اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 10-09-2012, 10:46 PM
momkok2008 momkok2008 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

momkok2008 is on a distinguished road

مشكور على الاجابة

قديم 11-09-2012, 02:17 PM
كافوران كافوران غير متواجد حالياً
عضو جديد

كافوران is on a distinguished road
افتراضي ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل يمكن تسوية مؤهل دراسي عالي بمؤهل عالي اخر؟ لتحويل من مادة الي اخري؟
ام التحويل باستخدام القرار 275 لسنة2011؟
مسئول التنسيق بالادارة رفض استلام ملفي بتغيير المسمي (( الملف المطلوب بالاكاديمية)) و قال لي اعمل تسوية وليس القرار 275؟ (( مع العلم المديرية قالت لي التغيير في الادارة التعليمية؟))
ماذا افعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-09-2012, 02:33 PM
shdod shdod غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

shdod is on a distinguished road

لى استفسار عند حضرتك عند زيادة شهر 7 فو جئنا بخصم ضريبة اكتر من 100 (مائة جنية) وبسؤال الماهيات قالت ضرائب تحسب على الاساسى المجرد والكادر بمرحلتية والحوافز ومكافأة الامتحان وبالبحث وجدنا ان العلاوات الخاصة لا تحسب عليها ضرائب سواء اضيفت للاساسى او لم تضف ولذلك يتم حساب الضرائب على الاساس المجرد لكن وجدنا انهم يحسبوا ضرائب الكادر والحوافز والمكافأة بعد اضافة العلاوة الخاصة الغير خاضعة للضرائب اصلا ما الحل وهل لدى سيادتكم ما نستند الية للشكوى ولمن نرسل الشكوى ولكم جزيل الشكر
قديم 11-09-2012, 04:00 PM
jamyka555 jamyka555 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

jamyka555 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam مشاهدة المشاركة
نصيحتى إليك
الصبر
وسوف يغير الله من حال إلى حال
فالمشاكل فى المدارس لها عواقب وخيمة

السلام عليكم
انا مدرس اللغه الانجليزية كنت كتبت لك علي هذا المدير المتعنت تخيل يا فندم ان سيادته كلم الموجة العام عشان ينقلني ويوديني ابعد مدرسة في الاداره( سمعتها وحشه قوي ) وهذا المدير لسه جاي المدرسة بس فيه حد قاله ان من كتر الشغل والطلوع في مأموريات ان فيه احد الامناء للطلبة عمل شكوه فيه عشان بضغط المنهج وبهدد العيال وانا واللهي عمري ما هددت حد وبعامل ربنا في شغلي بس الكلاد ده السنه اللي فاتت بس لما المتابعه اتت الي الي المدرسة وشافت كل شغلي وعرفت ان كان في ايام كتير استغلت في الانخابات بالاضافة الي الاجازات الرسمية ولقت شغلي مظبوط وان المنهج كبير علي هذا الوقت بمقارنه بالتواريخ اللي في كشكولي وفعلان صدرت النشره بنقلي طلعت من التوجيه بس لسه ماوصلتش للمدرسة ماذا استطيع ان افعل وعلي فكره انا مش متمسك بالمدرسة لكن النقل بهذه الطريقة شكله وحش وبصراحه انا حاسس ان صح ومغلطش ليه كل ده كل ده عشان يريح نفسه ويريح الناس الكبار اللي في المدرسة هل ينفع ان اي مدير ينقل اي مدرس بكل سهوله حتي لو غلطش فيه
وعلي فكره في مدرسين ادخلو ما بينا بس المشكله ان هو الكبير وماحدش هايغلطوا ماذا افعل
قديم 11-09-2012, 08:05 PM
soso mostafa soso mostafa غير متواجد حالياً
عضو جديد

soso mostafa is on a distinguished road

شكرا استاذي الفاضل على نصيحتك وجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك وجزاك الله كل الخير
قديم 11-09-2012, 08:10 PM
ميدو ابو يارة ميدو ابو يارة غير متواجد حالياً
عضو جديد

ميدو ابو يارة is on a distinguished road
افتراضي سؤال هام محيرنى

الاخ الفاضل عندى سؤال مهم جدا وارجو الاجابة علية
انا معلم أول خريج كلية تربية وعندما انتقلت إلى مدرسة اخرى كونت من أقدم المعلمين الاول فيما عدا واحد معلم اول خريج كلية تعليم صناعى مما يعنى انه فى النصاب القانونى نصف معلم اول بالنظرىونصفة الاخر عمل اما انا فمعلم اول كامل نظرى هو تعيين 1998 أما انا تعيين 2000 بالمدارس الصناعية والسؤال هو هل من حقه ان يكون مسئول عن النواحى الادارية بالتخصص من جدول وميزانية وبيانت هيئة التدريس ام من حقى المطالبة بهذه النواحى الادارية علما بأن هناك من اكد لى ان من حقى المطلبة بهذه انواحى الادارية اما هو فيكون مسئول عن النواحى المالية الخاص بالتخصص وانه يكون نصفة بالعملى والنصف الاخر بالنظرىولا يجوز له ان يكون مسئول عن الجدول او الميزانية او خلافة علما انة لا يوجد بالمدرسة او بالتخصص من هو اقدم سوء معلم أول ( أ ) او معلم خبير أرجو الافادة للهمية
قديم 12-09-2012, 01:10 AM
الصورة الرمزية medotops
medotops medotops غير متواجد حالياً
عضو خبير

medotops is on a distinguished road

مدرس حاصل على تربية فلسفة واجتماع سنة 1990 عين بوظيفة مدرس اعدادى انجليزى اصليا وليس ندبا بقرار وزارى....... واثناء الخدمة حصل على ليسانس اداب لغة انجليزية سنة 1997....... واراد التقدم للاعارة فهل تحسب اقدميتة فى الاعارة من تاريخ التعيين سنة1990...... ام من سنة الحصول على اداب انجليزى سنة1997...........علما بان قرار تعيينة سنة 1990 هو مدرس لغة انجليزية اعدادى اصلى وليس ندبا بقرار وزارى.
قديم 12-09-2012, 09:41 AM
لولوcat لولوcat غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

لولوcat is on a distinguished road

عايزه اعرف كيقية عمل الكنترول الابيض قي المدرسة لاني سو ف اكون مسئول عنه
قديم 12-09-2012, 09:49 AM
لولوcat لولوcat غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

لولوcat is on a distinguished road

كيفية الاقدمية مدرس 88 تربية 88 تعيين اول 2002 وخبير ومدرس اخر تجارة 86 وتعيين 93ودبلومه عامه ومعلم اول أ ومدرس اول 2008
قديم 12-09-2012, 05:06 PM
jamyka555 jamyka555 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

jamyka555 is on a distinguished road

السلام عليكم
انا مدرس اللغه الانجليزية كنت كتبت لك علي هذا المدير المتعنت تخيل يا فندم ان سيادته كلم الموجة العام عشان ينقلني ويوديني ابعد مدرسة في الاداره( سمعتها وحشه قوي ) وهذا المدير لسه جاي المدرسة بس فيه حد قاله ان من كتر الشغل والطلوع في مأموريات ان فيه احد الامناء للطلبة عمل شكوه فيه عشان بضغط المنهج وبهدد العيال وانا واللهي عمري ما هددت حد وبعامل ربنا في شغلي بس الكلاد ده السنه اللي فاتت بس لما المتابعه اتت الي الي المدرسة وشافت كل شغلي وعرفت ان كان في ايام كتير استغلت في الانخابات بالاضافة الي الاجازات الرسمية ولقت شغلي مظبوط وان المنهج كبير علي هذا الوقت بمقارنه بالتواريخ اللي في كشكولي وفعلان صدرت النشره بنقلي طلعت من التوجيه بس لسه ماوصلتش للمدرسة ماذا استطيع ان افعل وعلي فكره انا مش متمسك بالمدرسة لكن النقل بهذه الطريقة شكله وحش وبصراحه انا حاسس ان صح ومغلطش ليه كل ده كل ده عشان يريح نفسه ويريح الناس الكبار اللي في المدرسة هل ينفع ان اي مدير ينقل اي مدرس بكل سهوله حتي لو غلطش فيه
وعلي فكره في مدرسين ادخلو ما بينا بس المشكله ان هو الكبير وماحدش هايغلطوا ماذا افعل
قديم 12-09-2012, 07:02 PM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momkok2008 مشاهدة المشاركة
مشكور على الاجابة
وأشكر لك تواصلك الكريم
قديم 12-09-2012, 07:07 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كافوران مشاهدة المشاركة
هل يمكن تسوية مؤهل دراسي عالي بمؤهل عالي اخر؟ لتحويل من مادة الي اخري؟
ام التحويل باستخدام القرار 275 لسنة2011؟
مسئول التنسيق بالادارة رفض استلام ملفي بتغيير المسمي (( الملف المطلوب بالاكاديمية)) و قال لي اعمل تسوية وليس القرار 275؟ (( مع العلم المديرية قالت لي التغيير في الادارة التعليمية؟))
ماذا افعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عليك أولا ادراج المؤهل الأخير صحيفة البيانات بالأكاديمية
قدم طلب لمدير الادارة قسم الاحصاء مرفقا المؤهل
قديم 12-09-2012, 07:09 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shdod مشاهدة المشاركة
لى استفسار عند حضرتك عند زيادة شهر 7 فو جئنا بخصم ضريبة اكتر من 100 (مائة جنية) وبسؤال الماهيات قالت ضرائب تحسب على الاساسى المجرد والكادر بمرحلتية والحوافز ومكافأة الامتحان وبالبحث وجدنا ان العلاوات الخاصة لا تحسب عليها ضرائب سواء اضيفت للاساسى او لم تضف ولذلك يتم حساب الضرائب على الاساس المجرد لكن وجدنا انهم يحسبوا ضرائب الكادر والحوافز والمكافأة بعد اضافة العلاوة الخاصة الغير خاضعة للضرائب اصلا ما الحل وهل لدى سيادتكم ما نستند الية للشكوى ولمن نرسل الشكوى ولكم جزيل الشكر
هل خصم الضرائب من الجميع أم على فئة واحدة
قديم 12-09-2012, 07:48 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamyka555 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
نصيحتى إليك
أن تتوسط بعض المخلصين لك فى الاصلاح بينك وبين المدير
قديم 12-09-2012, 07:50 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soso mostafa مشاهدة المشاركة
شكرا استاذي الفاضل على نصيحتك وجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك وجزاك الله كل الخير
وأشكر لك تواصلك الكريم
ودعاؤك الصالح رزقك ربى مثله وأكثر

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد