اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كليـة الحقوق

كليـة الحقوق كليات الحقوق للجامعات المصرية

قديم 01-07-2010, 02:30 AM
khaledkhudeir khaledkhudeir غير متواجد حالياً
عضو جديد

khaledkhudeir is on a distinguished road

سلام الله عليكم جميعاً , اتمني من الله سبحانه وتعالي بمن فضله وعظيم سلطاته ان يوفق الجميع وكل عام وانتم بخير وربنا يوفق الفرقة الثانية لاني اعلم ان الامتحانات صعبة جداً جداً ولكن الله معكم , ولكن نصيحة مني لكم ان تشتروا الكتب الدراسية الخاصة بالدكاترة مهما كان الثمن , لاني كنت في مناقشة مع معيدا اعرفه وقال لي ان سبب الامتحانات صعبة للفرقة الثانية سببين
1) ان الطلاب لم يشتروا كتاب تاريخ القانون و وايضا هناك كمية كبيرة من التنظيم الدولي والطلاب بيشتروا المذكرات الخارجية
ولذلك اتفقوا غالبية الدكاترة على ان يواجهوا هذا الموضوع بكل حسم وقوة ليكون رادعا كافيا للطلاب من تركهم للكتاب الجامعي وشرائهم للمذكرات الخارجية مما يودي الي اهدار القيمة المعرفية للطلاب لان هذه المذكرات هي تخل بالمضمون والاهداف المرجوة من الكتب
اي ان ( هناك جانب مادي وهو ان الدكاترة بيقوموا بطبع الكتب علي حسابهم في الغالبية مما تسبب الاحجام عن شراء الكتاب بيؤدي الي خسارتهم ماديا {من وجهة نظري اني معه حق حيث ان الدكتور بيقوم بدفع ثمن الطباعة لاكثر من 8 الالف نسخة اي اكثر من 40 الف جنيه ) وهناك جانب علمي بحت وهو ان هناك خسارة للطالب في القيمة المعرفية والقانوني وايضا هناك تعبير بعدم الاحترام للدكتور وهو صاحب الكتاب (اي انك بتقوله كتاب ملازمنيش او المذكرة احسن من كتابك اي ان قيمتك العلمية في توصيل المعلومات اقل من ايصال المذكرة , كما ايضا هناك ما يسمي جودة التعليم العالي وهي جهة منتدبة لمعرفة جودة التعليم وهي تراقب اداء الدكاترة وقيمة كتبهم مقياسة باستفادة الطالب منه .......الخ , ولذلك لو لاحظ الطلاب سيجدوا ان الامتحان اتي علي النقيض مما تحتويه المذكرات مع ان ما تحتويه المذكرات هي من الامتحانات السابقة واي ما يستهدفه الدكتور من المادة اي صلب المادة وفحواه 0

2 هو ان هناك تصرفات خرجت من بعض الطلاب الفرقة الثانية وتعرضوا فيها الي السب والقذف للدكتور الهيثم وانه قد بلغ علمه مما ادي اتفاق الدكاترة على ردع مثل هذه التصرفات كي لا تنهار مراكزهم
(وهذا ايضا معهم حق من وجهة نظري)

ولكن ما ذنب الطلاب جميعا ؟
الذنب هو ان السيئة تعم والحسنة تخص0
ولكن ما الحل ؟
{ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا}
واعلم ايها الاخ ان ما دام انك قد عملت وسعيت في طلب العلم فانك ستاخذ حقك لا محالة لان هذه هي سنن ريانية لا تتغير ولا تتبدل.
ولكن لابد ان يتسم العلم بانه خالص لوجه الله اي انك تتعلم لان الله طلب منك ذلك وان تخلص فيه , وهذا هو الشرط لكي تاخذ اجرك 0
واكرر اتمني لكم التوفيق من الله سبحانه تعالي فقط لا غير

