اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 15-05-2010, 04:30 PM
hany3740861 hany3740861 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hany3740861 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany3740861 مشاهدة المشاركة
اليوم حصل شىء عندنا عاوز حد يفسره لى

اولا انا مدرس كنت حاصل على معلمين عام 92 وبعدين طبعا نزل المؤهلات العليا الابتدائى وشوفت كويس
انى ممكن اسيب مادة بحبها وبحب تدريسها علشان انا مش متخصص وطبعا فى الفترة دى كان المدرس المؤهل
العالى بياخد مدرس اول مشرف بعد 4 سنوات لدرجة ان في بنت مؤهل عالى اصبحت مشرفة على مدرستها
الى كانت بتدرسلها فى الابتدائى
المهم قررت احصل على مؤهل عالى وخصوصا انى كنت داخل معلمين بمجموع اكبر من الثانوى العام
مش هطول دخلت كلية تربية المنوفية وحصلت على المؤهل الجامعى لان كان فيها برنامج لتاهيل معلمى المرحلة الابتدائية للمستوى الجامعى المهم خلصت بعد اربع سنين تعب ومذاكرة فى تخصصى الرياضيات وتحملت معاملة دكاترة الجامعة لانهم كانوا بيعملونا زى العيال المهم سويت حالتى حسب المادة 55 مكرر واصبحت على الدرجة التخصصية وبقيت مدرس رياضيات ابتدائى كل دة جميل
الجديد الى شوفتة النهاردة 15/5/2010 وصل الى المدرسة بتاعتى اجتماع القسم من مكتب التعليم الابتدائى يوم الثلاثاء بتاريخ 11/5 وكان الباند رقم ء من القرار رقم 2 بينص على الكلام دة
(جميع خريجى دور المعلمين والمعلمات بعد دفعة 81 معلم فصل حتى الحاصلين على التاهيل الجامعى )

ارجو يا جماعة حد يفسرلى الكلام دة يعنى انا دلوقتى على الدرجة الثانية التخصصية يسوينى بزميلى الحاصل على معلمين عاوز ويقولى انت مدرس فصل طب لية مين قال الكلام دة طيب اية سبب الكلام دة فية قرار بالكلام دة بصراحة انا هتجنن حد يرد على طب اتصرف ازاى انا كدة تعب 4 سنين حرق دم مذاكرة زى العيال راحو مستنى الرد من اخوانى تحياتى لاعظم منتدى

ياجماعة انا كتبت الكلام دة وعاوز حد يقولى دة قرار ولا قانون ولا اية اصل الكلام دة من فضل حضرتكم
مستنى منكم رد واضح افهم منة اساس الموضوع دة اية

قديم 15-05-2010, 09:01 PM
حنان حلوة حنان حلوة غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

حنان حلوة is on a distinguished road

اقتباس:
ياجماعة انا كتبت الكلام دة وعاوز حد يقولى دة قرار ولا قانون ولا اية اصل الكلام دة من فضل حضرتكم
مستنى منكم رد واضح افهم منة اساس الموضوع دة اية
طيب ما تصور النشرة وتحطها علشان نقرأها ونحكم وبعدين دى حاجة فى ايد مدير المدرسة ينظم العمل بين المدرسين مدرسى المواد للمواد والاخرين للفصول
قديم 15-05-2010, 09:26 PM
مدرسة اقتصاد منزلي مدرسة اقتصاد منزلي غير متواجد حالياً
عضو جديد

مدرسة اقتصاد منزلي is on a distinguished road

سيدي الفاضل
انا عاجزة عن الشكر وسرعة الرد
بارك الله لك وفيك
قديم 15-05-2010, 10:24 PM
hany3740861 hany3740861 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hany3740861 is on a distinguished road

يا استاذة الموضوع مجرد صورة من الاجتماع الخاص بالتعليم الابتدائى وطبعا كل المدارس بتمشى وراء ما يرد فى الاجتماعات دى لان دى اوامر الادارة واكيد الادارة كتبت فى نص اجتماعها الكلام دة بناء على فاكس او قرار هو دة سؤالى فية شىء ورد عليكم بخصوص الكلام دة علشان الكلام دة هيضيع حقى فانا بتاكد من اصل الكلام دة رسمى ولا لا علشان لو قرار من الادارة بتاعتنا يبقى فية كلام تانى اشتكى واخد حقى فانا عاوز اعرف منكم اصل الموضوع دة ومين قاله لاننا مجموعة كبيرة هيروح حقنا وبكدة نعرف نشتكى مين وعموما لو تحبى اصور الاجتماع دة وارفعة تحت امر سيادتك وانا عموما كتبت الى جاء فى الاجتماع بالنص وارجو الافادة يكرمكم الله
قديم 15-05-2010, 10:45 PM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:

اولا انا مدرس كنت حاصل على معلمين عام 92 وبعدين طبعا نزل المؤهلات العليا الابتدائى وشوفت كويس
انى ممكن اسيب مادة بحبها وبحب تدريسها علشان انا مش متخصص وطبعا فى الفترة دى كان المدرس المؤهل
العالى بياخد مدرس اول مشرف بعد 4 سنوات لدرجة ان في بنت مؤهل عالى اصبحت مشرفة على مدرستها
المهم قررت احصل على مؤهل عالى وخصوصا انى كنت داخل معلمين بمجموع اكبر من الثانوى العام
مش هطول دخلت كلية تربية المنوفية وحصلت على المؤهل الجامعى لان كان فيها برنامج لتاهيل معلمى المرحلة الابتدائية للمستوى الجامعى المهم خلصت بعد اربع سنين تعب ومذاكرة فى تخصصى الرياضيات وتحملت معاملة دكاترة الجامعة لانهم كانوا بيعملونا زى العيال المهم سويت حالتى حسب المادة 55 مكرر واصبحت على الدرجة التخصصية وبقيت مدرس رياضيات ابتدائى كل دة جميل
الجديد الى شوفتة النهاردة 15/5/2010 وصل الى المدرسة بتاعتى اجتماع القسم من مكتب التعليم الابتدائى يوم الثلاثاء بتاريخ 11/5 وكان الباند رقم ء من القرار رقم 2 بينص على الكلام دة
(جميع خريجى دور المعلمين والمعلمات بعد دفعة 81 معلم فصل حتى الحاصلين على التاهيل الجامعى )

ارجو يا جماعة حد يفسرلى الكلام دة يعنى انا دلوقتى على الدرجة الثانية التخصصية يسوينى بزميلى الحاصل على معلمين عاوز ويقولى انت مدرس فصل طب لية مين قال الكلام دة طيب اية سبب الكلام دة فية قرار بالكلام دة بصراحة انا هتجنن حد يرد على طب اتصرف ازاى انا كدة تعب 4 سنين حرق دم مذاكرة زى العيال راحو مستنى الرد من اخوانى تحياتى لاعظم منتدى
الصبر مفتاح الفرج
قديم 15-05-2010, 10:56 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة اقتصاد منزلي مشاهدة المشاركة
سيدي الفاضل
انا عاجزة عن الشكر وسرعة الرد
بارك الله لك وفيك
وأشكر لك تواصلك الكريم
قديم 15-05-2010, 11:34 PM
الصورة الرمزية ibrahim elsayed
ibrahim elsayed ibrahim elsayed غير متواجد حالياً
عضو سوبر

ibrahim elsayed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mk9999 مشاهدة المشاركة
السيد الاستاذ الفاضل * المستشار القانونى يعد التحية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mk9999 مشاهدة المشاركة
أعمل حاليا معلم مساعد منذ عامين وأناخريج كلية تربية شعبة عامةوالمشكلة أنه عند استلام العمل أجبرت على استلام العمل بمدرسة ابتدائية بدعوى سد العجز ومن ثم عند اختبارات الكادر الاخيرة اجبرتنى الاكاديمية على خوض اختبارات معلم ابتدائى وبالتالى سيتم تسكيينى معلم ابتدائى وانا ارغب فى العمل بما يتناسب مع مؤهلى(اعدادى او ثانوى) مع العلم انه فى الفترة الاخيرة قمت بالنقل الى مدرسة اعدادى ولكن المسمى الوظيفى عند الاكاديمية معلم ابتدائى فهل اقوم برفع قضية أم ماذا أفعل؟

الزميل العزيز كانك تكتب عن حالتى بالضبط ولعلمك الكثير واقع فى هذه المشكله والغريب ان زملائنا خريجى الكليات شعبه التعليم الابتدائى يعملون بالمرحله الاعداديه فارجوا التواصل لايجاد حل لهذه المشكله وللاسف الردعلى المشكله كان مقتضبا ومن هى الجهه المختصه التى نلجا اليها علما بوجود عجز صارخ فى مادتى بالمرحله الاعداديه ويدرسها خريجى التجارة وهم غير متخصصين معلم مساعد رياضيات فى المرحله الابتدائيه "بكالريوس علوم رياضيات +دبلوم عام فى التربيه"
قديم 16-05-2010, 12:06 AM
الصورة الرمزية الأستاذ علاء سليمان
الأستاذ علاء سليمان الأستاذ علاء سليمان غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

الأستاذ علاء سليمان is on a distinguished road

أولا تميز وابداع فريد من نوعه
ثانيا ألف مبروك
ثالثا سؤال واحب ان الاجابة تكون بنعم هو لسه يوجد وظيفة ناظر يا استاذ علاء المصرى وشكرا تقبل تحيات
شكر ا على المجامله
بالنسبه لوظيفه ناظر مدرسه الغيت بالقانون 155 لسنه 2007
والائحه التنفيذيه2840 الخاصه بالكادر
ولكن الاسم السبق ناظره فاحتراما منا للقيادات نطلق عليها ناظره
اما القانون
لكل مدرسه مدير
ووكلاء حسب عدد فصول كل مدرسه
وربنا يعطيك الصحه ولاتوجد مناصب دائمه
كان عندنا موجه عام دائما يعنى ايه موجه عام ماده
انا اخويا اصغر منى وهو طابط شرطه وانا الكبير
الناس تقابله وترحب بالضابط اكثر منه
يعنى مناصب تربيه وتعليم ديكور
لك الشكر
قديم 16-05-2010, 10:56 AM
wasfym wasfym غير متواجد حالياً
عضو جديد

wasfym is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم الاستاذ الفاضل / المستشار القانونى -------------- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته --- مقدمه لسيادتكم / وصفى عوض ميخائيل ---------- مشرف نشاط خراطة معادن بأحدى المدارس الصناعية بمحافظة الفيوم بالدرجة الثانية الفنية للتعليم وتقدمت لاختبار كادر المعلمين حسب ترشيح الوزارة بالدور الاول فى 26 /8 /2008 م وتم اجتيازى للاختبار من اول مرة ورغم ذلك لم احصل على دفعتى الكادر ولكن ليس موضوعى وانما كالاتى وارجوا المغفرة وسعة الصدر لى------ -أولا / حيث اننى خريج تعليم ثانوى صناعى فنى ولحبى لكل ماهو فنى فقد شد انتباهى فنون وجمال الخط العربى فتقدمت لدراسة الخط العربى فى العام الدراسى 2003 /2004 وحصلت على دبلوم الخط العربى فى2007 م ولم اكتفى بذلك بل تقدمت لدراسة التخصص والتذهيب فى الخط العربى وحصلت على دبلوم التخصص فى عام 2009 م أى بدراسة مدتها 6 ستة سنوات ---------------- ولعدم حصولى على مستحقات الكادر ولرغبتى فى تدريس الخط العربى وفى هذا الوقت الذى نحن فى أمس الحاجة لاحياء هذا الفن الجميل للغتنا العربية الجميلة وللمحافظة على هويتنا وأنت ياسيدى أعلم منى بذلك ---- فتقدمت الى شؤن العاملين بمديرية التربية والتعليم بالفيوم لتغيير المسمى الوظيفى وقيامى بتدريس الخط العربى باحدى المدارس / ابتدائى _ اعدادى فكان الرد ممنوع ---- فتقدمت مرة أخرى لادارة التعليم الابتدائى بالمديرية فقالوا لى هات موافقة توجيه اللغة العربية بادارتك التعليمية وذهبت الى السيد الموجه لتوقيعه بالموافقة------ وللاسف الشديد بل وحزنى الشديد كان جوابه ورده ( أننى مسيحى وممنوع قيامى بتدريس هذه المادة ) ثانيا / الست ياسيدى الفاضل عربيا ومصريا أبا عن جد وتعلمت بلغتى العربية وعشقت هذه اللغة التى لم اعرف غيرها --- ولماذا قوبلت بالدراسة بها ولما لا يقال لى فى وقتها اننى مسيحى وممنوع من دراستها ومرة اخرى اليست هى لغتى الام --- وهل مادة الخط العربى مادة مستقلة كأى مادة أم لا ثالثا / استغيث بالله ثم بسيادتكم لافادتى وتوضيح الامر لى وماذا أفعل لرفع هذا الظلم عنى ولسيادتكم جزيل الشكر والاحترام
قديم 16-05-2010, 12:25 PM

