اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-08-2016, 03:12 PM
سلمي عنتر سلمي عنتر غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

سلمي عنتر is on a distinguished road
افتراضي كارثة تعليمية

يقوم السيد الموجه استطاعه باستغلال منصبه للتربح من الدروس الخصوصية مستغلا منصبه كموجه مسئول عن الامتحانات و اغواء الطلاب في المدارس التى يقوم بالاشراف عليها و يهدد المعلمين المعارضين له و يغرى المؤيدين له و يذهب الى المدرسة لا للاشراف على المعلمين بل للشرح داخل الفصل متناسيا دوره كموجه لمادة اللغة العربية يحدث ذلك على مرأى و مسمع الجميع و قام بتسريب احد الامتحانات و حصل على جزاء ثلاثه ايام تم رفعها بمعرفة مدير الادارة يهدد و يتوعد المعلمين المعارضين و كان سببا في عدم اقامة مجموعات التقوية المدرسية بل وصلت به الجرأ لاعطاء مواعيد اثناء اليوم الدراسي مما تسبب عنه غياب الطلاب من المدرسة لحضور حصصه يقوم بالشرح لابناء المعلمين مقابل السكوت عنه و يتعاون مع الموجهين الآخرين فيقومون هم بالتوقيع على الامتحانات بينما يقوم هو بوضعها
قديم 26-08-2016, 11:33 AM
واطسون واطسون غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

واطسون is on a distinguished road

اعمل معلم داسات اجتماعية وحصلت على اداب لغة انجليزية تعليم مفتوح كيف اغي المسمى الوظيفي لمعلم لغة انجليزية
قديم 28-08-2016, 01:31 PM
جيهان شكر جيهان شكر غير متواجد حالياً
عضو جديد

جيهان شكر is on a distinguished road

انا وزميلة لى تعيين 1/7/2011 رفعنا قضية ضم مده فاصبح قرار تعينا 11/5/2008وقامت بضم الخدمة العامة فاصبح اساسى انا 283 وهى 307 ارجو توضيح سبب هذا الفرق الكبير حوالى 24 جنيه فى الاساسى مع انه المفروض زيادة علاوة واحدة فقط
قديم 28-08-2016, 06:30 PM
الصورة الرمزية leprince
leprince leprince غير متواجد حالياً
مشرف عام اللغة الفرنسية للمرحلة الثانوية

leprince is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيهان شكر مشاهدة المشاركة
انا وزميلة لى تعيين 1/7/2011 رفعنا قضية ضم مده فاصبح قرار تعينا 11/5/2008وقامت بضم الخدمة العامة فاصبح اساسى انا 283 وهى 307 ارجو توضيح سبب هذا الفرق الكبير حوالى 24 جنيه فى الاساسى مع انه المفروض زيادة علاوة واحدة فقط
فى هذه الحالة تقومى حضرتك و الاخت الزميلة بعمل مفردات مرتب و مراجعتها من الماهيات بالادارة التابعه لكم
قديم 30-08-2016, 10:47 AM
حسام الجرادي حسام الجرادي غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسام الجرادي is on a distinguished road

ستاذي الفاضل انا مدرس دراسات اجتماعية ابتدائي تم تثبيتي 2012م مدرس دراسات اجتماعية بمعني امتحنت الاكاديمية معلم مادة الدراسات الاجتماعية وزميل اخر بنفس التخصص دراسات اجتماعية تم تثبيتة معلم فصل 2011م وغير من معلم فصل الي مدرس مادة الدراسات الاجتماعية 2013م اي منا لة الاقدمية في الانتداب او النقل ارجو الرد سريعا

قديم 03-09-2016, 10:40 PM
my mirror my mirror غير متواجد حالياً
عضو جديد

my mirror is on a distinguished road

السلام عليكم
لو سمحت عايزة اعرف ايه القانون فى توزيع الحصص فى مدرسة صباحى ومسائى؟
انا باشتغل مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى فنى وانا احدث تعيين فى المدرسة مع انى اكبرهم سنا والمدرسة فترتين صباحى الصف الثانى والثالث ومسائى وبيكون فيه الصف الاول واحنا مدرس اول و ست مدرسات معلم والمدرس الاول بيوزع الجدول الصباحى الاول بالاقدمية وانا عشان الاحدث تعيين باخد نصابى كله مسائى وانا معترضه لانى دايما هاكون الاحدث هافضل كل سنة اخد مسائى وقلتله انا سالت فى الادارة وقالوا ان مفيش قانون بيقول بالاقدميه وان الجدول بيتوزع بالتراضى لكن محدش عايز ينزل مسائى وانا كنت عايزة اعرف القانون بيقول ايه ولو فى نص واضح ياريت حد يقولى عليه لان المدرس الاول بيقولى هاتى ورقة مكتوب فيها اى قانون ومختومةوانا اوزع النصاب على الكل نصه صباحى ونصه مسائى
قديم 21-09-2016, 08:28 PM
محمد محمد غنيم محمد محمد غنيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد محمد غنيم is on a distinguished road
افتراضي ما الحل ؟

أعلنت إدارة التخطيط بالمديرية عن طلب مسئول وحدة التخطيط الاستراتيجي بالإدارة ، ورشحتني الإدارة رئيسا للقسم لأني الوحيد الذي تنطبق علي الشروط، وعملت الإدارة مقترحا بلجنة خماسية ، ووقع أربعة ، بينما رفض موجه اللغة العربية التوقيع بحجة أن الوزير قرر إلغاء ندب معلمي اللغة العربية من جميع الأقسام بالإدارة.
ولي سؤالان - بعد إذنكم-:
الأول: ما المخرج من هذه المسألة؟
الثاني: هل يحق لمدير الإدارة التكليف المباشر بالندب لرئاسة القسم دون الرجوع للموجه واللجنة الخماسية؟
وهل يحق له التكليف بالأمر المباشر بأن يندبني يومين للقسم دون الرجوع للموجه؟
أرجو الرد المفصل بالأدلة للأهمية.
مع خالص الشكر.
قديم 04-09-2016, 11:01 PM
نور ع نور نور ع نور غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور ع نور is on a distinguished road

السلام عليكم عندى إستفسار انا قدمت على نقل من الروضه إلى انا بيها لروضه تانيه والموجها طلبت انى أجيب موافقه من وكيل الوزارة وفعلا جيبت وبناء عليها اتعمل ليا نشرة ومكتوب فيها تندب لروضه...بناء على موافقه السيد وكيل الوزارة المشكله أن مديرة الروضه رفضه تنفذ ليا النقل وبتقول عندى عجز وهتعمل إعادة عرض هل ليها الحق وانا جيبه موافقه من وكيل الوزارة ارجوكوا فيدونى اعمل ايه
قديم 06-09-2016, 12:44 AM
fawzy_ahmed87 fawzy_ahmed87 غير متواجد حالياً
عضو جديد

fawzy_ahmed87 is on a distinguished road

زميله تخصصها ملابس جاهزه تعليم فنى . انتدبت من محافظه لمحافظه . ووجهت لمدرسه بها تخصصها وهو الملابس الجاهزه نظرا لوجود عجز بتخصصها . ولسد العجز يتم انتداب مدرسين تخصص نسيج . ولا يوجد قسم نسيج أساسا بالمدرسه لكن يتم ندبهم لسد عجز قسم الملابس . السؤالين :
( 1 ) إذا طلب التوجيه بندب أحد مدرسى القسم لخارج المدرسه . من يخرج ؟ مدرسى الملابس أصحاب القسم بالمدرسه أم مدرسى النسيج الذين ليس لهم قسم بالمدرسه ؟ أى هل أصحاب التخصص أولى بالبقاء ؟؟؟
( 2 ) هل الندب من محافظه لمحافظه ينتهى فى 30/6 أم سارى تلقائيا ؟ وهل لمدير المدرسه الحق فى انهاء الندب فى 30/6 وايه ممكن تكون مبرراته ؟
ولسيادتكم وافر الشكر والاحترام
واتمنى الرد فى اسرع وقت واتمنى يكون بالأدله
قديم 07-09-2016, 12:42 AM
مازن درويش مازن درويش غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مازن درويش is on a distinguished road

ارغب في الندب الكلي لمحافظة القاهرة انا مدرس اول علوم اعدادي انا في محافظة البحيرة ممكن حد يفيدني
قديم 08-09-2016, 01:26 PM
mira nabeel mira nabeel غير متواجد حالياً
عضو جديد

mira nabeel is on a distinguished road

فيه مشكلة في التحميل بامنتدي منذ اسبوعان ونشكركم ع مجهودكم العظيم
قديم 08-09-2016, 10:47 PM
محمودزحام محمودزحام غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمودزحام is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعه حد يقولنا بدل الاعتماد لقرار 23 هيطبق امتى المفروض الايام القادمة بس انا مش عارف وزير المالية مكبر دماغه ليه
فى مديرية البحيرة ورقة معلقة للقرارات التى ستأخذ بدل الاعتماد واحنا اول قرار
قديم 10-09-2016, 07:32 PM
ابو كريم عمرو ابو كريم عمرو غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابو كريم عمرو is on a distinguished road

هل يجوز ان يسند مدير المدرسة اشراف يومى للمعلم الخبير المشرف على المادة بالمدرسة ، بالرغم انه مستلم معمل المادة كعهدة .. ارجو الافادة مهم جدا ...........
قديم 10-09-2016, 11:50 PM
مازن درويش مازن درويش غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مازن درويش is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي سؤال بخصوص الجدول المدرسي من يقوم بعمل الجدول المدرسي وماذا يحدث عند تعرض المدرس للضر رمن الجدول
المدرسي ماذا افعل عندما لا يرفع مدير المدرسة الضرر عن المدرس ماهو الموقف القانوني افيدوني جزاكم الله خير
قديم 12-09-2016, 09:46 AM
ابو كريم عمرو ابو كريم عمرو غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابو كريم عمرو is on a distinguished road

هل يجوز ان يسند مدير المدرسة اشراف يومى للمعلم الخبير المشرف على المادة بالمدرسة ، بالرغم انه مستلم معمل المادة كعهدة .. ارجو الافادة مهم جدا ...........

العلامات المرجعية