اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 10-12-2008, 02:20 PM
جمال سراج جمال سراج غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

جمال سراج is on a distinguished road
Opp مدرس الابتدائىومدرس الاعدادى والثانوى

من ردودى على احدى الموضوعات بالمنتدى وجدت ان ردى هذا يتطلب فتح هذا الموضوع لاهميته وهو عن مدرس الابتدائى:

لو كان الامر بيدى وانا مدرس ثانوى ولست مدرس ابتدائى ومع ذلك والله ارى ان مدرس الابتدائى ده هو اهم المدرسين واكثرهم عملا واخلاصا وتواضعا ولو كان الامر بيدى وكان هناك ميزات ماليه او معنوية لمنحتها الى مدرس الابتدائى اولا
بس واه من بس!
مدرس الابتدائى انهوا
مدرس الابتدائى المتواضع اللى ميقولش انا خريج جامعة زى بتاع الثانوى او الاعدادى مثلا- اقصد المتواضع - يا عم منتا عارف انك لما دخلت الجامعة هتبقى بتاع ابتدائى يبقى ملوش لازمة الكبر - هى كلها مش امله ابتدائى ولا ثانوى ولا حتى دكتور فى الجامعة- لو كان كل واحد بيعتبر شغله دا مقدس اى كان هيحترمه- ولعلمكوا انا زرت انجلترا وشفت ناس والله معاهم دكتوراة وبيدرسوا فى الابتدائى بس فى المقابل بيخدوا مقابل مادى ربما يفوق اللى بيجده اللى بيدرس فى الجامعة هذا بالضافة الى المقابلات المعنوية اللى ملهاش لازمة لانها عند كل الناس وهى التقدير والاحترام
ايضا مدرس الابتدائى المثقف المحترم اللى بيعلم ولادنا القيم والاخلاق والفضيله قبل العلم ولا ننسى اساتذتنا من مدرسين الابتدائى
ولعلمكوا معلومتنا الثابته احنا اخدناها من بتاع الابتدائى وبقيت فى حين طمست او نسيت معلومات الثانوى مثلا مع العلم انه اللى كان يعلمنا فى ابتدائى دبلوم معلمين - يعنى خريج دور المعلمين والمعلمات
اللى من وجهة نظرى انه خسارة والف خسارة لما شالوا الدبلوم ده - مكناش بنشوف الفزلكة دى ( عفوا فى الكلام) - مكنش حد بيقول انا معايا جامعة ولا دكتوراه واستاهل واستاهل الدنيا كلها ولا حاجة
كانت ناس محترمة تبغى وجه الله
بقى انا ابين انه فى دول العالم اللى بنساميها راقيه ومتقدمه انوا الشخص هناك محترم كونه يؤدى عمله باخلاص وبضمير وبتفانى اى كان عمله - تانى ايا كان عمله - مفيش حد احسن من حد
اما عندنا فهناك عمل وضيع واخر كعبه عالى- شغل للبهوات وشغل لغير البهوات! - حتى داخل الوظيفة الواحدة - مدرس مثلا - فيه واحد سوبر وفيه واحد مش سوبر - هذا عندنا - مع ان اتعاليم والقيم فى بلادنا التى نشرف بالانتماء اليها ونحبها ونقدرها دوما وبجميع الاحوال تحث على التواضع والفضيلة والعلم
لذلك اشتغل وادى عملك باخلاص واكيد - اكيييييييييييييييييييييييييييييد ستنال الاجر عند الله العااااااااااااااااااااادل
ولا عااااااااااااااااااااااااااااااااادل غيره
شكرا ولكم التحيه ّ

توقيع
معلم نفسه ومؤدبها أحق بالاجلال من معلم الناس ومؤدبهم
(لسيدنا ومولانا امير المؤمنين عمر بن الخطاب - رضى الله تعالى عنه وارضاه)

العلامات المرجعية