اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كليـة الحقوق

كليـة الحقوق كليات الحقوق للجامعات المصرية

قديم 25-05-2010, 11:22 PM
الصورة الرمزية Bogy Elsayed
Bogy Elsayed Bogy Elsayed غير متواجد حالياً
عضو خبير

Bogy Elsayed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمر55555 مشاهدة المشاركة
السلام عليكوا يا جماعه انا سمعت ان الامتحانات اتاجلت صحيح الكلام ده واللي يعرف اي حاجه مهمه او محزوفه في مواد تالته يكتبهااا بليز
الامتحانات زى ماهيه ف مواعيدها
وبأذن الله هاكتب المحذوف النهائى ف كل المواد
بس مش دلوقتى لانى بجد عندى ظروف سيئه جدا
اول ما هبقى فاصى هاكتبه بأذن الله

Fcb Lionel Bogy
قديم 24-05-2010, 10:32 PM
الصورة الرمزية mostafa_elmahdy
mostafa_elmahdy mostafa_elmahdy غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mostafa_elmahdy is on a distinguished road

انا عاوز حذف اللغه سنه اولى اخر كلام عشان انا جايلى كذا حذف ومش عارف مين الصح ...وحقوق الانسان هل حذف حاجه ولا لا؟
قديم 28-05-2010, 09:06 PM
abo mathen abo mathen غير متواجد حالياً
عضو جديد

abo mathen is on a distinguished road

احول الشباب فى المنتدي واى طلبات احنا موجدين اخوكم حازم
(abo mathen)
قديم 29-05-2010, 02:29 AM
زائر غير مسجل
ضيف

افتراضي اسيوط

السلام عليكم ارجو توصيح هل حقوق الانسان سنة اولي كلها شرحها الدكتور ام حذف جزء
قديم 29-05-2010, 12:31 PM
henovor henovor غير متواجد حالياً
عضو جديد

henovor is on a distinguished road

ياجماعة حد يقولى ايه المهم فى مادة المدنى سنة تانية علشان مش عارف حاجة خالص والاقتصاد بتاع تانية بردو
قديم 29-05-2010, 03:30 PM
النصر لله النصر لله غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

النصر لله is on a distinguished road
Star

لو سمحتم يا جماعه انتم هتذاكروا اللغه ازاى ؟؟؟
ياريت حد يرد عليه بسرعه
شكرا
قديم 29-05-2010, 11:11 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النصر لله مشاهدة المشاركة

ياريت حد يرد عليه بسرعه

شكرا
انا عن نفسى سألت ناس كتير وقالولى هات مذكره الشاعر والفرقان وهتجيب تقدير ان شاء الله فانا هعمل كده....لو سمحتى لو تعرفى حقوق الانسان حذف حاجه ولا لا ؟؟؟واخر كلام فى حذف اللغه؟؟
قديم 31-05-2010, 02:37 AM
عضو ممتاز

Star

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_elmahdy مشاهدة المشاركة
انا عن نفسى سألت ناس كتير وقالولى هات مذكره الشاعر والفرقان وهتجيب تقدير ان شاء الله فانا هعمل كده....لو سمحتى لو تعرفى حقوق الانسان حذف حاجه ولا لا ؟؟؟واخر كلام فى حذف اللغه؟؟
شكرا جدا للرد
حذف حقوق الانسان ------من ص3 : 6
من ص 193 : 196
من ص 203 : 206
بالنسبه للغه \ 1- الانجليزى : مقرر لحد ص 198 يعنى لحد الماده 19
2 -الفرنساوى : مقرر لحد الماده 41 لكن حذف الماده 17 والماده 34 وباقى الماده 28 فى ص 42
والباقى محذف
قديم 31-05-2010, 03:48 AM
عضو نشيط

اقتباس:
شكرا جدا للرد

حذف حقوق الانسان ------من ص3 : 6
من ص 193 : 196
من ص 203 : 206
بالنسبه للغه \ 1- الانجليزى : مقرر لحد ص 198 يعنى لحد الماده 19
2 -الفرنساوى : مقرر لحد الماده 41 لكن حذف الماده 17 والماده 34 وباقى الماده 28 فى ص 42

والباقى محذف
بجد شكرا اوى على ردك...وبالنسبه لمذكرات انا مكنتش بجيب الترم الاول اى مذكرات لكن فعلا كنت بشوف اسئلتها بعد الامتحان وكان الامتحان مش بيطلع منها او معظم الامتحان بجد فغيرت رأى
قديم 30-05-2010, 11:35 PM
عضو خبير

اقتباس:

ياريت حد يرد عليه بسرعه

شكرا
اعتقد ان المذكرات ف اللغه هيا الحل بس كل واحد هيقولك ع نوع المذكرات اللى بيجبها مثلا مصطفى قالك الفرقان والشاعر وانا هاقولك مصراوى وغيرى كذا وكذا
لاكن اللى يرحك انتى هاتيه او اللى جربتيه قبل كده
وبالتوفيق ان شاء الله

Fcb Lionel Bogy
قديم 31-05-2010, 02:51 AM
عضو ممتاز

Star

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_berns20072000 مشاهدة المشاركة
اعتقد ان المذكرات ف اللغه هيا الحل بس كل واحد هيقولك ع نوع المذكرات اللى بيجبها مثلا مصطفى قالك الفرقان والشاعر وانا هاقولك مصراوى وغيرى كذا وكذا

لاكن اللى يرحك انتى هاتيه او اللى جربتيه قبل كده

وبالتوفيق ان شاء الله
شكرا للرد
انا لم اجرب اى نوع من المذ كرات الترم الاول خالص لان اى دكتور كان يدخل علشان المحاضرات يحذر من المذا كرات بشكل عام لدرجه انى حسيت ان اللى بيجيب مذاكرات مش بينجحوا وكان اعتمادى فى المذاكره على الكتب والمرشد وبس
لكن بصراحه انا الترم ده هجيب مذاكرات مراجعه نهائيه اللى بتنزل فى ايام الامتحانات لانى شفت بنفسى ان فيها اسئله كتير كويسه جدا علشان كده كنت عايزه اعرف ايه احسن حا جه لكن من الواضح من كلامكم ان الفرقان والشاعر ومصراوى احسن مذاكرات
قديم 31-05-2010, 06:44 AM
عضو خبير

اقتباس:
شكرا للرد

انا لم اجرب اى نوع من المذ كرات الترم الاول خالص لان اى دكتور كان يدخل علشان المحاضرات يحذر من المذا كرات بشكل عام لدرجه انى حسيت ان اللى بيجيب مذاكرات مش بينجحوا وكان اعتمادى فى المذاكره على الكتب والمرشد وبس
لكن بصراحه انا الترم ده هجيب مذاكرات مراجعه نهائيه اللى بتنزل فى ايام الامتحانات لانى شفت بنفسى ان فيها اسئله كتير كويسه جدا علشان كده كنت عايزه اعرف ايه احسن حا جه لكن من الواضح من كلامكم ان الفرقان والشاعر ومصراوى احسن مذاكرات
انا جربت مذكرات الترم الاول وكانت مصراوى وبجد هيا جميله لكل ماده مذكرتين المذكره الاولى اسئله واجابتها عناصر فقط دون شرح والثانيه نفس اسئله المذكره الاولى بس شرح العناصر بتاعتها

ممكن منك طلب يا النصر لله تكتبى الحذف القديم والجديد لان الورقه اللى كنت كاتب فيها ضاعت وهيا مكتوب فيها الحذف الجديد كله اوكى وشكرا
وبالتوفيق ان شاء الله

Fcb Lionel Bogy
قديم 30-05-2010, 12:53 AM
abosef2009 abosef2009 غير متواجد حالياً
عضو جديد

abosef2009 is on a distinguished road
Star

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا اشكر كل من يساهم فى هذه الرابط الجميلهواتمنى لهم النجاح الدائم
انا مشاركه جديد فى هذا المنتدى فى الفرقه الثالثه حقوق اسيوط انتساب من سوهاج ولا احضر محاضرات واريد المساعده فى المحدد والمهم فى المواد وشكررررررررررررررررررررررا
ياريت حد يحددلى اركز على ايه فىالمواد
قديم 30-05-2010, 05:05 AM
khaledkhudeir khaledkhudeir غير متواجد حالياً
عضو جديد

khaledkhudeir is on a distinguished road

سلام الله عليكم جميعاً:المرافعات ، ارجوا من زملائي في الفرقة الثالثة الاهتمام بالأتي :مادة المرافعات من اصعب المواد في سنة ثالثة من حيث كمية المعلومات الضخمة التي تحتويها , ولذلك أنا اقدم المساعدة لزملائي مادة المرافعات لكي تستطيع أن تأتي فيها بتقدير كويس عليك أن تتبع الأتي :تنقسم المادة ألي تسعة أبواب (وللعلم الباب السادس غير موجد) , وكل باب له درجة من الاهتمام تختلف عن الأخر على حسب اهتمام وتركيز الدكتور المليجي له :فلذلك لو قرأت المرشد لوجدت انه يهتم بأبواب محددة , فلذلك ارجوا زملائي الاهتمام بهذه الأبواب 0الامتحان طريقته في الغالب ستكون :سؤال إجباري , وثلاثة أسئلة نختار منهم اثنتين 0غالبا القسم الأول: يحتوي علي قضية : تكون موضوعاتها أما من الباب التاسع عموما وخاصة (الاستئناف والطعن بالنقض ) , و أما يكون موضوعاها يدور حول أحقية اختصاص المحكمة بنظر الدعوى أما لا و أما يكون عن صحة الإجراءات رفع الدعوى 0ولكن ارجوا التركيز علي الباب التاسع 0القسم الثاني , وهو أسئلة مقاليهوتدر أسئلته حول الأبواب الآتية علي حسب أهمية كل باب :الباب التاسع : ويكاد أن لا يخلوا امتحان منه (اكرر ارجوا التركيز عليه)0الباب الثالث (الاختصاص القضائي ) وتدر موضوعاته حول أربعة موضوعات ( التقسيم بيكون علي حسب الأهمية )1: الاختصاص الولائي ( من أهم أسئلته : ما هو اختصاص المحاكم الاستثنائية واللجان الإدارية , ما المقصود بالاختصاص الولائي للمحاكم وما هي حالات انتفاء ولاية القضاء المدني وأثاره)2: الاختصاص النوعي ( من أهم أسئلته : اشرح اختصاص المحكمة الابتدائية النوعية) 3: الاختصاص القيمي ( ومن أهم أسئلته أرجحه أن يأتي في الامتحان } اشرح الاختصاص القيمي واهم القواعد القانونية له )4: الاختصاص المحلي( ومن أهم أسئلته شروط دعوي استرداد الحيازة ) الباب الأول :الدعوى : أهم موضوعاتها (المصلحة) واهم أسئلتها 1: وضح شروط المصلحة اللازم توافرها لقبول الدعوى؟2: المصلحة يجب أن تكون شخصية ومباشرة لقبول الدعوى؟ (الصفة) واهم أسئلتها :1: تكلم عن شرط الصفة اللازم توافره لقبول الدعوى ؟الباب الخامس :واهم موضوعاته :1 : شطب الدعوى (اشرح قواعد شطب الدعوى)2: الدفع ( عرف الدفع وما هي أهم أنواعه )3 :رفع الدعوى ( ما هي مراحل رفع الدعوى )4:وقف الخصومة وانقطاعها ( تكلم عن وقف الخصومة وانقطاعها)الباب الرابع : القضاء المستعجل , وأنا أرجحه في الامتحان وارجوا الاهتمام به واهم أسئلته :عرف القضاء المستعجل , ما هي شروط الاستعجال , وما هو عدم مساس قاضي الاستعجال بالحق 0الباب الثاني : أهم أسئلته 1: ما هي أسباب عدم صلاحية القاضي لنظر الدعوى ؟2: تكلم عن رد القاضي عن الحكم ؟3: تكلم عن دعوي مخاصمة القاضي , وجزاء عدم صلاحية القاضي لنظر الدعوى ؟الباب الثامن : أوامر الأداء : أهم أسئلته :ما هي شروط الحق الذي يجب اتباع نظام أوامر الأداء به , وما طبيعة أوامر الأداء ؟الباب السابع : الأوامر على العرائض تكلم عن الطلبات العارضة ؟ارجوا الاهتمام بذلك وأيضا ارجوا الاهتمام بأسئلة الشريعة التي كتبتها سابقا 0 وما توفيقي إلا بالله وخير الناس انفعهم للناس
قديم 30-05-2010, 08:07 AM
الصورة الرمزية ahmed h3mam
ahmed h3mam ahmed h3mam غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed h3mam is on a distinguished road

1. اقتباس:
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledkhudeir مشاهدة المشاركة
    سلام الله عليكم جميعاً:المرافعات ، ارجوا من زملائي في الفرقة الثالثة الاهتمام بالأتي :مادة المرافعات من اصعب المواد في سنة ثالثة من حيث كمية المعلومات الضخمة التي تحتويها , ولذلك أنا اقدم المساعدة لزملائي مادة المرافعات لكي تستطيع أن تأتي فيها بتقدير كويس عليك أن تتبع الأتي :تنقسم المادة ألي تسعة أبواب (وللعلم الباب السادس غير موجد) , وكل باب له درجة من الاهتمام تختلف عن الأخر على حسب اهتمام وتركيز الدكتور المليجي له :فلذلك لو قرأت المرشد لوجدت انه يهتم بأبواب محددة , فلذلك ارجوا زملائي الاهتمام بهذه الأبواب 0الامتحان طريقته في الغالب ستكون :سؤال إجباري , وثلاثة أسئلة نختار منهم اثنتين 0غالبا القسم الأول: يحتوي علي قضية : تكون موضوعاتها أما من الباب التاسع عموما وخاصة (الاستئناف والطعن بالنقض ) , و أما يكون موضوعاها يدور حول أحقية اختصاص المحكمة بنظر الدعوى أما لا و أما يكون عن صحة الإجراءات رفع الدعوى 0ولكن ارجوا التركيز علي الباب التاسع 0القسم الثاني , وهو أسئلة مقاليهوتدر أسئلته حول الأبواب الآتية علي حسب أهمية كل باب :الباب التاسع : ويكاد أن لا يخلوا امتحان منه (اكرر ارجوا التركيز عليه)0الباب الثالث (الاختصاص القضائي ) وتدر موضوعاته حول أربعة موضوعات ( التقسيم بيكون علي حسب الأهمية )1: الاختصاص الولائي ( من أهم أسئلته : ما هو اختصاص المحاكم الاستثنائية واللجان الإدارية , ما المقصود بالاختصاص الولائي للمحاكم وما هي حالات انتفاء ولاية القضاء المدني وأثاره)2: الاختصاص النوعي ( من أهم أسئلته : اشرح اختصاص المحكمة الابتدائية النوعية) 3: الاختصاص القيمي ( ومن أهم أسئلته أرجحه أن يأتي في الامتحان } اشرح الاختصاص القيمي واهم القواعد القانونية له )4: الاختصاص المحلي( ومن أهم أسئلته شروط دعوي استرداد الحيازة ) الباب الأول :الدعوى : أهم موضوعاتها (المصلحة) واهم أسئلتها 1: وضح شروط المصلحة اللازم توافرها لقبول الدعوى؟2: المصلحة يجب أن تكون شخصية ومباشرة لقبول الدعوى؟ (الصفة) واهم أسئلتها :1: تكلم عن شرط الصفة اللازم توافره لقبول الدعوى ؟الباب الخامس :واهم موضوعاته :1 : شطب الدعوى (اشرح قواعد شطب الدعوى)2: الدفع ( عرف الدفع وما هي أهم أنواعه )3 :رفع الدعوى ( ما هي مراحل رفع الدعوى )4:وقف الخصومة وانقطاعها ( تكلم عن وقف الخصومة وانقطاعها)الباب الرابع : القضاء المستعجل , وأنا أرجحه في الامتحان وارجوا الاهتمام به واهم أسئلته :عرف القضاء المستعجل , ما هي شروط الاستعجال , وما هو عدم مساس قاضي الاستعجال بالحق 0الباب الثاني : أهم أسئلته 1: ما هي أسباب عدم صلاحية القاضي لنظر الدعوى ؟2: تكلم عن رد القاضي عن الحكم ؟3: تكلم عن دعوي مخاصمة القاضي , وجزاء عدم صلاحية القاضي لنظر الدعوى ؟الباب الثامن : أوامر الأداء : أهم أسئلته :ما هي شروط الحق الذي يجب اتباع نظام أوامر الأداء به , وما طبيعة أوامر الأداء ؟الباب السابع : الأوامر على العرائض تكلم عن الطلبات العارضة ؟ارجوا الاهتمام بذلك وأيضا ارجوا الاهتمام بأسئلة الشريعة التي كتبتها سابقا 0 وما توفيقي إلا بالله وخير الناس انفعهم للناس
  • الف شكر ياخالد على المجهود الرائع ده
  • وربنا يكرمك
  • بس هتعبك وهسألك سؤال
  • هو ميراث المفقود (فى المواريث ) محذوف ولا مقرار
وشكرا مراه تانيه

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
حقوق اسيوط, رابطه حقوق اسيوط