اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-06-2011, 04:20 PM
Sofia El-behairy Sofia El-behairy غير متواجد حالياً
Student at N-L-S ..Translator, English essay writer

Sofia El-behairy is on a distinguished road
Exll المرشح الرئاسة الثانى من جماعة الاخوان و ذو لحية !!

. حازم صلاح ابو اسماعيل اخر الاسماء المنضمة الى ماراثون الانتخابات الرئاسية فى مصر

. دعاية اسلامى معروف و احد اعلام جماعة المسلمين بمصر

. كان عضوا بمجلس نقابة المحامين عن جماعة الاخوان المسلمين

ترشح فى الجماعة الاخوان لانتخابات مجلس الشعب عام 2005 و سقط وسط اتهامات بالتزوير

و كان قرار ترشحة لرئاسة الجمهورية جاء مخالفا عن تصريح جماعة الاخوان بعدم تطالعها بالمنصب الرئاسي فى الفتره الحالية

و رد على ذلك بانه لم يكن يوما عضوا بمكتب الارشاد او مجلس شورى الجماعة او متحدث باسم الاخوان او حتى عضوا فى اى هيئة تنظمية تابعه للجماعة مثل الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح ..

اكد بانه فى حاله فوزه بالانتخابات الرئاسية سيتاخذ قرار فورى عمل مصانع الخمور و فنادق الكبرى بها و سحب تراخيص الملاهى اللليله (ديسكو تك ) مشددا على ان هذه الامور لابد ان يفعلها اى مسلم يتولى الحكم

اضاف انه سوف لا يتبع نظام تطبيق الشرعييه الاسلاميه بالتدرج

و شن ابو اسماعيل هجوما عنيفا على الرئيس الراحل جمال عبد الناصر و اتهامه باشعه الانحلال فى المجتمع المصرى خلال فتره حكمه

كما اعتبر بان التيار الاسلامى فى عهد الرئيس السادات اضاع الفرصة التى اتيحت له .

و طالب شباب الحركة الاسلامية باخذ زمام المبادرة و الذى اسمى هذه الفتره بالحظه فى الفارقة حتى تكون البلد بلد لاهلها لا للحزاب المصطنعة و الصحف الزائفة ( هذا حسب وصفه )

انضمام الشيخ صلاح اسماعيل للسباق الانتخابات الرئاسية سيشعل النيران بين انصار الدولة المدنية و الدينية

اصبح هناك شخصيتين محسوبين من جماعه الاخوان المسلمين مرشحين للانتخابات برغم من تصريح الاخوان انهم لا يريدون المنصب و هم ابو فتوح و صلاح اسماعيل

اكد انه سيكون اول رئيس بلحية و هذا ما يرفضه التصنيع الاجنبي

الرجل الذى يعمل بالبنوك و امر الاقتصاد بمصر درس الاقتصاد العالمى و ليس الاسلامى

السبب فى انشقاق الشعب المصرى هو اتربوى الذى يوضع المناهج التعليم تبع المناهج الاجانبية و ليس الاسلامية

كان صلاح اسماعيل ضد الاسفتاء لانه يعتبرها فضيحة دستورية لانه من الناحية القانوية غير صحيح

صلاح اسماعيل ضد عمل الدستور اولا ثم الانتخابات مجلس الشعب و الشورى ثم الرئاسية ..

يقول صلاح اسماعيل ان احزاب ميدان التحرير ( احمد دومة و غيره ) توهم الناس و شئ مصنع من وجهه نظره

انه يرى ان اليبرالى حر و لكن على كل ليبرالى ان يبعد ان ارتكاب المحرمات

معاير الدوله بالنسبة له قوانيين حلال و قوانين حرام ..مؤسسات حلال و مؤسسات حرام

لكنه يرى ان هناك احزاب و اشخاص اخرى و هو يسمى ذلك المجتمع النصف فى المائة و هذا المجتمع يرى ان ليس بالضرورة الاتزام بقواعد ربنا و ان يبعد ان محرمات

فهو يرى ان ليبرالى يحترمه اذا كان اليبرالى ضد المحرمات مثل ربا البنوك ( قرض ) الخمور و حفلات الغنائية

انه مع الاقتصاد الامريكى و الاوروبي و لكنه ضد الشذوذ الجنسي ( ايه علاقة الاقتصاد بالشذوذ مش عارفه مع ان ان مصر ليسها بها هذا النوع الا نادرا و مع ان الشيخ قال بنفسه ان الشذوذ مش موجود بمصر اصلا )

انه ضد الساحة التى تبيح شواطئ العرى ( البكينى مثلا )

ديه اهم النقاط و مش اقدرت اكمل عشان انا شايفه ان الحلقه كلها مهمه

انا نقلت الكلام حرفا عشان محدش يقول انى بجيب كلام من عندى

الكلام الى بين القوسيين ده بتاعى انا

محدش يقول انى عشان نقلت الفيديو و الموضوع ابقى ضد الراجل ده

لا ابدا ..انا احترمت تفكيره الاقتصادى الى حد كبير و ربنا يستر على البلد

مع ملحوظه انى مسلمة و مش معنى انى عملت الموضوع عن واحد من الاخوان ابقى ضده و من ديانه اخرى

الموضوع لا يكمل الا بمشاركتكم و تعليقاتكم و الحوار الراقى طبعا بلاش تجاوزات زى الى حصلت امبارح

انا بحترم الى مع الدكتور و الشيخ حازم و بحترم الى ضده

و لازم كل واحد برده يحترم الرأى و الرأى الاخرمن غير تجريح و اهانات

http://youtu.be/w8h-yTHuDVM

ده لينك الحلقة كامله مدتها ساعة و ربع عشان الى يحب يتفرج ..هى حلقه مهمه جدا
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 09-06-2011, 05:13 PM
الصورة الرمزية omzoda
omzoda omzoda غير متواجد حالياً
عضو فعال

omzoda is on a distinguished road

انا سمعت الحوار ده و حوارات اخرى له و منها قررت
ان شاء الله انى هرشح حازم صلاح ابو اسماعيل لرئاسة الجمهورية
قديم 09-06-2011, 05:18 PM
الصورة الرمزية aymaan noor
aymaan noor aymaan noor غير متواجد حالياً
رئيس مجلس الادارة

aymaan noor is a glorious beacon of lightaymaan noor is a glorious beacon of light

شكرا لكى صوفبا على هذا الموضوع

أنا فعلا أشاهد الحلقة الآن

و انا أؤيدك تماما أنه يجب أن تكون الردود غير متجاوزة

الحرية الفكرية تعنى أن يقول كل انسان رأيه دون حجر من أحد ، أو اتهام لأحد و هذا مايعرف بالثقافة ، ( لابد أن تعرف أولا حتى تستطيع تكوين وجهة نظر ) ، ولكن بالحجر على الآراء أو الانقياد الى رأى واحد سيظل المجتمع جاهلا ،

نعم للحرية الثقافية ونعم لتبادل الآراء
قديم 09-06-2011, 05:37 PM
الصورة الرمزية mohammed ahmed25
mohammed ahmed25 mohammed ahmed25 غير متواجد حالياً
عضو متألق

mohammed ahmed25 has a spectacular aura about

اعتقد ان كل من يدعو إلى تطبيق الشريعه هو من سينجح فى اى إنتخابات , مصر بلد متدينه . حتى لو تم تأجيل الانتخابات لأى فتره فهم من سيشكلون مستقبل مصر.
قديم 09-06-2011, 06:14 PM
الصورة الرمزية ناصر65
ناصر65 ناصر65 غير متواجد حالياً
عضو قدير

ناصر65 is on a distinguished road

بصراحة وبموضوعية العنوان مش مناسب خاااالص

كمان القسم ده للأخبار يعنى حضرتك تنقلى الخبر من مصدر رسمى او موثوق وتضيفى الرابط وبعدين لو تحبى تضيفى وجهة نظرك كتعليق

كمان الخبر ده قديم نشرته اليوم السابع من فترة بصيغة مختلفة وبعنوان مناسب شوية عن كده

ايه بقى سبب اختيارك لهذا العنوان ؟؟!!!

وايه مناسبة نقل مقطع فيديو وتحليله !!!!

وشكــــــــــــرا مقدما لتقبلك وجهة نظرى
قديم 09-06-2011, 06:58 PM
الصورة الرمزية محب السنه
محب السنه محب السنه غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

محب السنه is on a distinguished road

عنوان تهيجيى بطريقة غريبه وهذا هو ايحاءه ؟

ارجوا تعديله وشكرا
قديم 09-06-2011, 07:49 PM
abu mohammed abu mohammed غير متواجد حالياً
عضو فعال

abu mohammed is on a distinguished road

ان شاء الله هانتخبه
قديم 09-06-2011, 08:45 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصر65 مشاهدة المشاركة

بصراحة وبموضوعية العنوان مش مناسب خاااالص

كمان القسم ده للأخبار يعنى حضرتك تنقلى الخبر من مصدر رسمى او موثوق وتضيفى الرابط وبعدين لو تحبى تضيفى وجهة نظرك كتعليق

كمان الخبر ده قديم نشرته اليوم السابع من فترة بصيغة مختلفة وبعنوان مناسب شوية عن كده

ايه بقى سبب اختيارك لهذا العنوان ؟؟!!!

وايه مناسبة نقل مقطع فيديو وتحليله !!!!

