اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 14-06-2012, 03:25 PM
ahmed el nawam ahmed el nawam غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ahmed el nawam will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-asmaa مشاهدة المشاركة
انا مقصدش اقول حاجه على جماعة الاخوان دا انا حتى كنت هنتخب د- مرسى انا شايفة انك متعصب ليه زيادة عن اللازم مع ان فى ناس اغزر علما وعلى راسهم الشيخ ابو اسحاق الحوينى........... ولا حضرتك مش بتحب شيوخ السلفية زى طبع الاخوان

أنا لا أحب كلمة أغزر علما .... وأنا متعصب بسمع الدروس بتوع دول وبتوع دول .... لكن معلش متزعليش هم عاملين لينا " ارهاب فكري " ... صدقيني يا دكتورة والله التجريح من أجل الرأي مرفوض تماما .. وهذا هو أشد ما أنكره علي شيوخ الدعوة السلفية الكرام وهم علي رأسي فهم أجلاء وهذا لا يأتي نقطة في بحر مما قدموه خدمة للاسلام ، فقاموا بإسقاط عدالة العالم ، والطعن فيه : في دينه وخلقه ، من أجل رأيه ، ولولا رأيه هذا لكان من ثقات العلماء ومن خيار الفضلاء ، وانما لرأيه هذا نزل من السماء الي الأرض ومن القمة الي الحضيض ، لا لشئ الا لرأيه الذي أبداه في قضية من القضايا ... الحويني عفا الله عنه قال لا تأخذوا من القرضاوي فقه أو حديث ، ولكن عندما دعم القرضاوي أبو الفتوح ، أصبح عالم له شأنه ... فهميني بالله عليكي خلاااص عقلي سيطير ... قلتم هن ابن حزم الأندلسي وهو من كبار العلماء والفقهاء ويعد مذهب خامس بعد الائمة الاربعة " الضال المضل" ... وقالو عن ابن طاهر القاضي الفقيه " النجس ابن طاهر " .. أهذا ما جاء به رسول الله صلي الله عليه وسلم ، وما نزل به الوحي .... هذا لون من ألوان " الارهاب الفكري " .. الموفوض دينا والمرفوض خلقا ، والمرفوض عقلا وعلما ...
قديم 14-06-2012, 03:32 PM
الصورة الرمزية طالبة الجنة 2012
طالبة الجنة 2012 طالبة الجنة 2012 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة الاسكندرية)

طالبة الجنة 2012 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el nawam مشاهدة المشاركة
أنا لا أحب كلمة أغزر علما .... وأنا متعصب بسمع الدروس بتوع دول وبتوع دول .... لكن معلش متزعليش هم عاملين لينا " ارهاب فكري " ... صدقيني يا دكتورة والله التجريح من أجل الرأي مرفوض تماما .. وهذا هو أشد ما أنكره علي شيوخ الدعوة السلفية الكرام وهم علي رأسي فهم أجلاء وهذا لا يأتي نقطة في بحر مما قدموه خدمة للاسلام ، فقاموا بإسقاط عدالة العالم ، والطعن فيه : في دينه وخلقه ، من أجل رأيه ، ولولا رأيه هذا لكان من ثقات العلماء ومن خيار الفضلاء ، وانما لرأيه هذا نزل من السماء الي الأرض ومن القمة الي الحضيض ، لا لشئ الا لرأيه الذي أبداه في قضية من القضايا ... الحويني عفا الله عنه قال لا تأخذوا من القرضاوي فقه أو حديث ، ولكن عندما دعم القرضاوي أبو الفتوح ، أصبح عالم له شأنه ... فهميني بالله عليكي خلاااص عقلي سيطير ... قلتم هن ابن حزم الأندلسي وهو من كبار العلماء والفقهاء ويعد مذهب خامس بعد الائمة الاربعة " الضال المضل" ... وقالو عن ابن طاهر القاضي الفقيه " النجس ابن طاهر " .. أهذا ما جاء به رسول الله صلي الله عليه وسلم ، وما نزل به الوحي .... هذا لون من ألوان " الارهاب الفكري " .. الموفوض دينا والمرفوض خلقا ، والمرفوض عقلا وعلما ...
انا ما سمعتش بجد حاجه زى كدا لان متابعتى للدروس مش على القنوات بس باخدها من مواقع اسلاميه ومن اليوتيوب لكن الشيخ يوسف القرضاوى سمعت حاجه قالها وكل الائمه عندنا فى مدينتنا استنكروها لانها بجد حاجه مش كويسة وانا مقدرش اذكرها والى اكدلى انه قالها زوج اختى فهو امام وخطيب وكان يعلم بها واكدها لى
الهى ان عجز لسانى عن النطق بكلماتى ...فانت وحدك تعلم ما تطوية صفحاتى .......لا اعرف كيف ارتب كلامى كى ادعوك به.......... يكفينى رفع الاكفة دائما حتى الممات........ باب مغفرتك مفتوح والغافلون تناسوه ........وقد وقفت عنده بعد رحلة المشتاق....... اشتقت اليك يا رحمن فلا تحرمنى.......... يا الله من ضياء وجهك الكريم البراق.
قديم 14-06-2012, 03:37 PM
عضو قدوة

اقتباس:
انا ما سمعتش بجد حاجه زى كدا لان متابعتى للدروس مش على القنوات بس باخدها من مواقع اسلاميه ومن اليوتيوب لكن الشيخ يوسف القرضاوى سمعت حاجه قالها وكل الائمه عندنا فى مدينتنا استنكروها لانها بجد حاجه مش كويسة وانا مقدرش اذكرها والى اكدلى انه قالها زوج اختى فهو امام وخطيب وكان يعلم بها واكدها لى

احنا مش عايزين نقلب الموضوع نقاش وجدال ...... لكن كلمة واحدة " سباب المسلم فسوق وقتاله كفر " ...

من سب الدكتور القرضاوي فقد فسق ..... من مؤسسي الدعوة الوهابية ومن كبار علماء الدعوة السلفية في السعودية وهو يمني الاصل الشيخ مقبل الوداعي عفا الله عنه ، ألف كتاب اسمه " اسكات الكلب العاوي يوسف القرضاوي " ... أهذه هي أهلاق الاسلام .. هذا فسق ... " بئس الاسم الفسوق بعد الايمان " ....
قديم 15-06-2012, 11:51 AM
الصورة الرمزية طالبة الجنة 2012
طالبة الجنة 2012 طالبة الجنة 2012 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة الاسكندرية)

طالبة الجنة 2012 is on a distinguished road

الكلام دا اكبر مننا ومش معقول هنعلق على كلام احد الشيوخ قاله على شيخ تانى من غير ما نعرف السبب لكن اكرر مرة ثانيه وعن اقتناع ان الشيخ يوسف القرضاوى له سقطات واضحة وبجد انت متعصب ليه
الهى ان عجز لسانى عن النطق بكلماتى ...فانت وحدك تعلم ما تطوية صفحاتى .......لا اعرف كيف ارتب كلامى كى ادعوك به.......... يكفينى رفع الاكفة دائما حتى الممات........ باب مغفرتك مفتوح والغافلون تناسوه ........وقد وقفت عنده بعد رحلة المشتاق....... اشتقت اليك يا رحمن فلا تحرمنى.......... يا الله من ضياء وجهك الكريم البراق.
قديم 15-06-2012, 01:00 PM
عضو قدوة

اقتباس:
الكلام دا اكبر مننا ومش معقول هنعلق على كلام احد الشيوخ قاله على شيخ تانى من غير ما نعرف السبب لكن اكرر مرة ثانيه وعن اقتناع ان الشيخ يوسف القرضاوى له سقطات واضحة وبجد انت متعصب ليه

لا يوجد أحد معصوم من الخطأ .... ولا عصمة لأحد دون رسول الله " كل يؤخذ منه ويرد الا رسول الله يؤخذ منه ولا يرد " ... انا مش متعصب لحد ولا متعصب لفكرة .. لكن أنا متعصب للحق .. وملوش لزمة اننا نقعد نجيب سقطات وزلات العلماء ، لأن كله له زلاته وله سقطاته ، والشيخ الحويني أنا نفسي طالب علم طلعتله سقطات وغلطات في علم الحديث الي هو متخصص فيه ، وكمان القرضاوي بيغلط ، كله بيغلط ، بس انتي متحكميش لي حد بالغلط ، أو انه له سقطات ، ، ، ،

وكمان من قواعد وقوانين القسم ، عدم التعرض لأي عالم أو لأي تيار أو لأي فكرة بسوء .....

وأنا شايف السلفيين كلهم متعصبين ومتحاملين أوي علي الدمتور القرضاوي ، منكم من قال عنه مرتد ، ومنكم من قال عنه كلب عاوي ، ومنكم من قال " القرضاوي قرضه الله " ....

لذلك قررت غلق الموضوع وجزاكم الله خيرا ... !!

العلامات المرجعية