اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: أيهما أفضل في رأيك؟
صيدلة عين شمس 86 64.66%
صيدلة القاهرة 47 35.34%
المصوتون: 133. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-07-2009, 05:29 PM
msaid3 msaid3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

msaid3 is on a distinguished road
افتراضي الحيرة!! صيدلة عين شمس و لا القاهرة!!!

يا جماعة كان عندي سؤال هوا مين أحسن صيدلة عين شمس و لا صيدلة القاهرة؟؟؟
بصراحة أنا سمعت مميزات و عيوب فيهم هما الاتنين و ادي اللي أعرفه و يا ريت عايز رأيكم:

صيدلة عين شمس :

المميزات : الاحسن سمعة , و خريجينها بياخدوا سمعة لأنهم مجرد خريجين من "عين شمس" , ده غير اللي بيشكر قي ستاف التدريس و الأمكانيات

العيوب : العيب الأوحد و الأكبر: أن فيها اعدادي!! يعني نظام قديم!!! و ده نظام ........................ (عذرا ) و اللي مش مقتنع يقوللي طب اشمعني التعليم المميز اللي في صيدلة عين شمس ( اللي ب 12 ألف جنيه في السنة) خلوه نظام جديد!!!! بالتأكيد أي خريج خد 5 سنين صيدلة غير واحد خد 4 سنين بس!!!!

صيدلة القاهرة :

المميزات : مناهج متطورة ياستمرار , أعلي ميزانية لكلية صيدلة في مصر يعني أعلي امكانيات بالإضافة لاتباعها النظام الجديد اللي شرحت الفرق بينه و بين القديم في عيوب عين شمس!!!

العيوب : خريج القاهرة ممكن يكون أقل سمعة أو صيت من عين شمس , يعني مثلا لو في وظيفة و واحد من عين شمس و واحد من القاهرة متقدمينلها ممكن تبقي نسبهم مثلا تبقي 60% الي 40 % علي الترتيب مثلا!!

يا ريت اللي عنده شئ يقدر يفيدنا بيه يبقي كتر خيره!!!(يا ريت اللي يشارك يكتب هوا خريج أو بيدرس في جمعة ايه!)

آخر تعديل بواسطة msaid3 ، 18-07-2009 الساعة 08:01 PM

العلامات المرجعية