اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-02-2013, 03:52 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو
حسن زيرو حسن زيرو غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة المنصورة

حسن زيرو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng khaled zakareya مشاهدة المشاركة
أولا : شكرا لمارك على النصايح الجامده دى فعلا كلام سليم 100%

ثانيا : أخبار الرياضه معاكم إيه يا بتوع ثانوى
أعتقد إن الناس خلصت أغلب الفروع وأعتقد إللى ناقص هى الديناميكا و الفراغيه لأغلب الناس يعنى

طيب إيه الأخبار ... طبعا أسهل فرعين تكامل وجبر واستاتيكا نوعا ما كويسه
ممكن إللى يكون مغلس هى الديناميكا
بس على فكره الديناميكا مش حتبقى سهله غير لما تفنشوا المنهج خالص لغايه ما تأخدوا طاقه الوضع والحركه وكده يبقى باى باى ديناميكا وساعتها حتحسوا بمتعه الديناميكا فعلا

ثالثا : فيه حاجات مهمه كده كنت بعملها
_ الميكانيكا ( إستاتيكا + ديناميكا ) :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل (( مهم جدا )) ثم الإمتحانات ثم ال 20 إن شاء الله

_ التفاضل والتكامل :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل بس فيه ملاحظه : كتاب الدليل حلو فى النهايات والاشتقاق ومعادله المماس و العمودى والقيم العظمى والصغرى المحليه والمطلقه نيجى بقى لـ ( تطبيقات القيم العظمى والصغرى المحليه والمعدلات الزمنيه المرتبطه ) دول فى كتاب الدليل مسائلهم صعبه جدا يعنى او تحس انها مفتلعه زياده عن اللزوم (( نظام تعقيد )) نوعا ما
التكامل من الدليل كان حلو جدا ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

_ الجبر وىالفراغيه :: الجبر : ملهوش أى لازمه من كتاب المدرسه مسائل مش بتيجى خالص فى الامتحانات وكذلك فى الدليل إنما الفراغيه : كتاب المدرسه جميل جدا فيها والدليل برده فيه بعض المسائل الجميله وخصوصا المسأله الاخيره فى الامتحان غالبا ما بتيجى من الدليل ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

فيه بقى بعض الامتحانات فى اخر كتب المدرسه فى ال فروع كلها دول حلوهم فيهم افكار حلوه نوعا وكويسه يا ريت تبقوا تحلوهم وبرده فى الدليل فيه امتحانات من ورا كويسين جدا برده

إللى برده عايز أوصله هو إن : كتاب المدرسه مينفعش يتساب فى بعض الفروع وكذلك الامتحانات مهمه جدا جدا جدا لان فيه افكار مش حتقابلوها غير وانتوا بتحلوا امتحانات (( دور أول ودور تانى )) وخاصه من 2006 لــ 2012

*** فيه برده كتاب اسمه 100% ده بيحل اسئله كتاب المدرسه كلها على كل درس فى كل الفروع وبيحل المسائل الصعبه اللى فى الدليل . بس فيه عيب : ساعات كتير بيحل غلط يعنى يتلغبط فى رقم يكتب رقم غلط من المسأله وكده يعنى لكن حالل كل المسائل من المدرسه وبعض الافكار الصعبه من الدليل ***

أحيانا كتاب الدليل بيبقى فيه غلطات فى الاجابات من ورا ... فعشان متعانوش نفس معاناتى وكنت بشد فى شعرى لما احل مسائل سهله ويطلع هما إللى غلطانين فى الحل مش أنا فدى كانت من أكتر الحاجات إللى بعانى منها فانتوا بتحلوا طلع الناتج مش هو إتأكد من المستر أو من أى حد بيحل عشان الحاله النفسيه والثقه فى النفس متقلش وبنكون إحنا الصح إن شاء الله

وآسف على الإطاله

نصائح جميلة جدا يابشمهندس

قديم 22-02-2013, 04:11 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

اقتباس:
أولا : شكرا لمارك على النصايح الجامده دى فعلا كلام سليم 100%

ثانيا : أخبار الرياضه معاكم إيه يا بتوع ثانوى
أعتقد إن الناس خلصت أغلب الفروع وأعتقد إللى ناقص هى الديناميكا و الفراغيه لأغلب الناس يعنى

طيب إيه الأخبار ... طبعا أسهل فرعين تكامل وجبر واستاتيكا نوعا ما كويسه
ممكن إللى يكون مغلس هى الديناميكا
بس على فكره الديناميكا مش حتبقى سهله غير لما تفنشوا المنهج خالص لغايه ما تأخدوا طاقه الوضع والحركه وكده يبقى باى باى ديناميكا وساعتها حتحسوا بمتعه الديناميكا فعلا