وشكــــــــــــرا مقدما لتقبلك وجهة نظرى
اهلا ناصر ..شكرا لمشاركتك

اولا الموضوع مش قديم عشان لو حضرتك شفت حلقه ديه كانت 6-6-2011

و احنا 9-6-2011

ثانيا : ليه العنوان مش مناسب ؟؟ هو مش حقيقى برده ان الدكتور الشيخ اسماعيل ثانى مرشح من جماعة الاخوان ؟؟!!

و لا انا غلطانة ؟؟ لو بقول حاجه غلط من حقك ترد عليا

ثالثا : انا قلت ذو لحية عشان ده كان اول حاجه علق عليها الاعلامى عمرو اديب و الدكتور الشيخ اسماعيل و هو بنفسه قال انه حيبقى اول رئيس ذو لحيه !! عادى و اي المانع ..هو اللحيه مثلا حتأثر فى حكمة للبلد ..انا عن نفسي مش تفرق معايا راجل بشعر منغير شعر بلحيه منغير لحيه ..عادى المهم برنامجه الانتخابى و انا قلت ان عجبنى طريقته فى الاقتصاد لحد كبير

ثاثا: و ده الاهم العنوان مش مثير و لا حاجه ..انا شايفه انه عادى عشان ده حقيقى تانى واحد من الاخوان يرشح نفسه برغم التصريح

حتى لو عنوان مثير و ملفت للقارئ لو حضرتك شايف كده ...فهل ده عيب او حرام ان يكون عنوان مثير و ملفت

اعتقد انه مش حرام ...اما بخصوص انه مش مناسب فانا شايفه انه مناسب يعنى العوان بيكلم عن مرشح رقم 2 من جماعة الاخوان ..يعنى عنوان لمناسب للموضوع و لو حضرتك شايف عنوان تانى انسب ممكن تقترحه عليا و انا مش عندى اى مشكله لو عجبنى حغير الموضوع بالعنوان الى تشوفه

و انا والله للاسف مش عارفه جريده اليوم السابع عامله عنوان ايه عشان انا مش قريته فيها ..انا شفت الحلقه من على يوتيوب ..

بكرر شكرى لمشاركتك و تعليقك و اعتقد انى جاوبت على الاسئلة و لو فى اى ملحوظه تانية انا مستعده ارد على حضرتك

انا كده رديت على الاستاذ ناصر و رديت على اسئلته و رديت على استاذ محب السنه عشان قال ان عنوان مثير و ملفت ... بشكركم لمشاركتم و بحترم ارائكم

كله يا جماعه لصالح مصر يعنى كل واحد عنده وسيلة عشان ينفع البلد يعنى المنفعه حتصب لينا كلنا

كل الطرق تؤدى الى روما
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 09-06-2011, 08:59 PM
الصورة الرمزية thechampion
thechampion thechampion غير متواجد حالياً
عضو قدوة

thechampion is on a distinguished road

بغض النظر عن افكاره وتوجهاته الا أنه شخص كويس وله احترامه بس مش كل كويس يبقى ريس
بس تصحيح صغير الدكتور حازم ليس اخوانيا بل تحالف مع الاخوان مرة واحدة ولكنه ليس اخوانيا ومن خلال متابعتى للاحداث الاخوان لن يدعموا مرشحا محسوب على التيار الدينى والايام بيننا
وان شاء الله البرادعى يكسب
قديم 09-06-2011, 09:05 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thechampion مشاهدة المشاركة
بغض النظر عن افكاره وتوجهاته الا أنه شخص كويس وله احترامه بس مش كل كويس يبقى ريس
بس تصحيح صغير الدكتور حازم ليس اخوانيا بل تحالف مع الاخوان مرة واحدة ولكنه ليس اخوانيا ومن خلال متابعتى للاحداث الاخوان لن يدعموا مرشحا محسوب على التيار الدينى والايام بيننا
وان شاء الله البرادعى يكسب
ان شاء الله البرادعى يكسب طبعا

بس ان الكلام الى كتبته ده مش كلامى ..ده كلام الى اتقال فى تقرير عنه فى برنامج القاهره اليوم و يعلم الله ان نقلت سيرته الذانيه بالحرف زى ما تقال فى التقرير و هو مش اعترض على حاجه و الى عايز يتاكد يدخل و يشوف اول 3 دقايق من حلقه التقرير الى فى البدايه

انا صراحه عمرى ما سمعت عنه كداعيه بس اكيد ملايين غيرى يعرفوا كداعية ..فانا مش اقدر احكم عليا عشان مش اعرفه لكن انا عجبنى بعض الكلام بتاعه

بس زى ما عمرو قال اى رئيس حيدخل من ناحيه الخرام و الحلال هو الى حيكسب و الله اعلم

شكرا لمشاركتك

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم