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

على فكرة انا نسيت اقولكم انى بدات اخد حاجة من حقوقى وهى انى جالى امر ندب كلى من الابتدائى للمرحلة الثانوية وهدرس تخصصى مدرس لغة فرنسية وان شاء الله تكون دى بشرة خير لينا كلنا ويارب التثبيت لجميع المتعاقدين قولوا آمين
قديم 16-10-2009, 10:47 PM
AHMMD AHMMD غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AHMMD is on a distinguished road

والله يامسيو عاطف عندك حق
المفروض نعرف هانمتحن في ايه دا اذا كان اصلا حد من المسئولين في الازهر يعرف
ولو سمحت اذا عرفت حاجة تعرفنا

الرد الرائع علي شيخ الازهر
http://www.anasalafy.com/play.php?catsmktba=12470
استمع للخطبة عندك عي يمين علامة التحميل الخضراء
قديم 16-10-2009, 11:28 PM
ياسر حمدان ياسر حمدان غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ياسر حمدان is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسيو عاطف مشاهدة المشاركة
على فكرة انا نسيت اقولكم انى بدات اخد حاجة من حقوقى وهى انى جالى امر ندب كلى من الابتدائى للمرحلة الثانوية وهدرس تخصصى مدرس لغة فرنسية وان شاء الله تكون دى بشرة خير لينا كلنا ويارب التثبيت لجميع المتعاقدين قولوا آمين

أخي مسيو عاطف اولا الف مبروك انك هدرس مادتك وهي اللغة الفرنسية
والحمد لله ان ربنا رحمك من تدريس مواد الابتدائي لانك اكيد كنت حاسس انك بدرس كده وخلاص

بالنسبة للامتحانات في الاكاديمية هي امتحنات تثبيت ان شاء الله وهي تتكون من اربعة أشياء
( مهارات اللغة عربيه - عامة - و مهارات لغة انجليزية - عامة ايضا- ومهارات تربوية ومادة تخصصك )

وعلى فكرة سمعت أمس ان المتعاقدين لسنة 2006 ، و2007 ، و 2008 هيحصلوا على الكادر بدون اختبارات
يعني أعفونا من اختبارات الكادر وهيبدأوا يدربوا تعاقدات 2009 في الاكاديمية بخصوص الكادر
وربنا يوفقنا جميعا
قديم 17-10-2009, 01:05 AM
الصورة الرمزية ranad2003
عضو فعال

ربنا يكرمك مسيو عاطف وانا بردة السنة دى الحمد لله انتدبت من الابتدائى لللاعدادى وربنا ييسر الحال
قديم 17-10-2009, 01:14 AM
المؤمنه بالله المؤمنه بالله غير متواجد حالياً
عضو فعال

المؤمنه بالله is on a distinguished road
Impp

[quote=ياسر حمدان;1684853]أخي مسيو عاطف اولا الف مبروك انك هدرس مادتك وهي اللغة الفرنسية
والحمد لله ان ربنا رحمك من تدريس مواد الابتدائي لانك اكيد كنت حاسس انك بدرس كده وخلاص

بالنسبة للامتحانات في الاكاديمية هي امتحنات تثبيت ان شاء الله وهي تتكون من اربعة أشياء
( مهارات اللغة عربيه - عامة - و مهارات لغة انجليزية - عامة ايضا- ومهارات تربوية ومادة تخصصك )

وعلى فكرة سمعت أمس ان المتعاقدين لسنة 2006 ، و2007 ، و 2008 هيحصلوا على الكادر بدون اختبارات
يعني أعفونا من اختبارات الكادر وهيبدأوا يدربوا تعاقدات 2009 في الاكاديمية بخصوص الكادر
وربنا يوفقنا جميعا[/q

على فكره ان الاكاديميه من شروط الترقيه وياريت تقراءوا قانون الكادر كويس يعنى الترقيه شرطها الامتحان وطبعا عند التثبيت انت هتترقى من معلم مساعد لمعلم يعنى داخلين داخلين
قديم 17-10-2009, 02:21 AM
الصورة الرمزية ranad2003
عضو فعال

اعتصامات واحتجاجات وإضراب عن العمل فى ٥ محافظات

كتب حمدى جمعة وهانى عبدالرحمن وممدوح عرفة وأحمد على ومصباح الحجر وعبدالله العرينى وسامح غيث ١٦/ ١٠/ ٢٠٠٩

جانب من احتجاجات المدرسين أمام مديرية التربية والتعليم فى بورسعيد

اعتصم نحو ٢٥٠ مدرساً من المتعاقدين بالمكافأة فى بورسعيد، أمس، أمام مبنى مديرية التربية والتعليم بالمحافظة، وامتنعوا عن الذهاب للمدارس الموزعين عليها فى قرى جنوب وغرب بورسعيد.