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 01-07-2010, 11:44 AM
mam pop mam pop غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mam pop is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledkhudeir مشاهدة المشاركة
سلام الله عليكم جميعاً , اتمني من الله سبحانه وتعالي بمن فضله وعظيم سلطاته ان يوفق الجميع وكل عام وانتم بخير وربنا يوفق الفرقة الثانية لاني اعلم ان الامتحانات صعبة جداً جداً ولكن الله معكم , ولكن نصيحة مني لكم ان تشتروا الكتب الدراسية الخاصة بالدكاترة مهما كان الثمن , لاني كنت في مناقشة مع معيدا اعرفه وقال لي ان سبب الامتحانات صعبة للفرقة الثانية سببين
1) ان الطلاب لم يشتروا كتاب تاريخ القانون و وايضا هناك كمية كبيرة من التنظيم الدولي والطلاب بيشتروا المذكرات الخارجية
ولذلك اتفقوا غالبية الدكاترة على ان يواجهوا هذا الموضوع بكل حسم وقوة ليكون رادعا كافيا للطلاب من تركهم للكتاب الجامعي وشرائهم للمذكرات الخارجية مما يودي الي اهدار القيمة المعرفية للطلاب لان هذه المذكرات هي تخل بالمضمون والاهداف المرجوة من الكتب
اي ان ( هناك جانب مادي وهو ان الدكاترة بيقوموا بطبع الكتب علي حسابهم في الغالبية مما تسبب الاحجام عن شراء الكتاب بيؤدي الي خسارتهم ماديا {من وجهة نظري اني معه حق حيث ان الدكتور بيقوم بدفع ثمن الطباعة لاكثر من 8 الالف نسخة اي اكثر من 40 الف جنيه ) وهناك جانب علمي بحت وهو ان هناك خسارة للطالب في القيمة المعرفية والقانوني وايضا هناك تعبير بعدم الاحترام للدكتور وهو صاحب الكتاب (اي انك بتقوله كتاب ملازمنيش او المذكرة احسن من كتابك اي ان قيمتك العلمية في توصيل المعلومات اقل من ايصال المذكرة , كما ايضا هناك ما يسمي جودة التعليم العالي وهي جهة منتدبة لمعرفة جودة التعليم وهي تراقب اداء الدكاترة وقيمة كتبهم مقياسة باستفادة الطالب منه .......الخ , ولذلك لو لاحظ الطلاب سيجدوا ان الامتحان اتي علي النقيض مما تحتويه المذكرات مع ان ما تحتويه المذكرات هي من الامتحانات السابقة واي ما يستهدفه الدكتور من المادة اي صلب المادة وفحواه 0

2 هو ان هناك تصرفات خرجت من بعض الطلاب الفرقة الثانية وتعرضوا فيها الي السب والقذف للدكتور الهيثم وانه قد بلغ علمه مما ادي اتفاق الدكاترة على ردع مثل هذه التصرفات كي لا تنهار مراكزهم

ولكن ما الحل ؟
واعلم ايها الاخ ان ما دام انك قد عملت وسعيت في طلب العلم فانك ستاخذ حقك لا محالة لان هذه هي سنن ريانية لا تتغير ولا تتبدل.
ولكن لابد ان يتسم العلم بانه خالص لوجه الله اي انك تتعلم لان الله طلب منك ذلك وان تخلص فيه , وهذا هو الشرط لكي تاخذ اجرك 0

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا انت مشكور على توضيحك وربنا يجزيك خير ان شاء الله
بس انا بذاكر من الكتاب فيما عدا اللغة وكنت عارف المواضيع اللى جت في امتحان التنظيم الدولى بس مركزتش عليها لانها في الفصل التمهيدى او فى مواضع مش مهمة على الاطلاق يعنى قراتها بسرعة من غير حفظ فمكنتش عارف ايجابتها بالظبط وركزت على صلب المادة وكانت النتيجة ان معرفتش احل حاجة ربا ينتقم منهم

اخوك محمود عبد الرحيم عبد السلام

قديم 01-07-2010, 05:53 PM
الصورة الرمزية krkrkrkr
krkrkrkr krkrkrkr غير متواجد حالياً
عضو جديد

krkrkrkr is on a distinguished road
News2 لا اله الا الله محمد رسول الله

هى المفروض النتيجه هتظهر امتى ان شاء الله
قديم 01-07-2010, 08:12 PM
mam pop mam pop غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mam pop is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة krkrkrkr مشاهدة المشاركة
هى المفروض النتيجه هتظهر امتى ان شاء الله
هو احنا لسا امتحنا علشان تسال على النتيجة هههههههههههههههههه
معاك شهرين على الاقل
قديم 02-07-2010, 07:18 PM
abo mathen abo mathen غير متواجد حالياً
عضو جديد

abo mathen is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledkhudeir مشاهدة المشاركة

ولكن ما الحل ؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الكلام الا قولته ده صحيح وامتحان التاريخ هايجى صعب دا تانبيه على الى فى سنة تانية وشكرا
قديم 03-07-2010, 12:26 AM
الصورة الرمزية Bogy Elsayed
Bogy Elsayed Bogy Elsayed غير متواجد حالياً
عضو خبير

Bogy Elsayed is on a distinguished road

السلام عليكم
اخبار حبايبنا ايه واخبار الامتحانات ايه يا رب تكون كانت تمام كلينا كلنا
ع رأيك يا مصطفى هانسمع كأٍس العالم براحتنا
انا هولنداوى ع فكره

Fcb Lionel Bogy
قديم 04-07-2010, 04:27 AM
النصر لله النصر لله غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

النصر لله is on a distinguished road
Star

بسم الله الرحمن الرحيم
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عاملين ايه ؟وايه اخبار الامتحانات معاكم ؟
يارب تكون خير
ومبروك الاجازه يارب تكون اجازه سعيده على الجميع
يا جماعه انا سمعت خبر من واحده معرفهاش كانت بتتكلم هى وواحده صحبتها وبيقولوا ان د\ محمد عبد العظيم طلب بتاع الاقتصاد مات تانى يوم فى الامتحانات يعنى الله يرحمه هو الكلام ده صح ولا ايه ؟؟

قديم 04-07-2010, 11:45 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النصر لله مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عاملين ايه ؟وايه اخبار الامتحانات معاكم ؟
يارب تكون خير
ومبروك الاجازه يارب تكون اجازه سعيده على الجميع
يا جماعه انا سمعت خبر من واحده معرفهاش كانت بتتكلم هى وواحده صحبتها وبيقولوا ان د\ محمد عبد العظيم طلب بتاع الاقتصاد مات تانى يوم فى الامتحانات يعنى الله يرحمه هو الكلام ده صح ولا ايه ؟؟
وعليك السلام ورحمه الله وبركاته
ازيك يا النصر لله حمدلله ع السلامه
احنا تمام الحمدلله
والامتحانات كانت فيها الحلو والوحش والحمدلله ع كل شئ
وان شاء الله اجازه سعيده علينا ان شاء الله
الكلام اللى سمعتيها يا النصر لله صح د\ محمد عبد العظيم طلبمات الله يرحمه
من كتر الدعه عليه بعد الامتحان لان امتحان الاقتصاد كان زباله
وانا اكتر واحد اتحسبنت فيه بس الله يرحمه الراجل
وحمدلله عالسلامه ع عودتك ونتمنى اننا نكون عالمنتدى عالطول بأذن الله