ثالثا : فيه حاجات مهمه كده كنت بعملها
_ الميكانيكا ( إستاتيكا + ديناميكا ) :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل (( مهم جدا )) ثم الإمتحانات ثم ال 20 إن شاء الله

_ التفاضل والتكامل :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل بس فيه ملاحظه : كتاب الدليل حلو فى النهايات والاشتقاق ومعادله المماس و العمودى والقيم العظمى والصغرى المحليه والمطلقه نيجى بقى لـ ( تطبيقات القيم العظمى والصغرى المحليه والمعدلات الزمنيه المرتبطه ) دول فى كتاب الدليل مسائلهم صعبه جدا يعنى او تحس انها مفتلعه زياده عن اللزوم (( نظام تعقيد )) نوعا ما
التكامل من الدليل كان حلو جدا ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

_ الجبر وىالفراغيه :: الجبر : ملهوش أى لازمه من كتاب المدرسه مسائل مش بتيجى خالص فى الامتحانات وكذلك فى الدليل إنما الفراغيه : كتاب المدرسه جميل جدا فيها والدليل برده فيه بعض المسائل الجميله وخصوصا المسأله الاخيره فى الامتحان غالبا ما بتيجى من الدليل ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

فيه بقى بعض الامتحانات فى اخر كتب المدرسه فى ال فروع كلها دول حلوهم فيهم افكار حلوه نوعا وكويسه يا ريت تبقوا تحلوهم وبرده فى الدليل فيه امتحانات من ورا كويسين جدا برده

إللى برده عايز أوصله هو إن : كتاب المدرسه مينفعش يتساب فى بعض الفروع وكذلك الامتحانات مهمه جدا جدا جدا لان فيه افكار مش حتقابلوها غير وانتوا بتحلوا امتحانات (( دور أول ودور تانى )) وخاصه من 2006 لــ 2012

*** فيه برده كتاب اسمه 100% ده بيحل اسئله كتاب المدرسه كلها على كل درس فى كل الفروع وبيحل المسائل الصعبه اللى فى الدليل . بس فيه عيب : ساعات كتير بيحل غلط يعنى يتلغبط فى رقم يكتب رقم غلط من المسأله وكده يعنى لكن حالل كل المسائل من المدرسه وبعض الافكار الصعبه من الدليل ***

أحيانا كتاب الدليل بيبقى فيه غلطات فى الاجابات من ورا ... فعشان متعانوش نفس معاناتى وكنت بشد فى شعرى لما احل مسائل سهله ويطلع هما إللى غلطانين فى الحل مش أنا فدى كانت من أكتر الحاجات إللى بعانى منها فانتوا بتحلوا طلع الناتج مش هو إتأكد من المستر أو من أى حد بيحل عشان الحاله النفسيه والثقه فى النفس متقلش وبنكون إحنا الصح إن شاء الله

وآسف على الإطاله

ثانكس ياهندسه

فعلا نصائح مفيده بس انا عندي مشكله اني معنديش وقت احل فيه دليل التقويم دلوقت انا يدوب بحل كتاب المدرسه

ممكن في المراجعه؟
قديم 22-02-2013, 04:17 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bright stars مشاهدة المشاركة
ثانكس ياهندسه

فعلا نصائح مفيده بس انا عندي مشكله اني معنديش وقت احل فيه دليل التقويم دلوقت انا يدوب بحل كتاب المدرسه

ممكن في المراجعه؟
طب إنتى بدأتى تحلى إمتحانات من دلوقتى ولا سايباها خالص
نصيحه لو مبدأتيش تحلى لازم تبدأى من اناهرده تحلى مسائل على إللى انتى بتاخديه
طب ليه بقولك كده ؟
عشان لما تحلى حتقابلك بعض الافكار الصعبه او اللى موردتش عليكى أو اللى كنتى ناسياها فلما تحلى حتعرفيها وتكتبيها فى اسكتش بحلها طب ليه ؟
عشان ليله الامتحان تراجعى عليها وعشان تبقى محدده انتى حتعملى ايه ليالى الامتحان عشان متحتاريش
ودى فكره انك تحلى الدليل من دلوقتى
انك تحلى ومعاكى كتاب 100% لو حتجيبيه حتحلى معرفتيش حاجه حتشوفى حلها حتفهميه حتكتبيه فى اسكتش بحلها عشان تراجعى عليها بعد كده

الحاجه التانيه : لما نتبدأى من دلوقتى .. دلوقتى مفيش توتر مفيش ضغط عقلك ممكن يستجيب لحاجات جديده وافكار جديده انما فى المراجعه يبدأ التوتر يبدأ القلق يعنى لو قابلتك فكره جديده او غريبه تبدأ ثقتك تقل فى الوقت اللى مينفعش يحصل كده خااالص

