اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 16-10-2013, 03:49 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

يا جدعان انا اللي كنت كاتب جملة ‏trees‏ دي وحلها كدة من الأخر عشان الحل مكتوب ي جيم الاضواء ‏trees are sometimes blown down in the night
واللي عاوز يتأكد يبقي يفتح جيم الاضواء صفحة 70

قديم 16-10-2013, 03:51 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة not masked مشاهدة المشاركة
يا جدعان انا اللي كنت كاتب جملة ‏trees‏ دي وحلها كدة من الأخر عشان الحل مكتوب ي جيم الاضواء ‏trees are sometimes blown down in the night
واللي عاوز يتأكد يبقي يفتح جيم الاضواء صفحة 70
بس انت كده غيرت كلمتين مش كلمة
غيرت blow و غيرت up
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 16-10-2013, 04:08 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

يا باشا ‏are blown down‏ دي حتة واحدة والاستاذ حل معانا الجملة دي كحل تاني ‏trees sometimes grow up in the night
ودة معناه صحيح لان الاشجار بتنمو بالليل فعلا بس حلك يا هتلر بتاع ‏trees are sometimes blown up in the night
ده المعني غير صحيح انت صلحت القاعدة بس من غير معني صحيح
قديم 16-10-2013, 04:18 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

انا اعرف انا الغلط بيبقى فى المعنى يا اما الجرامير فى سؤالك الغلط فى المعنى و الجرامير
قديم 16-10-2013, 04:25 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

فى لحظه سذاجه كده افتكرت ان يوم النتيجه النت هيبقى تقيل اوى و فكرت انى انزلها قبلها عشان مقعدش وقت طويل
ربنا يستر عليا من افكارى
قديم 16-10-2013, 04:33 PM
الصورة الرمزية Drako7
Drako7 Drako7 غير متواجد حالياً
طب عين شمس ( الفرقة الاولي )

Drako7 is on a distinguished road

واحشني عاملين ايه
قديم 16-10-2013, 04:37 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drako7 مشاهدة المشاركة
واحشني عاملين ايه
عاش من شافك
كنت مختفى فين يا ابو سبعه ههههههههههههه
وكل سنه و انت طيب
قديم 16-10-2013, 06:44 PM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

يريت كلنا يعنى نحط الكلمات الغريبة او العادية بس نفيد بعض في الكشف في المعجم

لعل وعسى يوم الامتحان تيجى

::::

وانا هحط كلمتين نتناقش فيهم وبعدها نغشها من المعجم

القاهرة مدينة جميلة ،، مصر مدينة لشعبها

اكشف في المعجم عن الكلمتين

جتلنا في الامتحان بتاع تانية ثانوى

مستنية الابداعات
ألاولى مدن
التانية دين
even die for it !!.
قديم 16-10-2013, 06:47 PM
الصورة الرمزية asmaa232
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
بس الجمله الاصلية فيها are و are مش بيجى معاها مصدر
المستر حلها معانا هى موجودة فى سنيور أصلا
هتبقى are مية ف المية
even die for it !!.
قديم 16-10-2013, 06:48 PM
الصورة الرمزية asmaa232
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 مشاهدة المشاركة
واحشني عاملين ايه
نورت التوبيك

فينك شكلك كدا كنت بتدح
كل سنة وانت طيب
even die for it !!.
قديم 16-10-2013, 08:43 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
طيب يادكتورة بالنسبة للكيمياء والفيزياء والاحياء اللى هما معروفين بالحاجة للحل الكتير
لما اجى احل فى كتاب الامتحان فهل لازم كل سؤال اكتب اجابته ولاممكن اكون عارف اجابته واجاوبها شفوى وبعدين اعمل علامة صح على السؤال على اساس انى جاوبته زى مثلا اسئلة علل وماذا يحدث اللى مش بيكون ليها مكان للأجابة فى كتاب الامتحان وبصراحة بتستهلك وقت جامد علشان اكتب السؤال واجابته فى كشكول خارجى
بص انا عن نفسي نصيحتى ليك اكتب بايدك كل حااااااااااااااااجة .. كل الاسئلة .. حتى لو فى سؤالين هتكتبلهم نفس الاجابة برضه اكتبهم .. ليه .. اولا الايد بتحفظ معاك .. فلو مخك نسي ايدك مش هتنسى .. ثانيا انت بتركز اكتر و انت بتكتب .. ف دة هيخلي المعلومة تثبت ف دماغك اكتر .. ثالثا الكتابة هتمرنك على انك تكتب بسرعه و ايدك ماتتعبش من كتر الكتابة و دة انت محتاجه جداااااا ف الامتحانات .. رابعا انت ممكن لما تشوف السؤال تقول شفوى اه دى اجابته هتبقى كذا كذا كذا بشكل مجمل كدة لكن لما تيجي تجرب تكتب الاجابة دى هتبقى متردد شوية اصيغها ازاى و اكتبها ازاى و الكلام دة .. ف الكتابة بالنسبة لى هى احسسسسن طريقة لحفظ المعلومة ف دماغك .. انت لما تكتب بايدك كمان عينك هتحفظ شكل الاجابة بخطك .. فحتى لو جيت بعد كدة تكتب نفس الاجابة دى بس غيرت فيها اى حاجة عينك هتستغرب دة و هتحاول توصل لشكل الاجابة اللى عينك حافظاه " مثلا لو عينك حافظاه ان انت بتكتب اجابة السؤال دة بخط ايدك ف سطرين و جيت انت كتبت سطر واحد بس بعد كدة هتلاقى عينك مستغربة الاجابة اللى انت كاتباها و هتحس انها فيها حاجة ناقصة و هى اللى عاملة الفرق دة " ..
بالنسبة لحوار الوقت .. لما تستهلك وقت كتير ف المذاكرة ف دى حاجة مش وحشة خاااالص .. انت وراك ايه اصلا غير المذاكرة .. ممكن تبقى تستخدم حوار الشفوى دة ف المراجعه اللى قبل الامتحان بتاع اخر السنة لان انت المفروض بتكون خلاص حفظت الاجابة كتابة طول السنة و فعلا ف الوقت اللى قبل الامتحان دة انت محتاج كل دقيقة .. مع ان و الله انا كنت لحد ليله الامتحان بحل بالكتابة ..

لازم تمرن ايدك انها تكتب كتيير ف وقت قليل لان انت محكوم بالوقت ف امتحان اخر السنة و مواد زى العربي و الاحياء و الفيزيا و الجيولوجيا عندكو امتحاناتها بتيجي ملياااانة على حق ربنا .. ف لو مكنتش ايدك متدربة انها تسعفك ف الكتابة بسرعه مش هتسعفك ف الامتحان لا قدر الله ..

ربنا معاكو
قديم 16-10-2013, 09:00 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مغفرة طارق مشاهدة المشاركة
وانتى طيبة يا دكتور
بجد ربنا يكرمك على الافاده الرهيبة اللى بنستفيدها منك
بمناسبة العيد فهاخد عيديتى بسؤالين لولبين
الاحياء ازاى تذاكر كويس يعنى السنادى تقريبا بلاقى الدرس كله عاوز يتحفظ من اوله لاخره
فبفهمه جدا واحفظه تمام بس اما اجى احل احيانا الاقى سؤال انا فهماه وعارفه اجابته بس مش عارفه عاوز اكتبله ايه بالظبط من المعلومات فعاوزة اعرف كنتى بتذاكريها ازاى امن اول ما تخديها فى يومها لحد الحصة اللى بعدها انا السنه اللى فاتت كنت برجع من الدرس اقرا الدرس احل الواجب والسؤال اللى معرفوش اجيب اجابته من الكتاب واحفظه وجبت 19,5 بس خايفه اعمل كده السنادى لانى لو حليت الكتاب open book كده مش هلاقى اسئله تقف قدامى او اختبر نفسى فيها انا معايا كتاب الامتحان اجيب حاجة تانى ولا تمام كده
لسؤال التانى ازاى المراجعة
انا مش عارفة ازاى اراجع (فى اى ماده ) يعنى امسك الدرس اقراه تانى ولا احل عليه من كتاب غير اللى بحل فيه علطول ولا ايه بالظبط
سورى يا دكتور اسئلتى ذكية شويه وحطمت الرقم القياسى فى الرغى هههههههه

لو هتتكلمى ع الرغى ف انتى كدة بتشتميني .. لان انا عملت ارقام قياسية فيه و حطمطها كمان ..و كل اللى ف المنتدى هنا يشهد

شوفى يا ستى ..
بالنسبة للاحياء .. انتى ترجعى من الدرس تشوفى ان كنتى هتذاكرى الجديد اللى خدتيه دة ف نفس اليوم و لا اليوم اللى بعده .. حاولى ما تاخريهوش اوى عشان يبقى لسه الكلام طازة ف دماغك و كمان عشان ما تتزنقيش قبل معاد الحصة اللى بعد كدة .. تقعدى تمسكى الكتاب اللى هو المصدر اللى انتى بتذاكرى منه و اللى متاكدة انه مطابق لكتاب المدرسة .. تفصصى الدرس حتة حتة .. تقري الجزئية دى و تشرحيها لنفسك و تفهمى هو عايز يقول ايه منها .. طل لو حب يجيب اسئلة ف الحتة دى يقول ايه .. اه يقول مثلا علل كذا كذا كذا و كدة هتبقى الاجابة كذا كذا كذا .. الكلام دة تكتبيه ف الورق اللى هتذاكرى فيه .. تكتبي السؤال باجابته سواء بقى قدرتى تكتبي الاجابة دى من ذاكرتك او نقلتيها م الكتاب مش مشكلة .. المهم انك تبقى بتكتبي الاجابة اللى هى النموذجية .. و تفضلى على كدة لحد اخر الدرس .. تحاولى بقى كل موضوع تجمعيه مع بعضه .. يعنى مثلا عندك التكاثر ف الزهرة بعد ما تخلصيه تقولى اه يبقى كدة التكاثر دة بيتم على خطوات الخطوة الاولى كذا كذا وبيحصل فيها واحد اتنين تلاتة .. و التانية كذا .. و هكذا .. بحيث انك بعد ما تخلصى الخطوات كلها تبقى مراجعه علي كل الخطوات و انتى قاعدة عشان تفكرى نفسك يعنى ..
بعد ما تخلصى الدرس على كدة تبداى حل .. عاااادى جدا انك هتلاقى نفسك فى حاجات بتحليها غلط و حاجات بتفتحى فيها كتاب الشرح و حاجات نسيتيها .. مش مشكلة خاااالص .. المهم انك لو كنتى مثلا ناسية اجابة السؤال دة و فتحتى الكتاب و نقلتيها تراجعى ع الاجابة دى تانى و تحاولى تكتبيها لوحدك من غير ما تبصى ف الكتاب عشان تتاكدى انها كدة ثبتت ..
الاسئلة اللى انتى تبقى عارفة اجابتها بس مش عارفة تصيغيها ازاى دى تسالى فيها مدرسك لو ملهاش اجابة واضحة ف الكتاب و بالخبرة و كتر الحل هتقدرى تلمى الاسئلة دى و تحصريها و تعرفى لما يسالنى على كذا يبقى هو عايزنى اتكلم عن الحتة الفلانية ..
بعد ما تاخدى مثلا تلات اربع دروس كدة هتبصى تلاقى نفسك بداتى تنسي اللى انتى ذاكرتيه ف الاول .. دة عااادى جداااا .. اول مذاكرة دى بتبقى الفرشة اللى انتى بتفرشيها بس مش اكتر .. البنا كله بقى و التثبيت بيبقى بالمراجعه ..

المراجعه ازاى .. مبدئيا كدة الاولوية للحاجة الجديدة اللى هتتذاكر .. يعنى ما يبقاش انتى عليكي مذاكرة عربي متاخرة و تقعدى تراجعيلي حاجات قديمة م الفيزيا .. لا خلصى مذاكرة الجديد الاول و الحل عليه و بعدين راجعى ..
تراجعى ازاى .. ف الفترة دى اللى انتى بتذاكرى فيها و مشغولة بستين حاجة غير مراجعه القديم يبقى كفاية اووى ان انتى تقري الدرس كدة قراءة متانية بحيث انك تفتكرى بس التفاصيل اللى فيه و بعدين تبداى تحلى من مصدر تانى غير اللى انتى كنتى بتحلى منه بعد المذاكرة .. حتى لو و انتى بتحلى كنتى فاتحة كتاب الشرح قدامك مش مشكلة .. اهو حتى و انتى بتنقلى كدة من كتاب الشرح دة ف حد ذاته بيفكرك بمعلومات ممكن تكون كانت واقعه منك او نسيتيها بسبب تراكم المذاكرة ..
بعد كدة بقى لما تخلصى المنهج ان شاء الله مش هيبقى وراكى غير المراجعه اساسا ف هيبقى ليها نظام تانى مختلف .. لما يجي وقتها ان شاء الله نبقى نتكلم فيه ..
اى اسئلة تانية انا ف الخدمة

ربنا يعينكو
قديم 16-10-2013, 09:27 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafaelboshi مشاهدة المشاركة
وانتي طيبة يا دكتورة.. انا عاوز اعرف بس من حضرتك الفيزيا دي كنتي بتعرفي تحلي عليها ازاااااي انا في اسئلة كتير بتقف قدامي ومش بعرف احلها وشكلي مش هعرف لانها كتيرة ومستحيل اسأل عليها كلها فاحضرتك كنتي بتتاعملي معاها ازاي وبالنسبة للكيميا مذاكرتها سهلة انما المدرسين دايما يخوفوني من امتحانتها في اخر السنة ويقولولي انها مش بتيجي مباشرة خالص وبيدخل اسئلة الدروس في بعضها وكدا فانا مش عارف اعمل ايه بجد انا محبط جدا وشكلي كده فقدت الامل خالص ومبقتش فارقة معايا من اللي عمال اشوفو

الفيزيا .. جيت ع الجرح ..
بص انتو بادييين الفيزيا بالكهربية .. الكهربية دى لو انت ليك حد كان اكبر منك ف ثانوية عامة كانت هى بعبع الفيزيا مع ارشميدس طبعا و كام حاجة كدة م اللى انتو خدتوها ف تانية .. انت حاسس دلوقتى ان الفيزيا صعبه و رخمة و معقدة لانه مختصرة بالنسبة لك ف الكهربية اللى هى اصلا كانت عقدة كل الدفعات من قبلك و من بعدك .. زى ما قلتلكو قبل كدة لو دورت ف مواضيعي هتلاقى فى موضوع انا كاتباه بسبب الفصل التاسع فيزيا دة لانى مكنتش عارفة احل فيه و لا مسالة و ولد من هنا ع المنتدى الله يباركله كان بيساعدنى و قعدنا نحل مع بعض الاسئلة و يشرحلى حوار توصيل المقاومات و ايه توالى و ايه توازى و كدة ..
ف الاول كل حاجة بتبقى صعبه لكن واحدة واحدة العقد كلها بتتحل بامر ربنا .. اهم حاجة ان انت تكون فاهم الاساسيات و فاهم القوانين و ايه جاى منين و ايه اصله فين و ازاى تفك المقاومات من بعضها و ازاى تحسب مقاومة مكافئة و ازاى تعرف التوالى م التوازى .. اكييييييد هتلاقى اسئلة صعبه و اسئلة واقفة معاك .. انا عايزة اقلك تمرين كتاب الامتحان دة اللى ع الفصل التاسع انا مكنتش عارفة احل منه مسالة و الله من غير مبالغه .. بس لما كنت بسال المسالة دى ازاى و اعرف حلها الاقى اللى تحتها زيها .. اجى اجرب احلها لوحدى احلها اول مرة غلط و تانى مرة الالة تخرف ف تطلع النواتج غلط و تالت مرة تطلع صح .. كنت باجى بعد فترة احل نفس المسائل دى تانى الاقى اللى مكنتش عارفة احله ف اول مرة عرفت احله بعد 3 محاولات مثلا و اللى عرفت احله ف اول مرة بعد 3 محاولات بقيت احله من اول محاولة .. و هكذا .. عقدة الفيزيا هتتحل معاك بالتدريج بكتر الحل و التدريب ع المسائل و انك تتعرض لاكبر كم ممكن من اشكال الاسئلة عشان عينك تاخد عليهم و ما تتخضش بعد كدة من اى شكل مسالة يجيلك ..
اهم حاجة ف مذاكرة الفيزيا ماتهملش النظرى على حساب المسائل .. يعنى اوووعى تركز ف الفيزيا ع المسائل و تركن النظرى و لا تذاكره كدة تقضية واجب و تركز ع المسائل بس .. لا .. ادى لكل حاجة حقها .. اه المسائل بتاخد مجهود و تركيز اكبر لكن برضه النظرى مهم و يمكن اهم م المسائل كمان و بيلم درجات اكتر من المسائل ..
امسك الدرس فصصه .. طلع النظرى الاول و ذاكره كوويس فهما و حفظا .. طلع التعريفات و التعليلات و الاساس العلمى و الاستخدامات و المقارنات و الحاجات بتاعه ماذا يحدث و متى و ما النتائج و الاسئلة دى .. جمعها وذاكرها كويس و احفظها و حل عليها عشان تبقى خلصت منها ..
بعد كدة جمع قوانينك باثباتتها و افهم كل قانون ده منين و اوله ايه و اخره ايه .. و ادخل على حل المسائل و طول بالك شوية .. ما تياسش بسرعه و ماتزهقش بسرعه .. انت مش غبي و هتقدر تفهم و تحل .. انت بس لسه بتتعلم .. زى اللى بيتعلم السواقة ما ينفعش بعد اول حصة سواقة اسيبه يطلع ع الصحراوى و اقوله تعامل .. خد الموضوع بالتدريج و اصبر على نفسك .. بلاش تحبط نفسك و تقول انا مش فاهم و مش عارف و مش هحل و الكلام اللى ممنوش فايده دة .. و اوووعى تتكسف تسال .. انا دلوقتى اهو ف الكلية لما بيكون فى حاجة مش فاهماها بجرى ورا الدكتور بعد المحاضرة اساله و اخليه يفهمهالى .. و لو عايزة اسال على حاجة بوقفه ف نص المحاضرة و اساله و افضل وراه لغاية ما افهم و انا ببقى ف مدرج فيه بتاع 500 واحد على الاقل .. ف اووووعى تتكسف تسال على الحاجة انشالله 100 مرة ..

الكيميا لذيذة جدا و هتحبها اووى ف اخر السنة لانك هتلاقيها اكتر مادة بتتلم منك بسرعه مقارنة بالفيزيا و الاحياء .. ما تقلقش من امتحاناتها خااااااااالص .. زيها زى كل المواد محتاجة شغل عالى و دماغ نضيفة و مذاكرة كويسة و حل كتيييييير و مراجعه اكتر لانها بتتبخر .. لو عملت كل دة خلاااص يبقى ما تقلقش من حاجة .. الامتحان ما بيجيش فيه اسئلة من برة المنهج .. هو منهجك و اسئلتك اللى انت عمال تحل فيها طوووووول السنة .. الفرق و الله يا جماعه ف جملة واحدة بس " توفيق ربنا " .. ممكن سؤال تبقى متدرب عليه طوووول السنة و تيجي ف الامتحان متعرفش تحله و الاجابة تتمسح من دماغك .. و سؤال تانى تبقى اول مرة تشوفه ف الامتحان و تحله و عاادى جدا و تعتبره سؤال ذكاء كمان .. سيبك بقى من كلام الطلبة و المدرسين و الامتحانات اللى بتيجي مش عارف ازاى .. مفيش الكلام دة .. الفكرة بس انك تبقى لامم منهجك و فاهمه و مستوعبه كويس مش حفظ بس .. و متمرن على نوعيات مختلفة من الاسئلة و صياغات مختلفة و ان السؤال الواحد ممكن يجيلك بستين طريقة .. و تبقى عارف تتعامل ازاى مع كل طريقة .. لو عملت الكلام دة يبقى ترمى حمولك على ربنا و ماتخفش من حاجة .. و كدة تضمن بامر الله الدرجة النهائية

ربنا يعينكو
قديم 16-10-2013, 09:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

وانتى طيبة وبصحة وسلامة عارفة انك زينا واكتر في الكلية ربنا يكون في عونك

وتطلعى من الاوائلع الدفعة

ونطلع احنا نحصلك كلية طب ان شاء الله

ربنا يباركلك في عملك وجزاكى الله خيرا
يا سلاااااااااام ع الدعوتين الحلووووووين دووووووووووول ..
ربنا يخليكي ليا يا حبيبتى يا رب و يفرحنى بيكو كلكو ياااااااارب

جزانا و اياكى :*
قديم 16-10-2013, 09:35 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
اهلاً اهلاً يا داكتووره
عاش مين شاافك

نورتى الموضوع و ربنا يوفقك ديماً

وفين العيديه ؟!