اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > حوارات ومسابقات

حوارات ومسابقات ققسم خاص بالحوارت واللقاءات والموضوعات الخفيفة و المسابقات و الألغاز الهادفة

قديم 05-08-2012, 06:43 AM
nadaelgayar nadaelgayar غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

nadaelgayar is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ مشاهدة المشاركة
يا عمر أنت لما هتدي دروس ف المسجد هتكون قدوة و ف صغير و كبير هيقتدوا بيك .. و للاسف احيانا الناس بتعمل كل حاجة بيعملها قدوتهم حتي لو غلط .. يعني لو عرفوا انك بتكلم بنات هيقولوا و احنا كمان هنكلم دا قدوتنا و ف نظرهم ماشي صح و كل حاجة بيعملها هيجروا عليها
عمر قال هيحضر مش هيدى
قديم 05-08-2012, 06:46 AM
مناجاةُ النجاةَََِ مناجاةُ النجاةَََِ غير متواجد حالياً
تم ايقاف العضو بناءا على رغبته ..

مناجاةُ النجاةَََِ is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nadael***ar مشاهدة المشاركة
عمر قال هيحضر مش هيدى
ايه الفرق يعني؟؟
قديم 05-08-2012, 06:46 AM
الصورة الرمزية The king Boy
The king Boy The king Boy غير متواجد حالياً
عضو خبير

The king Boy is on a distinguished road

اقتباس:
يا عمر أنت لما هتدي دروس ف المسجد هتكون قدوة و ف صغير و كبير هيقتدوا بيك .. و للاسف احيانا الناس بتعمل كل حاجة بيعملها قدوتهم حتي لو غلط .. يعني لو عرفوا انك بتكلم بنات هيقولوا و احنا كمان هنكلم دا قدوتنا و ف نظرهم ماشي صح و كل حاجة بيعملها هيجروا عليها
انا فعلا قولت هحضر مقولتش هدي ولان الدعوة ديه مش اي حد يعملها الدعوة ديه للقادر عليها وديه باجازة مش كده وخلاص وليها مجال دراستها وانا مش متفقه في بحور الدين علشان اقعد واشرح للناس الدين وابقى قادر لما حد يسالني سؤال اساله مش كده

قديم 05-08-2012, 06:50 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the king boy مشاهدة المشاركة
انا فعلا قولت هحضر مقولتش هدي ولان الدعوة ديه مش اي حد يعملها الدعوة ديه للقادر عليها وديه باجازة مش كده وخلاص وليها مجال دراستها وانا مش متفقه في بحور الدين علشان اقعد واشرح للناس الدين وابقى قادر لما حد يسالني سؤال اساله مش كده
ايوة كدا .. بس برضو حتي لو مكنتش هتبقا داعية زي المعني المعروف اللي احنا عارفينه .. انت نفسك بتصرفاتك و كلامك ف كل حتة بتكون داعية للاسلام بما انك مسلم سواء كنت عارف او لا ..
قديم 05-08-2012, 06:54 AM
عضو خبير

اقتباس:
ايوة كدا .. بس برضو حتي لو مكنتش هتبقا داعية زي المعني المعروف اللي احنا عارفينه .. انت نفسك بتصرفاتك و كلامك ف كل حتة بتكون داعية للاسلام بما انك مسلم سواء كنت عارف او لا ..
انا الحمدلله بتصرفاتي وكلامي الناس كلها بتحترمني وانتي كنتي بتتكلمي عن الدرس الديني وانا في الدرس ايه التصرفات الي هيشوفوها مني انا هقعد اسمع وامشي لكن لو بتتكلمي عن التصرفات برا ديه حاجة تانية افصلي بين الموضوعات علشان اقدر ارد عليكي بالنسبة لبرا الدروس فانا بقولك اني الحمدلله الناس بتحترمني وانا الحمدلله كنت السبب الي يسره ربنا اني ابعد زمايل ليا من المشي مع البنات بالصورة الي بنشوفها في الشوارع وكنت انا اقدر امشي لو عايز اتسلى مش اتكلم على النت كنت اقدر امشي واصاحب واعمل الي انا عايزه البنات من النوعية ديه موجودة

قديم 05-08-2012, 06:43 AM
عضو خبير

الرسول صلى الله عليه وسلم قال روحوا عن القلوب ساعة بعد ساعة واحنا هنا بنهزر عادي وبعدين انا لما افهم تفكير الي ادامي هيبقى عندي خبرة اني اتعامل بعد كده اازاي وابقى فاهم الي ادامي ولما اجي اخطب او اتجوز اعرف بيفكروا ازاي وايه الحدود وايه الي يزعلهم او لا ولو فيا صفة غلط احسنها واصلحها وانا عارف ان احنا مقصرين في الشهر ده وانتي كمان والدليل انك قاعدة على النت دلوقتي وانتي مش فاتحة وعارفة ان احنا قاعدين انتي مش ممكن تقراي قران في الوقت ده حتى لو قريتي مش ممكن تعملي زيادة في حاجات كتير ممكن تتعمل احنا مش ملايكة بس بنحاول نتحسن وياما ناس ملتحين ومتدينين ومبيعرفوش يتعاملوا وزوجاتهم بتشتكي من اسلوبهم وه بنشوفه في برامج علم النفس على القنوات الدينية وغيره

قديم 05-08-2012, 06:59 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the king boy مشاهدة المشاركة
الرسول صلى الله عليه وسلم قال روحوا عن القلوب ساعة بعد ساعة واحنا هنا بنهزر عادي وبعدين انا لما افهم تفكير الي ادامي هيبقى عندي خبرة اني اتعامل بعد كده اازاي وابقى فاهم الي ادامي ولما اجي اخطب او اتجوز اعرف بيفكروا ازاي وايه الحدود وايه الي يزعلهم او لا ولو فيا صفة غلط احسنها واصلحها وانا عارف ان احنا مقصرين في الشهر ده وانتي كمان والدليل انك قاعدة على النت دلوقتي وانتي مش فاتحة وعارفة ان احنا قاعدين انتي مش ممكن تقراي قران في الوقت ده حتى لو قريتي مش ممكن تعملي زيادة في حاجات كتير ممكن تتعمل احنا مش ملايكة بس بنحاول نتحسن وياما ناس ملتحين ومتدينين ومبيعرفوش يتعاملوا وزوجاتهم بتشتكي من اسلوبهم وه بنشوفه في برامج علم النفس على القنوات الدينية وغيره
صدقت يا رسول الله .. بس مقلش ان الواحد لما يلاقي نفسه مخنوق و عايز يروح عن قلبه شوية يروح يكلم البنت او تروح تكلم الولد .. دا حتي أحر النساء ابعدهن عن الرجال و احر الرجال ابعدهم عن النساء .. و دي حتة هوي نفس و اني لسا قيد الرق فيا و نفسي بتقودني ف حين ان الاسلام جه عشان يحررنا من كدا .. يعني انا اروح اتكلم مع ولاد الشارع كلهم عشان اعرف اعامل زوجي ازاي؟؟ مرضهاش لنفسي و لا لأي بنت .. الطيبون للطيبات .. و الشخص طول ما هو بيرضي ربنا ربنا هيرزقه بالشخص الصالح و هيلهمه ازاي يتعامل معاه عشان ربنا هيفضل جمبه دايما .. و من ترك شيئا لله عوضه خيراً منه .. يعني ازاي الواحد يخشع ف الصلاة و هو بيعمل كدا؟؟ .. و بالنسبة للملتحين او المنتقبات انا مليش دعوة كل واحد و هو حر و انا مش متشددة انا بحاول ديني و الحمد لله اني مسلمة .. و مفيش بني ادم كامل الكمال لله وحده جل في علاه و تبارك .. و كمانانا مش مقطعة نفسي ف العبادة و انت نفسك قولت روحوا عن القلوب
قديم 05-08-2012, 07:10 AM
عضو خبير

اقتباس:
صدقت يا رسول الله .. بس مقلش ان الواحد لما يلاقي نفسه مخنوق و عايز يروح عن قلبه شوية يروح يكلم البنت او تروح تكلم الولد .. دا حتي أحر النساء ابعدهن عن الرجال و احر الرجال ابعدهم عن النساء .. و دي حتة هوي نفس و اني لسا قيد الرق فيا و نفسي بتقودني ف حين ان الاسلام جه عشان يحررنا من كدا .. يعني انا اروح اتكلم مع ولاد الشارع كلهم عشان اعرف اعامل زوجي ازاي؟؟ مرضهاش لنفسي و لا لأي بنت .. الطيبون للطيبات .. و الشخص طول ما هو بيرضي ربنا ربنا هيرزقه بالشخص الصالح و هيلهمه ازاي يتعامل معاه عشان ربنا هيفضل جمبه دايما .. و من ترك شيئا لله عوضه خيراً منه .. يعني ازاي الواحد يخشع ف الصلاة و هو بيعمل كدا؟؟ .. و بالنسبة للملتحين او المنتقبات انا مليش دعوة كل واحد و هو حر و انا مش متشددة انا بحاول ديني و الحمد لله اني مسلمة .. و مفيش بني ادم كامل الكمال لله وحده جل في علاه و تبارك .. و كمانانا مش مقطعة نفسي ف العبادة و انت نفسك قولت روحوا عن القلوب
والرسول محددش نطاق الترويح وانا قولتلك اني كنت ممكن اصاحب بنات من الشارع وامشي معاهم كان ممكن برضو بس انا بتكلم في نطاق الادب والاحترام وعلى النت منزلتش الشارع واتكلمت مع بنات الشارع كلهم علشان افهم طريقة التفكير والمفروض قبل ما انصح الناس اشوف عيوبي واصلحها الاول مش كده مفيش مانع من النصح بس ممكن يكون بطريقة كويسة وبعدين انا مش شايف اني بعصي ربنا كده وطبعا مفيش بني ادم كامل بس الواحد بيحاول يوصل لافضل صورة وانا عايزك كده تحاولي تسالي عيلتك ازاي اتجوزوا وبعدين انا مخترتش الموضوع ده بالذات علشان ادخله وعلشان فيه بنات هو الموضوع جيه كده وانا حتى مش شايف اني طالما متعدتش حدود الادب اني اجرمت

