اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-09-2013, 07:55 AM
the king11 the king11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

the king11 is on a distinguished road
افتراضي الى مستنى التحويل الورقى

انا عايز اعرف لية فية ناس معملتش التحويل الألكترونى و مستنية الورقى اية الفرق يعنى ؟؟؟
قديم 07-09-2013, 10:12 AM
Hossam Halem Hossam Halem غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Hossam Halem is on a distinguished road

التحويل اللاكترونى غرضه الاسااسى التحويل من كلية غير مناظرة الى مناظرة داخل منطقتك الجغرافية
يعنى جتلى هندسة شبيرا وانا من الزقازيق فبعمل تحويل الكترونى عشان اجى الزقازيق
....
أما الورقى لو حد مثلا من الزقازيق وجايب مجموع القاهرة بيعمل تحويل ورقى عشان يروح هندسة القاهرة اسمه تحويل غير مناظر هتقولى الاكترونى كان فيه ده هقولك نسة قبوله ضعيفة جدا !!
بس هما عاوزين يلغوه عشا فعلا كان فيه تزوير بيحصل من ناحية السكن وكدة ويققا واحد جايب 95 وهندسة القاهرة واخدة 97 ويعمل سكن ويجب وصل كهربا اكنه تزوير ويخش وهو ميستحقش
قديم 07-09-2013, 10:20 AM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam halem مشاهدة المشاركة
التحويل اللاكترونى غرضه الاسااسى التحويل من كلية غير مناظرة الى مناظرة داخل منطقتك الجغرافية
يعنى جتلى هندسة شبيرا وانا من الزقازيق فبعمل تحويل الكترونى عشان اجى الزقازيق
....
أما الورقى لو حد مثلا من الزقازيق وجايب مجموع القاهرة بيعمل تحويل ورقى عشان يروح هندسة القاهرة اسمه تحويل غير مناظر هتقولى الاكترونى كان فيه ده هقولك نسة قبوله ضعيفة جدا !!
بس هما عاوزين يلغوه عشا فعلا كان فيه تزوير بيحصل من ناحية السكن وكدة ويققا واحد جايب 95 وهندسة القاهرة واخدة 97 ويعمل سكن ويجب وصل كهربا اكنه تزوير ويخش وهو ميستحقش
تمام ,, بس برده التحويل الورقى من ضمن أغراضه إنه بيحول الناس الـِ الإلكترونى مقبلهاش
زى مثلا انا من اسكندريه وجاتلى مثلا المنصوره وعايز ارجع اسكندريه بس فرق الدرجات كبير ساعتها الإلكترونى مش بيقبله فبيستنى بقى الورقى بيحوله على طول ,, يعنى نسبه كبيره من الورقى مش تزوير
وبعدين الورقى بيبقى عايز وصل مر عليه على الأقل 6 شهور يعنى مينفعش يتعمل من بعد النتيجه

لو عايز تلغى التزوير فى بلدك يبقى كل واحد جايب الحد الادنى للكليه يروح تلقائياً على بلده من غير ما يلجأ للتحويل وغيره
بمعنى برده انا من اسكندريه بس ناقصلى كام درجه على كليه اسكندريه ساعتها التنسيق من الاول خالص يجيبنى اسكندريه والغى التحويل خالص بقى
ياأمّا لو عايز تلغى الورقى ( التزوير ) يبقى كل اللى بيقدم فى الالكترونى يتقبل
قديم 07-09-2013, 10:38 AM
the king11 the king11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

the king11 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة To Be Is To Do مشاهدة المشاركة
تمام ,, بس برده التحويل الورقى من ضمن أغراضه إنه بيحول الناس الـِ الإلكترونى مقبلهاش
زى مثلا انا من اسكندريه وجاتلى مثلا المنصوره وعايز ارجع اسكندريه بس فرق الدرجات كبير ساعتها الإلكترونى مش بيقبله فبيستنى بقى الورقى بيحوله على طول ,, يعنى نسبه كبيره من الورقى مش تزوير
وبعدين الورقى بيبقى عايز وصل مر عليه على الأقل 6 شهور يعنى مينفعش يتعمل من بعد النتيجه

لو عايز تلغى التزوير فى بلدك يبقى كل واحد جايب الحد الادنى للكليه يروح تلقائياً على بلده من غير ما يلجأ للتحويل وغيره
بمعنى برده انا من اسكندريه بس ناقصلى كام درجه على كليه اسكندريه ساعتها التنسيق من الاول خالص يجيبنى اسكندريه والغى التحويل خالص بقى
ياأمّا لو عايز تلغى الورقى ( التزوير ) يبقى كل اللى بيقدم فى الالكترونى يتقبل
صح كدة المفروض هما حددوا الحد الأدنى لهندسة 386.5 السنة دية يبقى كل الى جايبة او جايب اكتر يدخل الكلية الى فى بلدة و خلاص مش لازم درجة لكل كلية و بالنسبة للقاهرة عشان فيها 5 كليات هندسة يرتبوها على حسب المجموع بس انا شايف التحويل الألكترونى منصف جدا بدل التزوير الى فى الوقى انا عملتة و ريحت دماغى و عارف رايح فين الحمد لله لأنهم ادونى اختيار واحد ( هندسة المطرية ج حلوان ) و فرق نص درجة
قديم 07-09-2013, 02:39 PM
yaha yaha غير متواجد حالياً
عضو جديد

yaha is on a distinguished road

دلوقتي انا من الزقازيق و الحمد لله جالي هندسة اسيوط وكان املي ان التحويل ينصفني و يجبني الزقازيق لكن محصلش .. دلوقتي فى تحويل ورقي ولا لأ ..
ثانيا : ممكن حد من اسيوط يعرفني إيه اللي المفروض اعمله علشان اقدم
قديم 07-09-2013, 06:58 PM
علاء039 علاء039 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

علاء039 is on a distinguished road

ردود جميله وناس فهمه نتمنى لكم التحويل الورقى اسوة بالعام الماضى وانا شخصيا اعرف طالب حول من تخطيط عمرانى لهندسه العام الماضى وكان الفرق 9 درجات ونص وحول عادى ورقى بعد مضى ثلاثى اسابيع من الدراسه وهو جا ليا اضغطوا بس على مكتب التنسيق
قديم 07-09-2013, 07:07 PM
momokes momokes غير متواجد حالياً
عضو جديد

momokes is on a distinguished road

بكرة يا جماعة مظاهرات كله ينزل!!! قدام الجامعات!!!!! كل اللي في الاسكندرية ينزل!!!!!

العلامات المرجعية