Fcb Lionel Bogy
قديم 10-07-2010, 04:41 AM
الصورة الرمزية اشراقة روح
اشراقة روح اشراقة روح غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اشراقة روح is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_berns20072000 مشاهدة المشاركة
وعليك السلام ورحمه الله وبركاته
ازيك يا النصر لله حمدلله ع السلامه
احنا تمام الحمدلله
والامتحانات كانت فيها الحلو والوحش والحمدلله ع كل شئ
وان شاء الله اجازه سعيده علينا ان شاء الله
الكلام اللى سمعتيها يا النصر لله صح د\ محمد عبد العظيم طلبمات الله يرحمه
من كتر الدعه عليه بعد الامتحان لان امتحان الاقتصاد كان زباله
وانا اكتر واحد اتحسبنت فيه بس الله يرحمه الراجل
وحمدلله عالسلامه ع عودتك ونتمنى اننا نكون عالمنتدى عالطول بأذن الله
صباح الخير
اولا بس احب اوضح انى ادخلت لمجرد التوضيح
اولا دكتر طلب مامتش انا بنفسي سالت دكتور هيثم وقالى محصلش الكلام ده
طبعا ده ناتج ان الناس تموووت ف الاشاعات لا ويكدبو الكدبه ويصدقوها
ثانيا احب اقول حاجه بس ماقصدش والله انى اعقب ع حد
الاعمار بيد الله
ومحدش بيموت من كتر الدعا
دى حاجه ف ايد ربنا سبحانه وتعالى بس متهيالى دى حاجه مفيش فيها نقاش
ثالثا دكتور طلب جبلكم ال ايجزام صعب لان ال الاسئله اتسربت الفجر والكلام ده وصله وبسرعه حطلكم امتحان تانى كتاديب للطلبه ع تسريب الامتحان وكان طبيعي الامتحان يكون بالصعوبه دى
لانه جابه بعيد عن اى حاجه متوقعه هو حطها الاول
والكلام ده موثوق منه جدا
وياريت محدش يزعل انا مش بعدل والله ع كلام حد انا دخلت لمجرد التوضيح

قديم 10-07-2010, 08:54 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e.m.b مشاهدة المشاركة
صباح الخير
ياصباح العسل
وانا زيك تمام الخبر جانى من دكتور يعنى هانصدف مين وهانكدب مين
وعمر الناس ماهاتقول كده غير لما تكون واثقه وانا زى ماقولتلك ده كلام دكتور مش ا حد وخلاص
الاعمار بيد اللهتمام
ومحدش بيموت من كتر الدعا
دى حاجه ف ايد ربنا سبحانه وتعالى بس متهيالى دى حاجه مفيش فيها نقاش طبعا
ثالثا دكتور طلب جبلكم ال ايجزامدى ماده دى ولا ايه صعب لان ال الاسئله اتسربت الفجر والكلام ده وصله وبسرعه حطلكم امتحان تانى كتاديب للطلبه ع تسريب الامتحان وكان طبيعي الامتحان يكون بالصعوبه دى
والكلام ده موثوق منه جدا موثوق منه ازاى يعنى
لاء طبعا يا مان عمرنا ما هانزعل شكرا ع توضيحك

Fcb Lionel Bogy
قديم 12-07-2010, 11:01 AM
الصورة الرمزية mohamed3030
mohamed3030 mohamed3030 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed3030 is on a distinguished road
Icon6

[QUOTE=E.M.B;2372948]صباح الخير
الاعمار بيد الله
ومحدش بيموت من كتر الدعا
دى حاجه ف ايد ربنا سبحانه وتعالى بس متهيالى دى حاجه مفيش فيها نقاش
ثالثا دكتور طلب جبلكم ال ايجزام صعب لان ال الاسئله اتسربت الفجر والكلام ده وصله وبسرعه حطلكم امتحان تانى كتاديب للطلبه ع تسريب الامتحان وكان طبيعي الامتحان يكون بالصعوبه دى
والكلام ده موثوق منه جدا

[/QUOTE

ميرسي جدا على التوضيح ياقمر انا بردو واحده صاحبتى قالتلى انه مات بس انا ماصدقتش يلا مش هاتفرق كتير كده كده هانشيل الماده

وبالنسبه للامتحان الصعب التانى عشان الاولانى اتسرب طيب احنا زنبنا ايه اللى ذكرنا وتعبنا ومعرفناش بالموضوع ده ده ظلم انا هاحتج

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
حقوق اسيوط, رابطه حقوق اسيوط