اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 04-09-2015, 09:13 AM
راجية الجنان 96 راجية الجنان 96 غير متواجد حالياً
عضو جديد

راجية الجنان 96 is on a distinguished road
Impp مساعدة منك ممكن تحققلي حلمي ا

هل ينفع اقدم لطب بشري بصفتي طالبة انتساب علشان مجموعي اقل من الحد الادنى لكلية الطب بدرجة وانا حلمي اكون طبيبة نسا بنية ستر المسلمات
ارجوكم ساعدوووني ولو في اي طريقة تانية افيدوني بيها باسرع وقت

قديم 04-09-2015, 04:42 PM
الصورة الرمزية ahmedfezo
ahmedfezo ahmedfezo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmedfezo is on a distinguished road

شوفى مبدئيا مفيش حاجة فى العالم اسمها طب انتساب

دراسة الطب لازم تطبيق عملى واشراف من الدكاترة الكبار

وكمان لازم انتظام ومتابعة وفى كل دول العالم كدة

ونصيحة منى بلاش تحطى فى دماغك فكرة طبيبية النساء

لسبب بسيط

أطباء النساء هم أكتر ناس بيتبهدولوا ومن خلال معرفتى وخبراتى
لا أستغرب أن القسم ده الرجالة بس للى بتخشوا

لأن قرار أنك تختارى الفرع ده (هو امضاء منك لشهادة نهاية حياتك الأسرية )

شوفى اغلب دكاترة النساء البنات قبل التخصص بيطلع عينهم فى الماجستير وطبعا مش هننسى اضطهاد الدكاترة الكبار للى ممكن يبطفشوكى من أول مقابلة (وصدقينى بيحصل كتير جدا ) وكمان المعاملة الزبالة

زى مثلا ميرضاش يدخلوكى عمليات وحجات تخليك تعرف معلومة صغيرة (أن قسم النساء والتوليد فى جامعة اسيوط عندنا كله رجالة اللهم الا الدكتورة دينا ود نهى ودكتورة تالتة مش عارف اسمها صراحة )

طبعا هتقولى أن دول نجحوا هقولك أيوة بس ما دفعوا الثمن غالى جدا وجدا جدا كمان

وممكن بصة بسيطة من حضرتك على دكاترة النساء البنات تلاقيهم عندهم شغالات ومفيش واحدة منهم فاضية للبيت أصلا (ده لو عندها بيت) لأانه بيتطلب تواجد دائم على مدارالساعة

أنا شخصيا كطالب طب لغيت النساء والتوليد من دماغى أصلا لأنه أحد أصعب وأسوء التخصصات فى مصر ولو بنت بتزيد المعادلةو سوءا

وصدقينى تبوسى ايدك وش وظهر وتسجدى شكرا للمولى أنك مدخلتيش طب

الطب بيضيع عمر الواحد وبيسرق منك حجات كتير فى المقابل (وأعرف بنات دكاترة ندموا على دخولهم الكلية وقريبتى واحدة منهم )

ثالثا :طالما انك مش جايبة الحد الادنى لكلية ما متقدريش تخشىيها (اللهم الا الجامعات الخاصة بقى )

وبعتذر لو أزعجتكم بردى
قديم 04-09-2015, 10:28 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedfezo مشاهدة المشاركة
شوفى مبدئيا مفيش حاجة فى العالم اسمها طب انتساب

دراسة الطب لازم تطبيق عملى واشراف من الدكاترة الكبار

وكمان لازم انتظام ومتابعة وفى كل دول العالم كدة

ونصيحة منى بلاش تحطى فى دماغك فكرة طبيبية النساء

لسبب بسيط

أطباء النساء هم أكتر ناس بيتبهدولوا ومن خلال معرفتى وخبراتى
لا أستغرب أن القسم ده الرجالة بس للى بتخشوا

لأن قرار أنك تختارى الفرع ده (هو امضاء منك لشهادة نهاية حياتك الأسرية )

شوفى اغلب دكاترة النساء البنات قبل التخصص بيطلع عينهم فى الماجستير وطبعا مش هننسى اضطهاد الدكاترة الكبار للى ممكن يبطفشوكى من أول مقابلة (وصدقينى بيحصل كتير جدا ) وكمان المعاملة الزبالة

زى مثلا ميرضاش يدخلوكى عمليات وحجات تخليك تعرف معلومة صغيرة (أن قسم النساء والتوليد فى جامعة اسيوط عندنا كله رجالة اللهم الا الدكتورة دينا ود نهى ودكتورة تالتة مش عارف اسمها صراحة )

طبعا هتقولى أن دول نجحوا هقولك أيوة بس ما دفعوا الثمن غالى جدا وجدا جدا كمان

وممكن بصة بسيطة من حضرتك على دكاترة النساء البنات تلاقيهم عندهم شغالات ومفيش واحدة منهم فاضية للبيت أصلا (ده لو عندها بيت) لأانه بيتطلب تواجد دائم على مدارالساعة

أنا شخصيا كطالب طب لغيت النساء والتوليد من دماغى أصلا لأنه أحد أصعب وأسوء التخصصات فى مصر ولو بنت بتزيد المعادلةو سوءا

وصدقينى تبوسى ايدك وش وظهر وتسجدى شكرا للمولى أنك مدخلتيش طب

الطب بيضيع عمر الواحد وبيسرق منك حجات كتير فى المقابل (وأعرف بنات دكاترة ندموا على دخولهم الكلية وقريبتى واحدة منهم )

ثالثا :طالما انك مش جايبة الحد الادنى لكلية ما متقدريش تخشىيها (اللهم الا الجامعات الخاصة بقى )

وبعتذر لو أزعجتكم بردى
شكرا على كلام حضرتك يا دكتور جزاك الله خيرا واسفة على جهلي في موضوع الانتساب بس انا كان نفسي بأي طريقة اوصل بيها لطب بس كلام حضرتك نبهني ان حياتنا مش تعليم بس
اللهم لك الحمد على ما كتبته لي وبارك لي فيه
قديم 06-09-2015, 08:32 AM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

الستات بيروحوا لدكاترة نسا رجالة مش عشان مفيش دكاترة نسا ستات
قديم 06-09-2015, 09:31 PM
عضو جديد

لو سمحت يا دكتور الكلام ده مينفعش حضرتك تقوله يا ريت حضرتك تفكر كويس في كل كلمة بتقولها لان ربنا هيحاسبك عليها قال تعالى "ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد"
قديم 07-09-2015, 05:09 AM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية الجنان 96 مشاهدة المشاركة
لو سمحت يا دكتور الكلام ده مينفعش حضرتك تقوله يا ريت حضرتك تفكر كويس في كل كلمة بتقولها لان ربنا هيحاسبك عليها قال تعالى "ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد"
????????؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش حضرتك بقى مفهمتيش كلامي .. انا بقول حقيقة بس انتي اللي فهمتي غلط و دي مشكلتك انتي مش مشكلتي انا ....

الواقع ان في دكاترة نسا كتير جدا .. مع ذلك الستات بيروحوا للدكاترة الرجالة ..... واقع ولا لا ؟؟

لو متعرفيش احب اقولك ان ده مش واقع دة الاغلبية لان الستات بيخافوا من الدكاترة الستات انهم يخافوا في العملية و يرتبكوا او ميبقوش شطار و كدة ...

........ كلامك دة فيه اساءة ليا كطالب في طب .. لان الطبيب طبيعي بيتعرض لتفاصيل حياة الناس مهما كانت صغيرة و دقيقة و محرجة .. و بيتجرد تماما عشان يساعد المريض بتاعه .. فلو حضرتي سكشن في طب و فيه كلام ممكن للناس العادية يبقى غريب او لو اتقال في وسط ناس هيقعدوا يضحكوا و يتكسفوا و كدة .. في طب صعب تلاقي حد حتى يبتسم او يبدي رد فعل غريب .. و دي حاجة مش بنتعلمها دي حاجة بتتعرف ادبيا من المسئولية اللي متحملينها قدام ربنا ...

انا معرفش انتي بتفكري ازاي ولا فاكرة ايه لكن القسم دة من المنتدي فيه ناس محترمة و معلش مش حضرتك اللي هتقوليلي اتكلم ازاي .. و ياريت تفكري في الكلام الاول ...

عموما ما علينا و ربنا يوفقك في مجالك ايا كان .
قديم 07-09-2015, 09:15 AM
عضو جديد

افتراضي اعتذاااااااااار

اعتذر لحضرتك يا دكتور اسفة فعلا رديت ع حضرتك بدون تفكير ولكن حضرتك كان يمكن توضح وجهة نظرك بطريقة افضل علشان ميحصلش سوء تفاهم , وانا عارفة كويس ان كل الناس هنا في غاية الاحترام ومستوى تعليم راقي واوضح لحضرتك اني بفكر زيك وزي اي حد من الموجودين عموما علشان مندخلش في جدال انا اسفة وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا

العلامات المرجعية