اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 23-07-2014, 11:45 AM
أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
العفو بالنسبة للمجموع فانا الحمد لله جبت 98.05% وربنا يكرمك طبعا بأعلى من كده.

بالنسبة للنصايح بقى ..هما شوية نصايح غالبا مفيش غيرهم.

1- اولا المذاكرة اولا بأول وان الواحد يعمل اللى عليه علشان يرضى ضميره وكل واحد بتكون ليه طريقته فى المذاكرة يعنى محدش يقول هو انا المفروض اذاكر ازاى؟

2- لازم يكون عندك ثقة كبيرة ان ربنا مش بيضيع تعب حد وان ربنا بيختار الصالح لكل واحد وده عن تجربة فعلا ...فممكن حد يغلط كتير ويجيب درجة حلوة فى الامتحان او يقفل..عادى.

اهم حاجتين بقى هما 3و4و5 اللى جايين ودول صراحة اهم من كل اللى قلته علشان دول فعلا اللى ضرونى

3- محدش يبص لغيره ذاكر ايه وخلص ايه؟ يعنى مثلا تكونى فى يوم مخلصة فصل قصة فى العربى وشوية انجليزى وفصل فيزياء بس....وتسألى واحدة صاحبتك تقولك انا خلصت انهاردة 4 نصوص ونص منهج الفيزياء ونص الكيمياء وباب احياء و6 وحدات انجليزى فتقولى لنفسك؟ كل ده؟؟؟؟؟؟؟ انا كده حفشل.. مش شرط ابدا مقدار اللى الواحد بيخلصه فى اليوم...اهم حاجة الواحد بيبذل مجهود وبيعمل اللى عليه وانا كانت مذاكرتى بطييييييييييييييئة جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا واللى ضرنى فعلا انى كنت اسأل زمايلى خلصت ايه انهاردة او حليت كام كتاب؟ ولما الاقيهم حالين ومذاكرين اكتر منى يصيبنى احباط شديد وبتوتر وده غلط

4- نيجى بقى للنقطة المهمة دى ...الامتحانات ...بالنسبة للامتحانات مش حتيجى معقدة..دى خلاص بقت قاعدة اساسية فى النظام االجديد ...الافكار اللى بتيجى فى الامتحان بتيحى فى صورة سؤال بسيط ..بيفتكر الواحد انه سهل ولكن لما يحله بيلاقى الاجابة مش جاية فى حين انه لو كان ركز شوية كان حيجيبها.. علشان كده لازم البعد عن التوتر فده حيقضى على التركيز اللى بيساعد الطالب اللى اقل من المتوسط انه يجيب الفكرة بتاعت السؤال لأنها بتكون بسيطة ودى برضه نقطة ضرتنى وبعدين ليه التوتر اصلا طالما الواحد عمل اللى عليه؟

5- فى الدفعة بتاعتى كان فيه مجموعة من الطلبة اقل وصف ليهم هو العباقرة..الطلبة دول كنت اول مااشوفهم اقول لنفسى ده ياريتنى مادخلت ثانوى عام...انا اروح فين جنب العلماء دول؟؟؟؟؟ التفكير ده مكنش مجرد غلط....ده جرييييييييييييييييمة بحد ذاتها لأن ده كان مخلينى افقد الأمل وده خطر جدا...بس الللى اكتشفته بعد النتيجة ان ثانوية عامة مختلفة تماما عن باقى السنين...وكانت فيه مفاجأت فى الدرجات لأنى لقيت ناس جايبة درجات عالية مكنتش اتوقع منها ده وناس من العمالقة اللى قلت عليهم مجاميعهم نازلة فالموضوع بيختلف تماما

اخر حاجة واسف للأطالة بقى ...ثانوية عامة اسهل بكتير من اولى وتانية ثانوى
نصايح جميله ومش تعتذر علي الاطاله ...طول براحتك احنا بنحب الرغي
بس بالنسبه لان كلام زمايلنا بيحيب احباط ..لا انا شايفه انه المفروض يشجعنا ويحفذنا اكتر مش يجيب احباط
المفروض نتحدي نفسنا اننا نقدر نسبقهم ونبقي احسن منهم .....ولا ايه؟

قديم 23-07-2014, 12:20 PM
الصورة الرمزية ahmad khalid
ahmad khalid ahmad khalid غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

ahmad khalid is on a distinguished road

شكرا ع النصائح الرائعه دى يا جماعه
قديم 23-07-2014, 12:24 PM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر مشاهدة المشاركة
بس بالنسبه لان كلام زمايلنا بيحيب احباط ..لا انا شايفه انه المفروض يشجعنا ويحفذنا اكتر مش يجيب احباط
على فكره يوجد اصحاب اقل وصف ليهم انهم مش نضاف "طبعا انتى فهمتى انا عايز اقول ايه"
فيقولو اما احنا مذاكرناش حاجه عشان تهدى ف المذاكرة عندك او لما مثلا يكون درس صعب و انت مذاكره يقولو يا عم ده انا قريت الدرس بس و حليت سؤالين و تلاقيه عارف كل نقطه ف الدرس
اما فى اصحاب هبل يكون كل هدفه انه يخلص و خلاص فيقولك انا ذاكرت و هو مكروت اصلا و ده بتكون نيته صافيه بس قولت عليه اهبل لأنه ممكن يجيب لنفسه الحسد ع الفاضى
ارجو ان تكونى فهمتى اللى عايز اقوله
قديم 23-07-2014, 12:30 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid مشاهدة المشاركة
على فكره يوجد اصحاب اقل وصف ليهم انهم مش نضاف "طبعا انتى فهمتى انا عايز اقول ايه"
فيقولو اما احنا مذاكرناش حاجه عشان تهدى ف المذاكرة عندك او لما مثلا يكون درس صعب و انت مذاكره يقولو يا عم ده انا قريت الدرس بس و حليت سؤالين و تلاقيه عارف كل نقطه ف الدرس
اما فى اصحاب هبل يكون كل هدفه انه يخلص و خلاص فيقولك انا ذاكرت و هو مكروت اصلا و ده بتكون نيته صافيه بس قولت عليه اهبل لأنه ممكن يجيب لنفسه الحسد ع الفاضى
ارجو ان تكونى فهمتى اللى عايز اقوله
ايوه فاهمه قصدك وعارفه ااو متأكده ان معظم الناس بالنظام دا فعلا
بس هو كان بيتكلم عن ناس بتقول ذاكرت نص منهج كذا و4 نصوص
وحاجات تشجع انك تبقي زيهم مش تجيب احباط
انا كلامي علي النوع دا اللي انت بتقول عليه "اهبل"
اما التانيين انا اعرف ازاي اعمل نفسي مش سمعاهم و عارفه انهم شاطرين في الكدب من زماااااااان
قديم 23-07-2014, 12:38 PM
طالب بكلية الهندسة

بس انتى فعلا عندك حق لأن ممكن صاحبى يقولى انا خلصت اسئله الدرس ده فاروح البيت و احاول اعمل زيه حتى لو كان مستواه اقل منى بس ده بيحفزنى و حصل معايا الموضوع ده السنه اللى فاتت و قابلت النوعين صحيح النوع الشرير اثر عليا فى بعض المواد مش كلها بس بردو ف الاخر زعلت انى مشيت وراهم
قديم 23-07-2014, 12:42 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid مشاهدة المشاركة
بس انتى فعلا عندك حق لأن ممكن صاحبى يقولى انا خلصت اسئله الدرس ده فاروح البيت و احاول اعمل زيه حتى لو كان مستواه اقل منى بس ده بيحفزنى و حصل معايا الموضوع ده السنه اللى فاتت و قابلت النوعين صحيح النوع الشرير اثر عليا فى بعض المواد مش كلها بس بردو ف الاخر زعلت انى مشيت وراهم
لا لا لا النوع الشرير دا خلاص بطل يأثر علي حد خلاص بالنسبالي اصحابي اتعلمو الشر دا من اولي اعدادي يعني خلاص الكدابين بقو معروفين
و بقينا بنقولهم في وشهم انهم كدابين ومخلصين المناهج ومبيعرفوش يردو علينا
خلاص كدبهم بقي مكشوف
قديم 23-07-2014, 12:44 PM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
لا لا لا النوع الشرير دا خلاص بطل يأثر علي حد خلاص بالنسبالي اصحابي اتعلمو الشر دا من اولي اعدادي يعني خلاص الكدابين بقو معروفين
و بقينا بنقولهم في وشهم انهم كدابين ومخلصين المناهج ومبيعرفوش يردو علينا
خلاص كدبهم بقي مكشوف
اصل بعيد عنك اول مرة اتعك ف النوع ده كان فى سنه تانيه ثانوى و اتعكيت شوية فى سنة اولىبس مش زى السنة اللى فاتت
قديم 23-07-2014, 12:46 PM

لا خلاص بقي كفايه عك لعند كدا
زكر بقي وسيبك منهم يدخلو هندسه يدخلو تجارة ميدخلوش حاجه اصلا
ملكش دعوه بيهم خلي كل واحد يقول اللي هو عايزه
قديم 23-07-2014, 02:46 PM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

اقتباس:
هى ممكن تكون حاجة بتشجع بس فى نفس الوقت ممكن تبقى حاجة ضارة..ان الواحد يحاول يخلص اكتر دى حاجة حلوة....بس برضه الواحد فينا لما يكون مستغرب ازاى واحد زميله مخلص حاجات كتيرة ممكن علشان يبقى زيه يكروت فى المذاكرة علشان يبقى زيهم علشان ميسمعش من كلامهم المحبط

يعنى مثلا انا كنت من النوع اللى كنت ببذل مجهود جامد بس مش بخلص زى الجماعة اللى باخد معاهم درس فلما يسألونى خلصت ايه انهاردة؟ اقلهم كذا وكذا وكذا بس..يروح واحد يقوللى : حرام عليك ياخى انت كنت بتضيع وقت؟ ده انا خلصت كذا وكذا وكذا وكذا وكذا ....الخ .

هو ده الضرر اللى بتكلم عليه
حين تنظر الى احد الاشخاص وترى ان الكبرياء قد سيطر عليه حينها تندهش وتسأل نفسك هل هذا الشخص مريض ام جاهل كونه لايعلم الحقيقة الاكثر شيوعا ألا وهى انه انسان كبقية البشر خلق مثلهم وله نصيب من حساب الله كأخوته
قديم 23-07-2014, 04:38 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
هى ممكن تكون حاجة بتشجع بس فى نفس الوقت ممكن تبقى حاجة ضارة..ان الواحد يحاول يخلص اكتر دى حاجة حلوة....بس برضه الواحد فينا لما يكون مستغرب ازاى واحد زميله مخلص حاجات كتيرة ممكن علشان يبقى زيه يكروت فى المذاكرة علشان يبقى زيهم علشان ميسمعش من كلامهم المحبط

يعنى مثلا انا كنت من النوع اللى كنت ببذل مجهود جامد بس مش بخلص زى الجماعة اللى باخد معاهم درس فلما يسألونى خلصت ايه انهاردة؟ اقلهم كذا وكذا وكذا بس..يروح واحد يقوللى : حرام عليك ياخى انت كنت بتضيع وقت؟ ده انا خلصت كذا وكذا وكذا وكذا وكذا ....الخ .

هو ده الضرر اللى بتكلم عليه
بس المذاكرة بالكيف مش بالكم
وفي الاول او في الاخر لما تكروت بتبقي بتضحك علي نفسك مش عليهم لان انت بتبقي عارف انك مش مذاكرهم بجد
عموما الف مبروك عليك نتيجة تعبك
وربنا يبعد عننا كل واحد قاصده يحبطنا
قديم 23-07-2014, 10:35 PM
الصورة الرمزية طالبةُ التفوقِ
طالبةُ التفوقِ طالبةُ التفوقِ غير متواجد حالياً
student at Benha faculty of medicine

طالبةُ التفوقِ is on a distinguished road

بصوا ياجماعة المذاكرة مش بالكم ولا بالوقت الكتير والدح كل واحد ليه طريقته يعنى فيه واحد يحب يذاكر بالورقة والقلم واحد تانى لا كل واحد ليه طريقته
فيه ناس تحب تقعد تذاكر الدرس وتحفظه من اول مرة مش تقرأه قراية عابرة مرة الاول
أنا عن نفسى من النوع ايلى يجب يقرأ الدرس الدرس مرة قراية جرايد ده بيسهل المذاكرة اوى وبيخليك تاخد وقت أقل
وياريت مش تشدوا اوى فى الاول عشان نفسيتكم وبلاش توتر والنبى لان التوتر ممكن يضيعكم اهم حاجة هدوء الاعصاب بس تذاكروا وتشدوا فى الاخر اهم حاجة المراجعة ايلى فى الاخر والله انا ما ذاكرت طول السنة جيت اخر 3 اسابيع قسمت المواد وحليت والحمد لله جبت 98.3
وبالتوفيق ان شاء الله

وأن تكتــــب لىَّ الخيــــــــر أينمــا كـــــــان
قديم 23-07-2014, 11:19 PM
الصورة الرمزية Ra2fat Jego
Ra2fat Jego Ra2fat Jego غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Ra2fat Jego is on a distinguished road

حلوة فكرة الموضوع وربنا يوفق الجميع

طبعا ثالثة ثانوي محتاجة مجهود جامد ولازم انك تكون مدرك انك في سنة مصيرية

في طلبة بيبقوا واخدنها بجد وفي غيرهم واخدها هزار
بس المفروض ان السنة دي تتاخد جد لأن انت مش فيها لوحدك انت تقريبا داخل بعيلتك فعيب قوي لما ناس بتعمل كل اللي عليها عشان ترضيك ومترفضلكش طلب وانت مش فارق معاك حاجة

وفيه فرق كبير بين واحد عمل اللي عليه بس ربنا اراته ان الطالب ده ميجبش مجموع كبير وبين واحد تاني واخدها لعب ومش فارقة معاه والمهم يعدي وخلاص

وانا شايفة ان انت لو معندكش طموح لحاجة وهدفك هو انك تفشل فبلاش تؤذي اللي حواليك وتخيب آمالهم واقعد في بيتكوا احسن
انا بزعل اوي لما اشوف طلبة بتاخد دروس كتير ومبتزاكرش ده بجد حراااااام
وفي الآخر مش كل الناس زي بعضها

من تجربتي في الثانوية العامة احب اقول كام حاجة:
1-ابعد عن اي صاحب ممكن يعطلك عن المذاكرة لان ده كده لا عارف مصلحته ولا مصلحتك
2-مرجعك هو كتاب المدرسة ومتسمعش كلام اي حد يقولك ده مش مهم بالعكس ده فيه اسئلة بتيجي منه بالنص
3-اي مدرس يختصر ويقولك ده مهم وده متذاكرهوش سيبه وامشي لان ده شغل ابتدائي مفيش الكلام ده في ثانويه عامة
4--حل كتير وفي اكتر من كتاب ووانت بتذاكر خلي جمبك ورقة تكتب فيها اي حاجة عايز تسأل عنها أو مش فاهمها عشان المدرس يشرحها ليك بعد كده
5-انك تاخد اكتر من درس في مادة واحدة ده تضييع وقت لان في فترة هتيجي عليك مش هتلاحق تذاكر ايه ولا ايه ومش هتلاقي وقت
6-(رحم الله امرئا عرف قدر نفسه)المفروض تبقى عارف قدراتك متبقاش ضعيف في الرياضة وتخش علمي رياضة ده اسمه هبل
أنا في تانية ثانوي دخلت علمي علوم مرتحتش فصليت استخارة ودخلت ادبي والحمد لله جبت
97.56

7-بالنسبة لطريقة المذاكرة فدي بتختلف من شخص للتاني والوقت كمان ففيه طالب ممكن يذاكر عشر ساعات عشان يستوعب درس معين في حين ان ممكن طالب تاني يستوعب الدرس ده في نصف الوقت فده مش معناه كروته بس الموضوع نسبي ودي قدرات

8-وعن تجربة في الانجليزي احب انصحكوا بحاجة احفظوا كلمات على قد ما تقدروا لان الامتحان معتمد على حصيلتك من الكلمات الخارجية وده واضح في التعبير اللي بتكتبوا والترجمة والقطعتين ولو انتوا دخلتوا على قسم الانجليزي في المنتدى هتلاقوا الاساتذه حطين كلمات مهمة للترجمة صدقوني هتفيدوا جدا والله

ومتغطوش على نفسكوا ولو عايزين تبدأوا من دلوقتي ابدأوا على خفيف

احفظوا كل يوم كلمتين او تلاتة من كلمات الترجمة وحلوا مثلا قطعتين للترجمة واحدة عربي والتانية انجليزي هتلاقي نفسك ان شاء الله على اخر السنة perfect وفوق كده هتلاقي حصيلة كلمات عندك هتساعدك جدا في كتابة ال paragraph
انا اسفة على الاطالة بس حبيت أساعد

وربنا يوفق الجميع
قديم 24-07-2014, 02:35 AM
الصورة الرمزية Mido6
Mido6 Mido6 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Mido6 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ra2fat jego مشاهدة المشاركة
حلوة فكرة الموضوع وربنا يوفق الجميع

طبعا ثالثة ثانوي محتاجة مجهود جامد ولازم انك تكون مدرك انك في سنة مصيرية

في طلبة بيبقوا واخدنها بجد وفي غيرهم واخدها هزار
بس المفروض ان السنة دي تتاخد جد لأن انت مش فيها لوحدك انت تقريبا داخل بعيلتك فعيب قوي لما ناس بتعمل كل اللي عليها عشان ترضيك ومترفضلكش طلب وانت مش فارق معاك حاجة

وفيه فرق كبير بين واحد عمل اللي عليه بس ربنا اراته ان الطالب ده ميجبش مجموع كبير وبين واحد تاني واخدها لعب ومش فارقة معاه والمهم يعدي وخلاص

وانا شايفة ان انت لو معندكش طموح لحاجة وهدفك هو انك تفشل فبلاش تؤذي اللي حواليك وتخيب آمالهم واقعد في بيتكوا احسن
انا بزعل اوي لما اشوف طلبة بتاخد دروس كتير ومبتزاكرش ده بجد حراااااام
وفي الآخر مش كل الناس زي بعضها

من تجربتي في الثانوية العامة احب اقول كام حاجة:
1-ابعد عن اي صاحب ممكن يعطلك عن المذاكرة لان ده كده لا عارف مصلحته ولا مصلحتك
2-مرجعك هو كتاب المدرسة ومتسمعش كلام اي حد يقولك ده مش مهم بالعكس ده فيه اسئلة بتيجي منه بالنص
3-اي مدرس يختصر ويقولك ده مهم وده متذاكرهوش سيبه وامشي لان ده شغل ابتدائي مفيش الكلام ده في ثانويه عامة
4--حل كتير وفي اكتر من كتاب ووانت بتذاكر خلي جمبك ورقة تكتب فيها اي حاجة عايز تسأل عنها أو مش فاهمها عشان المدرس يشرحها ليك بعد كده
5-انك تاخد اكتر من درس في مادة واحدة ده تضييع وقت لان في فترة هتيجي عليك مش هتلاحق تذاكر ايه ولا ايه ومش هتلاقي وقت
6-(رحم الله امرئا عرف قدر نفسه)المفروض تبقى عارف قدراتك متبقاش ضعيف في الرياضة وتخش علمي رياضة ده اسمه هبل
أنا في تانية ثانوي دخلت علمي علوم مرتحتش فصليت استخارة ودخلت ادبي والحمد لله جبت
97.56

7-بالنسبة لطريقة المذاكرة فدي بتختلف من شخص للتاني والوقت كمان ففيه طالب ممكن يذاكر عشر ساعات عشان يستوعب درس معين في حين ان ممكن طالب تاني يستوعب الدرس ده في نصف الوقت فده مش معناه كروته بس الموضوع نسبي ودي قدرات

8-وعن تجربة في الانجليزي احب انصحكوا بحاجة احفظوا كلمات على قد ما تقدروا لان الامتحان معتمد على حصيلتك من الكلمات الخارجية وده واضح في التعبير اللي بتكتبوا والترجمة والقطعتين ولو انتوا دخلتوا على قسم الانجليزي في المنتدى هتلاقوا الاساتذه حطين كلمات مهمة للترجمة صدقوني هتفيدوا جدا والله

ومتغطوش على نفسكوا ولو عايزين تبدأوا من دلوقتي ابدأوا على خفيف

احفظوا كل يوم كلمتين او تلاتة من كلمات الترجمة وحلوا مثلا قطعتين للترجمة واحدة عربي والتانية انجليزي هتلاقي نفسك ان شاء الله على اخر السنة perfect وفوق كده هتلاقي حصيلة كلمات عندك هتساعدك جدا في كتابة ال paragraph
انا اسفة على الاطالة بس حبيت أساعد

وربنا يوفق الجميع

نصايح قيمة ومش تعتذرى ع الاطاله لان الكلام دا فعلا مهم
بس ممكن سؤال بما أنك خلصتى !
عاوز انزل اشترى ملخصات ومش عارف اشترى ايه ؟؟ بما انك مجربه تنصحى بأيه ؟؟
قديم 24-07-2014, 05:22 AM
الصورة الرمزية Ra2fat Jego
Ra2fat Jego Ra2fat Jego غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Ra2fat Jego is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido6 مشاهدة المشاركة

نصايح قيمة ومش تعتذرى ع الاطاله لان الكلام دا فعلا مهم
بس ممكن سؤال بما أنك خلصتى !
عاوز انزل اشترى ملخصات ومش عارف اشترى ايه ؟؟ بما انك مجربه تنصحى بأيه ؟؟

انت قصدك ملخصات بالنسبة لايه بالضبط
معلش يا ريت بس توضحلي؟؟
قديم 24-07-2014, 06:10 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

ربنا يوفقكوا جميعا
انا كنت ثانوية عامة الدفعة اللى قبلكوا
even die for it !!.

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)