اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 26-01-2009, 11:23 PM
الصورة الرمزية mr.osama
mr.osama mr.osama غير متواجد حالياً
عضو قدوة

mr.osama is on a distinguished road
افتراضي أنت أهلاوي .. وأنت زملكاوي

على طريقة ناقر ونقير .. وفالح ومفلح للناقد أبو قلم محمول .. سيكون هذا الموضوع .. ولكن ستكون المناظرة بين مقالات الأهلاويه والزملكاويه .. بحيث تعرض مقاله أهلاويه ويقابلها في نفس الوقت مقاله زملكاويه .. بكل حياديه ..
ولست مسئولاً عن أن الأهلاويه أو الزملكاويه بينقدوا أنفسهم بأسلوب ساخر .. وخاصة الزملكاويه في الوقت الحالي .. بسبب النتائج المخيبه للآمال .. وخروجهم من كل البطولات هذا العام .. وكذلك عدم حصولهم على أي بطولة طوال الخمس سنوات السابقة .. سوى بطولة كأس مصر العام الماضي ..

آخر تعديل بواسطة mr.osama ، 26-01-2009 الساعة 11:37 PM
قديم 26-01-2009, 11:34 PM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

الحلقة الأولى
وهذه مقاله الأهلاوي : حسام أحمد
استطاع اقوى جهاز مخابرات في العالم متخصص فقد في كورة القدم جهاز (FBS) وهى اختصار لكملة ( Foot Ball Spies) من التجسس على مكالمات لبعض الشخصيات الهامه:

ترن ..ترن ترن .. ترن
ديكستال(المدير الفنى للزمالك) : الو خبيبي كيفك مرجان خادم الجان اللى طلع السكر من البتنجان .
مرجان : أمر امرك مطاع بس من غير رغي عندى صداع
ديكستال : خبيبي انا رخت لواخده بتقري الفنجان قالتلى طريقك مسدود يا خبيبي . كلها 3 خطوات وتاخد استماره 6 , قلتلها ازاى كده , قالتى يعنى فاضلك زلطه وتطلع بره .
مرجان : مش قلتلك من غير رغي , كلامها واضح يعنى بعد 3 شهور هيكرشوك من الزمالك
ديكستال : ماهو علشان كده عاوزك تعملى عمل مسحور يخلينى اقعد في الزمالك على طوول
مرجان : اعملك عمل تقعد على طول ههههههههههه كنت عملته لنفسي يااخويا
ديكستال : ايه ده هو انت دربت نادى الزمالك !!
مرجان : هو فيه حد مدربش نادى الزمالك.....
هههههههههههههههههههه
=============================
ترن ..ترن ترن .. ترن

عصام الحضري : الو مرجان , كنت فين بكلمك بقالى اسبوع تليفونك مقفول
مرجان : ايوا يا عصام عاوز ايه مش كفايا اللى حصلي بسببك
عصام الحضري : حصلك ايه بسببي وعملت ايه في العمل اللى طلبته منك
مرجان : عمل ايه بس اسكت
عصام الحضرى : مش قلتلك تعملى عمل تخلي جماهير الاهلى تسامحنى وادارة الاهلى ترجعنى العب في الاهلى
مرجان : اسكت متفكرنيش انا حضرت العفاريت واول ما قلت اسمك وقلت طلبك العفاريت علقتنى من رجلى اسبوع تحت الارض
عصام الحضري : ليه كده
مرجان : العفاريت طلعت بتشجع النادى الاهلى ومش طايقه تسمع اسمك
عصام الحضري : ينهار احمر حتى العفاريت طيب والعمل
مرجان : شوف حد عنده الة زمن يرجع الزمن لوري قبل ما تسيب الاهلى ده الحل الوحيد ... ههههههههههههههههههههه
ترن ..ترن ترن .. ترن ترن

مشجع زمالكاوى : الو مرجان
مرجان : الو مين معايا
مشجع زمالكاوى : انا سمعان مشجع نادى الزمالك اللى طلب منك تعمل عمل للفريق علشان يفوز في مطش بنى عبيد , يعنى مش كفايا الدوري ضاع اهوه الكاس كمان ضاع
مرجان : ربنا يعوض عليك يا ابنى
المشجع : انت شكلك ساحر اى كلام حتة عمل صغير زى ده مش عارف تعمله
مرجان : مش عارف اعمله ايه بس , ده انا نادى الزمالك ده هيخلينى اطلع من هدومى
المشجع : ليه بس يا مرجان
مرجان : بص ياابنى انا نزلت 11 عفريت يلعبوا مع نادى الزمالك في المطش ده
المشجع : وكانو فين ال 11 عفريت دول لما الزمالك اتغلب
مرجان : يابنى الحكم صفر كده وكل لعيب من الزمالك يجي يشوط الكوره من هنا يقلش يشوط العفريت اللى بيلعب معاه بره الملعب ,كل العفاريت طلعت مصابه من اول 10 دقايق والاحتياطى شاف اللى حصل للاساسي هرب اعملك ايه تانى بقي
ههههههههههههههه

ترن ..ترن ترن .. ترن

عبد المنصف (حارس الزمالك) : الو مرجان
مرجان : ايوا يا منصف ازيك عامل ايه
عبد المنصف : مش كويس خالص عبد الواحد السيد رجع تانى وشكلى هطول على الدكه
مرجان : معلش اتدرب كويس وربنا يوفقك
عبد المنصف : افهم من كده ان العمل اللى قلتلك تعملهولى مش نافع
مرجان : عمل ايه يا منصف معلش كنت مشغول بالعمل بتاع احمد شوبير وزاهر
عبد المنصف : مش قلتلك انى علشان ارجع اساسي لازم اقف مطش الاهلى الجاى وميدخلش فيا اجوان خالص
مرجان : طيب وايه المشكله انت حارس كويس
عبد المنصف : يامرجان انا كل ما اقف في مطش الاهلى يدخل في 3 او 4 اجوان بالميت
مرجان : اه بس دى مشكلتك دى بسيطه قوى ومش محتاجه عمل
عبد المنصف : بجد ازاى بقي
مرجان : مش النادى الاهلى بيلبس احمر
عبد المنصف : اه طبعا
مرجان : هات 2 ديوك رومى وحطهم في الجون معاك وابقي خلى مهاجم من النادى الاهلى يدخل منطقة الجزاء
ههههههههههههههههههههههه
وهذه مقاله الزملكاوي : أحمد
هؤلاء ما يطلقون عليهم زملكاوية

المقال دا أنا مستعد أدخل بيه السجن .. أيوة أدخل السجن بس أقول اللي في نفسي.
قعدت أفتكر أنا ليه شجعت الزمالك رغم إنه بتاريخه العريض اللي قرب علي 100 سنة و 50 سنة في الدوري ما أخدش غير 11 بطولة دوري فقط !!! آه والله 11 بطولة !! العبد لله شاف بعينه ووعي منها في حياته 5 بطولات!!!!

يعني كان فيه قبل مني ناس قعدوا يشجعوا 43 سنة من سنة 1948 لغاية 1991 وماشافوش غير 6 بطولات دوري !!!أكيد الناس دي شافت حاجة غير اللي شافوها بقية الناس وإختاروا إنهم يشجعوا الزمالك!!

المهم قعدت أفتكر اللعيبة اللي خلتني أبتدي وأفضل أشجع الزمالك لغاية دلوقتي يووووووه إيه الحلاوة دي.أشرف قاسم، نادر السيد، إسماعيل يوسف , خالد الغندور , محمد صبري , حازم إمام , إيمانويل ( أحسن محترف أفريقي في تاريخ مصر ) , أيمن منصور , حسين عبد اللطيف , أحمد رمزي , هشام يكن , تامر عبد الحميد , طارق مصطفي , مصطفى نجم , رضا عبد العال , وغيرهم ............

.إفتكرت دول و للأسف بصيت علي القائمة بتاعة الزمالك زعلت أوي !!! مين دول ؟؟؟ تعالوا نتفرج--------------------------------------------------------
مركز ( بوابة المرمى ) فعلا الناس اللي في المركز أكتر ناس بتستحمل قرف الفرقة كلها زي البواب اللي شايل هموم العمارة كلها يمسح السلم ويمسح العربيات ويجيب الطلبات للعمارة كلها وفي نفس الوقت مايسبهاش عشان يحرسها من السرقة !! ملحوظة ( الإستنساخ لم ينجح في مصر )

1- عبد الواحد السيد : أحسن من قام بحراسة البوابة بس عنده عقدة إسمها الخروج من المرمى لو أي كورة عرضية يلزق في الجون زي مايكون مربوط في العارضة بحبل خفي (بس الوحيد اللي يصلح للإستمرار في الزمالك ولو رحل تبقي خسارة كبيرة جدا)

2- محمد عبد المنصف : تاني أحسن من قام بحراسة البوابة وهو عامة بيبقي في الطيلمانة بيلبس شوية إجوان عجب ويصد كور مايصدهاش غير بوفون (غالباْ ملبوس)

3- عماد السيد : ماعرفش حد بالإسم دا!!!
مركز ( كبد الدفاع ) قلب الدفاع سابقاْْ
ولكن .... تحول إلي كبد ملئ بالسموم غير قادر علي آداء وظائفه يفشل في التخلص من السموم (الأخطاء) في كل مرة يتعرض فيها الجسم (الزمالك) للمرض (الخطر) ......... زمان كان إسمه قلب الدفاع وأعتقد عشان حاجتين إنه أولاْ يكون راجل وعنده قلب جامد وثانياْ يكون عنده إحساس بمكانه في الملعب.

4 - هاني سعيد: الواحد مش عارف إنت مع مين بالظبط بس أكيد قصير بالنسبة لليبرو (بردو مهم للفرقة)

5- محمود فتح الله: مدافع كويس لكن قلبه قلب فار دايما يرجع قصاد المهاجم مش عارف خايف يعرقله ولا خايف يرقصه بس في الحالتين خايف (بردو مهم للفرقة)

6- أحمد مجدي: اللي عملك مدافع ظلمك واللي أساسا لعبك كورة ظلمك أكتر (لاتعليق)

7- عمرو الصفتي: قلب أسد ودماغ عصفورة وجسم ... (غالبا تجربة هندسة وراثية)

8- كريم ذكري: حواديت وحكايات عن ولد جاي من المصري وبعد كدة بخ (مش مفهوم)

9- وسام العابدي: قلب دفاع منتخب تونس بطولة أفريقيا 2004 اللي أخدتها تونس ماتعرفش هو كويس ولا وحش (ياترى العيب في مين؟ أكيد مش هانعرف)

10- عمرو عادل : ماعرفش حد بالإسم دا
مركز ( الظهير الخفي ) ... كان إسمه زمان الأيمن لكن مفيش أوفرات بتترفع بالرجل اليمين من المكان دا خالص عشان كدة أصبح إسمه الخفي وبردو لإن لو عايز تهجم علي الزمالك هجمة عنترية فأنا برشحلك المكان دا بكل جوارحي الرقابه هاتلاقيها خفيفة ظريفة لا تتعدى شد من الفانلة (طبعا مش لدرجة إنذار) أو تلامس خفيف (يريح عليك) ومش هاتلاقي أي إشتراك في الأوفر لإن الظهير الخفي بيقف علي بعد 5 متر مكعب من الكورة (حقيقة علمية)

11- أحمد غانم سلطان: عنده إستعداد يجري 120 دقيقة بس ماتطلبش منه حاجات قمة في الصعوبة 1- يرفع كورة بالمقاس 2- يرفع عينه وهو بيجري 3 - يعمل فاول تكتيكي (يعني فاول يوقف بيه اللعب مش يطرد فيه يارب يكون بيقرأ عشان يتعلم)

12- محمد عبد الله: لو أخد الكورة في منطقة الخصم ولوحده وممكن يرفع بكل سهولة تفتكر هايرفعها؟ تبقي متفائل هايدور علي أقرب مدافع ويرقصه ويقف بعدها يبص للجمهور شفته أنا رقصته إزاي وبعدها يرفع وتكون كل مدافعين الخصم جالهم إنذار علي يد محضر إنه هايرفع فتتقطع (لاعب إستعراضي يصلح كممثل لا كظهير أيمن)

13- الناشيء حازم إمام : ماعرفش حد بالإسم دا
مركز (الظهير المتصابي) .. زي العجوز المتصابي بالظبط بيتظاهروا بكل أفعال فترة المراهقة رغم إنها ولت وعدت من زمان ينزل الماتش يرفع ويشوط ويغطي ويدافع ويهاجم وفجأة وبدون سابق إنذار المفعول ينتهي ويبتدي يحس بتقل في رجليه كأنه خلاص هايموت بس يبقي فرحان بالشويتين اللي عملهم

14- أسامة حسن: تقيل تقيل تقيل يامجنني (مع الإعتذار للسندريلا)

15 - علاء علي: لو تفتح صفحة الظهير الأيسر في تاريخ الزمالك هاتلاقي إن الصفات الجسمانية والعقلية للمركز دا لم تتغير منذ عهد مينا موحد القطرين - (قصير - جسمه ضعيف - لايجيد اللعب في مركز الظهير الأيسر) إذن العيب مش فيه لإنه لم يشذ عن القاعدة

16- ريكاردو: ليه اللعيب دا محترف؟ ليه مايكونش عامل نفسه محترف وهو في الأساس شخص من 70 مليون شخص عايشين في البلد (إحتمال وارد لإن إيه اللي هايخلي لعيب يسيب البرازيل ويجي يبتدي حياته في مصر ؟ مش شايفينها غريبة شوية؟)
مركز (الوسط المشنافع) المدافع سابقاْ أو (لاعبي الإنتكاس) الإرتكاز سابقا .. أيوة مشنافع وإنتكاس، السبعة اللي تحت دول أكتر من نصهم عايز إعدام و الباقي عايز إعادة تأهيل ويمكن واحد أو إتنين وبقول ممكن يجي منهم مع الوقت اللي هو مش موجود أصلاْ

17- أيمن عبد العزيز: فرعون تركيا القادم برياح التغيير والثورة التركية في الكورة المصرية، وتعال ياعم إتفرج في الملعب ... إيه دا!! إيه اللي أنا شايفه دا!! مين دا؟ إقفل التلفزيون بدل ماخش أضربه!! (تايه، باصات مقطوعة كما لو إنه بيلعب بعين واحدة، هي الكورة في تركيا بقت كدة؟؟)

18- محمد أبو العلا: دا بقي حكاية، هربانة منه علي طول، لقيته في مره في برنامج هابط بيقولك أنا مش عارف هانضم إمتي للمنتخب !!! يانهار مالوش لون!! إنت عايز تنضم للمنتخب !! طيب هاتنضم ليه وعلي حساب مين دا بركات مش طايلها (عديم الإحساس بالمعنى الحرفي والشكلي والعقلي والنظمي للكلمة)

19- أحمد عبد الرؤوف: ممكن يجي منه مع الوقت (إعادة تأهيل)

20- محمد إبراهيم: ممكن يجي منه مع الوقت (إعادة تأهيل)

21- علاء عبد الغني: اللعيب دا مات إكلينكيا في تصادم طائرة مع إتوبيس نقل عام في السعودية (جريدة صوت العقل الفيومية)

22- أحمد الميرغني: لو فضل جسمه بالشكل دا يبقي بلاش منه أحسن من دلوقتي ويبتدي يشوف نادي تاني (إعادة تأهيل)

23 - علاء كمال: ماعرفش حد بالإسم
مركز (اللي هايعدلوا المايلة) .. صانع الألعاب سابقاْ .. زمان كان المكان دا للعيب رايق بيبدع ويفنن ويباصي كورة مقشرة للهجامة والإرتكاز يأمنه لكن دلوقتي مطلوب منه يدافع ويلتحم ويباصي ويرقص ويشوط ويجيب إجوان يعني من الآخر يبقي فرقة كاملة (ملحوظة: سوبرمان وباتمان وفرافيرو إعتذروا عن الإنضمام عشان الجو في مش مناسب للطيران طوال أيام السنة)

24- شيكابالا : الولد بيموت بالراحة الناس بتحمله أكبر من طاقته ولإنه مش زي بقية الأبطال مابيقولش لأ وبيقعد يحارب في الملعب لوحده بس لاحظت في ماتش الأهلي اللي فات إنه بيلعب من غير نفس يتهئ لي إنه إبتدي يزهق

25- محمود سمير: ماعرفش حد بالإسم دا
مركز (فاقدي الذاكرة) الهجوم سابقاْ .. يتميز لاعبو هذا المركز بالفقدان الجزئي وفي بعض الأحيان الكلي للذاكرة فلايتذكروا أين هم أو ماذا يفعلون في الملعب أو مين الناس اللي لابسة أبيض دي أو أصلاْ إيه البتاعة الأبيض في إسود دي اللي هم قاعدين بيجروا وراها 90 دقيقة دا لو جريوا أساساْ!!!!

26- أجوجو : (المصارعة هي الحل) مفيش حد ينكر إن جسم أجوجو من أكبر مميزاته في الإلتحامات والكرات العالية لكن ...... وآه من الكلمة دي - اللمسة الأخيرة
لما شفت أجوجو في الملعب عرفت المعنى الحقيقي للكلمة دي وعرفت ليه ماراحش نادي كبير في أوروبا رغم لياقته البدنية العالية بس الندم مايفيدش (مهاجم بدون فعالية زي القطة المشمشية حلوة بس شقية)

27- جمال حمزة : واحد صاحبي قالها لي (جمال لما يسترجل عامل زي رونالدينهو لما يتدلع) لعيب ماعندوش غيرة علي الفانلة ولا حتى بيبذل مجهود أراهن إنه بنسبة 99 % ماعرقش في ماتش الأهلي وبس طالع يشاور علي البادج ويبوس الفانلة وحركات مابنشوفهاش غير في مصر وفي الزمالك علي وجه الخصوص (لو مشي مش هازعل ولو قعد مش هازعل عشان في الحالتين هو مش موجود)

28- مصطفي جعفر: ينفع إحتياطي لكن أساسي لأ وألف لأ (أكبر دليل علي صعوبة الموقف في الزمالك)

29- عبد الحليم علي: وادعاْ يا من كنت صديقي (غير مأسوف عليه لقد إنتهي)

30- شريف أشرف: المستقبل بيد الله والحاضر لا يشفع فلتستمر لعل وعسى

آخر تعديل بواسطة mr.osama ، 27-01-2009 الساعة 12:20 AM
قديم 27-01-2009, 12:05 AM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

ما رأيكم؟ ..
هل هناك مقالات ترشحونها للمناظرة؟

آخر تعديل بواسطة mr.osama ، 27-01-2009 الساعة 12:08 AM
قديم 27-01-2009, 12:38 AM
الصورة الرمزية ملكة العرب
ملكة العرب ملكة العرب غير متواجد حالياً
عضو خبير

ملكة العرب is on a distinguished road

شكرااااااااااااااااااااااااا يا مستر على الموضوع حلوه جدااااااااااااااااااااا

خصوصا (عبد المنصف و مرجان)
قديم 27-01-2009, 01:40 PM
الصورة الرمزية !DreAmeR!
!DreAmeR! !DreAmeR! غير متواجد حالياً
عضو قدوة

!DreAmeR! is an unknown quantity at this point

فكرة جميلة ويارب نلاقى قابلية من عند الاعضاء فى المنتدى

انا معاكم وباذن الله اقدراعمل واجيب حاجات تفرح الناس باذن الله

تقبل مرورى
قديم 27-01-2009, 06:43 PM
الصورة الرمزية Mr_ibrahim Mustafa
Mr_ibrahim Mustafa Mr_ibrahim Mustafa غير متواجد حالياً
مدرس اللغة العربية المرحلة الابتدائية

Mr_ibrahim Mustafa is an unknown quantity at this point
افتراضي فـيــه حــاجــة غـلــط !!

فـيــه حــاجــة غـلــط !!

سيداتى آنساتى سادتى ... معكم المعلق الرياضى زياد عوف من استـــاد الـقــاهـــ ..... يوووووووه غلطت تانى !! انا بكتب مقال مش بعلق على ماتش فى الاستاد ... معلش جلﱠ من لا يسهو .. فى حياة كل واحد يومياً عشرات الغلطات ... الشاطر هو اللى ميكررش غلطه و يقفز من فوقه لأحلامه، مع ان فيه ناس مصصمة تفضل تحت على طووول و مستمرة فى الغلط ! فى مصر احنا على طوووول تحت .. مش لأننا مصممين ع الغلط .. الموضوع ببساطة اننا منعرفش هو فين الغلط عشان نصلحه !!! • هوبا عباس جه ... هوبا عباس اتعزل ... هوبا عباس جه تانى ... هوبا عباس حيمشى عاشر .... اكيد فيه حاجة غلط ! • ادارة و غيرنا .. لاعيبه و جبنا .. مدير فنى و بدلنا .. جهاز معاون من كتر تغييره زهقنا .. مترجم و شلنا .. جمهور و انقرضنا ..... و لسه النتايج زى ماهى من 4 سنين .... فيه حاجة غلط ! • الزمالك بيلعب على استاد ميت عقبة الدولى مع البدرشين بطل الوجه البحرى و القبلى و كسبنا 8 ... و الأهلى كسب القطن 2 بالعافية على استاد القاهرة المتواضع .... مبرووك يا زملكاوية خلاص ضمنا الدورى .. ولا غلط ؟! • للشهر التانى على التوالى الزمالك بيتفوق على الأهلى فى ترتيب اتحاد التاريخ و الاحصاء الدولى ... خسرنا من الجيش و الأوليمبى و كسبنا انبى !! واضح ان الكمبيوتر بتاع الفيفا مهنج و حاسبها غلط ... بالمنظر اللى احنا فيه ده ابشركم بالتصنيف الأول عالمياً قريب جداً .. • نكسب الاتصالات فى آخر كام دقيقة مقبولة ... نقع قدام الجيش مبلوعة ... نخسر بالتلاتة مع الرأفة من الأوليمبى فضيحة .... اكيد اللاعيبة بتشوط ع الجون الغلط ! • ان كل واحد يسيب مذاكرته و شغله و يقعد يتكتك و يفكر مين حيكسب الدورى ده اكبر غلط ... قانون الاتحاد الدولى الجديد بيقول: "الفريق ابو فانلة حمرا بيكسب الدورى و الكاس و عليهم دورى الأبطال هدية " !! لازم نراجع القوانين قبل مانتكلم ... • لما فاكس يوصل الساعة 4:30 يقول ذيع ... و فاكس الساعة 6 يقول ماتذيعش ... و الساعة 9 الشاشة تضلم !! اكيد دى الكاميرا الخفية ... بس برضه فى حاجة غلط ! • سيادة اللواء مدحت شلبى و سيادة النائب أحمد شوبير .... النهارده أهلاوى .. بكره زملكاوى .. بعده الاتنين سبب تدهور الكورة المصرية !! الموضوع مافيهوش حاجة غلط لأن البيزنيس فوق الجميع .. • لما يهاجم (الأهلاوى) علاء صادق الزمالك ده شىء طبيعى، الانتماء غلاب برده .... لما يقطع فى الحكام كل يوم بيزنيس و مصالح و عادى جداً .... لما يمجد فى اللون الأحمر كل 3 دقايق شىء متوقع من مقدم برامج بعيد 180 درجة عن الحياد .... بس لما فجأة يقلب ع اللون االأحمر و يغسل التى شيرت بتايد و يتحول لأبيض و يشرب عصير فراوله و يبقع تانى احمر يبقى فيه حاجة غلط ! • لما ييجى واحد نكرة اسمه جمال حمزة يتمرد نقوله لا يا حبيبى كده غلط ... يجيب جون نهتفله و يبقى حبيب الملايين ... يقول حروح فى الأهلى نعدله العقد و فوقيه بوسه ... يغلط فى خالد الغندور اللى هو برقبة عشرة زيه و برضه ناس بتأيده !! واضح ان فيه ناس مش عارفه الصح من الغلط .. كمل يا جيمى اللى انت بتعمله .. انت صح يا حبيبى .. • مدرب طول الموسم قاعد جنب الجماهير بيتفرج على فرقته من المدرجات ... و كل ماتش يطلعله توأمه من تحت يونسه ... و أخوه فجأة بأه كبير محللى الدورى المصرى ... و رئيس النادى اللى شغال فيه بيشتغل مع دجال بعد الضهر عشان يفك السحر اللى معموله يا عينى. عرفتوه ولا لسه ؟؟ عشان اسهلكوا الفزورة اول حرف من اسمه "حسام حسن" ... اللى فهمه انه كده بأه مدرب ضحك عليه و فهمه غلط ! • بلدوزر مصرى اسمه عمرو زكى كان بيكافح عشان يحترف بره ... و مدرب ويجان مصر عليه و متمسك بيه. رفع اسم مصر عالى و اعلام مصر وصلت مدرجات انجلترا و الطرابيش ظهرت فى استادات لندن ... و هداف الدورى الانجليزى اسمه البلدوزر و كله عينه ع الاسطورة اللى كانت مدفونة مع عباس باشا و دماغه الناشفه. نصيحة من واحد بيحبك: اوعى ترجع الزمالك دلوقتى بالاستقرار العالمى اللى احنا فيه ده ... صدقنى حيبقى اكبر غلط !! لو قعدنا نتكلم من هنا للسنة الجاية مش حنخلص ... للأسف الكورة المصرية كلها غلط X غلطX غلط ... اكيد حد وحش مش بيحبنا و بيكره "مستر سيد" عاملنا عمل !! زيــــاد عـــــوف
قديم 27-01-2009, 10:55 PM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

الحلقة الثانية

كتب: soury

الزمالك ... محطم كل الأرقام القياسية!

الزمالك هو القطب الثاني للكرة المصرية -كما يعرف للبعض سابقا- فاز بالعديد من البطولات والألقاب المحلية والأفريقية والدولية ومثل مصر في العديد من المحافل على مستوى القارة السمراء؛
أيضاً الزمالك هو أول نادي مصري عربي افريقي آسيوي يحقق افضل فريق في العالم - شهر فبراير 2003 وكاد الزمالك يشارك في بطولة العالم للأندية الثانية قبل أن يتم الغاؤها لأسباب تتعلق بالراعي الرئيسي للبطولة.
في بداية الألفية الجديدة ظهر الزمالك بمشاكل إدارية لم تكن ظاهرة من قبل وعلى الرغم من ذلك استطاع ان يحقق فريق الكرة وغيره من الألعاب الرياضية العديد من البطولات في هذه الفترة,حتى جاءت الانتخابات بما لا يحمد عقباه بتولي مرتضى منصور رئاسة نادي الزمالك ومن هنا بدأت القلعة البيضاء في الانهيار والوقوف على حافة الهاوية.
لن ادخل أكثر من ذلك في التاريخ والأسباب ولكنها مقدمة هامة جدا للأرقام والأحصائيات التي تثبت أن هذا الموسم وبعد نهاية الدور الأول هو أسوأ مواسم الزمالك على الأطلاق والنتائج هى خير دليل. مقارنات سريعة: الزمالك في موسم 2003 - 2004 بقيادة فينجادا لعب 26 مباراة فاز 21 تعادل 5 ولم يهزم أحرز 59 هدف ودخل مرماه 16 هدف وتوج باللقب.
الزمالك في الموسم التالي-موسم انتخابات مرتضى- بقيادة الألماني دراجوسلاف وتبعه بأربعة أشهر البرازيلي كابرال لعب 26 مباراة وفاز في 9 تعادل 9 هزم 8 أحرز 37 هدف ودخل مرماه 30 هدف وانهى الدوري سادساً! الزمالك الموسم الماضي وفي نهاية الدور الأول خسر 18 نقطة حيث هزم فى أربع مباريات وتعادل فى مباراتين خلال 15 مباراة ليس ذلك فقط بل هو الفريق الوحيد من رباعى قمة الدورى المصرى الذى خسر أمام منافسية جميعهم حيث خسر الزمالك أمام الأهلى وبتروجيت وطلائع الجيش والأسماعيلي.
الزمالك هذا الموسم وبعد نهاية الدور الأول بقيادة الألماني هولمان وتبعه المصري رفعت يقدمان أسوأ عروض الدور الأول لتاريخ الزمالك على الأطلاق ويشاركهم موسم الألماني دراجوسلاف حيث ان الزمالك فاز 6 وتعادل في 3 وهزم في 6 وأحرز 18 هدف ومني مرماه 15 هدف وهو في المركز السادس! إذا أستمر الزمالك بهذا المستوى في الدور الثاني ...لا تعليق!
كتب: hoh

الحقيقة لونها أحمر

للحقيقة ألوان .. و الحقيقة في بلادي ذات لون أحمر .. مهما اعترض البعض ، مهما انفعل أو تزمر .. في
بلادي الأرض و السماء و الهواء لونه أحمر .. البرج و الهرم و العلم و حتى النهر لونه أحمر ..
أنظر للخارطة
خطوط الطول و العرض رسمت بحبر أحمر .. تفرح الأرض أو تحزن و تكتسي أيضا بالأحمر .. فالأحمر زيا
رسميا و الزى غير الرسمي أحمر أكثر ......
منذ مئة عام كان هناك الانجليز .. يطأون الأرض مرحا يحتسون النبيذ .. صرخ المصريون و حرقوا نباتات
الصبار .. استشاط سعد غضبا و أقسم بثورة الأحرار .. ارتدي مع الطلبة لون المجد و الكبرياء .. لونا لا
يعرف زيفا أو مبالغة أو عبارات إنشاء .. الأحمر في وجه الظالم المستبد .. لون الأمة و الكرامة ، لون سعد
بدأ النادي الأحمر فكرة في رأس عمر بك .. يدا بيد مع أنوار الحرية لا ينفك .. و منذ ذاك الحين ذاب الأحمر
في علم مصر .. وذابت الأرض في لون النصر .. هو الأهل و البيت و الوطن و الأرض .. الأحمر هو الشرف و
الكرامة و العزة و العرض .. منذ ذاك الحين حلق النسر يبحث عن الحرية .. يبحث عن كتب التاريخ و
صفحات المجد الأبدية .. النسر الأحمر يزعق بكل شموخ : أنا ابن سعد زغلول .. تحدثوا عني بكل فخر و
لكن تذكروا فالأمر يطول .. هذا أنا الأهلي من الشعب و الشعب مني .. لا معني عندي للفشل و التدني
أفرد أجنحتي في الأربعة اتجاهات .. بين ذراعي الإسكندرية و سيناء و الدرر الباقيات .. ولدت في القاهرة
و عنواني شارع أفريقيا الكبير .. جنسيتي عربي صورتي فوق الجميع أطير ..
علي باب مصر تمثال صالح و التتش و الخطيب .. و في قلب مصر طاهر و حسام وتريكة الرهيب ..
صالح المايسترو صاحب الأخلاق ، قائد محنك لا يعرف نفاق .. و التتش محمود مختار الاسم الكبير ،
رمزا للأهلي للوطن للطفل الصغير .. و الأسطورة صاحب الكرة الذهبية ، بيبو جلاد الحراس خطيب
الجمهورية .. ومارادونا النيل أبوزيد الهلالي ، ممزق شباك بدرجة مثالي .. و حسام الأهداف للعالم
عميد ، صائد قناص بوجه عنيد .. و اللامعقول تريكة الانسان ، ملك متوج في مصر و اليابان .
أبحث في ألبومي الأحمر عن ذكريات .. أجد المحلي و الأفريقي ، أجد ستة وستات .. في مصر و العرب
و أفريقيا السوداء ، أسيك و كوتوكو و الزمالك و الرجاء .. و أجد في صفحة أخري كانون الكاميروني ،
ابن رادس و المولودية و النجم وسوجارا الجابوني .. و أعود للبحث و التنقيب و التدوير ، أجد مجموعة
من أجمل ما رأيت من تصوير .. صورة للوحش اكرامي و ثابت و شوبير البرلماني .. بجوار صورة لهيكل و
مروان الفلسطيني و الحضري عاشق الإسترليني .. و في أسفل الصفحة رأيته يحمل نسر كبير ،
عرفته لأول وهلة صاحب الصورة أمير ....
قلبت الصفحة هالني ما رأيت ، باقي الدرر و أنتيكات البيت .. فهذه صورة من عهد بعيد ، الجنرال
الجوهري لاعب و مدرب عتيد .. و بجواره وحش لوس أنجليس و أبيدجان ، عبده صالح صاحب الصولجان
.. وصوره كبيره للمجري الفذ هيديكوتي ، و فايتسا الفأر الألماني ، وصورة للمجري و البرنس يونس
ورجل الجامعة هاني.. وصورة للفناجيلي مع زيوار و الجندي و مدكور .. و أخري للشربيني و مصطفي
كامل منصور .. و أبو المعاطي و توتو و الضظوي و مكاوي .. و المكير زيزو و صفوت و عامر و الوزير
الأهلاوي .. ثم صورة كبير لبلدوزر بيرامار ، و رمزي الألمان رجل الإصرار .. و الشيخ ياسين مع رمضونا و
البدري و عرابي الأرقام.. و الشيخان و حشيش و شطة و مختار و همام .. و صورة للسايس و جاد الله
و محسن والكروان الشربيني ، زيكو الأوروبي و البارومتر ميهوب اللاتيني .. وصورة غامقة لميلا المصري
عباس ، و الوتد هادي و مشير و أيمن و أجمل كأس .. و في صفحة جديدة حديثة الألوان ، صورة لطلبة
الأهلاوي و رضا الفنان .. وبدر البدور و عبد الباقي و يوسف الشجعان ، و ماهر الترسانة و بن صلاح
الدين البهلوان .. و الهانزاوية المحلاوية عمارة و رضوان ، و كشري و كفتة وكمونة ونخلة كمان .. و صورة
لعبد الجليل و أنور و المنياوي علاء ، و أبو الدهب صاحب القذائف الحمراء .. و صورة من غانا للأسد
إيبواجي ، و ستة بيبو و ريان و و عبد الحفيظ و ناجي .. و أحدث الصور من أنجولا لراقص التانجو
سيباستياو ، و أمامه فلافيو لا دروجبا ولا نداو .. و في قلب صور اليابان صورة صخرة حمراء ، عليها
بالعربية جمعة و شادي ضد الأنواء .. وصورة لشوقي الإنجليز الرهيب ، و متعب المتعب كربونة
الخطيب .. وصورة زئبقية لللولبي بركات .. النحاس و الشاطر و بلال الآهات .. و في نهاية الصور صورة
صقر بلجيكي فنان ، و عجيزي و محمدي و تونسي جلبان .
أغلقت الألبوم ففاجئني عنوانه و صورة الغلاف .. الاسم نادي القرن و الصورة لبرتغالي خطاف .. ظننته
قرصان أو ملاح ، و لكنه بنظرة إمعان عرفتة جوزيه السفاح .. صائد الأرقام و الألقاب ، خالب العيون ، ساحر الألباب جلست أفكر في أحمر الأبطال ، منذ قرن يضخ في الأجيال .. و كتبت عن الأهلي و ما كل ما في القلب
يقال .. عجز القلم أحيانا و استعصي في يدي المقال .. فالأهلي شهيقي و زفيري و الأحمر حب
عضال .. لا تسألوني يا رجال .. عن سني عن اسمي عن أية مجال
و لكن وفقط شقوا صدري تجدوه يقبع لا يزال .. الأهلي أجمل و أعظم كرنفال .. عنوانا للتحدي و
الرجولة و النضال .. لا يطاله الموت محال .. يضخ أجياله و لا يعرف زوال .. إسألوا عنه في الفيفا في
الكاف في المونديال
تعرفوه جيدا ( فالأهلي أهلي و أهلك حقيقة لا خيال )
قديم 29-01-2009, 02:31 AM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

فين المشاركات والآراء في الموضوع ؟
قديم 29-01-2009, 11:17 AM
الصورة الرمزية مسيو وليد عسكر
مسيو وليد عسكر مسيو وليد عسكر غير متواجد حالياً
نجم العطاء و معلم اللغة الفرنسية

مسيو وليد عسكر is on a distinguished road
Icon114

ايه الروعه وخفه الدم دي يا مستر اسامه
بجد موضوع في منتهي الروعه
وبالراحه شويه علي الزملكاويه كفايه عليهم فريقهم
قديم 29-01-2009, 12:05 PM
الصورة الرمزية الباشا هنرى
الباشا هنرى الباشا هنرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الباشا هنرى is on a distinguished road

شكرا على الموضوع الجميل
قديم 29-01-2009, 12:10 PM
الصورة الرمزية الباشا هنرى
الباشا هنرى الباشا هنرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الباشا هنرى is on a distinguished road

بسراحة انا اهلاوى وفرحت جدا فى الحلقة الاولى والثانية
قديم 29-01-2009, 03:19 PM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.leader مشاهدة المشاركة
ايه الروعه وخفه الدم دي يا مستر اسامه
بجد موضوع في منتهي الروعه
وبالراحه شويه علي الزملكاويه كفايه عليهم فريقهم
شكراً مسيو وليد .. على مرورك الكريم .. وعلى رأيك في الموضوع
قديم 29-01-2009, 03:23 PM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشا هنرى مشاهدة المشاركة
شكرا على الموضوع الجميل
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشا هنرى مشاهدة المشاركة
بسراحة انا اهلاوى وفرحت جدا فى الحلقة الاولى والثانية
شكراً الباشا هنري .. على تعليقك على الموضوع .. وانتظر المزيد من الحلقات المميزة أن شاء الله ..
قديم 29-01-2009, 09:38 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road

انا شايفه كلو تقطيع ف الزمالك وتمجيد ف الاهلى

وبعدين هو مفيش بطوله معترف بيها غير بطوله الدورى يعنى
قديم 29-01-2009, 09:58 PM
الصورة الرمزية mr.osama
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نغم_18 مشاهدة المشاركة
انا شايفه كلو تقطيع ف الزمالك وتمجيد ف الاهلى

وبعدين هو مفيش بطوله معترف بيها غير بطوله الدورى يعنى

يا نغم أنا قلت في بدايه الموضوع الآتي:
"ستكون المناظرة بين مقالات الأهلاويه والزملكاويه .. بحيث تعرض مقاله أهلاويه ويقابلها في نفس الوقت مقاله زملكاويه .. بكل حياديه ..
ولست مسئولاً عن أن الأهلاويه أو الزملكاويه بينقدوا أنفسهم بأسلوب ساخر .."

لذا إذا كان عندك مقالات أو موضوعات أخرى تعجبك أعرضيها فالموضوع مطروح للجميع للمشاركه فيه .. كنوع من الدعابه في أطار منافسه والتي اتمنى أن تكون شريفه .. وتتسم بالروح الرياضية.

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم