اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 21-07-2011, 09:42 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

لم ترد أي معلومات عن موضوع تعيين الخمسة فقط .. لأ القرار اللي اعتمده مجلس الوزراء هو قرار تعيين للعشرين الأوائل .. فقط التغييرات التي متاح أن تتطرأ هي إعادة توزيع الناس دي .. أنا مش هاقول إن الناس هتتعين في الجامعة لا كلهم ولا نصفهم علشان ده مستحيييييييييييييل .. وبلاش نعشم بعض على الفاضي ودي قي الآخر مجرد آراء وتوقعات .. صفوت النحاس قال الخمسة فالناس بدات تتوقع إن الخمسة دول في الجامعة والباقي إداريين وناس توقعت إن العشرة في الجامعة والباقي إداريين .. وبلدنا بلد إشاعات فتلاقي التوقعات اللي ملأت جروبات الأوائل أصبحت أخبار من مصادر وللأسف الحكومة جعلت الناس تلف حوالين نفسها بس .. هي دايما معودانا على التاخير لكن الشباب الصغير المتحمس دفعات 2009 و 2010 اللي مش واخدين على روتين البلد مستعجلين جدا .. وحاسين إن الدنيا هتروح منهم والتعيينات هتطلع كلام في كلام ..

أنا بس كنت عاوز أوضح إن مش كل اللي نلاقيه منشور على جروبات الفيس بوك حقيقي .. قرار التعيين انمضى واعتمد من شهرين وبدأت الإجراءات التنفيذية فيه بداية من الحصر حتى توفير الدرجات .. والتنظيم والإدارة من الآخر عنده القرار وعلى أساس كده وفروا الـ43ألف درجة مالية .. وكل ده ماينفعش يتم من غير قرار معتمد .. لكن إخواننا الأوائل مش ساكتين قالبين الدنيا اتصلات ومرواح على التنظيم والإدارة فده اللي مخلي الجماعة هناك هرشوا الموضوع وبدأوا بالفعل يتعمدوا عدم التعليق .. في الأول كان اللي يسألهم يقولولوا كل حاجة دلوقت لاتوجد تعليمات .. لانعرف شيئا عنكم .. لم تصلنا أي بيانات ..

الدرجات موجوده والأسماء في الحصر معظمها وصل للتنظيم والإدارة لكن باقي كام كشف كان ناقصهم بعض التعديلات مازالت موجوده في الأكاديمية ولم يتم إرسالها بعد والدكتور ماجد بصراحة بيحاول يتلكك ويتباطأ علشان موضوع الاعتصام وانا شايف إن ده إيجابي لأن هناك حيرة الآن حول التوزيع .. لأنهم مش عارفين هل هنعين ناس في الجامعة من الأوائل مباشرة والا بإعلان والباقي إداريين والا الحاصلين على الماجستير والدكتوراة في الجامعة والأوائل إداريين ؟؟؟!!!! كل هذه الاستفسارات في يد مجلس الوزراء ومجلس الوزراء منتظر تعيين وزير التعليم العالي الجديد لمناقشة أمر التوزيع وهذا ماكان المفترض له إن يتم الأربعاء في أول اجتماع مجلس وزراء ولكن ظروف مرض عصام شرف أجل ذلك كام يوم .. وهذا سبب رد التنظيم والإدارة بعدم ورود أي تعليمات قصدهم تعليمات خاصة بالتوزيع .. وانت يا عم عبدالرحمن ليه متفائل بالتأخير ؟!!! لعل ضغط الاعتصام والوزير الجديد يجعل التوزيع مختلف وياخدوا نسبة للجامعات .. نحن في الانتظار..

بس أنا ليا كلمة أخيرة لإخواننا الأوائل وأنا قلتها قبل كده مليون مرة القرار الوزاري لا يلغيه إلا قرار وزاري ولازم تتاخد موافقة مجلس الشعب واحنا لا عندنا مجلس شعب ولا يمكن أن نصحى يوم في الصبح نسمع خبر يقول مثلا : أصدر مجلس الوزراء قرارا بإلغاء تعيين العشرين الأوائل !! بالعقل كده ده ممكن يحصل؟!!! طبعا لأ

واللي معتقد إن القرار ممكن مايتنفذش بحجة الظروف وهيتم ده من تحت لتحت وهيخلونا نستنى لغاية ماننسى ده طبعا كلام مساطب وسهاري ومينفعش طبعا يؤخذ مأخذ الجد .. لأن اللي بيقول كده مش واحد من أوائل دفعته يعني من نوابغ مصر .. لأن هذا الكلام يجافيه المنطق والعقلانية ونحن علميون .. ولكن أقدر أقولك القرار ممكن يتم تعطيله شوية كام أسبوع يعني .. زي ما النحاس قاعد يلف ويدور معاكوا ويقولكم فاضل شهر وبعدين يقولكم قرار مجلس الوزراء بعد شهر .. وبعدين يقولكوا تعيينكم خلال شهر .. هو عاوز يقولكم من الآخر ماتزنوش عليا والتعيين غالبا هيكون الشهر الجاي ..بس الناس لو قالها كده هتخرب الدنيا واشمعنى ولو الموضوع اتعطل بعد شهر هيعتصموا ويتظاهروا ويقولوا النحاس قالنا فيتشال تاني يوم علطول .. فبيرمي الكورة في ملعب عصام شرف .. وعجبي ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 21-07-2011, 09:59 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

طبعا أحب أمسي علي أحسن دكتور في الدنيا كلها الدكتور عبد الرحمن... وأقوله ربنا يتمم بخير ويكرمنا جميعا عام وأزهر

وكلامك بجد يادكتور جمييييييييييييييل جداااااااااا وبيريح الواحد جدااااااااااا .. زي أم رهف بالضبط!! ربنا يطمنا عليها ويارب تكون بخيير
قديم 21-07-2011, 10:03 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم أخواني وأخواتي ..

أولا أحب أقول لأوائل الأزهر الزملاء المحترمين الشرفاء .. ألف مليون مبروووووووووووووووك وربنا يا رب يتمملكوا على ألف خير وتفرحونا ونقولكم يا دكاترة قريب بس انتوا ابقوا افتكرونا .. والله كلكم تستاهلوا الخير ..بس يارب ما يغيروش كلامهم وانا من رأيي انكم تروحوا تصيفولكم يومين ومتشوفوش النت ولا الأخبار لغاية ماتتعينوا ..

والله يادكتور حضرتك اللي كلك ذوء وأدب وإحتراااام جزاك الله خير الجزاء
قديم 21-07-2011, 10:10 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم مشاهدة المشاركة
قطعا لجميع الكلام وكمان عشان الكل يعرف
وتبطل الناس الاشاعات
انا كلمت الاكايميه وبالتحديد الاستاذ شمس شخصيا النهارده وهو اول مره يكون موجود بمكتبه
المهم

<h6 class=uistreammessage data-ft='{"type":1}'>قلتله انا بكلمك من بره مصر وعايز رد مقنع عشان الكلام كتر بخصوص تعيين الاوائل
رد عليه بكل بساطه يا ابنى انا ذهبت بنفسى للتنظيم والاداره وعطيتهم الكشوفات داخل المظاريف ولما قلتلهم ابدئوا العمل بتلك الكشوفات عشان نكسب وقت قالوا مينفعش لازم التعليمات تجينا من مجلس الوزراء وقلى المظاريف مغلقى حتى الان
ولما سألته عن المده التى يمكن انجاز العمل بها وتسكين الاوائل
قال لى بان الموضوع ده سهل بس المشكله ان التنظيم والاداره مستنيين قرار من مجلس الوزراء

<h6 class=uistreammessage data-ft='{"type":1}'>واحب اوضحلكم ان رد الجهاز المركزى على شكوانا بانه لم تصدر اى تعليمات بخصوص تعيين الاوائل ده كلام يؤكد ما قاله الدكتور شمس
يعنى الى احنا لازم نعمله دلوقتى اننا نوصل لشرف عشان تبدأالاجراءات
العبد الفقير الى الله

هذا ما حدث معى بالظبط والله شهيد على ما اقول

ما رايك دكتور عبدالرحمن فى هذا الكلام

الى مغلبك معتز

</h6></h6>

ردي كتبته يا معتز وربنا يكرم الجميع

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 21-07-2011, 10:11 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
باسم اوائل الازهر
اسمح لي سيدي الفاضل اتقدم بخالص الشكر والتقدير لحضرتك
ولا تنسانا من صالح دعائك
وربنا يفرح الجميع
والله لن تكتمل فرحتنا الا بعد الاطمئنان على اخواننا من الاوائل في سائر الكليات
الله يكرم أصلك يادكتورة أم رهف .. وشكلك هتبقي وزيرة قريب ومحدش هيعرف يكلمك ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 21-07-2011, 10:13 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح الجعيدي مشاهدة المشاركة
الدكتور المحترم عبد الرحمن
اين انت
المنتدي كله اصبح متعلق بالازهر وتعيين الازهر ربنا يكمله علي خير
لكن اين الاخبار الاكيدة لتعيين العشرون الاوائل
هذه والله رابع رسالة ارسلها لك ولم تعلق علي
ارجو المانع خير

يا أخي ربنا يزيد ويبارك خلي الناس تفرح شويتين .. ومتزعلش أنا كان عندي امتحانات دكتوراة والله وماكنتش متابع

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 21-07-2011, 10:17 PM
الصورة الرمزية العروبة2
العروبة2 العروبة2 غير متواجد حالياً
معلم لغة إنجليزية

العروبة2 is on a distinguished road

جزاكم الله خيرا على المعلومات المتجددة دائما
وأخص بالذكر د/ عبد الرحمن
بس لى سؤال : هم هايخدوا لحد الترتيب الكام علشان يشغلوا ف الجامعه؟ والباقيين هل صح هايتسكنوا فى أماكن عملهم الحاليه وكان الله بالسر عليم ولا ايه ؟
يعنى هايخدوا معيدين الخمسه الاوائل واداريين لحد العاشر مثلا مثلا يعنى ومن 11 الى 20 هايتعينوا فى المصالح الحكوميه برة ؟ وله انا فاهم غلط
اشكر سعة صدركم بس بالله عليكم ريحونى
وجزاكم الله خيرا
قديم 21-07-2011, 11:19 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

اقتباس:
السلام عليكم أخواني وأخواتي ..

أولا أحب أقول لأوائل الأزهر الزملاء المحترمين الشرفاء .. ألف مليون مبروووووووووووووووك وربنا يا رب يتمملكوا على ألف خير وتفرحونا ونقولكم يا دكاترة قريب بس انتوا ابقوا افتكرونا .. والله كلكم تستاهلوا الخير ..بس يارب ما يغيروش كلامهم وانا من رأيي انكم تروحوا تصيفولكم يومين ومتشوفوش النت ولا الأخبار لغاية ماتتعينوا ..
الله يبارك في حضرتك يا دكتور ويجزيك عنا جميعا كل الخير
قديم 21-07-2011, 11:40 PM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

اولا اتقدم بخالص الشكر والتقديري لاسرتي وعائلتي الغالية المهذبة واخص بالذكر الاساتذة الافاضل والدكاترة المحترمين
الدكتور عبد الرحمن وبالعطف منى ابو الجود ورامي وخليل وكل الناس اللي على الصفحة
اما بخصوص اوائل الازهر
ياجماعة عصام شرف مضى قرار تعيين الاوائل وكتب عليه يرفع الى التنظيم والادارة للبحث والدراسة
وده احنا فسرناه قبل كده واكدت ان ده اجتهاد شخصي
لكن بعد الاتصال اليوم بمجموعة من الزملاء والقائمين على امر المتابعة فاخبروني ان الامر به مكر وحيلة وهو ان رئاسة الوزراء رجعتنا تانى لحضن الجامعة والتنظيم والادارة
وعلى هذا القرار ممكن ان التلاعب يكون باحتياجات الجامعات يعنى الكليات تقول العدد مش هحتاجه
او يكون بحجة عدم القدرة على توفير جميع الدرجات المالية دفعة واحدة
ولذا قرر الاوائل التجمع يوم الاثنين لحسم الامر الساعة العاشرة امام التنظيم والادارة قبل مسجد رابعة العدوية
وهذه الوقفة لو نفذت بالشكل الصحيح ستكون سببا في فتح باب التعيين للجميع
وهذا ماعندي
مرة اخرى اشكركم على كلامك الطيب في حقي قرأته كاملا
واشكركم على ثقتكم الغالية والله اسأله ان يجعلنى عند حسن ظنكم
وكل عام وانتم بخير
قديم 21-07-2011, 11:41 PM
الصورة الرمزية قطرالندى25
قطرالندى25 قطرالندى25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قطرالندى25 is on a distinguished road

اقتباس:
لم ترد أي معلومات عن موضوع تعيين الخمسة فقط .. لأ القرار اللي اعتمده مجلس الوزراء هو قرار تعيين للعشرين الأوائل .. فقط التغييرات التي متاح أن تتطرأ هي إعادة توزيع الناس دي .. أنا مش هاقول إن الناس هتتعين في الجامعة لا كلهم ولا نصفهم علشان ده مستحيييييييييييييل .. وبلاش نعشم بعض على الفاضي ودي قي الآخر مجرد آراء وتوقعات .. صفوت النحاس قال الخمسة فالناس بدات تتوقع إن الخمسة دول في الجامعة والباقي إداريين وناس توقعت إن العشرة في الجامعة والباقي إداريين .. وبلدنا بلد إشاعات فتلاقي التوقعات اللي ملأت جروبات الأوائل أصبحت أخبار من مصادر وللأسف الحكومة جعلت الناس تلف حوالين نفسها بس .. هي دايما معودانا على التاخير لكن الشباب الصغير المتحمس دفعات 2009 و 2010 اللي مش واخدين على روتين البلد مستعجلين جدا .. وحاسين إن الدنيا هتروح منهم والتعيينات هتطلع كلام في كلام ..

أنا بس كنت عاوز أوضح إن مش كل اللي نلاقيه منشور على جروبات الفيس بوك حقيقي .. قرار التعيين انمضى واعتمد من شهرين وبدأت الإجراءات التنفيذية فيه بداية من الحصر حتى توفير الدرجات .. والتنظيم والإدارة من الآخر عنده القرار وعلى أساس كده وفروا الـ43ألف درجة مالية .. وكل ده ماينفعش يتم من غير قرار معتمد .. لكن إخواننا الأوائل مش ساكتين قالبين الدنيا اتصلات ومرواح على التنظيم والإدارة فده اللي مخلي الجماعة هناك هرشوا الموضوع وبدأوا بالفعل يتعمدوا عدم التعليق .. في الأول كان اللي يسألهم يقولولوا كل حاجة دلوقت لاتوجد تعليمات .. لانعرف شيئا عنكم .. لم تصلنا أي بيانات ..

الدرجات موجوده والأسماء في الحصر معظمها وصل للتنظيم والإدارة لكن باقي كام كشف كان ناقصهم بعض التعديلات مازالت موجوده في الأكاديمية ولم يتم إرسالها بعد والدكتور ماجد بصراحة بيحاول يتلكك ويتباطأ علشان موضوع الاعتصام وانا شايف إن ده إيجابي لأن هناك حيرة الآن حول التوزيع .. لأنهم مش عارفين هل هنعين ناس في الجامعة من الأوائل مباشرة والا بإعلان والباقي إداريين والا الحاصلين على الماجستير والدكتوراة في الجامعة والأوائل إداريين ؟؟؟!!!! كل هذه الاستفسارات في يد مجلس الوزراء ومجلس الوزراء منتظر تعيين وزير التعليم العالي الجديد لمناقشة أمر التوزيع وهذا ماكان المفترض له إن يتم الأربعاء في أول اجتماع مجلس وزراء ولكن ظروف مرض عصام شرف أجل ذلك كام يوم .. وهذا سبب رد التنظيم والإدارة بعدم ورود أي تعليمات قصدهم تعليمات خاصة بالتوزيع .. وانت يا عم عبدالرحمن ليه متفائل بالتأخير ؟!!! لعل ضغط الاعتصام والوزير الجديد يجعل التوزيع مختلف وياخدوا نسبة للجامعات .. نحن في الانتظار..

بس أنا ليا كلمة أخيرة لإخواننا الأوائل وأنا قلتها قبل كده مليون مرة القرار الوزاري لا يلغيه إلا قرار وزاري ولازم تتاخد موافقة مجلس الشعب واحنا لا عندنا مجلس شعب ولا يمكن أن نصحى يوم في الصبح نسمع خبر يقول مثلا : أصدر مجلس الوزراء قرارا بإلغاء تعيين العشرين الأوائل !! بالعقل كده ده ممكن يحصل؟!!! طبعا لأ

واللي معتقد إن القرار ممكن مايتنفذش بحجة الظروف وهيتم ده من تحت لتحت وهيخلونا نستنى لغاية ماننسى ده طبعا كلام مساطب وسهاري ومينفعش طبعا يؤخذ مأخذ الجد .. لأن اللي بيقول كده مش واحد من أوائل دفعته يعني من نوابغ مصر .. لأن هذا الكلام يجافيه المنطق والعقلانية ونحن علميون .. ولكن أقدر أقولك القرار ممكن يتم تعطيله شوية كام أسبوع يعني .. زي ما النحاس قاعد يلف ويدور معاكوا ويقولكم فاضل شهر وبعدين يقولكم قرار مجلس الوزراء بعد شهر .. وبعدين يقولكوا تعيينكم خلال شهر .. هو عاوز يقولكم من الآخر ماتزنوش عليا والتعيين غالبا هيكون الشهر الجاي ..بس الناس لو قالها كده هتخرب الدنيا واشمعنى ولو الموضوع اتعطل بعد شهر هيعتصموا ويتظاهروا ويقولوا النحاس قالنا فيتشال تاني يوم علطول .. فبيرمي الكورة في ملعب عصام شرف .. وعجبي ..

والله العظيم حضرتك احسن دكتوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور فى الدنيا دى كلها ربنا يطمنك زي ما طمنتنا وريحتنا نفسيا ولو حتى متعيناش فى الجامعة مش مهم المهم ان احنا نفسيتنا بقت مرتاحة
قديم 21-07-2011, 11:58 PM
عضو ممتاز

دائما كنت أسمع مقولة ( أشد ساعات الليل حلكة هي التي تسبق الفجر ))

يالها من حقيقة رائعة .. درس رباني في التفاؤل والأمل .. أكثر وقت مظلم من الليل هو الوقت الذي يليه الفجر بنوره الجميل
...
كذلك في حياتنا .. عندما تتجمع عليك الهموم والشدائد عليك أن تعلم أن بعدها يأتي فرج كبير من الله عز وجل
...
بعد كل ظلمة .. هناك نور قادم لا محالة .

لا شك.. فهي سنة من سنن الله في كونه .. دوام الحال من المحال .

فعلى الرغم من قسوة الحياة أو ما قد يبدو مؤلما إلا انها
تحوي الكثير من الأشياء المفرحة الأخرى

قمة الظلمة هي لحظة ميلاد النور .. وقمة الحزن هي دائمة بداية الراحة والاطمئنان .. العناية الإلهية لا تترك قلبا مؤمنا يتمزق أو روحا طاهرة تتعذب كثيرا
قديم 22-07-2011, 12:11 AM
خالد عقيبى خالد عقيبى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خالد عقيبى is on a distinguished road

ياريت أول ما تظهر الأسماء تعرفونا بيها حتى تطمئن قلوبنا وجزاكم الله خيرا
قديم 22-07-2011, 01:28 AM

كلامك رائع يا دكتور رامي ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 22-07-2011, 02:09 AM
عضو ممتاز

أعزك الله يا دكتوور عبد الرحمن !!! دي شهااااده أعتز بيها
جزاك الله خيرا
قديم 22-07-2011, 11:52 AM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

الواحد اتخنق والله من الكلام الكثير دة الناس عندها حق الاعتصام هو اللى بيجيب من الاخر

وانا اؤيدهم اتفرجوو المصرى اليوم كمان مرة بيحط خبر بخصوص اوائل الخريجين

والمرة دى انا جايب بالصور الصور دى بتاريخ 22/7 يعنى بتاريخ انهردة

اتفضلوو

مش عارف الواد السعدنى اللى كاتب الموضوع دة عاوز مننا اية دة حاطط نقرة مننا اوى هههههههه

يارب المصرى اليوم يتقفل والواد السعدنى دة يتحبس قولة يقول امين

ارجووو الرد من دكتور عبد الرحمن ؟؟؟ للتوضيح

موضوع مغلق

العلامات المرجعية