اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #181  
قديم 28-07-2009, 02:51 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.T.M مشاهدة المشاركة
فعلا مؤمن ده نعم الاخ
شكرا على القصة
نورتى امسلسل

__________________
رد مع اقتباس
  #182  
قديم 28-07-2009, 02:54 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwa.m مشاهدة المشاركة
جميلة جدا

متابعة ان شاء الله
نورتى القصه ومش تحرمينا من ردودك
__________________
رد مع اقتباس
  #183  
قديم 28-07-2009, 02:56 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jassy مشاهدة المشاركة
بجد جميلو اوي ومستنين نعرف الباقي... بس هو لسه فاضل كتير ولا ايه؟؟؟
هو مش كتير اوى
يعنى ان شاءا لله الاسبوع الجاى هنشطب
__________________
رد مع اقتباس
  #184  
قديم 28-07-2009, 03:05 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي



سارة: انتي بتستهبلي؟.
ميرنا: انا مش عارفة انتي ازاي تعملي كدة؟.
منى: فيه ايه مالكو؟,دا مؤمن نفسه معمليش الي بتعملوه فيا دلوقتي.
سارة: عشانه مش عارف السبب الحقيقي, بس احنا عارفين.
منى: وهي جديدة عليكو ,اني مش عايزة وائل؟.
ميرنا: لأ ,الجديد انك عايزة احمد, انتي مبتحرميش, لازم يبهدلك معاه تاني واهلك يعرفو يعني؟, بتموتي في المشاكل انتي.
منى: اعمل ايه ؟ كان لازم انهي موضوع احمد ,قبل مافتح موضوع تاني.
سارة: وانتي كدة نهيتيه؟, والله انتي الي بتجيبيه لنفسك, اديكي رجعتي تاني زي الاول, كأن كل الي عملتيه مالوش لزمة, ومكانش له لزمة تقوليله يشتغل ولا حاجة, قبل ماهو مايلتزمش بكلامه, انتي اول واحدة ملتزمتيش بكلمتها.
ميرنا: وبتنشني كل مرة على الامتحانات, نفسك تسقطي انتي كمان؟.
منى: فيه ايه؟, انتو مالكو اصلا, انا حرة, ولا انتي نسيتي يا ميرنا ايام مازن لما كنا بننصحك كنتي بتطلعي فينا ازاي؟, ولا عشان خلاص اتخطبتي, نسينالك القديم.
سارة: منى!!!.
ميرنا: خدي بالك يا مني من كلامك, عشان كلامك دا يزعل.
منى: ويزعل ليه؟, ولا عشان بقول الحقيقة, انا بقي قاصدة كلامي كويس,وعارفة انا بقول ايه.
نظرت اليها ميرنا كاظمة لغيظها لثوان, ثم التفتت لسارة وقالت.
ميرنا: انا همشي يا سارة ,ولما تعرف هي بتقول ايه تبقي تكلمني.
وانصرت في غضب, فنظرت سارة لمني في لوم غاضب.
سارة: عاجبك كدة؟.
وقامت تلاحق ميرنا.
زفرت منى بعد ذهاب سارة في غضب , وشعرت بقليل من الندم على ماقالته ,ولكن تفكيرها توقف حين اقترب منها احمد.
احمد: مالك؟, الامتحان كان وحش؟.
مني: لأ , كان كويس.
احمد: طيب مالك؟.
وتلتفت حوله.
احمد: امال البنات فين؟.
منى: مشيو.
احمد: عملتي ايه في موضوع العريس؟, قلتي لاخوكي؟.
منى: اه.
احمد: وخلاص؟, خلصتي من الموضوع دا؟.
منى: الحمد لله.
احمد: طيب كويس.
وصمت وكلاهما جالسان ينظر كلا منهما في الناحية الاخري, وكأنهما يخافان النظر لبعضهما البعض, وكل منهم افكاره تغرقه.
احمد: عاملة ايه يا منى؟.
منى: الحمد لله.
احمد: عندك امتحان تاني امتي؟.
منى: يوم التلات ان شاء الله.
احمد:.......................
منى:......................
احمد: طيب يا منى, انا هقوم عشان تروحي بدري.
منى: ماشي يا احمد.
احمد: خدي بالك من نفسك.
منى: وانت كمان.
وانصرف احمد ,وكلاهما يعجب من تعذر لسانيهما عن خلق حوار جديد, بعد ان كانت الاحاديث تنساب بينهما بلا حساب من قبل, وبدون كلفة, اما ذلك الحاجز الذي ارتفع بينهما الشهور الماضية, لم يستطع ايا منهما تخطيه.
******************
عادت سارة الي مني, ووجها يحمل تعبير غاضب.
سارة: عاجبك الي عملتيه ده؟, اهي زعلت وروحت.
منى: انا ماعملتلهاش حاجة,هي الي زعلت من غير داعي.
سارة: لا يامني انتي مبقتيش تاخدي بالك من كلامك, وبقيتي مش هامك بطريقة غريبة.
منى: سارة,..سارة,...انا مش ناقصاكي لو سمحتي, لو عندك كلام خليه لنفسك.
سارة: انا بس بعرفك ان محدش هيقف جمبك الا اصحابك الي انتي بتبيعهم عشانه, انتي خسرتي قريبتك قبل كدة, وشكلك مش هامك تخسري مين تاني.
منى: اوووف عليكي ياسارة, يعني عايزة ايه دلوقتي؟.
سارة: انتي اخوكي مأمني عليكي,ولو كلمني يسألني رفضتي وائل ليه, انا هقله الحقيقة, واديني بعرفك اهه.
منى: وانتي مالك باخويا ؟,ايه؟؟, بيكلمك من ورايا؟, دي حاجة حلوة اوي؟, وياتري بقي مرتبطين ولا ايه؟, منا زي الطرطور بينكو؟, بس عاملي فيها مؤدب, بيقولي اسأليهالي من غير متعرفيها, وانتو طلعتو مفيش بينكو تكليف اهه.
ثارت سارة بعد كلام منى, وصاحت بها.
سارة: لاااااااااااا,دانتي زودتيها بجد, انتي خلاص يا مني معادش هامك حد ولاحاجة, بقيتي ماشية تخبطي مش عارفة انتي بتعملي ايه؟, انتي ليه مش فاهمة اننا خايفين عليكي؟,وخايفين عليكي من نفسك اكتر من أي حاجة ,لان واضح انك مش عارفة انتي عايزة ايه,لازم لما ننصحك نكون عايزينلك الشر مثلا؟.
منى: و انا بقي مطلبتش النصيحة من حد.
سارة: طيب كويس, عموما يا ست منى ,احمد الي انتي بتخسري الناس كلها علشانه, واولهم اهلك, انتي مش في دماغه اصلا, حتى لو بيحبك مينفعكيش, انا عرفت من ميمي من اسبوع انه مصاحب نورا, ومرضتش اقلك عشان خايفة عليكي,و كان داير من اسبوعين يسأل في ألسن عن واحدة اسمها مريم في سنة رابعة, وبرضه مرضتش اقلك عشان كنت خايفة تزعلى, بس واضح انك كبيرة وعاقلة ومش محتاجة حد يخاف عليكي, وبتعرفي كل حاجة, انا بقي مش هخاف عليكي تاني , واللهم بلغت.
منى: ....مريم؟؟؟.

سارة: ايوة يا ستي, مريم, ادي احمد الي هتعدي تلفي وراه هنا وهناك تتأكدي بيكلم عليكي ولا لأ,وهتفضلي طول عمرك معاه لا مطمنة على نفسك ولا على مستقبلك, وبعدين خلاص انتي حرة, انتي ماشاء الله بتفهمي ومش محتاجة حد لا يفهمك ولا يوريكي, بس انا بجد ماليش دعوة, و لما تفوقي لنفسك ابقي تعالي كلميني, بس انا مش هحاول انقذك من موضوع احمد دا تاني خالص, لأني زهقت, وانتي حرة, اتفلقي, مادام مبتفهميش وغبية بالشكل دا.
وانصرفت بعيدا عنها كالصاروخ من الغضب,بينما بقيت منى مذعورة مما قالته لها سارة,بينما لمحت نورا تمر من امامها في نفس الوقت , ترمقها بنظرة احتقار من الاسفل للاعلي, ثم تنصرف في تعال.
**********************
شعرت مني بجسدها يفور من الانفعال, وشعورها بالخوف ي***ها, هل فعلت الصواب ام ما فعلته كان خطأ, هل احمد حقا مرتبط بنورا؟؟؟,دفعتها مشاعرها للبحث عن ميمي على الفور, يجب ان تتأكد قبل أن تقدم على أي عمل اخرق.
"ميمي".
التفت ميمي واشرق وجهه في بهجة ,حين رأي منى.
ميمي: موني, شفتك وانتي خارجة من اللجنة بدري, اخبار الامتحان ايه؟.
منى: ميمي, انا عايزاك.
وانفردت به ,وسألته دون مواربة.
مني: ميمي, من امتي عارف ان نورا مرتبطة باحمد؟.
اندهش ميمي للسؤال, وقال.
ميمي: من ساعة ما ارتبطو.
قالت بنفاذ صبر.
منى: يعني من امتي يعني يا ميمي؟.
ميمي: من بتاع اسبوع كدة, ليه؟, هو فيه حاجة؟, انتو مش سايبين بعض؟, والله انا مكنتش عارف انكو رجعتو, حتى انا قايل لسارة من ساعة ما عرفت, وهي قالتلي ماقلكيش عشان تنسي.
منى: شكرا يا ميمي.
وقبل ان تنصرف عادت لتقول .
منى: اه, صحيح, تعرف حاجة عن واحدة اسمها مريم في رابعة ألسن.
ميمي: اذا كانت مريم الي احمد كان بيسأل عليها, اقلك بقي مادام انتي عارفة كل حاجة, دي واحدة بتشتغل معاه باين في الشركة الي بيشتغل فيها, بس دي بت تنكة اوي, وشكلها مدتوش وش, عشان كده كلم نورا.
سمعت منى الكلام للمرة الثانية من فم ميمي, وشعرت بالغضب هذه المرة, ان الخبر اكيد, ميمي لا يخطيء في اخباره ابدا,اذا فاحمد مرتبط بنورا, يجب ان تكلمه وتواجهه وتعاتبه.
*****************
احمد: الو.
منى: الو.
احمد: ازيك يا مونى.
منى: الحمد لله يا احمد, انت عامل ايه؟.
م*دنا هطين عيشتك

احمد: وحشتيني.
منى: شكرا.
احمد: ايه يا منى مالك؟.
أ*ناشفة كدة ليه؟؟,ربنا يستر
منى: مفيش.
أ*يبقي فيه
احمد: هو مؤمن مش في البيت؟, ممكن تتكلمي براحتك يعني؟.
منى: لأ, مش في البيت.
احمد: في ايه يا منى؟,صوتك مش مظبوط, انتي كدة قلقتيني.
منى: انا كنت عايزاك في موضوع كدة.
احمد: اتكلمي يا حبيبتي ,انا سامعك.
م*حبيبتي يا كداب
منى: ايه حكاية نورا؟.

احمد: ايه حكاية نورا؟.
منى: انت هترد عليا سؤال بسؤال يا احمد؟؟, رد على سؤالي,ايه حكاية نورا؟, انت بجد مرتبط بيها؟.
شعر بلهجتها عدائية فرد بمثلها.
احمد: نورا دي حاجة طياري كدة, وبعدين حتى لو كنت, ايه الي حصل يعني؟.
منى: يعني انت مبتنكرش؟.
احمد: وانكر ليه ؟,ماهو كان رد فعل طبيعي يا مني, احنا كنا سايبين بعض.
منى: يعني ايه؟, يعني انا كان ممكن اعرف واحد تاني واحنا سايبين بعض, ولا ايه؟.
احمد: دنا كنت اقطم رقبتك.
منى: قول لنفسك, وبعدين انا مكنتش عارفة اننا سايبين بعض, انا كنت فاكرة ان احنا باعدين عن بعض مؤقتا, لغاية ماتنجح وتشتغل.
احمد: يا ستي والله العظيم نورا دي ,ولا حاجة بالنسبة لي, انتي عارفة اني بحبك انتي وبس.
منى: ولما انت بتحبني انا, بتكلم واحدة تانية ليه.
احمد: اللهم طولك ياروح, ماحنا كنا سايبين بعض,وبعدين هي الي كانت بتلف عليا بقالها مدة.
منى: انت ليه متخيل انك ممكن تحب واحدة, وتكلم عليها مادام متخانقين.
احمد: منى, انتي طالبة تتخانقي ولا ايه؟, انا مش عايز اتخانق, ولو على نورا يا ستي, مش هكلمها من النهاردة, ومن دلوقتي حالا كمان.
منى: طيب ادي نورا, وايه بقي حكاية مريم؟.
احمد: مريم!!!, انتي اشعرفك بمريم؟.
منى: يعني فيه مريم؟!!.
احمد: منى, بقلك ايه بقي, انا حر, وكنت حر وقتها خالص, حتى منك, يعني اعمل الي انا عايزه, مش من حقك تحاكميني على وقت مكنتيش انتي معايا فيه.
منى: واشمعني انت ليك حق تحاسبني على الوقت ده, وبهدلتني لما عرفت ان وائل اتقدملي, ولا هو انت بس الي تعمل ,وانا يبقي ماليش حق.
احمد:ما هو دا الي خلانا نسيب بعض, عندك وغبائك دا ,وانك دايما حاطة راسك براسي.
منى: ماهو لما تعمل فيها راجل, ياريت تتصرف كأنك راجل.
احمد: احترمي نفسك يا منى, انا راجل غصب عنك.
منى: وغصب عني ليه, راجل على نفسك.
احمد: طيب يا مني خلى الرجالة الي تعرفيهم ينفعوكي, خلى وائل ينفعك.
منى: بقي هو كدة يعني.
احمد: اه هو كدة, مادام انا مش عاجبك, شوفيلك حد تاني.
منى: احمد , ماتطلعهاش في دماغي.
احمد: والله بقي انتي حرة.
منى: بقي كدة؟.
احمد: ايوة , كدة.

لم تنتظر منى ان يكمل احمد كلامه, واغلقت الخط في وجهه, ورأسها يعمل كالمرجل, وشعورها بالغضب قوي العند في داخلها, ودون ان تستطيع ايقاف نفسها ,اتصلت باخيها, وقالت له.
مؤمن: ايه يا مني؟, خير؟.
منى: انا موافقة على وائل يا مؤمن, كلمه وعرفه, انا موافقة اتخطبله
__________________
رد مع اقتباس
  #185  
قديم 28-07-2009, 03:07 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

(الحلقه الخامسه والعشرون)





دخل مؤمن من باب البيت ,مباشرة على حجرة منى.
مؤمن: يعني ايه اكلم وائل؟, هو لعب عيال؟,انتي مش قلتيلي امبارح انك مش عايزاه ,ايه الي حصل؟.
نظر الي وجهها مدققا, لم يجده باكيا ولا حزينا, فقد طالعه وجه محتقن وغاضب.
منى: ايه الي حصل يعني؟, انت كنت قلتله اني مش عايزة اقابله؟.
مؤمن: لأ ,مقلتلوش لسه؟.
منى: طيب كويس, قوله اني موافقة.
قال في حدة.
مؤمن: هو جنان يا منى؟, ايه الي امبارح مش موافقة والنهاردة موافقة؟, انتي ايه؟,عيلة بميت رأي.
منى: انت مش كنت عايز رأيي, اديني بقلك رأي, انا موافقة يا مؤمن , ايه المشكلة بقي, انت ايه؟, انت الي غريب اوي, مش كنت عايزني اوافق؟.
مؤمن: ماهو انا مش ابن امبارح يا منى, ايه الي حصل خلاكي تغيري رأيك؟.
منى: مؤمن, انت مش قلتلي انه كويس, وانا بثق في رأيك , انا عايزة ارتبط بيه.
صمت مؤمن وزفر في نفاذ صبر, ثم قال بعد ان استعاد هدوئه نسبيا.
مؤمن: انتي صليتي استخارة؟.
منى: اه, اول ماقلتلي.
م*صليت على احمد مش على وائل

مؤمن: وحاسة بإيه؟.
منى: الحمد لله , مستريحة, وموافقة.
مؤمن:....................
ونظر اليها في عدم تصديق,فقفالت في حدة.
منى: ايه يا مؤمن؟, خلاص خلصنا.
مؤمن: بس المواضيع دي مافيهاش رجوع, ومفيهاش لعب ,ومفيهاش هزار.
منى: يووووووة يا مؤمن, منا عارفة.
قال في حزم مهددا.
مؤمن: منى,...انا لو خرجت من هنا هقول لماما وبابا ,وهبلغ وائل, وخلاص الموضوع هيبقي رسمي.
منى: ايوة,ماشي.
نظر اليها مليا,محاولا استشفاف ما يدور في رأسها ,ثم قال.
مؤمن:انتي متأكدة؟.
زفرت منى في انفعال, ثم قالت بهدوء.
منى: ان شاء الله.
مؤمن: على بركة الله.
ثم خرج من الغرفة, لاعلان الامر.
*****************
نظرت منى من بعيد صوب ميرنا وسارة ,اللتا جلستا في مكانهما المعهود , تتبادلان الحديث, وترددت قليلا قبل ان تجذب قدميها وتتوجه نحوهما.
منى: سلام عليكم.
تجمدت الابتسامة على وجة سارة, بينما اشاحت ميرنا بوجهها بعيدا عن منى.
سارة: عليكم السلام.
منى: عملتو ايه في الامتحان؟.
سارة: الحمد لله.
منى: ممكن اعد؟.
قالت ميرنا بحدة,وهي لا تنظر ناحيتها.
ميرنا: متعدي, يعني هناكلك مثلا!!.
لم تجب منى, وجلست في هدوء,وانقطع الحوارالذي كان يدور بين الفتاتين, وساد صمت محرج ,قطعته سارة؟.
سارة: حليتي كويس في الامتحان؟.
اجابت منى برأسها نفيا في صمت, وعاد الهدوء الممل يسيطر عليهم.
منى: انا.......وافقت على وائل.
اتسعت عينا سارة في دهشة, بينما التفتت ميرنا بحدة تهتف.
ميرنا: بتهرجي.
منى: لا مبهرجش ولا حاجة, انا قلت لمؤمن امبارح يقوله اني موافقة.

قامت ميرنا من مكانها ,تقول في فرح.
ميرنا: اخيرا عقلتي.
بينما نظرت اليها سارة في ريبة.
سارة: .....ايه الي حصل؟.
منى: مفيش.
سارة: ازاي يعني مفيش؟, انتي هتضحكي علينا, يوم السبت كنتي مش طايقة تسمعي اسمه ,ودلوقتي موافقة.
منى: مفيش يا جماعة , انا بس عرفت اني مينفعش اضيع وائل منى, علي قول ميرنا, بني ادم محترم وعايزني بجد.
ميرنا: اه والله, ده برقبة احمد دا.

لما اشاحت منى برأسها في غضب حين ذكر اسم احمد, قالت سارة في استفسار.
سارة: انتي صليتي استخارة؟.
منى: لأ, ....صليت على احمد.
سارة: ليه؟, وهو كان احمد اتقدم؟, فيه ايه يا مني؟, انتي هتنقطينا بالكلام, ماتتكلمي زي الناس, مش نص الكلام عايم, ايه الي حصل يخليكي توافقي على وائل؟.
منى: يووووة يا سارة, ماشي يا ستي, انتي عايزاني اقلك انك كنتي صح, واحمد فعلا بيكلم دي ودي ودي, ايوة يا سارة, انتي صح,خلاص؟؟, ارتحتي؟.
سارة: لا طبعا مارتحتش, انا ماكنتش بقلك كدة عشان تقوليلي انتي صح, احنا مش في حرب, هو انتي اصلا مكنتيش مصدقاني؟, استنيتي لما تتأكدي؟؟!!,.....ماعلينا , مش موضوعنا, ودا الي خلاكي توافقي؟.
ميرنا: لا طبعا يا بنتي, اكيد فاقت لعقلها.
نظرت اليها سارة في شك ,ثم قالت.
سارة: اوعي يا منى,...اوعي تكوني واخدة وائل عشان تغيظي بيه احمد.
لم تجب منى, وظهرت نظرة استياء على وجها.
سارة: انتي لو فاكرة انك بتغيظي احمد فانتي غلطانة, انتي بتضيعي نفسك مش اكتر,وهو مش يتأذي خالص, انتي الي هتندمي.
ميرنا: اه طبعا, هو هذار؟؟, دا اهلك واهله وتوريطة جامدة يا بنتي؟, دي خطوبة مش لعب عيال.
منى: انا مش عايزة اغيظ حد.
ميرنا: وبعدين لو كنتي فاكرة ان احمد دا هيتهز اويزعل, تبقي غلطانة, دا من خناقة عرف كام بنت, امال لو اتخطبتي هيقول ايه؟, هيقول في ستين داهية طبعا.
سارة: انتي فاهمة يا مني يعني ايه الي بتعمليه ؟, يعني خلاص,لو وافقتي على وائل مفيش احمد, وبجد ,هتبقي بتاعة واحد تاني, مينفعش تخونية حتى بالتفكير, دي امانة, وجواز يا منى , يعني العمر كله , انتي متأكدة من الي بتعمليه؟؟.
ادارت منى بوجهها في ألم وقالت.
منى: طبعا.
ميرنا: انتي هتشوفيه امتى؟.
منى: بكرة ان شاء الله.
ميرنا: طيب يا موني, انتي تصلي النهاردة استخارة ,وتروحي مش ناوية حاجة , سبيها على ربنا, وهو الي هيخليكي توافقي او ترفضي, متتسرعيش.
منى: انا خلاص موافقة.
سارة: ماهي المواضيع ماتتاخدش قفش كده, انتي لازم تعرفيه الاول.
منى: ربنا يسهل, متسبقوش الاحداث, اما اشوف بكرة ايه الي هيحصل.
********************
نظرت منى الي وائل الجالس امامها في النادي, بينما والدته ووالدتها واخيها بالمنضدة المجاورة غيرالبعيدة عنهما , وهي صامتة, ترد كل سؤال بجواب مقتضب, بينما مؤمن يختلس النظر نحوها هي كل دقيقة ,يحاول قراءة افكارها,بينما وائل هاديء وواثق من نفسه.
وائل: مش اسمها اشمعني انتي بالذات الي اختارتك, انا مكدبش عليكيو انا في الاول مكانش في دماغي, بس انا لما فكرت اخطب من فترة, كنت بقول انا عايز واحدة محترمة وجميلة وبنت ناس طيبين,واكون ميال ليها, بس سبحان الله ,انا لقيت اني كنت بتشد ليكي من زمان, من ايام ما كنتي في سنة اولي حتى.
منى: بس انا مكنتش واخدة بالي.
م*دانت كنت مفضوح, وباين عليك اوي

