اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 13-08-2011, 06:04 PM
emtaha2010 emtaha2010 غير متواجد حالياً
عضو خبير

emtaha2010 is on a distinguished road
Impp كل عام انتم بخير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحة الله وبركاته ..

إخوتي المحترمين في المنتدى .. كل عام وانتم بخير وشاكر جدا لكل من سأل عني الفترة الماضية وباعتذر عن عدم التواجد لانشغالي الحقيقي بقضية حملة الماجستير والدكتوراة ..

أكرر أسفى وفي انتظار دعواتكم جميعا .. فقضية حملة الماجستير والدكتوراة على مشارف الحل ..
السلام عليكم ورحمة الله
كل عام انتم بخير
أخر اخبار قضية حملة الماجستير والدكتوراة ايه يا اخي
بارك الله فيك

فانا حاصل علي ماجستير علوم 2010 تخصص رياضيات
واحد زملائي سلم الاوراق الخاصة بي للدكتور شحاته الشيخ
الاسبوع الماضي يوم الاربعاء في الاكاديمية

جزاك الله خيرا

الله أكبر ... الله أكبر

"إذا الشعب يوما أراد الحياه ... فلابد للحق ان ينتصر ... ولابد لليل ان ينجلي ... ولابد للقيد ان ينكسر"

قديم 13-08-2011, 05:44 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

بالنسبة لقضية تعيين أوائل الخريجين .. بصراحة ياجماعة الموضوع بيسير ببطء شديد جدا .. وكنت عاوز أقول للناس حاجة من غير زعل وهي دي سبب العطلة .. الحكومة لما أصدرت قرارها في الأول قالت تعيين الأوائل من 2003:2010 باثر رجعي الناس بدأت تفسر بأثر رجعي على إنه تعيين واحتساب المده السابقة منذ التخرج .... خرج الوزير ورئيس الوزراء وقال لأ باثر رجعي يعني أعين الأوائل في شكل دفعات مثلا كل سنة 3 دفعات من الأقدم للأحدث .. يعني 2003:2005 السنة دي والسنة الجاية 2006:2009 وهكذا مثلا وده كان اقتراح .. بعد كده الموضوع صدر في شكل تعميم .. يعني مفيش تقسيم .. وده خلانا كلنا نفهم إن التعيينات لكل الدفعات مرة واحدة .. دلوقت الوضع الراهن إيه ؟؟؟؟؟ الوضع الحالي هو أن قرار التعيين صدر وليس توصية كما قال البعض .. ولكن آلية التنفيذ عليها خلاف .. ما الخلاف؟؟ الحكومة حست إن الوظائف التي يستوعبها القطاع الإداري اقل من كل هذه الأعداد .. وهنا حدثت مشكلة .. والآن هناك بعض سيناريوهات مقترحة لتنفيذ إحداها : الأول : تعيين الدفعات بأثر رجعي من الأقدم للأحدث يعني كل عام دفعتين أو ثلاثة .. مع استيعاب الدفعات الجديدة 2011 و 2012 وهكذا دوريا .. الثاني : تعيين الخمسة الأوائل أو العشرة حسب الاماكن المتوفرة في القطاع الإداري.. الثالث : تطبيق القرار بتعيين الـ20 الأوائل رغما عن نظرية الاحتياجات وهذا سيسبب تكدسا للموظفين دون حاجة العمل .. وهذا الحل هو ما يريده الأوائل وأراه حلا مناسبا لأن القطاع الحكومي طالما عانى ن هذه المشكلة بسبب الكوسة .. فلا مانع أن يعانيها بسبب التفوق .. الآن أكاديمية البحث العلمي بالتنسيق مع التنظيم والإدارة في طور اتخاذ أحد هذه القرارات ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 13-08-2011, 09:24 PM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road

اقتباس:
بالنسبة لقضية تعيين أوائل الخريجين .. بصراحة ياجماعة الموضوع بيسير ببطء شديد جدا .. وكنت عاوز أقول للناس حاجة من غير زعل وهي دي سبب العطلة .. الحكومة لما أصدرت قرارها في الأول قالت تعيين الأوائل من 2003:2010 باثر رجعي الناس بدأت تفسر بأثر رجعي على إنه تعيين واحتساب المده السابقة منذ التخرج .... خرج الوزير ورئيس الوزراء وقال لأ باثر رجعي يعني أعين الأوائل في شكل دفعات مثلا كل سنة 3 دفعات من الأقدم للأحدث .. يعني 2003:2005 السنة دي والسنة الجاية 2006:2009 وهكذا مثلا وده كان اقتراح .. بعد كده الموضوع صدر في شكل تعميم .. يعني مفيش تقسيم .. وده خلانا كلنا نفهم إن التعيينات لكل الدفعات مرة واحدة .. دلوقت الوضع الراهن إيه ؟؟؟؟؟ الوضع الحالي هو أن قرار التعيين صدر وليس توصية كما قال البعض .. ولكن آلية التنفيذ عليها خلاف .. ما الخلاف؟؟ الحكومة حست إن الوظائف التي يستوعبها القطاع الإداري اقل من كل هذه الأعداد .. وهنا حدثت مشكلة .. والآن هناك بعض سيناريوهات مقترحة لتنفيذ إحداها : الأول : تعيين الدفعات بأثر رجعي من الأقدم للأحدث يعني كل عام دفعتين أو ثلاثة .. مع استيعاب الدفعات الجديدة 2011 و 2012 وهكذا دوريا .. الثاني : تعيين الخمسة الأوائل أو العشرة حسب الاماكن المتوفرة في القطاع الإداري.. الثالث : تطبيق القرار بتعيين الـ20 الأوائل رغما عن نظرية الاحتياجات وهذا سيسبب تكدسا للموظفين دون حاجة العمل .. وهذا الحل هو ما يريده الأوائل وأراه حلا مناسبا لأن القطاع الحكومي طالما عانى ن هذه المشكلة بسبب الكوسة .. فلا مانع أن يعانيها بسبب التفوق .. الآن أكاديمية البحث العلمي بالتنسيق مع التنظيم والإدارة في طور اتخاذ أحد هذه القرارات ..
من غير زعل ولاحاجة يا أخي .. اللي مكتوب لنا هنشوفه بإذن الله
موضوع الأثر الرجعي دي مشكلة ... أساسا الخريجة الحديثة عدد العاطلين منهم اكتر من الخريجة القديمة
متقنعنيش ان خريج 2003 مثلا قاعد لحاد دلوقتي .. ده ان مكانش اتجوز وخلف
لكن الخريجة الحديثة هتلاقي عدد العاطلين منهم كتير جدا
وموضوع الـ5 أو الـ10 الأوائل ده هيبقى فيه ظلم كبير .. لأنه القرار ده لما نزل زمان خالص سنة 99 كان نازل للـ20
مش هييجوا دلوقتي يغيروا فيه على مزاجهم بعد ما عشموا الناس ... كانوا مقالوش من الأساس انهم هيعينونا
ويعشمونا احسن .. ع الأقل فيه ناس كتير وقفت حياتها مستنية الوظيفة دي تيجي الأول
وضيعت فرص كتير .... اكيد فيه ناس كتير كدة
عامة ربنا يقدم إللي فيه الخير
الحمد لله

قديم 13-08-2011, 10:44 PM

افتراضي تصحيح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imenesi مشاهدة المشاركة

من غير زعل ولاحاجة يا أخي .. اللي مكتوب لنا هنشوفه بإذن الله
موضوع الأثر الرجعي دي مشكلة ... أساسا الخريجة الحديثة عدد العاطلين منهم اكتر من الخريجة القديمة
متقنعنيش ان خريج 2003 مثلا قاعد لحاد دلوقتي .. ده ان مكانش اتجوز وخلف
لكن الخريجة الحديثة هتلاقي عدد العاطلين منهم كتير جدا
وموضوع الـ5 أو الـ10 الأوائل ده هيبقى فيه ظلم كبير .. لأنه القرار ده لما نزل زمان خالص سنة 99 كان نازل للـ20
مش هييجوا دلوقتي يغيروا فيه على مزاجهم بعد ما عشموا الناس ... كانوا مقالوش من الأساس انهم هيعينونا
ويعشمونا احسن .. ع الأقل فيه ناس كتير وقفت حياتها مستنية الوظيفة دي تيجي الأول
وضيعت فرص كتير .... اكيد فيه ناس كتير كدة
عامة ربنا يقدم إللي فيه الخير

أولا حضرتك انا عارف إنك جديد في المنتدى وجديد على الصفحة هنا .. ومفيش حاجة في كلامك تدعو للزعل .. لكن حابب أقولك حاجة انا لما اتكلمت أو لما بانشر حاجة بأحاول أكون دقيق في كلامي ولو كنت عاوز أقول رأي خاص أو توقع كنت كتبت الفترة اللي فاتت .. لكن ماحبتش اتكلم دون وعي وده أسلوبي منذ البداية والحمد لله الناس هنا وكل جروبات أوائل الخريجين عارفين كده .. وانا بس حبيت أقول ده علشان أعكس مصداقية كلامي عند حضرتك والباقين ..

ثانيا انا بس حابب يا أخي أوضح لك إن من دفعة 2003 لغاية انهارده أغلب الناس اللي اتجوزت أو مش لاقية تتجوز فإن الصنفين مش لاقيين ياكلوا .. لأنهم يا إما بيشتغلوا في أعمال مؤقته أو بالحصة في التربية والتعليم أو في القطاع الخاص اللي على كف عفريت .. ولم يتوظف منهم حتى اليوم في الحكومة إلا نسبة لا تتعدى الـ5% وهم أصحاب الكوسة الكبيرة جدا أو اللي دفعوا 20 و 30 ألف جنيه للتعيين الحكومي .. فأنا أحب أصحح وجهة نظرك .. وأقول الناس دول لو حددنا الأولوية فهم الأحق بالتعيين من خريج امبارح ..

وكمان على فكرة نسبة كبيرة من الاوائل دول بتوع 2003 و 2004 و 2005 أنهوا تقريبا الماجستير يعني أصبحوا أعلى في الدرجة العلمية .. يعني متجوزين ويعولوا وأعلى علميا وحقهم من زمان وأكبر سنا .. وانت دلوقت تقوللي الأصغر أولى ؟؟؟؟

وبعدين انت دلوقت بتنقد المقترحات اللي الحكومة بتناقشها مش اللي انا حاططها علشان تختاروا منها يعني انا نقلت لكم اللي بيدور جوه وانتم تتحركوا .. وانا مؤيد تماما لتعيين الجميع لأن الأوائل في وجهة نظري هم أوائل ومتفوقين ويستحقوا التكريم أيا كان سنهم وأيا كانت دفعتهم ..

ومعلش اندفاعك للدفاع عن دفعتك الحديثة هي نظرة متحيزة وليست عادلة وشاملة .. وده رأيي ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 14-08-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road

اقتباس:
أولا حضرتك انا عارف إنك جديد في المنتدى وجديد على الصفحة هنا .. ومفيش حاجة في كلامك تدعو للزعل .. لكن حابب أقولك حاجة انا لما اتكلمت أو لما بانشر حاجة بأحاول أكون دقيق في كلامي ولو كنت عاوز أقول رأي خاص أو توقع كنت كتبت الفترة اللي فاتت .. لكن ماحبتش اتكلم دون وعي وده أسلوبي منذ البداية والحمد لله الناس هنا وكل جروبات أوائل الخريجين عارفين كده .. وانا بس حبيت أقول ده علشان أعكس مصداقية كلامي عند حضرتك والباقين ..

ثانيا انا بس حابب يا أخي أوضح لك إن من دفعة 2003 لغاية انهارده أغلب الناس اللي اتجوزت أو مش لاقية تتجوز فإن الصنفين مش لاقيين ياكلوا .. لأنهم يا إما بيشتغلوا في أعمال مؤقته أو بالحصة في التربية والتعليم أو في القطاع الخاص اللي على كف عفريت .. ولم يتوظف منهم حتى اليوم في الحكومة إلا نسبة لا تتعدى الـ5% وهم أصحاب الكوسة الكبيرة جدا أو اللي دفعوا 20 و 30 ألف جنيه للتعيين الحكومي .. فأنا أحب أصحح وجهة نظرك .. وأقول الناس دول لو حددنا الأولوية فهم الأحق بالتعيين من خريج امبارح ..

وكمان على فكرة نسبة كبيرة من الاوائل دول بتوع 2003 و 2004 و 2005 أنهوا تقريبا الماجستير يعني أصبحوا أعلى في الدرجة العلمية .. يعني متجوزين ويعولوا وأعلى علميا وحقهم من زمان وأكبر سنا .. وانت دلوقت تقوللي الأصغر أولى ؟؟؟؟

وبعدين انت دلوقت بتنقد المقترحات اللي الحكومة بتناقشها مش اللي انا حاططها علشان تختاروا منها يعني انا نقلت لكم اللي بيدور جوه وانتم تتحركوا .. وانا مؤيد تماما لتعيين الجميع لأن الأوائل في وجهة نظري هم أوائل ومتفوقين ويستحقوا التكريم أيا كان سنهم وأيا كانت دفعتهم ..

ومعلش اندفاعك للدفاع عن دفعتك الحديثة هي نظرة متحيزة وليست عادلة وشاملة .. وده رأيي ..
على فكرة انت فهمت كلامي غلط خالص يا دكتور
انا بقولك من غير زعل على كلامك انت لما هقول خبر ومحدش يزعل
تاني حاجة انا فعلا مش متحيز بالمرة للحديث عن القديم .. كل اللي حاولت اوضحه ان القرار ده مش هينفع
لأنه هيبقى فيه ظلم للكل .. ممكن اكون وضحت الظلم الواقع على الحديث وتحاملت شوية على القديم
بس مش تحيز ليا والباقي مش مهم ...بس مفيش حد أحق من حد في التعيين
وعلى كلامك الناس اللي اخدت ماجستير وبقوا أعلى في الدرجة العلمية كانت ليهم الفرصة انهم يسجلوا
انما انا وأمثالي اللي دخلوا الجيش على طول بعد ماتخرجوا وقعدوا سنة وفيه 3 .. ملحقناش نعمل ماجستير
وده مش ذنبنا احنا ... وانا فاهم ان ده كلام انت بتنقله مش بنتقد كلامك انا بنتقد اقتراحات الحكومة .. هو فيه سوء تفاهم
وحصل خير ...... بس احب اقولك تاني مرة انا والله مش منحاز خالص ولا قولت الأصغر أولى ... انا كنت بوضح ان حديث التخرج ده مايترميش لمجرد انه حديث التخرج وان القديم قديم واللي لحق يعمل ماجستير ودكتوراه واحنا ملحقناش
وكل سنة وانت طيب وكل الناس الحلوة اللي هنا طيبين
والله الموفق والمستعان
الحمد لله

قديم 14-08-2011, 06:29 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imenesi مشاهدة المشاركة

