اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 13-09-2008, 05:50 AM
الصورة الرمزية noor_20
noor_20 noor_20 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

noor_20 is on a distinguished road
Arrow يوميات اصدقاء الحلقة الاولى

السلام عليكم ورحمة الله
وحشتونى اوى حبايبي واسفه على تاخيري
المره دى مختلفه ان شاء الله عن كل مره
المسلسل عباره عن وصف لحياه طبيعيه شبابيه ........ بتحكى عن مجموعه من الشباب بنات وولاد عايشين الحياه بلذتها وعذابها ومشاكلها وفرحها وحزنها
القصه رومانسيه ودراميه
عدد حلقاتها مفتوح لانها طازه
يارب تنال اعجابكم

هقولكم على بعض الاشخاص الرئيسيه الى فى الجزء الاول
رنجان : ranjaan بطل المسلسل ....... شخصيه غامضه وقليل الكلام ....... وسيم واشقر وعيونه زرقاء هو وتوأمه حبيبه لان والده امريكى لكن والدته مصريه وانفصلوا عن بعض لما كان التوام فى سن عشر سنوات ..... عايشين فى مصر واتولدو فى مصر ويعتبر رنجان نفسه مصري ابن مصري امنية حياته تحس ساره بحبه ليها مع العلم انه معروف بانه مش بيطيق البنات ولا الاحتكاك بيهم لكن ساره بالنسبه له مش اى بنت ومتعرفش انه بيحبها وكل الى تعرفه وواضح مابينهم علاقة اصدقاء ومعزه خاصه والباقى هتعرفوه فى القصه عنه

حبيبه بنوته رقيقه وجميله مجتهده وطموحه وبتحب اياد ابن خالتها اخو ساره

شيروت بنوته عصبيه اوى وفى نفس الوقت طيبه وحنينه بس مش بتحب ولا بتطيق تصرفات الشباب خصوصا رنجان وايلسوا انتيمه اكتر حاجه تهمها مظهرها وبس هى بنوته جذابه فى مظهرها وانوثتها لكن عيبها عصبيتها

ساره بنوته عمليه وتلقائيه وعفويه وصديقه لرنجان واقرب بنت ليه هى وتوامه صديقه صدوقه بجد ومرحه ورمانسيه لكن متسرعه

دينا اخت ساره اكبر منها باربع سنين عاقله وحكيمه وصارمه فى تصرفتها واوامرها حنينه جدا وطيبه اوى ورومانسيه وخطيبة عمر اخو شيروت

انتظروا باقي الاشخاص فى الحلقه القادمه

الحلقه الاولى والبدايه

كوكو كوكو و صباح يوم جديد

صباح الكسل يابنات ...... لسه بردو ......... تيب هعد لحد تلاته الى مش هيقوم هياخد دوش تمام وهو وفى سريره
واحد ... اتنين .... تلاته ........ طششششششش

بعد ما الميه نزلت عليهم اتنفضوا من ع السرير مفزوعين

ساره : ايه ده يا دينا .... حرام ليكى .. سبينا ننام شويه شيروت : يالهوى بقا .... شعرى باظ يا مفتريه .... باااااااظ
حبيبه : هه .... يادينا يعنى اما نصحى ناو هنغير ايه فى الدنيا .... والنبي سبينا ننام شويه منمتش غير اربع ساعات بس .... هاااااااوم

دينا : ده النظام ... ولازم تمشوا عليه طول مانتم هنا .... مفهوم ......... يلا ع الحمام

صوت جماعى " يوووووه "

بعد ما ساره وشيروت غسلوا وشهم ... قفشتهم دينا فى تحضير الفطار .... وتقريبا كده حبيبه
نامت فى الحمام

دينا : ساره اعملى الاومليت ... معبلى اشوف حبيبه بتهبب ايه ده كله فى الحمام ساره : بس انا مش بعرف اعمله ؟

دينا : اتعلمى ....... وانتى شيري ظبتى الفول وفضى التونه فى طبق ... يلا ماتنحيش كده

شيروت يائسه : حاااضر يا دينا

وخرجت دينا تشوف الاخت حبيبه الى نامت فى الحمام

ساره : اوف بقا .... انا مش عارفه النظام ده من امتى .. كل ده عشان ماما وبابا سافروا وسابوها واصيه عليا مش كفايه اياد خانقنى
شيروت : انا حرمت اجى هنا تانى وخالتى مش موجوده ........زز وبعدين ايه الى انا بعمله ده انا مش بفطر فول وبيض وتونه ....... هو يادوب فنجان نسكافيه وبسكويت
ساره : يعنى انا الى بفطر كده ....... يارب ارحمنى

نروح لدينا وحبيبه ....... دينا واقفه ع باب الحمام تخبط ع حبيبه
مبتفتحش حبيبه .... راحت دينا فتحت تشوف فى ايه
لقيتها ....... نايمه فى البانيو
بعد ما فطروا ....... حكمت عليهم دينا بترتيب البيت وتنضيفه
ولكن طفح الكيل عند البنات وسهوا دينا وهى فى الحمام ولبسوا فى السريع وخرجوا
اخدتهم حبيبه شقتهم الى هى فوق شقة شيروت الى فى الشارع الى ورى شارع بيت ساره ( حد فاهم حاجه )

حبيبه : هنا بقا ولا حد يضيقنا ولا يخنقنا ..... واحنا ع راحتنا
شيروت : اه ولا فى ماما ... ولا بابا ....... ولا يحزنون
ساره : مين يحزنزن ده ؟؟؟ شيروت : معرفش هما بيقولها كده

رنجان : بس فى رنجان

ايه اتخضيتوا ليه كده
حبيبه : ها .... تبعا فى رنجان ... اخويا وحبيب قلبي ..... صباحك اشته
شيروت : اووووف ..... ده الى كان ناقص ....... ده عندك ارحم يابنتى ( مع العلم انهم مش بيطيقوا بعض خالص )

رنجان : انا نازل ... مع السلامه
حبيبه : استنى بس يا رنجان هى مش تقصد
رنجان : متهمنيش ....... سيبك منها ... انا لازم انزل عشان اشوف الشغل ادعيلى بقا يقبلونى .... ادعيلى ياساره
ساره : يارب يارنجان ... يارب رنجان : يلا سلام
خرج رنجان ............. انطلقت شيروت : اوووف مابطقهوش ولا هو ولا صاحبو التنح ده
ساره : عيب عليكى دول اجدع ناس
بس هو رنجان جد شويه ومش بيحب يحتك بالبنات وانتى مضايقه بسبب كده ........ز وبعدين ده ابن خالتك مش واحد غريب ... عامليه كويس وهو هيعاملك كويس

حبيبه : هووووس .... فضونا بقا من الحوار التعبان ده .... عاوزين نروح نشوف النتيجه ... ونشوف هببنا ايه
شيروت : انا وساره متفقين لو جبنا درجه كويسه هندخل تجاره انجليش
حبيبه : بس ادعولى ربنا يوفقنى وادخل صيدله زى ماما ... دى امنية حياتى بجد
ساره : هه ..... ربنا معاكى زمعانا .. ويوفقنا ........... اووووه شوفى مين بيتصل بيا ؟؟
شيروت : ورينى ..... مين ؟؟

الى اللقاء فى الحلقه القادمه

العلامات المرجعية