وائل: ماهو انا مكنتش ناوي حاجة وقتها, بس انا اول ما فكرت بجد اني اخد خطوة واخطب, انتي اول واحدة جت في دماغي, لقيتك نفس المواصفات الي كنت عايزها, وفوق كده لما عرفت اخوكي لقيت انك من بيت محترم وطيب, وانا متمناش اكتر من كده, ومتفتكريش اني هزعل لو محصلش بينا نصيب, بالعكس, انتي هتكوني زي اختى,بس انا اتمني اني اكون جزء من عيلتكو, انا مش بسبق الاحداث, انا فاهم ان النهاردة دا تعارف اولي كده, وعارف ان الوضع غريب برضه, انا برضه استاذك.
منى: ايوة.
وائل: بس سيبك منى انا, انا قاعد من الصبح بتكلم عن نفسي, انتي مبتسألنيش ليه؟, اكيد عندك اسئلة .
منى: مش بفكر في حاجة دلوقتي.
م*ايه الهبل الي بقوله دا؟؟

وائل: لا اسألي , عادي ودا حقك يا بنتي, انتي من حقك تعرفي عني زي ما من حقي اسألك.
م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟
__________________
رد مع اقتباس
  #186  
قديم 28-07-2009, 03:08 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي



م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟
منى: بتدخن؟؟؟.

وائل: الحمد لله لأ, مكدبش عليكي انا جربت وانا صغير , بس معجبتنيش الحمد لله.
منى: بتصلي؟.
وائل: اكيد يا منى, وهو مين مابيصليش؟.
م*دانت مش عايش في الدنيا بقي
منى: ..........

وائل: متقوليش انك هتقيميني على اساس السؤالين دول بس, مهما كنت بصلي ومبدخنش اكيد فيا عيوب,وممكن اكون بغلط حاجات تانية, اسألي يا بنتي , انتي مكسوفة ولا ايه؟.
نظرت اليه منى في حدة, ثم قالت دون مواربة.
منى: ارتبطت قبل كدة؟.
ابتسم وائل, وكأنه كان منتظرا هذا السؤال بالذات.
وائل: انا مش هخبي عليكي اكيد من اولها, انا ارتبطت وانا في الكلية بواحدة, وحبيتها اوي, بس مش عايز اتكلم عليها, هي راحت في حالها يعني, بس لو كنتي قلقانة ان كنت حبيتها او لسه بحبها, فأنا حبيتها وقتها , بس دلوقتي ,الحمد لله بقالي سنين متأكد اني مبحبهاش.
منى: ليه؟, ايه الي حصل خلاك تقطع علاقتك بيها.
وائل: كانت ,........,مكانتش بتحبني بجد يا مني, كانت بتحب انها تحب وبس, عند اول مشكلة مستحملتنيش, وبعد ما افترقنا بفترة قليلة جدا, كانت مع واحد تاني, فافتكر ان مكانش له لزوم اني افضل احبها, الواحدة الي متصنش حبي في فترة فراق قصيرة, يبقي مكانتش بتحبني اصلا, لان الي بيحب مبينساش حبيبه, حتى لو مش مع بعض.
م*ياه يا احمد لو تسمع الكلام دا, الي بيحب مبينساش حبيبه ويحب عليه, او حتى يتسلي,حتى لو مفترقين
منى:...............

وائل: عشان كده انا قلت لنفسي, عمري ما هربط نفسي بواحدة بايعاني, يعني ان شاء الله انا بدور على واحدة تصوني وتحافظ عليا, و عشان كده اول حاجة تهمني في البنت دينها واخلاقها,وتاني حاجة انها تكون مرتبطتش قبل كده, عشان الارتباط بيبقي عامل علامة على البنت, سواء خطوبة او صحوبية,بيأثر على علاقتها بالانسان الي بترتبط بيه, وبعد كده ان البنت تكون صريحة وعاقلة, لان الصراحة اساس كل علاقة سليمة, والعقل الحاجة الوحيدة الي بتربط الناس ببعض قبل ما الحب يكون موجود, والعشرة وكدة, انتي عندك حق لو فكرتي انه جواز صالونات, يمكن بالنسبة ليكي, بس انا مختارك بعينك, محدش قايلي عليكي, او لسه اول مرة بشوفك, ولسه هقرر اه او لا , انا قراري اني موافق الحمد لله, الموضوع في ايدك انتي يامني دلوقتي, ومتخافيش خدي وقتك وخدي قرارك, وانا مقدر في الحالتين,لان في الاول والاخر, الاختيار مش على اساس الانسان كويس ولا وحش, ماحنا اكيد كلنا كويسين, بس مدي توافقنا مع بعض ,اوالقبول زي ما بيقولو.
منى: اه طبعا.
وائل: بس لو وافقتي, انا يشرفني فعلا اني اناسبكو, واني اكون البني الادم الي ممكن يكون جوزك باذن الله ويكمل معاكي.
ارتجفت منى عند قوله هذا الكلام, وشعرت بهول الموقف وخطورته, انها "توريطة"حقا كما قالت ميرنا بالظبط.
***********************
قالت ميرنا في لهفة ,بمجرد ان جلست منى في المطعم .
ميرنا: هه عملتي ايه؟, كلمتك امبارح كان موبايلك مقفول ومكنتوش في البيت؟, يلا احكيلي بقي بسرعة.
سارة: ماتسبيها يا ميرنا تطلب حاجة طيب, احنا لسه قاعدين, هتاكلي ايه؟.
منى: الي انتي طالبة منه.
سارة:ماشي, استني متحكيش حاجة الا لما اطلب.
ونادت على الجرسون, وطلبت لها طعام.
ميرنا : قولي بقي.
منى: مفيش يا جماعة , رحت انا وماما ومؤمن,وهو جه هو ومامته.
ميرنا: كنتو فين؟.
منى: في النادي يا بنتي ,منا قلتلكو امبارح.
ميرنا: لأ مقلتيش, قلتي امتى؟.
سارة:المهم يعني, ايه الي حصل؟.
منى: مفيش؟, عريس , زي أي عريس, اتكلم في ظروفه ,وقالي انا كذا وعندي كذا,وقدامي كذا, وهنستني اكيد تكوني اتخرجتي,وحاجات من دي.
سارة: وانتي قلتيله ايه؟.
منى: زي ما بتقولي انتي دايما, سألته بيصلي وبيدخن؟.
سارة: بس؟؟؟.
ميرنا: وحاسة بايه؟.
منى: مش عارفة, بصراحة هو قال حاجة خوفتني, قال انا تاني اهم حاجة عندي بعد الاخلاق ان البنت تكون مرتبطتش قبل كده, وانا سكت متكلمتش ساعتها.
سارة: وهتعملي ايه لو وافقتي؟, هتقوليله؟.
ميرنا: اوعي ,انتي عايزاه يسيبك!!.
سارة:ازاي يا بنتي ,لازم يعرف, افرضي عرف بعدين هيبقي ايه منظرك؟.
ميرنا: انا بقول مالوش لزمة تعرفيه حاجة انتهت خلاص, انا عن نفسي مقلتش لخالد حاجة في الاول عن مازن,مع اختلاف الوضع يعني.
سارة: ولما عرف,... ايه الي حصل؟, اديكي شفتي بنفسك , كانت مصيبة.
ميرنا: بس عدت , كان ساعتها حبني شوية , وكان متمسك بيا وقبل مني غلطتي, بس وائل لسه في الاول وممكن يفكر بعقله فميغفرلهاش, لان لسه مافيش بينهم حاجة يتزعل عليها لسه.
سارة: وممكن لما يعرف في الاول يقدر صراحتها ويعديها, او خلاص يرفض ويبقي مفيش نصيب من اولها, احسن ما يكونو اتخطبو ويسيبها.
نقلت منى نظرها بينهما في حيرة, وكلام كلتاهما يدور في رأسها, تري ايهم على صواب.
ميرنا: انا بقول ما تقوليلوش, ولا انتي رأيك ايه يا مني؟.
منى: ......مش عارفة.
سارة: لا يا منى اوعي, مابني على باطل فهو باطل, اوعي تبني حياتك يا حبيبتي على كدبة.
شعرت منى بالدوار من كثرة تصارع الافكار في عقلها, وحيرتها, ماذا عساها تفعل؟.
منى: انا,.....ربنا يسهل ياجماعة, لما اوافق الاول يبقي ربنا يحلها.
ميرنا: بصي يا حبيبتي احنا مبنضغطش عليكي , انتي حرة, الي يرحيك اعمليه, عايزة تقوليله قوليله, مش عايزة متقوليش.
م*اهو انا مبحبش انتي حرة دي ابدا, انا عايزة اعرف مين قال اني حرة, انا عايزة حد يقولي اعملي كذا وانا اعمله, متسيبونيش لنفسي يا جماعة
سارة: ايوااة, ميرنا عندها حق, انتي شوفي الي يريحك واعمليه,على الاقل عشان تكوني مقتنعة بالي بتعمليه.
ميرنا: اه ,ومترجعيش تقولي حد الي قالي اعمل كدة.
منى: ربنا يستر يا جماعة.
م*ربنا يستر عليا وعلى الي بيحصلي

