اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 17-06-2010, 10:40 PM
profvip profvip غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

profvip is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة my life مشاهدة المشاركة
مع احترامى لصاحب الموضوع بس على فكرة فى حاجة اسمها أدب الحوار وأكيد سمعت عنها يعنى مش تدخل تشتم فينا وتتهمنا وتضيع تعبنا طول السنة بكلمة واحدة وبمنتهى الهدوء وبعدين وزير ايه اللى بتتكلموا عنه ده بس علشان ما ياخدش مننا حسنات على الفاضى كنا فضلنا لحد الصبح نوصفهولك هو وأسلوبه وواضح اصلا انك مش متابع اى حاجة وقلت تتسلى فدخلت لقيت امتحان تفاضل فقلت تقول كلمتين لو سمحت قبل ما تتكلم خلى بالك من كلامك وما تحاولش تجرح حد وأعرف انت بتقول ايه قبل ما تتكلم وكمان انت بتتكلم عن تلات اربع درجات اللى هينقصهم الطالب فوق المتوسط وكأنهم حاجة عادية جدا هو انت ما تعرفش ان الدرجة الواحدة بتبقى كارثة فى الثانوية العامة انت أكيد لأنك بتقول انك فى هندسة
وأحب اقولك ان لو كلامى ضايقك معلش لو كان فيه اى حاجة تجرح بس بجد كلامك ده بجد فيه ظلم كبير اوى لينا إحنا تعبنا وبصراحة مش ناقصين أى حد يكمل علينا ولا يمحى مجهودنا ده المدرسين نفسهم ماعملوش كده
السلام عليكم

ياشبا اقروا الردود بتاعتى كلها
يا أستاذه أنا برد على الشباب اللى بيشتموا
بألفاظ نابيه أنا مستغرب ازاىتبقى موجوده فى منتدىمحترم زى ده

أكيد أنا مش أقصد حضرتك ولا حضرتك اللى بيتكلم بأدب

و أبدا يا استاذه

mylife
أنا مش متضايق من كلام حضرتك و لا حاجه
و الله انتوا زى اخواتى انا بتمنالكم الخير و انكم تبقوا شخصيات مفيده لمجتمعكم

لكطن تعالى كده بصى معايا
قارنى بين موقفين

1- زعيق و شخيط و شتيمه فىالوزير و حسبى الله ده وزير تييت ابن تييت و انت تييت و مشعارف ايه
2- نشر مواضيع عن تزايد حالات البكاء و الصراخ و الدموع
3- نشر مواضيع تدعو الى التصبيط و يا جماعه انا مش حاكمل
4- الترهيب فىمستوى الامتحان و ده كله صعب

و موقف تانى
1- التأنى فى مقارنه الامتحان واستخراج المقاييس التى تحدد كل مستوى بأسلوب عادل و منصف
2- الدعوه الى التفائل يا طلبه ده الصعب صعب على الكل و ان شاء الله التنسيق حيقل و ينزل

و يا أستاذه أنا كنت زيك فى ثانوى و عارف معنى الدرجه و الدرتين
و عيطت فى امتحان الفرنساوى لما جبت 47 و نص عشان كان برضه عندى نفس التوهمات و انى مش حأعرف ادخل هندسه و بتاع و اكتشفت فى الواقع بتاع الكليه ان اللى يدخل كليه و يبقى ناجح فيها حتى لو دخل معهد بس بقى معيد فى المعهد أحسن من اللى يخش هندسه و يسقط بالسنه و الاتنين و يجيب تقديرات اى كلام

أما بالنسهب لموضوع بأتسلى فلأ أنا مش بأتسلى و اعتبار لأنى هندسه و قسم اتصالات و اليكترونيات أكتر قسم بياخد رياضه و فيزياء حليت الامتحان بالكامل و حاولت انى اضع تحليل شامل عادل فيه و طلبت من الناس انها تناقشنى لربما كنت أخطأت فى توزيع الدرحات على مقاييس الفهم

