اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 12-01-2009, 09:13 PM
الصورة الرمزية همسة دلع
همسة دلع همسة دلع غير متواجد حالياً
طالبه ثانويه ( الصف الثالث )

همسة دلع is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا باه ازهر وبجد حاسه انى ضايعه فى

كل حاجه لانى ساعات بيجيلى اوقات

مش بعرف ازاكر مهما اغصب على

نفسى واقعد ازاكر بحس انى برده

مش عارفه ازاكر وضاع منى حاجات

كتير فى النص وانا الحمد لله مطنشه

المعهد السنه دى خالص مش بروح

خالص من اول السنه بس الدروس واخده

نص اليوم عندى وجدولى مع انى ببدا من الصبح

من الساعه 10 تقريبا لحد الساعه 5

لانى باخد كذا درس فى اليوم

عندى السبت رياضه وعربى وانجليزى

والاحد كيمياء وفيزيا واحياء

والاتنين رياضه وشرعى

والثلاثاء عربى وانجليزى

والاريعاء كيمياء واحياء وفيزياء

والخميس رياضه وشرعى

والجمعه عربى وشرعى

وماعنديش ولا يوم فى الاسبوع فاضى اما

هجنن بجد مش لاقيه وقت فاضى خالص

ومهم باه كل اما اعمل جدول امشى عليه

امشى عليه يومين وارجع ابوظه تانى

ولا الانجليزى من صغرى وانا ما بحبوش

وعملت كل حاجه فيه عشان احاول افهمه واعرف

احل فيه مش عارفه خااااااااااااااالص

وبجد انا حاسه ان اللى هيضيعنى السنه

دى هو الانجليزى وبجد مش عارفه اعمل فيه ايه

ياريت حد يقولى اعمل ايه لانى بجد

حاسه انى مش هاجيب السنه دى حاجه

وخلاص هجنن بجد انا بقيت طول النهار بعيط

لانى بطريقتى دى مش هاجيب مجموع

قديم 10-02-2009, 06:14 AM
eSilverfox eSilverfox غير متواجد حالياً
عضو جديد

eSilverfox is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا معاكم أخوكم مصطفى من الاسكندرية
اولى ثانوى تجريبى

انا متابع موضوعكم من الاول على فكرة و شددنى جدا بس انا مش شايف ان فى حد عندوا مشكلة زى الى عندى بصراحة انا من اولى ابتدائى لحد الان وانا ماليش فى المذاكرة ولا نص ساعة حتى هى ليلة الامتحان وبس غير كدة مابقدرش وكل سنة احاول لكن مابتعداش الاسبوع وبفشل فى حب المذاكرة وانا عاوز اعود نفسى ان شاء الله ولو حتى الترم التانى والى هيكون الاخير قبل الثانوية العامة .
الحمد لله انا عديت الترم الاول وبلاش ذكر المجموع بس انا والله عاوز ابقى احسن ان شاء الله دلوقتى قدامى مشكلتين يا دكترة انا مش عارف احدد اكمل فرنساوى فى 2 ثانوى ولا احول ايطالى لانى بصراحة بسمع انو بيجى سهل جدا ولكن الفرنساوى صعب
والمشكلة التنية متشتت مش عارف امشى ولا اصحابى ولا اهلى ولا المدرسين الى كل واحد بينصحنى بمدرس شكل فى كل مادة مش عارف امشى ورا مين .

وبارك الله فيكم اجمعين .
قديم 10-02-2009, 06:25 AM
الصورة الرمزية مستر أحمد حمدى
مستر أحمد حمدى مستر أحمد حمدى غير متواجد حالياً
معلم العلوم
العضو المميز أقسام العلوم فى المرحلة الابتدائية لعام 2014

مستر أحمد حمدى is a jewel in the rough
New حتحبى الانجليزى وحتبقى شاطرة فية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسة دلع مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا باه ازهر وبجد حاسه انى ضايعه فى

كل حاجه لانى ساعات بيجيلى اوقات

مش بعرف ازاكر مهما اغصب على

نفسى واقعد ازاكر بحس انى برده

مش عارفه ازاكر وضاع منى حاجات

كتير فى النص وانا الحمد لله مطنشه

المعهد السنه دى خالص مش بروح

خالص من اول السنه بس الدروس واخده

نص اليوم عندى وجدولى مع انى ببدا من الصبح

من الساعه 10 تقريبا لحد الساعه 5

لانى باخد كذا درس فى اليوم

عندى السبت رياضه وعربى وانجليزى

والاحد كيمياء وفيزيا واحياء

والاتنين رياضه وشرعى

والثلاثاء عربى وانجليزى

والاريعاء كيمياء واحياء وفيزياء

والخميس رياضه وشرعى

والجمعه عربى وشرعى

وماعنديش ولا يوم فى الاسبوع فاضى اما

هجنن بجد مش لاقيه وقت فاضى خالص

ومهم باه كل اما اعمل جدول امشى عليه

امشى عليه يومين وارجع ابوظه تانى

ولا الانجليزى من صغرى وانا ما بحبوش

وعملت كل حاجه فيه عشان احاول افهمه واعرف

احل فيه مش عارفه خااااااااااااااالص

وبجد انا حاسه ان اللى هيضيعنى السنه

دى هو الانجليزى وبجد مش عارفه اعمل فيه ايه

ياريت حد يقولى اعمل ايه لانى بجد

حاسه انى مش هاجيب السنه دى حاجه

وخلاص هجنن بجد انا بقيت طول النهار بعيط

لانى بطريقتى دى مش هاجيب مجموع

انا نفسى كنت بكرة الانجليزى جدا بس باذن الله حتبقى كويسة فية

خدى الموقع دة حيساعدك الكتب اللى فية جميلة جدا

هى قصص ميكى ماوس بس بالانجليزى

هما 10 كتب متدرجة المستوى من الصفر حتى الاحتراف

وان واجهتك مشكلة فى تحميلهم موجود ايميلى فى ملفى الشخصى

اليك الكتب

للتحميل اضغط على سورة الكتاب

آخر تعديل بواسطة أسيل رزق ، 21-06-2009 الساعة 08:55 PM سبب آخر: ممنوع وضع روابط لمنتديات أخرى
قديم 14-02-2009, 06:41 PM
eSilverfox eSilverfox غير متواجد حالياً
عضو جديد

eSilverfox is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.diamond مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

مبدأيا كده فكره انك عايز تبقى احسن دى فعلا تعتبر حاجه اجابيه وكويسه اوى

يبقى لازم تحط اهدافك من الاول عشان تبقى عارف طريقك من الاول

انت عايز تبقى كويس فمستواك يرتفع وتقدر تجيب مجموع عالى وتدخل الكليه اللى نفسك فيها

يبقى انت تحط الاهداف دى ادامك وانت بتزاكر وتحفز نفسك انك تحققها

وكل ما تلاقى نفسك كسلت افتكر هدفك اللى بتسعى اليه وهتلاقى نفسك بتكمل مزكره

افتكر كميه الدروس اللى هتاخدها والفلوس اللى بيدفعوها و راضيين تماما لانهم املهم فيك كبير

افتكر دايما احساسهم بالفرحه لما تدخل كليه كويسه اللى انتى بتحلم بيها وان تعبهم وتعبك مضاعش عالفاضى

فى طريقه تحفيز تانيه انا عن نفسى كنت بستعملها بينى وبين نفسى هاقولك عليها

يعنى من زمان حلمى كان صيدله

كنت مثلا اجيب ورقه كبيره كده واكتب فيها عبارات تشجيعيه لنفسى

يعنى مثلا زاكرى وركزى عشان تروحى كليه الصيدله

ودى بقى حطاها فى الدرج على طول اول اما الاقى نفسى مش عايزه اذاكر ومكسله او بطيئه او مش مركزه

اطلع الورقه وابصلها وبرضه افتكر تعبى وتعب اسرتى كله فى الوقت ده زياده تحفيز والاقى نفسى بكمل مزاكره فورا يعنى كان ليها مفعول السحر بالنسبه لى

وبرضه افتكر دايما ان ربنا مش بيضيع ابدا تعب حد ومش بيساوى اللى تعب بالى متعبش

ودايما متبصش اللى مستواهم اقل منك وتقول انا اعلى منهم لا بص للاعلى وتقول ليه مبقاش زيهم وتحاول توصلهم وطبعا تصاحب ناس شاطره تشجعك عالمزاكره مش ناس تنزل من مستواك

