اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

  #16  
قديم 24-05-2009, 12:23 PM
الصورة الرمزية BaNZeR
BaNZeR BaNZeR غير متواجد حالياً
نجـــم العطــاء
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
المشاركات: 9,239
معدل تقييم المستوى: 25
BaNZeR is on a distinguished road
افتراضي

موضوع اكثر من رائع تسلم يمناك
__________________
It was over 3 years since my last visit
  #17  
قديم 24-05-2009, 09:38 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
المشاركات: 9,299
معدل تقييم المستوى: 25
Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي

شكراً مروركم
  #18  
قديم 25-05-2009, 02:20 AM
A.salah A.salah غير متواجد حالياً
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: May 2009
المشاركات: 5
معدل تقييم المستوى: 0
A.salah is on a distinguished road
Icon16 شعب طيب

بدون مقدمات .... سألت نفسي سؤال ؟!؟!؟ ولكني لم اعرف الاجابة علية .... ؟
الشعب مصري وانا واحد من هذا الشعب ... الذي اعتز جدا اني من ابناء هذا الوطن ولكن !! ... لماذا بعد ما كنا اول من نخترع الجديد ونصدر العلم للدول التي هي الان تسيطر علي العالم اجمع ... فهل من الممكن ان في هذا العمر الليس ببعيد ان نصبح في هذا الحال ... نستورد كل شيء ولا نصنع شيء ... نبرر كل شيء ولا نفعل شيء ... في الوقت الذي تبعثرت فية اشلاء مئات من هذا الشعب في حادث القطار اللعين ... كان من صمم اكبر واحدث شبكة خطوط سكك حديدة في اوربا مهندس مصري - في هذا الوقت الذي نستورد فية الانسولين ( عقار لمرضي السكر ) يكرم احد الاطباء المصريين لتوصلة لعقار لعلاج مرض السرطان الخبيث - في الوقت الذي يوجد بهذه الدولة عدة نوابغ وزهابجة - ومنهم احد الدكاترة بكلية العلوم بالاسكندرية ظل يبحث ويقوم بالاعمال والتجارب حتى توصل نظرياً الي علاج المرض اللعين ( الايدز ) وعند عرضة علي الجهات المختصة بدلاً من ان يكرم ولو حتى لمجهوداتة وليس لتوصلة للعقار لا ... لا والف لا - كان اول سؤال من نصيبة اين كنت تقوم بعمل التجارب الخاصة بهذا المشروع - كانت الاجابة بمعمل الكلية - كلية العلوم بالاسكندرية - فيحول الي التحقيق ويوقف عن العمل وما السبب ...؟ السبب انه كان يقوم بعمل التجارب لمدة 12 عام كاملين ينفق من مالة الخاص علي هذا المشروع انه كان يستعمل المعمل الخاص بالكلية دون علم مسبق من المسؤولين - وكان رد فعل طبيعي من الغرب المتحضر وبالاخص أمريكا هذه الدولة التي لا يتعدي عمرها بالكامل 300 عام قامت بارسال طائرة خاصة من ارضها التي اقول عنها طيبة الي ارض مصر المستهلكة من غير ابنائها لارسالة الي امريكا وغيرهم من العلماء والمبدعين ... حتى في الحرب لم نعرف من السبب الحقيقي في الانتصار ... فالعلام المصري جميل جدا وغريب جدا ومتناقض جدا جدا جدا فجمعة الشوال ، رأفت الهجان ، العمليل 1001 وغرهم في كل الاعمال المصرية الدرامية منها والادبية كلهم قاموا بعمل واحد وهو جلب جهاز للمخابرات المصرية من الاسرائيليين ( القردة والخنازير ) - ونسوا ان يتكلموا علي عم حسن هذا الرجل الذي استمر علي جبل عتاقة وحيداً لمدة 101 يوم يرصد وينقل اخبار العدو من علي الجبل لا نعرف من اين كان ياكل او يشرب او او او او او ... فهل لكم ان تتخيلوا اين هو هذا الرجل الان تخيلوا معي - هل هو يعيش في نعيم الدولة العظيمة مصر - ام يعيش في جحيم الحياة التي فرضت علينا ولا نعرف ماذا نفعل او بالمعني الادق كل واحد في حالة ومخلي المركب تمشي - تخيلتوا اين هو هذا الرجل - !! انه سائق مكروباص بالمدينة الباسلة " السويس " هذا الرجل الذي كان يصارع الموت في كل لحظة من لحظات حياتة فداء للوطن .. الوطن الذي ارتوا بدماء الشهداء علي مر العصور سائق مكروباص - اكرر سائق مكروباص - فالنطوف بخيالنا لبرهة - ونقول لعم حسن هتعمل اية لو انت حاربت وبعد ما حاربت وعملت اللي عملتة من اعمال بطولية وفي نهاية عمرك تشتغل سواق مكروباص - فما سيكون رد هذا البطل ؟؟؟؟
لكم ان تتخيلوا بالطبع
فالناتي مرة اخري الي الواقع المرير الذي نعيش فية كل سواء - انقست الحياة في مصر الي ثلاثة طبقات - طبقة راقية لا يوجد من يستطيع ان يقترب منها - وطبقة ادني من المتوسطة ... وهي عامة الشعب وتتفاوت نسب الحياة بينهم بفروقات بسيطة للغاية - وطبقة معدمة تكمل عشاها بساعتين نوم - ساعتين نوم او هنقول ثلاث ساعات ( خليك كريم شوية ) يبقوا اربع ساعات نوم في اليوم الواحد لانه يعمل في اول النهار ويخرج منها الي اخري ومنها الي اخري وبالطبع ما بين كل واحدة والاخري حرب المواصلات وهي بالفعل حرب فمنهم من يطوف بين البلاد ساعي علي لقمة العيش ومنهم من يطوف داخل بلادة من المشرق للمغرب ومن المغرب للمشرق ومن فوق لتحت ومن تحت لفوق ودوخيني يا لمونة عشان نجيب حق العيش وغموس يا رب يكفي العيش .
