اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 08-06-2011, 11:37 AM
المستشار الفنى المستشار الفنى غير متواجد حالياً
موقوف

المستشار الفنى is on a distinguished road
افتراضي منتهى السلبية يا متعاقدين

أحب أعرفكم يا جماعة أن أنا رحت إمبارح زى ماوعدتكم وكان معى سبعة أشخاص مناضلين فعلاً
تلاتة من الشرقية وأتنين من المنصورة وأتنين من القليوبية
ولا عزاء لمحافظات القاهرة الكبرى اللى مفروض يكونو هما أقوى المبادرين
المهم يا جماعة على فكرة القاهرة زحمة جداً وغير متوقعة أنا طلعت الساعة 8 صباحاً من الشرقية على أساس بوصل المشيخة بالظبط فى ساعتين لكن للأسف طريق منيا القمح بنها صعب جداً وزحمة شديدة
المهم وصلنا المشيخة الساعة واحدة تقريباً لا تتخيلو كمية الباعة الجائلين اللى سادين كل خرم فى أى شارع
وهناك وجدت الإتى خمس عساكر من الشرطة العسكرية واقفين على باب المشيخة وما بيدخلوش أى حد إلا بعد التأكد من شخصيته وداخل يعمل أيه
طبعاً أنتو عارفين تظاهر أو إعتصام سبعة أشخاص ممنوش فايدة رحنا على قطاع المشيخة القديم اللى قدام مستشفى الحسين وسألنا مدير شئون العاملين عن أخبار التثبيت قالنا كل أسماء المتعاقدين راحت التنظيم والإدارة وبتتراجع هناك ولما يخلصوا الشيخ هيمضى على قرار التعيين لكن مش قالنا معاد محدد
المهم عملنا تظلم ووديناه ديوان ( الظالم ) المظالم سابقاً ووقعنا عليه

وبعد كل ده يا متعاقدين ما آنش الأوان بقى تتحركوا أحنا الحمد لله بدأنا وهى خطوة للأمام عايزين تحرك أوسع المرة الجاية وأوعى حد يظن أن أحنا فشلنا لا أنا كسبت سبع أشخاص والسبعة المرة الجاية يبقو 100 و1000 أن شاء الله مع العزيمة لذلك أتقدم بإقتراحى الآتى يا شباب المتعاقدين ويار يت تردو عليه

أولاً / موضوع المشيخة ده صعب جداً مع الظروف اللى حاكتهالكو خاصة بالنسبة للمحافظات عشان كده أنا بأقترح أن يكون الإعتصام القادم أمام المناطق الأزهرية
ثانياً / لازم يكون فى كل منطقة منسق للإعتصام واللى شايف فى نفسه القيادة بجد يتفضل يسيب رقمه وإيميله ويحاول يجمع أكبر عدد ممكن
ثالثاً / ان يصل عدد المتعاقدين فى كل منطقة إلى 300 متعاقد على الأقل ولو حسبنها 70 ألف على 28 محافظة يطلع 2500 فى كل محافظة أحنا عايزين 300 ويا ريت يكون أكتر
رابعاً / التشاور بين المنسقين العموميين على مستوى المحافظات على معاد الإعتصام وذلك بعد تجميع الأعداد
خامساً / إرتداء زى موحد يوم الإعتصام عشان نعرف بعضينا لأن دى مشكلة واجهتنا أمبارح أحنا مش كنا عارفين بعض
سادساً / الإتفاق العام على المطالب الخاصة بالمتعاقدين

منسق الإعتصام لمنطقة الشرقية
إبراهيم عطية 01527822628
الإيميل alqaed_84 على الياهو

العلامات المرجعية