قديم 05-08-2012, 06:50 AM
عضو خبير

الفرق اني قولتلك ان الدعوة ليها شروطها وان الناس الي بتحضر الدروس ديه مبتراقبش بعضها كل واحد بيحضر الدرس وفي حاله وانا لما احضر مثلا درس في المعادي او الجيزة او مكان بعيد عن سكني بعد لما اخلص هيمشوا ورايا وغير كده انا مبشيش مع بنات في الشارع واالمناظر الي احنا بنشوفها وانا كان قدامي اني ممكن اعمل كده لكن رفضت لاني برفض الشكل ده لانه مبيوصلش لاشي شئ ايجابي والهدف منه ان الولد بيتسلى بالبنت وبعدين يرميها

قديم 05-08-2012, 06:52 AM
princess nona95 princess nona95 غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة

princess nona95 is on a distinguished road

مناجاة النجاة مفيش انسان مبيغلطش
بس مش معنى كدا
ان انا وندى والكنج دلوقتى بنغلط
ولاحظى انك كدا بتجرحى جامد فى عمر وفيا وفى ندى
واحنا لتالت مرة بقولك اننا مش غلطانين
واظن ان المنتدى دا للدردشة لاننا دلوقتى فى الاجازة
واظن انك عارفة كدا كويس
قديم 05-08-2012, 06:54 AM
طالبة بكلية الهندسة

مناجاة النجاة اظن ان كل واحد رقيب نفسه
صح ولا انا غلطانة
قديم 05-08-2012, 06:55 AM
KhaleD Moustafa KhaleD Moustafa غير متواجد حالياً
طالب بالصڤ الثالث الثانوي

KhaleD Moustafa is on a distinguished road

مناجاة النجاة ..

قال الشافعي - رحمه الله - :-

تعمدني بنصحگ ف أنفرادني , وچنّبني النصح ف چماعة
فإنّ النصح بين الناس نوعٌ , من التوبيخ لا أرضى إستماعه

وَالهَجْرُ أقْتَلُ لي مِمّا أُراقِبُهُ .. أنَا الغَريقُ فَما خَوْفي منَ البَلَلِ !
قديم 05-08-2012, 07:03 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled moustafa مشاهدة المشاركة
مناجاة النجاة ..

قال الشافعي - رحمه الله - :-

تعمدني بنصحگ ف أنفرادني , وچنّبني النصح ف چماعة
فإنّ النصح بين الناس نوعٌ , من التوبيخ لا أرضى إستماعه
جربتها قبل كدا و منفعتش يا خالد و كلامك صحيح 100% و ربما انا تسرعت لكن لمحت للموضوع قبل كدا من غير ما اتكلم مع حد و الناس و لا كأنها سمعت
خلاص ما هم بيقولوا مفيش حاجة غلط ..
قديم 05-08-2012, 06:57 AM
طالبة بكلية الهندسة

لا ياندى احنا مش بنعمل حاجة غلط اصلا عشان تبعتلنا فى رسايل خاصة
انا مش بعمل حاجة غلط
ياريت تكونى فهمتينى يامناجاة النجاة
قديم 05-08-2012, 06:59 AM
nadaelgayar nadaelgayar غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

nadaelgayar is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess nona95 مشاهدة المشاركة
لا ياندى احنا مش بنعمل حاجة غلط اصلا عشان تبعتلنا فى رسايل خاصة
انا مش بعمل حاجة غلط
ياريت تكونى فهمتينى يامناجاة النجاة
خدى بالك يا منى انا قولت لو غرضها النصيحة يعنى هى لو شايفة الى بنعمله غلط كانت قالت بس بذوق فى رسايل

العلامات المرجعية