و يريت يا استاذه
mylife
تدعيلى و تدعى لدكتور بدر بالهدايه لو كنا غلطانين من وجهه نظر حضرتك
و يريت بجد يا شباب منتعاملش كأننا أعداء أنا فىالنهايه أخوكم الكبير
و و الله خايف عليكم
ونفسى مصر تبقى ديه نجمه لامعه
و تبقوا نتوا احسن شباب و ان الاساتذده يرجعلها هيبتها و احترامها و مركزها الاحتماعى
نفسى و نفسى و نفسى

بس ده مش حيتحقق بالزعيق و النظر و السب و كده

لازم نبقى موضوعييين

و جزلكم الله خيرا
قديم 17-06-2010, 10:44 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبوشليل مشاهدة المشاركة
أعزائى الطلاب والطالبات /
اسمحوا لى افكركم ببعض الامور
1- ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا
2-من جد وجد ومن زرع حصد
3-لا يستوى طالب يعمل بجد واجتهاد مع طالب كسلان
وشغلته الامتحانات صعبة واحنا مظلموين والشكوى الدائمة ولأسباب طبيعية ان اى امتحان لازم يفرز ويميز
المتفوق من المتوسط من اللى ما لوش فى الدور أصلا
4- يا جماعة انتوا اكيد سمعتوا زمان عن عبارة لم ينجح احد اللى انقرضت اليومين دول ولم يكن ينجح فى الماضى الا اللى يستاهل النجاح أما الأن كل اللى بيعدى على الثانوية بيخدها بعد ما كانت لصفوة الطلاب وبس والمجتهدين الذين يعملون ليل نهار.
5- يا جماعة ذاكروا البلد محتاجة لكم عاوزين طب وهندسة وصيدلة وتربية وكله له دور بيقوم بيه عايزين فرحة النجاح والتفوق بتاعة زمان العملية مش مجموع عالى وفى الاخر زى قلته والمعادلة دى معروفة كويس التنسيق بيرتفع وبينخفض حسب المجاميع والامتحان الصح اللى بفرز المستويات الصح ودا بيكون فى مصلحة الشطار واللى خايب وكسلان مالوش مكان والتعليم المهنى له عطشان وعجبى ؟؟؟؟؟
جزاكم الله خيرا يا أستاذ محمد
ولى كل الشرف ان حضرتك رديت فى موضوع خاص لى
و زى ما بيقول مستر محمد البلد محتاجه كل التخصصات
مش هندسهو طب بس هما اللى ناجحين و الله اوائل جموهريه بيدخلوا عندنا و يجيبوا مقبول و يدبلروا
يا شباب النجاح فى انك تحط خطه و ترسمها لنفسك مش تتقيد بكلام الاهل
المستقبل واسع و كبير و ان شاء الله تقدروا تنفذوا طموحاتكم
قديم 17-06-2010, 10:51 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thehero_mena مشاهدة المشاركة
i want to say that measuring our brain level can't happen with that damned education as there may be a genius student in electronics but because of forgetting the idea of a particular question he loses the chance to enter the faculty where he can improve their skills so we have to know that the minister isn't mistaken our great problem is stupid lessons , ill-skilled teachers & stupid ways of entering faculties we need to measure our skills by an exam in the field you want to learn not to make all those exams control our dreams & make egypt lose its chances to have new intellectuals
معك أن هناك خطأ فى العمليه التعليميه
لكن الخطأ ليس فادحا بنسبه كبيره جدا جدا
على الأقل هناك لمحه مشرقه من بين حطام اليأس
حاول دائما أن تنظر لنصف الكوب المليان
1-لو الدروس مش كويسه و مش بتشجع على الفهم حاول تفهم و تستوعب - تدور على الانترنت - تقرى فى مراجع ن المكتبه
2-
لو الاساتذه مش شطار ( ولو انى اعتقد ان هناك فئه كبيره من الاساتذه العظماء ) فحاول تعتمد على نفسك أو تذهب لمدرس أخر ( للأسف حل الدروس الخصوصيه لكن ما باليد حيله
3-
اما بالنسبه لطريقه التقييم ان واحد شاطر فى الاليكترونكس و ميعرفهش يحل عشان نسى فكره المسئله
طب ما هو ده قصور يا استاذى

مينفعهش مثلا تبقى فى موقع عمل مثلا على حفار بترول و مطلوب منك لو حصلت مشكله لا قدر الله انه فيه بئر حتنفجر ( معناها موت كل العمال و حريق هائل الخ ) لازم ساعتها تحدد بمنتهى الدقه و المرونه ( بمساعده الكومبيوتر طبعا و الادوات ) العمق المطلوب اللى حيتم الردم من عنده و العمق الاخر اللى حيتم كسر خرطوم الحفر ( لأن الخرطوم بيكون بالملايين فانت يهمك انقاذه ) الخ و لو ضربت ليك امثله من الواقع العملى كتير حتلاقى انه مينفعهش تنسى أنا عارف فى الواقع العملى فيه مراجع و كتب و انترنت تقدر ترحعله لكن دايما لازم يكون ذهنك حاضر - و بالمناسبه طريقه التقييم عن طريق الامتحانات التحريريه يتم العمل بها فى معظم دول العالم و جامعات عريقه فى امريكا مثل mit

لكن اللى ممكن اكون متفق معاك فيه هو خطأ شنيع لنظام التقييم باليوم الواحد
ممكن الطالب يكون تعبان فى اليوم ده أو عنده ظروف
ليه يتحمل نتيجه و مصيره الشهاده بتاعته كلها بيوم واحد

أما عن تطوير التعليم كمنظومه فان شاء الله الكلام ده يكون على ايد الجيل الجاى
و ربنا يوفقكم
قديم 17-06-2010, 10:55 PM
kokonoos kokonoos غير متواجد حالياً
عضو جديد

kokonoos is on a distinguished road

اللى ايده فى المية مش زى اللى ايده فى النار
قديم 17-06-2010, 10:57 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mm nermeen مشاهدة المشاركة
بجد انت عندك حق في انة احسن وزير جة لغاية دلوقتى وهو نفسة يغير التعليم للاحسن بس التغير ميجيش مرة واحدة ولا انتوا رايكوا اية وبعدين كل طالب من حقة يحلم بدخول كلية اللى عايزها من غير ماتحكم علي حد انة فاشل لمجرد انة ماحلش امتحان وبطريقة دي ت*** طموحاتة واحلامة وتخلية مايحولش يذاكر تاني احنا بس محتاجين شوية تشجيع
يا شباب مين قال انى اتهمت احد بالفشل
قد يكون هناك فرد قدراته متوسطه فى الرياضيات لكن قوى فى الكيمياء مثلا او الاحياء
يبقى ده مثلا يناسبه كليه علوم أكتر من هندسه
يبقى هنا الامتحانات قدرت تفرق بين الطلبه للاصلح ليها

و انا ابدا مش بقول ن*** الاحلام

بالعكس يا استاذه نرمين لو حضرتك ركزتى فى كل ردودى
أنا قلت يرب اللى بيجيب
50%
حاببب يشتغل فى مجال الهندسه طالما هو عنده اراده و صبر حيقدر
ممكن يدخل معهد المطريه و منها هندسه او هندسه خاصه
أو حتى يتعلم لوحده و ينفذ هو الابداعات

انا بس بقول ان الامتحان لازم يكون بيفرق بين المستويات و باوضح الكلام ده فى نقاش هادىء متحضر من غير زعيق
و كنت بس بألوم اخواتى الصغيرين انهم شتموا و لعنوا و قالوا الفاظ مش تصح فى مواضيع سابقه مش أكتر و لا أقل
قديم 17-06-2010, 11:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 291963 مشاهدة المشاركة
بص ياكابتن يعنى انتا مش دخلت الامتحان بتتكلم بصفه ايه اصلا ومالك اصلا هونتا كانوا معينينك محامى للوزاره انتا مهندس محدش قالك وبعدين اصلا طول ما فى ناس بتتدخل فى اللى ملهاش فيه مهى هى دى البلد يطلع مهندس والله واعلم اصلا يتكلم فى حاجات ملوش فيها
خليك يابنى فى الهندسه وبطل فلسفه وكلام فاضى وروح شوف حاجه تنفعك وسيبك من الثانويه والوزير ده اسووووووووووووووووء وزير وبعدين انتا عامل موضوع ها يعنى رد بالطريقه اللى احنا عيزنها مش اشتريت المنتدى لحسابك
اصلها نقصاك انتا كمان على النعمه المدرسين قالوا انى الامتحان صعب يبقى كل واحد يحط لسانه فى بقه ويتكتم

السلام عليكم
اخ كريم و ابن اخ كريم
لن ارد عليك بمثل الطريقه التى ناديتنى بها
لكن حأقسم الرد على حضرتك الى ثلاث أجزاء :
1- الجزء الأول
إنت إتهمتنى زورا انى مش بصيت فى الامتحان و انى بأتفلسف و بتكلم على الفاضى و أنا أقسملك إنى حليته لحد الأرقام و راجعتها على أله حاسبه متقدمه اسمها
TI -89 Titanuim
========
الجزء التانى :
انت بتقول( انت مالك - خليك يبنى فى الهندسه اللى انت فيها - طول ما الناس بتتدخل فى غيرها البلد مش حتتقدم)

أحب أقولك ثلاث نقاط بخصوص الجزء ده:
1- المسئولين عن وضع و تطوير مناهج الرياضه و الفيزياء فى ثانويه عامه لجنه من كبار الدكاتره من كليات هندسه و تربيه و علوم
و خاصه كتاب الفيزياء تالته ثانوى و اولى ثانوى رئيس اللجنه دكتور فى ماده الاليكترونيات اسمه دكتور سامح سعيد 2-و هو دكتور عالمى له العديد من الابحاث فى مجال النانو تيكنولوجى و النانو اليكترونكس

ثانيا أنا بحكم كونى طالب فى هندسه الاليكترونيات و الاتصالات اكثر اقسام هندسه دراسه للفيزياء و الرياضيات و الاحصاء بفروع متعدده و كثيره جدا لذا فان الامر اكاديميا يخصنى و أستطيع الاطلاع على الامتحان و حله بمنتهى السهوله واليسر
3-النقطه الأهم ( انت كمسلم مأمور بإنك لو شفت حاجه غلط انك تتدخل و تحاول النصح و الارشاد أو محاوله تغير الحاجه الغلط ديه - أنا لقيت شباب بيشتم فى الوزير -لأ ده وصل انهم شتموا فى بعض - لأ و كمان بيحبطوا من همم بعض - و بيكسروا مقاديف بعض و مقاديف نفسهم -) فأنا واجبى كمسلم انى أدخل و أنصح زمايلى و أحاول أهديهم وأوضحلهم بكل هدوء إنه مش من أخلاق المسلم إنه يشتم و يسب
و مش من أخلاق المسلم إنه ييأس أو ينهار
لا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون
( سوره يوسف ايه 87 )
و و الله انا قلبى عليكم بجد و بحاول احط نفسى مطرحكم عشان اخد بايدكم
و اقلكم فيه بدل الفرصه الف و اللى راح مش حيجى اسوأ منه ان شاء الله لو شديتم حيلكم ورميتم الماضى وراءئ ظهركم و و الله انا عندىامتحان ماده نظم تشغيل و ميكروبروسيسر متقدم و مشغول لشوشتى لكن قلت ان واجب اقف جنبكم و اخد بايدكم و اى طالب حاسس انه انا ضايقت يقوللى و انا مستعد اعمل اى حاجه عشان ارضيه و اثبتله ان انا نيتى و الله كويسه تجاهكم و حتى ما حاولتش ارد و لو بكلام بسيط أو تلميح على سيل الشتائم الموهه الى لأن ديه مش من أخلاق رسولنا محمد صلى الله عليه و سلم و لا أصلا ينفع أضايق بيها زميلى زهور المستقبل اللى عندهم امتحان جبر يوم السبت ( ان شاء الله يجى سهل و يفرحكم )

=================
الجزء الثالث:
هو ان انت بتقول ان المنتدى منتدانا يبقى تحط فيه اللى احنا عايزينه مش اللى انت عايزه
يا استاذى الفاضل ثقتى بان هذا منتدى محترم يهدف الى افاده الطلبه هيا ما جعلتنى اقوم بعمل هذاالموضوع و الحرص على متابعه الطلبه فيه و الاخذ بايديهم من طوق الحسره و اليأس
أما بالنسبه لاختلاف الرأى فده طبيعى لأن ربنا خلقنا مختلفين
لكن الأهم ان الاختلاف ده يبقى ايجابى و يبقى عشان نطلع بأفكار حلوه تساهم فى حل أمثل لمشاكل التعليم و مشكله امتحان النهرضه على الأخص

- و هذه هى كانت مقاصدى
1- اقولكم يا شباب مش من اخلاقنا اننا نشتم و نسب و الله الدنيا مش مستاهله كلهاايام و نسيبها و مش حيبقى فيها لينا غير الذكرى الجميله الحلوه بالحاجات اللى عملناها كويسه فى حياننا - و بعدين ميصحش احنا كمسلمين او مسحيين ان اخلاقنا تكون بصوره مخالفه لتعاليم ديانتنا اللى بنفتخر و نعتز بيها
ده اللى يضربك و يأذيك بالعكس عامله كما يأمرك الاسلام ولك فى رسول الله محمد صلى الله عليه و سلم قدروه حسنه

2-الابتعاد عن الاحباط و الاكتئياب و الناس اللى بتهيج الموضوع على الفاضى بتوضحي انه بقيل من الثقه و التركيز و الايمان بالله تقدر تيجب كميه من الدرجات حسب ما وضحتها احصائيا و حسب المستوبات و بالتالى حتى لو ده مش حصل فى الامتحان ده تحاول تركز عشان اللى جاى
3-النقاش حول مستوى الامتحان للوصول الى حل يرضى جميع الاطراف و اكتشفت بعض الثغرات التى قد تجعلنا نصل لصيغه افضل فى الامتحان ( مثلا - فصل الادبى عن العلمى فى امتحان رياضه 1 - زياده الوقت المقرر للامتحان - تطوير المدرسين و المناهج الدراسيه بشكل افضل

ولك منى خالص التحيات و التوفيق
و الحمدلله انك حليت كويس
و اتمنى ان يكون موضوعى لسه مش مضايقك و اكون وضحت قدر الامكان مقصدى من الموضوع

و ركزوا بقى فى الجبر عايزين ان شاء الله تحلوا فيه كويس جدا

Good Luck
قديم 17-06-2010, 11:21 PM
الصورة الرمزية ياسرعرفه
ياسرعرفه ياسرعرفه غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

ياسرعرفه is on a distinguished road

المشكله مش فى الوزير
المشكله فى المناهج العقيمه
التى لا تنمى اى قدره على التفكير

انا مدرس رياضيات

السؤال الاول والثانى مفيش مشكله

السؤال الثالث نسبه كثير من الطلاب مش فاهمه العلاقه بين المماس والمنحنى ومعنى المشتقه الاولى

بالدليل مفيش فى الكتاب غير رسمه واحده فى الشرح ولا يوجد 4 , 5 اسئله شرح بالرسوم

فى كتابهم الميت لكى يفهم الطالب منهم الدرس بمعنى حقيقى وبالتالى اى لعب بالالفاظ

للطلاب الى كانو فى الاعدادى تعبنين وبيموتوا نفسهم فى الثانوى بيعجزهم

والجزء الثانى من السؤال الثالث سهل

السوال الخامس يعنى عايز طالب يكون فاهم رياضه والماده فى دماغه لينه قابله للحركه

مش زى معظم الطلاب الماده بتموت بإ نتهاء العام

اما السؤال الرابع ده حكايه الجزء الاول منه جيد بس لازم الطالب يكون اساسه سليم فى الاختصارات

اما الجزء الثانى بتاع (( ك ))) هههههههههههههههههههههههههه

محتاج طالب يكون عنده فكره عن هذا النوع من الاسئله

والربط بين الفتره والنسب المثلثيه

المهم المشكله ان 85% من الطلاب ده كان فى السنين الى فاتت مضيع فى الماده

وموت نفسه السنه ده فطبيى اى لع فى الاسئله بيدمره

بس المشكله الاكبر ان هذا النوع من الامتحانات هيساوى بين الى تعب السنه دى والى كان عابش على قده

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ ، يَقُولُ : الْكِبْرِيَاءُ رِدَائِي ، وَالْعَظَمَةُ إِزَارِي ، فَمَنْ نَازَعَنِي وَاحِدًا مِنْهُمَا أَدْخَلْتُهُ النَّارَ
" .
((( الرياضيات ابتكار وليست احتكار )))
مــــــــــصـــــــــــــــــر
بلدى وافتخر
قديم 17-06-2010, 11:25 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo.om مشاهدة المشاركة
خليك في حالك مش ناقصه فلاسفة واحد ................
مش عارف ومش عايش الي بيحصل وانت في مرحلة تانية مالك بالثانوي والأمتحانات يا برنس
وخليك في حالك وروح ذاكر ان كنت لسه بتمتحن مش كل واحد هيجي يقول كلمة وهو مش فاهم حاجه وعامل برم
انا مكنتش هرد لان ده تضييع وقت لانك مش تفهم اللي بنمر بي من ظروف ؟

ارجو اني ماكنش تعديت حدود الأدب بس لانها حاجه تغيظ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم
متشكر جدا يا أستاذىالفاضل
أتمنى منك قراءه الرد السابق بالتفصيل
لأنى بالتالى سأقوم بإعاده كتابه الردود

ليه ياشباب معندهاش ثقافه الاعتراف بالخطأ
ليه معندهاش المعانى السليمه اللى تخلينا نقدر و نفكر و نوازن
و عموما أنا بذاكر الحمدلله كويس و أشكرك على النصيحه و حأحاول أجتهد فى مذاكره الماده القادمه
و ان شاء الله حضرتك مش تعديت حدود الادب

و بالنسبه لنقطه انت مالك و كده لأنه ا اتكررت لثالث مره فأنا رديت عليها فى البوست السابقو بوست قبليه فى اول الصفحه تقريبا
- بالمناسبه الجمله ديه تحديدا هى سبب ما ألاليه مجتمعنا من ضياع
لأنه اى حد يغلط براحته - يشتم براحته - يلعن براحته - يغلط براحته -مهو انت مالك بقى و كده يعنى

عموما انا قمت بحل الامتحان كاملا و كررتها كثيا خلال الموضوع

مره تانيه اتمنى لحضرتك ظروف كويسه و أنا مقدر ظروفك بس حاول تتمالك أعصابك و تناقش الموضوع بعقلانيه شديده
ولو عندك وقت دلوقت أو بعد اخر امتحان احسن ابقى ارجع كمل مناقشه فى هذا الموضوع

و لك منى خلاص التحيات بالسداد و التوفيق
جزاكم الله خيرا
قديم 17-06-2010, 11:35 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرعرفه مشاهدة المشاركة
المشكله مش فى الوزير
المشكله فى المناهج العقيمه
التى لا تنمى اى قدره على التفكير

انا مدرس رياضيات

السؤال الاول والثانى مفيش مشكله

السؤال الثالث نسبه كثير من الطلاب مش فاهمه العلاقه بين المماس والمنحنى ومعنى المشتقه الاولى

بالدليل مفيش فى الكتاب غير رسمه واحده فى الشرح ولا يوجد 4 , 5 اسئله شرح بالرسوم

فى كتابهم الميت لكى يفهم الطالب منهم الدرس بمعنى حقيقى وبالتالى اى لعب بالالفاظ

للطلاب الى كانو فى الاعدادى تعبنين وبيموتوا نفسهم فى الثانوى بيعجزهم

والجزء الثانى من السؤال الثالث سهل

السوال الخامس يعنى عايز طالب يكون فاهم رياضه والماده فى دماغه لينه قابله للحركه

مش زى معظم الطلاب الماده بتموت بإ نتهاء العام

اما السؤال الرابع ده حكايه الخزء الاول منه جيد بس لازم الطال يكون اساسه سليم

اما الجزء الثانى بتاع (( ك ))) هههههههههههههههههههههههههه

محتاج طالب يكون عنده فكره عن هذا النوع من الاسئله

والربط بين الفتره والنسب المثلثيه

المهم المشكله ان 85% من الطلاب ده كان فى السنين الى فاتت مضيع فى الماده

وموت نفسه السنه ده فطبيى اى لع فى الاسئله بيدمره

بس المشكله الاكبر ان هذا النوع من الامتحانات هيساوى بين الى تعب السنه دى والى كان عابش على قده

جزاكم الله خيرا أستاذنا الفاضل كلام حضرتك منطقى
أنا لما شفت الامتحان قلت ان مشكله السؤال الرابع جزء ب
أصلا هيا صيغه السؤال التى لن يستطيع بلورتها بسهوله الا طالب اعدادى هندسه أو فى تربيه قسم رياضه أو ما يوازى

و بالنسبه للسؤال الثالث فحضرتك تقصد الثالث أ - بالنسبه لسؤال ان مستقيم يمس منحنى
فبالنسبه لى أنا فكرت فيها كالتالى :

انه احنا حنستفيد من السؤال بمعلومتين أولهما ان النقطه حتحقق معاجله المنحنى و بكده أول معادله بي أ و ب

-الثانيه ان مشتقه الداله عند النقطه ديه بتساوى ميل المماس للمنحنى عند نفس النقطه و بكده ديه تانى معادله

بحل المعادلتين نستنتج أ- ب
تقريبا أنا سمعت ان فيه طلبه حلوا مسأله مشابهه
بس طبعا لازم الطالب يكون فاهم المعنى الفيزيائى لميل المماس- المشتقه الخ
زى مع حضرتك قلت ففى أحسن الظروف الطالب لو حل الباقى كويس يجيب 19 من 25
و ممكن يحاول بسهوله فى الثالث أ يبقى كده 22
ينقصله بقى الرابع ب
المشكله انه ممكن يكون الوقت خلص لو الطلبه بتاخد وقت فى الحل
لكن لو طالب لماح حيعرف يحلها هى المشله فى صيغه المسأله لكن الخطوات سهله و سريعه

وشكرا لاتراء الموضوع برد حضرتك يا أستاذ ياسر عرفه
جزاكم الله خيرا
1-
قديم 17-06-2010, 11:48 PM
الصورة الرمزية ياسرعرفه
مدرس رياضيات

احنا محتاجين ثوره منهاهج وطرق تدريس بس تكون بتعتنا مش عياء من دول اخرى
افرز مدرسين الوزار فيهم عباقره

مش نلبس بدله امريكى او انجليزى
لشخص ظروفه الماديه وامكانياته ضعيفه

انتا حضرتك عارف ده بيفكرنى
بالشخص الفقير المعدم
الى بيشحت بدل (( بدل )) الغنى

(( كهيت ))))

هههههههههههههههه

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ ، يَقُولُ : الْكِبْرِيَاءُ رِدَائِي ، وَالْعَظَمَةُ إِزَارِي ، فَمَنْ نَازَعَنِي وَاحِدًا مِنْهُمَا أَدْخَلْتُهُ النَّارَ
" .
بلدى وافتخر
قديم 17-06-2010, 11:53 PM
amhateb amhateb غير متواجد حالياً
مدرس الرياضيات

amhateb is on a distinguished road

ونظرا لأني مدرس رياضيات لابد أن أقول رأيي
أولا : عندي من الطلبة من أكملوا الأمتحان للأخر وسوف يحصلوا على 25 درجة كاملة ومنهم من سيحصل على حدود 17 درجة
ثانيا : الأمتحان فيه من النقاط ما يميز بين الطالب المتوسط والجيد والممتاز
ومشكلتنا أننا كلنا نريد أبنائنا وقد حصلوا على الدرجة النهائية بالحفظ والمذاكرة أو بالغش لا يهم ( وظروف الامتحانات تساعدهم ) الله يرحم أيام زمان كنا نحل كتاب لامي للأمتحانات من سنة 1927 إلى 1974 وكنا في عام 1975 والأمتحان يأتي بمسائل لم نراها من قبل وكانت الرياضيات من 120 درجة من جملة 380 درجة في الثانوية العامة
ثالثا : عام 1994 كنت بالسعودية وشبعت تريقه من أحد الدكاترة السعوديين تعرفوا ليه ؟ ؟ لأنها كانت أيام التحسين وكان يسألني بأستهزاء عن شعب فيه نسبة الأمية تعدت 40 % وأبنائهم يحصلون على 102 % في الثانوية العامة ولم أجد ما أرد به ! !
رابعا : مشاكل التعليم كثيرة وعويصة جدا وتحتاج لسنين من الجهد لحلها ومنها الغش والمناهج وأسلوب التدريس لتدريب الطلاب حتى في الدروس الخاصة ولا مجال هنا لمناقشتها
خامسا : ليس من المعقول أن يحصل طالب على 97% ثم يرسب في كلية الهندسة أو الطب . . . تصوروا عام 2005 أو 2006 تم فصل 250 طالب من هندسة عين شمس من الصف الأول لأستنفاذ مرات الرسوب ومنذ 3 سنوات عام 2007 رسب حوالي 300 طالب في السنة الثالثة من طب عين شمس وهذا كلام موثوق فيه

هذا ما عندي ليس دفاعا عن وزير ولا تحيز لرأي معين والله من وراء القصد
قديم 18-06-2010, 12:03 AM
الصورة الرمزية ياسرعرفه
مدرس رياضيات

شكرا لزوق حضرتك يا با شمهندس

" .
بلدى وافتخر
قديم 18-06-2010, 12:04 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرعرفه مشاهدة المشاركة
احنا محتاجين ثوره منهاهج وطرق تدريس بس تكون بتعتنا مش عياء من دول اخرى
افرز مدرسين الوزار فيهم عباقره

مش نلبس بدله امريكى او انجليزى
لشخص ظروفه الماديه وامكانياته ضعيفه

انتا حضرتك عارف ده بيفكرنى
بالشخص الفقير المعدم
الى بيشحت بدل (( بدل )) الغنى

(( كهيت ))))

هههههههههههههههه

يا أستاذياسر أنا اللى أقول حضرتك
لكن أنا من سن تلامذتك و كنت يوم فى الايام تلميذ لمدرسين رياضه أحببتهم و ان شاء الله حتى بعد أما
أتخرج يفضل المدرس هو مثلى الأعلى
و شرف كبير ليا ان حضرتك رديت عليا

وبفضل مدرسين الرياضه و الفيزياء بعد ربنا و المناقشات اللى كانت بتتم على المنتديات من اساتذه افاضل زى حضرتك ربنا وفقنى و عرفت اتميز فيها ( مش ضرورى تبقى هندسه أى كليه تدعو الى نهضه و الى الافضل هى كليه قمه فى نظرى )

و دعواتك يا أستاذ ياسر نقدر نغير من الواقع المؤسف بحلول ايجابيه و شكرا لتفاعل حضرتك جدا
و جزاكم الله خيرا
قديم 18-06-2010, 12:07 AM
artnee artnee غير متواجد حالياً
عضو قدير

artnee is on a distinguished road

شكــــــــــــــــــــــــــــــرا للجميع
وربنا يستر ان شاء الله
قديم 18-06-2010, 12:10 AM
الصورة الرمزية ياسرعرفه
مدرس رياضيات

المقام عندى

أدب و علم وعقل

" .
بلدى وافتخر

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم