اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > الموضوعات العامة

الموضوعات العامة قسم يختص بعرض الموضوعات و المعلومات العامة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 26-09-2008, 10:50 PM
الصورة الرمزية 3amora
3amora 3amora غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

3amora is on a distinguished road
Smile

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed2845 مشاهدة المشاركة
بص يا عمرو
في فرق بين ذكاء الحيوان وبين الفطرة
يعنى
الدولفين لما ينقذ الانسان دى اسمها فطرة وده لانه بينقذ كل الناس الكويس والوحش والطيب والشرير ولو كان الدولفين عنده ذكاء او بيحس بالحب زى ما نت بتقول كان انقذ ناس مثلا وساب ناس اللى بيكرهم بغض النظر بقى عن سبب الكره ده

انت بتقول فطرة ومن شوية كنت بتقول الذكاء على حجم المخ ....طيب ماهو الدلفين حجم مخه اكبر بكتير من القرد ...والفيل كذلك يبقى الفيل بردو اذكى!!!! ... بعد الانسان تأتي الدلافين كأكثر المخلوقات ذكاء على وجه الأرض.. ليس هذا فحسب بل إن الدولفين هو المخلوق الوحيد الذي يملك دماغاً يفوق في وزنه وتعقيده دماغ الانسان (من حيث نسبته لوزن الجسم). ففي حين يبلغ متوسط دماغ الانسان 1,4 كلم، يبلغ متوسط دماغ الدولفين 1,7 كغم؛ وفي حين يملك البشر تلافيف خارجية معقدة (يعيد إليها العلماء الفضل في ذكاء الإنسان) يملك الدولفين درجة تعقيد مشابهة (... إن لم تكن أكثر تعقيدا من مساهمين أعرفهم) !!

والعجيب أكثر أن بعض العلماء يعتقدون أن الدلافين أذكى من الإنسان فعلاً ولكن عدم امتلاكها لسانا ينطق ويداً تبني حرماها من إثبات ذاتها وبناء حضارتها الخاصة (...) فنحن في العادة نُقّيم ذكاء المخلوقات الأخرى اعتمادا على مفهومنا البشري للذكاء وطريقة تجاوبنا مع المتغيرات حولنا.. غير أن كثيرا من الفلاسفة وعلماء التفكير طرحوا احتمال تصرف المخلوقات الذكية (كالشمبانزي والخيول والكلاب البوليسية) من خلال منطق مختلف للذكاء لا نفهمه نحن!! ... على أي حال بالإضافة لذكاء الدلافين المميز؛ اتضح أنها تتمتع بصفات «إنسانية» واعية ومقصودة كالتضحية والحب والتعامل الرحيم. ففي القاعدة البحرية في فلوريدا توجد فرقة دلافين خاصة مهمتها البحث عن الألغام وتفجيرها. ومن خلال التجارب اتضح أن الدلافين لا تميز فقط الأنواع المختلفة للمتفجرات - التي دربت عليها - بل وتميز الأنواع الجديدة منها وتتعامل معها بحذر.. وحين تقترب من أحد الألغام الخطيرة تتوقف معظمها (عند مسافة آمنة من الانفجار) في حين يضحي دولفين أو اثنين بحياتهما ويصطدمان باللغم!! الكلام ده منقول يعنى مش من دماغى ...
نفس الكلام على التعلب اللى بيحركه الفطرة ولو كان زكى او بيفهم زى ما انتا بتقول كانت بقى التعالب والاسود والنمور كل واحدة منهم عملتلها دولة وحبست الغزلان وكل يوم تاكل واحدة وتحارب الانسان الخ
انت فاهم معنى كلامى
وبردو نفس الكلام على البغبغان البغبغان لما بيقلد بيقلد الاصوات بس ومش تقليد صوت كامل كمان وده دليل على انها فطرة اى صوت بيسمعه بيحاول يقلده وبيقلد اى صوت فى الطبيعة يسمعه هل معنى كده انه ذكى لا طبعاااا مش ذكى
انما انت عمرك شفت بغبغان بيقلد حركات الانسان....

انا مقولتش غير على الدلفين بس الاقى قولت ان كلها اراء مختلفة عشان مقدروش يحددوا مني اذكى حيوان وجبتلك دلائل فوق...

اكيد مثلا اللى بيعمل كده بس القرود والغوريلا والحيوانات دى لان مخها حجمه كبير بالنسبة لباقى الحيوانات يعنى القرد مثلا بيتضايق وبيتنرفز وممكن يبدع حاجات بس فى ظروف خاصة جدااا وتربية معينة تساعده تحت مساعدة الانسان ده غير انه بيقلد الانسان والكلام ده كله كده يبقى هو ذكى بالنسبة للحيوان
انت فاهم معنى كلامى..... معنى كده ان الحوت اللى حجم مخه اكبر من حجم الفيل ..يبقى اذكى من القرد...اثبتلى !!...الدلفين بمخ اكبر واكثر تعقيدا من مخ كل من الغوريللا والشمبانزي وإنسان الغاب ...مش من عندى بردو..
زكاء الحيوان محدود جدااا جداااا كبير الحيوان انه يقلد مثلا الانسان زى ما القرد بيعمل كده يبقى اسمه ذكاء لانه مثلا لو متضايق بيخبط فى اللى حواليه ومش بيقلد الانسان لو متضايق وممكن يأذيه يبقى كده هو بيحس وعنده نوع من الذكاء

ولاحظ فى كلامى انى بتكلم عن الحيوان مش الانسان...

.وانا ما اتكلمتش على الانسان انا فرضت مثلا لو اتطبقت النظرية ..

انما فى عالم الانسان ممكن تلاقى فعلا واحد مخه حجمه صغير نسبياا واذكى من واحد تانى مخه اكبر بردو نسبيااا
ولو تاخد بالك انا بقول نسبيااا
انما مش تقولى واحد مخه حجمه تلت او نص الحجم الطبيعى ويبقى ذكى لانه هيبقى معاق زى ما انا قلتلك
ياريت تكون فاهم كلامى
شكرا ليك ...بس ياريت مانبعدش كتير عن اصل الموضوع اللى هو الديناصورات ونساعد صاحبة الموضوع فى معلوماتها فىا الموضوعات بس هى عاملة الواجب وزيادة وبسم الله ماشاء الله عندها كم معلومات ممتاز ...شكرا

العلامات المرجعية