اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 31-07-2016, 06:23 AM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
رجاله تالته ثانووي دفعه 2017
أنا من الدفعه اللي قبليكو كنت علمي رياضه والحمد لله ربنا كرمني من عنده بمجموع 97.7
هقولكو تقريبا اللي طلعت بيه من السنه دي
1- رضا ربنا هو أول وأهم حاجه صلاه وقرآن يا ريت ورد يومي حتى لو صفحه (خير الأعمال أدومها إن قل )
2- أمك وأبوك ارضيهم لأنهم بجد هيتعبو معاك جدا السنه دي ومش هيرضو يزعلوك في حاجه فانت متزعلهمش عشان رضاهم ده بالدنيا الاستاذ بتاعي كان بيقولنا أبوك وأمك لو مش راضيين عنك لو حالل صح ممكن المصحح يحسبهالك غلط .. ! ودي حقيقه انا مكنتش بعررف اروح امتحان غير لما أمي تحضني وتدعيلي كتير
3- حاول تساعد غيرك ومتبخلش على حد بمعلومه بجد هتعرفف فايده الكلام ده بعدين
4- طبعا ذاكر أول بأول مش لازم تحبس نفسك 24 ساعه مذاكره ولا الكلام الاهبل بتاع نام 4 ساعات بس اقل حاجه من 6 ل8 ساعات اقل من كده هيعمل مفعول عكسي
5- متمشيش اووي مع كلام اصحابك اللي هو أنا ضايع وانا مش هلحق حاجه او الماده دي صعبه أو اي حاجه من الكلام ده في الاغلب هيحبطك وهيولد عندك قناعه في عقلك الباطني ان الماده دي صعبه
اقلك متاخدش دروس مع اصحابك اصلا عشان متخسروش بعض .. !
6- اعصابك يا برنس هي اهم حاجه انت ممكن تكون مقفل الماده خمناشر مره وتتوتر وتضيع كل حاجه
7- الغي الغش من دماغك خالص لانك لو اعتمدت عليه هتضيع انا مغشتش ولا كلمه والحمد لله ربنا كرمني آخر كرم
8-طبعا نصيحه مهمه لبتوع رياضه حاول توازن الأمور بين الرياضه وباقي المواد متذكرهاش على حساب باقي المواد ومتركنهاش برضه محتاجه حل كتير جدا جدا جدا جدا للصبح مش هنخلص
9- ادعي ربنا كتير جدا وحاول تستفيد من الوقت الخفافي ده اللي هو كله بالهداوة يعني زود كلمات الحفظ وقط الترجمه وجمل النحو مش هتلاقي وقت بعدين
10- اهتم بالعربي هو اللي وقعلي المجموع ناقصه فيه هو بس 5 درجات الحمد لله

في المشاركه اللي جايه بقى هكلمكو عن كل ماده شويه لو في نصيحه جت في دماغي تاني أكيد مش هبخل عليكو بيها
أنا كنت مكانكم قبل كده وكنت محتاجه لأي نصيحه تساعدني
الف مبروووك يا سوسو
ياااااااااااارب ارزقني العفة

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
الصف الثالث الثانوى, ثانوية خمس نجوم, ثانوية عامة.موقع