اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 22-07-2011, 12:00 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

انا اللى اعرفة 20 الاوائل على الكلية هيتم تعيينهم

كل شوية بقا النحاس والواد الصحفى دة يطلع يقول االخمسة وبعدين كاتب 60 الف مش معقولة يعنى الخمسة الاوائل من 2003 / 2010 هيوصلو للعدد دة

عشان كدة انا قولت من يومين ان فى اتجاة لتعيين الخمسة الاوائل معيدين والمراكز البحثية والمعلومة دى عرفتها من الجامعة بتاعتى

وجهة نظرى فى الموضوع دة

احتمال ومن المتوقع ومش تاكيددددد ان فى اتجاة

لتعيين الخمسة الاوائل معيدين وال 15 التانين فى الجهاز الادارى والجامعات والشركات والمصانع

انا حاسس انة بيجس نبض الاوائل المفروض الاستاذ عصام شرف يتدخل

ويهدى النحاس بيك دة شوية

لازم الاوائل يوصلو لرئيس الوزراء هو اللى هيخلص الموضو ع دة

وبردوا عاوز ردك يا دكتور على الكلام دة ؟؟

والتوفيق من عند الله

قديم 22-07-2011, 01:02 PM
معتز عبدالكريم معتز عبدالكريم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز عبدالكريم is on a distinguished road
New

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice مشاهدة المشاركة
انا اللى اعرفة 20 الاوائل على الكلية هيتم تعيينهم

كل شوية بقا النحاس والواد الصحفى دة يطلع يقول االخمسة وبعدين كاتب 60 الف مش معقولة يعنى الخمسة الاوائل من 2003 / 2010 هيوصلو للعدد دة

عشان كدة انا قولت من يومين ان فى اتجاة لتعيين الخمسة الاوائل معيدين والمراكز البحثية والمعلومة دى عرفتها من الجامعة بتاعتى

وجهة نظرى فى الموضوع دة

احتمال ومن المتوقع ومش تاكيددددد ان فى اتجاة

لتعيين الخمسة الاوائل معيدين وال 15 التانين فى الجهاز الادارى والجامعات والشركات والمصانع

انا حاسس انة بيجس نبض الاوائل المفروض الاستاذ عصام شرف يتدخل

ويهدى النحاس بيك دة شوية

لازم الاوائل يوصلو لرئيس الوزراء هو اللى هيخلص الموضو ع دة

وبردوا عاوز ردك يا دكتور على الكلام دة ؟؟

والتوفيق من عند الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وده الى هيحصل بالفعل ان شاء الله
وبأذن الله الاوائل قرروا الذهاب يوم الاثنين القادم25/7/2011 الساعه العاشره صباحا أمام مجلس الوزراء لعمل وقفة محترمه سلميه من أجل مقابلة رئيس الوزراء أو وزير التعليم العالى للوقوف على الميعاد المحدد للتعين بوضع اقصى توقيت للتعيين وكذلك لمعرفة مدى صحة الاخبار بتعيين الخمسه الاوائل فقط وكذلك لمعرفة اليات التعيين والحمد لله الاعداد بيتزيد يوميا والاخوه الافاضل بيفعلوا كل ما يستطيعون عليه من جمع اكبر عدد بس بجد محتاجين لاعداد اكبر من ذلك حتى نستطيع انهاء كل شئ
واحب اقول اذا كان الخبر بتاع المصرى اليوم بيجس نبض الاوائل فاحنا رايحين يوم الاتنين
واذا كان خبر متفبرك فاحنا رايحين يوم الاتنين
واذا كان الخبر صحيح فاحنا برده رايحين يوم الاتنين
وربنا معانا والناس بجد لازم تتحرك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 22-07-2011, 01:35 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم مشاهدة المشاركة
اقتباس:
وبأذن الله الاوائل قرروا الذهاب يوم الاثنين القادم25/7/2011 الساعه العاشره صباحا أمام مجلس الوزراء لعمل وقفة محترمه سلميه من أجل مقابلة رئيس الوزراء أو وزير التعليم العالى للوقوف على الميعاد المحدد للتعين بوضع اقصى توقيت للتعيين وكذلك لمعرفة مدى صحة الاخبار بتعيين الخمسه الاوائل فقط وكذلك لمعرفة اليات التعيين والحمد لله الاعداد بيتزيد يوميا والاخوه الافاضل بيفعلوا كل ما يستطيعون عليه من جمع اكبر عدد بس بجد محتاجين لاعداد اكبر من ذلك حتى نستطيع انهاء كل شئ
واحب اقول اذا كان الخبر بتاع المصرى اليوم بيجس نبض الاوائل فاحنا رايحين يوم الاتنين