اقتباس:

الأستاذ الزميل /هانى
أكلمك الآن بصراحة

أنت فى الأصل خريج دبلوم معلمين ( مثلى تماما ) يعنى مدرس مؤهل للتدريس بالمرحلة الابتدائية سواء مدرس فصل أو مدرس مادة ( متفقون )
كافحت وناضلت وصرفت وتحملت المشاق وحصلت على مستوى التأهيل التربوى للمستوى الجامعى .....
ومن مفهوم الدرجة الجامعية أنه تأهيل تربوى ( مناهج وطرق تدريس ) أى أنه دراسة تربوية وليست تخصصية

بيت القصيد أستاذ هانى
ولما أصبح التعيين بالمرحلة الابتدائية قاصرا كحد أدنى درجة جامعية متخصص

أصبح الآن يوجد مدرس رياضيات متخصص ومدرس انجليزى متخصص وهكذا
فلو كنت مدير مدرسة وأمامك مدرسان أحدهما تأهيل تربوى والآخر مدرس متخصص فسوف تختار المتخصص لتدريس المادة
فعلى سبيل المثال
أحدهما تأهيل تربوى جامعى والآخر مدرس خريج لغة عربية جامعة الأزهر فمن تختار ليدرس اللغة العربية أو بمعنى آخر تستطيع أن تدرس فصلا وهو لايستطيع

فأنت الأجدر وأنت الأقدر لأنك تستطيع أن تقوم بالمهمتين وهو لايستطيع
وهذا ليس إنقاصا من قدرك بل العكس فأنت الأقدر والأفضل

قديم 16-05-2010, 12:37 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahim elsayed مشاهدة المشاركة
الزميل العزيز كانك تكتب عن حالتى بالضبط ولعلمك الكثير واقع فى هذه المشكله والغريب ان زملائنا خريجى الكليات شعبه التعليم الابتدائى يعملون بالمرحله الاعداديه فارجوا التواصل لايجاد حل لهذه المشكله وللاسف الردعلى المشكله كان مقتضبا ومن هى الجهه المختصه التى نلجا اليها علما بوجود عجز صارخ فى مادتى بالمرحله الاعداديه ويدرسها خريجى التجارة وهم غير متخصصين معلم مساعد رياضيات فى المرحله الابتدائيه "بكالريوس علوم رياضيات +دبلوم عام فى التربيه"
سوء النظام
والعجلة فى التعيينات
والوساطة
...........الخ
تلك هى الاسباب التى أدت إلى ذلك
فعندما تستقر الأمور ( وهذا قريب إن شاء الله ) سترجع الأمور إلى نصابها لأن هذه المشكلة مشكلة عامة بالآلاف

وعلى كل حال
أرى
أن يستمر هؤلاء بالمطالبة بحقوقهم عبر القنوات الشرعية
وما ضاع حق وراءه مطالب
قديم 16-05-2010, 12:48 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wasfym مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم الاستاذ الفاضل / المستشار القانونى -------------- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته --- مقدمه لسيادتكم / وصفى عوض ميخائيل ---------- مشرف نشاط خراطة معادن بأحدى المدارس الصناعية بمحافظة الفيوم بالدرجة الثانية الفنية للتعليم وتقدمت لاختبار كادر المعلمين حسب ترشيح الوزارة بالدور الاول فى 26 /8 /2008 م وتم اجتيازى للاختبار من اول مرة ورغم ذلك لم احصل على دفعتى الكادر ولكن ليس موضوعى وانما كالاتى وارجوا المغفرة وسعة الصدر لى------ -أولا / حيث اننى خريج تعليم ثانوى صناعى فنى ولحبى لكل ماهو فنى فقد شد انتباهى فنون وجمال الخط العربى فتقدمت لدراسة الخط العربى فى العام الدراسى 2003 /2004 وحصلت على دبلوم الخط العربى فى2007 م ولم اكتفى بذلك بل تقدمت لدراسة التخصص والتذهيب فى الخط العربى وحصلت على دبلوم التخصص فى عام 2009 م أى بدراسة مدتها 6 ستة سنوات ---------------- ولعدم حصولى على مستحقات الكادر ولرغبتى فى تدريس الخط العربى وفى هذا الوقت الذى نحن فى أمس الحاجة لاحياء هذا الفن الجميل للغتنا العربية الجميلة وللمحافظة على هويتنا وأنت ياسيدى أعلم منى بذلك ---- فتقدمت الى شؤن العاملين بمديرية التربية والتعليم بالفيوم لتغيير المسمى الوظيفى وقيامى بتدريس الخط العربى باحدى المدارس / ابتدائى _ اعدادى فكان الرد ممنوع ---- فتقدمت مرة أخرى لادارة التعليم الابتدائى بالمديرية فقالوا لى هات موافقة توجيه اللغة العربية بادارتك التعليمية وذهبت الى السيد الموجه لتوقيعه بالموافقة------ وللاسف الشديد بل وحزنى الشديد كان جوابه ورده ( أننى مسيحى وممنوع قيامى بتدريس هذه المادة ) ثانيا / الست ياسيدى الفاضل عربيا ومصريا أبا عن جد وتعلمت بلغتى العربية وعشقت هذه اللغة التى لم اعرف غيرها --- ولماذا قوبلت بالدراسة بها ولما لا يقال لى فى وقتها اننى مسيحى وممنوع من دراستها ومرة اخرى اليست هى لغتى الام --- وهل مادة الخط العربى مادة مستقلة كأى مادة أم لا ثالثا / استغيث بالله ثم بسيادتكم لافادتى وتوضيح الامر لى وماذا أفعل لرفع هذا الظلم عنى ولسيادتكم جزيل الشكر والاحترام
أخى الزميل وصفى

أنا أحيى فيك هذا الاجتهاد والكفاح المشرف
وأرى أن توجيه اللغة العربية فى منطقتك متحجر ولم يفهم أن مادة الخط يمكن أن يدرسها المسلم والمسيحى على السواء كل ما هنالك أنها فرع من فروع مادة اللغة العربية ( وهذا هو سبب التحجر وعدم الفهم ) ولكن يمكن تجزئتها
وعلى كل حال
داوم على المطالبة واصبر فسوف تبلغ ما تريد إن شاء الله
وما ضاع حق وراءه مطالب
قديم 16-05-2010, 05:06 PM
حنان حلوة حنان حلوة غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

حنان حلوة is on a distinguished road
Opp

اقتباس:
يا استاذة الموضوع مجرد صورة من الاجتماع الخاص بالتعليم الابتدائى وطبعا كل المدارس بتمشى وراء ما يرد فى الاجتماعات دى لان دى اوامر الادارة واكيد الادارة كتبت فى نص اجتماعها الكلام دة بناء على فاكس او قرار هو دة سؤالى فية شىء ورد عليكم بخصوص الكلام دة علشان الكلام دة هيضيع حقى فانا بتاكد من اصل الكلام دة رسمى ولا لا علشان لو قرار من الادارة بتاعتنا يبقى فية كلام تانى اشتكى واخد حقى فانا عاوز اعرف منكم اصل الموضوع دة ومين قاله لاننا مجموعة كبيرة هيروح حقنا وبكدة نعرف نشتكى مين وعموما لو تحبى اصور الاجتماع دة وارفعة تحت امر سيادتك وانا عموما كتبت الى جاء فى الاجتماع بالنص وارجو الافادة يكرمكم الله
عموما اللى عايز يكلف حضرتك بعمل ويسحب عمل أخر كنت تعمل به يتكرم باعطائك ورقة وقلم وختم الشعار وتفرج بعد ذلك
قديم 16-05-2010, 08:06 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان حلوة مشاهدة المشاركة
عموما اللى عايز يكلف حضرتك بعمل ويسحب عمل أخر كنت تعمل به يتكرم باعطائك ورقة وقلم وختم الشعار وتفرج بعد ذلك
لقد تم الرد على الزميل الفاضل الاستاذ هانى
وفقه الله
قديم 16-05-2010, 08:47 PM
حسام الهنداوي حسام الهنداوي غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسام الهنداوي is on a distinguished road

انا مدرس انجليزى فى الازهر تم تعيينى عام 2004 وارغب فى التحويل للتربية والتعليم فما امكانية ذلك؟نرجو الافادة

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد