اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 27-07-2015, 02:41 PM
Magic 2015 Magic 2015 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Magic 2015 is on a distinguished road
افتراضي اي التخصصين اختار؟

انا شغوف جدا بموضوع الهندسة الوراثية والتكنولوجيا الحيوية وانا كنت جيبت 91 في المئة ثانوية عامة علمي علوم سنة 2014 وبسببها انا دخلت كلية التمريض ودلوقتي محتار انا بفكر ادخل جامعة مصر للعلوم كلية البيوتكنولوجي او كلية زراعة قسم بيوتكنولوجي او لو التنيسق نزل السنة ده ممكن التحق بعلوم واقدر اتخصص في البيوتكنولوجي ولكني خايف من اتخاذ قرار زي ده هيكون تأثيرة علي حياتي كلها خصوصا ان تخصص البيوتكنولوجي والهندسة الوراثية مجال الشغل محدود بينما التمريض شغله مضمون ولكني اشعر بالخجل من كليتي انا كنت فاكر ان ده في مصر بس التريقة من كلية التمريض اكتشفت انها بره في دول متقدمة دخولي تمريض كان بسبب ارغام اهلي لي عليها ولكني كل ماشوف الناس بتتريق علينا وتقول تمرجية والقرف ده واخر حاجة اني لما بنام تجيلي افكار عن يوم لما اجي اتقدم لواحدة وابوها يسألني عن وظيفتي واقولوا ممرض انا مكنش نفسي ادخل الكلية وانا مش بقلل من الكلية والله بس انا مش هقدر استحمل الشعور بأني ادني من الناس علما ان جيبت السنة ده في كلية تمريض تقدير جيد جدا وانا دلوقتي محتار جدا ومش عارف اعمل ايه ارجو من اي حد انو يساعدني انا بجد مش عارف اعمل ايه وملاحظة بسيطة لو حد هيرد بسخرية او تهجم او يقولي انت عبيط علشان بيهمك رأي الناس وكل الكلام ده ياريت ميردش احسن لأن رينا يعلم الحيرة اللي انا فيها نفسي فأنا مش ناقص سخرية من ناس تانية نفسي اعرف اختار تخصص بحبه وهشعر بارتياح كبير ولكن اجازف بمستقبلي بسبب فرص العمل المحدودة ولا اختار تخصص هيخليني معايا فلوس وفرصة عمل مضمونة 100 في ال100 مع فرص للعمل في الخارج واموال كثيرة لأن تمريض ده فعلا وده حاجة انا متأكد منها العاملين في المجال ده بيخدوا فلوس كتير ولكن مجال هشعر فيه بالخجل وعدم الارتياح ومش هحبه والشعور ده هيفضل مستمر طوال حياتي

العلامات المرجعية