__________________
رد مع اقتباس
  #187  
قديم 29-07-2009, 02:46 AM
الصورة الرمزية مندولييييين
مندولييييين مندولييييين غير متواجد حالياً
عضو نشيط
 
تاريخ التسجيل: Sep 2007
المشاركات: 189
معدل تقييم المستوى: 0
مندولييييين is an unknown quantity at this point
افتراضي

مستنية الباقى
بسرررررررررررررعة
رد مع اقتباس
  #188  
قديم 29-07-2009, 10:08 AM
الصورة الرمزية marwa.m
marwa.m marwa.m غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية صيدلة )
 
تاريخ التسجيل: Jul 2008
المشاركات: 1,777
معدل تقييم المستوى: 17
marwa.m is on a distinguished road
افتراضي

متابعة ان شاء الله

رغم انى بسترخم منى شوية

بس سارة شخصيتها جميلة
__________________
You can only go as far as you push
رد مع اقتباس
  #189  
قديم 29-07-2009, 11:16 AM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي




افلت احمد يد نورا في سرعة ,حين اقبلت رشا من داخل البيت نحوهما, فوقفت امامهما واضعة كفيها في خصرها.
رشا: يا سلاااام؟,على اساس اني مش هاخد بالي, ولما انتو متصاحبين, بتستخبو عني كأني مش هفهم؟ ,غبيه انا!!, منا شايفاكو من مراية الكونسول ياتحف.
احمد: وانتي مالك يا غلسة؟.
رشا: انا مبتكلمش معاك اصلا, انا بتكلم مع الست هانم الي كانت هتموت واصاحبك عليها, واول ما كلمتك بتقلبني انا.
نهرتها نورا.
نورا: رشا, اسكتي.
احمد: عايزة ايه يا زفتة؟.
رشا: تصدق, والله خسارة فيك الخبر الي كنت جاية اقلهولك.
احمد: خبر ايه؟.
رشا: مني خنقة بتاعتك.
ابتعد احمد لا اراديا عن نورا خطوة, وقال لرشا.
احمد: مالها منى؟.
نظرت اليه نورا في استنكار, لرد فعله التلقائي.
رشا: تدفع كام؟.
احمد: هتنطقي يا زفتة ولا اخنقك؟.
رشا: طيب , انا كنت ناوية مقلكش ,بس انت تستاهل بقي.
نورا: فيه ايه يا رشا؟.
رشا: عندي الي شافها مع واحد في النادي, قاعدين لوحدهم في الكافيتيريا.
قال احمد في عصبية.
احمد: واحد؟؟؟؟, واحد مين؟؟, انطقي يا رشا.
رشا: ايه؟؟؟, انت بتشخط فيا ليه؟؟؟, انا مالي, الي قالي قال واد في كليتكو معيد باين ,نسيت اسمه.
نظراليها احمد منزعجا.
احمد: وائل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
رشا: ايواااااه, وائل, صح, هو وائل,انت عارفه ولا ايه؟.
ردد احمد في شرود غاضب.
احمد: وائل عبد الكريم.
عقدت رشا حاجبيها في استغراب.
رشا: مش داااا....., مش دا الي صاحبته رانيا صاحبة صافي, الي انت كلمتها عشان تغيظها , وهو معادش بيكلمك من ساعتها,هو نفسه وائل دا ولا حد تاني؟, ...احمد.
لم يجبها احمد انما تركهما ودخل غرفته ,يتصل بمنى ,ليجد الهاتف مغلق.
أ*الله الله, انت قلتلها روحي راحت, لا بجد, اول مرة تسمع كلامك
ششششششششششششش خالص سيبني في حالي
هي كدة وافقت بقي ولا اتخطبو ولا ايه؟
انا مش قلت اخرس
اخرس ليه ؟,مش افكر معاك؟
انت بتشوش عليا ,مش بتفكرلي
طيب انا هسكت اهه
وموبايلها مقفول ليه؟؟
عشان متكلمهاش
طيب انا افهم من كده انها خلاص؟, وافقت على وائل؟
وانت ايه الي يزعلك,دانت كده اتحررت يا معلم
بس متبقاش هي مع حد, انا لسه موافقتش
لا ,انت وافقت ,وقلتلها شوفيلك راجل مادام انا مش عااجبك, وبصراحة انا كمان وافقت,عشان البت دي بصراحة كده خنقاني
بس انا بحبها
يا اخي ارحم نفسك بقي
اروح اقول له لو خطبها ,انها بتحبني
تبقي حمار, عشان هيسيبها وتلزقلك تاني, واحنا ماصدقنا, يابني البنات دي كلها عينة صافي, امال انت فاكر ايه,ان منى دي مختلفة, انا ياما قلتلك , كله واحد, منى وصافي واي عفريت ازرق, انت الي مسمعتش كلامي, وادي التاريخ بيعيد نفسه, واستلم انت بقي
بس انا لازم اعرفها انا مين, واقدر اعمل ايه
مش لازم ,افرض احرجك؟, وقالك عارف وابعد عنها وفضل معاها؟, هيحصل ايه غير حرقة الدم وبس؟,انت غاوي ولا ايه؟
منا مش هعد ساكت كده
مين قال انك هتعد ساكت, هي مش خدت واحد ارجل منك زي مابتقول , خد لها بت احلي منها
لا, انا عايز اتأكد الاول من الموضوع
وهتتأكد منين؟
انا مش هستريح الالما اكلمها

*********************
مؤمن: يناسبك امتى؟.
منى: أي وقت يا مؤمن الي تشوفوه.
مؤمن: هو ايه الي تشوفوه هو انا بقلك ننزل نخرج, انا بسألك يناسبك ييجو يتقدمو امتى؟,يعني انتي الي ليكي الرأي في الاول وفي الاخر,يعني ييجو وانتي مثلا مالكيش مزاج؟.
منى: طيب اسأل ماما ,وبجد الي انتو عايزينه.
مؤمن: انتي غريبة اوي يا منى اليومين دول, مالك؟.
منى: مفيش يا مؤمن, مخضوضة شوية, يعني هو القرار الي خدته دا سهل؟.
مؤمن: انا شايف انك متعبتيش فيه يعني, دانتي حتى اتسرعتي,ومش عايزة تاخدي وقت.
منى:لا ان شاء الله ماتسرعتش, روح انت اتفق على المعاد مع بابا.
خرج مؤمن وهو غير مرتاح, ودخل معتز.
معتز: الواد دا ماله؟, مبوز ليه؟.
منى: معرفش.
معتز: وانتي مبوزة ليه؟.
منى: انتو هتشتغلوني؟؟؟ ,كل واحد يدخل يستلمنى شوية؟.
معتز: هو انا لسه قلت حاجة,فيه ايه يا منى؟,..... مين وائل دا؟.
منى: الي هيبقي خطيبي ان شاء الله.
معتز: انتي عايزاه بجد؟.
منى:.................
معتز: بصيلي وقوليلي انك عايزاه وانا هخرج ومش هسألك تاني.
منى: لا مش عايزاه, بس هتخطبله ان شاء الله.
معتز: انتي لسه بتحبي احمد؟.
منى: متجبليش سيرته يا معتز لو سمحت.
معتز: طيب....انتي فكرتي كويس؟.
منى: انا الي هتحمل نتيجة اختياري لو كان غلط يا معتز, مش أي حد فيكو.
معتز: طيب, كويس انك عارفة كدة.
منى: دلوقتي سيبني بقي ,عشان عايزة اعد لوحدي.
معتز: ماشي يا منى, بس متمناش اشوفك بعد كده زعلانة.
__________________
رد مع اقتباس
  #190  
قديم 29-07-2009, 11:17 AM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي



جلست منى في بيتها تحاول الابتسام بالكاد, وتشعر بالامور تخرج عن سيطرتها ووالدها يقرأ الفاتحة مع والد وائل, وامه التي تبتسم لها في ود, لقد تفاقم الامر ,هاهي ترتبط بوائل , ولن تستطيع الافلات.
وبينما هي جالسة رن جرس هاتف المنزل, فقامت ترد من غرفتها,متوقعة ان تكون ميرنا او سارة يطمأنون عليها.
منى: الو.
...................
منى: الو.
اخترق اذنها صوت غاضب.
احمد: قافلة موبايلك ليه؟.
ارتعشت منى حين تعرفت على صوت احمد, وشعرت بالذعر.
منى: انت عايز ايه؟.
احمد: قفلتي موبايلك عشان مكلمكيش, صح, مكنتيش فاكرة اني هكلمك على البيت , انا متفرقش معايا, وانتي عارفة, فاكراني مش هعرف؟.
منى: منا ممكن اقفل في وشك السكة.
احمد: هتصل تااني.
منى:...............
احمد: وتالت ورابع لغاية ماتردي عليا.
استرقت السمع قليلا تطمئن انه لا يوجد احد قريب,واغلقت باب غرفتها,ثم قالت بغضب خافت.
منى: انت عايز منى ايه تاني؟.
احمد: انتي فاكرة اني مش هعرف حكاية وائل ولا ايه؟.
منى: طيب مانت اول واحد عارف , ايه الجديد يعني؟,انا مش كلمتك وقلتلك وقلتلي شوفي حالك بقي, اعملك ايه انا؟, اجري عليك واقلك , لا معلش انا بحبك, لا طبعا,عشان بعد كده تبقي أد كلامك, ولما اقلك اني هعمل حاجة يبقي هعملها.
صمت قليلا ,ثم قال في غضب مندهش.
احمد: يعني انتي خلاص هتتخطبي لوائل؟؟؟.
منى:ها؟؟؟, انا خلاص يا احمد, الناس عندنا برة دلوقتي, وقرو الفتحة خلاص, انا مش لسه ها, انا خلاص اتخطبت يا احمد.
واخترقت السماعة صوت زغرودة بعيدة, منطلقة من فم والدة منى, وكذلك اخترقت جسدها كله لتشعرها بالرهبة والحزن, وانتابتها موجة من الكآبة,قال احمد في دهشة عظيمة.
احمد: .....دا......دا الموضوع بجد!!,انتي بجد اتخطبتي؟؟, منى, انتي ,....خلاص؟؟؟.
شعرت بالوهن في صوته يؤلمها, وارتجفت قليلا, ثم قالت والدموع تترقرق في عينيها.
منى: امال انت كنت فاكرني بهذر؟, خلاص يا احمد, مبقتش اعرف اهذر, انت الي عملت كده, وياريت تستحمل نتيجة اعمالك.
قال بنبرة يائسة ,بعد ان تيقن من الخبر, وبتأكيد لا يحتمل الخطأ.
احمد: منى......., بس انا بحبك.
سالت دموع منى على وجهها, وقالت بضعف.
منى: منا كنت بحبك, اعمل ايه بقي , خلاص يا احمد, الي بينا راح, وانا بقيت مخطوبة, ياريت بجد تنساني وتسيبني في حالي, عشان انا مينفعش اكون ليك ابدا.
أ*...............................
منى: سلام يا احمد.
احمد: .....منى.
منى: معادش ينفع الكلام يا احمد خلاص.
احمد: يعني ايه؟, يعني انا مش هبقي معاكي تاني؟؟؟.
منى: احمد, بالله عليك ماتعذبني, انا مش ناقصاك, سيبني في حالي وابعد عني وارحمنى.
احمد:.......................
منى: انا هقفل.
احمد: ماشي يامنى, بس,...خدي بالك من نفسك.
منى:......وانت كمان.
احمد: سلام يامنى.
منى: سلام.
واغلقت السماعة في بطء, ثم جلست على سريرها واجهشت في البكاء, ثم قامت بعد ان سمعت خطوات تقترب من غرفتها, فمسحت دموعها في سرعة, وجدت معتز يدخل ,قائلا في مرح.
معتز: مون......
وتوقف حين لمح عينيها الدامعتين, وخفت صوته.
معتز: مالك يا منى؟.
واغلق باب الغرفة خلفه, مسحت منى عينيها وهي تتحاشى النظر في وجهه.
منى: مفيش.
توقف معتز قليلا ينظر اليها في اسى.
معتز: ولما انتي مش عايزاه , بتعذبي نفسك كده ليه؟, انتي لسه قدامك وقت.
ابتعدت منى وهي تعدل ماكياج عيونها الممسوح من البكاء.
منى: مين قال ان انا مش عايزاه؟.
معتز: امال بتعيطي ليه ؟, من الفرحة مثلا.
منى: خلاص يا معتز, الي حصل حصل, معادش ينفع ارجع فيه.
معتز: تبقي مجنونة, انتي بوظتي الدنيا, عملتي في نفسك كده ليه يا منى؟, وعشان مين؟.
التفتت اليه منى بعصبية وقالت.
منى: عشان نفسي, عشان انا استحق واحد كويس,ويخاف عليا ويحترمني,عشان انا عايزة ابعد عن كل الزعل والنكد والقرف, انا نفسي اعيش مطمنة شوية.
معتز: بس انتي كده بتصلحي غلط بغلط اكبر.
قاطعهم مؤمن حين ادخل رأسه من الباب متسائلا.
مؤمن: بتعملو ايه انتي وهو هنا؟, وسايبين الناس برة.
ونظر الي منى.
مؤمن: وانتي يا بنتي, سايبة الناس بقالك ساعة, هما جايين يخطبوني انا مثلا؟.
معتز: حاضر جايين اهه, روح انت.
ثم التفت الي منى بعد ذهاب مؤمن.
معتز: هتعملي ايه يامنى في الي انتي فيه دا؟.
رسمت على وجهها ابتسامة مصطنعة وقالت.
منى: هطلع اعد مع اهل خطيبي.
معتز: منى.
تخطته في طريقها للخروج من الغرفة, وهي تقول له.
منى: وانت كمان هتخرج وتضحك ومش هتجيب سيرة لحد اني كنت بعيط, انت فاهم.
معتز: لأ, مش فاهم.
تبعها صوته الغاضب, وهي تسير خارجة للضيوف والبسمة على وجهها تؤلمها, وقلبها منفطر, ليطالعها وجه وائل السعيد, وابتسامة ابيها الراضية, وزغرودة امها.
__________________
رد مع اقتباس
  #191  
قديم 29-07-2009, 11:20 AM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

سامي: انت خلصت الورق بتاع امبارح ؟, انا سمعت ان مريم بتلف النهاردة.
احمد: معملتش حاجة.
سامي: ليه يابني؟.
احمد: امبارح كان مزاجي وحش جدا.
سامي: انت مالك يا بني شكلك مش مظبوط فعلا, ايه الي حصل؟.
احمد: انا مكنتش ناوي اجي الشغل اصلا النهاردة.
سامي: ليه انت مش خلصت امتحانات؟, يا ابو حميد انت لازم تركز شوية في شغلك, عشان تتثبت بعد التخرج, عشان مينفعش كده, انت معاك فرصة مش عند حد, مين بيجيله فرصة يشتغل وهو في الكلية ويضيعها, وبعدين انا واخد بالي ان مريم مشددة عليك بقالها كتير وشكلها كده مستنيالك على غلطة, اوعي تكون لسه حاططها في دماغك.
احمد: ولا حاططها ولا نيلة, دي بت مغرورة فعلا زي مانت قلت, وشكلها متتعاشرش.
سامي: طيب , يبقي متديلهاش السبب الي ترفدك عشانه, اعد يا بن الحلال شوف شغلك وركز فيه, انت مش ناقص نكد , دانت شكل البنات مضيعينك خالص.
احمد: بلا بنات بلا قرف, ادي اخرة الحب, مبناخدش منه غير النكد ووقف الحال, انا كان مالي.
سامي: وله يا احمد, اوعي تكون بتحب مريم.
احمد: مريم ايه انت كمان, والله انت ولا فاهم حاجة.
أ*هو الواد عبيط صحيح بس عنده حق, فوق يا ايمو لنفسك وشوف شغلك, بلا بنات بلا وجع دماغ,اديك قلت بنفسك خدت ايه منهم
منا خلاص مش ناوي احب تاني
ايوة خليك خفيف ,وشوف مصلحتك ,ايه يعني منى اتخطبت ما في ستين داهية,تروح منى يجي عشرة مكانها,دانت ايمو برضة
صح
بس من غير ماتورط نفسك تاني,اديك اتعلمت اهه
ايوة اتعلمت, البنات دول مهما اختلفو كلهم واحد

*********************
دخلت سارة بيت منى ,وهي تبتسم لمؤمن الذي فتح لها الباب.
سارة: السلام عليكم.
مؤمن: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , ازيك يا سارة؟.
سارة: الحمد لله, منى موجودة؟.
مؤمن: ايوة , بس هي في الحمام اصلها لسه صاحية, ثواني وهتيجي اتفضلي.
دخلت وجلست ,وتبعها مؤمن, فارتبكت قليلا ثم قالت.
سارة: انا حاولت اكلمها امبارح تليفونها مقفول, واتكسفت اتصل على البيت , عشان كنا متأخر, ايه؟ قرو الفتحة الحمد لله؟.
جلس مؤمن قبالتها على ذراع الاريكة البعيدة عنها, وهو يقول.
مؤمن: اه الحمد لله, دول ناس طيبين اوي, ووائل بني ادم محترم فعلا.
سارة: ربنا يهنيها.
مؤمن: عقبالك.
شعرت بالحرج قليلا وتوترت لعدم ظهور منى او حتى والدتها للسلام عليها.
سارة: شكرا.
وساد صمت قليل قطعته سارة.
سارة: واتفقو على خطوبة ولا ايه؟, اصل منى كل ما بسألها تقولي معرفش.
مؤمن: لا , منى مش عايزة, قالت تلبيس دبل كده في البيت وحاجة على الضيق, مش عايزة دوشة.
سارة: منى دي اعوذ بالله, محسساني انها فضيحة.
في هذا الوقت خرجت منى مرتدية البيجاما , وعينيها منتفختان قليلا, وشكلها مذري, فاشار اليها مؤمن ساخرا.
مؤمن: اتفرجي يا ستي المنظر, دا شكل واحدة مقري فتحتها امبارح؟, ولا واحدة جاية من جنازة, الله يكون في عونه الي هيصطبح بالجمال ده كل يوم, امال لو مكنتيش لسه غاسلة وشك؟.
تمتمت منى وهي تقبل سارة.
منى: ايه الاستظراف ده؟.
سارة: مبروك.
منى: الله يبارك فيكي.
قام مؤمن يغادرهم وهو يقول لسارة مرة اخري.
__________________
رد مع اقتباس
  #192  
قديم 29-07-2009, 11:22 AM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

(الحلقه الثلاثون)


قام مؤمن يغادرهم وهو يقول لسارة مرة اخري.
مؤمن: عقبالك,بس متبقيش شبهها كده.
فابتسمت مجاملة ولم ترد هذه المرة, وبعد انصرافه جلست هي ومنى وهي تقول.
سارة: ايه يا بنتي؟, صاحية متأخر ليه؟, دا معادش حاجة والعصر يدن.
منى: انا نايمة 11 الصبح.
سارة: لا اله الا الله ,فيه ايه؟, كنتي بتعيطي؟, شكلك باين جدا, انتي عايزة اخواتك يفهمو ولا ايه؟.
مسحت منى على وجهها بكفها وهي تزفر ,ثم قالت.
منى: احمد كلمني امبارح.
سارة: لا.
منى: اه والله العظيم.
سارة: ازاي يا بنتي دنا نفسي كلمتك كان موبايلك مقفول.
منى:ماهو اتكلم على البيت.
سارة: يخرب بيت بجاحته, وايه الي حصل.
منى: مفيش , قعد يقولي انتي كنتي فاكرة اني مش هعرف موضوع وائل , فقلتله دا معادش موضوع دا بقي رسمي والناس عندنا اهم, اتخض وقالي بس انا بحبك وبتاع , قلتله سيبني في حالي , وقفلت.
صمتت سارة احتراما لمشاعر منى الحزينة ,والدموع التي ترقرقت في عينيها, وربتت على كتفها ,ثم قالت بعد ان استعادت منى هدوئها.
سارة: طيب يا حبيبتي, خير ما عملتي, والحمد لله انه متهورش وهددك او عمل حاجة, انتي بقي دلوقتي تاخدي بالك من نفسك قدام اهلك واخواتك, انتي خدتي قرار سليم, ومش هتندمي ان شاء الله, وكل يوم هتعرفي انك كنتي مضيعة نفسك مع احمد دا, وان الي انتي فيه دا احسن بكتير.
اومأت منى برأسها تصديقا لكلام سارة.
منى: منا عارفة ,الحمد لله.
ظهر معتز في اللحظة في طريقة للخروج من المنزل, فلمح شكل اخته المكتئب ,فاقبل يبتسم لسارة.
معتز: ازيك يا سارة عاملة ايه؟, عقبالك.
سارة: وانت كمان.
معتز: خدي بالك من منى, عشانها عايزة الي ياخد باله منها.
رفعت منى عينين غاضبتين لاخيها, قالت.
منى: انت مش كنت نازل؟, ايه الي وقفك؟.
معتز: كنت جاي اشوف العروسة بتعيط ليه؟.
نهرته منى.
منى: معتز.
معتز: يلا , عموما ادي صاحبتك اهي اكيد عارفة كل حاجة, ومش انا لوحدي الي شايف انك غلطانة.
وانصرف غاضبا,فقالت سارة مستغربة.
سارة: هو عارف حاجة؟.
منى: شافني امبارح وانا بعيط,بعد ما احمد كلمني.
سارة: يا مني, انتي لازم تسيطري على نفسك اكتر من كده,اوووف........انتو هتعملو شبكة ولا تلبيس دبل بس.
منى: لا, تلبيس دبل.
سارة: طيب يا منى, عايزاكي من هنا ورايح, تنسي احمد دا, وتفتحي قلبك لوائل, وتاخدي بالك من تصرفاتك قدامه, ومتحسسيهوش انك مغصوبة عليه, هو مش ذنبه ان احمد كلمك يوم ماجولك, واعرفي انك خلاص هتتحاسبي على امانتك معاه, في مشاعرك وفي تصرفاتك, فخدي بالك.
منى: حاضر, ان شاء الله.
سارة: لو عايزة ربنا يباركلك يا حبيبتي, عاملي ربنا فيه, عشان هو يعامل ربنا فيكي.
منى: ماشي يا سارة.
سارة: يلا بقي نقوم نصلي العصر, وهعد معاكي شوية وانزل.
منى: ماشي.
*******************
وائل: ماهو انتي لو فضلتي تقوليلي استاذ وائل ,هسيب صاحبتك.
قالت سارة وهي تمازح وائل ومنى في نهاية يوم الخطوبة, بعد ذهاب معظم الناس.
سارة: منا مش عارفة اقلك ايه؟, مش راضية الكلمة تطلع.
منى: دي منى الي نكتة , يوم ما كنا بنشتري الدبل , قالتلي قدام الراجل استاذ وائل, فقالي واضح ان الانسة بتحترمك اوي, كان فاكرها اختى في الاول.
ميرنا: انا هقولك وائل وعلى ضمانتك بقي, وبعدين احنا اصلا مش هناخد عندك دروس تاني.
وائل: ولو حتى كنت بدي تالتة مكنتش هديكو, انا ناقص وجع دماغ, وانتي بالذات يا ميرنا مكنتش هاخدك.
قاطعهم رجل جاء يسلم على وائل فاعتذر وائل منهم وذهب يسلم عليه, فلكزت ميرنا منى.
ميرنا: افردي وشك دا , واتلمي بقي الواد امه اخدت بالها,سمعتها بتسأل مامتك هي منى مالها,واتكلمي معاه انتي مش خرسة.
سارة: ماهو مؤمن سألني برضه, قلتله الماكياج مش عاجبها.
منى: منا بضحك اهه, مالكو بقي؟.
ميرنا: يا شيخة اتقي الله, دانتي ناقص تعيطي,هو حد طايل ولد زي العسل ومحترم واخوكي بيحلف بيه , وظريف مع اصحابك ومش مقفل,طيب دنا نفسي خالد ياخد على اصحابي بدل ماهو عامل فيها التقيل.
سارة: وعارف ربنا ,وداخل من الباب.
اخذت منى نفسا عميقا , واغمضت عينيها لحظة, ثم فتحتهما وعلى وجهها ابتسامة.
سارة: ايوة كده, اهو وائل راجع اهه, ربنا يستر.
وائل: انتو هتباتو هنا ولا ايه؟, يلا مش طالبة زحمة,باقيت الجاتوة في المطبخ ,خدوه ورحو.
ميرنا: دا ايه الطرد الي عيني عينك دا؟, امال لما هتجوزها هتعمل فينا ايه؟.
سارة: احنا هنيجي نتعشى معاكو.
منى: ليه؟, احنا هنلم؟,يلا يا حلوة انتي وهي, كل واحدة على بيتها يلا.
ميرنا: ايه دا كمان, حتى انتي بتطردينا, ماشي ياستي مردودالك.
سارة: احنا فعلا كنا هنمشي اصلا, عشان الوقت اتأخر ,بس مستنية بابا يجي ياخدني.
ميرنا: كلميه قوليله ميجيش ,انا وخالد هنوصلك.
سارة: طيب استني اشوفه في الطريق ولا لسه في البيت.
وابتعدتا عن منى ووائل,فنظروائل لمنى وابتسم.
وائل: انتي مالك يا منى؟, شكلك تعبان.
منى: مفيش انا بس مكلتش كويس طول اليوم.
وائل: لا انتي تاخدي بالك من صحتك ,مينفعش كده,عشان تفضلي زي القمر كده على طول.
ابتسمت له في حرج.
منى: شكرا.
وائل: انا مبقلكيش كده عشان تقوليلي شكرا,انا بقول الحقيقة.
منى: انت طيب اوي يا وائل.
وائل: يارب ابقي كده في عينيكي على طول, وافضل عند حسن ظنك.
منى: ياريت.
م*يااااااااااارب, يارب خليني احب وائل وانسى احمد يارب

__________________
رد مع اقتباس
  #193  
قديم 29-07-2009, 11:29 AM
الصورة الرمزية Prof.Dr/A.T.M
Prof.Dr/A.T.M Prof.Dr/A.T.M غير متواجد حالياً
طالبه جامعية ( طب بنى سويف )
الفائزة بالحلقة الاولى من مسابقة انا والاذكياء
 
تاريخ التسجيل: Jul 2008
المشاركات: 479
معدل تقييم المستوى: 16
Prof.Dr/A.T.M is on a distinguished road
افتراضي

قصة روعة
وبجد بدات تشدني اكتر
شكرا على الموضوع
__________________
I am not afraid to stand alone
رد مع اقتباس
  #194  
قديم 29-07-2009, 03:50 PM
الصورة الرمزية فتاة الظل
فتاة الظل فتاة الظل غير متواجد حالياً
عضو مجتهد
 
تاريخ التسجيل: Jul 2009
المشاركات: 119
معدل تقييم المستوى: 15
فتاة الظل is on a distinguished road
افتراضي

القصه جميله اوي بس طويله
بالله عليك يا مستر قولنا باقي قد ايه
بليييييييز
بس يكون كلام رجاله بقى المره دي
__________________
رد مع اقتباس
  #195  
قديم 29-07-2009, 03:53 PM
الصورة الرمزية lost angel
lost angel lost angel غير متواجد حالياً
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 24
معدل تقييم المستوى: 0
lost angel is on a distinguished road
افتراضي

ايوة كدة دة المظبوط ...........تمام مستانيين الباقى
رد مع اقتباس
إضافة رد

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:21 PM.