اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-02-2013, 03:52 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو
حسن زيرو حسن زيرو غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة المنصورة

حسن زيرو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng khaled zakareya مشاهدة المشاركة
أولا : شكرا لمارك على النصايح الجامده دى فعلا كلام سليم 100%

ثانيا : أخبار الرياضه معاكم إيه يا بتوع ثانوى
أعتقد إن الناس خلصت أغلب الفروع وأعتقد إللى ناقص هى الديناميكا و الفراغيه لأغلب الناس يعنى

طيب إيه الأخبار ... طبعا أسهل فرعين تكامل وجبر واستاتيكا نوعا ما كويسه
ممكن إللى يكون مغلس هى الديناميكا
بس على فكره الديناميكا مش حتبقى سهله غير لما تفنشوا المنهج خالص لغايه ما تأخدوا طاقه الوضع والحركه وكده يبقى باى باى ديناميكا وساعتها حتحسوا بمتعه الديناميكا فعلا

ثالثا : فيه حاجات مهمه كده كنت بعملها
_ الميكانيكا ( إستاتيكا + ديناميكا ) :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل (( مهم جدا )) ثم الإمتحانات ثم ال 20 إن شاء الله

_ التفاضل والتكامل :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل بس فيه ملاحظه : كتاب الدليل حلو فى النهايات والاشتقاق ومعادله المماس و العمودى والقيم العظمى والصغرى المحليه والمطلقه نيجى بقى لـ ( تطبيقات القيم العظمى والصغرى المحليه والمعدلات الزمنيه المرتبطه ) دول فى كتاب الدليل مسائلهم صعبه جدا يعنى او تحس انها مفتلعه زياده عن اللزوم (( نظام تعقيد )) نوعا ما
التكامل من الدليل كان حلو جدا ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

_ الجبر وىالفراغيه :: الجبر : ملهوش أى لازمه من كتاب المدرسه مسائل مش بتيجى خالص فى الامتحانات وكذلك فى الدليل إنما الفراغيه : كتاب المدرسه جميل جدا فيها والدليل برده فيه بعض المسائل الجميله وخصوصا المسأله الاخيره فى الامتحان غالبا ما بتيجى من الدليل ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

فيه بقى بعض الامتحانات فى اخر كتب المدرسه فى ال فروع كلها دول حلوهم فيهم افكار حلوه نوعا وكويسه يا ريت تبقوا تحلوهم وبرده فى الدليل فيه امتحانات من ورا كويسين جدا برده

إللى برده عايز أوصله هو إن : كتاب المدرسه مينفعش يتساب فى بعض الفروع وكذلك الامتحانات مهمه جدا جدا جدا لان فيه افكار مش حتقابلوها غير وانتوا بتحلوا امتحانات (( دور أول ودور تانى )) وخاصه من 2006 لــ 2012

*** فيه برده كتاب اسمه 100% ده بيحل اسئله كتاب المدرسه كلها على كل درس فى كل الفروع وبيحل المسائل الصعبه اللى فى الدليل . بس فيه عيب : ساعات كتير بيحل غلط يعنى يتلغبط فى رقم يكتب رقم غلط من المسأله وكده يعنى لكن حالل كل المسائل من المدرسه وبعض الافكار الصعبه من الدليل ***

أحيانا كتاب الدليل بيبقى فيه غلطات فى الاجابات من ورا ... فعشان متعانوش نفس معاناتى وكنت بشد فى شعرى لما احل مسائل سهله ويطلع هما إللى غلطانين فى الحل مش أنا فدى كانت من أكتر الحاجات إللى بعانى منها فانتوا بتحلوا طلع الناتج مش هو إتأكد من المستر أو من أى حد بيحل عشان الحاله النفسيه والثقه فى النفس متقلش وبنكون إحنا الصح إن شاء الله

وآسف على الإطاله

نصائح جميلة جدا يابشمهندس
قديم 22-02-2013, 04:11 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng khaled zakareya مشاهدة المشاركة
أولا : شكرا لمارك على النصايح الجامده دى فعلا كلام سليم 100%

ثانيا : أخبار الرياضه معاكم إيه يا بتوع ثانوى
أعتقد إن الناس خلصت أغلب الفروع وأعتقد إللى ناقص هى الديناميكا و الفراغيه لأغلب الناس يعنى

طيب إيه الأخبار ... طبعا أسهل فرعين تكامل وجبر واستاتيكا نوعا ما كويسه
ممكن إللى يكون مغلس هى الديناميكا
بس على فكره الديناميكا مش حتبقى سهله غير لما تفنشوا المنهج خالص لغايه ما تأخدوا طاقه الوضع والحركه وكده يبقى باى باى ديناميكا وساعتها حتحسوا بمتعه الديناميكا فعلا

ثالثا : فيه حاجات مهمه كده كنت بعملها
_ الميكانيكا ( إستاتيكا + ديناميكا ) :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل (( مهم جدا )) ثم الإمتحانات ثم ال 20 إن شاء الله

_ التفاضل والتكامل :: كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم كتاب المدرسه ثم الدليل بس فيه ملاحظه : كتاب الدليل حلو فى النهايات والاشتقاق ومعادله المماس و العمودى والقيم العظمى والصغرى المحليه والمطلقه نيجى بقى لـ ( تطبيقات القيم العظمى والصغرى المحليه والمعدلات الزمنيه المرتبطه ) دول فى كتاب الدليل مسائلهم صعبه جدا يعنى او تحس انها مفتلعه زياده عن اللزوم (( نظام تعقيد )) نوعا ما
التكامل من الدليل كان حلو جدا ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

_ الجبر وىالفراغيه :: الجبر : ملهوش أى لازمه من كتاب المدرسه مسائل مش بتيجى خالص فى الامتحانات وكذلك فى الدليل إنما الفراغيه : كتاب المدرسه جميل جدا فيها والدليل برده فيه بعض المسائل الجميله وخصوصا المسأله الاخيره فى الامتحان غالبا ما بتيجى من الدليل ثم الإمتحانات ثم ال 15 إن شاء الله

فيه بقى بعض الامتحانات فى اخر كتب المدرسه فى ال فروع كلها دول حلوهم فيهم افكار حلوه نوعا وكويسه يا ريت تبقوا تحلوهم وبرده فى الدليل فيه امتحانات من ورا كويسين جدا برده

إللى برده عايز أوصله هو إن : كتاب المدرسه مينفعش يتساب فى بعض الفروع وكذلك الامتحانات مهمه جدا جدا جدا لان فيه افكار مش حتقابلوها غير وانتوا بتحلوا امتحانات (( دور أول ودور تانى )) وخاصه من 2006 لــ 2012

*** فيه برده كتاب اسمه 100% ده بيحل اسئله كتاب المدرسه كلها على كل درس فى كل الفروع وبيحل المسائل الصعبه اللى فى الدليل . بس فيه عيب : ساعات كتير بيحل غلط يعنى يتلغبط فى رقم يكتب رقم غلط من المسأله وكده يعنى لكن حالل كل المسائل من المدرسه وبعض الافكار الصعبه من الدليل ***

أحيانا كتاب الدليل بيبقى فيه غلطات فى الاجابات من ورا ... فعشان متعانوش نفس معاناتى وكنت بشد فى شعرى لما احل مسائل سهله ويطلع هما إللى غلطانين فى الحل مش أنا فدى كانت من أكتر الحاجات إللى بعانى منها فانتوا بتحلوا طلع الناتج مش هو إتأكد من المستر أو من أى حد بيحل عشان الحاله النفسيه والثقه فى النفس متقلش وبنكون إحنا الصح إن شاء الله

وآسف على الإطاله

ثانكس ياهندسه

فعلا نصائح مفيده بس انا عندي مشكله اني معنديش وقت احل فيه دليل التقويم دلوقت انا يدوب بحل كتاب المدرسه

ممكن في المراجعه؟
قديم 22-02-2013, 04:22 PM
الصورة الرمزية SwOrD OF JusTice
SwOrD OF JusTice SwOrD OF JusTice غير متواجد حالياً
عضو قدوة

SwOrD OF JusTice is on a distinguished road

جدولنا هيتاخر ولا هيتقدم

انتخابات مجلس الشعب فى مواعيد امتحاناتنا

اعاده المرحله التالته يوم 9 و 10 يونيو

المرحله الرابعه 19 و 20

والاعاده 26 و 27
قديم 22-02-2013, 04:32 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 23-02-2013, 01:42 AM
الصورة الرمزية Yes We Can
Yes We Can Yes We Can غير متواجد حالياً
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

Yes We Can is a jewel in the rough

صحيح .. انا معايا كلام عـن الفيزياء و علم النفس

زى كلام رياضه 2

ان شاء الله هنزل الكلام ده قريب

بس مش عارف انزله ده فـ علوم و لا رياضه و لا ادبـى

امممممم صحيح

و العربـى و الانجلش كمـان
قديم 23-02-2013, 10:54 AM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yes We Can مشاهدة المشاركة
صحيح .. انا معايا كلام عـن الفيزياء و علم النفس

زى كلام رياضه 2

ان شاء الله هنزل الكلام ده قريب

بس مش عارف انزله ده فـ علوم و لا رياضه و لا ادبـى

امممممم صحيح

و العربـى و الانجلش كمـان

نزله في ال3 جروبات
قديم 23-02-2013, 11:44 AM
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bright stars مشاهدة المشاركة
نزله في ال3 جروبات
تصدقـى فوكيـره

الفيزيـاء ( علوم / رياضه )

علم النفـس ( عـلوم / رياضه / ادبـى )

عربـى و انجلش ( علوم / رياضه / ادبـى )

ان شاء الله هـ عمل كده . .
قديم 24-02-2013, 09:20 PM
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

تنبيـه : مش انـا اللى كـاتب الكلام ده .. عشان انـا ادبـى

بس لقيـت ممكـن تكون مفيده ليكـم

بالتوفيق . . .

نبدأ . .

الفيزياء

أولا لو مش هاتعرف تاخد دروس فى بقيه المواد لظروف عندك حاول انك تاخد درس فى الفيزياء
الفيزياء الدرس فيها مهم وهتلاحظه بعدين

الفيزياء بيسموها فزاعه الثانويه العامه
وكونك تسمع ان عندك الفيزياء 15 فصل فى خمس أبواب
ولما تمسك الباب الأول الى فى المذكره الأولى والأستاذ يقولك دا لسه أربع مذكرات زى دى
هاتخاف منها

لكنى بصراحه كنت بحبها أكتر من الكيميا مش عارف ليه
الفيزيا ماده من خمسين يمكن كتير يقولك أصعب ماده تقفل فيها الخمسين
لكن صدقنى لو ذاكرتها من الأول هاتقفل الخمسين وادى وقت أكبر لمذاكره الفيزيا عن أى وقت تانى لأى ماده تانيه
لأن الفيزيا طويله ومافيهاش توقعات كتير يعنى أبدأ مع مدرسك فى الدرس
أول بأول وراجع معاه وحاول تخلص كل جزأ هوا بيخلصه وانت فى الأخر أقسملك بالله
هاتستريح جدا فيها
وهاترجعها بكل سهوله

فاكر لما قلت فى النصائح الأولى ان لو الفرصه رجعت ليا كنت هاعمل ايه
وقلت كنت هذاكر طول السنه من مذكره واحده للشرح ومذكره واحده للمراجعه وواحده للامتحانات
طبعا أنا أقصد لكل المواد
لكن فى نفس الوقت كان السبب هوا ماده الفيزياء فعشان ماده الفيزيا طويله وماده عايزه فهم مش حفظ
انت هاتحس بقيمه الكلام دا فى الأخر ان شاء الله لما تذاكر من مذكره واحده لكن تكون مذكره تعرض الموضوع بطريقه سهله وكمان تكون بتحتوى على كل الى انت محتاجه سواء بقى مذكره الأستاذ فى الدرس أو مذكره من المذكرات الى هنا
وأنا برشحلك مذكره أوميجا وأنا جايبهالك هنا
فلما تذاكر من مذكره واحده طول السنه هاتلاقى ان المدرس بيراجع كتير فلما تخلصوا الفصل الأول أو الباب الأول يقولك هانراجع عليه فتقراه من المذكره تانى حتى لو كانت أول مره حاسس انها صعبه
والتانيه بتكون سهله وهكذا لحد ماهتوصل لمرحله صدقنى هاتحس فيها انك واكل الكتاب والمذكره كلها وحافظها كويس بعد الفهم
ودا عشان
فى الامتحان لما يجيلك السؤال وتيجى تجاوب عليه لازم تفتكر أولا هوا فى أى باب يعنى مثلا هوا فى الكهربيه ولا الحديثه ولا الباب الأول ولا أى باب ولما تحدد الباب تلغى الأبواب التانيه من عقلك فى السؤال دا
وتبدأ تدور فى مذكره الباب الأول الى انت مذاكر منها وبردو تحدد فى الباب دا السؤال دا بينتمى لأى جزه فيه
فتعرف مكانه فى المذكره وهتلاقى عقلك بيجيب الحل من المذكره
دا لو انت نسيت حبه الى انت مذاكره أو نسيت اجابه السؤال فاتخرج الاجابه بالطريقه دى
لكنك ان شاء الله هاتجاوب عليه من أول مره
يمكن حد من الى بيقرأ يقول ياعم هوا أنا إيه عشان أعمل كدا إنت محسسنى إنى سوبر مان علشان تقولى واكل الكتاب أكل..
صدقنى انت هاتقول كدا كتير فى أول السنه لكن لو معملتش كدا هاتحس بالندم فى أخر السنه وهاتحس ان دا هوا الأصح ليك والى كان المفروض انك تعمله
ولو عملت كدا ان شاء الله فى الأخر هاتعمل زى ما أنا بقولك كدا
لأنى وربنا هوا دا الى أنا كنت بغلط فيه وهوا الى أنا كنت بحس بيه فعلا لما بذاكر أى جزء بالطريقه دى
الفيزيا سهله لو انت عايزها سهله وصعبه لو انت متكدر منها فخدها على انها ماده سهله وبسيطه
ومراجعتها من الأول هايفيدك جدا

الباب الأول

هوا 3 فصول الموجه والصوت والضوء وتطبيقات
اعرف ان فى الامتحان لازم يجيبلك منه أسئله فالامتحان بيكون متقسم بحيث ان كل فصل يجى منه حاجه فى الامتحان يعنى عشان يكون الامتحان شامل المنهج
وهوا باب أكتر فيه تعريفات وكدا
اعرفها وافهمها وبعدين احفظها
وان شاء الله هتلاقيه سهل

الباب الثانى

الى هوا خواص الموائع المتحركه والساكنه
هوا باب ركز فيه حبه على المسائل الى فيه وبعض التجارب

الباب التالت

قوانين الغازات
وأنا لو وصفت الباب دا هاوصفه بباب التجارب فلو لاحظت انه فيه تجارب تقريبا أربعه زى معامل التمدد الحجمى وجهاز وجولى وكدا
فعشان كدا انت تذاكر كويس جدا التجارب دى لأنه فى الامتحان بيجيب واحده منها وبيعتبرها سؤال للطالب الفوق متوسط أو المتفوق وبيكون جزء كامل من سؤال غالبا عليه 3 درجات فانت حاول تضمنها بمعرفتك للتجارب دى وهيا تعتبر ثوابت عندك فى المنهج

الباب الرابع

وهوا الكهربيه
الكهربيه دا باب مهم وكبير هوا باب أكتر للفهم عنه الحفظ يمكن من الأول هاتلاحظ انه مليان قوانين وتعريفات فطريقه مذاكرته الأفضل من وجهه نظرى هيا انك تعرف القانون تفهمه وتحفظه ولو فهمته وحفظته تعرف تخرج منه كل الأسئله المتعلقه بيه من تعريفات ومسائل وأى حاجه
فمثلا قانون زى شده التيار الى هوا i = Q / T
بس مجرد إنك تفهم القانون دا i = Q / T تقدر وبكل سهوله تطلع منه إجابه لخمس أسئله ع الأقل
فكونك تعرف ان ال i هيا شده التيار وال Q هيا كميه الكهربيه وال T هوا الزمن
وان شده التيار بتقاس بالأمبير والكميه الكهربيه بالكولوم والزمن بالثانيه
تقدر من فهمك لدا انك تستخرج تعريف لشدت التيار
فتقول ان شدت التيار بتساوى كميه الكهربيه على الزمن
اذا شده التيار هى كميه الكهربيه التى تمر فى موصل خلال الثانيه الواحده
كمان تقدر تجيب تعريف للأمبير
فتقول ان الأمبير هوا وحده قياس لشدت التيار
اذا الأمبير هوا شدت التيار الكهربى
وترجع بقى لقانون شدت التيار الكهربى فتقول
ان الأمبير هوا شده التيار الكهربى الماره فى موصل عندما تمر فى موصل كميه من الكهربيه مقدارها 1 كولوم فى 1 ثانيه
نفس الكلام أقدر استخرج تعريف للكولوم
فتقول ان الكولوم وحده لقياس كميه الكهربيه
وهكذا لكل القوانين الى تقابلك ان شاء الله وبالطريقه دى ماتحاولشى انك تحفظ لكن حاول انك تفهم فالفهم هايساعدك على عدم النسيان وكمان هايساعدك على انك تكون مرن مع المسائل الى بتجيلك فى الامتحان مهما حاول واضع الامتحان انه يضحك عليك

كمان يمكن هايلفت انتباهك فى الباب دا أو الوحده دى قواعد تحديد الاتجاه زى البريمه اليمنى وفلمنج لليمنى واليسرى ولينز وأمبير لليد اليمنى كلها سهله ان شاء الله ولها طريقه فهم بردو مش حفظ طريقه سهله تخليك تجمعهم كلهم بسهوله وتعرف تعريفاتهم واستخدامهم
وفيه كمان أجهزه القياس زى الجلفانوميتر والأميتر والفولتميتر والأوميتر
اجمعهم فى جدول واعرف استخدامات كل منهم وطريقه التعديل والتوصيل مع الجلفانوميتر ومع الدائره وكدا

الباب الخامس

وهيا الفيزياء الحديثه
الباب بيحاول يقولك ان كل الى انت بتدسه فى الأول دا بيتسمى فيزياء كلاسيكيه أو قديمه يعنى
وفى فيزياء حديثه بتتعامل مع الالكترونيات والمستوى الذرى وكدا
يمكن الباب أربع فصول
أهم مافيهم التعليلات والتجارب والبوابات المنطقيه والليزر طبعا ودا مهم تقريبا الامتحان مش بيخلى منه
خليك مع مدرسك فى الشرح والمراجعه واهتم شيويه بالفيزيا وانت هاتحصل درجتها كلها ان شاء الله

المراجعات والامتحانات

المراجعه فى الفيزيا مهمه جدا والمراجعه للفيزيا ماينفعشى تكون اخر السنه بس المفروض انك بتراجع من أول السنه
أول بأول مع المدرس ومع الشرح سواء فى الدرس أو المدرسه ولكن نفترض انى خلصت الامتحان الى كان عليه الدور وبعده امتحان الفيزيا فهما هايدوك قبل الفيزيا مش أقل من 6 أيام نفترض انهم فعلا 6 أيام أولا خصص خمسه لمراجعه كل وحده فى يوم لوحده
ولكن مراجعه وحده فى يوم هتلاقيك ان شاء الله حافظها من مذاكرتك ليها
وتراجعها بردو من المذكره الى انت بتذاكر منها طول السنه
وتحاول تخلص فى اليوم بتاع كل وحده دا كل ما يتعلق بالوحده من شرح وتلخيصات وتعريفات وأسئله ومقارنات واستنتاجات
وكل دا الحمد لله موجود فى التحميلات فى المراجعه وبعد ماتخلص الخمس أيام للخمس وحدات اليومين التانين حل أكبر عدد من الامتحانات واحد يقولى هما يومين هايقضوا؟... أقله طبعا هايقضوا وهاتحل فيهم امتحانت كتيره جدا ان شاء الله لأنك فيها بتحل وانت عارف الاجابات مش لسه هاتعرف الأسئله وتشوف اجابتها وتحاول تتوقع وتقول الامتحان دا جاى أو لأ
لكنك ان شاء الله هتحل امتحانات كتير فى اليومين دول وبكل سهوله عشان تنام وتصبح يوم الامتحان وانت متطمن .

ربنــا يوفقنــا جميعـــا . . .
قديم 24-02-2013, 09:33 PM
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

سمعت قرار بخصوص " رياضه 2 "

قرار وزارى : امتحـان الميكانيكـا سوف يصبح بـه اسئله نظرى

مش عارف الصراحـه ده حلو و لا وحـش

بس قولت اقول هنـا .. و يارب يكون خبـر حلو ليكـم

لو خبـر وحش كـ آنـى مقلتوش

ربنـا معاكـم . .

قديم 28-02-2013, 11:13 PM
الصورة الرمزية Muhammad Karim
Muhammad Karim Muhammad Karim غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسه

Muhammad Karim will become famous soon enough
Fdf

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yes we can مشاهدة المشاركة
سمعت قرار بخصوص " رياضه 2 "

قرار وزارى : امتحـان الميكانيكـا سوف يصبح بـه اسئله نظرى

مش عارف الصراحـه ده حلو و لا وحـش

بس قولت اقول هنـا .. و يارب يكون خبـر حلو ليكـم

لو خبـر وحش كـ آنـى مقلتوش

ربنـا معاكـم . .

ينهار ابيض ..وزاري مرة واحـدة
ع ما اعتقد انة بيكون سؤال نظري هايف جدا زي ***عرف القدرة مثلا*** او*** اذكر نص قانون نيوتن الاول وهكـذا*** ..
مش جديد يعني
وفي امتحانات قبل كدا كتير جة فيها سؤال نظري زي 2009 مثلا ف الديناميكا كان جابلهم سؤال (عـــــرف القدرة ) ولو واحد مش حافظ التعريف وكتب القانون بتتحسب لية الدرجة كاملة عادي ..

ثانكس ع الخبر يا مارك
بالتوفيق لينا كلنا
قديم 02-03-2013, 12:31 PM
mabdel8ani mabdel8ani غير متواجد حالياً
عضو جديد

mabdel8ani is on a distinguished road

كمل طيب والرياااااضه 2 كملللللللللللللللللللل والنبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــي
قديم 02-03-2013, 04:12 PM
EyadError EyadError غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

EyadError is on a distinguished road

السلام عليكم :] , عاملين ايه فى المذاكره .. احب اذكركم إن فاضل بس شهرين و نصف هههههههه .. اى خدمه .
كل يوم هذكركم فاضل كام يوم عالشان متنسوش .
ربنا معانــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــا .
قديم 02-03-2013, 08:32 PM
EyadError EyadError غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

EyadError is on a distinguished road
Icon5

يا جماعه, فى واحد صحبى كدا عنده مشكله و انا عاوز احاول اساعده بس مش عارف اقوله ايه ممكن تساعدونى ؟
قديم 04-03-2013, 08:47 AM
mabdel8ani mabdel8ani غير متواجد حالياً
عضو جديد

mabdel8ani is on a distinguished road

يا جماعه تلات اسئله لو سمحتم ردوا يا باشمهندسين
أول سؤال فنيه عسكريه احسن ولا الهندسه العادي ؟
التاني : دلوقتي انا زهقان جدا وبزاكر في شقه لوحدي اوك ومعايا فلاشه النت ومضيعه وقتي تنصحني بايه مع العلم ان مكنتش كده السنه اللي فاتت خاااالص وكنت بزاكر طبيعي وجبت 97
هل البرشام بتاع التركيز ده مفيد يا جماعه ؟ ياريت لو حد عنده معلومااات عنه يقول
قديم 04-03-2013, 09:50 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mabdel8ani مشاهدة المشاركة
يا جماعه تلات اسئله لو سمحتم ردوا يا باشمهندسين
أول سؤال فنيه عسكريه احسن ولا الهندسه العادي ؟
التاني : دلوقتي انا زهقان جدا وبزاكر في شقه لوحدي اوك ومعايا فلاشه النت ومضيعه وقتي تنصحني بايه مع العلم ان مكنتش كده السنه اللي فاتت خاااالص وكنت بزاكر طبيعي وجبت 97
هل البرشام بتاع التركيز ده مفيد يا جماعه ؟ ياريت لو حد عنده معلومااات عنه يقول
انا مقدرش أقولك حاجة الا اوعي تاخد البرشام ده ده عبارة عن أمفيتامين بيسبب إدمان يصنف تبع المخدرات وبيتاخد تحت إشراف طبي دقيق جدا

العلامات المرجعية