على فكرة انت فهمت كلامي غلط خالص يا دكتور
انا بقولك من غير زعل على كلامك انت لما هقول خبر ومحدش يزعل
تاني حاجة انا فعلا مش متحيز بالمرة للحديث عن القديم .. كل اللي حاولت اوضحه ان القرار ده مش هينفع
لأنه هيبقى فيه ظلم للكل .. ممكن اكون وضحت الظلم الواقع على الحديث وتحاملت شوية على القديم
بس مش تحيز ليا والباقي مش مهم ...بس مفيش حد أحق من حد في التعيين
وعلى كلامك الناس اللي اخدت ماجستير وبقوا أعلى في الدرجة العلمية كانت ليهم الفرصة انهم يسجلوا
انما انا وأمثالي اللي دخلوا الجيش على طول بعد ماتخرجوا وقعدوا سنة وفيه 3 .. ملحقناش نعمل ماجستير
وده مش ذنبنا احنا ... وانا فاهم ان ده كلام انت بتنقله مش بنتقد كلامك انا بنتقد اقتراحات الحكومة .. هو فيه سوء تفاهم
وحصل خير ...... بس احب اقولك تاني مرة انا والله مش منحاز خالص ولا قولت الأصغر أولى ... انا كنت بوضح ان حديث التخرج ده مايترميش لمجرد انه حديث التخرج وان القديم قديم واللي لحق يعمل ماجستير ودكتوراه واحنا ملحقناش
وكل سنة وانت طيب وكل الناس الحلوة اللي هنا طيبين
والله الموفق والمستعان

على فكرة باتأسف لك جدا لأني قريت كلامك بسرعة بس لما رجعت وقرأته تاني اتضحت الصورة .. وأنا برضه باكرر كلامي إن الاول يجب احترامه مهما كانت دفعته .. ولا تليق معاملته إلا كأول وإلا فلا تقدم ولا رفعة لهذا البلد .. أولوية القدم ليست بسبب حصولهم على درجات علمية أعلى .. ولكن لأنهم عانوا بعد التخرج لفترة .. وهذا لا يعني عدم أحقية الأحدث .. وبعدين إذا كانت دي مقترحات الحكومة .. فإننا كلنا نؤيد الحل الأخير القائل الكل يتعين رغما عن الاحتياج ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 24-08-2011, 11:32 AM
eldeep2012 eldeep2012 غير متواجد حالياً
عضو جديد

eldeep2012 is on a distinguished road
Icon111 اعتقد هو ده اللى حصل .... يعنى التعيين على 3 سنوات

اقتباس:
اعتقد هو ده اللى حصل .... يعنى التعيين على 3 سنوات

السنه دى 5
السنه الجاية 5
السنه اللى بعدها 10
قديم 24-08-2011, 01:31 PM
eldeep2012 eldeep2012 غير متواجد حالياً
عضو جديد

eldeep2012 is on a distinguished road
افتراضي استفسار من دكتور عبدالرحمن

هل لو فعلا تم التعيين بالاليه دى على 3 سنوات

لو واحد من الخمسه الاوائل لم يقبل بالوظيفة

هل ده يعطى فرصة للى بعده فى الترتيب (السادس)

ولا يتم ادخار الوظيفة للعام القادم ؟؟؟
قديم 24-08-2011, 01:47 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي قرار

بالنسبة لموضوع الخمسة دا كان مقترح تقدم بة الدكتور صفوت بالفعل لمجلس الوزراء ..... بناء على مخاطبة مجلس الوزراء له بايجاد اماكن لاوائل الخريجين ؟؟؟؟ ولكن هذا الاقتراح لم يقرة مجلس الوزرا واقر تعييين العشريين ..............

أرجو من الدكتور عبد الرحمن الإفادة أكثر عشان الناس ترتاح
قديم 13-08-2011, 05:53 PM
معلم مساعد 2011 معلم مساعد 2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم مساعد 2011 is on a distinguished road

يااااااااااااااااااااااااااااااه فين حضرتك من زمااااااااان كده
كل سنه وحضرتك طيب ورمضان كريم
قديم 13-08-2011, 09:17 PM
alaarabie alaarabie غير متواجد حالياً
عضو جديد

alaarabie is on a distinguished road

حمد الله علي السلامة يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا جدا..وعندي سؤال شخصي لحضرتك.هو حضرتك خريج سياحة وفنادق جامعة المنيا؟ أصل من ساعة ما حضرتك قلت إنك من 6 أكتوبر بالمنيا وأنا عندي إحساس إني أعرفك شخصيا؟ يا رب تكون حضرتك د.عبد الرحمن اللي في بالي واللي أنا أعرفه كويس جدا ..فرب صدفة خير من ألف ميعاد..مع تحياتي علاء ربيع
قديم 13-08-2011, 10:30 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaarabie مشاهدة المشاركة
حمد الله علي السلامة يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا جدا..وعندي سؤال شخصي لحضرتك.هو حضرتك خريج سياحة وفنادق جامعة المنيا؟ أصل من ساعة ما حضرتك قلت إنك من 6 أكتوبر بالمنيا وأنا عندي إحساس إني أعرفك شخصيا؟ يا رب تكون حضرتك د.عبد الرحمن اللي في بالي واللي أنا أعرفه كويس جدا ..فرب صدفة خير من ألف ميعاد..مع تحياتي علاء ربيع
ماعتقدش فيه حد غيري في 6 أكوبر من سياحة في المنيا .. ولو حضرتك علاء ربيع انت بقى خريج إيه علشان أنا ماعرفش حد بالاسم ده غير أخ عزيز علي كان خريج ألسن المنيا ومن أوائلها وكان زميلي منذ الابتدائي ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 14-08-2011, 12:48 AM

تلقيت منذ قليل مكالمة اسعدتني جدا .. جاءتني من أخي وصديقي الأستاذ علاء ربيع بدوي وهو صاحب التعليق السابق وهو صاحب رحلة كفاح منذ الابتدائية والإعدادية والثانوية وقد اختار لنفسه الألسن واخترت لنفسي السياحة إلا أن صداقتنا لم تشوبها شائبة ومن علينا الله بالتفوق كلينا .. ولولا ظروف المعيشة لما افترقنا ..

أخي العزيز .. شكرا لاستعادة بعض الذكريات الجميلة .. وكما قلت أنت : رب صدفة خير من ألف ميعاد !!!!

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 14-08-2011, 12:59 AM
محمود المصري 2010 محمود المصري 2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود المصري 2010 is on a distinguished road
New سؤال

لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن عندي كذا سؤال :
الأول : أيه إن مشكلة حملة الماجستير قربت تنحل علشان أنا معايا ماجستير .
الثاني : أنا معلم مساعد ومفيش زيادة لحد دلوقتي وسمعت إنهم هيزودونا 75% بس يعني مش هنوصل إلي 700 جنيه ياريت الأخبار الجديدة والأكيده لإني لحد دلوقتي مقبضتش مرتب شهر 7 ومحدش عارف حاجه خالص وشكرا ً .
قديم 14-08-2011, 01:27 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 مشاهدة المشاركة
لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن عندي كذا سؤال :
الأول : أيه إن مشكلة حملة الماجستير قربت تنحل علشان أنا معايا ماجستير .
الثاني : أنا معلم مساعد ومفيش زيادة لحد دلوقتي وسمعت إنهم هيزودونا 75% بس يعني مش هنوصل إلي 700 جنيه ياريت الأخبار الجديدة والأكيده لإني لحد دلوقتي مقبضتش مرتب شهر 7 ومحدش عارف حاجه خالص وشكرا ً .
بالنسبة لتعيينات الحاصلين على الماجستير والدكتوراة فإن الوزير بدأ في التفاهم والأمور كلها هيتم الإعلان عنها في المؤتمر الصحفي غدا ..

أما بالنسبة للحد الأدنى في التربية والتعليم فمفيش حد أدنى للمعلمين لأن مجموع حوافزهم وبدلاتهم بالكادر يساوي 208% .. ولكن ترر صرف حافز أداء لهم بواقع 75% للمعلم المساعد و50% للمعلم و25% للأعلى .. على أن يتم صرف هذه الإضافات مع مرتب شهر 9 القادم على أن يتم صرف فروق شهري 7 و 8 بأثر رجعي أيضا مع مرتب 9 ..

د. عبدالرحمن المنياوي
موضوع مغلق

العلامات المرجعية