طيب تمام اوى كدة وهو دة المطلوب

وان شاء الله اقدر اروح انا كمان معاهم

وباذن الله نرجع مرفوعين الراس ومعانا الكلام النهائى

وهو تعيين العشرين الاوائل ودة الاهم وتحديد ميعاد التعيين

وان شاء الله خير
قديم 22-07-2011, 01:40 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

وفقنا الله وإيااااكم لما فيه الخير والصلاح
قديم 22-07-2011, 01:47 PM
meslmat meslmat غير متواجد حالياً
مُعلم حاسب آلي ( تجارى )

meslmat is on a distinguished road

اقتباس:

سلم يا الله
قديم 22-07-2011, 01:48 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
اولا اتقدم بخالص الشكر والتقديري لاسرتي وعائلتي الغالية المهذبة واخص بالذكر الاساتذة الافاضل والدكاترة المحترمين
الدكتور عبد الرحمن وبالعطف منى ابو الجود ورامي وخليل وكل الناس اللي على الصفحة
اما بخصوص اوائل الازهر
ياجماعة عصام شرف مضى قرار تعيين الاوائل وكتب عليه يرفع الى التنظيم والادارة للبحث والدراسة
وده احنا فسرناه قبل كده واكدت ان ده اجتهاد شخصي
لكن بعد الاتصال اليوم بمجموعة من الزملاء والقائمين على امر المتابعة فاخبروني ان الامر به مكر وحيلة وهو ان رئاسة الوزراء رجعتنا تانى لحضن الجامعة والتنظيم والادارة
وعلى هذا القرار ممكن ان التلاعب يكون باحتياجات الجامعات يعنى الكليات تقول العدد مش هحتاجه
او يكون بحجة عدم القدرة على توفير جميع الدرجات المالية دفعة واحدة
ولذا قرر الاوائل التجمع يوم الاثنين لحسم الامر الساعة العاشرة امام التنظيم والادارة قبل مسجد رابعة العدوية
وهذه الوقفة لو نفذت بالشكل الصحيح ستكون سببا في فتح باب التعيين للجميع
وهذا ماعندي
مرة اخرى اشكركم على كلامك الطيب في حقي قرأته كاملا
واشكركم على ثقتكم الغالية والله اسأله ان يجعلنى عند حسن ظنكم
وكل عام وانتم بخير

الأستاذه الفاضله أم هف بعد التحية
هذا ماأردت أن اوضحه لكم لأننى الأن بين قرارات حصرية وليست تنفيذيه يعنى عباره عن دائره وهذا ما احببته أن اوضحه للجميع وهذا ما تم الاستفسار بخصوصه وقلت أن الكلية بالنسبة لقسمى ان الأمر فى أيديها ويبدأ من عند رؤساء الأقسم بتحديد احتياجاتهم لكن المشكله من التلاعب من جديد والتباطؤ المقصود كما اننى سعيت لأحصل على نسخه من القرار لكن دون جدوى قياريت الا عنده القرار يرفعه وكفايه لعب باعصابنا لأنه بصراحه الموضوع اصبح له أكثر من وجه لن القرار التعيينات يكون وااضح وصريح فى مضمونه لذا يجب علينا التوحد والوقوف يد وحده حتى نحصل على ما نريد وياريت اختى الفاضله أم رهف لكى منا كل الشكر وللآستاذ رامى والجميع لكن والله الى الآن الجامعه نفسها فى حيره وكله مجرد تعليمات قياريت كلمة انه تم التوقيع بالفعل على القرار فهذا ليس صحيحا بل تم اصدار تعليمات تحت الدراسة وحسب الاحتياج وعلى التنظيم والادارة التنفيذ لذا اتمنى من الله أن تقف الجامعه من شيخ ورئيس وعمداء ورؤساء اقسام وشئون خرجين معنا ولا يخذلون لآن الفرصه لا تآتى الا مره واحده
قديم 22-07-2011, 04:02 PM
عضو ممتاز

ربنا لا زغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمه إنك أنت الوهااااااااااااب

تسلم لي أخ خليل. حفظك الله من كل سوووووووووووووء
قديم 22-07-2011, 04:02 PM
مروه مصرية مروه مصرية غير متواجد حالياً
عضو جديد

مروه مصرية is on a distinguished road

السلام عليكم
الف مبروك لاوائل الازهر وربنا يوفقكم
قديم 22-07-2011, 04:05 PM
مروه مصرية مروه مصرية غير متواجد حالياً
عضو جديد

مروه مصرية is on a distinguished road

السلام عليكم
يا دكتور عبد الرحمن
مفيش اخبار عن تعيين اوائل الاقسام في الجامعات العامه
قديم 22-07-2011, 05:15 PM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى مشاهدة المشاركة
الأستاذه الفاضله أم هف بعد التحية
هذا ماأردت أن اوضحه لكم لأننى الأن بين قرارات حصرية وليست تنفيذيه يعنى عباره عن دائره وهذا ما احببته أن اوضحه للجميع وهذا ما تم الاستفسار بخصوصه وقلت أن الكلية بالنسبة لقسمى ان الأمر فى أيديها ويبدأ من عند رؤساء الأقسم بتحديد احتياجاتهم لكن المشكله من التلاعب من جديد والتباطؤ المقصود كما اننى سعيت لأحصل على نسخه من القرار لكن دون جدوى قياريت الا عنده القرار يرفعه وكفايه لعب باعصابنا لأنه بصراحه الموضوع اصبح له أكثر من وجه لن القرار التعيينات يكون وااضح وصريح فى مضمونه لذا يجب علينا التوحد والوقوف يد وحده حتى نحصل على ما نريد وياريت اختى الفاضله أم رهف لكى منا كل الشكر وللآستاذ رامى والجميع لكن والله الى الآن الجامعه نفسها فى حيره وكله مجرد تعليمات قياريت كلمة انه تم التوقيع بالفعل على القرار فهذا ليس صحيحا بل تم اصدار تعليمات تحت الدراسة وحسب الاحتياج وعلى التنظيم والادارة التنفيذ لذا اتمنى من الله أن تقف الجامعه من شيخ ورئيس وعمداء ورؤساء اقسام وشئون خرجين معنا ولا يخذلون لآن الفرصه لا تآتى الا مره واحده
اخي الفاضل جزيت خيرا
الذي قلته انت هو مااردت توضيحه
جايز اختلف المسمى لكن هو ده بالضبط مقصدي
يارب يعيننا على المرحلة القادمة لانها محتاجة نكثف الدعاء لانه هو السلاح اللى بايدينا
ربنا يهديهم في الجامعة والتنظيم والادارة ويفتحو احضانهم لهؤلاء المتميزين والمتفوقين لكي ترقى الجامعة على ايديهم
الله المستعان
وكل عام وانتم بخير
اللهم لا تجعل الدنيا اكبر همنا ولا مبلغ علمنا ولا الى النار مصيرنا واجعل الجنة هي دارنا
اللهم لاتجعل الدنيا في قلوبنا واجعلها في ايدينا
قديم 22-07-2011, 10:54 PM
!!tota !!tota غير متواجد حالياً
عضو جديد

!!tota is on a distinguished road

لو سمحت عايزين نعرف الكلام ده مصدره ايه
لان كده بنعشم الناس جامد وبعدين ازاي يبقى التعين في شهر 7وفجاه يغيروا خطه التعين ويبقى العشرة الاوائل معيدين
قديم 23-07-2011, 12:49 AM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

السلام عليكم يا أختي العزيزة أم رهف الاحوال مضطربة كده ليه ربنا يستر
قديم 23-07-2011, 12:52 AM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

معلش يا جماعة مفيش حاجة في تعيينات الأوائل اسمها العشرة معيدين والباقي إداريين أو الخمسة معيدين والباقي إداريين مسألة التوزيع لسه لم يصلوا لحل فيها يا أخت tota .. وكل دي اجتهادات والناس بتلف حواليها من عمايل الحكومة .. ولو عاوزة الجد ومن التطورات اللي شايفها قدامي ومن احتكاكي المباشر مع الوزير السابق عمرو سلامة ومع الدكتور ماجد الشربيني باقول ان الحكومة بتحاول تراضي الجامعات ويكون التعيين فيها مش تكليف لأ بإعلان .. أما لو اضطروا لذلك هيكون تعيين الجامعة في الأولى لطلاب المنح والحاصلين على الماجستير والدكتوراة ..

طيب انت ياعبد الرحمن مع الاعتصام والا لأ ؟!!!!! طبعا ياجماعة أنا مع كل شئ ممكن يخلي الناس توصل لحقها وتعرف راسها من رجليها .. بس أنا كان ليا رأي في الموضوع ده يا جماعة أنا كنت على جروبات الأوائل امبارح على الفيس وكنت باقول احنا لازم أولا نستنى إن الحكومة الجديدة تحلف اليمين ويطلع المؤتمر الصحفي الأول الخاص بوزيري المالية والتعليم العالي ولما مايجيبوش سيرة الموضوع يقوم وفد محترم مكون من 4 إلى 5 أشخاص وياخذ موعد من الدكتور عصام شرف وآخر من وزير التعليم العالي ونقابلوا بكل احترام ونقولوا احنا مفوضين عن اكثر من 43 ألف خريج من أوائل الخريجين وبنتكلم بتحضر وعاوزين نعرفراسنا من رجلينا ولو ماديتوناش عقاد نافع هنعمل اعتصام من بكره .. واحنا لينا حق واضح بقرار مجلس الوزراء .. وأعتقد إن ده حل منطقي وسليم ومفهوش مشاكل .. ساعتها بقى لما نعتصم هتلاقي كل الناس واقفة معانا والعدد هيكون كبير لأننا عملنا اللي علينا لآخر لحظة .. وباكرر طبعا إن ده مجرد رأي شخصي لا غير واللي عاوز وناوي يعمل حاجة يعملها ..

بصراحة أنا كنت شايف الناس على الفيس مؤيده كده امبارح بس مش عارف ايه اللي قلب الدنيا تاني .. عموما ربنا يوفق الناس في أي خطوة ياخدوها بس أصل انا مهري اعتصامات وبقيت خبير حكومة من ساعة الثورة .. وعارف تقريبا وقاري اللي هيحصل بس مش هاتكلم انا بس هادعي لهم وربنا يوفقهم ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 23-07-2011, 12:56 AM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

انا كنت اتمنى أكون معاكم يوم الاثنين بإذن الله تعالى ولكن تمنعني ظروف لان محمد ابني تعبان جدا ومش حعرف اسيبه ولكن أدعو لكم ان يوفقكم الله ولو انني ممكن اشارك معاكم باقتراح ممكن حضرتك توصليه لاخونا هناك بس مش عارفة حيلقى القبول ولا لأ وهو ان من ينال شرف هذه الوظيفة وهي التدريس في الجامعة فمن البديهي ان يكون طبعا متفوق وليس معيار التفون بالسنة النهائية فقط وانما طوال مدة الدراسة سواء اربع سنوات او خمسة ومعنى كلامي ان لازم ميقلش تقديره عن جيد جدا طوال هذه السنوات يعني لازم في الاخر يكون معاه مرتبة شرف فلو الاسماء الي وصلت عند التنظيم والادارة استثنوا منها من لم يحصل على مرتبة شرف طبعا الاعداد حتقل كتير وفي نفس الوقت حيكون المتفوق طوال الاربع سنوات هو الي يتعين ..................طبعا ده اقتراح وانا مستنية رأيك فيه
قديم 23-07-2011, 01:07 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
انا كنت اتمنى أكون معاكم يوم الاثنين بإذن الله تعالى ولكن تمنعني ظروف لان محمد ابني تعبان جدا ومش حعرف اسيبه ولكن أدعو لكم ان يوفقكم الله ولو انني ممكن اشارك معاكم باقتراح ممكن حضرتك توصليه لاخونا هناك بس مش عارفة حيلقى القبول ولا لأ وهو ان من ينال شرف هذه الوظيفة وهي التدريس في الجامعة فمن البديهي ان يكون طبعا متفوق وليس معيار التفون بالسنة النهائية فقط وانما طوال مدة الدراسة سواء اربع سنوات او خمسة ومعنى كلامي ان لازم ميقلش تقديره عن جيد جدا طوال هذه السنوات يعني لازم في الاخر يكون معاه مرتبة شرف فلو الاسماء الي وصلت عند التنظيم والادارة استثنوا منها من لم يحصل على مرتبة شرف طبعا الاعداد حتقل كتير وفي نفس الوقت حيكون المتفوق طوال الاربع سنوات هو الي يتعين ..................طبعا ده اقتراح وانا مستنية رأيك فيه
أولا : ألف سلامه علي محمد..شفاه الله وعافاه.
أنا معااااكي مني في كدا؟؟؟ بس خللي بالك 6000 دا قليل علينا أصلا فإحنا لو تنازلنا عن جزء من حقنا مش عارفين ممكن يحصل إيه بس ان شاء الله خير
ونا توقعاتي وبقول كمان مره توقعاتي إنهم لو لجؤ لحل الأزمه دي ؟ 1-ي
كتفو بالأول فقط أو 2-هيشيلو اللي مش معاهم مرتبة الشرف... أو 3- حسب إحتياج الكليات والأقسام

التعيين قرب ياجماعه والأليه مش عارفينها إزاي كان المفروض دفعة 2010 اتكلفت في شهر 6 يعني التعيين ان شاء الله قرب ومش هيعدي نصف 8 إلا وقرار التمكين صااااادر... بس المشكله هيا في الأليه في التعيين ..إزااااااااااااي

يااارب سلم سلم

وخللي بالك حكومتنا دي مش ساهله بمعني ؟؟؟ انهم فعلا ممكن يشيلو اللي مش معاهم مرتبة الشرف
ويبقو كدا ضربو عصفورين بحجر ..بحجة عدم المقدره علي توفير الدرجاااات..

يااااااااااااارب وفقنا جميعا
موضوع مغلق

العلامات المرجعية