اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 26-02-2014, 12:54 PM
That Moment That Moment غير متواجد حالياً
عضو نشيط

That Moment is on a distinguished road
افتراضي اخدت عهد على نفسى....مش حفتح كتاب تانى

اهلا بيكم جميعا

ارجو ان الموضوع ده ميكونش سبب تأثير سلبى على حد

الموضوع عن تجربة عن مشكلة طول السنة بحاول احلها ومش عارف ....اصابنى اليأس والاحباط لأنى بقيت شايف ان المذاكرة ملهاش تمن فى الاخر ولانتيجة...ضيعت اكتر من 6 شهور من السنة فيما يطلق عليه بالمذاكرة وكان ممكن اعيش حياتى فيهم.....ايوة ليه كده؟؟؟؟ مانا بذاكر وبتعب وعينى مش بتدوق طعم النوم ....وفى الاخر فين النتيجة؟؟؟ على سبيل المثال -لاالحصر طبعا-... فى العربى ...بذاكر وبتعب وبسهر وبيطلع عينى وفى الأخر..الاستاذ يدينا امتحانات فى المراجعة...
من اول ماابتدت المراجعة لحد الان امتحنت 11 امتحان ...مفيش امتحان الا وغلطت فيه غلطات غبية ميغلطهاش طفل فى 2 ابتدائى....او ممكن الاقى نفسى قدام سؤال خارج اللى انا ذاكرته..كل شوية اقول لنفسى حتعلم وحصحح غلطى والوضع بيزداد سوءا....لحد بقى ماوصلت للأمتحان رقم 11 الى جبت فيه درجةكارثية (فى النحو على الأخص اللى هو اكتر فرع بحبه فى العربى) جبت فى الامتحان 49 من 56 ....رغم كل اللى بذلته من مجهود ...فى حين ان ممكن واحد مثلا على سبيل المثال يكون مقضيها لعب وفيس و كده ونزاهة(انا مش قصدى اى حد بالموضوع ده انما ده على سبيل المثال) وفى الاخر يجيب 38 ...طيب ايه فرقت يعنى....ده حتى 38 درجة مجانية احسن من 49 درجة يطلعوا عين الواحد وبالاخص لما اكون جايب فى النحو 14 من 20 ..والأدب اللى كانت مذاكرة تمام ادخل الاقى نفسى نسيت سؤال عليه درجتين واتبخر تماما من راسى ..مش او ل مرة ا حس انى ضيعت وقتى فى المذاكرة ....علشان كده انا اتخذت قرارى وبصيت ان بدل مااحرم نفسى من كمبيوتر وفيس وتليفيزيون وبلايستيشن واضيع وقتى فى المذاكرة....اخدت عهد عى نفسى انى ابطل داء المذاكرة .....واعيش حياتى .....مهما كانت النتائج فى الاخر

العلامات المرجعية