هذا كلة وكل واحد ماشي في حالة ... عارفين لية ... لان سياسة التجويع نفعت مع الشعب المصري لا لا اسف الشعب الطيب ... والاغرب من هذا من بين كل ما يوجد من مشاكل في الحياة وهم ونكد والناس بردة بتدور علي الرفاهية ... وليس المقصود هنا الرحلات الصيفية علي الشواطئ او ما شبة لا ولكنهم يخرجون ويمرحون ( طبقة الشباب بالطبع ) لان الاباء والامهات هم من يتكبدوا العناء ومع ذلك لو وضعوا في موقف مضحك يضحكون من قلوبهم لانهم بالفعل شعب طيب ...
كان ستي ( والدة ابي ) تروي لي عن الخير الذي كان يدب في ارض هذا الوطن - عن الحب المتبادل بين الناس وبعضها - عن الحياة البسيطة والسعيدة التي كانوا يعشوها - عن الارقام الغريبة للنقود وهذا الزمن ليس ببعيد فهوا قريب وقريب جدا فالنقول مثلا من اربعين عام او 50 عندما كان ابي يأخذ مصروف يدة 3 قروش يومياً ويوم الخميس 5 قروش وهذا المبلغ الضخم كان يأخذة ابي لانة أكبر أخوتة كان يذهب به الي المدرسة ويدفع مواصلات ويأكل الذرة المشوية او يمصون القصب او يشترون الحلاوة السمك ( طبعاً كل هذه الاشياء غريبة علينا ) لاننا الان في عصر الشبس والبسكوتات والابداعات الغذائية الغريبة التي تسبب امراض الدنيا كلها ومع ذلك نذهب اليها ونشتريها - فاليموت من يموت - يا عم هو في حد بيموت ناقص عمر - يا سيدي يعني اية اللي هيحصل ربك بيستر - سيبها علي الله يا عم احنا مصريين مش بتحوق فينا حاجة - احنا اللي بنينا الهرم - اهو انا مش غايظني غير موضوع الهرم دة وشوية الحجارة اللي الناس كلها بتتكلم عنها ( القرعة بتتباها بشعر بنت اختها ) يا عم الفراعنة عملوا اللي عملوة وبحكم الزمن اللي كانوا فية دول عباقرة وعباقرة بشكل غير عادي - انتوا فين بقي ما تعملوا حاجة العالم سبقنا بـ 100 سنة ضوئية واحنا محلك سر - الصين بتصدر لنا سجاجيد الصلاة - وفوانيس رمضان اللي بتغني وتقول وحوي يا وحوي - ورمضان جانا - يا عم سيبني ربنا يكرمك متصدعنيش خلينا عايشين كدة يعني هو انا اللي هغير الكون - لا يا عم انت لو اتغيرت هتغير في عيالك وعيالك في صحابهم واهو لو انت سبب في انك تغير 3 او 4 اشخاص خير وبركة وبكرة هيزيدوا اعمل بس انت اللي عليك - طيب طيب ربنا يسهل الحال ..
الفنان العظيم عادل امام في احد افلامة ( السفارة في العمارة ) كان يجلس مع عزت ابو عوف ( مستثمر مصري ) ولطفي لبيب ( السفير الاسرائيلي ) وعرضوا علية ان يعمل معهم في تجارة زراعة الصوب فرد وقال كلمة جميلة للغاية أثرت بي بشكل كبير ( بقلنا 7000 سنة بنزرع ارضنا وفي الاخر هما اللي يزرعولنا ) .
شعب طيب فعلا
هناك الاف الحكاوي والاقاويل والامثال علي هذه الكلمة - فنحن نصدق كل ما يشاع وكل ما يقال - هنعمل ليكم بيوت وهنزرع ليكم اراضي وهنعلم اولادكم ونربي عيالكم وهتعيشوا عيشة ولا في الاحلام - ولا واحد يرد ويقول سمعنا الكلام دة قبل كدة كتير لا - الكل يسرح بخيالة ويعد يفكر هيبقي ازاي لما الحاجة دي تتعمل - يا عم فوق من الغيبوبة بقي انت وهو فوقوا - بصوا حواليكم - الغرب بيصدر ليكم كل ما هو سئ بيعلمك ازاي تضر نفسك وانت مش فاهم حاجة - بقيتوا بتلبسوا لبس غريب - لبس عجيب - معناش بنعرف نفرق بين الولد والبنت - ولا الست من الراجل - كتروا الشواذ - من الجنسين - كتر ال*** - كتر النصب - ولسة ياما هنشوف .
الوزير جاي الحق نضف وحط ورد وشجر - الوزير مشي شيل الشجر وحطة في الشارع بتاع الوزير التاني اللي هيعدي علينا .
قصة حقيقة : ذهب س من الناس الي بريطانيا - وعند خروجة من المطار اول ما فعل اشعال سيجارة لانه من زمن لم يشرب سجائر وذلك لان بالطبع ممكنوع التدخين داخل المطار - عكس مصر طبعا - المهم وبعد ما انتهي من السيجارة لو في مصر تحت رجليك ودوس عليها الراجل دة من كسوفة من جمال ونظافة الارض والطريق مش عارف يعمل اية في عقب السيجارة اللي معاه وعلي الرغم لو قام بالقائها علي الارض محدش هيقولوا انت بتعمل اية انما من نضافة المكان مش مكسوف يعمل كدة واهو مصري انما موجود برة مصر - قام السائق ( الهندي ) واخذ منه العقب وقام بإطفائة في علبة السجائر الخاصة بهذا الرجل ( ما زال بها سجائر ) قال له لما تبقي تروح الفندق ابقي ارمي العلبة وهاتلك علبة تانية بابتسامة ساخرة .
عارف اني طولت عليكم - بس انتم كمان عارفين ان الموضوع دة عشان نتكلم فية عايزين ولا ميت مجلد عشان نعرف نوصل لحل ولو بسيط - والحل موجود جوانا احنا - احنا اللي في ايدينا نغير كل حاجة واي حاجة ففي الاتحاد قوة .
فيا ايها الشعب الطيب الجميل الخلوق - بكل واحد بنا ولو زرة من الحب والاخلاص لهذه البلد فاعملوا لها - حتى ولو لن تجني الثمار اليوم فسوف يجنيها من بعدك اولادك او حتي احفادك ولكن سوف ياتي اليوم ويجني احد منا ثمار افعالنا سواء ان كانت افعلنا بالطيب أو بالخبيث
اعتذر لاطالتي عليكم ...
توقيع ،،،
FreeDom
  #19  
قديم 27-05-2009, 02:22 AM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
المشاركات: 9,299
معدل تقييم المستوى: 25
Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي

بارك الله فيك
  #20  
قديم 28-05-2009, 01:51 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
المشاركات: 9,299
معدل تقييم المستوى: 25
Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي

لمجرد التنشيط
  #21  
قديم 28-05-2009, 02:42 PM
الصورة الرمزية :: [ K A B B O W ] ::
:: [ K A B B O W ] :: :: [ K A B B O W ] :: غير متواجد حالياً
عضو متواصل
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
المشاركات: 974
معدل تقييم المستوى: 16
:: [ K A B B O W ] :: is on a distinguished road
افتراضي

جزاك الله خيرا
__________________



|| Be Creative Or Die ||
  #22  
قديم 01-06-2009, 02:32 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
المشاركات: 9,299
معدل تقييم المستوى: 25
Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي

وجزاك الله خيراً
  #23  
قديم 13-06-2009, 09:38 AM
الصورة الرمزية محمد على ابوزياد
محمد على ابوزياد محمد على ابوزياد غير متواجد حالياً
مشرف عام تعليمى
 
تاريخ التسجيل: May 2007
المشاركات: 2,667
معدل تقييم المستوى: 0
محمد على ابوزياد is an unknown quantity at this point
افتراضي

جزاكم الله خيرا وجعلة الله فى ميزان حسناتكم ان شاء الله
__________________
محمد على (أبو زياد) ..... معلم رياضيات ثانوى
محافظة قنــــــــــــــــا ..... ادارة قنــــــا التعليمية

  #24  
قديم 13-06-2009, 09:45 AM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية
 
تاريخ التسجيل: Feb 2009
المشاركات: 9,299
معدل تقييم المستوى: 25
Khaled Soliman has a spectacular aura about
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد على ابوزياد مشاهدة المشاركة
جزاكم الله خيرا وجعلة الله فى ميزان حسناتكم ان شاء الله
لي كل الشرف ان يشارك الأستاذ محمد في أحد موضوعاتي بارك الله فيك أخي الكريم
 

العلامات المرجعية

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع
ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:59 PM.