اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 03-11-2013, 12:58 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

والله انا مش عارف اذاكر وكل يوم اقول هبدأ ومبدأش ودايما يائس واقول اني مش هلحق الكليات اللي انا عاوزها مش عارف اعمل اية خصوصا ان انا الحمد لله شاطر ودايما من الاوائل بس المشكلة دي معايا من زمان ومكنتش بذاكر الا آخر الترم بس وخايف اعمل كده السنة دي . يا رب حد ينصحني.

قديم 03-11-2013, 01:09 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة not masked مشاهدة المشاركة
والله انا مش عارف اذاكر وكل يوم اقول هبدأ ومبدأش ودايما يائس واقول اني مش هلحق الكليات اللي انا عاوزها مش عارف اعمل اية خصوصا ان انا الحمد لله شاطر ودايما من الاوائل بس المشكلة دي معايا من زمان ومكنتش بذاكر الا آخر الترم بس وخايف اعمل كده السنة دي . يا رب حد ينصحني.
تخيل كده يوم الامتحان و انت مش مخلص الماده كويس و ان ديه اخر فرصه و تخيل انك جبت درجه وحشه و دخلت كليه مش بتحبها و ممكن كمان تروح اقاليم و قرف المواصلات و المدينة الجامعيه و تخيل لما ميكونش ليك وظايف متوفره عشان شهادتك مش عاليه و مش عارف تتجوز هههه ولا تجيب شقه و تخيل لما ابوك ومامتك و تعبهم معاك طول عمرك عشان تبقى حاجه كويسه وفى الاخر تخيب املهم و تزعلهم
بجد انت فى ايدك فرصه كويسه ناس كتييير جداً تتمناها فمتضيعهاش من ايدك بسهوله عشان كسل و الكلام الفارغ ده
لازم تحس ان ديه مسؤليه و ان ده عملك و لازم تتقنه حتى لو مش هتاخد درجات
وربنا يوفقك ديماً
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 03-11-2013, 01:14 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

هتلر ..شكرا‎
قديم 03-11-2013, 06:14 PM
محمود صفى الدين محمود صفى الدين غير متواجد حالياً
عضو قدير

محمود صفى الدين is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
هو عدد الساعات الصحيه للنوم 8 او 7 بس تنام 5 ساعات بس مش عارف ممكن تتاقلم على كده و لا هتتعب بس الى حد كبير هتتعب عشان كمان طول اليوم مدرسه ودروس و ارهاق
بس مينفعش تذاكر من 8 ل 1 عشان هتبقى راجع من دروس وقبلها مدرسه
لو تعرف تنام 6 او 7 يبقى افضل و حاول تخلى الدروس تخلص قبل 6 و خلى كل يوم درس واحد وبس
واستغل مدرسين المدرسه كويسس
كل يوم درس ازاى ؟؟؟؟؟؟؟ مش هينفع طبعا انا لسه راجع من الدروس من شوية كان عليا الساعة 2 انجليزى و3 ونصف فيزياء ورجعت البيت الساعة 5 ونصف طبعا علشان الموصلات مش هينفع كل يوم درس المهم 5 ساعات دا لانى مذكرتش زى ما قلتلك قبل كدا من الاول وانا بنام 6 ساعات او 7 لكن 5 دى نادرا انا النهاردة هنام 7 باذن الله واصحا 1 واذاكر كدا صح ولا اعمل ايه ؟؟؟ بالنسبة للمدرسة بروح غصب عنى يعنى علشان الغياب وعلشان فالبيت بيقولولى روح المدرسة علشان الغياب اقلك بقا ع يومى النهاردة فالمدرسة رحت طبعا الساعة 8 اول حصة عربى ولله الحمد ولا بنستفاد حاجة المهم تانى حصة احياء ولا اى كلمة بتطلع بيها من الحصة دا لان الاستاذ مش بيسكت لفصل وصوتو ينيمك اصلا بعدها عربى كملنا موضوع المقال كتابة تلخييص يعنى مش وحش بس ملوش لازمة وبعدين فرنساوى فضلنا نكتب فكلمات الدرس وخلاص وقرنها يعوض ربنا بقا وبعدها فيزياء بستفاد منها دى الصراحة استاذ بيشرح حلو والانجليزى طبعا حصة زبالة مضيعة للوقت وبعدها العاب ومكنوش عايزين يروحون روحت ع 1 وثلث وكل سنة وانت طيب ويعوض ربنا انا عايز اذكر كتير بس المشكلة فالوقت معلللللللشششش طوولت عليك
قديم 03-11-2013, 06:58 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود صفى الدين مشاهدة المشاركة
كل يوم درس ازاى ؟؟؟؟؟؟؟ مش هينفع طبعا انا لسه راجع من الدروس من شوية كان عليا الساعة 2 انجليزى و3 ونصف فيزياء ورجعت البيت الساعة 5 ونصف طبعا علشان الموصلات مش هينفع كل يوم درس المهم 5 ساعات دا لانى مذكرتش زى ما قلتلك قبل كدا من الاول وانا بنام 6 ساعات او 7 لكن 5 دى نادرا انا النهاردة هنام 7 باذن الله واصحا 1 واذاكر كدا صح ولا اعمل ايه ؟؟؟ بالنسبة للمدرسة بروح غصب عنى يعنى علشان الغياب وعلشان فالبيت بيقولولى روح المدرسة علشان الغياب اقلك بقا ع يومى النهاردة فالمدرسة رحت طبعا الساعة 8 اول حصة عربى ولله الحمد ولا بنستفاد حاجة المهم تانى حصة احياء ولا اى كلمة بتطلع بيها من الحصة دا لان الاستاذ مش بيسكت لفصل وصوتو ينيمك اصلا بعدها عربى كملنا موضوع المقال كتابة تلخييص يعنى مش وحش بس ملوش لازمة وبعدين فرنساوى فضلنا نكتب فكلمات الدرس وخلاص وقرنها يعوض ربنا بقا وبعدها فيزياء بستفاد منها دى الصراحة استاذ بيشرح حلو والانجليزى طبعا حصة زبالة مضيعة للوقت وبعدها العاب ومكنوش عايزين يروحون روحت ع 1 وثلث وكل سنة وانت طيب ويعوض ربنا انا عايز اذكر كتير بس المشكلة فالوقت معلللللللشششش طوولت عليك
طب كويس جداً انك بترجع 5 ونص
و على فكره نومك 5 ساعات بس مش هيخليك تشتغل اكتر بالعكس هيتبع جهازك العصبى و هتهنج بسرعه وكمان انت بتحتاج وقت عشان تحلل المعلومات اللى بتخزنها فى دماغك طول اليوم
انا عارف ان مدرسين المدرسه ملهمش سبعين لازمه الا من رحم ربى بس بجد قعادك فى الفصل وتركيزك مع الحاجات البسيطه بتاعتهم هيفيدك اوى
واوعى تسيب حاجه مش بالعها كويس و تخش على اللى بعدها عشان هتتعب فى الاخر
و ركزز بقى فى المذاكره و متخشش المنتدى تانى انت يا دوب وقتك مكفى بالعافيه
قديم 03-11-2013, 07:22 PM
سيرة الايام سيرة الايام غير متواجد حالياً
Faculty of Medicine Assiut University

سيرة الايام is on a distinguished road

السلام عليكم
اولا انا اختكم ف تالتة ثانوى السنة دى بس نظام قديم بس مقسمة السنة جبت ف تانية 98.3%
انا متابعاكوا من الاول واستفدت من النصايح اللى اتقالت هنا بجد وعلشان كدة انا قررت ادخل واقلكوا نصيحة لوجه الله لانى ملاحظة ان ف ناس بتدخل هنا كتير اكتر من مرة ف اليوم ودا ف حد ذاته غلط وبيضيع الوقت علشان كدة ياريت يا شباب تحاولوا تحددوا الوقت اللى هتدخلو فيه ومش كل شوية تفتحوا النت ياريت تبعدوا الكمبيوتر عن الروم اللى بتذاكروا فيها علشان تعرفوا تركزوا وكمان لما تدخلوا مش تدخلوا علشان تتحاوروا وبس لا حاولوا تستفيدوا من كل حاجة ف المنتدى متضيعوش وقتكوا ف اى كلام علشان ميجيش اليوم اللى تندموا فيه لا قدر الله وكمان انا عندى نصيحة ليكوا عن تجربة دا هيفيدكوا جدا وخصوصا ان فترة الامتحانات عندكوا صغيرة مش هتلحقوا تراجعوا كل حاجة قبل الامتحان علشان كدة من دلوقتى حاولوا تعملوا لكل مادة كشكول كدة حلو ومنظم تجمعوا فيه الاسئلة الصعبة من اول درس ف كل مادة وتكتب طريقة الحل اللى حليته بيه حتى لو هتكتب كلام عادى كانك بتكلم نفسك وبتشرح لنفسك علشان اخر السنة تكون مجمع الاسئلة الصعبة ف كل مادة وتيجى يوم الامتحان تمسك الكشكول وتراجعه لانك مش هتبقى فاضى تراجع من الاول وكدة وربنا يوفقنا ويوفقكوا وتحققوا اللى تتمنوه معلش لو الكلام متلخبط بس دا لانى بكتب بسرعة
قديم 03-11-2013, 07:25 PM
الصورة الرمزية &الوردة الزرقاء&
&الوردة الزرقاء& &الوردة الزرقاء& غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

&الوردة الزرقاء& is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة not masked مشاهدة المشاركة
والله مش لوحدك

انا برضو حاسه اني مليش نفس اذاكر خالص مع ان انا عندي وقت كتيير فاضيعكسك
بحس اني مش متحمسة للمذاكرة خصوصا اني كنت علمي رياضة وحولت لعلوم

بس انا ان شاء الله ناوية اضبط الامور وربنا يوفقنا جميعا

انا حبيت بس اوضحلك انك مش لوحدك اللي كده
طلبة كتير مش عارفين يذاكرو لاسباب مختلفة
فاطمن انت قدامك فرصة كبيرة عشان تبدأ تذاكر زي ماهتلر قالك فبلاش تحسس نفسك انك متاخر والكل هيخلص قبلك وانت لا
بالتوفيق ان شاء الله
قديم 03-11-2013, 07:35 PM
الصورة الرمزية &الوردة الزرقاء&
&الوردة الزرقاء& &الوردة الزرقاء& غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

&الوردة الزرقاء& is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيرة الايام مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اولا انا اختكم ف تالتة ثانوى السنة دى بس نظام قديم بس مقسمة السنة جبت ف تانية 98.3%
انا متابعاكوا من الاول واستفدت من النصايح اللى اتقالت هنا بجد وعلشان كدة انا قررت ادخل واقلكوا نصيحة لوجه الله لانى ملاحظة ان ف ناس بتدخل هنا كتير اكتر من مرة ف اليوم ودا ف حد ذاته غلط وبيضيع الوقت علشان كدة ياريت يا شباب تحاولوا تحددوا الوقت اللى هتدخلو فيه ومش كل شوية تفتحوا النت ياريت تبعدوا الكمبيوتر عن الروم اللى بتذاكروا فيها علشان تعرفوا تركزوا وكمان لما تدخلوا مش تدخلوا علشان تتحاوروا وبس لا حاولوا تستفيدوا من كل حاجة ف المنتدى متضيعوش وقتكوا ف اى كلام علشان ميجيش اليوم اللى تندموا فيه لا قدر الله وكمان انا عندى نصيحة ليكوا عن تجربة دا هيفيدكوا جدا وخصوصا ان فترة الامتحانات عندكوا صغيرة مش هتلحقوا تراجعوا كل حاجة قبل الامتحان علشان كدة من دلوقتى حاولوا تعملوا لكل مادة كشكول كدة حلو ومنظم تجمعوا فيه الاسئلة الصعبة من اول درس ف كل مادة وتكتب طريقة الحل اللى حليته بيه حتى لو هتكتب كلام عادى كانك بتكلم نفسك وبتشرح لنفسك علشان اخر السنة تكون مجمع الاسئلة الصعبة ف كل مادة وتيجى يوم الامتحان تمسك الكشكول وتراجعه لانك مش هتبقى فاضى تراجع من الاول وكدة وربنا يوفقنا ويوفقكوا وتحققوا اللى تتمنوه معلش لو الكلام متلخبط بس دا لانى بكتب بسرعة
حبيبتي شكرا على نصيحتك جزاكِ الله كل خير
ربنا يوفقك وتجيبي مجموع كبير زي السنة اللي فاتت
وعلى فكرة انتي عندك حق في كلامك لاني سمعته برضو من وحدة معرفة هي في طب دلوقتي وحكاية النت دي مضبوط بس تعرفي انا بفتح الكمبيوتر عشان بلعب gta وبفتح النت بعد مبقفلها ههههههههه
ربنا يهديني بقى واقفل المذاكرة زي مابقفل الالعاب
قديم 03-11-2013, 07:41 PM
عضو قدير

اقتباس:
و على فكره نومك 5 ساعات بس مش هيخليك تشتغل اكتر بالعكس هيتبع جهازك العصبى و هتهنج بسرعه وكمان انت بتحتاج وقت عشان تحلل المعلومات اللى بتخزنها فى دماغك طول اليوم
انا عارف ان مدرسين المدرسه ملهمش سبعين لازمه الا من رحم ربى بس بجد قعادك فى الفصل وتركيزك مع الحاجات البسيطه بتاعتهم هيفيدك اوى
باذن الله هعمل كدا هنام 6 او 7 ساعات كدا حلو ؟؟ ولا 7 او 8 ؟ المهم انا هنام الساعة 8 دلوقتى باذن الله وهضبط المنية على الساعة 1 ونصف عبال ما اقوم تكون جات 2 رغم انى امبارح من التعب الموبايل رن بس مقدرتش اقوم وصحيت ع قراءن الفجر المهم انام الساعة 8 واصحا كام ؟ 1 ولا 2 ؟ بالنسبة للنت انا الفيس بوك بقيت بفتحو شوية قليلين خالص فاول امبارح قعدت عليه شوية كتار رحت حلفت بالعظيم ما هدخل عليه خالص لمدة اسبوع وبالنسبة للمنتدى انا كدا كدا ان شاء الله هشيل الكابل بتاع النت انا كنت بنزل الفيزياء للاستاذ محمد عبد المعبود علشان بفهم منو وحملت الفديوهات وخلاص وحاليا دلوقتى هحلف ما هفتح النت تانى لما اصحا علشان انا هفتح الجهاز واكيد هفتح النت فحلفت ما انا فاتحو اصل النفس البشرية ملهاش الا كدا ويااااااااااارب كلنا ندخل الكليات اللى نفسنا فيها ياااا رب ويا رب الحق اذاكر اللى فاتنى دعواتكم معانا
قديم 03-11-2013, 07:43 PM
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة &الوردة الزرقاء& مشاهدة المشاركة
حبيبتي شكرا على نصيحتك جزاكِ الله كل خير
ربنا يوفقك وتجيبي مجموع كبير زي السنة اللي فاتت
وعلى فكرة انتي عندك حق في كلامك لاني سمعته برضو من وحدة معرفة هي في طب دلوقتي وحكاية النت دي مضبوط بس تعرفي انا بفتح الكمبيوتر عشان بلعب gta وبفتح النت بعد مبقفلها ههههههههه
ربنا يهديني بقى واقفل المذاكرة زي مابقفل الالعاب
ويهدينى انا كمان بس انا مبلعبش اول ما بفتحو وقتى بيضيع وخلاص بسبب النت طبعا
قديم 03-11-2013, 07:44 PM
عضو قدير

قديم 03-11-2013, 07:45 PM
عضو قدير

اقتباس:

حااااااضر يا هتلر
قديم 03-11-2013, 07:45 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود صفى الدين مشاهدة المشاركة
باذن الله هعمل كدا هنام 6 او 7 ساعات كدا حلو ؟؟ ولا 7 او 8 ؟ المهم انا هنام الساعة 8 دلوقتى باذن الله وهضبط المنية على الساعة 1 ونصف عبال ما اقوم تكون جات 2 رغم انى امبارح من التعب الموبايل رن بس مقدرتش اقوم وصحيت ع قراءن الفجر المهم انام الساعة 8 واصحا كام ؟ 1 ولا 2 ؟ بالنسبة للنت انا الفيس بوك بقيت بفتحو شوية قليلين خالص فاول امبارح قعدت عليه شوية كتار رحت حلفت بالعظيم ما هدخل عليه خالص لمدة اسبوع وبالنسبة للمنتدى انا كدا كدا ان شاء الله هشيل الكابل بتاع النت انا كنت بنزل الفيزياء للاستاذ محمد عبد المعبود علشان بفهم منو وحملت الفديوهات وخلاص وحاليا دلوقتى هحلف ما هفتح النت تانى لما اصحا علشان انا هفتح الجهاز واكيد هفتح النت فحلفت ما انا فاتحو اصل النفس البشرية ملهاش الا كدا ويااااااااااارب كلنا ندخل الكليات اللى نفسنا فيها ياااا رب ويا رب الحق اذاكر اللى فاتنى دعواتكم معانا
لا عود نفسك على 7 ساعات كويس
و نام الساعه 7 او 6 احسن عشان انت مراهق و ساعات نومك مينفعش تكون قليله كده
قديم 03-11-2013, 08:00 PM
عضو قدير

اقتباس:
لا عود نفسك على 7 ساعات كويس
و نام الساعه 7 او 6 احسن عشان انت مراهق و ساعات نومك مينفعش تكون قليله كده
انا فى ايام عليا دروس فيها الساعة 7 زى بكرا كداى مثلا يلاااا ربنا يقوينا بقا سلاام بقا علشان الحق انام
قديم 03-11-2013, 11:10 PM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

ماتركيز ايونات -OH فى محلول تركيز ايونات +H فيه تساوى

3x10 اس7-

العلامات المرجعية