اما بالنسبه للمدرسين فمتشتتش نفسك كتير لان اصلا مفيش مدرس مفيهوش عيب كلهم مهما بلغت شهرتهم هتلاقى فيهم عيب مش هيعجبك فانت تختار مثلا المدرسين اللى يرشحهوملك ناس دخلوا كليات كويسه ويكونوا فى نفس الوقت قريبين منك عشان الوقت والمجهود رايح جاى غير وقت الدرس ولو عجبك مدرس متغيروش عشان سمعت ان مدرس تانى حلو وبرضه انت اللى بتمشى المدرس مش هو يعنى لو مش بيحل كتير انت تحل وهو يصححلك لو مش بيفهم اوى بس بيحل كتير متسيبوش الا اما تفهم و هكذا

بالنسبه للفرنساوى والايطالى فانا عن نفسى كنت اخدت فرنساوى عشان كنت واخداه قبل كده ومادام انت تجريبى يبقى اكيد واخده قبل وانا برضه سمعت ان الايطالى اسهل بس مجربتوش فمقدرش احكم عليه تقدر تسال حد اخده او تصلى صلاه استخاره وتختار بعد كده

وربنا يوفقك باذن الله واى حاجه تانيه احنا موجودين
ربنا يبارك فيكى يا دكتور دياموند بجد كلامك فعلا افدنى وان شاء الله احاول أمرن نفسى من الترم التانى

ولو احتجت اى حاجة ان شاء الله هرجعلكم
قديم 01-03-2009, 07:49 PM
عبدالله شلبي عبدالله شلبي غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبدالله شلبي is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم ..

انا عبدالله من الاسكندرية ..

في الصف الثاني الثانوي الادبي منازل ..

ومشكلتي اني عايز اخش امتحان السنادي ..

وانا معرفش حاجة عن المنهج خصوصا اني كنت ادرس بالخارج سنوات الدراسة كلها من الحضانة الى الاول ثانوي ..

فما رايكم ..

وبماذا تنصحوني ..

انا فقط اريد النجاح .. وليس التفوق ..

شاكر لكم ..

تقبلوا تحياتي ..؛
قديم 23-03-2009, 01:52 PM
الصورة الرمزية Dr|shereen
Dr|shereen Dr|shereen غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة القاهرة )

Dr|shereen is on a distinguished road

ازيكوا ياجماعه انا كتبت عن مشكلتى دى قبل كده ومحدش رد عليا المهم انا مشكلتى فى المستوى الرفيع انا من اول السنه خدت احياء وخدت حوالى 8 حصص من اول السنه اول ملزمتين ذاكرتهم و6 ملازم الباقييين معرفش عنهم حاجه بس الللى اعرفه كويس ان الاحياء طويله جدااا ورخمه جدااا ومنهج تانى بس اغلبيه صحابى مخدوش انجليزى لان قالوا الاحياء اضمن لا نها منهج الامتحان عمره ماهيخرج منه لكن الانجليزى عادى ممكن يجيب كلمه منعرفهاش و قواعد جديده يعنى ممكن الامتحان ييجى صعب وانا الصراحه مش عارفه اعمل يه انا فكرت فى العربى قالوا14درس قراءه وبلاغه وانا مبحبش البلاغه مش عارفه حاسه ان مذاكره الاحياء هتتعبنى وممكن تاثر على باقى المواد التانيه لكن بيقولوا اضمن من الانجليزى لكن الانجليزى فى مذاكرته مش هيتعبنى و مش هياثر على المود لتانيه لكن مش مضمون ياريت حد يرد عليا عشان انا تعبت من الموضوع بتاع المستوى الرفيع ده
قديم 23-03-2009, 02:09 PM
الصورة الرمزية Dr|shereen
Dr|shereen Dr|shereen غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة القاهرة )

Dr|shereen is on a distinguished road

معلشى هو احنا ازاى نغير عنوان الموضوع اصل الموضوع مكتوب غلط المفروض ارجو المساعده من مدرسى المنتدى مش من مدرسين المنتدى اغيروا ازاى بقى
قديم 23-03-2009, 02:19 PM
الصورة الرمزية toka nabil
toka nabil toka nabil غير متواجد حالياً
طالب ثانوى( الصف الثالث )

toka nabil is on a distinguished road

ازيك يا شيرين وحشانى جدا عاملة ايه انا هارد عليكى بصى اتوكلى على الله وخليكى زى مانت احياء انا كنت واخدة انجليزى وبعد كدة حولت الاحياء ان شاء الله اضمن وبعدين المستوى فيه كتير من الاحياء العادية وخلى بالك الانجليزى واسع قوى وعايزك تقعدى تدورى وتبحثى كتير يا رب اكون فيدتك ويارب يكرمنا ونخلص ونخش الكليات اللى احنا عايزينها
قديم 25-03-2009, 09:25 PM
MandoLiN MandoLiN غير متواجد حالياً
عضو جديد

MandoLiN is on a distinguished road

y gama3a 7ad y3raf gadwal elemt7nat
قديم 25-03-2009, 10:22 PM
الصورة الرمزية the black rose
the black rose the black rose غير متواجد حالياً
مشرفة القسم العام وقسم التنسيق

the black rose is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toka nabil مشاهدة المشاركة
ازيك يا شيرين وحشانى جدا عاملة ايه انا هارد عليكى بصى اتوكلى على الله وخليكى زى مانت احياء انا كنت واخدة انجليزى وبعد كدة حولت الاحياء ان شاء الله اضمن وبعدين المستوى فيه كتير من الاحياء العادية وخلى بالك الانجليزى واسع قوى وعايزك تقعدى تدورى وتبحثى كتير يا رب اكون فيدتك ويارب يكرمنا ونخلص ونخش الكليات اللى احنا عايزينها
شيرين مين ؟؟؟
هى ندى اسمها شيرين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mandolin مشاهدة المشاركة
y gama3a 7ad y3raf gadwal elemt7nat
انا شوفت جدول بس مش متاكدة منه
احسنلك تصبر لما ينزل الجدول الاكيد

يظن حين أتحدث عن ذكرياته اننى لازلت احبه .. و يظن حين اكتب عنه بعين الرضا اننى لازلت اتمنى عودته .. ولا يدرك اننى منذ أن فارقته " عددته ميتاً ".. فحديثى عنه لا يعد الا امتثالا بحديث المصطفى " اذكروا محاسن موتاكم "
قديم 26-03-2009, 11:09 AM
duomham
ضيف

Impp مشكلة بجد لازم تتحل بدقة .

انا 3ث علمي رياضة وفيه سؤال من الاخر انا خلصت كل المواد عندي ولكن من حيث شرحها من المدرسين حلو كدة ؛ وبعدين انا من اليوم هبدأ مذاكرة بجد (27/3/2009) فالسؤال هل استطيع اني اذاكر المنهج في كل مادة مذاكرة صح ولا إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وكمان معظم ليلي جايبين 99% في بلدنا معظمهم لم يذاكروا الا اخر شهرين بس ذاكروا بشكل شرس . فما ردكم علي ؟
وكمان معظم طلاب الجمهورية كذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ افيدوني ؟؟؟؟؟ وشكرا .
قديم 22-04-2009, 07:17 PM
الصورة الرمزية maryam.s
maryam.s maryam.s غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( طب بنى سويف )

maryam.s is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
بجد فكرة جميلة جدا وربنا يبارك فيكم
انا عمرى ما فكرت ان عندى مشكلة فالثانوية اوعمرى ما اعترفت ان عندى مشكلة
انا اولا علمى علوم كيميا السنة دى(تالتة) انا اصغر طالبة فى دفعتى والحمد لله جبت 99,3 فى تانية
اكيد دلوقتى ماخر اوى انى اقول حاجة زى كدة بس انا نفسي احقق كتير قوى نفسي اجيب 100,5% او ما اقلش عن 100%
نفسي ارضى ماما وبابا بتفوق مبهر ونفسي ايا كانت الكلية اللى هدخلها(الى برضه مشكلة اختيارها عملالى مشكلة جامدة جدا ) تكون احبها طبعا واقدر عن طريقها افيد نفسي واهلى وامتى الاسلامية باختصار نفسي (وده لسة مقرراه مؤخرا)انى اكون الشخصية المؤثرة رقم واحد فالعالم
بسسسسسسسسسسسسس
ديه اهداف جامدة وجميلة ب مثلا لما بلاقينى بستعبط او فيه حاجة فى جدول النهاردة ما عملتهاش مهما فكرت فى اهدافى ما بياثرش,ديه حاجة ...انا مش عارفة انا كدة كويسة ولا لا بالنسبة للمواد ا الفيزيا انا بحبها بس ناقصنى انى الم كل الحاجات الغريبة اللى كل الاساتذة بداوا يدوها بعد امتحان السنة اللى فاتت وفعلا ماشية فى كده واحنا دلوقتى هندخل فى التالت وكمان انا كويسة مسائل بس النظرى فهماه لكن ما اظنش انه كفاية انى اجيب النهائية فيه عشان صيغة الاجابة النموذجية
العربى شغالة مراجعة مع استاذى وانا الحمدلله بحب النحو والبلاغة جد وناوية اجيب فيه النهائية _لو ينفع_
الانجليزى الحمدلله حليت كتابين مراجعة عاستاذى ومازلنا وعايزة برضه جيب فيه النهائية عشان اثبت حاجة فى نفس يعقوب لانى اصلا بحبه جدا
علم النفس جميل بس المشكلة ان الاستاذ رخم بس كويس يعنى لما اجيبله سؤال مثلا حد كان كتبه فالمنتدى يترياله نص ساعة اى نعم بيجاوبه بس فالاخر يقولى اسئلة تفلسفية شوية وكمان قالنا لا نقرب من الدليل ولا كتاب المدرسة لكن احنا مشيين مراجعة معاه كويس وان شاء الله عايزة اجيب النهائية فيه
الكيميا سهلة الحمد لله وبنراجع وبنمتحن عند الاتاذ علاطول بس لسةما بداناش فعليا حل امتحانات كاملة
المشكة الكبرى والاهم هى انى عمرى بمعنى الكلمة ما ذاكرت 5_7 ساعات متواصلة ولا حتى بكتابة او بصوت عالى بس عادات المذاكرة العادية بتاعتى اتظبطت شوية بعد ما خدت كورس حياتنا فالمدارس على يد فريق حياتنا لتنمية البشرية التابع لصناع الحياة ببنى سويف
لكن عمرى ما سمعت عن حد بيذاكر زيي اى نعم هى نفعت فى جميع السنوات اللى فاتت وكنت بطلع الاولى الحمد لله بس هل برضه السنة دى هتنفع؟؟؟؟؟؟؟؟
كمان السنة ديه بالذات دخلت علىافيسبوك(بس طبعا مش بالفكرة المعروفة عنه), وبقعد شبه يوميا على الانترنت بس طبعا بخلص جدولى اليومى,,, وكنت و(لا زلت ) بتابع كرتون يابانى(بس هو بينزل ويترجم حلقة كل اسبوع) بحمله فالحلقة 105 من الجزء التانى دلوقتى بس ده من السنتين اللى فاتوا لانه طويل قوى,انا بتكلم بصراحة عشان يبقى عندكوا كل المعطيات وتقدروا تساعدونى باذن الله
وكمانان بعتمد عالفهم مليون فالمية يعنى ثلا انا ممكن احفظ مين الانود والكاثود فى خلية النيكل كادميوم بس لا ا عرفة المعادلة اشوف بقى مين اللى حصله اسدة وميت اللى حصله اختزال وساعتها افتكر مين فيهم الكاثود ومين فيهم الانود . لدرجة انى وانا بحل فيزيا تخيلوا مش فاكرة هو العاع بينكسر امتى مبتعدا عن العمود وامتى مقتربا بس فاكرة ان جيب الزاوية اللى فالهوا بتبقى بسط العلاقة بتاعة معامل الانكسار فالمنشور مثلل وفاكرة ان كثافة الهوا اقل من كثافة الزجاج
اذا لما يسقط شعاع من وسط اكبر لاقل كثافة ينكسر مبتعا عن العمود, كمان لو مش عارفة قانون حاجة بس مكتوب فالمسالة الوحدة بتاعتها اقدر اسنتجه منها وهكذا, وطبعا ده خد وقت اكبر من انى ابقى حافظة حاجة زى كده ودول من ابسط الامثلة على الحكاية ديه اى نعم بيفدنىالموضوع ده فى حجات صعبة بس اظن ان مش هيبقى فيه وقت لكده فى الامتحان
وزى ما قلت قبل كده موضوع الكلية ده قلقنى قوى لانى مش عايزة ادخل اى كلية قمة والسلام انا عايزة حاجة تتماشى مع قدراتى وهواياتى ولسة مش عارفة حتى فيه كورس يوم واحد ممكن يساعدنى ف حاجة زى كدة ونفسي قوى اروحه بس اكيد الوقت مش مناسب ومش عايزة اكلف ماما وبابا بس الموضوع شاغلنى قوى مع انى عارفة ان لسة بدرى على حاجة زى كده
وانى المفروض اركز فىمذاكرتى خاصة انى برضه نفسي اكون من ال300 الاوائل اللى اظن ان اهاليهم بيروحوا عمرة مجانا
كمان نسيت انا بقرا قصص اى نعم مش كتيير بس عشان ما رحتش المعرض السنة ديه,وهل انى بساعد اصحابى ده ممكن يضيع وقتى مع العلم انى ممكن اقعد مع واحدة انصحها اعملها جدول اديها ورق ملخصت بالساعتين والتلاتة كمان
بس كدة كفاية والله صعبانين عليا انا رغاية جدا وبيقولوا على رخمة
وجزاكم الله خيرا بجد متشكلرة على موضوع زى ده ومش هوصيكم تردوا بسرعة طبعا
والسلام عليكم
قديم 22-04-2009, 08:39 PM
الصورة الرمزية طـفـلـة الامـس
طـفـلـة الامـس طـفـلـة الامـس غير متواجد حالياً
طالبة جامعية(اعدادى صيدلة الاسكندرية)

طـفـلـة الامـس is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم سامى محمد مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
بجد فكرة جميلة جدا وربنا يبارك فيكم
انا عمرى ما فكرت ان عندى مشكلة فالثانوية اوعمرى ما اعترفت ان عندى مشكلة
انا اولا علمى علوم كيميا السنة دى(تالتة) انا اصغر طالبة فى دفعتى والحمد لله جبت 99,3 فى تانية
اكيد دلوقتى ماخر اوى انى اقول حاجة زى كدة بس انا نفسي احقق كتير قوى نفسي اجيب 100,5% او ما اقلش عن 100%
نفسي ارضى ماما وبابا بتفوق مبهر ونفسي ايا كانت الكلية اللى هدخلها(الى برضه مشكلة اختيارها عملالى مشكلة جامدة جدا ) تكون احبها طبعا واقدر عن طريقها افيد نفسي واهلى وامتى الاسلامية باختصار نفسي (وده لسة مقرراه مؤخرا)انى اكون الشخصية المؤثرة رقم واحد فالعالم
بسسسسسسسسسسسسس
ديه اهداف جامدة وجميلة ب مثلا لما بلاقينى بستعبط او فيه حاجة فى جدول النهاردة ما عملتهاش مهما فكرت فى اهدافى ما بياثرش,ديه حاجة ...انا مش عارفة انا كدة كويسة ولا لا بالنسبة للمواد ا الفيزيا انا بحبها بس ناقصنى انى الم كل الحاجات الغريبة اللى كل الاساتذة بداوا يدوها بعد امتحان السنة اللى فاتت وفعلا ماشية فى كده واحنا دلوقتى هندخل فى التالت وكمان انا كويسة مسائل بس النظرى فهماه لكن ما اظنش انه كفاية انى اجيب النهائية فيه عشان صيغة الاجابة النموذجية
العربى شغالة مراجعة مع استاذى وانا الحمدلله بحب النحو والبلاغة جد وناوية اجيب فيه النهائية _لو ينفع_
الانجليزى الحمدلله حليت كتابين مراجعة عاستاذى ومازلنا وعايزة برضه جيب فيه النهائية عشان اثبت حاجة فى نفس يعقوب لانى اصلا بحبه جدا
علم النفس جميل بس المشكلة ان الاستاذ رخم بس كويس يعنى لما اجيبله سؤال مثلا حد كان كتبه فالمنتدى يترياله نص ساعة اى نعم بيجاوبه بس فالاخر يقولى اسئلة تفلسفية شوية وكمان قالنا لا نقرب من الدليل ولا كتاب المدرسة لكن احنا مشيين مراجعة معاه كويس وان شاء الله عايزة اجيب النهائية فيه
الكيميا سهلة الحمد لله وبنراجع وبنمتحن عند الاتاذ علاطول بس لسةما بداناش فعليا حل امتحانات كاملة
المشكة الكبرى والاهم هى انى عمرى بمعنى الكلمة ما ذاكرت 5_7 ساعات متواصلة ولا حتى بكتابة او بصوت عالى بس عادات المذاكرة العادية بتاعتى اتظبطت شوية بعد ما خدت كورس حياتنا فالمدارس على يد فريق حياتنا لتنمية البشرية التابع لصناع الحياة ببنى سويف
لكن عمرى ما سمعت عن حد بيذاكر زيي اى نعم هى نفعت فى جميع السنوات اللى فاتت وكنت بطلع الاولى الحمد لله بس هل برضه السنة دى هتنفع؟؟؟؟؟؟؟؟
كمان السنة ديه بالذات دخلت علىافيسبوك(بس طبعا مش بالفكرة المعروفة عنه), وبقعد شبه يوميا على الانترنت بس طبعا بخلص جدولى اليومى,,, وكنت و(لا زلت ) بتابع كرتون يابانى(بس هو بينزل ويترجم حلقة كل اسبوع) بحمله فالحلقة 105 من الجزء التانى دلوقتى بس ده من السنتين اللى فاتوا لانه طويل قوى,انا بتكلم بصراحة عشان يبقى عندكوا كل المعطيات وتقدروا تساعدونى باذن الله
وكمانان بعتمد عالفهم مليون فالمية يعنى ثلا انا ممكن احفظ مين الانود والكاثود فى خلية النيكل كادميوم بس لا ا عرفة المعادلة اشوف بقى مين اللى حصله اسدة وميت اللى حصله اختزال وساعتها افتكر مين فيهم الكاثود ومين فيهم الانود . لدرجة انى وانا بحل فيزيا تخيلوا مش فاكرة هو العاع بينكسر امتى مبتعدا عن العمود وامتى مقتربا بس فاكرة ان جيب الزاوية اللى فالهوا بتبقى بسط العلاقة بتاعة معامل الانكسار فالمنشور مثلل وفاكرة ان كثافة الهوا اقل من كثافة الزجاج
اذا لما يسقط شعاع من وسط اكبر لاقل كثافة ينكسر مبتعا عن العمود, كمان لو مش عارفة قانون حاجة بس مكتوب فالمسالة الوحدة بتاعتها اقدر اسنتجه منها وهكذا, وطبعا ده خد وقت اكبر من انى ابقى حافظة حاجة زى كده ودول من ابسط الامثلة على الحكاية ديه اى نعم بيفدنىالموضوع ده فى حجات صعبة بس اظن ان مش هيبقى فيه وقت لكده فى الامتحان
وزى ما قلت قبل كده موضوع الكلية ده قلقنى قوى لانى مش عايزة ادخل اى كلية قمة والسلام انا عايزة حاجة تتماشى مع قدراتى وهواياتى ولسة مش عارفة حتى فيه كورس يوم واحد ممكن يساعدنى ف حاجة زى كدة ونفسي قوى اروحه بس اكيد الوقت مش مناسب ومش عايزة اكلف ماما وبابا بس الموضوع شاغلنى قوى مع انى عارفة ان لسة بدرى على حاجة زى كده
وانى المفروض اركز فىمذاكرتى خاصة انى برضه نفسي اكون من ال300 الاوائل اللى اظن ان اهاليهم بيروحوا عمرة مجانا
كمان نسيت انا بقرا قصص اى نعم مش كتيير بس عشان ما رحتش المعرض السنة ديه,وهل انى بساعد اصحابى ده ممكن يضيع وقتى مع العلم انى ممكن اقعد مع واحدة انصحها اعملها جدول اديها ورق ملخصت بالساعتين والتلاتة كمان
بس كدة كفاية والله صعبانين عليا انا رغاية جدا وبيقولوا على رخمة
وجزاكم الله خيرا بجد متشكلرة على موضوع زى ده ومش هوصيكم تردوا بسرعة طبعا
والسلام عليكم
السلام عليكم
اولا : واضح فعلا انك رغاية جداااااا
بس ماشى ماعلينا ده طبع اغلب البنات وانا منهم اكيد
عجبنى اوى تفكيرك يامريم بتفكرى باسلوب كويس ويارب يوفقك دايما وتتحقى اللى بتتمنيه
بصى انا هقولك على موضوع المذاكرة انك بتقولى مش بقعد كتير وكده فدى مش مقياس خاااااااالص بجد
انا كان عندى اختى زيك كده برده مش بتذاكر غير انها بتعمل واجبات الدرس وبس كانت جايبة 99 وشوية فى تانية وتالتة سوا
فمقدار ساعات المذاكرة دى مش مقياس نهائى خالص
يكفى انك تكونى عندك قدرة عالية على انك تلمى موادك ومذاكرتك ولو بثلاث ساعات بس يوميا
ده كمان ممكن يفيدك اكتر من انك تنفضلى قاعدة بالساعات عالكتب وتخلصى نفس اللى بتخلصيه فى التلات ساعات لانك لو اتعودتى على كده هتقابلك صعوبات كتير فى الكلية لانها بتحتاج السرعة شوية
وطبعا اكيد كل ماتساعدى زمايلك ربنا هيكرمك ويوفقك اكتر ان شاء الله ودى مش محتاجة سؤال
وانصحك نصيحة ثمينة جدااااااااا
حاولى متربطيش نفسك باى حاجة من عالنت
بجد نصيحة هتفكريها طول عمرك لو عملتى عكسها
لاب منتديات ولا فيس ولا شات ولا حاجة خالص احسن ده وجع دماغ ووجع قلب ومضيعة وقت وخسااارة كبييييييرة فعلا
ولو عوزتى حاجة تانية احنا تحت امرك
فى رعاية الله
قديم 22-04-2009, 09:23 PM
الصورة الرمزية maryam.s
maryam.s maryam.s غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( طب بنى سويف )

maryam.s is on a distinguished road

على فكرة انا مش رابطة نفسي بحاجة زى كده خالص انا اعقل من كده الحمدلله
بس انا عايزة حد يمسك كلمى كلمة كلمة ويرد عليه انتو اللى جبتوه لنفسكم
وشكرا ليكى ياطفلة الامس بجد
قديم 23-04-2009, 10:08 PM
نغم القلوب نغم القلوب غير متواجد حالياً
عضو جديد

نغم القلوب is on a distinguished road

بجد موضوع جميل جدا ومفيد للى زينا
انا فى تالته ثانوى السنه دى علمى علوم بس واخدة كيمياء السنه دى وجبت السنه اللى فاتت 96%
انا بقى مشكلتى تتلخص فى ان عندى دروس كل يوم حتى يوم الجمعه كمان
ووقتى متلخبط على الاخر يعنى ممكن اذاكر بالكتير تلات موراد فى اليوم واطنش الباقى
وده سببلى قلق فى مواد كتير خصوصا اننا بدانا مراجعه
يعنى مثلا الانجليزى ده مافتحتوش من اول السنه بس بحل مع المستر اسئله كتير اوى خصوصا القواعد بمووووووووت فيها
ومااعرفش حاجه فى هالو والقصه
وعلم النفس كمان بعتبره تافه وممكن المه قبل الامتحان اكيد ده غلط بس اعمل ايه ظروى مش سامحه انى اذاكره خالص
والعربى نفس الكلام
والكيميا الحمد لله ماشيه كويس فى المراجعه
اكتر حاجه مضيقانى بجد انى لو ذاكرت فيزياء بيجى على المواد التانيه ولو ذاكرت المواد التانيه بيجى على الفيزيا
بجد مش عارفه اعمل ايه
وكمان تعبت اوى وزهقت وحاسه انى هقل السنه دى
ده جدول الدروس بتاعى ياريت ياجماعه حد يساعدنى بسرررررررررررررعه
سبت_اتنين_اربع صباحاا(الساعه 9 وعربى 10 كيميا الساعه 9 وعربى الساع 10 وفيزياء 11 وانجليزى 12 وعلم نفس 1)
حد_تلات_خميس صباحا(كيميا 9 وفيزيا 11)
جمعه صباحا(مستوى عربى 9 وعربى 10)
ياريت حد يشوفلى حل فى اللى انا فيه ده
وبسررعه ارجوكم
وياترى عندى حق انى اقعد شويه قدام النت كل يوم خميس وقد ايه

العلامات المرجعية