اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 17-07-2009, 06:20 AM
ساعدونا ساعدونا غير متواجد حالياً
عضو جديد

ساعدونا is on a distinguished road
Unhappy أرجوكم افيدوني يا أساتذتى الكرام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخوكم أحمد طالب ثانوي شعبة علمي رياضة
انا مأجل الكيمياء من وانا في سنة ثانية ثانوي,ولما جيت أأجلها كنت فاكر انى ممكن أضمها لمواد ثالثة عادي,لكن اكتشفت أنه مينفعش,وانى لازم أخدها في سنة لوحدها,فقررت أخد معاها كام مادة من تالتة(فيزياء وعلم نفس وانجليزي),وامتحنت السنة دي في الرياضة2 والعربي والمستوى.
سؤالي دلوقت هل المواد اللى انا غبت فيها وأجلتها لما ادخلها تاني هل سيتم تصحيحها من نصف درجة التصحيح لا قدر الله ولا هتتصحح عادي بدرجة التصحيح الكاملة؟ثانيا...هل الثلاث المواد اللي انا أجلتها في تالتة على اساس اني هدرسها في سنة الكيمياء هل انا هدرسها فعلا مع الكيمياء في سنة واحدة وهي السنة الفراغ؟ولا ممكن لا قدر الله يحصل زي ما حصل لما أجلت الكيمياء وتكون التلات مواد اللي مأجلها من تالتة لازم يكونوا في سنة تانية غير سنة الكيمياء ومينفعش اخدهم مع الكيمياء؟
ثالثا:هل لو انا دخلت التلات مواد مع الكيمياء فعلا في السنة الجاية ان شاء الله هل المجموع الاجمالى بيتاعي اللي هيدخلني الكلية ان شاء الله هيتحسب بجمع درجاتي اللي جبتها في الثلاث سنوات(ثانية,ثالثة,السنة الفراغ)؟ولا هيتحسب على اساس ايه؟
أرجو الاجابة الأكيدة من اساتذتي الكرام اصحاب الخبرة الكبيرة أو من كبار مشرفي هذا الموقع العظيم,وارجو انشاء موضوع بخصوص التنسيق في السنة الفراغ,وهل معنى كلام الوزير بخصوص ان الحد الأدنى للتنسيق هيكون متوسط تنسيق اخر خمس سنوات هل معناه أنه من الممكن ان يكون الحد الأدنى للقبول في كلية الهندسة أقل من90%أو من الممكن أن يكون بين87&و90%,ولا استنتاج حضراتكم ايه؟
أسف للأطالة وشكرا.
قديم 17-07-2009, 06:46 AM
eng--zako eng--zako غير متواجد حالياً
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

eng--zako is on a distinguished road

اللي اعرف اجاوبو من اسئلتك بالنسبة لو حضرت المادة في سنة كاملة تاخد الدرجة كاملة اي دور اول مثلا لو جبت 50 تاخد 50 عادي و لكن بالنسبة للدور التاني بتاخد الحد الادني للنجاح حتي 20 لو جبت 20 تاخد 20 حتي 40 تاخد 20 بردو و لو زدت عن كدة تاخد نصف الدرجة لو جبت 50 تاخد25

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم