اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 17-11-2008, 06:10 PM
الصورة الرمزية الرهينه
الرهينه الرهينه غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه ( كليه تجاره )

الرهينه is an unknown quantity at this point
افتراضي عــ حقى ـــايز .. كلاكيت تانى مرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلنا اتفرجنا على فيلم "عايز حقى" لما هانى رمزى كان عايز يشترى شقة ومعرفش ولما زنقت اوى باع البلد
وقولنا دى خرافات وخزعبلات افلام السنيما

بس الحكومة المبجله وبكل جدارة اثبتت لينا ان مافيش حاجه اسمها خرافات واصبح الحلم حقيقه اقصد الكابوس

بس الفرق بين الفيلم والواقع ان ف الفيلم الشعب هو اللى باع والحكومة كانت رافضه

اما الواقع الشعب برده هو اللى هيبيع بس بتصريح من الحكومة او بمعنى ادق بتحريض من الحكومة
تحت مسمى " توزيع ملكية القطاع العام وشركاته علي المواطنين "

وده مقال بقلم* :‬محمد عمر عن الموضوع ده اسمه .. مش فاهم!

اكتشفت اني مش الوحيد اللي مش فاهم ازاي حتمشي حكاية توزيع ملكية القطاع العام وشركاته علي المواطنين،* ‬ولا الهدف من ان كل مواطن حيبقي معاه* »‬صك*« ‬ملكية للشركات دي بما قيمته الفين جنيه يتصرف فيه،* ‬فانتهزت فرصة بداية جلسات مجلس الشعب،* ‬وقلت لما اسأل بقي الأعضاء*.. ‬أكيد هما فاهمين،*

‬وسألت أول واحد ياعم النائب*.. ‬ايه بقي الموضوع*.. ‬فبص لي وكأني جبت سيرة أهله بكلمة قبيحة وقال لي*.. ‬احنا حنبتديها تريقه ومألسه*.. ‬قلت له ياعم انا با تكلم جد انا مش فاهم الحكاية دي حتمشي ازاي،* ‬وفيه علامات استفهام كتير حواليها*.. ‬قالي لي ومين سمعك*.. ‬علي الطلاق بالتلاتة ما فيه حد فاهم*.. ‬واللي يقول لك* ‬غير كده يبقي بيسرح بيك*.. ‬وبيشتغلك*.‬

رحت للثاني وسألته*.. »‬بص لي بنص عين*« ‬وقالي لي*: ‬يالئيم يعني انت مش عارف*.. ‬الحكومة قرفت*.. ‬كل ما تبيع شركة يتقال*.. ‬باعتها بتراب الفلوس*.. ‬دي اتسرقت*.. ‬دي كانت تسوي اكتر*.. ‬راحوا موزعينها علي المواطنين علشان هما بقي اللي يبيعوا وساعتها محدش حيقدر يفتح بقه*.. ‬وحيتقال لهم*.. ‬مش انتم اللي بعتم ولا احنا*.. ‬قلت له*.. ‬بس كده انت مش فاهم القانون كله*.. ‬فقال*: ‬وافهمه ليه*.. ‬ما انا عارف* »‬الفولة*« ‬أنت عمرك شفت* »‬حداية*« ‬بتحدف كتاكيت*.. ‬قلت له آه شفت*.. ‬جارتنا شكلها زي الحداية وبترمي علينا الكتاكيت* »‬المخنوقة*« ‬من علي السطوح*

‬سألت* »‬الثالث*«.. ‬قال لي بص يا حلاوة*.. ‬الحكاية مش كيميا* »‬محيي الدين*« ‬الوزير ما انت عارفه*.. ‬شاف ان كلمة خصخصة بتفكر المصريين بحاجات* »‬وحشة*« ‬قال* »‬اشيلها*« ‬وبدل ما يخصخصنا هوه* »‬قال كل واحد يخصخص نفسه يا رجاله*.. ‬ها*.. ‬ها*.. ‬ها*.. ‬با اقول لك ايه*.. ‬يا عم ما تشغلش مخك*.. ‬ما هي لو كانت الحكومة قلبها علينا قوي،* ‬وعاوزة تدينا حقنا في القطاع العام كانت اديتنا حقنا في اللي باعته قبل كده*.. ‬قلت له واضح كده*.. ‬ان القانون مش مفهوم،* ‬وده معناه انكم حتعدلوا فيه*.. ‬فابتسم ابتسامة جابت وشه كله*.. ‬وبرضه مافهمتش*..

والسؤال بقى

حاجه زى دى ايه المخزى منها ومين اللى المستفيد ؟؟ ولو فعلا اتطبقت ايه الفايدة من تطبيقها ؟؟
او ممكن تطبق اصلا ولا ده مجرد جس نبض؟؟

العلامات المرجعية