اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

قديم 04-08-2008, 11:18 PM
FAFI FAFI غير متواجد حالياً
عضو جديد

FAFI is on a distinguished road
Impp بليز ساعدونى

هاى يا جماعه اولا انا معجبه جدا بالمنتدى ده وندمانه انى ما كنتش اعرفه قبل كده انا لسه مخلصه 3 ثانوى اكيد علىمى رياضه ومجموعى بلا فخر 90.5 وكنت حابه اسئلكم عن كليه الحاسبات والمعلومات يعنى بتخرج مهندسه كمبيوتر ولا ايه ومستقبلها حلو ولا لا نى بجد مجتلره مووووووووووووووووووووت ويا ريت تساعدونى بسرعه
قديم 05-08-2008, 03:34 AM
الصورة الرمزية MGMAS
MGMAS MGMAS غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

MGMAS is on a distinguished road

مبتخرجش مهندسين كومبيوتر .. لأن الحاسبات و المعلومات شغلها الشاغل السوفت وير .. يعنى البرمجة و السيستم و الكلام ده ..

انما الهندسة متعمقة أكتر فى الهارد وير .. يعنى تركيب الجهاز و البروسيسور و الحاجات دى ..

لكن مستقبلها فى مصر كويس برضه .. و طبعا هى أفضل كلية بالنسبة لمجموعك ..

أنصحك تدخليها لو ليكى فى الكمبيوتر ..
قديم 05-08-2008, 01:40 PM
الصورة الرمزية happiness_sadness7
happiness_sadness7 happiness_sadness7 غير متواجد حالياً
موقوف

happiness_sadness7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FAFI مشاهدة المشاركة
هاى يا جماعه اولا انا معجبه جدا بالمنتدى ده وندمانه انى ما كنتش اعرفه قبل كده انا لسه مخلصه 3 ثانوى اكيد علىمى رياضه ومجموعى بلا فخر 90.5 وكنت حابه اسئلكم عن كليه الحاسبات والمعلومات يعنى بتخرج مهندسه كمبيوتر ولا ايه ومستقبلها حلو ولا لا نى بجد مجتلره مووووووووووووووووووووت ويا ريت تساعدونى بسرعه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ................ انا بجد لو ماكنتش دخلت هندسة كنت هادخل حاسبات ومعلومات وسمعت عنها وانها كويسة يعني وانا عامل موضوع الحياة هندسة ممكن تبقي تدخلي وفي عضو معانا اسمه therelative
ده ممكن برضه يقدر يساعدك اكتبي كل حاجة واحنا ان شاء الله نجيبلك عن الحاسبات ومعلومات عنها .............. وبعدين مجموعك برضه ممكن يدخلك هندسة من الكليات اللي باقية في المرحلة التانية وبعد كده تقدري تحولي براحتك ............ بندعيلك بالتوفيق ..........

ونتمني تبقي معانا عالمنتدي هو بصراحة منتدي جامد وياربب تستمتعي بيبه
قديم 05-08-2008, 02:03 PM
موقوف

في نبذة كده عن الحاسبات والمعلومات في حوار بين واحد كان في كليه حاسبات وواحد جديد زيك كده ياريت تقدري تاخدي منه حاجة ............ وبعدين لو عزتي اي حاجة تانية انا ايميلي حاطه في الموضوع بتاعي تقدري تدخلي في اي وقت ........... عالعموم هو ده الحوار ...

اولا من حق كل انسان انه يحدد مصيره (اعتقد ان حق تحديد المصير ده قديم اوى)
ف هيا دى البدايه مع والدك........انك تقول بالنص كده انا حابب يا بابا الكليه دى وانا حاسس انى هكون حاجه كويسه فيها يا ريت ماتوقفش قدامى وسبنى اخوض التجربه
ثانيا: كلنا مرينا بالمشكله دى لاننا كلنا جايبين مجاميع عاليه(انا كنت جايب 95%)......بس انا والدى قال لى خش اللى انت عايزه وتحمل المسؤليه للنهايه........فبصراحه المشكله مع اهلى كانت محدوده
انا عن نفسى حسيت انى بتحدى العالم كله وبدخل كليه محدش قالى انها كويسه.....لانى كنت مقتنع انها كويسه........والحمد لله سنه بعد سنه فى الكليه بقتنع اكتر و اكتر

مش عارف اقولك ايه بس ممكن اللخص لك الموضوع ببساطه......هاتلى واحد بس فى مصر خريج computer science جامعه عين شمس او القاهره ومش شغال.......بس يكون مش لاقى شغل.......يعنى مش قاعد بمزاجه

طب نعمل شويه تشويق اكتر ...........هاتلى واحد بقاله سنه متخرج وشغال باقل من 1000 جنيه شهريا (على فكره ده اللى ضايع خالص)
يعنى نقول عليه غلبان ويستاهل الشفقه

الكليه كلها مميزات للى حاببها وكلها عيوب للى مش حاببها......بمعنى انك لو واحد زكى وبتحب الاختراعات زى ما بتقول هتقضيها تمام التمام
ولو داخلها كده عشان مالحقتش هندسه مثلا........هتقضى بقيه حياتك جواها........لأن عمرك ما هتعرف تعدى بالحفظ فقط

بالنسبه للنقابه :
موضوع بقى ممل وبايخ........عددنا قليل اول ما هيزيد هيتعملنا نقابه ان شاء الله.......وغالبا هتبقى اسمها نقابه مهندسى البرمجيات او المبرمجين.....و قول لوالدك عملت ايه النقابه للى قاعدين على القهاوى.....ولا حاجه فضلوا قاعدين

بالنسبه للمعاهد:
اوعى تفتكر ان صاحب العمل ده عبيط او بيرمى فلوسه فى الارض......اى شركه محترمه يا هتلاقيها كاتبه خريج جامعه حكوميه او مشهوره او مش بتكتب بس الاولويه ليهم
وهنا بفتكر كلام واحد معرفه IT manager فى شركه كبيره لما قاللى انا مش بقابل اصلا خريجى الجامعات الخاصه مدام فيه ناس متقدمه من جامعات حكوميه
وده ميمنعش ان فى ناس خريجين جامعات خاصه مستواهم كويس وبيشتغلوا فى اماكن حلوه برضه(عشان محدش يزعل)

ندخل على الاقسام:
computer science
Information systems
Computer systems
scietific computing
طبعا انت مش فاهم حاجه .....احنا فاهمين واما تدخل هنبقى نفهمك عشان الموضوع كبير
اهم حاجه تكون حابب المجال عموما ......... القسم ده اخر سنه خالص

موضوع الكورسات:
قمه الجهل ان تتصور ان اللى هياخد كورسات ممكن يبقى زى خريج الجامعه اللى درس دراسه اكاديميه......احنا بناخد 48 كورس فى الكليه
على مدار ال 4 سنين .....متقدرش تاخد منهم بره اكتر من 10 كورسات
قديم 05-08-2008, 02:04 PM
موقوف

وده كمان ممكن يفيدك ............

اقسام الكليه

4 اقسام .. 2 ثابتين في كل الكليات و2 متغييرين من كليه لأخري ( طبعا دا لا يمنع التشابهه في بعضها)

يعني مثلا اقسام حاسبات ومعلومات جامعه عين شمس هي :

computer science(CS)

ودي خريجهال بيبقي computer programmer

Information systems(IS)

خريجها بيبقي system analyst

computers systems(C.Sys)

ودا قسم جديد بيهتم بدراسة الهارد وير بجانب دراسة البرمجه

scientific computing(SC)

والقسم دا بيدرس كيفية الربط بين البرمجه وبين العلوم الطبيعيه مثل الفزياء والرياضيات

و كذلك الحال في جامعة القاهره .. مع اختلاف اخر قسمين
قديم 05-08-2008, 02:06 PM
موقوف

وده برضه ممكن يخرجك من حيرتك ................

اهميه الكليه

دي انا مش هتكلم فيها انا بس هجيب مقوله لبيل جيتس .. وهو اللي هيقول اهميه دراسة علوم الحاسب او computer science

ودي كانت مقوله اطلقها في اجتماعه بدارسي علوم الحاسب في جامعة متشيجان الامريكيه

Computer science graduates will be in greater demand than ever over the next 15 years

بمعني : ان خريجي علوم الحاسب سيشكلوا المطلب الاكبر من اي وقت علي مدار الـ 15 سنه قادمه

طبعا كلمات بيل جايتس( اوعدنا يارب) كافيه لشرح اهميه الكليه واللينك اهو اللي عايز يقرا المقال كله (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
قديم 05-08-2008, 02:08 PM
موقوف

................ اتفضلي ده كمان ممكن يفيدك .........

قصه بسيطه عن الكليه

احد المعيدين بيحكيلنا بيقول : انه في تجربه في امريكا بتشارك فيها مصر بطلبه سنه رابعه في الكليه والتجربه عباره عن ثلاث حجرات

غرفتين فيهم اتنين ( اتنين بيني ادمين يعني ) والتالته فيها جهاز كمبيوتر :

انسان 1 *********** كومبيوتر

انسان 2

والمطلوب هو .. برمجه احد البرامج اللي تخلي انسان 2 لما يتكلم مع الكومبيوتر .. او مع انسان 1 ... لا يشعر بفرق وميعرفش مين فيهم بيرد عليه (IMG:style_emoticons/default/wacko.gif)

طبعا التجربه لسه قائمه لحد الان ولم تحقق .. لكن مصر بتشارك فيها بقوه كل عام عن طريق طلبة الكليه ..

دا كان مثال صغير للجنان اللي بيحصل جوا الكليه عندنا (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif)

اه نسيت اقول في الصيف بيبقي فيه ما يسمي بالـsummer course او الكورس الصيفي ودا بيتم فيه دراسة اشياء جديده غير الموجوده في المنهج ..
وطبعا دي اختياريه اللي يحب يستزيد يعني .. وبثمن رمزي ومتوفره لكل الطلبه مش للاوائل بس زي ما بتعمل بقيت الكليات

ودي في اجازه سنه اولي وتانيه بتبقي في الكليه اما في اجازة تالته فالكليه بتوفر تدريب في شركات برمجه متخصصه ولكل الطلبه بردو .. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

------------------

المواد بقي

اولا في قسم متخصص داخل الكليه للعلوم الطبيعيه او الاساسيه (Basic Sciences) لدراسة الفزيا والرياضه وlinguistics او علم تحليل اللغات بجانب اللغه الانجليزيه و الـ business واخري .. والكليه بتبدأ من الصفر بمعني انه في التيرم الاول من سنه اولي .. بيكون مقدمه للكومبيوتر .. لأنه الكليه بتفترض انه الطالب اللي داخل ميعرفش حاجه عن الكمبيوتر تماما !!!! لحد اما توصل معاه في اخر الترم الاول الي دراسه مبادئ الـ ++C وهي احدي لغات البرمجه بعدين في التيرم التاني يتعمق اكثر فيها .. بعدين تتوالي لغات البرمجه (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif)

وتنتهي دراسة الـ Basic Sciences عند سنه2 ليبدا بقي الشغل في تالته .. برمجه برمجه برمجه لما حياتك كلها تبقي برمجه (IMG:style_emoticons/default/ph34r.gif)
قديم 05-08-2008, 02:09 PM
موقوف

وده برضه كماااااااااااان يفيدك .................

حسابات وهندسه

اختلف مع كاب اللي بيقول ان طالب حسبات اقل من طالب هندسه في الفزيا و الرياضيات .. طب ايه دليلك يا عم؟؟؟

اقولكوا ..

1- زي ماقلنا كورسات الكليه عالميه بتدرس في العالم كله
2- في كلية الهندسه جامعة الـ GUC ( الجامعه الالمانيه في القاهره ) وكذلك كلية الهندسه في الجامعه الامريكيه (AUC) بيدرسوا نفس منهج الفزيا والرياضه اللي بناخدها
- مع العلم انهم كلية هندسه واحنا حاسبات - لدرجة ان واحد صاحبي في الجامعه الامانيه طلب مني اني اذاكرله الفزيا والرياضه في فتره الاجازه دي علي اساس ان المنهج واحد ..
قلتله اما ابقي افهمها انا الاول (IMG:style_emoticons/default/dry.gif)

(IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif)
قديم 05-08-2008, 02:11 PM
موقوف

وده كمان ............

الفرق بين هندسه حاسبات وحاسبات معلومات

- طيب ممكن يسأل البعض عن الفرق بين هندسه حاسبات وحاسبات معلومات ودا موضوع انا ناقله هنا في شمساوي كان كاتبه واحد من كليه هندسه في كل الطلبه وانا نقلته عنه هنا (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
قديم 05-08-2008, 02:13 PM
موقوف

واتفضلي ده كماااااااااااااااااااااااااااااااان
........................

النقابه

اخر نقطه سألت عنها حره ( بروجرامر مستقبلا ان شاء الله (IMG:style_emoticons/default/wink.gif) ) وهي نقطه النقابه .. بصي يا ستي .. كان في اعتراض من الدوله علي انشاء نقابه لخريجين الكليه نظرا لأن عددهم اقل من الحد الادني لأنشاء نقابه ليهم .. لأن الكليه لسه مبقلهاش 10 سنين .. ويادوب خرجت 7 دفعات ( دا بالنسبه للقاهره وعين شمس بس لأن باقي الجامعات فتحت كلية حاسبات يعد عين شمس والقاهره بفتره )

طيب .. كان في اقتراح تاني .. منخش نقابة المهندسين .. ما في العالم كله دارس الـ computer science اسمه مهندس .. لكن للأسف رفضت نقابه المهندسين انضمام خريجي حاسبات ومعلومات ليها ودا ليس لأنهم اقل من خريجين هندسه ولكن لأنهم درسوا اربع سنين وفي هندسه الدراسه 5 .. طبعا سبب يشل واساسا هندسه في العالم كله 4 سنين (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif) .. بس هنعمل ايه .. طبعا دا خللي بعض الجامعات الخاصه زي الجامعه الامريكيه تتحايل علي النقابه بانها تخللي مده دراسة ال Computer science فيها 5 سنين (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) ويخلوا الطالب يعمل الماجيستير في السنه الخامسه (بيصيعوا عالنقابه يعني (IMG:style_emoticons/default/laugh.gif) ) .. وطبعا دا اسلوب مرفوض اكيد (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif)

طيب ايه الحل يعني .. هنفضل متعلقين كده !!

لأ طبعا .. فكر خريجين الكليه في انشاء جمعيه لخريجي وطلبة حسابات و معلومات اسمها "الجمعيه المصريه لمهندسي البرمجيات" تكون بمثابة اساس للنقابه ان شاء الله .. ودا الموقع بتاعها : Egyptian Software Engineers Association (ESEA)

رأيي الشخصي بقي .. مع احترامي لكل مين شايف ان النقابه دي مهمه .. انا اساسا مش فارقه معايا .. خريجين كلية السياسه والاقتصاد .. من ارقي الكليات في مصر .. ملهمش نقابه .. خريجين كلية الالسن .. ملهمش نقابه .. طبعا ممكن تكون النقابه مطلب للكثيرين وحقهم طبعا .. بس شخصيا مش فارقه .
قديم 05-08-2008, 02:15 PM
موقوف

اتفضلي ياستي ..................

ودا كان رد تاني ليا علي بعض الاعضاء كان عندهم لبس من ناحية الكليه ...

يا شباب ياريت بلاش الكلام دا .. لأن لو تعرفوا احنا بندرس ايه وبنتعلم ايه هتفهموا ان الكليه دي خريجينها هما اللي ممكن يخلوا مصر زي امريكا اقتصاديا ومعلوماتيا .. بلا بمالغه

بس هو الشعب المصري مش بيتقبل الجديد بسهوله خصوصا لو مش فاهمه ..

كورسات الكليه مش بتتاخد بره الكليه .. ولا في هندسه حاسبات ولا في اي مركز من مراكز الكورسات .. هتلاقي حاجات ( مثلا كورسات ++C او java ).. لكن مستحيل توصل

لمستوي خريج الكليه مع احترامي يكفي انها الكليه الوحيده اللي بتسافر بشهادتها بره وتقدر تعمل دراسات عليا و تشتغل بيها بلا معادله لأن المناهج واحده في العالم كله

تفصيلا .. معندناش دكاتره بتألف كتب .. لأ هو بيدرس من خلال المنهج الموحد دا .. ودا مش في مواد البرمجه بس دا كمان في مواد مثل الفزياء والرياضيات ..

كل كتبها بتجيلنا (نسخ رخيصه طبعا) .. وبيتم دراسه نفس المنهج اللي بيدرس في اي حته في العالم
قديم 05-08-2008, 02:18 PM
موقوف

انا اسف جدا طولت عليكي بس كنت عايز افيدك وياريت بكده اكون افدتك وده كلام منقوووووووووووول من شخص كان في كليه حاسباااااااااات ياريت تقدري بقي تقرري ................. يللا سلام وانا في الخدمة لو عزتي حاجة تانية ادخلي عالموضوع بتاعي وعليه ايميلي تقدري تاخديه ................... اوك سلاك
قديم 05-08-2008, 02:33 PM
الصورة الرمزية Solom_X
Solom_X Solom_X غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Solom_X is on a distinguished road

وانا كمان لو مكنتش دخلت هندسة كنت هدخل حاسبات ومعلومات لانها كلية رائعة بمعنى الكلمة
قديم 10-08-2008, 05:27 PM
FAFI FAFI غير متواجد حالياً
عضو جديد

FAFI is on a distinguished road

بجد ميرسى لكل الى ردوا عليا خصوصا هابينيس لانك افدتنى كتير
قديم 12-08-2008, 10:13 AM
الصورة الرمزية LA STELLA
LA STELLA LA STELLA غير متواجد حالياً
عضو قدوة

LA STELLA is an unknown quantity at this point

كليتك كلية قمة
وشديدة بجد
وشغاااااااااااااالة
تعتبر تانى كليات القمة فى القطاع الهندسى - من حيث المجموع طبعا - بعد هندسة ع طول
بس مش اقل منها
زى القطاع الطبى
طب وصيدلة
هتلاقى اللى بيدخلوا صيدلة كتير ومغطيين مجموع طب
تعتبر تانى كلية قمة عندهم
بس من افضلهم كمان وبقوا بيفضلوها عن طب مع الزمن
دا مثال تشبيهى مش اكتر
وفيه حاجة ظريفة كمان فى كليتنا
ان عددنا قليل جدا
ودا شىء جميل للغاية
فرص شغل احسن ،، غير ان فرص الشغل بتاعتهم خرافة بصراحة
وكمان تقدرى تفهمى احسن وتتعلمى احسن

انا كنت لسة بقلب فى منتدى تانى
واحد السنة دى مجموعه يوديه بترول وتعدين السويس
وكتب حاسبات رغبة اولى ودخلها فعلا
من الاخر دى المستقبل
وابتسمى
انتى فى كلية محترمة وشديدة وشغالة وراقية وكل حاجة حلوة فيها
حبيها وبس
واهتمى بدراستك ان شاء الله

انا بردو كتبتها رغبات اولى وهندسات جبتها بعدين بعد تخطيط عمرانى وفنون تطبيقية وتربية نوعية كمان !!

وسيبك كمان من فكرة كليات القمة و الكلام دا غير انك فعلا فى كلية قمة

غير ان فيه ناس مفكراها معهد ولا حاجة
بسبب الجامعات الخاصة طبعا
غير انها كلية جديدة
فى عين شمس من سنة 96 بس !

ربنا يوفقك ان شاء الله

ومتشكرين جدا جدا جدا ل
happiness_sadness7

لانه بصراحة جاب لى معلومات كمان مكنتش اعرفها
=============
هيتم نقل الموضوع للقسم المناسب ليه
وياريت مش تحرمينا من نشاطك ان شاء الله فيه