فاهمانى يعنى بدرى بدرى ناخد كل يوم درس ونحل على الاقل امتحان ف فرع كل يوم عشان بس دى تعتبر مراجعه اول باول وتذكره للحاجات اللى بتاخديها من شهر 9

(( ودى وجهه نظرى ))
قديم 22-02-2013, 04:22 PM
الصورة الرمزية SwOrD OF JusTice
SwOrD OF JusTice SwOrD OF JusTice غير متواجد حالياً
عضو قدوة

SwOrD OF JusTice is on a distinguished road

جدولنا هيتاخر ولا هيتقدم

انتخابات مجلس الشعب فى مواعيد امتحاناتنا

اعاده المرحله التالته يوم 9 و 10 يونيو

المرحله الرابعه 19 و 20

والاعاده 26 و 27
قديم 22-02-2013, 04:23 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Khaled Zakareya مشاهدة المشاركة
طب ليه بقولك كده ؟
عشان لما تحلى حتقابلك بعض الافكار الصعبه او اللى موردتش عليكى أو اللى كنتى ناسياها فلما تحلى حتعرفيها وتكتبيها فى اسكتش بحلها طب ليه ؟
عشان ليله الامتحان تراجعى عليها وعشان تبقى محدده انتى حتعملى ايه ليالى الامتحان عشان متحتاريش
انك تحلى ومعاكى كتاب 100% لو حتجيبيه حتحلى معرفتيش حاجه حتشوفى حلها حتفهميه حتكتبيه فى اسكتش بحلها عشان تراجعى عليها بعد كده

الحاجه التانيه : لما نتبدأى من دلوقتى .. دلوقتى مفيش توتر مفيش ضغط عقلك ممكن يستجيب لحاجات جديده وافكار جديده انما فى المراجعه يبدأ التوتر يبدأ القلق يعنى لو قابلتك فكره جديده او غريبه تبدأ ثقتك تقل فى الوقت اللى مينفعش يحصل كده خااالص

فاهمانى يعنى بدرى بدرى ناخد كل يوم درس ونحل على الاقل امتحان ف فرع كل يوم عشان بس دى تعتبر مراجعه اول باول وتذكره للحاجات اللى بتاخديها من شهر 9

(( ودى وجهه نظرى ))
احلى حاجة فيك يابشمهندس انك منظم وعارف انت بتعمل ايه
قديم 22-02-2013, 04:32 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 22-02-2013, 04:32 PM
عضو قدوة

اقتباس:
طب ليه بقولك كده ؟

(( ودى وجهه نظرى ))

انا بحل امتحانات اه بس مش داوما

كمان بعمل حاجه بجيب كتاب 100% واراجع علي قوانين وحدة مثلا في الاستاتيكا ولتكن محصلة القوي

وهو بيجيب اسئلة الامتحانات اللي وردت علي الجزء ده فبحلها وكده كل شوية براجع حاجه واحلها واتأكد من الاجابات

لكن امتحانات كامله لسه انا بحل تفاضل وتكامل بس مش كتير لان الوقت كله متاخد في الجديد كمان الديناميكا لسه واقفه عند الدفع والتصادم وكالعاده بحل مسائل كتاب المدرسه وبخلصها بالعافيه

مش عارفه

انت شايف الوضع كده ماشي ولا ايه النظام؟

قديم 22-02-2013, 04:34 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن زيرو مشاهدة المشاركة
احلى حاجة فيك يابشمهندس انك منظم وعارف انت بتعمل ايه

ده الطبيعي ياهندسه

كلكم كده اصلا كل واحد بيعدي الثانويه بيقدر يرتب افكاره في الحجات اللي اخدها واللي عملها وايه اللي كان المفروض يحصل وكده

عشان كده بتفيدونا كتير

بالتوفيق ليكم كلكم يابشمهندسين

ولينا ياااااااااااااارب
قديم 22-02-2013, 04:34 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو

اقتباس:

كمان بعمل حاجه بجيب كتاب 100% واراجع علي قوانين وحدة مثلا في الاستاتيكا ولتكن محصلة القوي

وهو بيجيب اسئلة الامتحانات اللي وردت علي الجزء ده فبحلها وكده كل شوية براجع حاجه واحلها واتأكد من الاجابات

لكن امتحانات كامله لسه انا بحل تفاضل وتكامل بس مش كتير لان الوقت كله متاخد في الجديد كمان الديناميكا لسه واقفه عند الدفع والتصادم وكالعاده بحل مسائل كتاب المدرسه وبخلصها بالعافيه

مش عارفه

طبعا انتى كدة ماشية كويس اوى وان شاء الله تحققى ثمرة هذا الاجتهاد ااستمرى على ذلك
قديم 22-02-2013, 04:37 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

اقتباس:

مش عارفه

طب مكده كويس انك جايبه 100%وبتحلى منه اسئله امتحانات على جزء معين ودى حاجه كويسه اهم حاجه انك تخشى فى اسئله الامتحانات دى سواء جزء جزء او امتحان على بعضه طب ما بالمره خدى الدليل من 100% على الاقل الاسئله اللى هو جايبها على كل درس من الدليل حليها دى الاسئله اللى غالبا ما بتكون فيها فكره
اما بالنسبه للديناميكا فده كويس دفع وتصادم اوى على فكره كده ناقصلك (( تقريبا )) القدره وطاقه الوضع والحركه ويبقى كده خلصت
طب والفراغيه خلصتيها ولا لسه ؟
قديم 22-02-2013, 04:39 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو

اقتباس:
طب مكده كويس انك جايبه 100%وبتحلى منه اسئله امتحانات على جزء معين ودى حاجه كويسه اهم حاجه انك تخشى فى اسئله الامتحانات دى سواء جزء جزء او امتحان على بعضه طب ما بالمره خدى الدليل من 100% على الاقل الاسئله اللى هو جايبها على كل درس من الدليل حليها دى الاسئله اللى غالبا ما بتكون فيها فكره
اما بالنسبه للديناميكا فده كويس دفع وتصادم اوى على فكره كده ناقصلك (( تقريبا )) القدره وطاقه الوضع والحركه ويبقى كده خلصت
انا مش عارف هى مش مطمنة ليه يابش مهندس دااحنا معملناش نصف اللى عملته والحمد لله طلعنا بنتيجة
قديم 22-02-2013, 04:40 PM
عضو قدوة

اقتباس:
طبعا انتى كدة ماشية كويس اوى وان شاء الله تحققى ثمرة هذا الاجتهاد ااستمرى على ذلك

تمام بس مع العلم اني مفتحتش دليل التقويم اصلا ولا اعرف ايه اللي جواه

انا كده معايا كتاب المدرسه واسئلة امتحانات منفرده

لا بحل امتحانات كامله ولا بحل دليل تقويم عشان كده مرعووووووووووبه من الوقت

فكرك اقدر احل دليل التقويم في شهر؟

انا هخلص المنهج تقريبا في شهر يعني علي اول خمسه او نص اربعه

ممكن في الشهر ونص او الشهر اللي هيتبقو ان ليا عمر اقدر اخلص دليل التقويم واحل امتحانات كامله؟
قديم 22-02-2013, 04:44 PM
عضو قدوة

اقتباس:
اقتباس:
انا مش عارف هى مش مطمنة ليه يابش مهندس دااحنا معملناش نصف اللى عملته والحمد لله طلعنا بنتيجة

لا لسه مافتحتش الفراغيه ولا اعرف فيها ايه؟

طب الحمد لله ربنا يطمنكوا

اصل فيه ناس بتقوللي حل مسائل امتحانات غير اما تحللي امتحانات كامله مفيهاش فايده من غير ماتحللي الامتحان كامل

هحاول احل مسائل الدليل اللي في 100%

ربنا يستر
قديم 22-02-2013, 04:45 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو

اقتباس:
تمام بس مع العلم اني مفتحتش دليل التقويم اصلا ولا اعرف ايه اللي جواه

انا كده معايا كتاب المدرسه واسئلة امتحانات منفرده

لا بحل امتحانات كامله ولا بحل دليل تقويم عشان كده مرعووووووووووبه من الوقت

فكرك اقدر احل دليل التقويم في شهر؟

انا هخلص المنهج تقريبا في شهر يعني علي اول خمسه او نص اربعه

ممكن في الشهر ونص او الشهر اللي هيتبقو ان ليا عمر اقدر اخلص دليل التقويم واحل امتحانات كامله؟
طبعا تقدرى بكل سهولة بس شدى حيلك شوية وهتلاقى فى الامتحانات افكار مكررة متحلهاش اكتر من مرة عشان متضيعيش وقت
قديم 22-02-2013, 04:48 PM
عضو قدوة

اقتباس:
طبعا تقدرى بكل سهولة بس شدى حيلك شوية وهتلاقى فى الامتحانات افكار مكررة متحلهاش اكتر من مرة عشان متضيعيش وقت

اهاااااا اوك فكره حلوه

بس انا عاوزه اعرف اراجع الفيزيا ازاي ؟

وعقدتي علم النفس رهيييييييييب بنساااااااااااااااااااااااااااه كاءنه سبرتو عمري مااعرف احفظ حاجه فيه وافتكرها لتاني يوم

قولولي الحل وانا اما اجي من الدرس هشوفه عشان لازم استأذن دلوقت

العلامات المرجعية