اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

قديم 20-05-2010, 06:37 PM
الصورة الرمزية مصراوى22
مصراوى22 مصراوى22 غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

مصراوى22 is on a distinguished road
Exclamation ضع رأيك بكل امانه

كنت اشترى بعض مستلزمات المنزل من احد البائعين ويعلم اننى معلم وبدون مقدمات قال لى بصوت شديد اللهجه معاك رقم وكيل الوزاره بتاع التربيه والتعليم قلت خير قال لى حاتجه خاصه قلت له هوه كان مدير عام مدرستى قبل الترقيه وعلاقتى به طيبه ولو عاوز حاجه اخلصها لك ولاتزعل
فرد لا انا عاوز اشتكى له من لجنه ابنتى بالصف الثالث الاعدادى الترم الاول كانت كلها غش فى غش
وابنتى مش عاوزه تروح الامتحان علشان احسست بالظلم من حصول طالبات اقل منها على درجات تساويها
وقفت وسرحت لثوانى ( لو انت مكانى ) ماذا تفعل
الرد من خلالك له اهميه
هل العيب فى الطلاب ام ماذا
قديم 20-05-2010, 09:03 PM
الصورة الرمزية الأستاذة أم شاهندة
الأستاذة أم شاهندة الأستاذة أم شاهندة غير متواجد حالياً
نجم العطاء

الأستاذة أم شاهندة is on a distinguished road

للأسف ده بيحصل
بل وبعض أولياء الأمور بيطلبوا من المراقبين أنهم يسهلوا اللجان ويدعوا لهم لو عرفوا من الاولاد بعد اللجنة أن المراقبين سابوهم يغشوا من بعض او حتى غششوهم بنفسهم
أنا شاهندة بنتى فى سنة تالتة ابتدائى فى امتحان التيرم الأول المراقبة فى مادة الدين لما لقيتها خلصت والحمد لله ورقتها إجابات نموذجية
أخدت ورقتها تقرأ منها للأولاد فى اللجنة التانية وأعطتها ورقة إجابة البنت اللى وراها تكمل لها اللى ناقص فيها
تصوروا و مادة الدين (هم يضحك وهم يبكى )
طبعا البنت رجعت زعلانة جدا ومنهارة وتقولى خلاص بلاش تضغطى عليا فى المذاكرة وهما حيقولولى اللى مش عارفاه
وطبعا قلت لها حتروحى من ربنا فين ومن غشنا فليس منا والكلام ده كله
وتانى يوم رحت المدرسة وحاولت اقابل حد طبعا انتم عارفين تالتة لجنة خارجية وممنوع الدخول والكلام ده كله وادارة المدرسة تقول لى معلش المدرسين مش من عندنا
صراحة مسكتش قابلت البنت اللى غشت من بنتى عارفين كان ردها ايه ؟
(مش بذاكر الدين عشان مش لاقية وقت كفاية باقى المواد )
لكن إحقاقاً للحق تانى يوم كانت اللجنة صارمة وممتازة وممنوع الغش وآخر انضباط
يعنى مش كل المراقبين أو المدرسين كدة
وفى النهاية عرفت بنتى ان ربنا شايف وعارف

وكانت الصدمة يوم النتيجة
لأن شاهندة لم تذهب للمدرسة التيرم الأول عشان انفلونزا الخنازير أخدت جيد جداً فى النشاط لكن تقديرات كل المواد ممتاز
أما الصديقة التى نقلت عنها (اللى بنتى كتبت لها بخط إيدها فى ورقتها) كانت تذهب للمدرسة فأخدت ممتاز فى النشاط وفى باقى المواد أيضاً وهكذا تفوقت على شاهندة والأمر لله

أنا لو مكان حضرتك أعطيه الرقم ولازم يقدم شكوى والناس دى لازم تقف عند حدها وقتها الأولاد حيعرفوا أن الغش ليس له سبيل وطريق النجاح الوحيد هو المذاكرة وبذل الجهد
والطلبة دى بكرة يكونوا دكاترة غشاشين
ومهندسين غشاشين
ومدرسين غشاشين
وحرفين غشاشين
وضباط غشاشين

وحسبى الله ونعم الوكيل

العلامات المرجعية

ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم