اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > التنمية البشرية

التنمية البشرية يختص ببناء الانسان و توسيع قدراته التعليمية للارتقاء بنفسه و مجتمه

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 03-08-2014, 07:03 PM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road
Star انواع البشر

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

#انواع_البشر
#علم_نفس_و_تنمية_بشرية

-الجزئية دى هنتكلم فيها عن #انواع_البشر ليه فى ناس بتنجح و ناس بتفشل و تلاقى واحد بيقولك انا بتعب طول حياتى بس مش لاقى النجاح ؟! فى اكتر من عامل و دا هيوضح فى الكلام الى جاى ... نقطة تانية لازم ناخد بالنا منها ان من ضمن مشاكلنا اننا عايزين المكافأة لحظية يعنى بمجرد اتعب الاقى فى سعتها و مال فين #الصبر مش يمكن الاحلى جاى بعد كدا ؟!

- غير كدا الثقة بالله لازم مننساش دى بس نعمل الى علينا و نتوكل ...

- اخيرا فى عوامل بتخليك تنجح و على اساس العوامل دى هنقسم البشر العوامل دى الهدف و الطرق الى بتحقق بيها هدفك الثقة بالنفس و ليس الغرور و تأثرك بكلام الناس و مبادئك و توكلم على الله عز و جل :-

1-نوع عايش مش عارف عايز ايه و دائما اعذار و شكوى

2-نوع عارف عايز ايه بس مش عارف يوصل ازاى و مش لاقى الى يوجهه

3-نوع عارف عايز ايه و يحققها ازاى لكن مش واثق فى قدراته فمثلا يشترى كتاب ميقرأوش او يبدأ مشروع ميكملوش

4-نوع عارف عايز ايه و يحققها ازاى و واثق فى قدراته لكن بيتأثر بكلام الناس و الاخرين جداااااااا فدائما يغير نفسه و رأيه عشان الناس

5-نوع عارف عايز ايه و يحققها ازاى و واثق فى قدراته و مبيتأثرش بكلام الناس الا ايجابيا لكن بعد ما يحقق النجاح ممكن يحطمه بنفسه فمثلا يجمع فلوس لكن فى الاخر يصرفها كلها فالنجاح ممكن يكون وسيلة لنجاحات اخرى و ممكن يكون سبب فشل لنجاحات اخرى فانا ممكن اجمع فلوس و انام بقى لحد اما تخلص انما ممكن اجمع فلوس و ابدأ اعمل مشاريع و اكبر و اطور من نفسى او الى ينجح و يقف مكانه و التانيين يتقدموا و يسبقوه فيتلخبط و يحس باحباط

6-نوع عارف هو عايز ايه بالظبط و يحققها ازاى بالظبط و واثق فى قدراته جدا و مبيتأثرش الا بالكلام الايجابى و يسمع للناس لكن يشوف كلام الناس متفق مع قيمه و مبادئه ولا لأ و معتقد فى قدراته جدا و يتوكل على الله فهو اخد بكل الاسباب و توكل عشان كدا هو ناجح و متزن وجدانيا نفسيا و روحيا

---لازم تسأل نفسك من أول ما تقوم من النوم انا عايز ايه؟! طيب انا بعمل ايه عشان احقق الى انا عايزه و اسأل نفسى دائما كل الأسئلة... انت اكيد عرفت انت اى نوع من دول ايه ناوى تفضل مكانك ولا ناوى تغير من نفسك و تكون احلى و متنساش تتوكل على الله فاى نجاح هو من عند الله انت بس بتاخد بالاسباب و لازم نصبر و كمان من يمكن ربنا فعلا اكرمنا بس مش فلوس اكرمنا بصحة او سعادة او غيرها انت بس فكر و توكل ؟!

- و ربنا معانا جميعا و السلام عليكم

http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change

العلامات المرجعية