أشار المدرسون إلى أنهم تعاقدوا مع مديرية التربية والتعليم ببورسعيد للعمل كمدرسين بمؤهلات تربوية، وتم توزيعهم على مدارس بحر البقر وأم خلف والكاب والجرابعة والمناصرة، خارج بورسعيد بمسافات من ٢٠ إلى ٤٠ كيلومتراً، بدعوى وجود عجز بهذه المدارس على أن يتم نقلهم إلى مدارس بورسعيد عند تعيين دفعات جديدة من المدرسين.

وهو ما لم يحدث وأوضحوا أنهم فوجئوا، هذا العام، بتعيين مدرسين جدد وتوزيعهم على مدارس بورسعيد بينما استمروا هم بمدارس الجنوب والغرب.

قال المهندس إبراهيم عبدالمجيد، وكيل وزارة التربية والتعليم ببورسعيد، إنه تسلم العمل بالمديرية منذ شهر واحد فقط، متعهداً بتسوية هذه المشكلة ونقل المدرسين الأقدم فى التعاقد إلى داخل بورسعيد.

http://www.almasry-alyoum.com/articl...2&IssueID=1560
قديم 17-10-2009, 05:34 AM
الصورة الرمزية gana_masr
gana_masr gana_masr غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

gana_masr is on a distinguished road
News2 تظاهر 350 متعاقدا بمدارس ببورسعيد

تظاهر يوم، الخميس، 350 متعاقدا بمدارس قرى بحر البقر أمام مديرية التربية والتعليم ببورسعيد الذين تم التعاقد معهم للعمل بالمناطق النائية لقرى الجنوب منذ 2005 حتى 2009، على أن يتم نقلهم للعمل بمدارس بورسعيد خلال زيادة العقود من قبل وزارة التربية والتعليم، ولكن لم تف المديرية بوعدها، رغم حصول بعض المتظاهرين على تقديرات امتياز مع مرتبة الشرف فى تخصصاتهم ومن بينهم حملة الماجستير.

فوجئ المتعاقدون بعد خمس سنوات "هى مدة التعاقد" بأن هناك عقودا تصل إلى 1200 عقدا محليا تم التوقيع عليها منذ 1 / 10 /2009، وتم توزيعها حسب الأهواء الشخصية والمجاملات، وتم تعيين أصحابها داخل المحافظة، ثم فوجئوا مرة أخرى برفض أبناء الصفوة من المعينين بعقود وزارية العمل خارج بورسعيد.

استنكر المتعاقدون قيام مدير مدرسة الرضوان بقرية بحر البقر بإخراج آلة حادة لتهديدهم وإجبارهم على ركوب السيارة المخصصة لنقلهم للعمل بمدارس بحر البقر، الأمر الذى جعلهم يتركون العمل ويتوجهون للتظاهر أمام مديرية التعليم اعتراضا على تصرف مدير المدرسة، فى أنه الذى قد تدخل فيه النائب الحسينى أبو قمر، عضو مجلس الشعب، لتهدئة المتظاهرين ووعد بحل أزمتهم خلال أسبوعين
قديم 17-10-2009, 04:35 PM
مونى عزمى مونى عزمى غير متواجد حالياً
مدرسة العلوم

مونى عزمى is on a distinguished road
افتراضي سلام عليكم

اسالى عن التعليم المفتوح فى جامعة القاهرة وخدى فية سنة واحدة تربوى والامتحان القادم فى الاكاديمية ان شاء الله تلحقى تقدمى فى الاكاديمية. وكمان حاجة تعرفيها ان العقد معلم مساعد نهايتة فى اول شهر 7 القادم وهيجددوا سنة واحدة فقط بعد ذلك خلالها تكونى دخلت لامتحان الاكاديمية واخذتى شهادة الصلاحية بعدها العقد يتفسخ الا اذا تم تجديدة من الوزير شخصيا.

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
تثبيت ، المتعاقدين ، حملة